Acest site foloseste cookies. Navigand in continuare, va exprimati acordul asupra folosirii cookie-urilor Afla mai multe! x












Caracatiţa politică din jurul Ministerului Transporturilor a garantat monopolul pilotajul maritim din Portul Constanţa

Postat la: 23.09.2015 | Scris de: ZIUA NEWS

0

Mai multe institutii de control si supraveghere ale statului au semnalat premierului Victor Ponta si ministrilor care s-au perindat in ultimii ani pe la sefia Ministerului Transporturilor ca activitatile de remorcaj, de manevra si pilotaj din Portul Constanta au fost incredintate, in conditii ilegale, unei singure firme.

Insa, toate semnalele si rapoartele de control au fost musamalizate, in special de catre conducerea Companiei Nationale "Administratia Porturilor Maritime" SA Constanta (CN APMC SA), dar si de ministrii Transporturilor din ultimii ani, iar "protejatii" acestor afaceri extrem de banoase isi vad nestingheriti de business.

Paravanul care a monopolizat remorcajul maritime

"Activitatile de remorcaj de menevra si pilotaj in porturile Constanta, Midia si Mangalia sunt efectuate de aceleasi firme: pentru serviciul de pilotaj au obtinut contracte firmele: Canal Sea Services SRL, Black Sea Pilots SRL si Maritime Pilot SRL, iar serviciul de remorcaj a fost atribuit prin contract firmei Logistic Remo Services SRL. Conform datelor obtinute de la Registrul Comertului, unica firma de remorcaj care a "monopolizat" serviciul de remorcaj din porturile Constanta, Mangalia si Midia, adica SC Logistic Remo Services SRL, este de fapt un paravan al celorlalte firme amintite mai sus, la care se adauga firma de remorcaj Coremar SA", se mentioneaza, negru pe alb, intr-un raport de control ajuns pe masa premierului si a mai multor ministrii. Astfel, conform Registrului Comertului, SC Logistic Remo Services SRL are ca asociati:

- SC Canal Services SRL cu 10 parti sociale si 33,33% procente beneficii si pierderi
- SC Black Sea Services SRL cu 10 parti sociale si 33,33% procente beneficii si pierderi
-SC Compania de Remorcare Maritime Coremar SA cu 10 parti sociale si 33.33% procente benefici si pierderi

Puzzle firmelor care controlează porturile de la Marea Neagră

Cine sunt de fapt aceste firme care au intrat in gratiile conducerii CN APMC SA sau mai bine zis cine se află în spatele lor? Ei bine, potrivit informatiilor detinute de ZIUAnews, nu sunt decât tot aceleaşi firme care până acum au avut sub control aceste servicii, numai că acum folosesc în majoritate alte nume. Cum vechile SRL-uri au fost băgate în lichidare, ori sunt în reorganizare judiciară sau au fost falimentate, acum tot aceiaşi vechi oameni care le-au adminstrat şi care şi-au păstrat relaţiile şi influenţa în sfera politicului central şi local, fac legea în Portul Constanţa.

Dar cine efectuează, pentru CN APMC SA aceste servicii? Dacă vorbim despre remorcaj este vorba despre SC Logistic Remo Services SRL care a fost înfiinţată în 2011 si are ca asociaţi mai multe persoane juridice: Compania de Remorcare Maritimă Coremar SA, Black Sea Services SRL şi Canal Sea Services. Potrivit presei locale din Constanta, administratori firmei Logistic Remo Services.SRL sunt Mihai Dede, Gabriel Ciocan şi Raluca Ştefania Vasilescu. Trecem la pilotaj şi descoperim cam aceleaşi personaje. De serviciul acesta se ocupă trei firme. Prima, SC Canal Sea Service SRL, are cinci asociaţi: Mihai Mihalache, Mihaela Fulea, Marius Mihalache, Raluca Ştefania Vasilescu şi Mariea Bălăşescu. Societatea înfiinţată în 1994 este administrată de Mihaela Fulea. Ajungem la SC Black Sea Pilots, business cu nu mai puţin de 13 asociaţi: Black Sea Services (reprezentată prin Gabriel Ciocan), Ioan Stelian Paul, Ion Nedelcu, Lucian Lupescu, Sorin Sotir Culeţu, Ion Bică, Ion Burada, Ion Enache, Adrian Dumitriu, Mihai Ciote, George Dan Olteanu, Cezar Laurenţiu Popescu şi Marius Constantin Nichiforescu.

Înfiinţată în 2004, societatea este administrată de Gabriel Ciocan, cel pe care îl regăsim, aşa cum putem lesne observa, şi în Logistic Remo Services-ul de la remorcaj. Cea de-a treia societate care se ocupă de pilotajul navelor este SC Marine Pilot SRL, înfiinţată în 2008, având ca unic asociat Asociaţia Piloţilor Maritimi din România Euxin Pilot. Administratori sunt Gheorghe Apetroaei, Sergiu Floca şi Florian Maxim. De la sfârşitul lunii mai 2015, cealalta firme de remorcaj- Coremar SA este societate de tip închis, după ce Iancu Stavrositu, soţul fostei deputate PDL Maria Stavrositu, a preluat toate acţiunile, în urma unei tranzacţii de 1,5 milioane euro, derulată prin propria firmă de brokeraj, Interfinbrook Corporation SA.

Din ianuarie 2013, Coremar este condusă de un Consiliu de Administraţie din care fac parte Iancu Stavrositu (preşedinte), Iancu Cuşu (vicepreşedinte, fratele Mariei Stavrositu), Mihai Dede, Niculai Brânzoi şi Marius Sorin Trandafir. De asemenea, Coremar mai are şi 5 directori, printre care şi fostul deputat PDL Laurenţiu Mironescu, un apropiat al familiei Stavrositu. Coremar este una din cele mai mari şi mai vechi companii de remorcaj din Portul Constanţa, unde a deţinut o bună perioadă un monopol indiscutabil în acest domeniu.

Condiţii aberante de autorizare, dar garantate de conducerea CN APMC SA

Intr-unul dintre rapoartele de control se mentioneaza ca "Dupa intrarea in vigoare a OMT nr.548/2014 -privind autorizarea operatorilor economici pentru desfăşurarea activităţii conexe activităţilor de transport naval - serviciul de siguranţă remorcajul de manevră al navelor maritime în porturi, pentru autorizarea unui operator economic ca sa efectueze operatiuni de remorcaj al navelor maritime, acesta trebuie sa detina minim 6 remorchere dintre care, 1 de 10 TF, 2 de TF si 2 de 40 TF". De retinut in acest context, faptul ca „OMT nr. 548/2014 nu restrictioneaza sub nicio forma autorizarea/ prestarea serviciului de remorcat, functie de asigurarea acestuia in toate cele trei porturi".

Cu toate acestea," conducerea executiva a CN APMC SA a hotarat mentinerea conditiilor initiale impuse pentru accesul pe piata serviciilor de remorcaj a operatorilor economici". Cine este de fapt conducerea executiva a CN APMC SA? Adica, Valeriu Nicolae Ionescu-director general, Decebal Serban- director general adjunct, Ambroziu Duma-director exploatare, George Gabriel Visan-director comercial si Tanase Iulian-sef serviciu juridic si contencios. D asemenea, printr-o nota a conducerii CN APMC SA s-a stabilit implicit, obligativitatea ca „fiecare opersator economic candidat la incheiere unui contract de remorcaj cu CN APMC SA sa asigure serviciul de remorcaj in toate cele trei porturi Constanta, Midia si Mangalia".

Aceast decizie este aberanta, in conditiile in care „in porturile respective isi desfasoara activitatea si alti operatori economici care ar putea efectua servciul de remorcaj numai pentru portul respectiv pentru ca detin remorchere, dar nu in numar de minim 17 stabilit de conducerea companiei".

„Cei din conducerea CN APMC SA au dezinformat membrii CA"

Cei care au „scanat" aceasta afacere au ajuns la concluzia ca cei din conducerea CN APMC SA „nu au fundamentat obligativitatea impusa ca operatorul economic sa asigure serviciul de brocheraj in toate cele trei porturi". Ca atare, intr-un raport de control confidential se mentioneaza: „conducerea CN APMC SA s-a aratat preocupata de prestarea serviciilor de siguranta cu intarziere" si „datorita acestei conditionari si a organizarii defectuoase a servciului de remorcaj (lipsa unui minim de remorchere in fiecare dintre ccele trei porturi) apar intarzieri nejustificate in activitatea operatorilor/armatorilor navelor martime" .

De asemenea, in raport se mai subliniaza ca cei din conducerea CN APMC SA s-au aratat „preocupati de cresterea semnificativa a riscului unor accidente navale de natura a atrage responsabilitatea CN APMC SA si de faptul ca daunele in cazul unor litigii martime sunt semnificative in ceea ce priveste cuantumul, iar plata de catre CN APMC SA a unor astfel de daune poate depasi cu mult sumele obtinute de CN APMC SA".

Mai mult, intr-unul dintre rapoarte se precizeaza ca cei din conducerea CN APMC SA „au dezinformat membrii CA, in sensul ca au precizat ca sumele obtinute de CN APMC SA din executarea contractelor avand ca obiect efectuarea serviciilor de pilotaj si remorcaj se ridica la nivelul a 950.000 de euro/an, in conditiile in care, asa cum am aratat, in toata perioada de derulare a contractului iulie 2012-aprilie 2015, CN APMC SA a incasat suma de 1.134.051 euro!"

„Persoanele responsabile din conducerea CN APMC SA au "protejat" interesele SC Logistic Remo Services SRL"

Concluzia baietilor cu roata care au scanat actvitatea din Portul Constanta a fost ca „toate aspectele prezentate conduc la suspiciunea ca persoanele responsabile din conducerea CN APMC SA au "protejat" interesele SC Logistic Remo Services SRL", iar „aspectele respective reprezinta indicii relativ la savarsirea de catre persoanele responsabile a infractiunii de abuz in serviciu". Ca atare, s-a propus „sesizarea organelor de urmarire penala cu privire la indiciile relativ la savarsirea de catre persoanele responsabile (nr. Valeriu Nicolae Ionescu, Decebal Serban, Ambroziu Duma, George Gabriel Visan si Tanase Iulian) nominalizate in cadrul raportului, a infractiunii de abuz in serviciu".

Pierderi calculate, dar agreate de conducerea CN APMC SA

Rapoartele de control mai evidetianza faptul ca CN APMC SA a incasat un procent de 25% (6.168.728,54 euro pana la 30.04.2015) din totalul veniturilor incasate (24.674.870,10 euro) pentru prestarea serviciului de pilotaj, diferenta de 75% fiind incasata in mod egal de ceilalti 4 operatori economici cu costuri minime. Astfel, „aceste costuri ar putea fi suportate cu usurinta de catre CN APMC SA in conditiile in care serviciul de pilotaj nave maritime s-ar asigura printr-un corp de piloti apartinand administratie portuare, astfel incat veniturile incasate sa fie de 100%".

Recomandarea echipelor de control catre actualul minstru al Transporturilor, Iulian Matache, este aceea ca „se impune efectuarea unei analize de catre AGA si CA a CN APMC SA privind oportunitatea si necesitatea mentinerii acestui mod de indeplinire a obligatiei companiei de a furniza serviciul de siguranta-pilotajul navelor maritime prin intermediul unor operatori economici autorizati".

Ion Teleanu

DIN ACEEASI CATEGORIE...
albeni
Adauga comentariu

Nume*

Comentariu

ULTIMA ORA



DIN CATEGORIE

  • TOP CITITE
  • TOP COMENTATE