Descoperirea care revoluționează medicina modernă: o bacterie transformă sângele în grupa sanguină universală 0(1)

Postat la: 28.04.2024 | Scris de: ZIUA NEWS

Biologii europeni au descoperit că bacteriile din specia Akkermansia muciniphila, prezente în microflora umană, produc enzime care pot fi utilizate pentru a transforma orice formă de sânge în grupa sanguină universală - 0(1). Descoperirile oamenilor de știință au fost publicate într-un articol din revista științifică Nature Microbiology.

„În fiecare an, donatorii din întreaga lume donează mai mult de 118 milioane de doze standard de sânge din toate grupele de sânge. Utilizarea acestui set de enzime pentru a transforma sângele donatorului în grupa sanguină universală 0(1) va simplifica semnificativ logistica și va reduce probabilitatea ca sângele cu tipul greșit să intre în corpul pacientului în timpul intervenției chirurgicale sau al altor proceduri medicale", spun cercetătorii într-un comunicat.

Descoperirea a fost făcută de un grup de biologi europeni condus de profesorul Maher Hashem de la Universitatea Tehnică din Danemarca (DTU), în timp ce studia enzimele bacteriei Akkermansia muciniphila, care trăiește în sistemul digestiv uman. Acești microbi au capacitatea de a descompune mucina, o componentă cheie a mucusului din organele digestive, similară în structură cu antigenele care determină tipul de sânge uman.

Această particularitate a acestor microbi a condus oamenii de știință la ideea că enzimele acestei bacterii ar putea fi folosite pentru a transforma probele de sânge donator din al doilea, al treilea și al patrulea tip în sânge de primul tip prin purificarea lor din antigeni. Ghidați de această idee, oamenii de știință au izolat genele responsabile pentru producerea a 23 de forme diferite ale enzimei glicozil hidrolază, care degradează mucina, și au urmărit efectul acesteia asupra antigenelor sanguine A și B.

Aceste experimente au arătat că un set de șase hidrolaze glicozil produse de celulele Akkermansia muciniphila au fost capabile să distrugă practic toate subtipurile cunoscute, precum și necunoscute de antigene A și B și să purifice complet probele de sânge donate din aceste molecule. Întregul proces durează aproximativ 30 de minute și nu necesită încălzirea biomaterialului prelucrat, ceea ce distinge acest set de enzime microbiene de alte metode de transformare a sângelui.

Oamenii de știință speră că utilizarea acestei combinații de enzime Akkermansia muciniphila în colectarea sângelui donator și pregătirea acestuia pentru transfuzie va permite tuturor medicilor din lume să simplifice în mod semnificativ logistica, precum și să reducă necesitatea colectării sângelui donator universal din primul grup, numărul și volumul surselor din care sunt limitate în mod natural.

Sângele uman conține mulți biomarkeri pe care celulele sistemului imunitar le folosesc ca semne de identificare, un sistem de tipul „prieten sau dușman". Nepotrivirea acestor puncte duce la apariția unei reacții, în timpul căreia sistemul imunitar începe să distrugă celulele sanguine "străine", ceea ce duce la multe consecințe negative.

Există patru seturi general acceptate ale acestor etichete, așa-numitele grupe de sânge. La purtătorii primului dintre ele, ele sunt absente pe suprafața eritrocitelor, a celulelor roșii din sânge, astfel încât acestea pot fi transfuzate reprezentanților celorlalte trei grupuri. La rândul lor, persoanele cu al patrulea grup de sânge au două seturi de etichete simultan, datorită cărora sângele lor poate fi transfuzat numai acelorași pacienți.