Acest site foloseste cookies. Navigand in continuare, va exprimati acordul asupra folosirii cookie-urilor Afla mai multe! x












De ce Victor Ponta şi Mihai Tudose nu trebuie să desfiinţeze birourile de turism ale României din străinătate

Postat la: 26.08.2015 | Scris de: ZIUA NEWS

0

Ministrul Economiei, Comertului si Turismului, Mihai Tudose, a decis, in urma cu ceva timp, sa desfiinteze cele noua reprezentante de promovare turistica ale Romaniei din strainatate si sa infiinteze Institutul Roman de Comert Exterior (IRCE) unde vor fi incluse entitatile desfiintate. Masura este aberanta si va conduce automat la ingoparea definitiva a promovarii turismului romanesc peste hotarare.

Artizanul desfiintarii birourilor de turism din strainatate este ministrul Mihai Tudose, dar el nu ar fi avut sorti de izbanda daca nu ar fi fost sustinut de catre pupila lui Radu Mazare, vicepresedintele Autoritatii Nationale pentru Turism- Mirela Matichescu, care, pentru a-si mentine scaunul, a fost de acord sa desfiinteze birourile din strainatate si sa se infiinteze IRCE.

ZIUAnews va prezenta, in exclusivitate, o analiza dura si foarte pertinenta a unor specialisti de top din turismul romanesc despre impactul devastator pe care-l va avea pe piata mondiala decizia aberanta de desfiintare a birourilor de turism din strainatate. Mai mult, analiza ajunsa pe masa ministrul Mihai Tudose evidentiaza importanta enorma pe care tarile care conteaza pe piata turismului international o acorda promovarii turismului in strainatate prin birourile de promovare si informare turistica.

Ungaria are 20 de birouri in strainatate, Turcia-40, Grecia-29, Israel-17, Croatia-19, Cehia-25, Austria-30Italia-27, Franta-35, Marea Britanie-35, Spania-33, Germania-29, Elvetia-17, Olanda-16 iar Malta-14. Pana si Thailanda, cu 15 birouri, Egiptul-17 si Iordania-11 au mai multe birouri decat Romania, care a ajuns la noua reprezentate. In plus, majoritatea tarilor care conteaza pe acesta piata au un minister numai pentru turism.
Atat Victor Ponta cat si Mihai Tudose nu au inteles ca un birou de turism al Romaniei din strainatate este un mesager al industriei ospitalitatii romanesti si nu este doar o jucarie in mana unor politicieni de duzina.

"Principalul scop al birourilor de turism este şi trebuie să fie acela de a servi pieţele turistice în care acestea activează"

ZIUAnews va prezenta in continuare analiza specialistilor de top privind aberatia enroma a desfiintarii birourilor de turism din strainatate, si poate, in al 12-lea ceas, premierul Victor Ponta si ministrul Mihai Tudose isi vor dea seama ca au fost pacaliti de Mirela Matichescu si gasca sa oporturnisti si vor renunta la ingroparea promovarii turismului romanesc in strainantate. Rolul Birourilor de Turism din strainatate, in fapt particularitatile activitatilor desfasurate de acestea, sunt probabil insuficient intelese, poate din cauza instabilitatii organizationale care a caracterizat autoritatea nationala pentru turism (indiferent de numele si forma de organizare a acesteia) in ultimii 25 de ani.

Destinatiile turistice au de regula, ca orice corporatie, un responsabil pentru comunicare si un ambasador al brand-ului. Succesul comunicarii si cel al brandului stau fara indoiala in credibilitate, in continuitate si in responsabilitate.
In conditiile in care Romania se confrunta cu numeroase probleme de perceptie si implicit de imagine - rolul activitatilor de relatii publice, al contactelor directe cu publicul si cu creatorii de opinie straini este urias, trebuie privit si inteles pe termen lung si nu poate fi transferat unor terti, in baza unor raporturi contractuale pe termen scurt sau mediu.

Foarte putini sunt aceia care doresc sa auda ca principalul scop al Birourilor este si trebuie sa fie acela de a servi pietele turistice in care acestea activeaza, mai precis:

· de a acorda asistenta turistilor potentiali cu scopul de a le intari increderea in destinatia turistica Romania si de a le stimula interesul de a vizita Romania si
· de a castiga simpatia si increderea mass-media din strainatate si - ideal - de a le determina sa prezinte atractiile turistice din Romania in stiri si editoriale.

Pentru multi dintre turistii straini care sunt interesati sa viziteze Romania, Biroul de Turism reprezinta primul contact cu tara si - foarte probabil - una dintre putinele organizatii care doresc si pot sa explice si sa atenueze eventualele perceptii negative in legatura cu Romania. Nici o alta institutie - romana sau straina - si nici o companie/ agentie de turism nu are personal dedicat pentru activitatile de promovare a turismului in Romania sau pentru a raspunde intrebarilor si/ sau perceptiilor in legatura cu Romania. Birourile de Turism sunt mult mai accesibile decat reprezentantele diplomatice si mult mai apropiate de turistii potentiali.

Experientele de calatorie in Romania - pozitive sau negative - sunt transmise de regula Birourilor de Turism si nu altor organizatii.

Este foarte adevarat ca Birourile de Turism nu au reusit sa isi defineasca o imagine clara insa un asemenea demers nu ar fi fost firesc in conditiile in care acestea nu au functionat independent ci ca o mica parte a unui Minister sau a unei organizatii guvernamentale. Reteaua Internet nu reduce ci sporeste nevoia de informatie si de asistenta on-line sau off-line. Acordarea de asistenta pentru clienti sau prospecti nu este posibila fara specialisti instruiti, disponibili, capabili sa comunice eficient si in timp real.

Faptul ca un Birou de Turism poate sa elimine perceptiile negative ale unui turist sau sa ii creeze un sentiment pozitiv este - in era Internet si a "Retelelor de Socializare" - de nepretuit dar din pacate la fel de dificil de cuantificat si de apreciat ca si utilitatea Birourilor de Turism.
· Cele mai utilizate site-uri de informare despre Romania ca destinatie turistica sunt astazi cele realizate si actualizate permanent de catre Birourile nostre din SUA (limba engleza) si Austria (limba germana). Si in privinta comunicarii pe social media, cele doua birouri difuzeaza permanent stiri si recomandari actuale privind turismul romanesc

Çele mai importante aspecte practice şi impactul turistic al activităţii birourilor de turism din străinătate

· Turistii straini care vin in Romania, vin in marea lor majoritate pe cont propriu (ca turisti individuali) care au fost motivati de vizite la targuri, articole de presa sau informatii din alte surse sa viziteze Romania. Acestia vor sa vina in Romania dar nu stiu exact ce sa viziteze, nu au informatii neutre despre posibilitatile de cazare, nu stiu care este perioada cea mai buna pentru vizitarea unei zone turistice sau alta, nu stiu cum pot sa ajunga in Romania si odata ajunsi in Romania cum pot ajunge dintr-un loc in altul. Acestia vor informatii despre siguranta lor personala si riscurile la care ar putea fi expusi, despre cainii comunitari despre care au tot auzit, vor sa stie care sunt regulile de circulatie, daca apa de la robinet este potabila, daca prizele si frecventa curentului electric sunt ca si in celelalte tari, vor informatii despre schimb valutar, plata cu carduri, benzinarii, campinguri, existenta bancomate, evenimente, spectacole, etc. etc.
· Acestia reprezinta circa 70 % din circulatia turistica a Romaniei si contacteaza birourile prin mail, telefon sau vizite la birou.
· Atat publicul care circula individual cat si cei care participa la circuite organizate vor alaturi de informatii directe, recomandari, si materiale promotionale (prospecte, harti, planuri de oras, pliante hoteluri, etc.).
· Multe agentii de voiaj sau tur-operatori solicita in regim de urgenta informatii de la birouri pentru clienti aflati la ghiseul lor si vor sa calatoreasca in Romania iar agentii nu cunosc destinatia bucurandu-se de un sprijin prompt si competent de la birouri.
· Organizatorii de circuite cu autocarul vor informatii despre starea drumurilor pentru a evita drumuri accidentate sau impracticabile pentru diverse tipuri de autocare, vor sa stie orarul de functionare si preturile practicate de obiectivele turistice, muzee, etc. iar pentru ca nu au timp si nu vor sa caute foarte mult solicitata aceste informatii la birouri.
· Tur-operatorii fie la solicitarea birourilor fie la cererea lor se informeaza asupra unor produse turistice noi, noi rute si obiective turistice.
· Birourile furnizeaza la solicitarea multor persoane fizice din tara in care activeaza informatii despre agentiile de pe piata care au in vanzare destinatia Romania.
· Birourile sunt contactate de scoli, universitati, organizatii religioase, asociatii turistice, sindicate, diverse institutii, etc. sa faca recomandari privind vizitele/circuitele turistice ale acestora in Romania.
· Prin nenumaratele contacte (invitatii la pranz sau cina, prezente la targuri, intalniri la multe evenimente proprii, ale altor birouri nationale sau tur-operatori, etc.) personalul birourilor a stabilit relatii apropiate, de prietenie cu redactorii de turism de la marile cotiediene, reviste sau presa de specialitate ceea ce permite obtinerea unor stiri, articole sau emisiuni radio si TV despre Romania ca destinatie turistica a caror valoare insumata depaseste cu siguranta costurile de functionare ale birourilor.
· Prezenta la targuri si organizarea de evenimente a fost una eficienta si datorita faptului ca prin activitatea lor birourile au legaturi directe cordiale cu personalitati si specialisti care urmarea invitatiei biroului sunt prezenti si sprijina demersurile Romaniei.
· Printr-un lobby angajat si activ pozitia de piata a Romaniei a fost in timp consolidata iar cercul simpatizantilor Romaniei printre cei care calatoresc a crescut apreciabil ceea ce determina existenta unei propagande "din gura in gura" in favoarea Romaniei.
· Prezenta unui birou national pe o piata straina este mai intai de toate cel mai clar si vizibil semnal de interes si respect fata de piata turistica a tarii in care isi desfasoara activitatea (specialisti, populatia consumatoare de turism, institutii, mass-media, etc.). Inchiderea unui birou nu va trece neobservata pe piata si este considerata, indiferent de ce vor sa creada unii, un gest care semnalizeaza scaderea interesului Romaniei fata de piata respectiva.
· Rolul unui birou este si de-a analiza in permanenta evolutia pietii, sa identifice produsele si segmentele de populatiei cale mai favorabile dezvoltarii circulatiei turistice spre Romania, sa joace un rol activ in modelarea in timp a cererii si consumului populatiei, sa sustina pe piata produsele noi, sa atraga noi vanzatori ai destinatiei Romania, sa contribuie activ la diversificarea paletei de produse turistice romanesti consumate pe piata si la acoperirea intregului spatiu al pietei cu oferte prin convingerea unor tur-operatori din regiuni/zone nepatrunse sa introduca Romania in programele proprii.
· Birourile organizeaza singure sau impreuna cu alte birouri nationale actiuni de scolarizare a agentilor de turism care vand sau ar putea sa vanda destinatia Romania pentru familiarizarea acestora cu tara noastra, pentru transmiterea unor cunostiinte strict necesare despre produsele turistice romanesti, pentru castigarea simpatiei cat mai multor vanzatori pentru tara noastra. Trebuie retinut ca acestia pot determina un client sa cumpere un produs sau altul iar fidelizarea acestora este forate importanta. Acest lucru il face mai greu o agentie sau un strain si oricum aceste relatii se mentin prin contacte permanente si nu prin evenimente izolate.
· Un birou este un mesager al industriei ospitalitatii romanesti.
· O tara care nu are birouri de promovare si informare turistica pe o piata este „la mana" tur-operatorilor mai mici sau mai mari, dupa caz, care vor solicita pentru impulsionarea vanzarilor sprijin financiar fara a acorda vreo garantie.
Spre ştiinţa lui Tudose: Situaţia birourilor naţionale de informare ;i promovare a turismului ale principalelor destinaii turistice internationale



Concluzii pe înţelesul tuturor

Nicio organizatie profesionala din Romania nu a facut o promovare activa in strainatate exceptand participarea la evenimentele organizate de minister si implicit birouri. Birourile de turism ale Romaniei sunt factori de legatura intre agentii de turism si/sau tur-operatori straini si industria de turism romaneasca fiind cele care rezolva de cele mai multe ori atat atragerea unor noi turoperatori straini care opereaza destinatia Romania cat si sesizarile acestora cand sunt nemultumiti de parteneri sau abuzuri si neregului constatate in timpul derularii programelor lor in Romania.

Birourile de turism ale Romaniei sunt:
· senzorul turismului romanesc pe pietele in care isi desfasoara activitatea;
· singuri colectori de date de pe piata romaneasca si cea straina deservita, fiind singurii administratori ai unei baze de date importante pentru turismul romanesc;
· depozitarii feed-back-ului, a impresiilor si parerilor destre Romania a mass-mediei, specialistilor si publicului din tarile arondate;
· promotorii reali si eficienti ai imaginii Romaniei ca tara si destinatie turistica, si implicit a turismului romanesc in totalul sau.

De ce nu este oportună trecerea birourilor la IRCE

Promovarea si vanzarea turismului si a serviciilor turistice, desi intra in sfera exportului se deosebeste total de activitati de promovare comerciala prin urmatoarele:
· comertul opereaza cu produse, standarde internationale, mostre si modele in timp ce turismul opereaza cu emotii, promisiuni si cel mult cu imagini, cu ajutorul carora trebuie sa convinga potentiali consumatori sa vina in Romania;
· comertul presupune producerea si livrarea catre beneficiar a unor produse sau servicii, in majoritatea cazurilor insa, beneficiarul isi receptioneaza marfa sau serviciile chiar la domiciliul sau, nefiind interesat de conditiile specifice si imaginea tarii producatoare. In turism imaginea si prestigiul unei destinatii sunt foarte importante, perceptia unei tari, siguranta, calitatea perceputa a serviciilor si a lucratorilor din turism joaca un rol decisiv in motivarea alegerii unei destinatii;
· comertul urmareste satisfacerea unor necesitati firesti de consum iar turismul este chemat sa ofere consumatorului o "traire fizica si psihica" intr-o perioada, concediul/vacanta cu asteptari maxime din partea consumatorului. Comertul de succes ofera produse similare la preturi sau conditii mai bune, turismul de succes trebuie sa ofere consumatorilor experiente unice si de neuitat;
· un specialist in promovare comerciala nu este specialist in promovare turistica iar specificul muncii este total diferit, motiv pentru care nici o alta tara din lume cu pretentii de destinatie turistica nu are o astfel de organizatie mixta pentru promovarea turismului;
· promovarea turistica presupune existenta unor directii de suport care sa fie direct angajate in activitatea interna de turism. Nu se poate face promovare eficienta fara o legatura intensa intre organizatia nationala de turism si birourile nationale de turism (reprezentante externe);

Ce nu va putea face IRCE năşit de Tudose şi Matichescu şi botezat de Ponta

Activitatea de promovare turistica a Romaniei are ca obiective principale consolidarea pozitiei pe pietele internationale si cresterea notorietatii destinatiei Romania, in vederea cresterii continue a circulatiei turistice, a aportului industriei turistice la realizarea PIB-ului si a aportului valutar, cresterea fortei de munca incadrate in turism, accentuarea dezvoltarii regionale si reconversia fortei de munca in regiunile slab dezvoltate ale Romaniei si nu in ultimul rand la imn´bunatatirea imaginii generale a tarii.

· Romania, ca destinatie turistica, trebuie promovata in intregimea ei, deopotriva si permanent, atat localitatile si regiunile cconsacrate, cat si cele cu potential de dezvoltare pe termen mediu si lung. Din acest motiv promovarea trebuie facuta prin organismul national de turism pentru a urmari pregatirea si derularea promovarii in paralel cu dezvoltarea infrastructurii turistice a noilor obiective turistice;
· Pe baza informatiilor primite de la birourile externe, care le colecteaza de la consumatori, parteneri (turoperatori, agentii de turism, asociatii, etc.) si mass-media privind trendul in turismul international, evolutii si oportunitati conjuncturale, etc., organismul national de turism trebuie sa initieze proceduri, legi, norme, strategii care sa conduca la dezvoltarea turismului romanesc in concordanta cu cerintele si asteptarile clientilor si pietelor tinta si cu evolutiile internationale pentru valorificarea tuturor sanselor care se ivesc;
· Apartenta birourilor la organismul national de turism le ofera legitimitatea si maxima pe piata din tarile in care activeaza ca reprezentanti oficiali si credibili ai industriei turistice romanesti, cu implicatii multiple in activitate si eficienta promovarii. Acest lucru nu-l va putea asigura IRCE sau o entitate privata;
· Functionarea eficienta sau defectuoasa a unui organism national de turism nu poate fi incadrata in devita "statul este un administrator prost" asa cum stim ca marile falimente si criza financiara mondiala au fost generate de un menagement defectuos de sorgente privata. O organizatie nationala de turism condusa de oameni capabili, onesti si vizionari va putea imprima turismului romanesc directia si succesul dorit. Nu trecerea de la o formula organizatorica nefericita la alta "dezastruoasa" va rezolva problemele cu care ne confruntam ci o decizie responsabila si curajoasa;
· Slabirea organismului national de turism ANT prin trecerea birourilor externe la IRCE va insemna distrugerea singurului element de asigurare a unei dezvoltari unitare la nivel national, asa cum este necesar, a turismului romanesc. Organizatia nationala de turism care nu detine toate parghiile de cointeresare si control nu va fi eficienta iar fara un lider national institutional care sa priveasca problemele si oportunitatile turismului romanesc obiectiv, nu prin prisma unor interese private, personale sau de grup, ci ca pe o problema nationala care trebuie gandita si rezolvata unitar la nivelul intregii tari avand ca scop unic cresterea circulatiei turistice spre Romania (in toate regiunile turistice vechi si noi) astfel incat sa genereze o crestere importanta a aportului turismului la realizarea PIB, la cresterea incasarilor valutare si echilibrarea balantei comerciale si de plati a Romaniei.

Ooops: Patronatele s-au trezit din euforia estivală şi-au început să facă lobby pentru pupila lui Mazăre

Surprinzator, Federatia Patronatelor din Turismul Romanesc (FPTR) si Asociatia Nationala a Agentiilor de Turism (ANAT) s-au facut ca ploua si nu avut nicio reactie la decizia aberanta de desfiintarea a birourilor din strainatate luata de Tudose si Matichescu. Insa, ieri controversatul presedinte al FPTR, Mohammad Murad, s-a trezit si a declarat patronatele din turism resping transferul birourilor de promovare externă de la Autoritatea Naţională pentru Turism (ANT) la Institutul de Comerţ Exterior şi cer Guverului să le consulte în privinţa deciziilor care afectează acest domeniu.

Declaratia lui Murad este doar praf in ochii membrilor FPTR si ai opiniei publice, pentru ca, in realitate, el a facut doar un serviciu pentru Mirela Matichescu, incercand sa induca ideea ca pupila lui Mazare este o calugarita a turismului care n-a ingropat birourile de turism din strainatate. De fapt, dupa descalecarea de saptamana trecuta pe Litoral a premierului Victor Ponta unde Mirela Matichescu a iesit destul de sifonata, prin aceasta declaratie Mohammad Murad vrea doar sa-i salveze scaunul protejatei lui Mazare, mai ales ca presedintele FPTR nu a inteles, si nici acum nu prea intelege, ce inseamna cu adevarat pentru turismul romanesc exista birourilor de promovare din strainatate.

"Birourile de turism sunt entităţile care crează imaginea României"

"Birourile de turism sunt entitatile care creaza vectori de imagine, prin actiunile lor, creaza de fapt imaginea Romaniei, distrug cliseele si pot modela o imagine pozitiva a tarii, o pot imbunatatii. Aceste birouri organizeaza evenimente la care participa formatori de opinie, care la randul lor fac lobby gratuit Romaniei (reprezentanti mass media, reprezentantii industriei turistice, publicul larg, reprezentanti ai asociatilor de profil).

In general, imaginea tarilor se creaza prin intermediul campaniilor de promovare. Daca se face o analiza a tarilor concurente Romaniei, se constata cate birouri de promovare au tari precum Turcia, Croatia, Italia, Spania. Importante mai sunt bugetele de promovare. Turcia aloca intre 50 si 70 milioane euro anual doar pentru piata germana, cea mai potenta piata turistica din lume unde opereaza cei mai mari tour operatori din lume.

In situatii strategice oportune, cum ar fi incidentul din Maroc sau Tunisia cu masuri rapide de marketing, birourile de turism pot canaliza mii si sute de mii de turisti straini spre Romania datorita relatiilor pe care le au tour operatorii straini. Aceste situatii punctuale nu pot fi gestionate de alte entitati", a declarat pentru ZIUAnews un fost reprezentant al unui birou de turism din strainatate al Romaniei. "IRCE ar putea elabora strategii de marketing, promovare si studiu pentru urmatorii ani, pe care birourile de turism sa le implementeze prin instrumentele lor specifice. Trebuie inteles ca birourile sunt pilonii principali, atat din punct de vedere informative, cat si practice, pentru agentiile de turism din Romania care deruleaza activitati de incoming.

Statutul personalului din cadrul biroului de turism ar trebui intarit si ridicat la nivel diplomatic in vederea consolidarii imaginii de reprezentativitate, nu transformarea intr-un angajat obscur al unui institut fara imagine, traditie si greutate. De asemenea, birourile trebuie ridicate prin sustinere financiara constanta, prin crearea unei imagini reprezentative, prin alocarea fondurilor necesare pentru dotari, echipament, transport, design si imagine.
Aceste sunt poate singurele masuri care pot duce la cresterea numarului de turisti straini in Romania", a precizat pentru ZIUAnews un official al Ministerului de Externe care a lucrat multi ani in comertul exterior dar care si are o expertiza uriasa in turism.

Ion Teleanu

DIN ACEEASI CATEGORIE...
albeni
Adauga comentariu

Nume*

Comentariu

ULTIMA ORA



DIN CATEGORIE

  • TOP CITITE
  • TOP COMENTATE