Dupa 20 de ani, modernizarea Centurii Bucurestiului n-a ajuns nici la jumatate si urmeaza sa fie abandonata
Postat la: 13.03.2019 | Scris de: ZIUA NEWS
Desi a inceput sa modernizeze Centura Capitalei in urma cu mai bine de un deceniu, Compania de Drumuri n-a reusit sa isi termine, pana astazi, decat o treime din treaba. Mai mult chiar, pe parcurs s-a si razgandit, sustinand ca nu mai are de ce sa duca la bun sfarsit modernizarea. In acest fel, Capitala risca sa ramana inconjurata, multa vreme de acum incolo, de un drum peticit, sufocat de trafic si periculos, in timp ce alte orase ale tarii au deja sosele de centura moderne.
Din cauza ca avea o singura banda pe sens, Centura Capitalei - lunga de circa 70 de kilometri - a devenit tot mai aglomerata, inca de la inceputul anilor 1990. In mod normal, statul ar fi trebuit sa inceapa inca de pe atunci modernizarea. Din pacate, n-a facut-o. Abia pe la inceputul anilor 2000 s-a stabilit ca centura trebuie largita la 4 benzi. S-au intocmit atunci documentatii si s-a inceput lucrul. Din pacate, s-a lucrat haotic, fara vreo strategie pentru intrega sosea. Autoritatile au reabilitat doar portiuni mici, intr-o maniera paguboasa, doar ca sa le arate bucurestenilor ca in zona se lucreaza.
Abia prin 2008, cand centura a trecut din grija autoritatilor locale in cea a Companiei de Drumuri, a inceput sa se contureze o strategie de modernizare a soselei. S-au facut studii de fezabilitate si licitatii. S-au semnat si contracte. Din pacate, insa, statul - singurul finantator al acestor proiecte - nu statea prea bine cu banii, in acei ani, si nu platea pentru modernizarea centurii. Asa se face ca multe dintre contracte au fost rezilate chiar inainte ca lucrarile sa inceapa.
Daca ar fi vrut, guvernantii romani ar fi putut atrage, inca de pe atunci, bani europeni nerabursabili ca sa continue modernizarea. Din pacate, nu s-a intamplat asa, ci abia dupa 8 ani de la aderarea tarii noastre la UE santierele de pe Centura Capitalei au inceput sa fie finantate cu bani europeni. Centura Capitalei e impartita in doua. Prima parte este cea de nord (cuprinsa intre intersectia din est cu autostrada A1 si intersectia din vest, cu Autostrada A2) . A doua este partea de sud, care intregeste cercul. Pana acum - in cei aproape 20 de ani scursi de la inceputul lucrarilor - s-au facut ceva modernizari in partea de nord a Centurii si sunt contractate altele, sporadice, pentru semicercul sudic.
Spre exemplu, pe segmentul de 9 kilometri dintre intersectia cu A1 si cea cu DN7, statul a contractat lucrari inca din 2011. Santierul s-a deschis in 2013, iar in 2017 ministrul Transporturilor, Razvan Cuc, a deschis circulatia, desi ultimul strat de asfalt nu fusese inca asternut pe sosea. Dupa atata timp - in care Razvan Cuc a fost demis si apoi numit din nou in fruntea Transporturilor - constructorul n-a reusit inca sa astearna stratul de asfalt pe drum si a cerut o noua amanare, pana in luna iunie.
Tot pe Centura de nord exista un segment de 20 de kilometri deja modernizat, intre pasajul Chitila si intersectia cu DN2. Pe aceasta portiune, soseaua are 4 benzi si asigura, de bine, de rau, conditii civilizate de trafic. Nu are insa si un pasaj rutier, el urmand sa se construiasca la iesirea spre Mogosoaia, incepand abia din acest an.
Pe segmentul vecin, lung de circa 10 kilometri - de la intersectia cu DN2 pana la cea cu A2 - nu se stie cand vor incepe lucrarile. Dupa ce un contract mai vechi s-a reziliat, CNAIR i-a ales pe chinezii de la Sinohydro pentru modernizarea sectorului de drum. Din cauza unei contestatii, insa, chinezii au pierdut, iar in locul lor au fost alesi italienii de la Tirenna Scavi. Cu toate astea, niciun contract de lucrari nu s-a semnat inca.
In rest, pe jumatatea sudica a Centurii Capitalei sunt contractate doar lucrari sporadice de modernizare. Spre exemplu, se va face un pasaj la Berceni (contractul de lucrari fiind deja semnat) si unul la Oltenita (unde s-a desemnat un castigator al licitatiei, dar se asteapta contestatii) . In plus, cei cativa kilometri de sosea dintre aceste doua pasaje se vor largi la 4 benzi. Ceva mai spre vest se va construi un pasaj, la Domnesti. Si cam atat. Tot restul traseului de pe Centura de Sud va ramane la 2 benzi, nemodernizat.
Purtatorul de cuvant al CNAIR, Alin Serbanescu: "E tot mai clar ca Centura Capitalei nu se mai comporta ca un drum national, ci mai degraba ca un bulevard din oras. In aceste conditii, e doar o chestiune de timp pana cand soseaua se va intoarce la autoritatile metropolitane. Nu putem face transferul inca de pe acum din cauza ca proiectele de modernizare in curs - pasajele si supralagirea unor portiuni de sosea dintre ele - se fac pe bani europeni. Iar daca am schimba acum beneficiarii proiectului, s-ar pierde banii. Dupa ce proiectele de vor termina, insa, DNCB se va intoarce la o autoritate metropolitana. Nu stim daca o va lua doar Primaria Capitalei sau o va imparti cu primariile din Ilfov. Cert este ca noi ne vom concentra pe constructia Autostrazii A0, care va fi practic paralela cu Centura Capitalei si va prelua tot traficul greu. Iar Centura va ramane, intr-adevar, doar bulevard periferic".
In teorie, suna bine. In realitate, insa, transferul soselei ar insemna ca Primaria Capitalei si primariile de comune din Ilfov ar trebui sa modernizeze in regie proprie aproape intregul inel sudic al Centurii Capitalei. Cu alte cuvinte, ar trebui sa faca singure ceea ce Ministerului Transporturilor (prin CNAIR) i-a fost imposibil in ultimul deceniu. E lesne de inteles ca primariile n-ar avea aproape nicio sansa sa modernizeze drumul, intr-o perioada rezonabila.
Inca din anul 2008 a aparut ideea construirii unui autostrazi care sa inconjoare Bucurestiului si sa preia tot traficul greu care ajunge in zona, descogestionand si Centura. In timp, s-a conturat conceptul de 'Sosele Orbitale ale Bucurestiului', care se refera la Centura Capitalei si Autostrada A0, privite ca un tot. Din pacate, la un deceniu de atunci, CNAIR abia semneaza contractele pentru constructia unor portiuni din aceasta A0. Asa ca pana sa circulam confortabil pe soselele orbitale va mai trece multa vreme!
Autostrada de Centura (A0) va avea 102 kilometri si va fi impartita, ca si Soseua de Centura, in jumatate. Cu alte cuvinte, va avea un semicerc nordic si unul sudic. Potrivit directorului executiv al Asociatiei Pro Infrastructura (API), Ionut Ciurea, la acest moment nu stim sigur cand se vor lansa licitatiile pentru lucrarile din semicercul nordic al Autostrazii A0.
In schimb, pentru semicercul sudic s-a semnat contractul cu unul dintre cei 3 constructori. Mai exact, CNAIR a semnat cu turcii de la Alsim Alarko, care vor trebui sa construiasca 16 kilometri de sosea in 3 ani si jumatate. Celelalte doua loturi ale semicercului sudic sunt inca in diverse etape de licitatie. Cu alte cuvinte, in anii care vin nu vom avea nici sosea de centura modernizata si nici autostrada care sa preia traficul greu din jurul Bucurestiului. Si asta, in conditiile in care pe portiunile din nord, circula zilnic pana la 60.000 de masini, de 6 ori mai multe decat in urma cu 10 ani.
DIN ACEEASI CATEGORIE...
-
Noi dezvăluiri grave din dosarele Epstein: prințul Andrew, surprins într-o ipostază compromițătoare alături de o femeie, sub privirea lui Ghislaine Maxwell
Andrew Mountbatten-Windsor pare sa fie surprins intr-o fotografie intins peste picioarele a cinci persoane, cu capul apr ...
-
Cum negocia fostul ministru al Transporturilor Răzvan Cuc șpaga pentru directorul RAR: Metoda telecomanda STENOGRAME
Tribunalul București a decis miercuri, 17 decembrie, arestarea preventiva pentru 30 de zile a fostului ministru al Trans ...
-
Dezvăluirile care zguduie Casa Albă. Șefa de cabinet rupe tăcerea despre Donald Trump și cercul său de putere: "Are personalitatea unui alcoolic"
Șefa de cabinet a Casei Albe, Susie Wiles, a facut o serie de evaluari neobișnuit de directe - unele dintre ele deloc fl ...
-
Scandalul leprei: SPA-ul ThaiCo le-a spus clienților care doreau să fie masați de April și Sri că au gripă până în 7 decembrie
SPA-ul ThaiCo le-a spus clienților care doreau sa fie masați de April și Sri ca au gripa pana in 7 decembrie, scrie jurn ...
-
Directorului Portului Constanța i se pregătește un loc călduț tot la stat!
Lui Mihai Teodorescu, director la conducerea Administrației Porturilor Maritime Constanța i s-a pregatit un loc calduț l ...
-
Firma fondată de ministrul Dragoș Pîslaru, contracte de milioane de lei cu MIPE în timpul mandatului său
Ministerul Proiectelor Europene a atribuit recent doua contracte pentru activitați de consultanța, in valoare totala de ...
-
Dan Diaconescu despre judecătoarea Raluca Moroșanu: „Eu o știu cel mai bine din toată România. Mi-a dat cinci ani și jumătate" VIDEO
Raluca Moroșanu este judecatoarea din completul Curții de Apel București care, in martie 2015, a decis condamnarea lui D ...
-
Gaura neagră a Inteligenței Artificiale: Cum se finanțează reciproc cu zeci de miliarde de dolari principalele companii ale Big Tech
Recentul boom al IA este impulsionat de finanțarea circulara, in cadrul careia cateva companii mari, printre care Nvidia ...
-
Mel Gibson susține că secretul Giulgiului a fost ascuns timp de secole: „Au îngropat adevărul. O mușamalizare la nivel global"
Cand Mel Gibson vorbește despre credința, o face nu ca un observator ocazional, ci ca cineva care a petrecut ani de zile ...
-
DOCUMENT INCENDIAR: Armata Cibernetică a Rusiei a desfășurat un război informatic asupra SUA și aliaților NATO inclusiv România
Armata Cibernetica a Rusiei, dezvaluita intr-un document oficial publicat de SUA care face un rechizitoriu recent al jus ...
-
Document incendiar! Scandal uriaș la CCR: raportul scurs ilegal în presă și presiuni politice înaintea deciziei pe pensiile magistraților
Raportul intocmit de judecatorul-raportor Elena-Simina Tanasescu in dosarul privind sesizarea Înaltei Curți de Cas ...
-
Profesor universitar din Franța: "Nicușor Dan nu are diplomă de Licență"
Informația a fost dezvaluita de Horea Mihai Badau, profesor universitar in Franța. Acesta a obținut un raspuns oficial d ...
-
Cum și-au obținut frații Tate libertatea. Rolurile jucate de Victor Ponta, Marcel Ciolacu și de alegerile prezidențiale anulate în poveste. Anchetă amplă a New York Times
Andrew Tate și fratele sau, Tristan, influenceri controversați din așa-numita „manosfera", au fost eliberați din R ...
-
DIICOT dă lovitura în dosarul "Fabrica de moșteniri": Notari, executori, administratori și interpuși care luau casele bătrânilor, trimiși în judecată
Anchetatorii DIICOT Constanța au finalizat una dintre cele mai complexe cauze de criminalitate organizata din ultimii an ...
-
Contracte cu România și achiziții militare suspendate la NATO după dezvăluiri despre mită de milioane de euro și influență în interiorul agenției NSPA
Agenția NATO pentru Sprijin și Achiziții (NSPA) se afla in centrul uneia dintre cele mai ample investigații de corupție ...
-
GENEZA RĂULUI: Cum algoritmii oligarhilor americani pregătesc sfârșitul democrației
"La inceput era Cuvantul, și Cuvantul era la Dumnezeu, și Dumnezeu era Cuvantul". Așa incepe Evanghelia dupa Ioan. Ce es ...
-
Ca sa înțelegem de ce Putin continuă războiul și de ce vrea sa reînființeze NovaRassiya despre care tot pomenește
Poate ca mulți s-au mirat de ce anual foarte multi evrei, in jur de 25-30.000 fac un soi de pelerinaj in inima Ucrainei. ...
-
O amantă de ministru a băgat o țară întreagă în rahat. La propriu și la figurat
Pentru cei care sunt inca sceptici vizavi de faptul ca un singur act marunt de corupție poate nenoroci o țara intreaga, ...
-
Dezvăluiri-bombă în WSJ - "Faceți bani, nu război": planul real al lui Trump și Putin pentru Ucraina
Trei oameni de afaceri puternici - doi americani și un rus - s-au aplecat asupra unui laptop in Miami Beach luna trecuta ...
-
Presa ucraineană: Mesajele americanilor pentru Zelenski cu percheziții la șeful lui de cabinet
SUA profita de perchezițiile din biroul șefului de cabinet al lui Vladimir Zelenski, Andrei Yermak, pentru a transmite u ...
-
Fraudă de milioane de euro cu fonduri europene alocate reabilitării unor clădiri din învățământ
Primaria municipiului Focșani a semnat in data de 15.04. 2022 Contractul de Finanțare pentru proiectul european „C ...
-
Secretul influenței lui Jeffrey Epstein: de ce milionarii și liderii lumii nu-i puteau spune 'nu'
A fost unul dintre momentele importante din Washington in 2019. Toate privirile erau indreptate spre fostul avocat al lu ...
-
Austeritatea Regimului BoloDan este impusă prin PNRR. Banii ajung să fie spălați prin Ucraina pentru mafia de la Bruxelles
Marionetele Bruxelles-ului de la noi din țara vand naivilor basme despre „necesitatea" taierilor salariale, taxelo ...
-
Ei plănuiesc în mod deliberat să ne omoare de foame. Și iată care e planul în mod explicit!
Motivul pentru care prețurile energiei și alimentelor sunt in creștere, iar aprovizionarea cu alimente devine din ce in ...
-
CJ Vrancea a balastat 4 drumuri comunale cu prețuri de autostradă, între 96,313 euro și 313,230 euro /km
"24. Aprobarea documentatiilor tehnico-economice la faza: Expertiza tehnica Documentatie de avizare a lucrarilro de int ...
-
Fiul lui Tudorel Toader, denunțat de studente pentru hărțuire sexuală. Una a cedat și a făcut sex de două ori cu profesorul după care s-a îmbătat o săptămână
Acuzații extrem de grave la adresa lui Alexandru Toader, lector la Facultatea de Drept a Universitații „Cuza" (UAI ...
-
Pactul Witkoff-Dimitriev: Ultimile dezvăluiri despre planul de pace din Ucraina elaborat direct în limba rusă și doar tradus în engleză
Un plan de pace controversat in 28 de puncte, elaborat in secret de oficiali americani apropiați de Donald Trump și omol ...
-
The Telegraph: Disperat de scandalul de corupție, Zelenski semnează contracte scandaloase de armament pe care Ucraina nu și le poate permite
Președintele Ucrainei, Volodimir Zelenski, pe fondul unui scandal masiv de corupție care ii implica pe susținatorii sai, ...
-
Consiliul de administrație de la o companie strategică a fost numit direct de ministrul Economiei Radu Miruță. Trei din cinci membri sunt oameni cu carnet de partid USR
Într-o postare din data de 28 iulie, Senatorul de Dolj Marian Vasile a facut urmatoarea declarație: „La Avio ...
-
Banca Națională a analizat peste 66.000 de produse și ne spune cum au transferat magazinele creșterea de TVA în coșul românilor
Majorarea Taxei pe Valoarea Adaugata s-a transmis in prețuri aproape integral, dar cu diferențe mari intre alimente și p ...
comentarii
Adauga un comentariuAdauga comentariu