ZC
Acest site foloseste cookies. Navigand in continuare, va exprimati acordul asupra folosirii cookie-urilor Afla mai multe! x
ZC




ZC




Forțele Aeriene dezvăluie primele avioane fără pilot din istoria SUA. Un punct de cotitură în modul în care America va concepe războiul aerian al viitorului

Postat la: 16.05.2025 | Scris de: ZIUA NEWS

Forțele Aeriene dezvăluie primele avioane fără pilot din istoria SUA. Un punct de cotitură în modul în care America va concepe războiul aerian al viitorului

Forțele Aeriene ale Statelor Unite au prezentat oficial primele aeronave de luptă fără pilot din istorie care primesc desemnarea „F" (de la Fighter) în cadrul sistemului militar de codificare a platformelor aeriene, potrivit ArmyRecognition.

Este vorba despre YFQ-42A, dezvoltată de General Atomics Aeronautical Systems, și YFQ-44A, produsă de Anduril Industries. Aceste drone de ultimă generație, parte a programului ambițios Collaborative Combat Aircraft (CCA), marchează un punct de cotitură în modul în care America concepe războiul aerian al viitorului.

YFQ-42A și YFQ-44A sunt primele aeronave fără pilot din istoria americană care primesc desemnarea „F", rezervată până acum exclusiv avioanelor de vânătoare pilotate precum F-16 sau F-35. Prefixul „Y" indică statutul de prototip, „F" desemnează rolul de luptă, iar „Q" arată că sunt sisteme fără echipaj uman. Potrivit generalului David W. Allvin, șeful Statului Major al Forțelor Aeriene, această desemnare nu este doar simbolică: „Este un mesaj clar că ne pregătim pentru un nou capitol în războiul aerian".

YFQ-42A, inspirată din demonstratorul XQ-67A, are un design modular, cu o siluetă aerodinamică, aport dorsal de aer și coadă în formă de V. Este echipată cu un compartiment intern pentru armament, capabil să transporte rachete AIM-120 AMRAAM , un semnal clar că poate participa la confruntări aer-aer. Obiectivul principal: să ofere „masă de foc accesibilă", adică posibilitatea de a desfășura în număr mare drone de luptă fără a pune în pericol vieți umane.

YFQ-44A, denumită intern „Fury", a fost concepută inițial de Blue Force Technologies și finalizată de Anduril. Este un aparat de înaltă performanță, cu aripi trapezoidale, coadă cruciformă și aport de aer montat sub fuzelaj.

Propulsată de un motor turbofan Williams FJ44-4M, poate atinge altitudini de 15.000 de metri și viteze apropiate de supersonic. Poate efectua manevre de până la 9 g, oferindu-i o agilitate remarcabilă în spații aeriene contestate.

Ambele platforme se află în faza de testare la sol, urmând ca primele zboruri să aibă loc în vara anului 2025.

Dronele CCA sunt concepute să opereze fie autonom, fie în echipă cu avioane cu echipaj uman, cum sunt F-22 Raptor sau F-35 Lightning II. Ideea este ca aceste drone să devină „loyal wingmen" - coechipieri de încredere care să execute misiuni riscante, de la luptă aeriană și bombardament tactic, la război electronic și recunoaștere.

Fostul secretar al Forțelor Aeriene, Frank Kendall, estima că vor fi produse aproximativ 1.000 de drone CCA, câte două pentru fiecare din cele 500 de avioane cu pilot de generație avansată.

Costurile de achiziție și întreținere sunt de circa o treime din cele ale unui avion cu echipaj, iar pregătirea piloților se va face în mare parte în realitate virtuală, economisind timp și resurse.

Strategic, programul CCA este o reacție directă la avansurile Chinei în dezvoltarea rachetelor cu rază lungă și a sistemelor avansate de apărare antiaeriană, care amenință supremația aeriană a SUA. În astfel de medii „anti-acces/negare a zonei" (A2/AD), desfășurarea unui număr mare de drone poate satura spațiul aerian, poate induce confuzie în radarele inamice și poate atrage focul defensiv departe de aeronavele cu pilot.

Generalul Kenneth S. Wilsbach, fost comandant al Forțelor Aeriene din Pacific, a explicat simplu avantajul tactic: „Poți crea masă. Sunt atât de multe ținte în spațiul de luptă, încât adversarul va fi forțat să se întrebe: merită să folosesc muniție pe asta"?

Drumul către YFQ-42A și YFQ-44A a fost deschis prin ani de cercetări conduse de DARPA și Laboratorul de Cercetare al Forțelor Aeriene (AFRL), care au dezvoltat tehnologii de zbor autonom, simulări digitale și platforme modulare.

Testele cu F-16 modificate pentru zbor autonom au contribuit la rafinarea software-ului care va pilota aceste drone. General Atomics a avut un rol esențial în această evoluție, dezvoltând demonstratorul XQ-67A ca bază pentru viitoarele prototipuri.

În ianuarie 2024, Forțele Aeriene au acordat contracte de dezvoltare inițială către cinci companii: Anduril, Boeing, GA-ASI, Lockheed Martin și Northrop Grumman. În aprilie, Anduril și General Atomics au fost selectate pentru construirea prototipurilor finale. Bugetul propus pentru anul fiscal 2025 include o solicitare de 557,1 milioane de dolari pentru continuarea cercetării și testării CCA, o decizie asupra căreia Congresul urmează să se pronunțe.

YFQ-42A și YFQ-44A nu sunt doar platforme avansate din punct de vedere tehnologic. Ele simbolizează o transformare profundă a modului în care armata americană înțelege și pregătește războiul aerian: mai multă autonomie, mai puțini oameni în pericol, costuri reduse și capacitate crescută de reacție rapidă.

Într-o epocă în care AI-ul, autonomia și războiul distribuit devin normă, CCA ar putea reprezenta începutul unei noi revoluții în supremația aeriană globală.

loading...
DIN ACEEASI CATEGORIE...
PUTETI CITI SI...

Forțele Aeriene dezvăluie primele avioane fără pilot din istoria SUA. Un punct de cotitură în modul în care America va concepe războiul aerian al viitorului

Postat la: 16.05.2025 | Scris de: ZIUA NEWS

0

Forțele Aeriene ale Statelor Unite au prezentat oficial primele aeronave de luptă fără pilot din istorie care primesc desemnarea „F" (de la Fighter) în cadrul sistemului militar de codificare a platformelor aeriene, potrivit ArmyRecognition.

Este vorba despre YFQ-42A, dezvoltată de General Atomics Aeronautical Systems, și YFQ-44A, produsă de Anduril Industries. Aceste drone de ultimă generație, parte a programului ambițios Collaborative Combat Aircraft (CCA), marchează un punct de cotitură în modul în care America concepe războiul aerian al viitorului.

YFQ-42A și YFQ-44A sunt primele aeronave fără pilot din istoria americană care primesc desemnarea „F", rezervată până acum exclusiv avioanelor de vânătoare pilotate precum F-16 sau F-35. Prefixul „Y" indică statutul de prototip, „F" desemnează rolul de luptă, iar „Q" arată că sunt sisteme fără echipaj uman. Potrivit generalului David W. Allvin, șeful Statului Major al Forțelor Aeriene, această desemnare nu este doar simbolică: „Este un mesaj clar că ne pregătim pentru un nou capitol în războiul aerian".

YFQ-42A, inspirată din demonstratorul XQ-67A, are un design modular, cu o siluetă aerodinamică, aport dorsal de aer și coadă în formă de V. Este echipată cu un compartiment intern pentru armament, capabil să transporte rachete AIM-120 AMRAAM , un semnal clar că poate participa la confruntări aer-aer. Obiectivul principal: să ofere „masă de foc accesibilă", adică posibilitatea de a desfășura în număr mare drone de luptă fără a pune în pericol vieți umane.

YFQ-44A, denumită intern „Fury", a fost concepută inițial de Blue Force Technologies și finalizată de Anduril. Este un aparat de înaltă performanță, cu aripi trapezoidale, coadă cruciformă și aport de aer montat sub fuzelaj.

Propulsată de un motor turbofan Williams FJ44-4M, poate atinge altitudini de 15.000 de metri și viteze apropiate de supersonic. Poate efectua manevre de până la 9 g, oferindu-i o agilitate remarcabilă în spații aeriene contestate.

Ambele platforme se află în faza de testare la sol, urmând ca primele zboruri să aibă loc în vara anului 2025.

Dronele CCA sunt concepute să opereze fie autonom, fie în echipă cu avioane cu echipaj uman, cum sunt F-22 Raptor sau F-35 Lightning II. Ideea este ca aceste drone să devină „loyal wingmen" - coechipieri de încredere care să execute misiuni riscante, de la luptă aeriană și bombardament tactic, la război electronic și recunoaștere.

Fostul secretar al Forțelor Aeriene, Frank Kendall, estima că vor fi produse aproximativ 1.000 de drone CCA, câte două pentru fiecare din cele 500 de avioane cu pilot de generație avansată.

Costurile de achiziție și întreținere sunt de circa o treime din cele ale unui avion cu echipaj, iar pregătirea piloților se va face în mare parte în realitate virtuală, economisind timp și resurse.

Strategic, programul CCA este o reacție directă la avansurile Chinei în dezvoltarea rachetelor cu rază lungă și a sistemelor avansate de apărare antiaeriană, care amenință supremația aeriană a SUA. În astfel de medii „anti-acces/negare a zonei" (A2/AD), desfășurarea unui număr mare de drone poate satura spațiul aerian, poate induce confuzie în radarele inamice și poate atrage focul defensiv departe de aeronavele cu pilot.

Generalul Kenneth S. Wilsbach, fost comandant al Forțelor Aeriene din Pacific, a explicat simplu avantajul tactic: „Poți crea masă. Sunt atât de multe ținte în spațiul de luptă, încât adversarul va fi forțat să se întrebe: merită să folosesc muniție pe asta"?

Drumul către YFQ-42A și YFQ-44A a fost deschis prin ani de cercetări conduse de DARPA și Laboratorul de Cercetare al Forțelor Aeriene (AFRL), care au dezvoltat tehnologii de zbor autonom, simulări digitale și platforme modulare.

Testele cu F-16 modificate pentru zbor autonom au contribuit la rafinarea software-ului care va pilota aceste drone. General Atomics a avut un rol esențial în această evoluție, dezvoltând demonstratorul XQ-67A ca bază pentru viitoarele prototipuri.

În ianuarie 2024, Forțele Aeriene au acordat contracte de dezvoltare inițială către cinci companii: Anduril, Boeing, GA-ASI, Lockheed Martin și Northrop Grumman. În aprilie, Anduril și General Atomics au fost selectate pentru construirea prototipurilor finale. Bugetul propus pentru anul fiscal 2025 include o solicitare de 557,1 milioane de dolari pentru continuarea cercetării și testării CCA, o decizie asupra căreia Congresul urmează să se pronunțe.

YFQ-42A și YFQ-44A nu sunt doar platforme avansate din punct de vedere tehnologic. Ele simbolizează o transformare profundă a modului în care armata americană înțelege și pregătește războiul aerian: mai multă autonomie, mai puțini oameni în pericol, costuri reduse și capacitate crescută de reacție rapidă.

Într-o epocă în care AI-ul, autonomia și războiul distribuit devin normă, CCA ar putea reprezenta începutul unei noi revoluții în supremația aeriană globală.

DIN ACEEASI CATEGORIE...
albeni
Adauga comentariu

Nume*

Comentariu

ULTIMA ORA



DIN CATEGORIE

  • TOP CITITE
  • TOP COMENTATE