Benzina sintetică, invenția care ar scoate de pe piață mașinile electrice. Cât de fezabil este combustibilul etichetat "revoluționar"
Postat la: 27.09.2021 | Scris de: ZIUA NEWS

Un consorțiu format din giganți industriali din Germania, precum Porsche, Siemens, Enel sau Bosch investește în Chile în construirea unei fabrici care va produce combustibili sintetici.
Construcția fabricii din Chile a început oficial pe 10 septembrie 2021, iar coordonatorii proiectului spun că primii litri de combustibil sintetic vor fi produși la mijlocul anului 2022. "eCombustibilii vor face posibilă reducerea emisiilor de CO₂ la motoarele cu combustie internă cu până la 90%. Primii litri produși în Chile îi vom folosi la mașinile noastre de curse Porsche Mobil 1 Supercup din 2022", a declarat, la lansarea proiectului, Michael Steiner, director responsabil cu dezvoltarea și cercetarea la Porsche. De altfel, oficialii Porsche sunt principalii promotori ai combustibilor verzi. Argumentul lor de bază este următorul: 70% dintre mașinile produse vreodată de compania noastră sunt încă în circulația și vrem să rămână acolo.
Din acest motiv, Porsche a decis să investească într-un combustibil care să fie combatibil cu cerințele privind reducerea drastică a emisiilor de carbon și cu dorința clienților de lux de a conduce mașini dotate cu motoare cu combustie internă. Un alt mare avantaj prezentat de inițiatorii proiectului este că eBenzina nu necesită absolut nicio modificare a mașinilor aflate în circulație și că ar fi la fel de eficientă ca ceilalți combustibili fosili. Planul pus la punct de Porsche ar putea fi fezabil pentru companie în viitorul apropiat și îndepărtat. Întrebarea pusă de experți este cât de realist este pentru restul industriei auto.
Energia eoliană este utilizată în complexul ridicat în Chile pentru a produce inițial hidrogen verde. În primul rând, electrolizatorii folosesc energia eoliană pentru a împărți apa în cele două componente ale sale, oxigen și hidrogen. Apoi, dioxidul de carbon este captat din aer și combinat cu hidrogenul verde pentru a produce metanol sintetic: baza combustibililor neutri din punct de vedere climatic, cum ar fi e-benzină, e-diesel sau e-kerosen, care poate fi utilizat pentru alimentarea mașinilor, camioanelor, navelor sau avioane. Într-o a treia etapă de proces, aproximativ 40% din metanol este apoi transformat în benzină sintetică.
Rezultatul final? Un e-combustibil profund decarbonizat, care este compatibil cu motoarele existente pentru mașini și camioane, precum și cu infrastructura de stocare, transport și distribuție a combustibilului. Mai mult, e-Metanolul este o materie primă universală de bază, care permite utilizarea sa directă în transportul maritim sau conversia sa ulterioară în kerosen sintetic pentru a alimenta sectorul aviației. Un alt mare avantaj ar fi că poate fi folosită, fără nicio modificare, actuală rețea globală de depozite și stații de alimentare, ceea ce reprezintă un plus la capitolul costuri.
Când această nouă benzină sintetică urmează să fie răspândită în masă, mașinile electrice ar deveni irelevante pentru că sunt prea scumpe, nu există stații de alimentare și au costuri foarte mari pentru reciclare, spun "apostolii" eCombustibililor. Pe de altă parte, analizele mai multor experți arată că proiectul din Chile ascunde mai mulți elefanți în cameră. Una dintre cele mai mari probleme este reprezentată de electrolizatori, care au costuri uriașe și care folosesc o cantitate de energie foarte mare pentru "a rupe" aerul în două - oxigen și hidrogen.
"Războiul" informațional se poartă momentan între susținătorii celor două mari alternative considerate viabile pentru viitorul transportului: combustibilii sintetici (care emit cu 85-90% mai puțin dioxid de carbon) și puterea electrică. Studiile de specialitate arată că hidrogenul este cu până la 2,3% mai puțin eficient energetic decât bateriile electrice. Experții mai spun că produsul final în care intră hidrogenul - combustibilii sintetici - este cu de patru ori mai puțin eficient decât bateriile. Concluziile arată că alimentarea întregii flote de motoare din lume cu combustibili verzi în acest moment ar necesita consumul unei cantități de energie de patru ori mai mare decât cea actuală.
Energia respectivă ar trebui fi produsă în mare măsură, cel mai probabil, din combustibili fosili, ceea ce nu aduce nicio îmbunătățire în planul marilor lideri mondiali de a salva planeta de consecințele catastrofale ale încălzirii globale. Planul concernului Porsche-Siemens este de a produce 130.000 de litri de combustibili verzi în 2022, 55 de milioane în anul 2024 și în jur de 500 de milioane de litri în 2026. Comparativ, piața din Statele Unite a înghițit doar în 2020 (an pandemic) 467 de miliarde de litri de combustibil. Așadar, chiar și în 2026, fabrica din Chile ar urma să producă doar 0,1% din cât ar avea nevoie numai piața din SUA.
Planul efuel Alliance este să acopere necesarul de combustibil la nivel global până în 2050. Ținta acestora este posibil să nu se potrivească cu cerințele actuale, care prevăd interzicerea vânzării de mașini cu motoare cu combustie internă până în 2030 în multe state din lume. O altă mare problemă este costul benzinei sintetice. În prima fază, dacă ar fi să fie vândută la pompă în 2022, benzina sintetică ar costa 10 dolari/ litrul, adică aproximativ 42 de lei/ un litru. Costul ar urma să scadă totuși progresiv, pe măsură ce fabricile de producere a benzinei se vor înmulți. Estimarea efuel Alliance este că, până în 2050, costul unui litru ar urma să varieze între 1,38 and 2,24 Euro, adică foarte apropiat de standardul actual.
Mai mult, oficialii Bosch, și ei împlicați în proiect, susțin că un litru de benzină verde va costa în 2030 (atunci când piața globală va fi alimentată în proporție de 12% cu eCombustibili) 1,20 Euro/ litru. Proiecțiile susținătorilor proiectului sunt contrazise de experți, care estimează un cost realist de 3-4 euro/ litru în 2030. Oficialii Porsche, liderii proiectului din Chile, au reușit, printre altele, să convingă statul german să investească 8 milioane de euro în fabrica din țara sud-americană. Producția obținută acolo ar putea acoperi chiar în următorii 4-5 ani necesarul de combustibil pentru motoarele cu combustie internă produse de Porsche și aflate încă în circulație în întreaga lume. Clienții exclusiviști și-ar putea permite costurile alimentării și ar fi în acord cu restricțiile impuse de noua legislație de mediu.
În plus, Porsche ar putea continua să facă planuri pe termen lung vizând producția de motoare cu combustie internă. De altfel, tonul discursului Porsche este orientat spre acoperirea necesităților interne ale afacerii și nu face referire la piața auto globală. Alte voci implicate în proiect propun "o pace" între giganții care s-ar afla acum pe poziții adverse - producătorii de energie verde și susținătorii eCombustibilului. Această pace ar contribui la posibilitatea creșterii producției globale la costuri tot mai mici.
DIN ACEEASI CATEGORIE...
-
Preotul Ciprian Mega, exclus din Biserica Ortodoxă Română. A fost acuzat că e "calul troian" al Rusiei în BOR
Preotul Ciprian Mega a fost exclus din Biserica Ortodoxa Romana printr-o decizie a Episcopiei Ortodoxe Romane din Oradea ...
-
Fostul episcop al Huşilor, primul înalt prelat condamnat la închisoare. A primit 8 ani cu executare pentru abuzuri sexuale
Fostul episcop al Husilor, Corneliu Barladeanul, pe numele de mirean Cornel Onila, trimis in judecata pentru viol si alt ...
-
1 Mai în Parcul Mogoșoaia: Muzică live, teatru și ateliere pentru toate vârstele
Descopera cum sa ajungi ușor și rapid la cel mai in voga loc din apropierea Bucureștiului in minivacanța de 1 Mai. &Icir ...
-
Google elimina aproape jumătate din aplicațiile din Play Store. Care a fost motivul
Din ianuarie 2024 pana in aprilie 2025, magazinul de aplicații Google Play a suferit una dintre cele mai mari epurari di ...
-
Unde fugim în cazul unui război mondial. Topul celor mai sigure țări în cazul unui conflict global
Daca ar izbucni al Treilea Razboi Mondial, anumite țari sunt adesea considerate mai sigure datorita neutralitații lor po ...
-
Oamenii de știință au publicat o fotografie fără precedent care surprinde nașterea universului
Imediat dupa Big Bang, universul era o supa densa, fierbinte și opaca, facand imposibila calatoria libera a luminii. Abi ...
-
Next Level War: O bombă cu "găuri negre" a fost creată în premieră în laborator
O echipa internaționala de cercetatori a reușit sa creeze in laborator prima „bomba cu gauri negre", un concept te ...
-
O nouă versiune a tabelului periodic ar putea schimba modul în care măsurăm timpul
O alternativa a tabelului periodic al elementelor, concentrata pe ionii cu sarcina mare, ar putea sprijini dezvoltarea u ...
-
Nicușor Dan a publicat documentele care arată cum Crin Antonescu a înstrăinat terenurile statului către rechini imobiliari
Primarul Capitalei și candidatul independent la alegerile prezidențiale, Nicușor Dan, a publicat documentele solicitate ...
-
Google Report: Hackerii statali sunt autorii celor mai multe atacuri de tip zero-day
Hackerii care lucreaza pentru guverne au fost responsabili pentru majoritatea exploatarilor vulnerabilitații de tip &bdq ...
-
Misterul penei europene de curent se adâncește: autoritățile nu reușesc să identifice cauza problemei
Primele concluzii ale anchetei din Spania, despre pana de curent, au fost anunțate marți de premierul Pedro Sanchez. Șef ...
-
Analiza care ne bagă-n sperieti: va trebui să alegem între mărirea cotei TVA şi devalorizare!
Autor: Radu Limpede, analist economic Ne-a venit scadenta. Va trebui sa alegem intre: deficitul bugetar imens vs. pastra ...
-
Pericol în România după pana de curent din Europa - Specialist: 'Sistemul nostru este vulnerabil!'
Specialiștii atrag atenția asupra riscului crescut de blackout generalizat și asupra vulnerabilitaților critice ale sist ...
-
Tendințe în încălțăminte pentru 2025: Ce este la modă
Întoarcerea stilului clasic: Eleganța atemporalaÎn 2025, ne putem aștepta la o revenire puternica a stilului ...
-
Bătălia pentru "Turul 2 înapoi" continuă: Recurs extraordinar al Gheorghiței Popescu. Apărarea acuză abuzuri și cere recuzarea completului ÎCCJ
Contestația in anulare formulata de Gheorghița Popescu, femeia care a cerut anularea alegerilor prezidențiale, a intrat ...
-
Serviciile secrete din Bulgaria se plâng că au ofițeri cu IQ scăzut și de lipsa banilor
Agenția de Stat "Informații" (DAR) din Bulgaria s-a plans in raportul sau anual ca intampina dificultați in recrutarea o ...
-
15 gigawaţi de energie au dispărut inexplicabil: premierul Spaniei vine cu noi dezvăluiri despre pana masivă de curent care a lovit Peninsula Iberică
Pana de curent masiva care a lasat Peninsula Iberica in intuneric luni pare sa fi fost provocata de disparitia inexplica ...
-
Elevețienii au făcut o nouă baterie care trebuie hrănită în loc să fie încărcată. Roboții viitorului vor manca la fel ca oamenii
Într-un pas revoluționar catre tehnologia durabila, oamenii de știința din Elveția au dezvoltat o baterie pe baza ...
-
Pana masivă de curent din Spania și Portugalia bagă UE în alertă - Reacția președintei Comisiei Europene
Presedinta Comisiei Europene, Ursula von der Leyen, a anuntat luni ca executivul european va monitoriza situatia din Pen ...
-
Cristina Trăilă a fost numită de Marcel Ciolacu în funcţia de secretar general al Guvernului
Cristina Traila a fost numita in functia de secretar general al Guvernului, printr-o decizie semnata de premierul Marcel ...
-
Blackout în mai multe țări din Europa! Ministrul Energiei, prima reacție: "Noi nu avem probleme la sistem!" Așa sa fie?
O pana uriașa de electricitate a afectat luni, 28 aprilie, intreaga Peninsula Iberica, lasand fara curent electric mai m ...
-
Utilizatorii cărora Facebook, Instagram sau TikTok le blochează conturile pot depune plângeri la ANCOM. În ce condiții se fac reclamațiile
Utilizatorii rețelelor de socializare Facebook, Instagram și TikTok ale caror conturi au fost inchise fara explicații po ...
-
S-a descoperit o terapie injectabilă care ajută inima să se vindece singură după infarct
O descoperire promitatoare in domeniul bioingineriei cardiovasculare ar putea imbunatati modul in care sunt tratati paci ...
-
Piața cripto are mari probleme: Peste 600 de milioane de dolari au fost lichidați în ultimele 24 de ore. Creșterea e de 130%
Pentru prima data in șapte saptamani, Bitcoin a depașit 93.000 de dolari, declanșand o schimbare in domeniu, care a dus ...
-
Dispar insectele și odată cu ele un întreg ecosistem: Agricultura intensivă cu seminte modificate genetic este principalul factor care generează acest fenomen
Insectele dispar intr-un ritm alarmant la nivel global, iar intensificarea agriculturii cu seminte modificate genetic es ...
-
Pământul e viu: Inima planetei bate o data la 26 de secunde
Acest fenomen este cunoscut sub numele de „microseismul de 26 de secunde" și a fost observat de cercetatori inca d ...
-
Geoingineria climatică: Guvernul Marii Britanii a alocat 50 de milioane de lire sterline pentru "întunecarea" Soarelui
Guvernul Marii Britanii ia in calcul lansarea unor teste experimentale menite sa reduca cantitatea de lumina solara care ...
-
Copiii care au avut Covid-19 au probleme extrem de grave: Efecte pe termen lung și foarte lung
Trei studii recente arata ca infectia cu SARS-CoV-2, virusul care cauzeaza boala Covid-19, lasa urme semnificative asupr ...
-
Adio celor mai utilizate bancnote din Europa: Procesul de retragere deja a început
Începand cu luna aprilie 2025, Banca Centrala Europeana (BCE) a inițiat un proces de retragere treptata din circu ...
-
Dezastru în noua Lege a Pensiilor: Erori majore de calcul. Pensionarii pierd sume enorme în fiecare lună
Noua Lege a pensiilor din Romania, intrata in vigoare in septembrie 2024, a generat numeroase controverse din cauza eror ...
comentarii
Adauga un comentariuAdauga comentariu