Tupeu de ciocoi: Iosif Szenteş, unul din groparii de la CFR Călători, se laudă cu reintroducerea trenurilor pe care chiar el le-a desfiinţat
Postat la: 30.09.2015 | Scris de: ZIUA NEWS
0
Directorul general Iosif Szentes a anuntat ca CFR Călători va reintroduce în circulație trenuri pe zeci de secții, după ce compania fusese obligată să renunțe la operarea acelor rute și să le închirieze unui operator privat de transport feroviar.
"Este o mândrie pentru CFR Călători că, după ce în ultimii 15 ani a ieșit de pe anumite secții, peste 50, în urma preluării de către CFR SA a unor secții cedate de un operator care gestiona infrastructura, compania a început să intre din nou pe acele secții", se lauda, ieri, cu un tupeu iesit din comun directorul general al CFR Calatori.
Insa, Iosif Szentes este cel care, incepand din 2012, impreuna cu fostii directorii generali ai CFR Calatori, Stefan Roseanu si Valentin Dorobantu, sustinut si promvat de liderul PSD-Liviu Dragnea, a „tesut" mersul trenurilor în interesul operatorilor privaţi şi nicidecum al companiei de stat. Astfel, s-a ajuns ca foarte multe rute foarte rentabile pentru CFR Calatori sa fie cedate operatorilor privati. Mai mult, fostii directori generali ai CFR Calatori-Stefan Roseanu, Valentin Dorobantu si Vasile Secara, dar si Iosif Szentes, au fost de acord ca pe cele mai rentabile rute operate de CFR Calatori sa fie introduse trenuri ale operatorilor privati, desi legea interzicea acest lucru.
Din 2012 pana in prezent, peste 200 de trenuri regio (personale) rentabile ale CFR Calatori au fost scoase pentru a fi cedate operatorilor privati. Ca atare, rute rentabile ale CFR Calatori cum ar Ploiesti-Bucuresti, Brasov- Bucuresti, Bucuresti- Craiova, Brasov-Iasi, Timisoara-Brasov, Constanta- Brasov, Ploiesti-Buzau, au fost capusate, cu acordul tacit al ministrilor Transportrilor din ultimii ani, de trenurile regio sau chiar interregio subventionate de la stat ale firmelor unor patroni cercetati DNA pentru inginerii financiare regizate tocmai la CFR Calatori, adica Calin Mitica-Transferoviar Grup Cluj Napoca si Iorgu Ganea-Regiotrans Brasov. Mai mult, Valentin Dorobantu, care a fost extrem de preocupat să promoveze interesul operatorilor privaţi de transport persoane cand era director general al CFR Calatori, este astazi la butoanele firmei Regiotrans Brasov.
Blatul subvenţionat, dar garantat de Ministrul Transporturilor
La ora actuala, ca urmare a jocului dublu facut de catre directorii generali de la CFR Calatori si CFR SA, Iosif Szentes si Dan Costescu, s-a ajuns ca pe rutele cele mai rentabile ale companiei de stat, cum ar fi Ploiesti-Bucuresti, Brasov- Ploiesti sau Buzau-Ploiesti, sa circule trenurile regio ale lui Calin Mitica si Valentin Dorobantu oprind doar in doua-trei statii, adica au mers de inter regio.
Asta da afacere serioasa. Primesti subventie de la stat pentru trenuri sociale, adica regio, pretul este cat la trenurile regio ale CFR Calatori, dar circuli in regim de inter regio, unde compania de stat opereaza cu tarife mai mari de aproape doua ori si jumatate decat cele ale operatorului privat. Mai mult, ca urmare a blatului dintre operatorii privati si conducerile companiilor CFR Calatori si CFR SA, in garile mari,trenurile lui Calin Mitica si Valentin Dorobantu sunt garate la primele doua linii, adica cele mai accesibile calatorilor, in timp ce, trenurile de la CFR Calatori stationeaza la ultimelem linii ale garilor, asa cum se intampla la Brasov, Ploiesti Sud si Vest, Buzau sau Gara de Nord.
"Ţesătura" subvenţiilor croită de Boagiu şi cusută de Boc
Incepand din 2013, câteva zeci de trenuri ale operatorilor feroviari privaţi de transport persoane circulă ilegal pe rute rentabile operate de CFR Călători, păgubind astfel, zilnic, compania de stat cu sume mari de bani. Printr-o Hotărâre de Guvern emisă în 2012 de către fostul premier Emil Boc, la propunerea Ancai Boagiu, operatorii privaţi beneficiază de subvenţii foarte mari pentru transportul de călători, în timp ce compania de stat se prăbuşeşte ca urmare a concurenţei neloiale.
Astfel, prin acest mod de acordare a subvenţiilor, operatorii privaţi au încasat anual sume enorme de bani de la Ministerul Transporturilor. Între timp, Dorin Maer, Ştefan Roşeanu, Valentin Dorobanţu, Vasile Secara si Iosif Szentes, directorii impuşi politic la şefia companiei CFR Călători, din 2012 şi până în prezent, au fost preocupaţi să promoveze interesul operatorilor privaţi de transport persoane. Fiecare dintre aceştia a avut grijă ca în fiecare an să „ţeasă" mersul trenurilor în interesul operatorilor privaţi şi nicidecum al companiei de stat.
Căpuşare subvenţionată, dar controlată de şmecherii de la calea ferată
Când fostul ministru al Transporturilor, Ramona Mănescu, se pregătea să predea mandatul, iar Valentin Dorobanţu era încă manager privat la CFR Călători, s-a regizat o inginerie feroviară de proporţii. Legislaţia actuală stipulează că rutele feroviare de transport persoane nerentabile operate de CFR Călători, în regim social, adică trenuri personale (regio), pot fi exploatate de către operatorii privaţi pe baza unor subvenţii acordate de Ministerul Transporturilor.
Însă tot legislaţia românească precizează că atribuirea rutelor nerentabile se face prin licitaţie, iar traseele adjudecate sunt incluse în mersul trenurilor care apare la sfârşitul fiecărui an. Dar fostul manager privat Valentin Dorobanţu, susţinut tacit de directorul Direcţiei Feroviare din Ministerul Transporturilor, Claudiu Dumitrescu, acum cercetat de DNA pentru mita chiar pentru ingineriile regizate in favoarea firmei unde presteaza azi Dorobantu, au acceptat ca pe mai multe rute rentabile operate de CFR Călători să fie introduse mai multe trenuri ale operatorilor privaţi.
„S-au introdus ilegal mai multe perechi de trenuri personale (regio), la anumite ore de vârf, în aşa fel încât să fure călătorii companiei de stat. Însă trenurile private practică tarife mai mici decât CFR Călători ca urmare a subvenţiilor, ceea ce face ca tot mai mulţi călători să meargă cu trenurile private. În plus, dacă trenurile private circulă cu călători sau fără, cuantumul subvenţiei care se încasează este acelaşi. Mai mult, ca tacamul sa fie complet, au introdus si trenuri private in regim de inter regio pe rutele rentabile ale companiei de stat. Practic, prin această manevră de concurenţă neloială, compania CFR este căpuşată cu acte în regulă, dar nimeni din Ministerul Transporturilor nu vrea să deranjeze interesele operatorilor privaţi", a declarat pentru ZIUAnews un fost ministru al Transporturilor.
Bonusuri cu dedicaţie
Potrivit informaţiilor deţinute de ZIUAnews, de acest bonus feroviar beneficiază două companii private- Transferoviar Grup Cluj-Napoca controlată de controversatul om de afaceri Călin Mitică, şi Regiotrans Braşov deţinută de Iorgu Ganea şi Costel Comana (decedat in conditii suspecte in America de Sud), unde la butoane este acum fostul director general al CFR Calatori- Valentin Dorobantu . Astfel, pe rutele Braşov-Bucureşti, Braşov-Constanţa, Braşov- Sf.Gheorghe, Braşov- Timişoara, Braşov- Iaşi, Braşov- Alba Iulia şi retur au fost introduse trenuri, de tipul automotoarelor, deţinute de Regiotrans.
„Aceste rute operate de către CFR Călători sunt foarte rentabile, fapt pentru care este ilegal să fie introduse şi trenurile private. Prin această manevră, regionalele CFR Călători Braşov şi Bucureşti sunt extrem de afectate de introducerea acestor trenuri private, întrucât practică un tarif mai mic ca urmare a subvenţiei, şi astfel, zilnic, compania de stat este păgubită din greu. De exemplu, un bilet pe distanţa Bucureşti- Ploieşti, costă 7,5 lei, numai că Regiotrans Braşov beneficiază de o subvenţie mult mai mare decât CFR Călători", a precizat pentru ZIUAnews un fost director al CFR Călători. Trebuie precizat că Valentin Dorobanţu şi Iosif Szenteş, sunt principalii artizanii ai „ţesăturilor" din mersul trenurilor pentru interesul privaţilor.
Rezervare personală, dar ilegală, girata de Ministerul Transporturilor
Cealaltă firmă beneficiară a bonusurilor feroviare peste rând este Transferoviar Grup Cluj-Napoca. Astfel, de câteva luni, pe ruta Bucureşti- Ploieşti şi retur au fost introduse peste noapte, cinci perechi de trenuri regio. Însă această rută este operată de CFR Călători, fiind una dintre cele mai rentabile din România. Cu toate acestea, automotoarele firmei clujene controlate de Călin Mitică transportă zilnic între 600 şi 1.000 de călători. Cei care călătoresc cu Transferoviar Grup Cluj-Napoca anul trecut au obligaţi să achite o rezervare de loc, de 1,5 lei, deşi la trenurile regio nu există şi nu se plăteşte rezervarea de loc.
Astfel, călătorul, în loc să achite 7,5 lei pentru un bilet Bucureşti-Ploieşti, era obligat să mai dea în plus încă 1,5 lei, adică 9 lei, deşi firma beneficiază de subvenţie de la stat. Pe aceeaşi rută, anul trecut si acum, un bilet emis de CFR Călători costă 7,5 lei, dar subvenţia încasată de compania de stat este mult mai mică decât firma clujeană. Acum, la trenurile lui Calin Mitica, pretul unui bilet pe ruta Ploiesti-Bucuresti a crescut de 9 lei la 10 lei.
Compensaţii uriaşe pentru băieţii deştepţi
ZIUAnews a semnalat de mai multe ori că fostul ministru al Transporturilor, Relu Fenechiu, şi fostul manager privat al CFR Călători, Valentin Dorobanţu, au fost preocupaţi să umfle conturile „băieţilor deştepţi" de la calea ferată prin subvenţii foarte mari, în timp ce compensaţiile pentru CFR Călători erau tot mai modeste în raport cu numărul călătorilor. Astfel, prin H.G. nr. 78/ 2013, pentru aprobarea actelor adiţionale nr. 1 pe anul 2013 la contractele de servicii publice în transportul feroviar de călători pentru perioada 2012-2015, Fenechiu a pecetluit opera de punere pe butuci a CFR Călători regizată pe ultima sută de metri a guvernului Emil Boc, prin HG nr 74/2012. Ulterior, si ministrii Transporturilor-Ramona Manescu si Ioan Rus, au aprobat, desi legea nu impounea asa ceva, prelungirea subventiilor uriase pentru operatorii privati de transport persoane.
Smecheria este simpla, dar paguboasa pentru compania de stat. De exempu, entru aproape două miliarde de călători estimaţi pentru 2013, CFR Călători urma să primească compensaţii de circa 200 de milioane de euro, în timp ce „băieţii deştepţi" au încasat circa 56 de milioane euro pentru aproximativ 280 de milioane de persoane transportate. Curtea de Conturi a României a constatat că Ministerul Transporturilor condus de Anca Boagiu, Alexandru Nazare şi Ovidiu Silaghi a decontat, în 2011 şi 2012, către operatorii privaţi de transport persoane, subvenţii mult mai mari decât bugetul alocat, în timp ce numărul călătorilor a scăzut foarte mult, riscând astfel falimentul CFR Călători.
Ion Teleanu
DIN ACEEASI CATEGORIE...
ULTIMA ORA
-
Austria încearcă să limiteze migraţia pentru reîntregirea familiilor prin teste ADN de rudenie
Cancelarul austriac Karl Nehammer vrea efectuarea de teste ADN în cazul rudelor persoanelor care beneficiază de statut de refugiat în Austria pentru a reduce afluxul de imigranţi în ţară.
-
Klaus Iohannis e de râsul lumii in UE. Ce loc ocupa presedintele României intr-un clasament al nepopularității
Potrivit unui sondaj realizat de GLOBSEC, Klaus Iohannis este cel mai nepopular președinte dintre cei 9 șefi de state excomuniste membre ale Uniunii Europene.
-
Ucraina, zonă de testare pentru Inteligența Artificială: Cea mai bună zonă de testare pentru AI F-16
Cea mai bună zonă de testare pentru acest AI F-16 este Ucraina. Rusia nu poate spune că soldații NATO intervin în război. Comandantul marinei americane Frank Kendall a zburat cu un F-16 controlat de inteligență artificială
-
Autorizația pentru vaccinul AstraZeneca a fost retrasă de Comisia Europeană, cu aplicare din 7 mai
Comisia Europeană a retras, la cererea gigantului farmaceutic AstraZeneca, autorizația de comercializare în statele membre a vaccinului dezvoltat de compania anglo-suedeză împotriva COVID-19, vaccin cunoscut sub numele „Vaxzevria", folosit inclusiv în România.
-
Informații șocante: Whoopi Goldberg dezvăluie că mama ei a primit electroșocuri și a uitat cine e
Whoopi Goldberg a povestit experiența sa traumatizantă din copilărie. Mama ei a suferit electroșocuri și a uitat cine sunt copiii ei. Actrița, care a scris recent o autobiografie, vorbește despre spitalizarea regretatei sale mame, despre modul în care aceasta i-a afectat copilăria și a modelat-o ca persoană.
-
De ce nu este nevoie să faci duș în fiecare zi. „Poate fi chiar dăunător", spun unii specialiști
Prezentatorul de televiziune britanic Jonathan Ross a ținut prima pagină a ziarelor declarând că uneori se spală mai puțin de o dată pe săptămână, iar în 2023, actrița America Ferrera și-a uimit colegii de distribuție ai lui Barbie într-un interviu când a recunoscut că, ocazional, sare peste duș.
-
Cei 7000 de euro leafă i-au motivat pe euroaleșii români să-și mai dorească un mandat. Politicienii români care stau degeaba în PE
Leafa de peste 7.000 de euro pe lună, dar și alte beneficii nu i-au motivat pe unii politicienii români să fie activi în Parlamentul European, unde munca lor e mai degrabă simbolică, față de cea a colegilor din propriile partide sau familii politice europene.
-
Facebook a decis: "Hristos a înviat" încalcă standardele comunității!
Sâmbătă, 4 mai, două articole referitoare la Învierea Domnului, publicate pe pagina Rost, au fost cenzurate de Facebook, sub pretextul încălcării „standardelor comunității".
-
Abia acum aflam adevarul despre criza energetica globală: Cererea de gaze naturale va exploda din cauza Inteligentei Artificiale!
Producătorii de gaze naturale anticipează o creştere semnificativă a cererii în următorul deceniu, deoarece dezvoltarea inteligenţei artificiale duce la o creştere a consumului de energie electrică pe care sursele regenerabile ar putea să aibă dificultăţi să o satisfacă singure, relatează CNBC.
DIN CATEGORIE
- TOP CITITE
- TOP COMENTATE
- 1.Un psiholog a lucrat 20 de ani într-un mare spital din România cu o diplomă cumpărată dintr-un bar
- 2.Planul Soros respectă și îmbunătățește Planul Kalergi: cele 6 puncte principale dupa care se va modela viitorul Europei după Europarlamentare
- 3.Israelul isi face planurile pentru Gaza depopulata de palestinieni - O megaregiune futuristă între Eurasia și Africa pe placul Forumului de la Davos
- 4.Prefectul Cosa Nostra: mafia din Techirghiol a vândut sub patronajul primarului Iulian Soceanu pana și terenul de sub statia de autobuz!
- 5.Masonii au angajat o firmă de lobby pentru "promovarea integrării României în energii regenerabile" și intrarea in Schengen
- 6.Documente secrete ale Rusiei dezvăluite de Washington Post: Strategia lui Putin asupra Statelor Unite pentru O Nouă Ordine Mondială
- 7.Fără să definească termenul "pandemie", OMS vrea să dețină o putere globală uriașă asupra tuturor statelor lumii
- 8.Ce a discutat preotul Mega cu Putin. Regizorul s-a mai întâlnit cu fostul președinte Medvedev și cu filantropul Konstantin Malofeev
- 9.Syria TV: Un sef din serviciile de informații românești a vizitat Siria și s-a întâlnit cu Bashar al-Assad
- 10.Dosarul secret al lui Iohannis si ultimul obstacol privind recuperarea casei din Sibiu și a banilor din chirie
comentarii
Adauga un comentariuAdauga comentariu