Dacă Dîncu nu se trezește, 49 de F-16 dorm la sol
Postat la: 06.10.2022 | Scris de: ZIUA NEWS

Ministrul Apărării, Vasile Dîncu, este în cunoștință de cauză. Achizițiile de F-16, destul de discutabile de altfel, aeronave multirol, care în curând vor fi 49, pot fi bine merci trimise direct la cimitirul de avioane. În plin război. Din simplul motiv că nu funcționează un hangar destinat reparării acestora, pe terenurile cu care a fost înzestrată Compania Națională Tarom și pentru că, auzi grozăvie, nu a fost încheiat niciun contract de mentenanță. Oare nu este cazul să declanșăm pe această temă un scandal uriaș?
Un alt ministru al Apărării, din alte vremuri ale alianței PSD-PNL, a achiziționat primele aeronave F-16. Dintre care, dacă nu mă înșel, de la sol nu se mai ridică decât una. Aceste aeronave au zăcut ani de zile în deșertul Nevada, în cimitirul de avioane. Statele Unite au convins Portugalia, în calitatea acesteia de partener strategic, să achiziționeze respectivele aeronave în stare de epave, fără a plăti vreun preț pentru acestea, dar oferind la schimb o insulă, care să fie utilizată de Pentagon pentru paza coastelor Portugaliei, coaste amenințate de un dușman la acea dată cu certitudine necunoscut. După ce au fost vopsite și puse cât de cât în funcțiune, aceste aeronave F-16 au zburat puțin pe cerul Portugaliei, până când noii proprietari s-au săturat până peste cap de ele, le-au fixat la sol și au început să facă din ce în ce mai multă gălăgie, reclamând o afacere militară dezastruoasă. În acest context, a venit rândul României. Pentru a rezolva problema, partenerul nostru strategic a recomandat Ministerului Apărării de la București să achiziționeze aparatele F-16 dublu second-hand din Portugalia. Ceea ce s-a și întâmplat. Cu două precizări. Prima e că banii plătiți de statul român Portugaliei au ajuns direct în Statele Unite, întrucât autoritățile portugheze au convenit ca pe insula cedată cândva la schimb să fie instalat de către americani un radar, tot pentru o protecție sporită a coastelor, față de un dușman și la acea dată inexistent. Românii s-au ales cu respectivele aeronave neechipate cu armament, dar s-au consolat în ideea că astfel dispun de o modest flotă de patrulare, aptă să-și aducă o contribuție, tot modestă, la apărarea flancului sud-estic NATO. Contribuția „modestă" a devenit în scurt timp simbolică. Pentru că, în prezent, aceste aeronave, care nu beneficiază de niciun fel de contract de mentenanță, cu una-două excepții, sunt ținute la sol. Lângă MiG-urile rusești. Urmează faza a doua a operațiunii F-16 second-hand.
Pregătindu-se asiduu să intre în NATO, printr-o procedură accelerată de aderare, Norvegia renunță cu bucurie la flota proprie de F-16, primind în schimb asigurări din partea Washingtonului că va beneficia de aeronavele F-35, mult mai performante. Pe care le va achiziționa, ca orice stat deștept, în sistem offset. Adică miliardele de dolari oferite americanilor se vor întoarce în economia Norvegiei. Și uite așa României i se mai face o ofertă, pe care o acceptă cu bucurie, de astă dată sub mandatul altui ministru, al altei alianțe PSD-PNL, domnul Vasile Dîncu. Urmează să-i plătim ceea ce e de plătit statului norvegian și nici măcar nu avem satisfacția minimă că am luat aceste aeronave în sistem offset. În sistem offset nu pot fi achiziționate produse la mâna a doua. Partea mai gravă însă abia acum urmează.
Vom dispune în total, cel puțin pe hârtie, și cu siguranță la sol, de o flotă aparent semnificativă de 49 de aeronoave militare multirol de tip F-16. Atâta doar că acestea nu prea vor putea să zboare, decât cel mult prin capul șefilor aviației militare, care sunt în prezent de-a dreptul disperați. Un avion, fie el și utilitar, căruia nu i se asigură mentenanța, nu se poate ridica de la sol. Cu atât mai mult avioanele militare. Fapt este că România nu a încheiat cu Statele Unite nici până în prezent un contract de mentenanță și nici nu a făcut efortul de a obține o licență pentru menenanța acestor aeronave. Este o realitate care, dacă nu ar fi tragică, ar fi de-a dreptul comică.
Acum să punem această realitate față în față cu o posibilitate. Una cât se poate de concretă. Aceeași Românie descrisă mai sus, care se complace în plin haos, are posibilitatea nu numai de a rezolva problema mentenanței celor 49 de aeronave, ci și de a deveni un hub european pentru toate aeronavele multirol de acest tip, utilizate în Europa și în state limitrofe Europei. Cu două condiții însă.
Prima condiție este ca mizeria cu terenurile luate de sub Tarom și plasate în urmă cu mai mulți ani către o alt companie a statului român să înceteze. Iar Tarom să aibă posibilitatea, cu specialiștii pe care încă îi are și cu hangarele pe care nu prea le mai are, să devină un hub european pentru mentenanța aeronavelor altor companii, inclusiv pentru mentenanța aeronavelor deținute de MApN. A doua condiție este obținerea licenței de mentenanță. Asta este o treabă mai grea, întrucât licența costă mulți bani și încă nu suntem pregătiți nici din punct de vedere tehnic și nici din punctul de vedere al personalului să facem față unei asemenea provocări. Dar există totuși o soluție. Ea a fost indentificată la nivelul Consiliului de Administrație Tarom și prezentată atât ministrului Transporturilor, cât și ministrului Apărării. Soluția se numește Israel. Israel Aerospace Industries (IAI). Este o companie care poate contribui cu echipamente și tehnologie și redirecționarea de contracte de întreținere și reparații pentru aeronave comerciale și militare. Dispune de licență de mentenanță acordată de Statele Unite. Și ceea ce simplifică mult lucrurile e că IAI este deținut totalmente de guvernul israelian. Afacerea profitabilă a ambelor părți poate fi negociată și soluționată de cele două guverne. Deci Vasile Dîncu ar avea un rol important de jucat.
Câștigul ar fi înregistrat la trei capete: 1). Am avea o soluție pentru a ne ridica propriile aparate F-16 de la sol și a le face cât de cât funcționale; 2). Am înregistra în timp câștiguri uriașe, asigurând reparații și modernizări pentru alte state partenere; 3). Ar fi rezolvată și problema Tarom, societatea aflată în prezent sub spectrul unui plan de restructurare în urma insolvenței, extrem de sever, supravegheat de Comisia Europeană. Contractele pe care Tarom le-ar putea astfel încheia, fie în mod direct, fie prin intermediul unei subsidiare pe care ar crea-o în acest scop, ar acoperi uriașa gaură financiară creată în mod artificial sau, mai bine zis, de-a dreptul criminal, de către miniștrii Transporturilor, care s-au succedat în ultimii ani.
Așa că, înainte de a mă angaja să continui această serie de dezvăluiri referitoare la groparii Tarom, mă întreb și vă întreb dacă, în sensul arătat mai sus, există o minimă voință politică la nivelul Guvernului României. Se aude, domnule Grindeanu? Se aude, domnule Dîncu? Se aude, domnule Ciucă? Se aude, domnule Iohannis și în urechile dvs. care, conform Constituției, sunt urechi de comandant suprem?
Sorin Rosca Stanescu
-
Davide, Davide, nu ne prigoni!
Actualul ministru al Educației, Daniel David, se considera cel mai deștept, mai curat și mai prestigios membru al ...
-
Guvernul Bolojan a transformat criza bugetară în criză economică. Vom intra în colaps
Fondul Monetar Internațional este un contabil - e adevarat, un contabil de excepție, bine pregatit. El se refera la cifr ...
-
Mișcări geopolitice în regiune: România va fi supusă unor presiuni asimetrice
Azi, va explic contextul geopolitic din regiunea noastra, ce va deveni unul exploziv in aceasta toamna, tocmai pentru ca ...
-
Ce riscă Liiceanu dacă îl clonează pe Bolojan
Pe 6 septembrie, de ziua pomenirii minunii Sf. Arhanghel Mihail in Colose și de sfinții mucenici Eudoxie si Macarie, Ili ...
-
Hărțile Apocalipsei
Exista, la indemana, multe asemenea harți. Și e departe sa fie vorba despre știri false sau documente create special pen ...
-
Suntem creștini înainte de nașterea lui Hristos!
Mantra despre superioara asceza morala a geților ilustrata in Getica lui Iordanes, "care pentru a merita nemurirea au di ...
-
Au turbat, că s-au vaccinat!
Turbarea institutionala la adresa medicilor care au initiat la Brasov o conferinta despre dezinformarile "pandemiei" spu ...
-
ORDINEA MONDIALĂ POSTAMERICANĂ
E mult prea devreme ca sa discernem consecințele reale și totale ale unor evenimente geopolitice atat de complexe cum au ...
-
Nimicirea României. "Reforma administrativă" este inginerie socială
O operațiune vasta de spalare a creierelor derulata timp de mulți ani, a indus in multe capete ideea ca ajungem in parad ...
-
Nicky, un mesaj pe sms undeva în China? "Sunt eu, Picasso, si ti-am dat beep, că sunt voinic!"
La summitul crucial din China a fost invitat un singur fost om politic din Romania, și pușcariaș totodata - memoria elef ...
-
Vă faceți că munciți? Bolojan mimează reforma
Guvernul Bolojan mimeaza reforma prin masuri superficiale, cheltuielile fiind reduse doar pentru trei instituții autonom ...
-
Oana Țoiu aruncă în derizoriu ce a mai rămas din prestigiul politico-diplomatic al României!
Oana Țoiu a anunțat pe 9 iulie impunerea unei interdicții de acces pe teritoriul Romaniei, respectiv al spațiului Scheng ...
-
Junta care conduce România din umbră (III)
În ultimii 7-8 ani a devenit tot mai vizibil ca Romania nu mai este condusa de președinții aleși (Klaus Iohannis, ...
-
Libertatea câinelui e dată de lungimea lanțului!
Ilie Bolojan gafaie și asuda din greu. Îi este din ce in ce mai dificil sa-și impuna masurile de taiere și reducer ...
-
Cronologia conflictului președinte - premier privind pensiile magistraților
Suntem conduși de doi oameni extrem de incapațanați care nu sunt in stare sa se așeze la masa și sa-și rezolve problemel ...
-
Asumarea răspunderii guvernului în fața parlamentului. Cum vă mint ca să vă fure
Guvernul Bolojan prin asumarea raspunderii vrea sa scuteasca marile corporații de plata impozitului minim pe cifra de af ...
-
Să ne amintim cum i-am numit pe șefii serviciilor
Sursele l-au propus ca șef la SRI sau SIE pe Dacian Cioloș. Cioloș este exact opusul a ceea ce ar trebui sa fie, a spume ...
-
Lovitura de stat de catifea: Puciștii din decembrie se dau la președintele Nicușor Dan
Sa nu uitam nicio clipa ca țara este condusa de autorii loviturii de stat din decembrie. În aceasta cheie trebuie ...
-
Text generat de Roncea fără sprijinul AI ca raspuns la cel al lui Godină cu sprijinul MAI
O dubla premiera uimitoare a avut loc in Romania ieri. Primul atac rasist indreptat impotriva unui muncitor strain si to ...
-
Bibi Netanyahu, "măcelarul" israelian din Gaza
Este destul de greu pentru mine sa va relatez ce anume s-a petrecut, ieri, in Gaza, dar doar expunand și afland adevarul ...
-
Caracatița lui Bolojan. Locotenentul Hirțea
Am intrat in posesia soluțiilor prin care structura centrala a DNA l-a prespalat pe primarul oradean Ilie Bolojan in 201 ...
-
Cum finanțăm de fapt Rusia, prin ajutorul energetic acordat Republicii Moldova
Transferul de bani și energie ieftina dinspre Romania catre Republica Moldova a devenit o chestiune sistematica, abordat ...
-
Măsuri pe care nu le înțeleg
Masuri pe care nu le ințeleg: 1. Eliminarea eșalonarii simplificate a datoriilor fiscaleDe ce sa anulezi o asemenea masu ...
-
Banca Centrală Europeană va introduce euro digital mai rapid decat se stia!
Banca Centrala Europeana cheltuie, calculeaza, planifica, da semnale și avertismente: va introduce euro digital. Pana in ...
-
Ambasadorul Muraru a fost convocat la Departamentul de Stat pentru a co(n)semna costituirea Comisiei Rogatorii
Recent, foarte recent Departamentul de Stat, cu oameni din ambasada SUA, inclusiv cu inteligence-ul CIA plus FBI, au des ...
-
Reforma de personal a muzeelor trece prin haremu' lu' frații Pește
Adi este director de muzeu, cu biroul la șosea, intr-un palat cu vedere la gradina. Are pe mana 20 de imobile din care j ...
-
Nu cred că va avea loc o întâlnire Zelensky - Putin
În primul rand pentru ca pe Putin nu-l intereseaza așa ceva. Jocul intre cei doi pare acum ceva de genul cine iși ...
-
România e "Cenușăreasa" Europei - e praf și pulbere!
Am tot analizat și comentat, inclusiv de la acest microfon, consecințele intalnirii liderilor UE cu Trump, la Casa Alba. ...
-
Junta care conduce România din umbră (II)
În ultimii 7-8 ani a devenit tot mai vizibil ca Romania nu mai este condusa de președinții aleși (Klaus Iohannis, ...
-
Pe cine crezi că păcălești, Oana Țoiu?
Ministrul de Externe a batut toba in targ ca da o tura in State sa pregateasca saritura peste ocean a lui ND și intalnir ...
comentarii
Adauga un comentariuAdauga comentariu