Argumente pro si contra abrogării "recursului compensatoriu"
Postat la: 16.12.2019 | Scris de: ZIUA NEWS

La data de 4 decembrie 2019, Plenul Camerei Deputaților a votat abrogarea legii „Recursului compensatoriu". Am pus între ghilimele recurs compensatoriu deoarece, în legislația penală din România, această terminologie pur și simplu nu există, în lege fiind menționați doar termenii de compensare și măsură compensatorie.
Deoarece termenul de recurs compensatoriu a „sunat bine" când a fost folosit pentru prima dată în presă, toată lumea l-a adoptat ulterior și a rămas folosit și în prezent. Mai mult, pentru ca terminologia recurs compensatoriu să fie validă din punct de vedere juridic ar trebui ca, în urma admiterii unui astfel de recurs, o persoană să fie eliberată din penitenciarul în care se afla în executarea unei pedepse definitive. Este unanim cunoscut faptul că, nicio persoană nu poate fi eliberată din penitenciar (exclusiv) în baza legii recursului compensatoriu.
În baza legii adoptate de Parlamentul României la data de 14 iulie 2017, un deținut câștigă 6 zile la 30 de zile executate în condiții improprii, ceea ce îi permite să intre mai repede în comisia de liberare condiționată dar, pentru ca acea persoană să fie efectiv eliberată este obligatoriu ca, în urma avizului favorabil al comisiei de liberare condiționată, judecătorul delegat, după ce a ascultat concluziile procurorului de ședință, să admită cererea de liberare condiționată.
În situația în care judecătorul respinge solicitarea de liberare condiționată, persoana care a formulat-o a beneficiat de legea recursului compensatoriu doar pentru a putea sesiza mai repede comisia de liberare condiționată.
Pentru a putea emite argumente pro și contra abrogării legii recursului compensatoriu este important de subliniat motivul care a generat adoptarea legii recursului compensatoriu. La data de 25 aprilie 2017, C.E.D.O. a pronunțat o Hotărâre prin care România a fost amendată cu suma de 17.850 euro, ca urmare a faptului că Daniel Arpad Rezmives, Laviniu Mosmonea, Marius Mavroian și Iosif Gazci au reclamat faptul că și-au executat pedepsele în condiții improprii, condiții care nu corespund exigențelor C.E.D.O.. Hotărârea C.E.D.O. din data de 25 aprilie 2017 a devenit Hotărâre Pilot.
Ca urmare a pronunțării Hotărârii Pilot anterior menționate, legiuitorul a avut de ales între a acorda o compensație bănească pentru fiecare zi de detenție, în condiții improprii, începând cu data de 24 iulie 2012, dată la care C.E.D.O. a pronunțat Hotărârea Pilot prin care s-a constatat faptul că România nu respectă standardele minime impuse pentru fiecare deținut, sau a acorda o compensație în zile considerate ca și executate, la 30 de zile efectiv executate. Legiuitorul a agreat ideea acordării unei compensații în zile considerate ca și executate, la 30 de zile efectiv executate în condiții improprii.
Pentru a respecta adevărul, trebuie menționat faptul că proiectul legii recursului compensatoriu a fost lansat de Ministrul tehnocrat al Justiției, d-na Raluca Prună care a propus o compensare de 3 zile la 30 efectiv executate în condiții improprii. Tot din respect pentru adevăr, trebuie menționat faptul că, Parlamentul a adoptat în final legea care prevede o compensare de 6 zile la 30 efectiv efectuate în condiții improprii, ca urmare a propunerii venite din partea Consiliului Superior al Magistraturii. Este de netăgăduit faptul că, orice persoană care a intrat în coliziune cu legea penală și a fost condamnată definitiv de către instanța de judecată la o pedeapsă privativă de libertate într-un loc de detenție, trebuie să-și ispășească pedeapsa, conform dispozițiilor legale incidente.
La fel de adevărat este faptul că, orice persoană condamnată definitiv la o pedeapsă privativă de libertate într-un penitenciar, trebuie să beneficieze de condițiile minime impuse de legislația europeană. Deși personal nu sunt de acord ca Statul să aloce pentru un deținut o sumă mai mare pe lună decât pentru un copil abandonat într-un Centru aparținând D.G.A.S.P..C., consider că orice persoană care a intrat în conflict cu legea penală și a fost condamnată la o pedeapsă privativă de libertate într-un penitenciar, trebuie tratată cu respect, în sensul oferirii unor condiții civilizate, atât din perspectiva suprafeței alocate / deținut în celulă (minimum 3 m cubi), cât și a hranei și a programelor de reeducare. Din păcate acum, la 30 de ani de la Revoluția din Decembrie 1989, prea puține locuri din penitenciare au fost reabilitate astfel încât să corespundă normelor europene.
Din cauza acestui fapt, a fost și avalanșa de procese inițiate de deținuții din România la C.E.D.O., procese soldate, în cea mai mare parte, cu condamnarea Statului Român. După promulgarea legii prin care se abrogă legea recursului compensatoriu, este ușor de intuit faptul că vom asista la o nouă avalanșă de plângeri depuse la C.E.D.O. de către persoane care se află în executarea unei pedepse definitive privative de libertate, ulterior datei de 24 iulie 2012. Evident, este ușor de anticipat faptul că România va fi din nou condamnată de către C.E.D.O. ca urmare a nerespectării condițiilor minime de detenție pentru un deținut.
În aceste condiții, se naște întrebarea legitimă : Ce ar trebui să facă Președintele României, să promulge din prima legea care abrogă legea recursului compensatoriu sau să o trimită spre reexaminare, urmând să o promulge doar dacă legea i s-ar întoarce exact în aceeași formă ? Dacă ar trimite legea spre reexaminare, pe de o parte, ar da dovadă de viziune deoarece ar prevedea condamnările pe care C.E.D.O. le va pronunța din nou împotriva României, dar, pe de altă parte, ar nemulțumi electoratul # rezist și ar stârni indignarea liberalilor care l-au susținut pentru câștigarea celui de-al doilea mandat de Președinte al României.
Referitor la retorica clasei politice, în special a membrilor P.N.L. și U.S.R., se impune a fi făcută o mențiune pertinentă : deși mulți dintre membrii acestor partide, nu doar că au votat legea recursului compensatoriu, dar au avut și intervenții favorabile de la tribuna Parlamentului cu prilejul dezbaterilor prilejuite de adoptarea acestei legi, acum sunt extrem de vocali împotriva acestei legi pe care au susținut-o, după cum le-a permis elocința cu care sunt înzestrați și au votat-o. Ipocrizia unor persoane care se cred oameni politici nu este, din păcate, un element de noutate.
Observ că, în această situație, în actualul context, cei care „au apelat" din nou la ipocrizie au făcut-o absolut gratuit deoarece, în loc să se prefacă că au uitat faptul că au susținut și votat legea recursului compensatoriu, trebuiau să evidențieze cruda realitate : în perioada 19.10.2017 - 21.06.2019, din unitățile subordonate Administrației Naționale a Penitenciarelor au fost puse în libertate, prin acordarea beneficiilor compensatorii prevăzute de Legea nr. 169/2017, un număr de 18.849 de persoane. Din totalul de 18.849 de persoane, 840 de persoane au fost condamnate pentru săvârșirea infracțiunii de omor, 73 de persoane au fost condamnate pentru săvârșirea infracțiunii de omor calificat, 81 de persoane au fost condamnate pentru săvârșirea infracțiunii de loviri sau vătămări cauzatoare de moarte, 355 de persoane au fost condamnate pentru săvârșirea infracțiunii de loviri sau alte violențe, etc..
Politicienii care au susținut și votat legea recursului compensatoriu iar acum sunt foarte virulenți la adresa ei, puteau evita cu dibăcie ipocrizia prin simpla recunoaștere a greșelii de a include în rândul persoanelor care beneficiază de această lege și persoanele condamnate pentru infracțiuni prin care au suprimat viața unei persoane sau au comis infracțiuni cu violență. Acești politicieni mai aveau o variantă de a evita „apelarea" la ipocrizie, din nou : puteau susține hotărât faptul că, deși au dat dovadă de îngăduință cu prilejul adoptării Legii nr. 169/2017, sunt nevoiți să revină asupra deciziei din cauza celor peste 500 de persoane care au fost eliberate și ca urmare a primirii beneficiului de 6 zile la 30 de zile efectiv executate în condiții improprii și care au comis, din nou, infracțiuni cu violență.
Aceste peste 500 de persoane care au recidivat într-un termen atât de scurt, săvârșind din nou infracțiuni cu violență, în unele cazuri similare cu infracțiunile pentru care au fost condamnate definitiv anterior, au scandalizat pur și simplu orice om de bună - credință din această țară. Evident, pentru a evita ipocrizia, politicienii care au apelat la ea trebuiau să se poată auto include în categoria oamenilor de bună credință, fapt care s-a dovedit a fi dificil. Pentru a sintetiza, abrogarea legii recursului compensatoriu nu poate fi catalogată decât ca o măsură populistă luată strict pentru mulțumirea electoratului # rezist, în condițiile în care Guvernul nu adoptă, în regim de urgență, măsuri viabile de îmbunătățire rapidă a condițiilor de detenție din penitenciare.
Imediat după intrarea în vigoare a legii prin care se abrogă recursul compensatoriu, un nou val de plângeri va fi înregistrat la C.E.D.O., fapt care va avea drept consecință condamnarea din nou a Statului Român pentru condițiile necorespunzătoare de care beneficiază persoanele aflate în executarea unei pedepse definitive privative de libertate. În urma condamnărilor pe care le va suporta, Statul Român va fi obligat, din nou, să ofere compensații persoanelor care nu beneficiază de condițiile impuse de legislația europeană pentru un deținut.
Cel mai probabil, de data aceasta se vor oferi compensații bănești, având în vedere faptul că s-a renunțat, nu de multă vreme, la compensațiile în zile considerate ca și executate. Singurele necunoscute sunt cele referitoare la cuantumul compensației bănești și la culoarea politică a Guvernului care va ocupa vremelnic în acea perioadă Palatul Victoria, respectiv guvern de dreapta sau guvern psd-ist. Strict orientativ menționez cuantumul compensațiilor bănești oferite de alte țări ale Uniunii Europene : Italia - 8 Euro/zi, Ungaria - 5 Euro/zi, Bulgaria - 3 Euro/zi.
Evident, pentru a fi ușor digerabilă, măsura compensatorie în bani va fi prezentată la acel moment ca fiind o măsură pe care Statul Român a fost obligat să o ia, uitându-se faptul că o măsură similară tocmai ce a fost abrogată în ovațiile publicului. Despre reacțiile cetățenilor români care vor fi indignați de faptul că, din impozitele pe care le achită Statului Român, acesta despăgubește cu sume importante infractorii pentru fiecare zi de detenție în condiții improprii, voi scrie un articol în viitorul nu prea îndepărtat, mai precis imediat după adoptarea noii legi a „recursului compensatoriu".
Avocat Florin Constantin Durgheu
-
Bibi Netanyahu, "măcelarul" israelian din Gaza
Este destul de greu pentru mine sa va relatez ce anume s-a petrecut, ieri, in Gaza, dar doar expunand și afland adevarul ...
-
Caracatița lui Bolojan. Locotenentul Hirțea
Am intrat in posesia soluțiilor prin care structura centrala a DNA l-a prespalat pe primarul oradean Ilie Bolojan in 201 ...
-
Cum finanțăm de fapt Rusia, prin ajutorul energetic acordat Republicii Moldova
Transferul de bani și energie ieftina dinspre Romania catre Republica Moldova a devenit o chestiune sistematica, abordat ...
-
Măsuri pe care nu le înțeleg
Masuri pe care nu le ințeleg: 1. Eliminarea eșalonarii simplificate a datoriilor fiscaleDe ce sa anulezi o asemenea masu ...
-
Banca Centrală Europeană va introduce euro digital mai rapid decat se stia!
Banca Centrala Europeana cheltuie, calculeaza, planifica, da semnale și avertismente: va introduce euro digital. Pana in ...
-
Ambasadorul Muraru a fost convocat la Departamentul de Stat pentru a co(n)semna costituirea Comisiei Rogatorii
Recent, foarte recent Departamentul de Stat, cu oameni din ambasada SUA, inclusiv cu inteligence-ul CIA plus FBI, au des ...
-
Reforma de personal a muzeelor trece prin haremu' lu' frații Pește
Adi este director de muzeu, cu biroul la șosea, intr-un palat cu vedere la gradina. Are pe mana 20 de imobile din care j ...
-
Nu cred că va avea loc o întâlnire Zelensky - Putin
În primul rand pentru ca pe Putin nu-l intereseaza așa ceva. Jocul intre cei doi pare acum ceva de genul cine iși ...
-
România e "Cenușăreasa" Europei - e praf și pulbere!
Am tot analizat și comentat, inclusiv de la acest microfon, consecințele intalnirii liderilor UE cu Trump, la Casa Alba. ...
-
Junta care conduce România din umbră (II)
În ultimii 7-8 ani a devenit tot mai vizibil ca Romania nu mai este condusa de președinții aleși (Klaus Iohannis, ...
-
Pe cine crezi că păcălești, Oana Țoiu?
Ministrul de Externe a batut toba in targ ca da o tura in State sa pregateasca saritura peste ocean a lui ND și intalnir ...
-
„Lovește, vreau să mor creștin!"
Se spune ca de pe crucea pe care era rastignit Iisus vedea cu ultimile-i zvacniri de viața pamanteasca doua lucruri, car ...
-
Pentru PSD, proprietatea privată rămâne un „moft"
Numarul salariaților activi la 30 Iunie 2025, era, conform Ministerului Muncii de 5.727.660. salariul mediu brut era, to ...
-
De ce România nu este la masa deciziilor
Singurul nostru argument ca nu participam la discuțiile unde se iau cele mai importante decizii in privința razboiului d ...
-
Intră România în incapacitate de plată?
În primul rand, aceasta expresie „incapacitate de plata", care este expresia corecta in discuție la aceasta ...
-
Junta care conduce România din umbră (I)
În ultimii 7-8 ani a devenit tot mai vizibil ca Romania nu mai este condusa de președinții aleși (Klaus Iohannis, ...
-
Avem antrenament la dezastre!
Cine nu ar vrea sa ne fie finalmente bine impreuna? E vara inca și ma bucur ca un copil de toate culorile ei ca și cand ...
-
Dedesubturile relației Putin-Trump: „E mai mult decât o curtoazie"
Lucrurile sunt clare: cei doi președinți au ajuns la un consens, iar Ucraina și UE trebuie sa stabileasca daca agreeaza ...
-
Putin - Trump - knock-out din prima repriza!
Putin a stiut punctul cel mai slab al delegatiei americane: istoria conflictului. Nu este de mirare care a fost strateg ...
-
Întâlnirea Trump - Putin: S-au pus cartile pe masă!
Peste 100 de ani istoricii vor vedea o stenograma, o inregistrare, un memorandum ceva cu cele 3 ore de discuții. Pana at ...
-
Alaska marilor speranțe înghețate
Aproape 3 ore in loc de 7 așa cum s-a estimat, doua declarații evazive, esopice, sibilinice sau estompate la sfarșitul i ...
-
O invitație la șpagă și evaziune fiscală
Ministerul Finanțelor vehiculeaza un proiect de lege de amnistie fiscala mascata a corporațiilor care practica optimizar ...
-
"Dar noi am furat mai puțin!"
Cand a devenit, oare, Ilie Bolojan virtuosul slujitor public interesat sa opreasca risipirea și jefuirea banului public? ...
-
Cum vede Departamentul de Stat problema anulării alegerilor din România
Raportul pe anul 2024 al Departamentului de Stat al SUA cu privire la drepturile omului in Romania consemneaza in debutu ...
-
Ce vrea Rusia?
a) În UcrainaDemantelarea Ucrainei in actuala forma, transformarea ei intr-un stat marioneta, stat clientelar, sta ...
-
Pe ea n-ar fi violat-o nimeni!
Voi ați observat ca nicușoriștii au o nevoie patologica de a vorbi despre idolul lor? Antinicușoriștii fac caterinca, se ...
-
Taxele pe salarii să scadă cu 30%. Guvernul să ia bani de la șpăguitori!
Masurile de austeritate adoptate de guvernul Bolojan prin Pachetul 1 de masuri și cele care urmeaza in Pachetul 2, vor b ...
-
Avatarurile inteligenței artificiale
Parte din boții lui Musk produși de xAI sunt facuți dupa chipul și asemanarea creatorului lor, de unde și vorba, cum e t ...
-
Statul contra națiunii. Dedesubtul tentativei de expropriere a asiguraților de la Pilonul 2 de pensii
Daca tot nu va era clar pana acum, atunci lovitura de miliarde lei aplicata de guvern și ASF asiguraților la pensii priv ...
-
Vătaful colonial Bolojan expropriază băștinașii. Jaful de 23 miliarde euro din banii românilor
Scriu la cald despre scelerata manevra a Guvernului Bolojan care vrea sa exproprieze banii deținuți de romani in fonduri ...
comentarii
Adauga un comentariuAdauga comentariu