Ce prevede concret Legea "oraselor de 15 minute" care a trecut de Parlament. Prioritatea în ordinea: mers pe jos, cu bicicleta, transport public, autoturism personal
Postat la: 11.05.2023 | Scris de: ZIUA NEWS
0
Conceptulul de "oras de 15 minute" e descris de occident drept o compartimentare a localitatilor in zone avand diametrul de aproximativ 2 km, considerat a fi parcurs la mersul pe jos destul de lejer intr-un sfert de ora. In aceasta delimitare, locatarii folosesc doar mersul pe jos sau bicicleta si au la dispozitie supermarketuri, clinici, sectii de politie, dar de preferat si jobul, in asa fel incat sa nu mai fie nevoie sa iasa din zona, fiind vorba despre un soi de lockdown care ar reduce mult poluarea si efectele de sera ale incalzirii globale.
Plenul Camerei Deputaților a adoptat, miercuri, în calitate de for decizional, un proiect de lege care prevede că primăriile „vor lua măsuri care să limiteze utilizarea autovehiculelor personale în oraşe" începând cu 2026. Legea merge spre promulgare la șeful statului și prevede că în toate orașele se va realiza o strategie care să încurajeze cetățenii să se deplaseze în următoarea ordine: mers pe jos, mers cu bicicleta, transport public, autoturism personal. Practic este o lege-precursor al reglementarilor pentru "orasele de 15 minute" din România, care vor aparea incepand cu 2026.
„Autorităţile administraţiei publice locale vor lua măsuri care să limiteze utilizarea autovehiculelor personale în oraşe", prevede proiectul de Lege privind mobilitatea urbană urbană durabilă, adoptat de Parlament. Printre scopurile legii se află „reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră", „reducerea congestiei la nivelul oraşelor", „dezvoltarea orientată spre transport public" și „încurajarea utilizării transportului alternativ în detrimentul autovehiculelor personale". Strategia va deveni obligatorie pentru toate municipiile din România începând cu 1 ianuarie 2026.
Scad locurile de parcare pentru mașinile poluante
Principalele direcţii de acţiune care se vor avea în vedere la elaborarea planului se referă la „promovarea mijloacelor de transport alternative", „- mobilitatea cu emisii zero în transportul rutier", „dezvoltarea infrastructurii, dotărilor şi serviciilor pentru mersul cu bicicleta" și „creşterea numărului de utilizatori pentru modurile de transport prietenoase cu mediul în detrimentul celor poluante, prin reducerea spaţiilor de parcare/staţionare destinate acestora", dar și „scăderea numărului de autovehicule la 1000 de locuitori".
Legea mai prevede o „dezvoltare orientată spre transportul public" și propune proiectarea şi realizarea spaţiilor urbane prin asigurarea unor „conexiuni facile prin mersul pe jos şi cu bicicleta".
„Reducerea dependenţei de autovehicule personale prin transport public accesibil, rapid, predictibil, sigur şi cu frecvenţă şi capacitate adecvată" se numără printre obiectivele legii. De asemenea, „stimularea utilizării transportului public, a mersului pe jos şi cu bicicleta prin introducerea unor taxe de parcare şi reducerea volumului de parcări pentru autovehicule".
Zone de taxare specială
În vederea „limitării emisiilor provenite din transportul rutier", vor apărea în orașe „zone cu nivel scăzut de emisie", denumite ZNSE.
Prin ZNSE se înțelege zona delimitată de către autoritatea publică locală în cadrul căreia se instituie restricții și/sau taxare pentru accesul autovehiculelor în vederea îmbunătățirii calității aerului.
ZNSE se marchează cu indicatoare de către autorităţile administraţiei publice locale care pot să stabilească regulile şi tarifele de acces ale vehiculelor în interiorul acestora.
ZNSE pot fi de două tipuri:
a) ZNSE pentru care se stabilesc tarife de acces, caz în care autoritatea adminstraţiei publice locale care instituie aceste ZNSE trebuie să implementeze mecanisme care să asigure accesul în mod controlat în interiorul ZNSE;
b) ZNSE pentru care nu se stabilesc tarife de acces, ci doar reguli de acces, caz în care autoritatea adminstraţiei publice locale care instituie aceste zone nu trebuie să implementeze mecanisme care să asigure accesul în mod controlat în interiorul acestor zone, de exemplu bariere de acces, dar trebuie să asigure controlul aleatoriu al accesului în aceste zone prin intermediul poliţiei locale.
Municipiile reședință de județ au obligația să instituie, până la data de 1 noiembrie 2026, benzi dedicate transportului în comun, în baza prevederilor planului de mobilitate urbană durabilă pentru liniile de transport public cu o viteză medie de deplasare mai mică de 15 km/h.
Ținte pentru mașini electrice
Legea instituie și un prag de procente și termene pentru întroducerea în parcul auto a mașinilor electrice, adică a vehiculelor cu emisii 0, astfe:
a) până la data de 31 decembrie 2025 cel puţin 5%;
b) până la data de 31 decembrie 2028 cel puţin 10%;
c) până la data de 31 decembrie 2031 cel puţin 20%;
d) până la data de 31 decembrie 2034 cel puţin 30%;
e) până la data de 31 decembrie 2037 cel puţin 40%;
f) până la data de 31 decembrie 2040 cel puţin 50%.
În orașe toată strategia va fi prioritizată în această ordine: „mers pe jos, mers cu bicicleta, transport public, autoturism personal".
DIN ACEEASI CATEGORIE...

ULTIMA ORA
-
Bogdan Aurescu dă afară angajații Ambasadei Rusiei la Bucuresti după ce Valeri Kuzmin a declarat că România "rămâne o uşă întredeschisă pentru relaţii"
Din dispoziţia ministrului afacerilor externe Bogdan Aurescu, ambasadorul Federaţiei Ruse la Bucureşti a fost informat cu privire la decizia autorităţilor române de a reduce personalul diplomatic şi tehnico-administrativ al Federaţiei Ruse în România prin limitarea numărului acestuia la un nivel apropiat de cel al reprezentării diplomatice şi tehnico-administrative a României în Federaţia Rusă.
-
Arnold Schwarzenegger susține că "nu există viață după moarte" și că creștinii sunt "niște mincinoși nenorociți"!
Raiul și iadul sunt simple fantezii fără nicio distincție, potrivit lui Arnold Schwarzenegger, care a fost intervievat de Danny DeVito pentru revista Interview pe tema "Ce ne așteaptă în viitor".
-
Automatul de "sănătate publică" din New York care oferea gratuit accesorii pentru droguri și Narcan a fost golit în 24 de ore
La mai puțin de 24 de ore de la instalarea sa, primul automat de sănătate publică din New York, care oferă gratuit pipe de crack, prezervative și Narcan - un medicament utilizat pentru a inversa supradozajul de narcotice - a fost golit, lăsând oficialii orașului hotărâți să asigure o aprovizionare constantă cu aparatură de droguri curate pentru locuitorii care au nevoie.
-
Scandalul momentului: Instagramul lui Zuckerberg a facilitat o rețea masivă si secretă de pedofilie!
O investigație cuprinzătoare realizată de Wall Street Journal și de Stanford Internet Observatory arată că Instagram, deținut de Meta, a găzduit o rețea organizată și masivă de pedofili.
-
Societatea Germană de Nutriție vrea ca fiecare persoană să consume zilnic doar 10 grame de carne pentru a rezolva problema "încălzirii globale"!
Societatea Germană de Nutriție (DGE) recomandă acum ca germanii să-și reducă consumul de carne la 10 grame pe zi - echivalentul unui cârnat pe lună - pentru a aborda, se pare, "încălzirea globală".
-
Directivele lui Soros în Marea Resetare: Să cenzurăm internetul, să plusăm încălzirea globală, să folosim Inteligența Artificială și să punem capăt democrației!
George Soros a publicat recent un editorial în care scrie despre noul val reprezentat de Inteligența Artificială (IA), despre „schimbările climatice" cât și despre războiul din Ucraina.
-
ANDI e primul robot care respiră, transpiră și tremură. Manechinul termic se adapteaza instantaneu la mediul in care se afla
Oamenii de știință spun că au construit primul robot care "respiră, transpiră și tremură", conceput pentru a face față și a se adapta la diferite temperaturi, relatează Independent.
-
Românii sunt sclavii ideali, de aia nici nu se revoltă în stradă: 86% din angajați spun că li se încalcă drepturile!
Doar 1 din 2 participanți la cel mai recent sondaj derulat pe piata muncii din România susține că își cunoaște drepturile de angajat, în timp ce 86% dintre ei declară că au simțit, cel puțin o dată, pe parcursul carierei, că aceste drepturi le-au fost încălcate de angajatori.
-
Misteriosul Proiect "Tarim": Chinezii forează o gaură de 11 kilometri adâncime în deșert chipurile sa studieze rocile cretacice!
China a început să sape cea mai adâncă gaură de foraj, în încercarea de a studia zonele planetei aflate la mare adâncime sub suprafață.
DIN CATEGORIE
- TOP CITITE
- TOP COMENTATE
- 1.ALERTĂ: Polonia a fost contaminată de praful radioactiv din Ucraina!
- 2.Forumul Economic Mondial accelerează planul pentru o foamete globală: 13 națiuni sunt de acord să desființeze fermele agricole!
- 3.Forumul lui Schwab ordonă guvernelor să "aresteze" cetățenii care citesc "știri false" online!
- 4.Am aflat de ce a venit Kovesi in Romania. EPPO a cerut documente care il baga in șah pe Iohannis in "Afacerea BMW"
- 5.Pandemia s-a încheiat, afacerea continuă. INSP dă circulară medicilor de familie să implemeteze noua procedură de vaccinare neapărat cu Pfizer (document)
- 6.Ce prevede concret Legea "oraselor de 15 minute" care a trecut de Parlament. Prioritatea în ordinea: mers pe jos, cu bicicleta, transport public, autoturism personal
- 7.Eurovision 2023. LGBT-istul Theodor Andrei a venit imbracat in rochie. Horia Moculescu: "Nu pot să comentez, îmi e jenă!"
- 8.Jaful deceniului: doi șmenari vrânceni au fost furați de 600 de mii de euro!
- 9.Un "profet și matematician" afgan a prezis când va fi înlăturat Volodimir Zelenski din funcție. Ce se va intampla pe 17 iulie 2023
- 10.Metodele orwelliene de control al populației - în floare în occident, pe drum spre România
comentarii
Adauga un comentariuAdauga comentariu