Acest site foloseste cookies. Navigand in continuare, va exprimati acordul asupra folosirii cookie-urilor Afla mai multe! x












Bomba "Stericycle" - monopolul american pe deșeurile medicale românești

Postat la: 10.05.2016 | Scris de: ZIUA NEWS

0

In tot acest scandal ce are in prim-plan mafia din Sanatate, Academia Catavencu a facut o dezvaluire incendiara referitoare la deseurile medicale romanesti, care au devenit monopol american. Publicam in cele ce urmeaza, cu acordul autorilor, ancheta jurnalistica referitoare la acest ingrijorator fenomen, pastrand stilul caracteristic al publicatiei. Documentele care au stat la baza dezvalurilor de presa pot fi consultate in linkurile de la finalul materialului.

După ce ne-am pierdut, ca fraierii, toate resursele naturale și toate companiile strategice iată că am ajuns să ne pierdem și gunoaiele. Dacă în politică încă mai găsim astfel de microelemente toxice, prin spitalele românești bate vântul. Domeniu extrem de profitabil și sigur, neutralizarea deșeurilor spitalicești a devenit monopol american sub ochii băieților de la Oficiul Concurenței pe care-i plătim să stea cu ochii pe piață și să sancționeze derapajele. Nu se întâmplă nici în acest caz ca arbitrul pieței să fluiere și să oprească jocul care va avea ca rezultat instituirea unui monopol privat ce va stoarce în perioada următoare zeci de milioane de euro de la statul român.

Who the fuck is Stericyle?

„Stericycle România a luat ființa la începutul anului 2013 prin fuziunea a 4 companii ce activează încă din anul 2005 în domeniul managementului deșeurilor periculoase în România. Facem parte din grupul Stericycle, companie americana considerata numărul 1 in lume in domeniul managementului deșeurilor medicale și dispunem de resurse și posibilități de a livra soluții integrate de management al deșeurilor". În viziunea lor, afacerile din România sunt în plină expansiune. Și să vedem de ce: „Ca o condiție de aderare a României la Uniunea Europeană, ministerul Sănătății, împreună cu Ministerul Mediului, au reușit să facă un progres real prin închiderea crematoriilor de deșeuri medicale din spitale, echipamente ce nu respectau criteriile de protecție a mediului şi distanță față de zonele locuite. Termenul agreat cu UE şi respectat de ‚ara noastră a fost 31 decembrie 2008. În prezent, există supracapacitate în domeniul eliminării deșeurilor medicale pe piața din țara noastră, unde activează un număr mare de jucători ce au investit sume importante de bani pentru dezvoltarea reţelei de transport, ambalare şi eliminare a deșeurilor. Astfel, noi investiții din fonduri private, publice sau europene sunt inoportune', susține Cosmin Mănăilă.. Potrivit acestuia, există însă şi schimbări legislative care re-evaluează unele tipuri de deșeuri, transformându-le din periculoase în ne-periculoase, cum este cazul scutecelor de unică folosință, odată cu apariția, în decembrie 2012, a Ordinului ministerului Sănătății Nr.1226 sau diminuarea cantității consumabilelor medicale de unică folosință. 'Din estimările proprii, comparând cantitățile de deșeuri medicale generate în România fată de alte state membre ale UE, se constată un raport de 0,5 kg/capita/an fată de 3-5 kg/capita/an generate în tarile europene dezvoltate', spune Cosmin Mănăilă. Trei chestiuni rezultă din cele spuse de băiatul cu reglementarea (foarte tare!) de la Stericycle. Prima este aceea că în grija lui criminală față de om, statul a creat o piață pentru privați obligând spitalele să externalizeze serviciile de eliminare a deșeurilor medicale. A doua chestiune este aceea că piața românească de profil este ocupată și nu mai e loc de alte investiții, adică alte companii care să opereze în regim concurențial. Cea de-a treia chestiune este aceea că piața mioritică are potențial de creștere de până la 4,5 kg/ capita/an deșeuri medicale. Adică e loc de profit cât China! Afirmațiile domnului Mănăilă au fost consemnate la data de 21 mai 2014 de site-ul postamedicală.ro. gestionat de rețeaua de sănătate Medifarma. Adică niște băieți privați care saltă în slăvi sistemul de sănătate românesc pe seama căruia își fac profiturile.

Un monopol cu ramificații politice

Ca să înțelegem cine e și cu ce se ocupă această prestigioasă companie mondială, lider pe piața eliminării deșeurilor medicale, trebuie să ne întoarce în 1999 când, fondul de investiții Bain Capital, fond controlat de Mitt Romney și care administrează active de 64 de miliarde de dolari, a investit 75 de milioane de dolari în firma Stericycle. Cu ocazia candidaturii sale la președinția SUA, în 2012, Romney a fost puternic atacat de grupurile religioase care militează împotriva avortului. A fost acuzat că finanțează o firmă care incinerează fetușii avortați în spitalele americane. Romney a negat orice legătură cu Stericycle și a susținut că Bain Capital s-a retras din combinație în februarie 1999. În perioada 2002-2006 Romney a fost guvernator republican al statului Massachusetts. În USA Stericycle Inc este o firmă cu sediul în Delaware ale cărei afaceri au explodat după infuzia de capital primită de la vehiculul financiar al lui Romney. În Europa compania se cheamă Stericycle Europe Sarl, o societate cu răspundere limitata cu sediul în Luxemburg. Compania este recunoscută pentru politica agresivă prin care preia piețele pe care pătrunde. Atât de agresivă încât are comportamentul unui monopol toxic.

Stericycle invadează Arizona

O investigație a Procurorului General al statului Utah finalizată în 2003 a scos la iveală o înțelegere neconcurențială între două companii din domeniul colectării și neutralizării deșeurilor medical, care a funcționat în perioada 1997-1999 în statele Arizona și Utah. Una este Stericycle, companie care opera în Colodaro - Henderson un incinerator și două sterilizatoare cu abur și care controla piața deșeurilor medicale din zonă. Cea de-a doua companie este BFI Waste Systems of North America care era puternică în Arizona și Utah. Firma opera un incinerator în North Salt Lake- Utah și unul în Phoenix- Arizona. Ambele companii erau competitoare în cele trei zone până la jumătatea anului 1997, când și-au dat seama că pot împărți piețele astfel încât să-și maximizeze profiturile. În perioada 24 noiembrie-15 decembrie cele două companii au realizat o înțelegere care viola legea anti trust din statele Utah și Arizona dar și legea federală. Printr-un „acord de vânzare" BFI a transferat către Stericycle, în Arizona, 2520 de clienți pe care i-a notificat în acest sens. Până la modificarea contractelor Stericycle a acționat ca subcontractor al BFI fără ca respectivii clienți să poată obiecta în vreun fel. În același sens au fost transferați de la BFI muncitorii, utilajele, platformele, containerele, practic întreaga infrastructură cu care această companie opera în Arizona. De asemenea BFI se obliga ca vreme de 5 ani să nu accepte nici un client din Arizona, fie dintre cei predați către Stericycle sau clienți noi apăruți pe teritoriul acestui stat. De asemenea, Stericycle primea dreptul de preemțiune în selectarea clienților din provincia British Columbia.

BFI monopol în Utah-Colorado

Stericycle a cedat într-o manieră similară operațiuni cam de aceeași anvergură în statele Colorado și Utah. În Colorado BFI a primit 264 de clienți iar în Utah 1362 și aferent acestor clienți întreaga infrastructură plus personalul aferent. Prin novația contractelor clienții din cele două state au devenit captivii celor două companii. Mai mult, după încheierea înțelegerilor Stericycle a cumpărat compania Envirotech care opera în Arizona și toate capacitățile din cele două state care nu făceau parte din protocolul cu BFI au fost închise. Acordul dintre cele două companii prevedea că tarifele de acces la incineratoarele din Utah și Arizona să fie crescute în cazul în care ar fi apărut noi firme de profil, astfel încât regiunea a fost securizată complet. Pentru a își acoperi capacitatea de incinerare disponibilă Stericycle a importat deșeuri medicale din California în loc să accepte deșeuri din Utah, ceea ce contravine legislației federale.

Analiza procurorilor americani arată ce serviciile în materie de deșeuri medicale se furnizează pe două paliere. Primul este colectarea și transportul de la generatori iar cel de-al doilea este incinerarea deșeurilor. Singurul incinerator autorizat să elimine deșeuri medicale, în conformitate cu reglementările statului Utah și cele federale este situat în North Salt Lake. Prin înțelegerea dintre cele două companii activitatea de colectare și transport a devenit monopol datorită controlului exercitat asupra incineratorului. Practic clienții au fost împărțiți arbitrar între BFI și Stericycle, fire care nu se aflau în competiție, clienții au fost lipsiți de posibilitatea de a opta între prestatori. Astfel s-a instituit monopol de facto în Utah și Colorado pentru BFI și în Arizona pentru Stericycle. Investigații similare s-au derulat și în statul Arizona.

S-a constat că, în statul Utah, a fost încălcat Secțiunea 1 din Actul (legea) Sherman și secțiunea 76-10-914(1) din legea antitrust a statului respectiv. În urma unor înțelegeri cu procurorii cele două companii au fost obligate să plătească câte 820.000 USD (320.000 în Arizona și 500.000 în Utah). Nu lipsit de importanță este faptul că, în noiembrie 1999, Allied Waste Industries Inc, companie care deținea BFI, a vândut această divizie de deșeuri medicale către Stericycle.

Blitzkreig american pe piața românească

Să recapitulăm acum ce spuneau micuții de la Stericycle în prezentarea pe care și-o făceau. Care va să zică, au intrat pe piața mioritică în 2013. În numai 2 ani au halit la micul dejun prin absorbții și fuziuni nu mai puțin de 9 companii românești de pe piața de profil. Acestea sunt: IF Tehnologii Cluj Napoca, Eco Servtrans SRL Sibiu, , Cogen Energy Medical SRL Craiova, Mondeco Suceava- companie care a înghițit Eco Serv Iași, Stericare Romania, care la rândul ei a digerat Tehnodental Services, Guardian Ecoburn și Medical Waste. Și astea sunt doar fuziunile pe care am reușit noi să le documentăm!

Așa se face că, la ora actuală, singura companie care derulează afaceri semnificative în domeniul deșeurilor medicale este Stericycle Romania SRL. Metodele prin care americanii au înțeles să acapareze piața românească nu diferă de cele utilizate în patria Unchiului Sam. Aproape de fiecare dată companiile absorbite au fost altoite cu amenzi de Garda de Mediu pentru nereguli. Competiția a fost pigmentată cu prețuri de dumping practicate de americani. Dacă la intrarea lor pe piață băieții colectau deșeuri medicale cu prețuri cuprinse între 4-7 lei per kilogram, după numai doi ani de competiție cu o firmă care s-a ținut tare până mai ieri prețurile au ajuns la 1,7 lei per kilogram. La acest preț nu se acoperă nici valoarea ambalajelor în care trebuie colectate deșeurile, ca să nu mai vorbim de profit. Amenințate cu falimentul, companiile românești s-au oferit pe tavă americanilor. Cât despre maniera în care Stericycle respectă legislația de mediu din România mai avem de povestit. Reținem doar că se colectau deșeuri la prețuri de dumping. Și că aceste deșeuri trebuiau și neutralizate. Am găsit o singură amendă administrată de Garda de Mediu firmei Stericycle și procesul verbal suna cam așa. S.C. STERICYCLE ROMANIA SRL - punctul de lucru Călineşti - societatea desfășoară activități de colectare şi tratare a deșeurilor periculoase şi nepericuloase. În urma verificărilor pe teren, s-a constatat că societatea nu desfășura activitate de tratare şi eliminare a deșeurilor, instalația de sterilizare a deșeurilor fiind oprită temporar. Din analiza formularelor de expediție/transport pe anul 2012, s-a constatat că societatea nu deținea anexa cu expeditorii şi cantitățile individuale preluate, așa cum este prevăzut în HG 1061/2008 privind transportul deșeurilor periculoase şi nepericuloase pe teritoriul României. Amenda i-a întristat rău pe micuți- 30.000 de lei. Nici măcar 10.000 de dolari! Adică se colecta fără documente și nu se trata sau elimina nimic. Unde dispăreau deșeurile periculoase și cum? Data viitoare, când vom dezvălui cârdășia dintre Stericycle și statul român ticăloșit!

Hai noroc, nea Nicule! Curtea de Conturi confirmă investigația noastră despre monopolul toxic Stericycle!

Constatăm cu surprindere că nu toate instituțiile din România dorm în front. Veșnic treaz în ciuda renumelui său, nea Nicu Văcăroiu de la Curtea de Conturi a ejectat un raport de audit desfășurat în perioada 2012-2014 în unitățile spitalicești din rețeaua Ministerului Sănătății, raport care a fost dat publicității săptămâna aceasta. Așa că investigația noastră publicată în ediția print a Academiei Cațavencu apărută pe piață luni 22 februarie 2016, simultan cu raportul lui nea Nicu n-a rămas un urlet în pustiu. Pentru cei care doresc să se convingă că am scris cu măiestrie raportul poate fi accesat aici. Hai noroc, nea Nicule, dăm și noi o votcă, că mai mult nu ne duce buzunarul!

Dacă nea Nicu a punctat, Ministerul Mediului și Garda de Mediu sunt într-un mare rahat. Pentru că golăniile comise de Stericycle la neutralizarea deșeurilor sunt crime la adresa mediului și sănătății publice. Revenim cu dezvăluiri cât de curând. Când vom trage un șut și în dinții Ministerului Sănătății care a permis incinerarea fetușilor.Unchiu' Sam, regele deşeurilor medicale românesti. Ministerul Sănătății umflă profiturile Stericycle cu banii asiguraților (2)
de Mihai Enciu , 09 mai 2016
Printeaza Trimite Salveaza

Unchiu' Sam, regele deşeurilor medicale românesti. Ministerul Sănătății umflă profiturile Stericycle cu banii asiguraților

În perioada, 2013-2015 piața de neutralizare a deșeurilor medicale a fost acaparată de o companie americană puternic conectată la mediile politice de peste ocean. Stericycle România umflă în acest fel peste 90% din fondurile alocate Ministerul Sănătății pentru neutralizarea deșeurilor medicale. Politica de fuziuni a americanilor a avut ca scop camuflarea acestui monopol, astfel încât să nu se bage de seamă că sub diverse denumiri se ascunde aceeași companie. Ascensiunea rapidă a caracatiței americane s-a bazat pe politica struțului adoptată Ministerul Sănătății și pe pasivitatea criminală a Gărzii de Mediu, care închide ochii la activitatea dubioasă a acestei companii. Un raport al Curții de Conturi dat publicității la sfârșitul lunii februarie arată nivelul inimaginabil al corupției din sistemul de sănătate românesc.

Investigația noastră a plecat de la piața de profil și a comparat activitatea Stericycle în SUA cu expansiunea sa în România. În ediția trecută a AC am arătat cum a acaparat firma republicanului Mitt Romney piața deșeurilor medicale din două state americane, Utah și Arizona, printr-o înțelegere neconcurențială încheiată cu o companie pe care, în ultima fază a operațiunii, a cumpărat-o pur și simplu. La fel s-au desfășurat ostilitățile și în România, unde în numai doi ani Stericycle a înghițit 9 companii românești care activau pe piața deșeurilor medicale. Firmele mari care dețineau și echipamente pentru tratarea și eliminarea finală a deșeurilor și-au păstrat denumirile comerciale o perioadă iar cele cu activitate mai redusă au fost înglobate fie în Stericycle, fie în companiile paravan. În acest fel s-a creat aparența că pe piață ar activa mai mulți operatori. Inclusiv Curtea de Conturi tratează firmele deținute de Stericycle ca firme concurente ale acesteia, ceea ce demonstrează că operațiunea a avut succes. Cum a fost posibilă apariția acestui monopol toxic? Printr-o strategie golănească a Ministerului Sănătății pe care o vom devoala aici și acum.

În 3 ani Ministerul Sănătății n-a fost capabil să elaboreze planul și strategia de gestionare a deșeurilor din activitățile medicale potrivit propriului ordin, OMS 1226/2012, care instituia obligativitatea elaborării acestui document într-un an de la intrarea în vigoare a actului normativ. Tare, nu? Explicația acestei golănii este aceea că prin aceste documente, respectiv Planul și Strategia, urmau să se transpună în legislație principiile protecției mediului în UE. Iar aceste principii vorbeau despre neutralizarea acestor deșeuri extrem de nocive pentru sănătatea publică cât mai aproape de locul în care se produc, respectiv în spitale. În plus, strategia avea ca scop finanțarea spitalelor pentru achiziționarea de echipamente proprii ceea ce ar fi tulburat monopolul Stericycle pe piața tratării și eliminării deșeurilor medicale. Ca să nu își bată cuie în talpă și să camufleze golăniile deja comise în perioada 2005-2009, MS și-a încălcat cu nesimțire propriul ordin. În ciorba penală ar trebui să intre toți miniștrii din epoca Ponta, inclusiv tehnocratul Achimaș Cadariu care continuă să facă figurație în scaunul ministerial. Că doar vine de la Cluj, locul geometric al dezmățului comis de Stericycle prin intermediul subsidiarei IF Tehnologii și un important centru de profit bazat pe bănișorii fraierilor care cotizează la sistemul sanitar. Ia să vedem de ce tac miniștrii ca porci-n păpușoi.

În patru ani statul și-a dat la țurloaie singur prin închiderea a 346 de instalații de ardere a deșeurilor, care erau neconforme, ce-i drept, din toată țara. Numai că, în înțelepciunea lui, statul și golanii care-l conduc au uitat, pe alocuri, să asigure fonduri pentru achiziționarea unor instalații conforme care să respecte legislația de mediu adoptată pe hârtie la presiunea Uniunii Europene. Și nu că n-ar fi fost bani. N-a fost voință și a fost intenție de a se crea o filieră de supt bani de la asigurați prin intermediul unor carnasieri care nu s-au lăsat invitați de două ori. Pe piața privată apărută ca efect al complicității statului porcesc s-au născut mai multe firme care, cu costuri suplimentare de transport și ambalare, au dus piața deșeurilor medicale pe noi culmi de progres. Grupați pe cumetrii politice și găști de interese băieții care se hrăneau cu mizeriile din spitale au făcut averi impresionante și au poluat mediul în draci. Deșeurile medicale au invadat plaiul mioritic, iar atunci când au ars în incineratoare conforme doar pe hârtie ne-au umplut plămânii cu emisii toxice. Asta în condițiile în care Ministerului Sănătății i s-au băgat pe gât ceva echipamente de eliminare a deșeurilor pe care s-a făcut că le folosește sau, pur și simplu, nu le-a folosit.

8 milioane de dolari și 1,5 milioane de euro a tocat statul porcesc în perioada 2005-2009 pentru achiziția de echipamente de neutralizare a deșeurilor medicale. Programele de achiziții au fost derulate de ochii lumii, pentru că echipamentele cumpărate fie nu au funcționat deloc, fie au funcționat o fracție din durata normată. Chiar și așa, acolo unde aceste scule au funcționat s-au realizat economii substanțiale.

În 2005, printr-un credit extern contractat de Ministerul Sănătății, s-au achiziționat 67 de echipamente de sterilizare de tip Medister 160 în valoare de aproximativ 8 milioane de dolari. Curtea de Conturi a constatat că la unele unități spitalicești, de exemplu Spitalul Universitar de Urgență din București sau Institutul Oncologic din Cluj, echipamentele n-au funcționat niciodată dar au fost amortizate ca și cum ar fi funcționat. Pe un eșantion de 4 spitale care au primit astfel de echipamente s-a calculat că utilizarea acestora ar fi adus economii de 587.505 lei în numai doi ani de utilizare. Având în vedere că durata normată de viață a acestor echipamente este de 8-12 valoarea prejudiciului cauzat prin neutilizarea echipamentului și externalizarea serviciului cam cât ar fi? Vă spune, noi. Sare de 3 milioane de lei, adică aproape un milion de dolari.

În 2009, printr-un program PHARE, penalii de la Ministerul Sănătății au achiziționat 28 de echipamente de neutralizare a deșeurilor medicale prin sterilizare termică cu abur de tip ISDM în valoare totală de 667.726 euro. Curtea de Conturi susține că în numai doi ani în 3 unități spitalicești monitorizate economia realizată prin utilizarea echipamentelor ar fi fost de 1,8 milioane lei! Se înțelege că economia potențială a devenit cheltuială și aluat drumul conturilor companiilor de profil.

Tot în 2009, printr-un împrumut de la Banca Mondială, Ministerul Sănătății a achiziționat 9 sterilizatoare tip Newster 10 pentru suma de 894.955 euro. Institutul Regional de Oncologie din Iași a operat acest echipament în anul 2013 cu un cost de eliminare de 0,56 lei/kilogram. Curtea de Conturi a constatat că dacă cele două spitale care au primit astfel de echipamente, respectiv Spitalul Clinic Județean de Urgență Cluj și Institutul de Ocrotire a Mamei și Copilului București ar fi utilizat aceste echipamente ar fi realizat o economie de 1,2 milioane de lei.

Nea Nicu Văcăroiu zice că treaba-i cam nasoală și că modul de acțiune al băieților de la Ministerul Sănătății ne-a cauzat un găuroi de vreo 17 milioane de euro. Dar mai bine să cităm ca să nu avem vorbe la proces:

„În concluzie, neelaborarea și neaprobarea Strategiei și a Planului național de gestionare a deșeurilor medicale a condus la:

- pierderea finanțării din fonduri europene de 17.331.994 euro (aprox. 77.683.730 lei.

- efectuarea de plăți neeconomicoase din bugetul de stat în valoare de 80.600 lei reprezentând servicii de consultanță și studii de fezabilitate aferente proiectului.

„Neutralizarea deșeurilor medicale periculoase rezultate din activitatea spitalicească", pentru care Ministerul Sănătății nu mai este eligibil.

Se constată totodată, neefectuarea monitorizării de către direcțiile de specialitate din cadrul Ministerului Sănătății, a modului de utilizare și funcționare a instalațiilor primite în dotare de la acesta de către unitățile sanitare, neidentificarea cauzelor nefuncționării unora dintre instalații și necunoașterea numărului total de instalații de tratare a deșeurilor medicale pe tipuri de instalații, urmare neprezentării situațiilor solicitate de către echipa de audit în timpul misiunii de audit".

Pe înțelesul tuturor, faptul că Ministerul Sănătății nu a elaborat Planul și Strategia de gestionare a deșeurilor medicale ne-a privat de absorbția a peste 17 milioane de euro bani europeni care ar fi mers în dotarea spitalelor cu instalații de eliminare și tratare a deșeurilor medicale. Cum banii țărișoarei sunt insuficienți pentru dotare pe cont propriu, rezultă că băieții de la Stericycle au o piață foarte sigură în România. Și ca să ne demostrăm teoria iată cam ce jonglerii se petrec pe piața „aranjată" de Ministerul Sănătății pentru americani.

Prețurile și combinațiile expuse de raportul Curții de Conturi ne arată că dezvăluirele noastre despre comportamentul de monopol toxic al Stericycle pe piața deșeurilor medicale au fost corecte. Iată ce zice nea Nicu Văcăroiu:

Spitalul Clinic de Urgență pentru Copii "Grigore Alexandrescu" București și Spitalul Clinic Județean de Urgență Craiova care în anul 2014 au avut încheiate contracte de prestări servicii de colectare, transport și eliminare deșeuri periculoase cu aceeași societate, respectiv SC Stericycle România SRL. Astfel, conform contractelor încheiate, Spitalul Clinic de Urgență pentru Copii „Grigore Alexandrescu" București a plătit SC Stericycle România SRL un preț de 1,35 lei/kg deșeu colectat spre deosebire de Spitalul Clinic Județean de Urgență Craiova care, pentru aceleași servicii, a plătit 7,65 lei/kg deșeu colectat;

Este evident din avion că Stericycle a practicat un preț de dumping la București (1,35 lei/kg) și un preț de monopol la Craiova(7,65 lei/kg) Asta după ce potențialul concurent din Craiova, respectiv Cogen Energy Medical Company, a fost cupărată și ulterior, în 2015, absorbită prin fuziune de Stericycle. În contextul în care competitorul din București care a concurat Stericycle până la prețul ridicol de 1,35 lei/ kg a dispărut înghițit de americani, cam ce preț va plăti Spitalul Grigore Alexandrescu în viitor?

Pentru o mai bună înțelegere a fenomenului trebuie să precizăm că, potrivit HG 1061/2008 deșeurile medicale circulă de la generator la neutralizare în mașini speciale, amblate și sigilate în ambalaje puse la dispoziție de firma care colectează aceste deșeuri. Numai costul acestor ambalaje și consturile de transport și manipulare sunt duble față de prețul cu care Stericycle și-a adjudecat contracte cu tarife de dumping. Șmecheria în toată această afacere este aceea că deșeurile colectate la aceste prețuri nu au fost nici tratate și nici eliminate, ci pur și simplu îngropate așa cum vom demostra într-o investigație viitoare. Și, atenție, vorbim de deșeuri periculoase, cu încărcătură microbiană mare care infestează solul și apa freatică dacă sunt depozitate în gropi.

Și nea Nicu a plecat pe fenta șmecherilor de la Stericycle și, la analiza pieței de deșeuri medicale, a consemnat cam așa în raportul de audit:

„...teritoriul României a fost împărțit în 5 regiuni, respectiv Regiunea Bacău, Regiunea București, Regiunea Pitești, Regiunea Sibiu și Regiunea Timișoara, fiecare regiune fiind "adjudecată" de cel puțin un operator economic astfel:

-SC Mondeco SRL și Ecomed SRL în Regiunea Bacău;

-SC Stericycle România SRL, Steryl Eco SRL și Perfect Curier SRL în Regiunea București;

-SC Stericycle România SRL în Regiunea Pitești;

-SC Stericycle România SRL, SC L.G. Prod SRL, ASKD România SRL în Regiunea Sibiu;

-SC Stericycle România SRL în Regiunea Timișoara.

Se poate constata astfel că, SC Stericycle România SRL își desfășoară activitatea în 4 din cele 5 regiuni prevăzute".

În realitate, TOATE companiile amintite în raportul Curții de Conturi sunt deținute de Stericycle! Mondeco și Ecomed din regiunea Bacău au fuzionat prin absorbție(Mondeco a înghițit Ecomed) iar Stericycle este acționar unic la entitatea rezultată. Privind retrospectiv, jocul făcut de Ministerul Sănătății a avut ca scop consolidarea monopolului Stericycle pe piața românească. Prin neadoptarea Strategiei și Planului de gestiune a deșeurilor, România a fost blocată la accesarea fondurilor europene pentru dotarea spitalelor cu aparatură de eliminare a deșeurilor medicale. Conform raportului Curții de Conturi, în perioada 2012-2014 Ministerul Sănătății nu a avut plan de control la unitățile spitalicești privind gestionarea deșeurilor periculoase. Cităm la întâmplare din raportul Curții de Conturi care colcăie de acuzații cu iz penal:

- „la nivelul ministerului, deși a fost desemnată o direcție care să coordoneze şi să monitorizeze activitatea de gestionare a deşeurilor medicale, aceasta nu are prevăzute în Regulamentul de organizare și funcționare (ROF), sarcini și atribuții concrete în acest sens;

- fișele de post ale personalului direcției menționate nu sunt actualizate cu sarcini și atribuții referitoare la activitatea de coordonare și monitorizare a deșeurilor rezultate din activități medicale.

Astfel, coordonarea implementării prevederilor legislative în domeniul gestionării deşeurilor rezultate din activități medicale la nivelul Ministerului Sănătăţii s-a limitat numai la elaborarea unor reglementări cu privire la gestionarea deșeurilor rezultate din activități medicale, fără ca vreo direcţie sau departament din cadrul acestuia să efectueze o analiză profundă, cel puţin anual, a activităţii desfăşurate pe linia gestionării deşeurilor rezultate din activități medicale a entităţilor desemnate cu atribuţii în acest sens (Institutul Naţional de Sănătate Publică, direcţiile de sănătate publică judeţene şi a Municipiului Bucureşti, entităţi generatoare de deşeuri rezultate din activități medicale) şi dispunerea unor măsuri care să conducă la îmbunătăţirea acestei activităţi".

Nota de plată pentru acțiunile criminale și iresponsabile ale Ministerului Sănătății este destul de piperată : „Economiile care s-ar fi putut realiza în perioada 2012 - 2014, raportate la valoarea serviciilor plătite pentru aceeași perioadă (24.859.438 lei) ar fi fost în sumă totală estimată de 23.740.573 lei (aprox. 5.296.752 euro, luând în considerare cursul de 4,4821 lei/euro valabil la 31.12.2014) din care: 7.526.350 lei în anul 2012, 7.472.306 lei în anul 2013 și respectiv 8.741.917 lei în anul 2014". Indignați-vă dacă mai puteți și luați-vă dracului țara înapoi! Dar mai repede, că în curând nu o să mai aveți ce lua.

Documentele pot fi consultate AICI

Mihai Enciu - Academia Catavencu

DIN ACEEASI CATEGORIE...
albeni
Adauga comentariu

Nume*

Comentariu

ULTIMA ORA



DIN CATEGORIE

  • TOP CITITE
  • TOP COMENTATE