Acest site foloseste cookies. Navigand in continuare, va exprimati acordul asupra folosirii cookie-urilor Afla mai multe! x










Cum conducem in perioada de iarna. Care sunt ponturile date de un specialist

Postat la: 06.01.2017 - 13:41 | Scris de: ZIUA NEWS

0

Indiferent de gradul de experienta acumulat la volan, conditiile de trafic specifice anotimpului hibernal ridica probleme pentru toti soferii. Nivelul de stres intregistrat atunci cand ne confruntam cu zapada, polei, viscol poate fi mult redus atunci cand aplicam conduita adecvata.

Plecand de la premisa ca masina este corect pregatita pentru iarna, este bine sa acordam atentie stilului de conducere. Conform statisticilor Politiei Rutiere, cele mai grave accidente sunt provocate de doua categorii de participanti la trafic: soferii fara experienta, care constientizeaza cu intarziere schimbarile meteo si nu stiu cum sa reactioneze si cei care percep modificarile vremii, dar se comporta ca si cand nu s-ar fi schimbat nimic, neadaptand stilul de conducere si viteza de deplasare la starea drumului. Sa nu uitam ca un carosabil acoperit cu zapada sau gheata nu va permite deplasarea cu viteza maxima legala pe acel tronson de drum. Situatiile intalnite in perioada de iarna impun atentie la conduita:

· Plecarea de pe loc este recomandat a se efectua cu accelerare usoara, dozand forta de apasare a pedalei. In cazul in care rotile se invartesc in gol, se va cupla treapta a doua a cutiei de viteze pentru a reduce cuplul transmis. Accelerarea puternica va determina patinarea rotilor, chiar daca utilizam anvelope de iarna.

· In timpul deplasarii, pastrati o distanta suficienta fata de autovehiculul din fata, astfel incat sa puteti frana in conditii de siguranta. Folositi cat mai mult frana de motor, retrogradand cu cate o treapta, pericolul ruperii aderentei fiind mult diminuat fata de utilizarea franei de serviciu. Pedala de frana trebuie actionata fin, completand frana de motor si evitand blocarea rotilor. In cazul in care conduceti o masina fara sistem ABS, apasati ferm pedala de frana pana la limita blocarii rotilor. Eliberati pedala si franati din nou. Daca masina este echipata cu ABS, nu trebuie decat sa apasati pedala de frana cu o intensitate corelata cu situatia de trafic, iar acesta isi va face simtita prezenta, permitandu-va sa evitati obstacolul atunci cand observati ca distanta de franare este insuficienta.

· Acordati atentie sporita perioadelor in care temperatura este apropiata de 0o Celsius (-3o Celsius pana la +3o Celsius). In aceste perioade stratul de gheata este in curs de formare sau de topire si suprafetele acoperite de polei alterneaza cu cele uscate. Aderenta anvelopelor atinge cel mai scazut prag posibil, fiind necesar ca deplasarea sa se realizeze cu precautie.

· Virajele pot reprezenta un potential pericol atunci cand carosabilul este alunecos. Reduceti viteza suficient inainte de intrarea in curba, astfel incat sa puteti trece in siguranta. Intotdeauna este mai usor sa franam in linie dreapta decat dupa ce am intrat in viraj. In plus, cu cat cuplul transmis rotilor directionale este mai mic, cu atat virarea se efectueaza mai usor. Pastrati viteza constanta si nu franati cat timp aveti rotile bracate, urmand ca, la iesirea din viraj, accelerarea sa se faca progresiv.

· Derapajul este o situatie cu care ne putem confrunta pe timp de iarna. Daca acesta apare pe puntea fata, eliberati pedala de acceleratie, manevrati volanul in sens invers deraparii, retrogradati in treapta inferioara a cutiei de viteze si apasati usor frana pana cand obtineti controlul. Deraparea spatelui apare mai des in cazul masinilor cu tractiune pe spate si este foarte periculoasa. In aceasta situatie eliberati progresiv acceleratia si rotiti cu calm volanul in sensul deraparii, pentru a evita rotirea masinii, dar fara a actiona frana. Mai exact, daca spatele pleaca in stanga este necesar sa viram stanga, iar daca alunecarea se produce in dreapta este necesar sa viram dreapta. Apoi accelerati usor pentru a mentine viteza si a restabili echilibrul.

· La urcarea rampelor, utilizati cea mai mare treapta de viteza in care motorul inca trage, astfel incat sa diminuati puterea transmisa rotilor, reducandu-se astfel posibilitatea ca acestea sa se invarta in gol. Incercati sa pastrati o viteza constanta. La coborarea pantelor, utilizati cat mai mult posibil frana de motor.

· Adaptati viteza de deplasare la conditiile de iarna. Nu uitati ca aderenta anvelopelor pe un carosabil acoperit cu zapada sau gheata reprezinta numai 30% din cea inregistrata pe asfalt uscat. Cine merge prea repede are sanse mari sa ajunga in afara drumului.

· In intersectii, atunci cand puneti in miscare autoturismul la culoarea verde a semaforului, porniti incet si incercati sa va asigurati ca cei care ar trebui sa se opreasca, reusesc sa faca acest lucru, tinand cont de faptul ca asfaltul poate fi acoperit cu zapada sau gheata.

· Acordati o atentie sporita pietonilor aflati in apropierea caii de rulare, indeosebi in zonele intens circulate. Acestia pot aluneca si pot ajunge in fata masinii.

· Reduceti cat mai mult posibil orice alte activitati atunci cand va aflati la volan (discutii telefonice - chiar daca utilizati car-kit maini libere, setari sau reglaje Radio-CD, ceas, GPS, etc.) deoarece conditiile de iarna penalizeaza mult mai rapid si cu consecinte mult mai grave secundele de neatentie.

· In zilele cu caderi abundente de zapada si imediat dupa, analizati alternativa deplasarii cu mijloacele de transport in comun. Luati in calcul dificultatea deplasarii cu autovehiculul propriu, cat si cea a gasirii unui loc de parcare la destinatie. In plus, cu cat sunt mai putine masini in trafic, cu atat va fi mai facila si mai rapida actiunea utilajelor de deszapezire.

Este foarte important ca masina sa fie curatata complet de zapada inainte de a pleca la drum. Avem nevoie de vizibilitate prin toate geamurile, de faruri si lampi spate vizibile pentru ceilalti participanti la trafic. O atentie sporita este bine sa fie acordata degajarii oglinzilor retrovizoare de zapada si gheata. Stratul de zapada lasat pe capota sau acoperis va fi antrenat de curent pe masura ce viteza de deplasare creste si ne va incomoda atat pe noi cat si pe cei aflati in spatele nostru. Daca sunteti nevoiti sa conduceti in afara localitatii, iarna, pe vreme nefavorabila, este bine sa verificati prognoza meteo si rapoartele privitoare la starea drumurilor. Codurile de avertizare au urmatoarele semnificatii:

Cod Verde - nu sunt prognozate fenomene meteorologice periculoase.
Cod Galben - sunt prognozate fenomene meteorologice specifice perioadei respective (averse, intensificari ale vantului, temperaturi scazute sau ridicate, ninsori), insa acestea vor avea caracter temporar. Nivelul de risc este mediu.
Cod Portocaliu - sunt prognozate fenomene meteorologice periculoase, de intensitate mare (ninsori puternice, intensificari ale vantului, temperaturi scazute sau ridicate). Nivelul de risc este mediu spre ridicat.
Cod Rosu - sunt prognozate fenomene meteorologice de intensitate foarte mare. Nivelul de risc este ridicat.

Inainte de a pleca la drum, alimentati rezervorul autoturismului si apoi realimentati periodic, in cursul deplasarii. Nu va urcati obosit la volan, verificati sistemul de ventilatie si luminile inainte de plecare. Este bine sa purtati haine calduroase, dar care sa nu va restrictioneze miscarile. Asigurati-va ca aveti in masina lichide si mancare neperisabila si verificati ca bateria telefonului mobil sa fie incarcata. Anuntati o persoana cunoscuta asupra rutei pe care urmeaza sa o parcurgeti si a orei la care estimati sosirea. In timpul deplasarii, folositi pe cat posibil drumurile principale si adaptati viteza de deplasare la conditiile de drum si trafic. Nu in ultimul rand, este bine sa va inarmati cu rabdare, sa va pastrati calmul, sa anticipati situatiile de trafic si sa fiti toleranti fata de ceilalti soferi.

In situatia in care conditiile meteorologice nu va mai permit deplasarea si ramaneti inzapeziti, incercati sa aflati daca exista o localitate in apropiere unde sa va puteti adaposti. Daca sunteti nevoiti sa ramaneti in masina, nu intrati in panica si folositi telefonul mobil pentru a cere ajutor. Verificati ca zapada sa nu blocheze teava de esapament, existand pericolul intoxicarii cu gazele emise. De asemenea, in perioada in care motorul este pornit, deschideti din cand in cand geamul. Incercati sa va miscati permanent, in special extremitatile, pentru a tine circulatia in miscare si a evita degeraturile. In masura in care in masina sunt mai multi pasageri, dormiti pe rand, daca sunteti singur este imperativ necesar sa ramaneti treaz.

Daca va blocati in zapada, eliberati zonele din fata si din spatele rotilor. In masura in care autoturismul este echipat cu sistem de control al tractiunii, este indicat sa il decuplati, astfel incat sa puteti tura motorul atat cat este necesar. Incercati sa realizati un balans fata-spate pentru a inainta putin cate putin si nu virati rotile. Daca sunteti insotit puteti incerca, pe langa clasicul impins, sa solicitati pasagerului sa se aseze pe capota, deasupra uneia dintre rotile motrice, greutatea suplimentara putand rezolva, in unele cazuri, situatia.

Indiferent de solutia aleasa, nu turati foarte mult motorul, intrucat frecarea realizata de catre rotile fara aderenta va topi zapada sau gheata si va veti impotmoli si mai rau. Daca introduceti obiecte sub roti pentru a castiga aderenta, nu stati in spatele masinii pentru ca acestea pot fi aruncate, riscul de a fi lovit fiind unul foarte mare. O maniera de conducere anticipativa, adaptata la conditiile de drum si pastrarea unei marje de siguranta sunt conditii esentiale pentru a ajunge cu bine la destinatie. Traficul in conditii de iarna este dificil pentru noi toti, insa daca manifestam intelegere si ne ajutam reciproc, ne putem face viata mai usoara.

Ciprian NIMU
Mitsubishi Motors

DIN ACEEASI CATEGORIE...
Adauga comentariu

Nume*

Comentariu

ULTIMA ORA

  • Google aduce un omagiu printr-un Doodle nou: Nava spatiala Cassini ajunge intre planeta Saturn si inelele sale (foto+video)

    Google a creat un nou Doodle, în care avertizează planeta Saturn: Saturn, pregătește-te! Astăzi, nava spațiala Cassini începe o serie de întâlniri între Saturn și inelele tale” Prin Doodle-ul creat de Nate Swinehart, Google spune că ”Pătrunzând ...

  • Președintele Erdogan, despre relațiile Turciei cu Europa și SUA (interviu Reuters)

    Turcia nu va permite stabilirea unei baze a Partidului Muncitorilor din Kurdistan (PKK) în nordul Irakului, a declarat marți președintele Recep Tayyip Erdogan într-un interviu acordat agenției Reuters, după ce aviația turcă a lovit poziții ale luptătorilor kurzi din Irak și Siria.

  • Dezastru pe piata media: Televiziunea controlata de un fost deputat se DESFIINTEAZA

    Dezastru pe piaţa media autohtonă. O televiziune controlată de un fost deputat s-a închis. Este vorba despre postul local Wyl TV din Ploiești. Societatea Perfect Clever Solution SRL, care deține postul de televiziune Wyl TV, dar și postul de radio regional Wyl FM, a solicitat Consiliului Național al ...

  • Basescu trebuie sa se aștepte la noi lovituri devastatoare

    National:Parca pentru a confirma ca principiul vaselor comunicante este viabil si in viata, nu doar in stiinta, atacurile lui Traian Basescu impotriva „sistemului ticalosit” pe care tot el recunoaste ca l-a creat se inmultesc odata cu strangerea latului a noi dosare in jurul unor apropiati sau chiar ...

  • Cutremur in Romania. Unde a fost localizat epicentrul si ce magnitudine a avut

    Un seism cu magnitudinea 2.4, a avut loc, pe teritoriul României, la ora 20.05, conform datelor publicate, în urmă cu puțin timp, de Institutul Național de Cercetare-Dezvoltare pentru Fizica Pământului. Conform sursei citate cutremurul a avut loc la ora 20.05, în județul B ...

  • Analistii CFA anticipeaza deprecierea leului si cresterea dobanzilor in urmatoarele 12 luni

    În luna martie, indicatorul de încredere macroeconomică al CFA România – asociaţia analiştilor financiari certificaţi – a scăzut marginal faţă de luna anterioară, la valoarea de 56,8 puncte, fiind cu 0,1 puncte mai mic decât valoarea consemnată în exerciţiul anterior, a anunţat miercuri asociaţia.

  • Acum e OFICIAL: Cea mai tare veste pentru guvernul Sorin Grindeanu

    Execuția bugetului general consolidat pe primele trei luni ale anului 2017 s-a încheiat cu un excedent de 1,52 miliarde lei, reprezentând 0,19% din PIB, informează Ministerul Finanțelor Publice (MFP).Comparativ, în trimestrul I din 2016, bugetul general consolidat a înregistrat un excedent de 3 mili ...

  • CANNES 2017: Will Smith, Paolo Sorrentino și Maren Aden, printre membrii juriului de anul acesta

    Actorul american Will Smith, regizorul italian Paolo Sorrentino, actrița franceză Agnes Jaoui și realizatoarea germană Maren Aden vor face parte din juriul celei de-a 70-a ediții a Festivalului de la Cannes, relatează organizatorii citați de AFP.

  • UE va exclude serviciile financiare din acordul cu Regatul Unit (presa)

    Uniunea Europeană intenţionează să excludă sectorul serviciilor financiare din acordul financiar cu Regatul Unit, după Brexit, scrie marţi publicaţia online EUobserver, preluată de Xinhua. Potrivit aceste surse, noile linii directoare ale UE privind negocierile de retragere a Regatului Unit prevăd c ...

  • CELE MAI FRUMOASE ACTRITE PORNO DIN LUME IN 2017 – GALERIE FOTO

    A fi actrita porno nu mai este nimic iesit din comun, tot mai multe femei alegand sa joace in pelicule XXX. Motivele sunt diverse, dar cel mai adesea pentru ca este una dintre putinele meserii care le ofera placere, faima si bani multi in acelasi timp. Specialistii din aceasta industrie au facut un top cu cele mai frumoase actrite porno, din 2017. Peta Jensen (FOTO 1) S-a nascut pe 24 decembrie 1990 in Zephyrhills, Florida, America si este actrita de filme porno din anul 2014, dupa ce a fost descoperita de un cautator de talente in timp ce dansa in club. Pana sa intre in aceasta industrie a fost dansatoare de striptease. Lexi Belle (FOTO 2) A intrat in lumea filmelor ...

citysmart.ro
detectivi


DIN CATEGORIE

  • TOP CITITE
  • TOP COMENTATE