Acest site foloseste cookies. Navigand in continuare, va exprimati acordul asupra folosirii cookie-urilor Afla mai multe! x












Toată lumea vrea să se urce în Expresul BRICS!

Postat la: 30.10.2022 | Scris de: ZIUA NEWS

0

Eurasia este pe cale să devină mult mai mare pe măsură ce țările se aliniază pentru a se alătura BRICS și SCO, conduse de China și Rusia, în detrimentul Occidentului.

Să începem cu ceea ce este, de fapt, o poveste despre comerțul global din Sud între doi membri ai Organizației de Cooperare de la Shanghai (OCS). În centrul acestei povești se află deja faimoasa dronă Shahed-136 - sau Geranium-2, așa cum este cunoscută în Rusia: AK-47 al războiului aerian postmodern.

Statele Unite, într-un nou acces de isterie ironică, au acuzat Teheranul că înarmează forțele armate ruse. Atât pentru Teheran, cât și pentru Moscova, drona superstar, eficientă din punct de vedere al costurilor și teribil de eficientă, lansată pe câmpul de luptă ucrainean, este un secret de stat: desfășurarea sa a provocat o avalanșă de dezmințiri din ambele părți. Dacă dronele au fost fabricate în Iran sau dacă proiectul a fost achiziționat și fabricat în Rusia (opțiunea realistă) este irelevant.

Istoria arată că SUA înarmează Ucraina până la capăt împotriva Rusiei. Imperiul este un combatant de facto prin intermediul unei serii de "consultanți", consilieri, instructori, mercenari, arme grele, muniții, informații prin satelit și război electronic. Și totuși, oficialii imperiali jură că nu participă la război. Încă o dată, ei mint.

Bine ați venit la un alt exemplu grafic al funcționării "ordinii internaționale bazate pe reguli". Hegemonul decide întotdeauna ce reguli se aplică și când. Oricine i se opune este un dușman al "libertății", al "democrației" sau al oricărei alte platitudini a zilei și trebuie să fie - ce altceva - pedepsit cu sancțiuni arbitrare.

În cazul Iranului, sancționat până la uitare, rezultatul a fost, timp de decenii, o nouă rundă de sancțiuni. Acest lucru nu este important. Ceea ce contează este că, potrivit Corpului Gardienilor Revoluției Islamice (IRGC), nu mai puțin de 22 de țări - și continuă să se numere - se alătură cozii pentru că și ele vor să intre în dansul Shahed.

Chiar și liderul revoluției islamice, Ayatollahul Ali Khamenei, s-a alăturat la luptă, explicând că Shahed-136 nu este photoshop.

Cursa către BRICS+

Noul pachet de sancțiuni împotriva Iranului a "reușit" de fapt să dea o nouă lovitură la semnarea tot mai problematică a acordului nuclear relansat la Viena. O cantitate mai mare de petrol iranian pe piață ar ușura de fapt situația dificilă în care se află Washingtonul după recenta și epica respingere a OPEC+.

Cu toate acestea, rămâne un imperativ categoric. Iranofobia - ca și rusofobia - continuă să prevaleze pentru războinicii Straussian/Neocon care conduc politica externă a SUA și pentru vasalii lor europeni.

Așadar, asistăm la o nouă escaladare ostilă a relațiilor Iran-SUA și Iran-UE, junta nealeasă de la Bruxelles sancționând, de asemenea, producătorul Shahed Aviation Industries și trei generali iranieni.

Acum comparați acest lucru cu soarta dronei turcești Bayraktar TB2 - care, spre deosebire de "florile de pe cer" (geraniile Rusiei), s-a comportat lamentabil pe câmpul de luptă.

Kievul a încercat să îi convingă pe turci să folosească o fabrică de arme Motor Sich din Ucraina sau să înființeze o nouă companie în Transcarpatia/Lviv pentru a construi Bayraktars. Președintele oligarhului de 84 de ani al Motor Sich, Viaceslav Boguslayev, în vârstă de 84 de ani, a fost acuzat de trădare din cauza legăturilor sale cu Rusia și ar putea fi schimbat cu prizonieri de război ucraineni.

În cele din urmă, înțelegerea a eșuat din cauza entuziasmului excepțional al Ankarei de a lucra la stabilirea unui nou centru de gaz în Turcia - o sugestie personală a președintelui rus Vladimir Putin către omologul său turc Recep Tayyip Erdogan.

Iar acest lucru ne aduce la interconectarea tot mai mare dintre BRICS și Consiliul de Cooperare de la Shanghai (SCO), format din nouă membri, de care acest caz de comerț militar dintre Rusia și Iran este legat în mod inextricabil.

OCS, condusă de China și Rusia, este o instituție pan-eurasiatică axată inițial pe combaterea terorismului, dar care acum este din ce în ce mai mult orientată spre cooperarea geoeconomică și geopolitică. BRICS, condus de triada Rusia, India și China, se suprapune peste agenda geoeconomică și geopolitică a OCS, extinzând-o în Africa, America Latină și dincolo de acestea: acesta este conceptul BRICS+, analizat în detaliu într-un raport recent al Clubului Valdai și adoptat pe deplin de Parteneriatul strategic Rusia-China.

Raportul analizează avantajele și dezavantajele a trei scenarii care implică posibili și viitori candidați BRICS+:

În primul rând, națiunile care au fost invitate de Beijing să participe la summitul BRICS din 2017 (Egipt, Kenya, Mexic, Thailanda, Tadjikistan).

În al doilea rând, națiunile care au participat la reuniunea miniștrilor de externe BRICS din luna mai a acestui an (Argentina, Egipt, Indonezia, Kazahstan, Nigeria, Arabia Saudită, Senegal, Thailanda, Emiratele Arabe Unite).

În al treilea rând, principalele economii din G20 (Argentina, Indonezia, Mexic, Arabia Saudită, Turcia).

Și mai este și Iranul, care și-a exprimat deja interesul de a se alătura BRICS.

Președintele sud-african Cyril Ramaphosa a confirmat recent că "mai multe țări" abia așteaptă să se alăture BRICS. Printre aceștia se numără un jucător crucial din Asia de Vest: Arabia Saudită.

Ceea ce face ca acest lucru să fie și mai uimitor este faptul că în urmă cu doar trei ani, sub administrația fostului președinte american Donald Trump, prințul moștenitor Mohammed bin Salmane (MbS) - conducătorul de facto al regatului - era absolut hotărât să adere la un fel de NATO arab ca aliat imperial privilegiat.

Surse diplomatice confirmă că a doua zi după retragerea SUA din Afganistan, emisarii lui MbS au început să negocieze serios cu Moscova și Beijing.

Presupunând că BRICS aprobă prin consensul necesar candidatura Riadului pentru 2023, cu greu ne putem imagina consecințele perturbatoare ale acesteia pentru petrodolar. În același timp, este important să nu subestimăm capacitatea de a face ravagii a celor care se ocupă de politica externă a SUA.

Singurul motiv pentru care Washingtonul tolerează regimul de la Riyadh este petrodolarul. Nu li se poate permite saudiților să ducă o politică externă independentă și cu adevărat suverană. Dacă acest lucru se va întâmpla, realinierea geopolitică va afecta nu doar Arabia Saudită, ci întregul Golf Persic.

Acest lucru este din ce în ce mai probabil după ce OPEC+ a ales de facto calea BRICS/SCO condusă de Rusia și China - în ceea ce poate fi interpretat ca un preambul "soft" la sfârșitul petrodolarului.

Triada Riyadh-Teheran-Ankara

Iranul și-a făcut cunoscut interesul de a adera la BRICS chiar înaintea Arabiei Saudite. Potrivit unor surse diplomatice din Golful Persic, acestea sunt deja angajate într-un canal oarecum secret prin intermediul Irakului pentru a încerca să ajungă la un acord. Turcia îi va urma în curând - cu siguranță în cadrul BRICS și, eventual, al OCS, unde Ankara are în prezent un statut de observator extrem de interesat.

Acum imaginați-vă această triadă - Riad, Teheran, Ankara - strâns legată de Rusia, India, China (nucleul actual al BRICS) și, în cele din urmă, de OCS, unde Iranul este încă singura națiune din Asia de Vest care a fost inclusă ca membru cu drepturi depline.

Lovitura strategică pentru Imperiu va fi de neegalat. Discuțiile care au condus la BRICS+ se concentrează pe calea dificilă către o monedă globală bazată pe mărfuri, care să poată ocoli primatul dolarului american.

Mai multe etape interconectate indică o simbioză tot mai mare între BRICS+ și OCS. Statele membre ale acesteia au convenit deja asupra unei foi de parcurs pentru a crește treptat schimburile comerciale în monede naționale în cadrul decontărilor reciproce.

State Bank of India - cel mai mare creditor din țară - deschide conturi speciale în rupii pentru comerțul cu Rusia.

Gazele naturale rusești către Turcia vor fi plătite în proporție de 25% în ruble și lire turcești, ca să nu mai vorbim de reducerea de 25% pe care Erdogan a cerut-o personal lui Putin.

Banca rusă VTB a început să transfere bani în China în yuani, ocolind SWIFT, în timp ce Sberbank a început să împrumute bani în yuani. Gazprom, gigantul energetic rus, a convenit cu China că plățile pentru livrările de gaz se vor face în ruble și yuani, în părți egale.

Iranul și Rusia își unifică sistemele bancare pentru schimburi ruble/rivale.

Banca Centrală a Egiptului se pregătește să stabilească un indice pentru liră - prin intermediul unui grup de monede și al aurului - pentru a distanța moneda națională de dolarul american.

Și mai este și saga TurkStream.

Acel cadou de la centrul de gaz

De ani de zile, Ankara a încercat să se poziționeze ca un centru de gaz privilegiat între Est și Vest. După sabotarea Nord Stream, Putin i-a făcut un cadou pe tavă, oferindu-i Turciei să mărească livrările de gaz rusesc către UE prin acest hub. Ministerul turc al Energiei a declarat că Ankara și Moscova au ajuns deja la un acord de principiu.

În practică, acest lucru înseamnă că Turcia va controla fluxul de gaze către Europa nu numai din Rusia, ci și din Azerbaidjan și din mare parte din Asia de Vest, inclusiv, eventual, din Iran, precum și din Libia, în nord-estul Africii. Terminalele GNL din Egipt, Grecia și Turcia ar putea completa rețeaua.

Gazul rusesc este transportat prin conductele TurkStream și Blue Stream. Capacitatea totală a conductelor rusești este de 39 de miliarde de metri cubi pe an.

Harta rutei gazului rusesc prin Turcia.

TurkStream a fost planificat inițial ca o conductă cu patru ramificații, cu o capacitate nominală de 63 de milioane de metri cubi pe an. În prezent, au fost construite doar două tronsoane - cu o capacitate totală de 31,5 miliarde de metri cubi.

Teoretic, o extindere este, prin urmare, mai mult decât posibilă - cu toate echipamentele fabricate în Rusia. Problema, încă o dată, este instalarea conductelor. Navele necesare aparțin grupului elvețian Allseas Group - iar Elveția face parte din nebunia sancțiunilor. În Marea Baltică, navele rusești au fost folosite pentru a finaliza construcția Nord Stream 2. Dar pentru o extindere a TurkStream, acestea ar trebui să opereze mult mai adânc în ocean.

TurkStream nu ar putea înlocui complet Nord Stream; acesta transportă volume mult mai mici. Avantajul pentru Rusia este că nu este exclusă de pe piața europeană. În mod evident, Gazprom și-ar asuma investiția substanțială de extindere a gazoductului doar dacă ar exista garanții irefutabile privind siguranța acestuia. Și există și dezavantajul suplimentar că prelungirea ar transporta, de asemenea, gaze de la concurenții Rusiei.

Indiferent ce se va întâmpla, rămâne faptul că combinația americano-britanică are în continuare o mare influență în Turcia - iar BP, Exxon Mobil și Shell, de exemplu, sunt jucători în aproape toate proiectele de extracție a petrolului din Asia de Vest. Astfel, ei vor fi cu siguranță implicați în operarea platformei de gaz turcești, precum și în stabilirea prețului gazului. Moscova trebuie să cântărească toate aceste variabile înainte de a se angaja într-un astfel de proiect.

NATO, desigur, va fi furioasă. Dar nu-l subestimați niciodată pe specialistul în pariuri speculative, Sultan Erdogan. Povestea sa de dragoste cu BRICS și OCS este abia la început.

Sursa: The Cradle

DIN ACEEASI CATEGORIE...
albeni
Adauga comentariu

Nume*

Comentariu

ULTIMA ORA



DIN CATEGORIE

  • TOP CITITE
  • TOP COMENTATE