Dezastru la Tarom: Consilierul directorului companiei informează Guvernul și Curtea de Conturi despre probleme grave
Postat la: 20.06.2022 | Scris de: ZIUA NEWS
Un consilier al directorului TAROM, Cătălin Butu, afirmă într-o informare trimisă ministrului Transporturilor, președintelui CA TAROM și președintelui Curții de Conturi, că situația de la TAROM poate duce nu doar la un colaps financiar ci inclusiv la punerea în discuție a siguranței pasagerilor de la bordul aeronavelor.
Textul integral al informării:
„Prezentare situatie CRITICA TAROM și solicitare trimitere control al Curtii de Conturi si al Corpului de Control al Ministerului Transporturilor si Infrastructurii.
Numele meu este Catalin BUTU si din Ianuarie 2022 ocup functia de Consilier al Directorului General al Companiei Nationale TAROM SA. Am peste 25 de ani de experienta in domeniul aviatic ocupand istoric functii de management in companii din si din afara Romaniei. In compania TAROM am fost format de la varsta de 19 ani si am avansat, trecand prin toate etapele necesare pana la functia de Sef escala BEIJING, PRC. Fac acest preambul pentru a sublinia ca personal consider ca urmatoarele pot fi asumate si considerate o opinie avizata.
Motivul acestei prezentari este escaladarea la un nível fara precedent al problemelor cu care se confrunta compania ducand nu doar la riscul unui colaps financiar cauzat de pierderile zilnice ci la punerea in discutie a sigurantei pasagerilor la bordul aeronavelor TAROM.
Va solicit prin prezenta adresa analiza de urgenta si impunerea masurilor care sint necesare pentru stabilizarea TAROM, impunerea aceastora, calcularea prejudiciilor si inceperea demersurilor de recuperare a acestora de la persoanele responsabile.
In anul 2019 s-a demarat planul de restructurare al companiei, PWC fiind compania desemnata pentru audit si implementare masuri.Planul nu a fost prezentat in intern acest fapt lasand loc de speculatii, angajatii buni au parasit compania iar cei ramasi, inca subiect al evaluarilor pur si simplu stau si astepta o decizie fara a mai fi motivati as lucreze. Deprofesionalizarea este la nível ridicat pentru ca nu s-au mai efectuat cursuri de pregatire iar din extern aparent nu se pot face recrutari. Acest fapt a dus la lipsa de personal in departamente cheie (zbor, tehnic, operational, achizitii).
Activitatea directorului general este aproape imposibila singurele decizii de numire pe functii fiind pur si simplu compromisuri, raul mai putin rau. Angajatii ramasi sint posesorii unei mentalitati invechite incapabili sa se adaptateze la trendul pietii. In fapt lipsa de informare si caracterul la nível personal ii face incapabili sa fie productivi. Numarul lor insa blocheaza efectiv activitatea companiei si a celor care mai vor sa incerce solutii.
Revenirea rápida la activitate dupa pandemia Covid a creat mari dificultati TUTUROR operatorilor iar TAROM se confrunta cu probleme similare dar sintem insa intr-un moment in care se pot recupera pierderile cu masurile potrivite. TAROM din pacate este spectator pasiv, intr-o regresie de personal si reduceri de zboruri.
Exemple:
-cursele regulate pierd istoric, este un fapt, nu EXISTA un mod de calcul al costurilor coerent care sa aiba ca baza ACMI, calculul este facut prin comparatie a costurilor istorice si cu alte companii rivale.In egala masura cursele charter sint incarcate discretionar si cu pierderile de la cursele regulate facand practic posibila vanzarea lor doar in situatii de exceptie cand clientii nu au solutii.Brandul TAROM care vinde si inspira incredere nu este folosit deloc.
-modalitatea de calcul a costurilor (ACMI)este gresita si se folosesc ca reper anii precedenti rezultand la final de un alt rezultat. Acest lucru duce la teama de a semna contracte si de a se asuma aceste zboruri.
-planul de zbor pe sezonul de vara necesita aproximativ 220 insotitori bord in prezent mai avem cca 180.In week-endul abia trecut un numar de 24 de insotitori cabina au declarat concediu medical sau inapt. Pierderile cauzate de anulari depasesc 1 milion de euro. Motivele reale sint ascunse chiar si fata de directorul general.
- conform planului de restructurare aeronavele de tip A318 vor fi retrase din flota in acest an, efectul asupra resursei umane a fost ca un numar semnificativ de piloti au plecat deja nemaiasteptand sfarsitul de an, lasand fara solutii de planificare la zbor. Deci avem aeronave dar nu piloti. Nu este demarata procedura de recrutare. Mentiunea pe aceste subiect este ca resursa de piloti si personal certificat tehnic este cea mai pretioasa, timpul de formare fiind de peste 3 ani.
-din lipsa personal departamentul achizitii lucreaza in regim 8-16 .Activitatea achizitii este H24 avand in vedere ca piesele care se strica nu au program. O piesa necesara in weekend se comanda abia in lunea urmatoare. Conform CE 263 penalizarile pentru intarzieri incep de la 250euro/pasager.Un avion transporta in medie cca 400 pasageri zilnic.
- flota Tarom este utilizata la o capacitate redusa discretionar din perspectiva locurilor diponibile in cabina. EX Boeing 737-700 curent 116 locuri, capacitate de la producator 144locuri. Un calcul al directiei comerciale arata venituri de 35.000euro pe saptamana per avion la um cost de modificare a configuratiei de maxim 150.000Euro.
-capabilitatile TAROM sint folosite doar in intern un exemplu fiind hangarul TAROM , singurul de altfel pe aeroportul Otopeni. Acest hangar ar putea oferi servicii catre toti operatorii si genera un profit urias. Alti operatori isi muta pe alte aeroporturi aeronave cu costuri considerabile cand ar putea sa beneficieaze de serviciile TAROM.
De la angajare am prezentat o serie de oportunitati unde TAROM poate dezvolta colaborari imediate cu beneficii reale. Mentionez urmatoarele:
- semnare de contracte de tip ACMI(airline -airline) unde efortul operational este transferat catre client, TAROM beneficiind de plata in avans a ACMI, deci predictibilitate pe venituri
- extinderea capabilitatilor tehnice MRO TAROM pe baza Otopeni pentru servicii de intretinere tehnice baza si linie catre operatori .
- folosirea licentei de operator aerian (AOC)-Tarom pentru hosting aeronave si operarea lor in comun in proiecte de charter sal/si pe rute long haul.
Desi exista contracte semnate si scrisori de intentie de la parteneri reputabili NIMIC nu se doreste a fi semnat si se BLOCHEAZA intern motivand proceduri interne existente.
Va rog ca masuri urgente sa dispuneti un control asupra:
-modului de calcul al costurilor la cursele regulate.
-modului de calcul ACMI pentru cursele regulate
-modul in care se inregistreaza costurile, fiind intarzieri de peste 3 luni
-modului in care se prioritizeaza solutiile comerciale in caz de iregularitati de zbor un exemplu clar fiind cursele de Hurgada din acest weekend unde peste 800 pasageri au fost adusi in tara cu alte companii , cu intarzieri de peste 10 ore,pentru ca directia comerciala TAROM a prioritizat cursele regulate care aduc pierderi.
Pierderile de venituri, penalizarile si imaginea pierduta sint la acest moment de peste 2 milioane EURO.
-modului in care se semneaza contractele, necesitatea notelor de fundamentare solicitate intern si prezentate ca fiind obligatorii sa aiba aviz de la un numar ilogic de persoane din companie, acest lucru ducand la blocaje discretionare si/sau intarzieri in decizii.Un exemplu este faptul ca departamentul comercial si financiar folosesc serviciile unui jurist altul decat cel cu drept de semnatura.
-organigramei si a lantului decizional
Cu asumarea a ceea ce am pus in pagina,ca fiind realitate, va informez ca tot ce nu este operare regulata este pur si simplu BLOCATA cu pierderi pe care va rog pe dumneavoastra sa le evaluati".
DIN ACEEASI CATEGORIE...
-
Furt spectaculos la Ducati: un român a furat piese destinate campionilor MotoGP si Superbike, de sute de mii de euro
Un roman in varsta de 37 de ani, stabilit in Italia, este acuzat de autoritațile italiene ca ar fi furat piese și acceso ...
-
Inspecția Judiciară face un raport privind „Justiția capturată". Documentul a fost publicat în timp ce Nicușor Dan discuta cu magistrații la Cotroceni
În timp ce președintele Nicușor Dan are, la Palatul Cotroceni, o intalnire cu magistrați care au reclamat presiuni ...
-
Apel către Redacțiile și Managementul Publicațiilor din România: Ștergerea semnăturii jurnalistului - un act de amnezie digitală și o ofensă adusă dreptului la informare
În atenția Editorilor-șef și Administratorilor de sistem (IT) Stimați colegi și manageri de presa, Va scriu sub im ...
-
Prețurile la gaze vor crește din 2026 chiar și cu 35%. Experții avertizează în privința acceptării tacite a noilor tarife
Din 2026 vom plati mai mult pentru gazele naturale. La final de martie expira schema de plafonare, iar furnizorii trimit ...
-
50.000 de „droizi de luptă" Phantom vor schimba fața infanteriei SUA până în 2027
În timp ce vehiculele terestre fara echipaj (UGV) și-au gasit deja locul in logistica militara moderna, un nou pro ...
-
Cine controlează lumea: Este un club mare, iar tu nu faci parte din el - Pentru cei care nu înțeleg ce se întâmplă: 10 întrebări. Pentru cei care cred că înțeleg: știți ce urmează?
Urmatorul articol a fost publicat saptamana trecuta in ziarul britanic "The Light", specializat in ceea ce fac la nivel ...
-
Studii cu adevărat șocante: AI induce în eroare alegătorii și modifică rezultatele voturilor
Doua studii importante publicate de Science și Nature au descoperit ca o proporție șocanta de alegatori au fost convinși ...
-
De ce nimeni nu știe câte țări există de fapt. Motivele reale pentru care nu putem ajunge la un consens
Majoritatea oamenilor considera ca numarul țarilor din lume este un fapt cert - 195, 197 sau 193, in funcție de cartea d ...
-
AI va fi sfârșitul alarmiștilor climatici: "Ortodoxia Verde" trebuie sa dispară în fața cerințelor energetice imense ale inteligentei artificiale
Consensul de zeci de ani in jurul așa-numitei catastrofe climatice se lovește acum de noi realitați economice, tehnologi ...
-
Alimentele sunt tot mai bogate în calorii, dar mai sărace în nutrienți și foarte nocive - Rezultatele îngrijorătoare ale unui studiu
Cercetatorii au descoperit modificari „dramatice" in compoziția nutrienților din culturile agricole, observand sca ...
-
Președinția a publicat sinteza mesajelor primite de la magistrați - Ce supărări au de fapt judecătorii și procurorii
Președintele Romaniei a primit, intre 11 și 19 decembrie 2025, un val de observații scrise din interiorul sistemului jud ...
-
Vaccinuri pentru slăbit: Ce se întâmplă când te oprești? „E ca și cum ai sări de pe o stâncă!"
Vaccinurile pentru slabit, sau GLP-1, au facut pentru mulți ceea ce dietele nu ar putea face niciodata: acel „zumz ...
-
16 fișiere din Dosarul Epstein au dispărut în mod inexplicabil! Printre ele erau și imagini cu Donald Trump
Cel putin 16 fisiere au disparut de pe pagina web publica a Departamentului de Justitie pentru documente legate de Jeffr ...
-
Ipoteză neașteptată: câmpul magnetic al Pământului ar putea transfera atmosfera terestră pe Lună
O noua cercetare publicata in revista științifica Nature Communications Earth & Environment aduce dovezi surprinzato ...
-
Există o „a treia stare" între viață și moarte - iar asta sugerează că celulele tale sunt conștiente, spun unii oameni de știință
Ciclul biologic al existenței noastre pare relativ simplu: ne naștem, traim, murim. Punct. Dar cand examinezi existența ...
-
Datele intime ale utilizatorilor siteului PornHub cu filme pentru adulți au fost compromise într-un atac de proporții al hackerilor
Informații extrem de sensibile ale utilizatorilor Pornhub Premium (site de filme pentru adulți) au ajuns in posesia hack ...
-
Warren Buffett a dezvăluit regula 90/10: O strategie simplă de a face bani, nu îți trebuie expertiză
Legendarul om de afaceri Warren Buffett a reușit recent sa adune un munte de bani cash: numai puțin de 381 de miliarde d ...
-
Cea mai lungă noapte a anului. Superstiții de solstițiul de iarnă: De ce nu e bine să fii singur în noaptea de 21 decembrie
Duminica, 21 decembrie, va fi cea mai lunga noapte din an, fapt ce marcheaza solstițiul de iarna, iar astronomic inseamn ...
-
Ultimele avertismente ale lui Mircea Coșea despre ce urmează în economia românească după iarnă
Moartea profesorului Mircea Coșea a readus in prim-plan una dintre cele mai incomode teme ale ultimilor ani: fragilitate ...
-
Asta mai lipsea! NATO anunță că rolul României crește - Centru de livrare de arme către Ucraina pe teritoriul țării noastre
Livrarile de arme catre Ucraina nu s-au diminuat in urma deciziei presedintelui american Donald Trump de a opri donatiil ...
-
Cât de mult va crește euro în 2026: Analiștii anticipează un an greu pentru români
2026 se anunța un an greu din punct de vedere financiar. Analiștii economici anticipeaza ca leul va continua sa se deval ...
-
Descoperirea care a uimit arheologii: va schimba multe despre modul în care am înțeles perioada preistorică
Arheologii care lucreaza la situl Kalambo Falls, situat in nordul Zambiei, au descoperit doua trunchiuri masive de lemn ...
-
Adio bani cash: UE vrea să lanseze o nouă monedă care va funcționa într-un mod inedit
Consiliul Uniunii Europene a aprobat vineri pozitia sa de negociere privind euro digital, sustinand un model care includ ...
-
Obiectiv ambițios: Trump cere revenirea americanilor pe Lună până în 2028 și construirea unei baze selenare permanente pana in 2030
Donald Trump a stabilit oficial obiectivul de a trimite din nou oameni pe Luna pana in 2028 si de a apara spatiul cosmic ...
-
S-a aflat cine a făcut clipul fals devenit viral cu lovitura de stat din Franța. Sumă incredibilă primită de realizator
Jurnaliștii francezi au aflat cine a generat știrea falsa despre lovitura de stat din Franța care a devenit virala pe re ...
-
Cum transformi uscarea hainelor într-un proces rapid și eficient
Uscarea hainelor este o provocare in multe locuințe, mai ales in sezonul rece sau in apartamente fara balcon. Soluția mo ...
-
Concert de neratat azi la Muzeul Tăranului: ZEPPELIN XPERIMENT - MIKE GODOROJA & BLUE SPIRIT
Va reamintim ca astazi, 19 decembrie 2025, are loc un concert absolut de senzatie al trupei Mike Godoroja & The Blue ...
-
Departamentul Apărării al SUA finanțează marile companii AI cu contracte individuale de 200 de milioane de dolari
Departamentul Apararii Statelor Unite a incheiat luni contracte de pana la 200 de milioane de dolari fiecare cu marile c ...
-
Expert contabil despre cum va folosi statul AI pentru taxe si impozite: „În momentul de față este pentru omenire un pact cu diavolul"
În momentul de fața, inteligența artificiala (AI) este pentru omenire un „pact cu diavolul", a declarat, int ...
-
Virusurile deturnează celulele gazdă folosind mesaje ARN secrete, arată un studiu științific de amploare
Virusurile isi pot controla pe ascuns gazdele bacteriene apeland la o arma „secreta", mici molecule de ARN, confor ...
comentarii
Adauga un comentariuAdauga comentariu