Primăria Capitalei a organizat dezbatere publică pe taxa Oxigen. Care au fost concluziile
Postat la: 30.09.2019 | Scris de: ZIUA NEWS
Primăria Capitalei a organizat luni dezbatere publică pentru proiectul care vizează introducerea unei viniete pentru mașinile din alte județe care intră în București și interzicerea accesului mașinilor cu normă de poluare sub Euro 3 în zona centrală.
Majoritatea celor prezenți la dezbatere au declarat că proiectul trebuie îmbunătățit, astfel încât mașinile electrice și hybrid să nu plătească vinieta, indiferent de județul unde sunt înmatriculate, motocicletele și scuterele să fie de asemenea exceptate, iar mașinile pe disel și benzină să fie taxate diferit, în funcție de cât poluează. În plus, mai mulți reprezentanți ai societății civile, dar și ai transportatorlor au declarat că taxa trebuia să fie ultima soluție, iar mai întâi municipalitatea să îmbunătățească transportul public, piste pentru biciclete, iar orașul să aibă o șosea de centură funcțională.
Majoritatea celor prezenți la dezbatere nu au avut ceva împotriva taxării, dar au dorit să se aplice corect, în funcție de cât poluează fiecare mașină. Marius Tudor, secretar general al Asociaţiei Producătorilor şi Importatorilor de Automobile (APIA), a propus chiar extinderea taxei de acces în centru și în oraș etapizat și pentru normele de poluare Euro 3, Euro 4 și Euro 5, dar și mărirea perimetrului unde mașinile poluante vor avea acces. Reprezentantul Asociației Ecopolis a cerut și el taxarea mașinilor cu normă de poluare Euro 4.
Dezbaterea a fost moderată de Sorin Chiriță, administratorul public al orașului, iar acesta a declarat că propunerile cetățenilor vor fi analizate și dacă sunt pertinente vor fi introduse în proiectul de hotărâre.
"Vor fi luate în considerare toate propunerile pertinente şi vor fi cuprinse în proiectul de hotărâre. Spre exemplu, includerea autoturismelor Euro 3, acele autoturisme care sunt în leasing, aşa cum a precizat şi doamna primar general, care e clar că nu pot fi autoturisme vechi, chiar dacă sunt leasing-uri preluate sau persoane care nu au rol fiscal pe raza Municipiului Bucureşti şi au autoturismul în afara Capitalei va trebui să fie exceptate. Pe de altă parte, analizăm şi ceea ce înseamnă transportul pe două roţi", a precizat Chiriţă.
Marian Ivan, reprezentantul OPTAR, a declarat că înainte de a aplica o astfel de taxă, Primăria Capitalei trebuia să aplice celelalte măsuri din Planul de Mobilitate Urbană Durabilă, respectiv să îmbunătățească transportul public, să facă benzi pentru biciclete, să nu mai permită parcarea fară taxă în centrul orașului.
"Prima problemă este legată de comunicare. Noi discutăm astăzi un proiect care nu mai este de actualitate. Proiectul a fost modificat și nu știm cum arată. Apoi, în loc să se vorbească despre o taxă, fiidcă o taxă este o soluție extremă, trebuiau luate multe alte măsuri, respectiv respectat Planul de Mobilitate Urbană Durabilă care propune pentru reducerea poluării un management al parcării, atât timp cât oamenii parchează oriunde în acest oraș gratuit, adică pe trotuar, normal că folosesc mașina, benzi unice, piste de biciclete. Niciuna dintre aceste măsuri nu a fost începută măcar, iar în aceste condiții normal că poluarea a crescut și va crește. PMUD prevede două măsuri foarte simple, eliminarea suflantelor cu combustibil și a udării străzilor, care nu au niciun efect. În continuare în București se irosesc bani pe cele două acțiuni care contribuie la poluarea anului. Nu trebuie un proiect, trebuie doar transmis Primăriilor de Sector să nu mai irosească bani pe asta. Studiul din PMUD a stabilit că 24% dintre șoferi ar renunța la deplasarea cu autoturismul dacă ar avea un transport public viabil și ar ajuge cu 20% mai devreme. În București 83% dintre călătorii sunt mai scurte de 10 km are se pretează la mersul cu bicicleta, iar 45% sunt mai mici de 3 km. Iată cum faptul că nu au fost accesibilizate trotuarele contribuie la creșterea poluării. Doar 8% dintre Bucureșteni plătesc parcarea, dacă ar fi existat un plan de management al parcării s-ar fi redus poluarea", a declarat Marian Ivan.
Marius Tudor, reprezentantul Asociației Producătorilor și Importatorilor de Automobile a declarat că inițiativa este bună, în trend cu practica europeană și chiar a cerut taxarea etapizată a mașinilor până la cele cu normă de poluare Euro 6, dar și extinderea zonei din centrul orașului unde accesul se va taxa.
"Considerăm că inițiativa este una utilă, în linie cu practica europeană. Totuși credem că sunt necesare câteva corecții pentru creșterea eficienței acestui program. Aplicarea restricțiilor de circulație să se facă în mod etapizat și diferențiat în funcție de norma de poluare, până la Euro 6. (...) Etapizarea despre care vorbeam mai sus ar trebui să cuprindă și etinderea progresivă a zonei de restricții. Prima etapă ar trebui să includă și norma de poluare Euro 3, nu doar Euro 2, apoi programul să meargp mai departe cu restricții pentru Euro 4, apoi Euro 5. În ceea ce privește achizițiile publice de autovehicule, autoritățile ar trebui să achiziționeze în procent de 30%, începând cu 2020, mașini electrice, hybrid, plug in și hidrogen, începând de anul viitor. Același procent ar trebui să li se aplice și companiilor de taxi. Continuând cu taxiurile, acestea ar trebui să aibă acces în zona delimitată doar cele Euro 5 Disel și Euro 4 benzină, iar ulterior Euro 6 disel și Euro 5 benzină. În final, mai propunem înființarea unui fond pentru aer curat unde să se verse taxele din acest program din care să fie finanțate primele de casare și stimulentele pentru autovehicule verzi și derularea de programe ca populația să înțelegă consecințele poluării", a declarat Marius Tudor, Asociația Producătorilor și Importatorilor de Automobile.
Alin Tănase, coordonator campanii Green Peace, a declarat că introducerea acestei taxe nu este suficientă pentru reducerea poluării.
"Considerăm că introducerea acestei taxe este o măsură necesară pentru București, însă nu este suficient. Trebuie diferențiat pentru motoarele disel și benzină. Cele disel sunt mult mai poluante și trebuie taxate ca atare. Trebuie cuplată cu alte măsuri: piste de bicilete, transport public electrificat. O altă problemă este că avem deficiențe majore în monitorizarea calității aerului. Doar două stații din 6 măsoară poluanții din trafic. Proiectul trebuie amendat și completat", a declarat acesta.
Ghinea Constantin, Asociația Română pentru Transporturi Rutiere Internaționale, a declarat că în condițiile în care orașul nu are șosea de centură nu este de acord cu introducerea acestor taxe. "Nu suntem de acord cu această taxă care nu rezolvă absolut nimic. Ne dorim ca toate hipermarketurile să fie scoase în afara orașului. Ne dorim o centură adevărată a Bucurestiului, nu mizeria in care ne zbatem, măcar o centură ca a Sofiei, cu 3 benzi pe sens", a declarat acesta.
Răzvan Pavel, Asociația Natională pentru Dezvoltarea Motociclismului, a cerut scutirea motocicletelor și mopedelor de aceste taxe.
"Solicitarea noastră este de a exclude aceste autovehicule de la aceste taxe. În acest moment nu este clar. Scuterele şi motocicletele sunt recunoscute la nivel mondial pentru reducerea poluării. Este un studiu pe care l-au publicat cei de la Agenţia Franceză pentru Mediu şi care spune că scuterele şi motocicletele sunt mai puţin poluante. Apoi, cei care au și mașină și motocicletă, o să aleagă să plătească taxa doar pentru mașină, ceea ce va duce la creșterea numărului de mașini. O altă problemă este că normele Euro pentru motociclete și scutere sunt diferite. Cele mai noi au Euro 4", a declarat acesta.
Florian Ivan, Asociația Imaginea României, a spus că proiectul încalcă drepturile și libertățile unor cetățeni și va depune argumentarea în scris.
Costel Popa, reprezentantul Asociației Ecopolisa cerut și taxarea mașinilor Euro 4: " Apreciez ideea acestui proiect de hotărâre, mi se pare foarte bună. Cred că dacă nu este inclus și Euro 4 în această taxare, măsura este pe sfert. Parcul auto Euro 4 generează circa 55% din poluare. Propunerea concretă este că și dacă se taxează mai puțin mașinile Euro 4, măsura va descuraja. Taxele acestea pot fi revizuite în timp dacă apar tehnologii noi", a declarat acesta.
Primăria Capitalei a lansat, în august, în dezbatere publică proiectul care prevede interzicerea maşinilor sub Euro 3 în Centrul Capitalei, precum şi introducerea unei viniete pentru maşinile care nu sunt din Bucureşti sau Ilfov. Luni este ultima zi în care proiectul mai stă în dezbatere publică, apoi va fi supus aprobării Consiliului General.
DIN ACEEASI CATEGORIE...
-
Cum transformi uscarea hainelor într-un proces rapid și eficient
Uscarea hainelor este o provocare in multe locuințe, mai ales in sezonul rece sau in apartamente fara balcon. Soluția mo ...
-
Concert de neratat azi la Muzeul Tăranului: ZEPPELIN XPERIMENT - MIKE GODOROJA & BLUE SPIRIT
Va reamintim ca astazi, 19 decembrie 2025, are loc un concert absolut de senzatie al trupei Mike Godoroja & The Blue ...
-
Departamentul Apărării al SUA finanțează marile companii AI cu contracte individuale de 200 de milioane de dolari
Departamentul Apararii Statelor Unite a incheiat luni contracte de pana la 200 de milioane de dolari fiecare cu marile c ...
-
Expert contabil despre cum va folosi statul AI pentru taxe si impozite: „În momentul de față este pentru omenire un pact cu diavolul"
În momentul de fața, inteligența artificiala (AI) este pentru omenire un „pact cu diavolul", a declarat, int ...
-
Virusurile deturnează celulele gazdă folosind mesaje ARN secrete, arată un studiu științific de amploare
Virusurile isi pot controla pe ascuns gazdele bacteriene apeland la o arma „secreta", mici molecule de ARN, confor ...
-
Dezastru: Patronii de la munte se plâng că turiștii nu mai vin de sărăbători - Anulări pe bandă rulantă. Care e situația înainte cu câteva zile de Crăciun
Fara zapada, dar și cu prețuri care sfideaza orice urma de bun-simț, muntele nu mai reprezinta o opțiune pentru turiști ...
-
Ce i s-a întâmplat Rodicăi Stănoiu chiar în ziua în care a murit. Trebuia să primească o sumă importantă
Fosta ministra a Justiției, Rodica Stanoiu, a murit pe 3 decembrie 2025, chiar in ziua in care a caștigat un proces priv ...
-
Programul Europa Digitală: Ce rezultate a obținut proiectul cu buget de 8,16 miliarde de euro pentru perioada 2021-2027
Programul Europa Digitala (DIGITAL) joaca un rol important in accelerarea transformarii digitale la nivelul Uniunii Euro ...
-
Așii din mâneca Europei în lupta cu SUA: Cele două lovituri strategice cu care UE poate zdruncina "bula AI" de care depinde viitorul politic al lui Trump
Noua strategie naționala de securitate a administrației Trump, care descrie Europa drept un spațiu aflat intr-un „ ...
-
Scenariu apocaliptic: Profesor de la Harvard vorbește despre o „navă de luptă extraterestră" care se apropie de Pământ
Un nou avertisment venit din mediul academic zguduie comunitatea științifica și reaprinde temerile legate de viața extra ...
-
Noua ordine mondială e ca o tablă de șah: Lumea se confruntă cu o nouă eră - UE trebuie să se reformeze, altfel riscă să devină irelevantă!
Uniunea Europeana trebuie sa se reformeze, altfel risca sa devina irelevanta, pe masura ce rivalitatea dintre China si S ...
-
A murit prestigiosul analist economic Mircea Coșea la 83 de ani. În urmă cu 2 săptpmâni și-a lansat ultima carte "Jurnal pe frontul războiului comercial"
Mircea Coșea, unul dintre cei mai vocali analiști economici din Romania, profesor universitar și fost politician, a muri ...
-
Revoltător: O româncă a murit după ce șoferul microbuzului cu care venea spre România a dat-o jos în Ungaria pentru 50 de euro suplimentari
Un caz extrem de grav și revoltator a avut loc intr-un microbuz romanesc care transporta muncitori in strainatate. O fem ...
-
„Caracatița" corupției ajunge la Volodimir Zelenski: probleme pentru președintele Ucrainei
Un total de 59% dintre ucraineni cred ca președintele Volodimir Zelenski este personal responsabil pentru acțiunile lui ...
-
Audieri maraton în dosarul rețelei care dădea pașapoarte românești rușilor: Trei avocați români, ucrainei și turci au ajuns în fața anchetatorilor
Procurorii de la ICCJ și polițiștii au facut percheziții la rețeaua care dadea pașapoarte romanești rușilor. 37 de perch ...
-
Cursa pentru inteligența artificială se schimbă fundamental: China a semnalat că nu dorește cipurile H200 ale NVIDIA
China tocmai a semnalat ca nu dorește cipurile H200 ale NVIDIA, chiar și dupa ce SUA a redeschis exporturile. Acest lucr ...
-
Audieri cruciale în cazul Rodicăi Stănoiu: Șoferul și bucătăreasa au dat explicații anchetatorilor
Ancheta privind moartea fostei ministre a Justiției, Rodica Stanoiu, a intrat intr-o noua faza, cu audieri care vizeaza ...
-
Cu cât va crește factura la curent începând cu 1 ianuarie 2026. Motivul pentru care românii vor plăti mai mult pentru energie
Autoritatea Naționala de Reglementare in Domeniul Energiei (ANRE) a anunțat aprobarea noilor tarife reglementate pentru ...
-
Apar detalii tulburătoare în crima care a șocat Hollywoodul: ce spun legiștii și ce urmează în proces
Actorul și regizorul american Rob Reiner și soția sa, Michele Reiner, au murit in urma unor multiple rani provocate de o ...
-
Acceleraționisml merge prea încet: Discuții despre un al treilea mandat de președinte al lui Trump. Deja sunt analizate scenariile posibile
Presedintele american Donald Trump a discutat despre o versiune preliminara a unei carti scrise de avocatul Alan Dershow ...
-
E Game Over. Japonia anunță că a dezvoltat primul sistem AGI cu raționament la nivel uman
Integral AI, o companie din Tokyo fondata de fostul angajat Google, Jad Tarifi, a anunțat ca a creat un model de intelig ...
-
Ireal: doi bărbați au mers să taie porcul, dar pentru că erau beți s-au luat la bătaie și s-au înjunghiat. Porcul nu era al lor
Un barbat din comuna prahoveana Floresti a fost arestat preventiv pentru tentativa de omor dupa ce l-a injunghiat pe un ...
-
Miliardarii chinezi au zeci de copii în SUA cu mame surogat: unul are peste 100 de moștenitori. O mamă crește 10 fete care să se căsătorească cu bărbați bogați
O noua mare afacere capata amploare in SUA! Chinezii bogați gasesc mame surogat și servicii ulterioare de creștere a cop ...
-
Donald Trump face mișto de Joe Biden și Barack Obama la Casa Albă după ce le-a pus plăcuțe sub fotografii cu texte jignitoare
Președintele american Donald Trump a adaugat placuțe cu titluri partizane și subiective pe „Walk of Fame"-ul sau p ...
-
Fizicienii japonezi sunt pe cale să rezolve un mister vechi de 13,8 miliarde de ani
Din perspectiva statistica, matematica și fizica, simpla noastra existența reprezinta un paradox fascinant, o veritabila ...
-
Cursa pentru petrolul lui Putin: Miliarde de dolari în joc din partea Arabiei Saudite pentru activele Lukoil
Restricțiile severe impuse exporturilor de petrol rusesc au creat o oportunitate rara, pe care Arabia Saudita pare prega ...
-
SUA suspendă acordul comercial tehnologic cu UK. Rușii se oferă să intre în loc într-un nou tratat bazat pe AI, fuziune nucleară și calcul cuantic
Statele Unite au suspendat un acord comercial tehnologic cu Marea Britanie, dupa ce oficialii de la Washington au fost n ...
-
The Economist: "Garanțiile de securitate pentru Ucraina sunt de mâna a doua"
În urma intalnirilor din 14 și 15 decembrie dintre președintele Ucrainei, Volodimir Zelenski, trimisul special al ...
-
Fostul șef al Armatei ucrainiene avertizează în revista TIME: "Urmează război civil"
Fostul comandant-șef al Forțelor Armate Ucrainene și actualul ambasador al Ucrainei in Regatul Unit, Valeri Zalujni, a a ...
-
Guvernul pregătește o lovitură de proporții pentru mașinile vechi: Impozitul efectiv va bubui DOCUMENT
La nivelul Ministerului de Interne s-au centralizat toate datele despre mașinile din Romania, prin intermediul Direcției ...
comentarii
Adauga un comentariuAdauga comentariu