Acest site foloseste cookies. Navigand in continuare, va exprimati acordul asupra folosirii cookie-urilor Afla mai multe! x












Curtea de Conturi, persiflată de Ministerul Transporturilor în cazul directorilor ilegali de la Tarom

Postat la: 19.04.2016 | Scris de: ZIUA NEWS

0

ZIUAnews a semnalat pe 22 aprilie 2016 ca dupa revocarea lui Christian Heinzmann din funcţia de director general şi din cea de accountable manager al companiei a fost numit ca interimar în aceste funcţii fostul director financiar Gabriel Stoe.

Totodată, Florin Susanu, director Operaţiuni de zbor și pilot-instructor a fost numit director general interimar, iar directorul administrativ Tiberiu Țiclea, ginerele directoarei juridice a Ministerului Transporturilor- Anisoara Cornila, a fost si el eliberat din funcţie. Insa, a surprins preluarea atributiilor lui Heinzmann de catre Gabriel Stoe intrucat acesta a fost anul trecut in Adunarea Generala a Actionarilor de Tarom care a aprobat propunerea Consiliului de Administratie, din care facea parte si Tiberiu Ticlea, prin care Stoe si Ticlea au ajuns peste noapte director financiar si respectiv director administrativ al companiei.

Practic, cei doi si-au infiintat si aprobat posturile pe care le ocupa acum la Tarom, tinand cont ca pana atunci nu existau aceste posturi in organigrama companiei. Adica, ei au centrat si tot ei au dat cu capul. Si au dat bine cu capul pentru posturile acestea care sunt remunerate cu vreo 8.500 de euro pe luna. Asa ca Stoe este in continuare director financiar al companiei si, in plus, a mai preluat si atributiile lui Heinzmann, iar Ticlea a fost demis din fucntia de director administrativ dar a ramas in Consiliul de Administratie de la Tarom. Insa, utimul audit extern facut la inceputul acestei luni de catre Curtea de Conturi a Romaniei a evidentiat faptul ca numirile celor doi directori- Gabriel stoe si Tiberiu Ticlea sunt ilegale. Ca atare, auditorii de conturi au dispus masurile de rigoare, adica revocarea celor doi,dar conducerea Ministerului Transporturilor a refuzat sa duca la indeplinire dispozitiile Curtii de Conturi a Romaniei.

Bonusuri ilegale pentru membrii Consiliului de Administrație

ZIUAnews va prezenta, in exclusivitate (vezi facsimil), constatarile Curtii de Conturi a Romaniei privind situatia de la Tarom si masurile dispuse dar neduse la indeplinire de catre conducerea Ministerului Transporturilor si cea a Tarom. Auditorii publici externi au constatat „Neevaluarea anuala a activitatii administratorilor de catre autoritatile contractante". Astfel in raport se mentioneaza ca "Membrii consiliului de administratie beneficiaza de un bonus, indemnizatie variabila, daca in urma evaluarii adunarii generale a actionarilor, se constata daca sunt indeplinite obiectivele din planul de administrare aprobat."

Or, la data controlului entitatea verificata nu a pus la dispozitia echipei de control documentele din care sa rezulte ca in anul 2014 in urma evaluarii adunarii generale a actionarilor s-a constatat ca pentru anul 2013 au fost indeplinite/neindeplinite obiectivele din planul de administrare. De asemenea, s-a constatat ca in vederea acordarii componentei variabile sub forma de bonus anual, entitatea verificata nu a luat in considerare prevederile capitolului "Politica salariala de remunerare" din documentul amintit mai sus, potrivit caruia bonusul annual a fost limitat intre 1-6 indemnizatii brute lunare in cazul realizariim 100% sau depasirii obiectivelor si criteriilor de performanta din contractual de mandate".

Trebuie precizat ca la data auditarii, Consiliului de Administrație al companiei Tarom avea urmatoarea componenta: Florescu Radu Francis (președinte CA), Măchiță Dan Aurel, Christian Heinzmann, Andrei Dragoș, Țiclea Tiberiu, Moșteanu Liviu Ionuț și Iordache Valentin.

Modificări legislative ilegale pentru interesul personal al directorilor Stoe și Țiclea

In raportul de audit se mai mentioneaza ca nu s-au respectat "prevederile legale privind selectarea si numirea directorilor sau administratorilor intreprinderilor publice". "In urma verificarii documentelor prezentate de entitatea verificata de auditorii publici externi au constatat ca prin Hotararea membrilor CA nr. 13/20.08.2015 criteriile de selectie aprobate la punctul 13 pentru pozitia de Director General Administrativ (CAO) (nr. Tiberiu Ticlea) si Director Financiar (CFO) (nr.Gabriel Stoe) au incalcat cerintele articolului 35, alineatul 5 din Ordonanta de Urgenta nr.109/2011 de cel putin, o experienta relevanta in consultanta in management sau in activitatea de conducerea a unor intreprinderi publice ori societati comerciale din sectorul privat cu luarea in considerare a specificiului domeniului de activitate a societatii comerciale, ele fiind modificate cu cerinte de echivalenta in profesia juridica si cunostiinte despre industria aviatiei comerciale", se precizeaza in documentul Curtii de Conturi a Romaniei.

Mai mult, auditori publici externi au constatat ca "chiar pentru profesia de Director Financiar (nr. Gabriel Stoe) s-a solicitat experienta relevanta pentru functia de CFO sau echivalentul intr-o profesie juridica fiind inculcate prevederile art.10, alin. 2 din Legea contabilitatii nr.82/91 potrivit careia prin persoana imputernicita sa indeplineasca functia de director economic se intelege o persoana angajata potrivit legii, care are studii economice superioare".

Curtea de Conturi: "Reluarea selecției administratorilor în consiliile de administratie"

In urma neregulilor constatate, auditorii externi ai Curtii de Conturi a Romaniei au recomandat conducerii Ministerului Transporturilor si companiei Tarom sa dispuna masurile necesare pentru"Reluarea procedurilor de selectie a administratorilor in consiliile de administratie si selectie pentru functiile de Director General Administrativ si Director Financiar, cu respectarea criteriilor minime de experienta relevant in domeniul aviatiei prevazute de OUG nr.109/2011 privind guvernanta corporatista a intreprinderilor publice si a prevederilor Legii contabilitatii nr. 82/91 pentru functia de director financiar". Dar, pana acum, Ministerul Transporturilor n-a catadicsit sa tina cont de masurile propuse Curtea de Conturi a Romaniei si ca atare, Gabriel Stoe este in contoinuare director iar Tiberiu Ticlea este inca membru in Consiliul de Administratie de la Tarom.

"Aspectele sesizate în mass media cu privire la abaterile de la legalitate s-au confirmat"

In schimb, Ministerul Transporturilor a vrut sa musamalizeze aceste ilegalitati aruncand pe piata un asa raport sinteza al Corprului de Control al Ministrului Transportuilor cu date alambicate si fara masuri care era doar praf in ochii opiniei publice, fapt demonstrat ulterior de Curtea de Conturi care confirma semnale ZIUAnews. "Auditorii publici externi au constatat cu ocazia controlului ca, aspectele sesizate in mass media cu privire la abaterile de la legalitate in modul de respectare si aplicare a prevederilor legale cu privire la cerintele minime de experienta profesionala cu ocazia selectarii si numirii membrilor Consiliului de administratie si in functiile de director la compania Tarom, s-au confirmat".

Practic, ZIUAnews semnalasera ca potrivit raportului Corpului de Control al ministrului Transporturilor, compania Tarom a înregistrat, în ultimii doi ani, mai multe deficiențe tehnice și administrative, care au determinat un număr foarte mare de curse anulate sau întârziate, cu consecințe negative asupra bugetului companiei, constând inclusiv în plata unor despăgubiri în valoare de aproximativ un milion de dolari. Principalele deficiențe constatate sunt: nerealizarea indicatorilor prevăzuți în Bugetul de Venituri și Cheltuieli aprobat pentru anii 2014, 2015, în sensul înregistrării unor pierderi mai mari față de nivelul estimat, nerespectarea prevederilor Codului Muncii și ale Regulamentului Intern în ceea ce privește întocmirea pontajelor și evidența prezenței personalului Direcției Tehnice, nerespectarea procedurilor de angajare/recrutare, implementate la nivelul companiei și neangajarea de personal corespunzător numărului și specializării personalului plecat din companie (ca urmare a ieșirii la pensie și plecări voluntare).

Totodata s-a constatat ca la nivelul companiei exista salarii suspect de mari pentru anumiţi angajaţi, salariaţi care, în acte erau la serviciu, iar în realitate acasă - şi pierderi care puteau fi evitate. Sunt doar câteva motive pentru care pierderile TAROM au continuat să creasca,conform raportului de control. Curios este faptul ca in acest raport de control sunt evidentiate o multime de nereguli, dar nu exista mentionata nicio masura pentru solutionarea problemelor constatate si nicio persoana nu este vinovata. Ok. Am descoperit ilegalitati. Si ce daca. Daca nu se propun anumite masuri si nu se dispun sanctiuni, raportul e praf in ochii. Adica, maculatura si nimic concret, aspect demonstrat si demontat ulterior cu argumente legale de catre auditorii externi ai Curtii de Conturi a Romaniei.

Ion Teleanu

DIN ACEEASI CATEGORIE...
albeni
Adauga comentariu

Nume*

Comentariu

ULTIMA ORA



DIN CATEGORIE

  • TOP CITITE
  • TOP COMENTATE