Acest site foloseste cookies. Navigand in continuare, va exprimati acordul asupra folosirii cookie-urilor Afla mai multe! x












Aranjament de culise pentru devalizarea CFR Călători: Ministrul Dan Costescu și directorul Iosif Szenteș jecmănesc călătorii ca să umfle conturile operatorilor privați

Postat la: 15.12.2015 | Scris de: ZIUA NEWS

0

ZIUAnews a semnalat inca din 2012 ca actualul director general al CFR Calatori, Iosif Szentes, este unul dintre cei care doresc falimentarea companiei CFR Calatori. Insa de atunci, acesta impreuna cu fostul director general al CFR Calatori, Valentin Dorobantu, ajuns acum la butoanele companiei private de transport feroviar de calatori Regiotrans Brasov, au „tesut", an de an, mersul trenurilor in interesul operatorilor privati.

Si anul acesta, Iosif Szentes si-a facut datoria catre operatorii privati si, impreuna cu actualul ministru al Transporturilor Dan Costescu, care pana de curand a fost directorul general al CFR SA, a tesut un nou mers al trenurilor, care a intrat in vigoare din 13 decembrie 2015, prin care efectiv se devalizeaza compania CFR Calatori doar ca sa faca jocurile operatorilor privati.

In noul mers al trenurilor tesut de Szentes si Costescu, zeci de trenuri regio ale CFR Calatori (adica personale) destinate in special navetistilor, pensionarilor, elevilor si studentilor au fost transformate in trenuri interregio. In schimb, trenurile operatorilor privati au fost incluse in noul mers cu 5-10 sau 15 minute inaintea trenurilor operate de CFR Calatori ca sa-i fure calatorii de la compania de stat. Mai mult, prin transformarea trenurilor regio in interregio, pretul calatoriei s-a dublat sau chiar mai mult, dar durata de deplasare este aceeasi.

In schimb, unii operatorii privati au transformat si ei trenurile regio in interregio, dar deocamdata au pastrat acelasi tarife de trenuri regio. Dar acest aspect nu va dura mult timp, si, in cateva saptamani, vor creste si privatii tarifele dupa modelul de la CFR Calatori. Spre exemplu, un bilet Ploiesti-Bucuresti la un tren regio operat de CFR Calatori este 7,5 lei, iar la unul interregio este 18,5 lei. In schimb, pe aceeasi distanta, alte companii au perceput 10 lei cand trenurile erau in categoria regio si acum devenind interregio, este deocamdata tot 10 lei.

„Prin aceasta manevra Iosif Szentes si Dan Costescu au facut jocurile operatorilor privati de transport feroviar de calatori, adica umfla contiurile acestora, dar in acelasi timp au grija sa duca spre faliment CFR Calatori. Mai mult, prin noul mers ale trenurilor tesut de cei doi s-a avut in vedere numai jecmanirea efectiva a calatorilor care circulau pe rutele operate de CFR Calatori ca sa-i faca pe acestia sa renunte la acele trenuri si sa se indrepte catre trenurile privatilor sau autobuzele si microbuzele particulare. Este un aranjament mafiot prin care se jefuieste efectiv calatorul si compania de stat ", a declarat pentru ZIUAnews un fost lider sindical de la calea ferata.

Zeci de trenuri private circulă ilegal pe rutele CFR Călători

ZIUAnews a semnalat inca din 2013 ca zeci de trenuri ale operatorilor feroviari privaţi de transport persoane circulă ilegal pe rute rentabile operate de CFR Călători, păgubind astfel, zilnic, compania de stat cu sume mari de bani. Printr-o Hotărâre de Guvern emisă în 2012 de către fostul premier Emil Boc, operatorii privaţi beneficiază de subvenţii foarte mari pentru transportul de călători, în timp ce compania de stat se prăbuşeşte ca urmare a concurenţei neloiale. Astfel, prin acest mod de acordare a subvenţiilor, operatorii privaţi au încasat anual sume enorme de bani de la Ministerul Transporturilor.

Între timp, Dorin Maer, Ştefan Roşeanu şi Valentin Dorobanţu, Vasile Secara si acum Iosif Szentes directorii impuşi politic la şefia companiei CFR Călători, din 2012 şi până în acum, au fost preocupaţi să promoveze interesul operatorilor privaţi de transport persoane. Fiecare dintre aceştia a avut grijă ca în fiecare an să „ţeasă" mersul trenurilor în interesul operatorilor privaţi şi nicidecum al companiei de stat.

Căpuşare subvenţionată garantată de Ministerul Transporturilor

Când fostul ministru al Transporturilor, Ramona Mănescu, se pregătea să predea mandatul, iar Valentin Dorobanţu era încă manager privat la CFR Călători, s-a regizat o inginerie feroviară de proporţii. Legislaţia actuală stipulează că rutele feroviare de transport persoane nerentabile operate de CFR Călători, în regim social, adică trenuri personale (regio), pot fi exploatate de către operatorii privaţi pe baza unor subvenţii acordate de Ministerul Transporturilor. Însă tot legislaţia românească precizează că atribuirea rutelor nerentabile se face prin licitaţie, iar traseele adjudecate sunt incluse în mersul trenurilor care apare la sfârşitul fiecărui an.

Dar fostul manager privat Valentin Dorobanţu, susţinut tacit de fost director al Direcţiei Feroviare din Ministerul Transporturilor, Claudiu Dumitrescu, dar si de adjunctul sau Marin Stancu, care cum vrea sa devina secretarul general al Ministerului Transporturilor, au acceptat ca pe mai multe rute rentabile operate de CFR Călători să fie introduse mai multe trenuri ale operatorilor privaţi. „S-au introdus ilegal mai multe perechi de trenuri personale (regio), la anumite ore de vârf, în aşa fel încât să fure călătorii companiei de stat.

Însă trenurile private practică tarife mai mici decât CFR Călători ca urmare a subvenţiilor, ceea ce face ca tot mai mulţi călători să meargă cu trenurile private. În plus, dacă trenurile private circulă cu călători sau fără, cuantumul subvenţiei care se încasează este acelaşi. Practic, prin această manevră de concurenţă neloială, compania CFR este căpuşată cu acte în regulă, dar nimeni din Ministerul Transporturilor nu vrea să deranjeze interesele operatorilor privaţi", a declarat pentru ZIUAnews un fost ministru al Transporturilor.

Bonusuri cu dedicaţie pentru băieții deștepți de la calea ferată

Potrivit informaţiilor deţinute de ZIUAnews, acest bonus feroviar avantajeaza cu precadere pe Regiotrans Braşov deţinută de Iorgu Ganea şi Costel Comana, despre care se spune ca a decedat intr-un avion prin America de Sud, dar acest deces este extrem de suspect. Astfel, pe rutele Braşov-Bucureşti, Braşov-Constanţa, Braşov- Sf.Gheorghe, Braşov- Timişoara, Braşov- Iaşi, Braşov- Alba Iulia şi retur au fost introduse trenuri, de tipul automotoarelor, deţinute de Regiotrans.

„Aceste rute operate de către CFR Călători sunt foarte rentabile, fapt pentru care este ilegal să fie introduse şi trenurile private. Prin această manevră, regionalele CFR Călători Braşov şi Bucureşti sunt extrem de afectate de introducerea acestor trenuri private, întrucât practică un tarif mai mic ca urmare a subvenţiei, şi astfel, zilnic, compania de stat este păgubită din greu. De exemplu, un bilet pe distanţa Bucureşti- Ploieşti, costă 7,5 lei, numai că Regiotrans Braşov beneficiază de o subvenţie mult mai mare decât CFR Călători", a precizat pentru ZIUAnews un fost director al CFR Călători.

Trebuie spus că unul dintre acţionarii de la firma braşoveană - Costel Comana, era pana la asa zisul accident, în relaţii excelente cu liderul PSD Liviu Dragnea, dar si cu fostul manager privat Valentin Dorobanţu, care acum deja este la butoanele Regiotrans Brasov dar şi cu actualul director ai companiei de stat Iosef Szenteş, unul dintre artizanii „ţesăturilor" din mersul trenurilor pentru interesul privaţilor.

Miniștrii Transporturilor au garantat subvențiile băieților deștepți

ZIUAnews a mai semnalat că fostul ministru al Transporturilor, Relu Fenechiu, şi fostul manager privat al CFR Călători, Valentin Dorobanţu, au fost preocupaţi să umfle conturile „băieţilor deştepţi" de la calea ferată prin subvenţii foarte mari, în timp ce compensaţiile pentru CFR Călători erau tot mai modeste în raport cu numărul călătorilor. Astfel, prin H.G. nr. 78/2013, pentru aprobarea actelor adiţionale nr. 1 pe anul 2013 la contractele de servicii publice în transportul feroviar de călători pentru perioada 2012-2015, Fenechiu a pecetluit opera de punere pe butuci a CFR Călători regizată pe ultima sută de metri a guvernului Emil Boc, prin HG nr 74/2012. Ulterior, inainte de a pleca de la Ministerul Transporturilor, Ioan Rus a emis si el un ordin prin care favorizeaza operatorii privati de tranport feroviar de calatori, in detrimentul companiei de stat.

Pentru aproape două miliarde de călători estimaţi pentru 2013, CFR Călători urma să primească compensaţii de circa 200 de milioane de euro, în timp ce „băieţii deştepţi" au încasat circa 56 de milioane euro pentru aproximativ 280 de milioane de persoane transportate. Curtea de Conturi a României a constatat că Ministerul Transporturilor condus de Anca Boagiu, Alexandru Nazare şi Ovidiu Silaghi a decontat, în 2011 şi 2012, către operatorii privaţi de transport persoane, subvenţii mult mai mari decât bugetul alocat, în timp ce numărul călătorilor a scăzut foarte mult, riscând astfel falimentul CFR Călători. Acum, prin acest mers al trenurilor, ministru Dan Costescu si directorul general Iosif Szentes au pregatit terenul pentru falimentarea companiei CFR Calatori.

Ion Teleanu

DIN ACEEASI CATEGORIE...
albeni
Adauga comentariu

Nume*

Comentariu

ULTIMA ORA



DIN CATEGORIE

  • TOP CITITE
  • TOP COMENTATE