Criza din Justiție mai durează
Postat la: 22.05.2016 | Scris de: ZIUA NEWS

Și încă mult. Deși Guvernul Cioloș și-a propus să-i pună, într-un fel, capăt. Printr-o ordonanță de urgență. Care să îndrepte nenumăratele tâmpenii din Codul Penal și din Codul de Procedură Penală. Cele demonstrate, până în prezent, de Curtea Constituțională. Nu și cele care vor mai fi de demonstrat. Atât doar că ordonanța de urgență, care încearcă să pună cât de cât capăt crizei din Justiție, poate declanșa o criză politică.
Pe cât de simplă, pe atât de dramatică este istoria Codurilor. Sub regimul Băsescu, la îndemnul și cu binecuvântarea acestuia, Monica Macovei și Cătălin Predoiu, sub pretextul modernizării Justiției, au distrus, atât în materie penală, cât și în materie civilă, tot ce mai stătea în picioare. Tot printr-un fel de ordonanță de urgență. O lege trecută prin Parlament printr-o procedură în forță. Prin asumarea răspunderii. Fără dezbatere. A existat, ce-i drept, un simulacru de participare parlamentară, sub forma unei comisii speciale. La care au avut acces puțini parlamentari.
Și a ieșit ce se vede. Coduri de tip șvaițer. Patru coduri, ale căror articole sunt, rând pe rând, demontate de CCR. Și s-au tot adunat astfel găurile de șvaițer. Și nu s-a pus nimic în loc. Pentru a înțelege criza din Justiție și pentru a înțelege de ce această criză nu va putea fi soluționată de Guvernul Ciolos, va trebui, în prealabil, să răspundem la o întrebare simplă, și anume: de ce Parlamentul, din propria inițiativă sau dând curs unor inițiative legislative guvernamentale, nu a modificat legislația, în ritmul demontării acesteia din motive de neconstituționalitate?
Ce ar fi fost logic să se întâmple într-o României neîngenuncheată nici în fața propriilor prejudecăți și complexe și neîngenuncheată nici în fața partenerilor noștri euroatlantici? Fiecare articol declarat neconstituțional de către CCR, din indiferent care din cele patru Coduri, ar fi trebuit să fie transformat, pe loc, într-un proiect de act normativ de modificare a Codurilor, în acord cu soluțiile CCR. Acest proiect putea fi, teoretic, fie inițiativa Ministerului Justiției, indiferent cine a fost ministru între timp, fie inițiativa unor parlamentari. Cel de-al doilea mecanism prezentat mai sus, cel al inițiativei parlamentare, a fost boicotat de fel de fel de cozi de topor ale unor grupuri politice ilegitime. Sub acuzația, de cele mai multe ori falsă, că parlamentării vor să restrângă drepturile procurorilor și, ca atare, să restricționeze lupta anticorupție. De aceea, orice inițiativă de acest tip a fost nu numai boicotată, ci și aruncată în aer.
Dacă Parlamentul, care este cea mai democratică dintre structurile care alcătuiesc sistemele moderne în care funcționează statele, nu a mai avut posibilitatea de a-și exercita această prerogativă, care ține de esența instituției - sau nu avut capacitatea de a lupta pentru a și-o exercita -, atunci nu a mai rămas decât cealaltă soluție, și anume inițiativa guvernamentală.
Guvernul are dreptul constituțional de a iniția acte normative. În mod normal, într-un stat democratic, adică cu o democrație funcțională și nu doar declarată, guvernul promova proiecte de acte normative prin care, rând pe rând, punea în acord concluziile CCR cu articolele de lege penală sau civilă. Aceste proiecte de acte normative urmau să fie dezbătute de Parlament și apoi adoptate. Nici acest lucru nu a fost posibil într-o Românie cu o democrație eșuată. Pentru că, din nou, trompetele luptei anticorupție au lansat acuzații concertate, în sensul că parlamentarii vor modifica respectivele proiecte de legi tot în sensul boicotării luptei anticorupție. Această prezumție, acest proces de intenție și acest scenariu, transpuse în fapt, au dinamitat și acest tip de demers.
Și atunci ce a mai rămas? A rămas singura variantă care, teoretic și practic, ar mai putea funcționa, cea mai nedemocratică dintre soluțiile posibile. Sau cea mai puțin democratică. Și anume elaborarea unei ordonanțe de urgență care să tragă, după mult timp, linie și să îndrepte, în vrac, toate nenorocirile regimului Băsescu identificate, până în prezent, de Curtea Constituțională.
Fix ceea ce vrea să facă și nu poate Guvernul Cioloș. În primul rând, este vorba de un guvern de avarie. Care, pur și simplu, nu își poate propune sau, dacă își propune, nu își poate realiza obiective de anvergură, mai ales atunci când, în spatele acestora, există decizii esențialmente politice. Nenumăratele modificări care trebuiesc aduse Codurilor - în materie penală, vreo 50 - reprezintă un demers legislativ, dar și politic de o importantă majoră. Care este imposibil de făcut, în absența unui consens. Nu poate fi făcut nici prin ordonanță de urgență, care poate fi trântită în Parlament, și nici prin asumarea răspunderii, care și ea s-ar putea solda prin căderea guvernului. Oricum, prima variantă, cea pe care o forțează astăzi Executivul, este ea însăși neconstituțională. Pentru că nu pot fi modificate legi organice, mai ales legi de importanța Codurilor, prin ordonanță de urgență.
Singura soluție teoretică, pe care o are Guvernul Ciolos, de a forța lucrurile, în cele câteva luni de mandat pe care le mai are, este procedura asumării răspunderii. Adică o tentativă de a petici Codurile într-o manieră la fel de cretină cum a fost și procedura de adoptare a acestora. Ceea ce, mai devreme sau mai târziu, va reclama peticirea peticului. Și tot așa. De aceea, deși nici aceasta nu este o soluție corectă, eu cred că singurul compromis posibil până după alegerile parlamentare este ca lucrurile să rămână așa cum sunt. Adică într-o stare din ce în ce mai proastă. Criza din Justiție va continua, pentru a nu fi declanșată o criză politică.
Sorin Rosca Stanescu
-
Întreb din nou: va mai fi reformat vreodată SRI?
Programul de guvernare al cabinetului Bolojan este sublim, dar din el lipsește orice referire la SRI, bugetofagul campio ...
-
Multinaționalele cu afaceri de miliarde și profit declarat în România 0 - Asta nu este afacere, este hoție!
Deontologii din Coaliția Toxica de Guvernare ne spun ca nu putem taxa multinaționalele, pentru ca speriem, vezi Doamne, ...
-
Reiau mai în detaliu tema "stima noastră și mândria - curvele salvează România" - în urma unor comentarii ce solicitau amănunte scriptice
Am pus la treaba AI-ul si am compilat datele obținand o imagine mai clara, in folosul publicului interesat de finanțele ...
-
O rușine națională: un tablagiu la CCR!
Am trait sa o vedem și pe asta: un fost subofițer de poliție, cu studii ulterioare de drept la fara frecvența, care nu a ...
-
Pe noi cine ne apără de Moșteanu?
Incoerent, dezlanat, cu creierul fleașca in fața unor solicitari necunoscute, repetand ca un papagal kakadu cuvinte chei ...
-
Acei semianalfabeți care ne guvernează
Autorii programului de guvernare, dupa ce ca sunt inepți, mai sunt și semianalfabeți. De exemplu, in domeniul transport ...
-
Mare premiu al Masoneriei "romane" (?) acordat lui Catalin Predoiu exalta numele unui agent al intereselor Moscovei - Nicolae Titulescu
In timp ce URSS era izolat pe scena politica mondiala, cel care l-a luat de manuța pe Litvinov (Ministrul Sovietic de Ex ...
-
Mergem la summitul NATO cu un trio "de comă": Nicușor - Moșteanu - Țoiu!
Vom avea un nou guvern, dupa o luna de zile pierduta in negocieri inutile, dar care au relevat ceea ce mulți știam inca ...
-
Nu mai trageți în Țoiu și Moșteanu. Suntem vinovați cu toții
Ministeriabilii de la Aparare și Externe au atras atenția asupra lor, insa cred ca daca nu existau, trebuiau inventați, ...
-
FĂRĂ INTERESE ROMÂNEȘTI ÎN CSAT
Dominic Fritz, cetațean german fara a fi și cetațean roman, este, cu toate actele in regula, președintele USR. Desigur, ...
-
Trump a arătat lumii că-i prost. Eurasianism, dedolarizare, decăderea Imperiului American
Donald Trump și-a trimis avioanele de razboi in Iran, despre care zice ca au lovit, azi-noapte, trei instalații nucleare ...
-
Ce învățătură de minte am tras din bombardamentele americane din Iran
A fost un bombardament foarte reușit, foarte excelent, foarte minunat. Noroc ca Pakistanul l-a propus deja la Nobelul pe ...
-
Mda. Ciuciu radiații...
Mda. Trump a bombardat cele trei situri nucleare din Iran, doar ca dupa aceea ciuciu urme de radiatii, asa cum ar fi fos ...
-
Am intrat în posesia discursului lui Nicușor către popor: "De ce am acceptat majorarea TVA, deși am jurat pe roșu că n-o fac"
"Dragi compatrioți, frați și surori, cetațeni cu portofele mai subțiri ca foaia de ceapa, Va vorbesc astazi, din inaltul ...
-
Aveți o țară suverană? Nu. E doar pe hârtie.
Cu ani in urma, Basescu v-a spus adevarul. În momentul cand Romania a aderat la UE, condiția principala a fost sa ...
-
Ce s-a întâmplat cu apărarea antiaeriană a Iranului?
Iranul are doua armate distincte. Una in slujba ayatollahului suprem, Corpul Gardienilor Revoluției islamice și armata n ...
-
Bugetarii. Malagambiștii zilelor noastre
Sergiu Malagamba a fost un baterist, dirijor și șef de orchestra, care se imbraca și se tundea nonconformist. În c ...
-
Bună, sunt Bianca...
Buna, sunt Bianca, am 45 de ani și sunt cel mai prost om din țara asta. Daca te uiți la Opelul din 2016 pe care il condu ...
-
Covrigarul Marcel, piatră de moară pentru PSD (II)
În media și pe rețelele de socializare a fost publicata zilele trecute o scrisoare de protest semnata de 13.800 de ...
-
Partidele politice au devenit interpusele serviciilor secrete
Chiar inainte de 18 mai, data finalei prezidențiale, știam ca, daca iese Nicușor Dan președinte, atunci premier va fi Bo ...
-
Bandiții vor să o ungă pe Lia Savonea șefa Curții de Casație
Numele ei este asociat cu antireforma; cu cele mai proaste rapoarte MCV privind performanțele justiției; cu rețeaua sena ...
-
Ce știm și ce nu știm despre amorsarea și subteranele războiului Israel-Iran
Sunteți la curent cu detaliile acestui razboi. E limpede ca cei care ma urmariți sunteți conectați și la restul fluxului ...
-
Covrigarul Marcel, piatră de moară pentru PSD (I)
În media și pe rețelele de socializare a fost publicata zilele trecute o scrisoare de protest semnata de 13.800 de ...
-
Cum un spion german, care este primarul unui mare oras romanesc, a devenit seful unui partid din Romania
Cand analizam biografia lui Dominic Samuel Fritz, actualul primar al Timișoarei, conturul unui activist civic idealist s ...
-
Dezmățul cheltuielilor făcute chiar de guvernanți!
În 2022 am avut deficit bugetar de 6,3%. La mijlocul anului s-a dat OUG 16/ iulie 2022 prin care s-a majorat cota ...
-
Cel mai important personaj eliminat de forțele israeliene în Iran
Generalul Amir Ali Hajizadeh a fost pana la data de 13 iunie a.c., cand a fost eliminat de aviația israeliana, comandant ...
-
Capul răutăților
Ultimele desfașurari din asa-zisele negocieri pentru formarea unui guvern ne arata ca, de fapt, partidele implicate in p ...
-
De ce nu se poate face guvernul
Din cauza inclusiv a micului și obscurului Cristian Ghinea, șeful haitei de hiene de salon de la USR. Care il boicoteaza ...
-
A început beleaua, în urmă cu câteva ore!
Era previzibil, SUA a dat indicații din timp reprezentanților sai din zona sa se bage sub mese și sa aștepte. Nu a durat ...
-
A început să se râdă de Nicușor Dan, de la Chișinău la Bruxelles!
Dupa vizita de la Chișinau a lui Nicușor Dan, a urmat cea de la Odessa și, prin intermediul unor prieteni din zona de an ...
comentarii
Adauga un comentariuAdauga comentariu