Concluzii-șoc! CFR Călători în oglindă cu situatia companiilor similare din Polonia, Ungaria și Cehia
Postat la: 30.09.2019 | Scris de: ZIUA NEWS

Evoluția companiei C.F.R. Călători S.A. este sinucigașă. Cel putin asa reiese din analiza situațiilor financiare publice ale companiei pentru ultimii 5 ani (perioada 2014-2018).
Concluzii:
1. JUMĂTATE DIN VENITURILE COMPANIEI SUNT SUBVENȚIONATE DE CĂTRE STAT ÎN FIECARE AN DIN ULTIMUL DECENIU
Astfel, media subvențiilor din fiecare an primite de C.F.R. a fost de 1,1 mld. €, aproximativ 225 mil. €, în timp ce cifra de afaceri medie din serviciile oferite (veniturile generate în mod direct de companie) în ultimii cinci ani este 820 mil Lei.
Cu banii alocați pentru subvenții se pot construi în fiecare an cel puțin 20 de km de autostradă, 10 școli sau 10 spitale.
În schimb, statul alege să subvenționeze lipsa de performanță a acestei companii, fără să restructureze costurile inutile, combată corupția călătoriilor ilegale sau să realizeze investiții pentru retehnologizare / eficientizarea activității.
2. COMPANIA ÎNREGISTREAZĂ O PIERDERE OPERAȚIONALĂ ÎNTRE 65-70% ÎN FIECARE AN DIN PERIOADA 2014-2018, DACĂ ELIMINĂM SUBVENȚIILE PRIMITE DE LA STAT, IAR PIERDEREA NETĂ ÎNREGISTRATĂ ÎN 2018 A FOST DE 128% DIN CIFRA DE AFACERI.
Pierderile enorme reflectă situația falimentară a companiei, care trebuie restructurată din rădăcini prin schimbări revoluționare ale strategiei de investiții. În schimb, tot ce se observă în ultimii ani este creșterea personalului angajat și a salariilor, situație deja mult peste media națională.
3. CHELTUIELILE DE PERSONAL DE LA C.F.R. CĂLĂTORI S.A. AU CRESCUT CU 51% ÎN ULTIMII 5 ANI , DE LA 559 MIL. LEI (2014) LA 844 MIL. LEI (2018), DEȘI NUMĂRUL DE ANGAJAȚI A SCĂZUT CU -3%, DE LA 13.195 (2014) LA 12.782 (2018).
Această companie înregistrează o situație inimaginabilă în privat - cheltuielile cu salariile (884 mil. Lei în 2018) sunt aproape cât toate veniturile înregistrate din serviciile prestate (907 mil. Lei în 2018)! Această situație se întâmplă în fiecare an din perioada 2014-2018.
Cum poate supraviețui o companie dacă absolut toate veniturile sunt orientate pentru plata salariilor?
Simplu - subvenționează statul din taxele plătite de noi. Astfel, totalul subvențiilor plătite de stat pentru acoperirea dezastrului financiar de la C.F.R. Călători S.A. se ridică la 5,6 mld. Lei în ultimii 5 ani.
4. SALARIUL MEDIU BRUT LUNAR ÎNREGISTRAT DE UN ANGAJAT LA C.F.R. CĂLĂTORI S.A. A CRESCUT CU 56% ÎN ULTIMII 5 ANI, AJUNGÂND SĂ DEPĂȘEASCĂ MEDIA NAȚIONALĂ CU 11%.
Astfel, salariul mediu brut lunar la această companie a crescut de la 3.531 Lei (2014) la 5.503 Lei (2018), în timp ce media salariului brut lunar din sectorul privat la finalul anului 2018 era de 4.938 Lei.
Aproape toate veniturile realizate de C.F.R. se duc pentru acoperirea salariilor, în timp ce restul cheltuielilor de 1,1 mld. Lei / an sunt subvenționate din taxele plătite de contribuabili, sacrificând banii de la investiții și alte nevoi importante la nivel național (infrastructură, educație, sănătate, sport, etc.
5. VALOAREA ACTIVELOR FIXE DEȚINUTE DE C.F.R. CĂLĂTORI S.A. (CIF 11054545) A SCĂZUT DE LA 3,72 MLD. LEI (2014) LA DOAR 3,06 MLD. LEI (2018), DIN CAUZA ÎNVECHIRII ACTIVELOR EXISTENTE ȘI INVESTIȚIILOR NOI FOARTE SCĂZUTE.
Infrastructura de transport feroviar este învechită, majoritatea trenurilor sunt foarte vechi iar condițiile de transport pentru majoritatea liniilor CFR nu sunt demne de o țară civilizată membră a UE.
Conform cifrelor oficiale publicate de companie, întârzierea totală a trenurilor C.F.R. Călători din 2017 a fost de 4,5 milioane de minute (aproximativ 8,5 ani). Prin comparație cu 2016, întârzierile, în loc să scadă, au crescut cu mai mult de un procent. Ingrijorător este că de la an la an, întârzierile sunt tot mai mari. Compania de stat reușise să imbunătătească situația în 2014, când întârzierile au scăzut la 2,22 milioane de minute.
De asemenea, crește numărul accidentelor cu trenuri deraiate din cauza infrastructurii deteriorate. Siguranța pasagerilor C.F.R. Călători este pusă în pericol, în timp ce călătoriile efectuate fără întârziere devin excepții!
În toți acești ani, nu au fost acțiuni eficiente de combatere a fraudei interne, în condițiile în care călătoria fără plata biletului este o practică curentă.
În urma acestor analize am primit foarte multe critici care contestau legitimitatea concluziilor mele. Majoritatea vocilor critice au sustinut că această companie oferă un serviciu public și că principalul scop este să ofere un serviciu de calitate la un preț cât mai scăzut, nu să obțină profit. Ca și cum, doar pentru ca este o companie de stat, nu se supune rigorilor financiare ale oricărei alte companii pentru că, nu este așa, scopul suprem al deservirii cetățeanului legitimează orice pierdere.
Desigur, pierderile acestei companii sunt suportate de stat prin subvenții, adică tot de către cetățeni și companiile private, prin taxele și impozitele plătite. În ciuda acestor subvenții, constatăm cu toții faptul că majoritatea trenurilor de la C.F.R. Călători sunt foarte vechi iar condițiile de transport pentru majoritatea liniilor C.F.R. sunt absolut mizere!
Dar, mai este o surpriză, cel puțin la fel de neplăcută (cel puțin pentru noi) - dacă analizăm situațiile financiare ale companiilor similare publice (deținute de stat) pentru transportul călătorilor în alte țări din regiune (Polonia, Ungaria, Cehia), probabil mulți o să aibe un șoc (eu, cel puțin, sincer, nu mă așteptam la aceste disproporții înainte să fac analiza)!
Companiile similare din țările vecine obțin profituri mult superioare, nu depind de subvențiile de stat (care se duc către investiții publice în infrastructură, sănătate sau educație) și sunt mult mai performante!
Tabelul și graficele surprind foarte bine toate aceste concluzii:
România înregistrează cea mai extinsă rețea de transport pe cale ferată dacă ne raportăm la dimensiunea populației. Cu o rețea totală de 20.730 km aflată în administrarea publică a CFR, România înregistrează 1,06 km de cale ferată la 1.000 de locuitori, mult peste țări din regiune precum Polonia (0,48 km / 1.000 locuitori), Ungaria (0,78 km / 1000 locuitori) sau Cehia (0,91 km / 1.000 locuitori) - vezi graficul 1
Deși avem cea mai extinsă rețea de cale ferată raportată la dimensiunea populației, veniturile / cap de locuitori sunt cele mai mici în România (10 € / locuitor), comparativ cu Cehia (87 €/locuitor), Polonia (55 €/locuitor) sau Ungaria (47 € / locuitori) - vezi graficul 2. Nu cred că putem vorbi despre preferința locuitorilor de a se deplasa cu trenul, în daune transportului rutier, în condițiile în care aceste țări au o infrastructură rutiera mult mai dezvoltată comparativ cu cea a României. Diferențele cred că vin din alte motive, respectiv:
O parte importantă din călători mergu cu nașul și nu plătesc bilet în mod oficial / fiscalizat. Deci, multe venituri sunt la negru din cauza corupției, practică care este mult mai rar întânită în Cehia, Polonia sau Ungaria;
Condițiile de transport în multe trenuri C.F.R. sunt absolut mizere, iar românii preferă să se deplaseze cu mașina (deși timpul pentru deplasare este uneori mai mare);
Rutele de business București - orașe importante din provincie (Cluj, Timișoara, Iași, Oradea, etc.) sunt mult mai ieftine cu avionul decât cu trenul, mai ales pentru oamenii de afaceri (chiar dacă biletul de avion este mai scump, timpul este semnificativ mai redus și costul de oportunitate mai mare).
CFR călători înregistrează o pierdere netă din cifra de afaceri (fără subvenții) de 128% în anul 2018, rezultat dezastruos similar înregistrat aproape în fiecare an din perioada analizată (2014-2018). În schimb, companiile similare din regiune sunt toate profitabile, înregistrând un profit de 7% (Ungaria), 5,1% (Polonia) și 1,9% (Cehia) - vezi graficul 3
C.F.R. Călători S.A. primește subvenții de 5,6 mld. Lei (aproape 1,2 mld. €) în ultimii 5 ani, ceea ce reprezintă mai mult decât cifra de afaceri, aceasta din urmă fiind alocată aproape în întregime către plata salariilor. În țări similare din regiune, ponderea subvențiilor în cifra de afaceri este semnificativ mai mică, respectiv 20% (Cehia), 15% (Ungaria) sau chiar deloc în Polonia - vezi graficul 4. De asemenea, subvențiile din aceste țări se duc exclusiv pentru investiții eficiente. Probabil în România o mare parte din aceste subvenții sunt înghițite de contracte păguboase cu diverse firme căpușă!
CFR Călători înregistrează o cifră de afaceri / angajat de aproape 15.000 € / an, cea mai mică din regiune și la o diferentă majora față de Ungaria (aprox. 26.000 € / angajat), Cehia (aprox. 38.000 € / angajat) sau Polonia (aprox. 61.000 € / angajat) - vezi graficul 5. Subperformanța angajaților de la CFR Călători probabil este cauzată de supradimensionarea personalului pe criterii PCR (Pile-Cunoștințe-Relații) și subdimensionarea veniturilor din cauza corupției.
DIN ACEEASI CATEGORIE...
-
BNR face un recensământ al avuției cetățenilor români la ordinul Uniunii Europene. Scopul ascuns este confiscarea celor 2 milioane de locuinte si proprietati cu succesiune vacantă
Banca Naționala a Romaniei a lansat in SICAP un contract de 6 milioane lei pentru servicii de cercetare statistica in te ...
-
Lista oamenilor de afaceri cu probleme penale care au încheiat contracte de consultanță cu generalii SRI Coldea și Dumbravă
DNA ii acuza pe generalii SRI (r) Dumitru Dumbrava și Florian Coldea (foto) și de exercitarea și, respectiv, complicitat ...
-
Europa Liberă prezintă documentele "strict confidențiale" prin care Ciolacu, Iohannis & Ciucă au fost avertizați despre dezastrul bugetar al României si nu au facut nimic
Cei mai importanți oameni din statul roman știau inca din august 2024 ca Romania se indreapta catre un dezastru bugetar. ...
-
Stenograme din rechizitoriul DNA: Coldea e șeful cel mare al grupului infracțional organizat. "CĂTĂLINE! CĂTĂLINE, te rog eu frumos, mi-am luat-o în bot și mi-o iau!"
DNA il acuza pe fostul general SRI Florian Coldea de constituirea unui grup infracțional organizat, alaturi de un alt fo ...
-
Iata unde sunt banii despre care se vorbește ca sunt lipsă la buget. Bolojane, te bagi?!
E.ON Energie Romania SA: cifra de afaceri 13.725.371.052 lei, profit 0, pierdere 358.899.374 leiENEL Energie SA: cifra d ...
-
Ucrainienii abia mai rezistă. Putin vrea să cucerească urgent Odesa și să aibă graniță comună cu România si să înglobeze Transnistria
Vladimir Putin vrea sa cucereasca Odesa pentru a taia accesul Ucrainei la principalul sau port la Marea Neagra, a relata ...
-
Info Sud-Est: Containere ale flotei iraniene, aflată sub sancțiuni UE și SUA, ajung în Portul Constanța, în timp ce Autoritatea Vamală spune că nu știe ce mărfuri intră în țară
Dupa ce flota maritima a Iranului a intrat sub sancțiunile Uniunii Europene pentru ca transporta drone pentru Rusia, con ...
-
RepoterIs - La Facultatea de Mecanică, de la decan în jos toți sunt rude: soți și soții, tați și copii. Tablou de familie cu profesori, noră, nepoată, fiu
Cei mai importanți profesori ai Facultații de Mecanica din cadrul Universitații Tehnice lucreaza alaturi de rudele lor a ...
-
O analiză de excepție: Războaie diabolice declanșate de știri false. Reînarmarea este rodul propagandei pe fondul spălării pe creier a maselor
„Inima" Papei „sangereaza cand se gandește la Ucraina, la situația tragica și inumana din Gaza și la Orientu ...
-
Tucker Carlson dezvăluie complotul lui Rupert Murdoch de a-l înlătura pe Donald Trump
Fostul prezentator al Fox News, Tucker Carlson, a afirmat ca familia Murdoch a incercat sa-l recruteze pentru a candida ...
-
E prăpăd: Armata israeliană ascunde amploarea reală a pierderilor după violentele atacuri cu rachete hipersonice iraniene
Israelul a recunoscut ca a fost lovit de peste 50 de rachete trase de Iran si care au ucis 28 de persoane in cele 12 zil ...
-
Efectul Palantir: Armata SUA recrutează titani din Silicon Valley ca locotenenți-colonei. O nouă eră a fuziunii dintre tehnologie și armată
Într-o mișcare revoluționara care a provocat valuri atat in sectorul tehnologic, cat și in cel al apararii, Armata ...
-
Averile miniștrilor din Guvernul Bolojan. Care sunt cele mai bogate persoane din cabinet
Averile miniștrilor din Guvernul Bolojan variaza destul de mult. Daca unii au mai multe proprietați și conturi in banci, ...
-
Algoritmul Palantir a scos la iveală acuzația nucleară cheie care a declanșat războiul dintre Israel si Iran
Autor: Alastair Crooke Rezoluția Consiliului AIEA din 12 iunie 2025 privind „nerespectarea" obligațiilor Iranului ...
-
Arena haLeilor: Vicepremierul de cartel Dragoș Anastasiu in fruntea bucatelor puse pe masa interlopului Nicu Gheară
Firma vicepremierului Dragoș Anastasiu, cel care vrea sa reformeze statul ca in emisiunea "Arena Leilor" - unde a presta ...
-
Bani de mâncare de la stat și pentru cei cu salarii de peste 12.000 lei. Cine mai primeste indemnizatie de hrana si cât
Mii de bugetari, inclusiv cei cu salarii lunare de peste 10.000 de lei, continua sa incaseze lunar diferite sporuri de l ...
-
Escrocheriile penibile ale viitorului ministru al Economiei: Și-a „vândut"apartamentul din București ca să încaseze bani pentru chirie de la Parlament
Deputatul de Gorj, Radu Miruța, nominalizat de USR ministrul economiei și digitalizarii, are multe afaceri dubioase la a ...
-
SCENARIU PROBABIL POST-APOCALIPTIC: BUCUREȘTI DUPĂ UN ATAC NUCLEAR!
Context de declanșare: Pe fondul unui conflict regional escaladat (de exemplu, intre NATO și o putere eurasiatica), Bucu ...
-
Cum l-a păcălit Netanyahu pe Trump sa atace Iranul. A avut intr-adevar Mossad informatii ca iranienii muta activele nucleare si pun focoase pe rachetele hipersonice?!
Președintele american Donald Trump a anunțat, duminica dimineața, ca SUA a efectuat un „atac foarte reusit" impotr ...
-
STENOGRAME DNA - Cum se pensionau militarii cu șpagă la șeful secției de Neurochirurgie de la "Carol Davila": "Vrei să intri în comisie?"
Mai mulți militari ar fi dat șpagi șefului secției de Neurochirurgie de la Spitalul "Carol Davila", Marian Mitrica, pent ...
-
Directorul CFR Călători: "Am peste 11.000 de euro pe lună. Ce înseamnă angajat al statului? Trebuie să mor de foame?!"
Traian Preoteasa, directorul CFR Calatori, a fost intrebat intr-o conferinta de presa despre declaratia sa de avere si c ...
-
Scandal monstru pe Bulgaria: Politico acuză că guvernul de la Sofia a redus artificial inflația pentru a intra în zona euro
Politico publica o ancheta exploziva, acuzand ca Bulgaria, aproape de aderarea la zona euro, ar fi „manipulat" dat ...
-
Rusia și-a orientat strategia pentru a pune mâna pe România: "Rețeta nu e complicată, dar e pusă ingenios în practică"
Cercetator al Institutului de Istorie „Nicolae Iorga" al Academiei Romane și specializat in istoria fostei URSS și ...
-
LISTA integrală a celor aproape 100 de măsuri fiscale discutate de către partide pentru reducerea deficitului
Cele patru partide care vor sa formeze coaliția de guvernare au discutat o lista cu aproape 100 de masuri posibile pentr ...
-
Ritualuri satanice în Israel: Un imens scandal izbucneste sub pretextul respectării traditiilor religioase
Un recent raport de investigație realizat de Israel Hayom a dezvaluit un model de abuz sexual ritual și manipulare psiho ...
-
Să fie doar Teoria Conspiratiei?! „Opțiunea Samson" a Israelului include orașe americane si europene pe lista țintelor nucleare
O serie de documente publicate saptamana aceasta, obținute in urma unui atac cibernetic asupra serverelor serviciilor de ...
-
Vehiculele electrice colectează cantități uriașe de date, inclusiv informații psihologice, genetice și medicale
Un recent reportaj de investigație difuzat pe Channel 5 a explorat riscurile legate de securitatea datelor și confidenți ...
-
Prețul incompetenței: Mitul tarifelor mici la Hidroelectrica. Cât plătim de fapt pe energie față de restul tarilor din UE
Hidroelectrica este, potrivit prețurilor anunțate recent pentru contractele pe care le va semna cu consumatorii casnici ...
-
Zeci de parlamentari cu imobile în București și Ilfov primesc bani de chirie. Care sunt cele mai sonore nume
Zeci de parlamentari primesc bani de chirie deși au imobile in București sau Ilfov. Cei mai mulți dintre aceștia sunt de ...
-
Dezvaluiri explozive - Serviciile secrete iraniene despre șeful AIEA Rafael Gross : "Lucrează în cooperare cu Israelul!"
Serviciile de informații iraniene au anunțat ca dețin documente care arata ca șeful Agenției Internaționale pentru Energ ...
comentarii
Adauga un comentariuAdauga comentariu