Benzina sintetică, invenția care ar scoate de pe piață mașinile electrice. Cât de fezabil este combustibilul etichetat "revoluționar"
Postat la: 27.09.2021 | Scris de: ZIUA NEWS

Un consorțiu format din giganți industriali din Germania, precum Porsche, Siemens, Enel sau Bosch investește în Chile în construirea unei fabrici care va produce combustibili sintetici.
Construcția fabricii din Chile a început oficial pe 10 septembrie 2021, iar coordonatorii proiectului spun că primii litri de combustibil sintetic vor fi produși la mijlocul anului 2022. "eCombustibilii vor face posibilă reducerea emisiilor de CO₂ la motoarele cu combustie internă cu până la 90%. Primii litri produși în Chile îi vom folosi la mașinile noastre de curse Porsche Mobil 1 Supercup din 2022", a declarat, la lansarea proiectului, Michael Steiner, director responsabil cu dezvoltarea și cercetarea la Porsche. De altfel, oficialii Porsche sunt principalii promotori ai combustibilor verzi. Argumentul lor de bază este următorul: 70% dintre mașinile produse vreodată de compania noastră sunt încă în circulația și vrem să rămână acolo.
Din acest motiv, Porsche a decis să investească într-un combustibil care să fie combatibil cu cerințele privind reducerea drastică a emisiilor de carbon și cu dorința clienților de lux de a conduce mașini dotate cu motoare cu combustie internă. Un alt mare avantaj prezentat de inițiatorii proiectului este că eBenzina nu necesită absolut nicio modificare a mașinilor aflate în circulație și că ar fi la fel de eficientă ca ceilalți combustibili fosili. Planul pus la punct de Porsche ar putea fi fezabil pentru companie în viitorul apropiat și îndepărtat. Întrebarea pusă de experți este cât de realist este pentru restul industriei auto.
Energia eoliană este utilizată în complexul ridicat în Chile pentru a produce inițial hidrogen verde. În primul rând, electrolizatorii folosesc energia eoliană pentru a împărți apa în cele două componente ale sale, oxigen și hidrogen. Apoi, dioxidul de carbon este captat din aer și combinat cu hidrogenul verde pentru a produce metanol sintetic: baza combustibililor neutri din punct de vedere climatic, cum ar fi e-benzină, e-diesel sau e-kerosen, care poate fi utilizat pentru alimentarea mașinilor, camioanelor, navelor sau avioane. Într-o a treia etapă de proces, aproximativ 40% din metanol este apoi transformat în benzină sintetică.
Rezultatul final? Un e-combustibil profund decarbonizat, care este compatibil cu motoarele existente pentru mașini și camioane, precum și cu infrastructura de stocare, transport și distribuție a combustibilului. Mai mult, e-Metanolul este o materie primă universală de bază, care permite utilizarea sa directă în transportul maritim sau conversia sa ulterioară în kerosen sintetic pentru a alimenta sectorul aviației. Un alt mare avantaj ar fi că poate fi folosită, fără nicio modificare, actuală rețea globală de depozite și stații de alimentare, ceea ce reprezintă un plus la capitolul costuri.
Când această nouă benzină sintetică urmează să fie răspândită în masă, mașinile electrice ar deveni irelevante pentru că sunt prea scumpe, nu există stații de alimentare și au costuri foarte mari pentru reciclare, spun "apostolii" eCombustibililor. Pe de altă parte, analizele mai multor experți arată că proiectul din Chile ascunde mai mulți elefanți în cameră. Una dintre cele mai mari probleme este reprezentată de electrolizatori, care au costuri uriașe și care folosesc o cantitate de energie foarte mare pentru "a rupe" aerul în două - oxigen și hidrogen.
"Războiul" informațional se poartă momentan între susținătorii celor două mari alternative considerate viabile pentru viitorul transportului: combustibilii sintetici (care emit cu 85-90% mai puțin dioxid de carbon) și puterea electrică. Studiile de specialitate arată că hidrogenul este cu până la 2,3% mai puțin eficient energetic decât bateriile electrice. Experții mai spun că produsul final în care intră hidrogenul - combustibilii sintetici - este cu de patru ori mai puțin eficient decât bateriile. Concluziile arată că alimentarea întregii flote de motoare din lume cu combustibili verzi în acest moment ar necesita consumul unei cantități de energie de patru ori mai mare decât cea actuală.
Energia respectivă ar trebui fi produsă în mare măsură, cel mai probabil, din combustibili fosili, ceea ce nu aduce nicio îmbunătățire în planul marilor lideri mondiali de a salva planeta de consecințele catastrofale ale încălzirii globale. Planul concernului Porsche-Siemens este de a produce 130.000 de litri de combustibili verzi în 2022, 55 de milioane în anul 2024 și în jur de 500 de milioane de litri în 2026. Comparativ, piața din Statele Unite a înghițit doar în 2020 (an pandemic) 467 de miliarde de litri de combustibil. Așadar, chiar și în 2026, fabrica din Chile ar urma să producă doar 0,1% din cât ar avea nevoie numai piața din SUA.
Planul efuel Alliance este să acopere necesarul de combustibil la nivel global până în 2050. Ținta acestora este posibil să nu se potrivească cu cerințele actuale, care prevăd interzicerea vânzării de mașini cu motoare cu combustie internă până în 2030 în multe state din lume. O altă mare problemă este costul benzinei sintetice. În prima fază, dacă ar fi să fie vândută la pompă în 2022, benzina sintetică ar costa 10 dolari/ litrul, adică aproximativ 42 de lei/ un litru. Costul ar urma să scadă totuși progresiv, pe măsură ce fabricile de producere a benzinei se vor înmulți. Estimarea efuel Alliance este că, până în 2050, costul unui litru ar urma să varieze între 1,38 and 2,24 Euro, adică foarte apropiat de standardul actual.
Mai mult, oficialii Bosch, și ei împlicați în proiect, susțin că un litru de benzină verde va costa în 2030 (atunci când piața globală va fi alimentată în proporție de 12% cu eCombustibili) 1,20 Euro/ litru. Proiecțiile susținătorilor proiectului sunt contrazise de experți, care estimează un cost realist de 3-4 euro/ litru în 2030. Oficialii Porsche, liderii proiectului din Chile, au reușit, printre altele, să convingă statul german să investească 8 milioane de euro în fabrica din țara sud-americană. Producția obținută acolo ar putea acoperi chiar în următorii 4-5 ani necesarul de combustibil pentru motoarele cu combustie internă produse de Porsche și aflate încă în circulație în întreaga lume. Clienții exclusiviști și-ar putea permite costurile alimentării și ar fi în acord cu restricțiile impuse de noua legislație de mediu.
În plus, Porsche ar putea continua să facă planuri pe termen lung vizând producția de motoare cu combustie internă. De altfel, tonul discursului Porsche este orientat spre acoperirea necesităților interne ale afacerii și nu face referire la piața auto globală. Alte voci implicate în proiect propun "o pace" între giganții care s-ar afla acum pe poziții adverse - producătorii de energie verde și susținătorii eCombustibilului. Această pace ar contribui la posibilitatea creșterii producției globale la costuri tot mai mici.
DIN ACEEASI CATEGORIE...
-
Alertă epidemică globală. Virusul chikungunya se răspândește rapid din China în alte țări
Un focar major de virus chikungunya, transmis prin ințepatura țanțarilor, a declanșat masuri de carantina in China și at ...
-
Ca in Biblie: Marea Galileei s-a înroșit ca pe vremea lui Moise când fenomenul a fost interpretat ca "semn rău"
Marea Galileei, cea care apare și in Biblie, a devenit sangerie, la fel ca pe vremea lui Moise și amintesc de povestea b ...
-
Prețurile vor exploda până-n cer: S-a închis Strâmtoarea Dardanele, cea mai importantă rută de transport
Un incendiu de vegetație izbucnit in nord-vestul Turciei a forțat autoritațile sa inchida traficul maritim prin stramtoa ...
-
Oprirea războiului nu aduce profit! Scad acțiunile companiilor europene de apărare, pe fondul zvonurilor unui posibil acord SUA-Rusia pentru pace în Ucraina
Actiunile principalelor companii europene din industria de aparare au scazut miercuri, contrar evolutiei generale poziti ...
-
România suspectează un mare sabotaj al Rusiei: Au contaminat țițeiul și au generat o criză de proporții în țara noastră
Saptamana trecuta, Romania a primit un lot contaminat de țiței din Azerbaidjan, ceea ce a dereglat serios sistemul energ ...
-
Noua mutatie a COVID-19 lovește de data asta copiii - cazurile cresc alarmant în spitale
INSP semnaleaza o creștere semnificativa a cazurilor de COVID-19 tratate in spitalele de specialitate, comparativ cu inc ...
-
Descoperire fabuloasa a roverul Curiosity al NASA: imagini cu ceea ce pare a fi o bucată de coral pe planeta Marte
Roverul Curiosity al NASA a trimis imagini intrigante cu ceea ce pare a fi o bucata de coral pe planeta Marte. Obiectul ...
-
Bolojan trage frâna de mână în constructia autostrăzilor - UMB primește răspuns nefavorabil de la Guvern!
Premierul Ilie Bolojan a avut astazi o reacție cel puțin ambigua la avertismentul constructorului roman ca va reduce rit ...
-
Guvernul a lăsat un milion de pensionari amărâți fără bani din cauza situației economice a României. Recalcularea pensiilor a picat in vreme ce pensiile speciale sunt bine-merci
Promisiunea de recalculare a pensiilor pentru un milion de romani nu va fi onorata. Statul nu mai are bani, iar lipsa fo ...
-
Schimbări esențiale pentru cei care vând sau cumpără o mașină: lista obligațiilor noi, conform propunerilor guvernamentale
Guvernul a stabilit un calendar nou pentru proprietarii de mașini. Masurile sunt propuse de Ministerul Dezvoltarii. Aces ...
-
Descoperire de senzatie mondială: Mintea are un cod secret și două hărți pentru realitate - una pentru lucruri, alta pentru substanțe
O echipa de cercetatori de la Massachusetts Institute of Technology (MIT) a facut un pas important in ințelegerea modulu ...
-
Ce-a rostit Nina Iliescu la inmormantarea fostului presedinte al României. Tovarasa de viata a transmis si un mesaj adversarilor politici
Sotia fostului presedinte Ion Iliescu, Nina Iliescu, a transmis, joi, multumiri tuturor celor care "au au organizat, sus ...
-
Decizie definitiva: Alimentele care au grijă de inima ta. Reduc riscul aritmiilor și scad absorbția grăsimilor bașca mai si slabesti
Legumele și fructele proaspecte, oleaginoasele, peștele gras și uleiurile sanatoase (precum uleiul de masline, uleiul de ...
-
Doliu imens în presa din România: O jurnalistă respectată a mass-media românești s-a stins după o luptă nedreaptă
Lucia Efrim, fosta jurnalista a agenției Mediafax, cunoscuta de prieteni drept „Toto", a murit. A fost o prezența ...
-
Pandemia ne-a îmbătrânit mintea: Efecte neurologice severe au fost observate și la cei neinfectați cu COVID-19
Chiar și fara a contracta virusul, pandemia de COVID-19 pare sa fi accelerat imbatranirea creierului. Un studiu realizat ...
-
Google a prezentat modelul Genie 3, un AI capabil să simuleze medii realiste, deschizând drumul către instruirea roboților și vehiculelor autonome
Google DeepMind a prezentat modelul Genie 3, un nou sistem AI capabil sa simuleze medii realiste, deschizand drumul catr ...
-
Cum mâncăm așa ne comportăm. Vin cu adevărat nervii din stomac? S-a aflat legătura dintre digestie și deciziile pripite
Impulsivitatea - acea tendința de a acționa fara prea multa gandire - ar putea avea mai puțin de-a face cu voința și mai ...
-
Proiectul fără cale de întoarcere care șochează lumea: 1.000 de oameni, izolați în cosmos pentru totdeauna
Pe 1 noiembrie 2024, Project Hyperion, o echipa internaționala și interdisciplinara formata din arhitecți, ingineri, ant ...
-
Chirurgii americani au reușit să repornească o inimă în afara corpului. Tehnica revoluționară testată deja 'pe viu' ar putea schimba transplanturile cardiace
Speranța noua pentru transplanturile de inima: doua tehnici revoluționare ar putea salva sute de vieți. Criza de organe ...
-
Decizie luată de Patriarhia Română: Cine va oficia slujba lui Ion Iliescu
Preasfințitul Parinte Timotei Prahoveanul, episcop vicar al Arhiepiscopiei Bucureștilor, va oficia slujba stalpilor mier ...
-
Premierul unui important stat european ia decizii cu ChatGPT: „A căzut pradă psihozei AI-oligarhilor"
Premierul Suediei, Ulf Kristersson, a starnit un val de critici dupa ce a recunoscut ca apeleaza frecvent la instrumente ...
-
"Sărac și cinstit", Ion Iliescu lasă moștenire o avere importantă. Ar avea un testament prin care transmite totul fiului adoptiv
Primul șef de stat din istoria post-decembrista care s-a autodescris ca fiind „sarac și cinstit", lasa in urma o a ...
-
Departamentul Sănătăţii condus de Robert F. Kennedy jr. renunţă la finanţarea dezvoltării vaccinurilor cu tehnologia ARNm
Departamentul Sanatatii si Serviciilor Sociale (HHS) din SUA, condus de Robert F. Kennedy jr., vazut ca un sceptic al va ...
-
Câți bani economisește un prosumator după ce își instalează fotovoltaice. Facturile zero la electricitate
Un prosumator care a reușit sa iși instaleze panouri fotovoltaice atat cu fonduri proprii, cat și prin Programul Casa Ve ...
-
Amintirile nu se pierd, ci doar se mută. Un nou studiu sugerează că memoria își schimbă constant 'adresa' în creier: Ținem minte totul și nu uităm nimic
Un studiu recent al cercetatorilor de la Universitatea Northwestern aduce o perspectiva surprinzatoare asupra modului in ...
-
Studiu revoluționar: cum să slăbești dublu fără să te înfometezi
Un studiu recent, publicat in Nature Medicine, a fost primul care a comparat in condiții reale - adica in „viața d ...
-
Ai voie să lași câinele liber în curte? Ce spune legea și ce obligații au stăpânii animalelor de companie
Mulți stapani de animale se intreaba daca au voie, din punct de vedere legal, sa lase cainele liber in curte, fara sa-l ...
-
A fost găsit declansatorul somnului: Cercetătorii de la Oxford știu acum unde este mecanismul din creier care ne adoarme instant
Cercetatorii de la Universitatea Oxford au identificat un mecanism biologic care ar putea explica de ce somnul este vita ...
-
Viorel Hrebenciuc: „Iliescu a păstrat România în granițele actuale și a pus bazele integrării în UE și NATO"
Fostul lider PSD, Viorel Hrebenciuc, a declarat la Euronews Romania ca Ion Iliescu a avut un rol decisiv in menținerea R ...
comentarii
Adauga un comentariuAdauga comentariu