Acest site foloseste cookies. Navigand in continuare, va exprimati acordul asupra folosirii cookie-urilor Afla mai multe! x












Cioloş şi Kovesi somaţi de sindicate să stopeze jaful de la Tarom regizat de managerul Christian Heinzmann

Postat la: 08.12.2015 | Scris de: ZIUA NEWS

0

ZIUAnews a semnalat de nenumarate ori ca managerul belgian Christian Heinzmann duce compania Tarom catre faliment. Dar, toti cei sase ministrii care s-au perindat la conducerea Ministerului Transporturilor, din toamna lui 2012 si pana acum o luna, au ignorat situatia de la Tarom, multumindu-se doar sa-si numeasca vreo pila politica sau personala in bordul administrativ al companiei sau efectiv la Tarom, fara a face vreun efort sa stopeze prabusirea acesteia.

Situatia a devenit atat de grava incat angajatii si sindicatele au ajuns in pragul disperarii. Ca atare, recent pe masa noului ministru al Transporturilor, Dan Costescu, dar si a unor persoane cu mare raspundere in Romania, cum ar premierul Dacian Ciolos si sefa DNA- Laura Codruta Kovesi, a ajuns un memoriu extrem de bine documentat despre dezastrul de la Tarom. Practic, se sesiseaza faptul ca de cativa ani, compania "a fost supusa unui experiment nefast, cel al aplicarii Ordonantei de Urgenta nr.109/2011 privind guvernarea corporativa a institutiilor publice".

„De un an de zile, nu au fost luate măsuri ferme, clare şi transparente de remediere a deficienţelor constatate"

"La peste 3 ani de la aplicarea OUG nr. 109/2011 la Tarom, constatam ca totii, noi- angajatii companiei, ca efectele nu sunt nici pe departe cele scontate. Conceptul de guvernanta corporativa continua sa ramana unul mai putin cunoscut in Romania, fiind totodata distorsionat si viciat aplicat la Tarom", se mentioneaza in memoriu.

"Nemultumirile si tensiunile interne in randul angajatilor, preocuparile majore ale acestora pentru soarta si viitorul companiei si, implicit, pentru propriul lor viitor, au reizbucnit cu ocazia negocierilor privind incheierea Contractului Colectiv de Munca la nivel de unitate (CCM), process inceput inca din anul 2014 si incheiat abia recent, la sfarsit de septembrie 2015, in conditii de presiune si oferta a reprezentantilor patronatului total nesatisfacatoare din perspectiva angajatilor. Doar sub presiunea solicitarilor insistente ale sindicatelor si in contextual negocierilor extreme de dificile pentru inchierea CCM, actualul CA a acceptat, la peste 5 luni dupa instalare, sa se intalneasca cu reprezentanti ai angajatilor si sindicatelor pentru a afla care sunt subiectele de ingrijorare si nemultumire, desi exista sesizari scrise la indemana CA in acest sens si in special Raportul nr.39369/28.11.2014 intocmit de Corpul de Control din cadrul Ministerului Transporturilor, raport aprobat de ministrul Ioan Rus, in functie la acel moment. Desi Raportul in cauza a fost inaintat AGA, CA si conducerii companiei de aproape un an, avand numar de inregistrare Tarom SG 6656/11.12.2014, nici pana acum nu au fost luate masuri ferme, clare si transparente de remediere a deficientelor constatate de catre cei care au fost numiti responsabili (CA si director general/ CEO), in ciuda termenelor date, situatia agravandu-se prin perpetuarea si chiar adancirea neajunsurilor, discriminarilor, chiar a abuzurilor constatate. In actualul context si pe fondul nemultumirilor, revoltei chiar a populatiei fata de coruptia ajunsa la cote fara precedent, iresponsabilitatea factorilor de decizie, impostura celor mai multi dintre cei numiti in functii de conducere (pe alte criterii decat cele de competenta, asa cum e mentionat mai sus), consideram ca trebuie sa facem inca un efort de expunere a ranilor deschise ale transportatorului aerian national al Romaniei, companie care ar trebui sa se bucure de un interes si statut aparte din partea statului", se precizeaza in memoriul ajuns la premier, DNA si ministrul Transporturilor.

Trebuie precizat ca la ora actuala Tarom are sapte membrii CA: Florescu Radu Francis - presedinte si Machita Dan-Aurel, Heinzmann Christian Edouard, Andrei Dragos, Ticlea Tiberiu, Bolos Marcel-Ioan si Iordache Valentin.

Tiberiu Ticlea, şi director şi membru CA, dar cu 8.500 de euro pe lună bonus de mama soacră

Dar, printr-un aranjament ordinar cu iz penal, membrii CA de la Tarom au aprobat infiintarea unui post de director administrativ al companiei pentru Tiberiu Ticlea, ginerele controversate directoare juridice a Ministerului Transporturilor, Anisoara Cornila. Acest Tiberiu Ticlea nu avea ce sa caute in bordul administrativ pentru simplul fapt ca nu are nici experienta si pregatire necesar asa cum stipuleaza OUG 109/2011, si mai mult de atat nu poate ocupa postul de director administrativ al companiei. Dar, din acest aranjament penal, Ticlea incaseaza lunar 37.759 de lei, adica circa 8.500 de euro, ca asa vrea „mamica" Anisoara Cornila, fosta gestionara dutty-free din Vama Giurgiu!

Ca atare, sindicalistii denunta vehement acest aranjament si cer ministrului Transporturilor sa clarifice „modul in care a fost facuta selectia membrilor CA, cine a aplicat si cum au fost aplicate prevederile OUG 109/2011", aducand „in atentia Dumneavoastra cazul celui mai tanar (28 de ani) membru al CA (dl Tiberiu Ticlea), numit recent si in functia de Director General Administrativ/ CAO, functie nou inventata, in sfidarea solicitarilor insistente ale angajatilor si sindicatelor care isi doresc o schema de organizarea si functionare a companiei mai flexibila, cu un aparat de conducere mai redus, responsabil si eficient". „Intrebam in mod legitim, in baza caror comptente a fost selectat dl Ticlea, ce il recomanda ca membru CA Tarom si in plus, in pozitia de CAO, fiind cunoscut faptul ca experienta sa in activitate se reduce la „...singurele joburi avute sunt cel de Managing Partener la firma de avocatura Ticlea, Ticlea&Partners (cea a tatalui sau/ Alexandru Ticlea) si cel de asistent universitar la „celebra " Universitate Ecologica (unde rector este tot tatal/ Alexandru Ticlea )", il intreaba sindicalistii pe ministrul Dan Costescu.

24 de stabi remuneraţi din banii angajaţilor Tarom

Sindicalistii de la Tarom ii cer ministrului Transporturilor, Dan Mircea Costescu, sa-i lamureasca intr-o problema vitala pentru companie: „Cum poate actualul director general/ CEO (nr. Christian Heinzmann) sa ia decizii corecte si in cunostiinta de cauza in conditiile in care lucrarile inaintate acestuia sunt filtrate, traduse de catre o persoana care a preluat sarcinii de secretariat, fiind incadrata oficial la Serviciul Distributie/ Departament Produs/ Directia Comerciala ca economist coordonator ". Totodata, se trage atentia ministrului Transporturilor ca „prin eforturile angajatilor sunt platiti: AGA (5 persoane), CA (7 persoane), conducere executiva C level (5 persoane: CEO, CAO, CFO, CCO si inca o persoana va ocupa postul de CEO Deputy inclus recent in organigrama aprobata prin Hotararea CA nr. 10/29.05.2015), conducere/alti directori (7 persoane)".

Heinzamann nu a participat la niciuna dintre cele 7 reuniuni Sky Team

In memoriul adresat premierului Dacian Ciolos si sefei DNA, Laura Codruta Kovesi, sindicalistii cer masuri urgente si responsabile pentru stoparea jaflui de la Tarom pastorit de catre managerul Christian Heinzmann. Ei cer explicatii privind „modul in care actualul director general/CEO intelege lucrarile supuse deciziei sale, le apostileaza si/sau aproba, dispune masuri". De asemenea, sindicalistii vor sa stie care au fost „motivele care il impiedica pe actualul director general/ CEO sa isi reprezinte compania in cadrul reuniunilor de nivel inalt (Governing Board/ GB) ale Aliantei Sky Team, alianta globala la care Tarom a aderat in 2010. Tarom este singurul membru al Aliantei care nun participa la nivel de director general/ CEO la reuniunile GB, de la instalarea la conducerea companiei/ noiembrie 2012, actualul CEO nu a participat niciodata la aceste reuniuni (7 reuniuni), fiind practic necunoscut omologilor sai din Alianta (Sky Team are in prezent 20 de companii membre, asigurand o prezenta globala).

„Tarom se apropie îngrijorator de mult de profilul unei companii low-cost"

Totodata, sindicalistii il avertizeaza pe ministrul Dan Mircea Costescu ca sub conducerea lui Heinzmann, „Tarom se apropie ingrijorator de mult de profilul unei companii low-cost, desi la nivelul CA ni se comunica si ni se dau asigurari ca Tarom va redeveni ceea ce a fost in trecut, reluare de curse lung-curier cu innoire de flota, etc". Mai mult, ei sustin ca exista probleme grave in zona tehnica. „Nu exista zi in care compania sa nu intampine dificultati in operarea programului planificat, fara sa nu apara aspecte de natura tehnica, generand intarzieri, chiar anulari de curse, costuri suplimentare implicite, reclamatii ale pasagerilor, afectand astfel imaginea companiei". Si acest lucru se intampla „din cauza lipsei unui director tehnic autoritar prin expertiza pe care trebuie sa o aiba si prin atitudinea principiala". In plus, la nivelul companiei exiat abuzuri fara precedent in privinta angajarii, promovarii si in special a modului discretional de salarizare a personalului. De asemenea, lasa mult de dorit, atitudinea noilor membrii CA de la Tarom: „"maligna, profund perturbatoare a proceselor economice, a activitatilor din zona cheie Tarom, persoane care dau dovada sfidarii, disperetului celor care prin pregatire, profesionalism, dedicatie si entuziasmul lor sustin activitea Tarom dezi cu zi". Este semnalat si faptul ca „birocratia s-a adancit, afectand procesele operative si eficienta companiei".

Avetisment sindical: „În ultimii trei ani, situaţia a devenit insuportabilă la Tarom"

In memoriu se mai mentioneza si o serie de motive de ingrijorare si nemultumire generate rectificare BVC pe 2015 privind capitolele de cheltuieli/costuri. Se cer explicatii pentru faptul ca s-a alocat 1.000.000 de euro pentru contractarea unei firme de consultanta in vederea realizarii Business Plan aferent perioadei 2016-2020, dar si pentru suma de 400.000 de lei ca „provizionae pentru obligatiile aferente contractelor de administrare". In plus, sindicalistii doresc „explicatii si justificari in privinta rectificarii pierderilor bugetate pentru anul 2015, respectiv de la o pierdere aprobata initial de 8.236.000 de lei, la piederi de aproximativ 50.000.000 de lei", Ca atare, sindicalistii avertizeaza ca situatia la Tarom „s-a agravat in ultimii trei ani, devenind insuportabila la nivelul angajatilor, nemultumirile devenind acute, dar ingerintele politicului in conducerea companiei si politizarea mult prea mare la nivelul conducerii, fara intelegerea proceselor, activitatii si a efectelor generate de acestea".

Ion Teleanu

DIN ACEEASI CATEGORIE...
albeni
Adauga comentariu

Nume*

Comentariu

ULTIMA ORA



DIN CATEGORIE

  • TOP CITITE
  • TOP COMENTATE