Nu mai suntem Turnul Eiffel
Postat la: 23.04.2021 | Scris de: ZIUA NEWS
Un lucru e cert: n-am să uit niciodată noaptea ”Colectiv”. Tocmai terminasem emisiunea și-mi luasem rămas bun de la invitați. Eram în fața intrării în studiouri, și am rămas să-mi termin țigara. Era pauză de publicitate și totul era pustiu, în noapte. Deodată a apărut producătoarea mea, care m-a chemat urgent în studio. Se întâmplase nenorocirea.
Nimeni nu știa prea bine ce. Doar că era foc la un club și erau morți. Am intrat în emisie crispat. Primeam mesaje haotice pe telefon și în cască. Începeam să simt tragismul situației cu fiecare minut care trecea și cu fiecare informație primită.
Singura comparație care mi-a venit și pe care am povestit-o în direct, căutând să „fur" timp în care să realizez tabloul dramei, a fost întâmplarea în urma căreia s-a născut celebra piesă „Smoke On The Watter". Această melodie a fost inspirată dintr-un incendiu izbucnit la Cazinoul din Montreux, Elveția, la 4 decembrie 1971. Trupa Deep Purple urma să înceapă să înregistreze albumul „Machine Head" acolo, imediat după un concert al lui Frank Zappa, dar cineva a tras cu o petardă în tavan, în timpul showlui lui Frank Zappa.
Așa a pornit incendiul. Deep Purple se aflau în sală spectatori, iar Ian Gillan își amintește că focul s-a întins rapid. Zappa a oprit spectacolul și a ajutat la evacuarea spectatorilor. Deep Purple au urmărit focul dintr-un restaurant din apropiere, iar când incendiul a scăzut, un strat de fum acoperise Lacul Geneva. Această imagine i-a oferit basistului Roger Glover ideea pentru un titlu al cântecului: „Smoke On The Water", iar Gillan a scris versurile.
Filmul documentar „Colectiv" a fost nominalizat recent la două categorii ale premiilor Oscar, pentru „Cel mai bun film străin" şi pentru „Cel mai bun documentar".
Este pentru prima dată când un film românesc este nominalizat la Oscar. "Faptul că anumiți oameni refuză să citească filmul și să citească ce înseamnă, de fapt, transparență și adevăr pentru viețile oamenilor, care sunt călcate în picioare de către un stat, mie îmi zice doar două lucruri. Ori este o lipsă totală de cultură, de capacitate de a citi un film, ori este rea intenție total."
Așa justifică regizorul lipsa de apreciere a peliculei d-sale, în România. Îi înțeleg regizorului tulburarea. Sincer. Dar cred că atitudinea românilor, care nu se dau de ceasul morții în aprecierea acestui film este perfect justificată. Fiindcă de un timp, mai toate "succesele" cinematografice românești se leagă direct de câte un dezastru petrecut în țară. De la moartea unui om mutat între spitale, aiurea, până, iată, la dezastrul petrecut într-un club mizerabil.
Multor români nu le place acest film, din câte scrie presa, pentru că dă senzația că a fost făcut cu temă. Anume, pentru a face din Vlad Voiculescu - fost ministru al sănătății, un erou. "Voiculescu a luat 3-4 milioane euro și și-a făcut un film cu care candidează pe la festival pe afară. Filmul este plătit din bani publici, nu e din bani privați", declarat fostul premier, demisionar, de atunci, Victor Ponta, chiar după catastrofă. „Da, este plătit din programul național pentru susținerea cinematografiei. Problema e cu banii ăia... nu mai bine făceai o secție de arși în București sau una la Iași?"
Întrebat despre reacțiile de respingere a filmului, printre spectatorii români, reacții care spun că filmul ar fi, de fapt, despre Vlad Voiculescu, că a fost făcut ca să îl propulseze pe el, regizorul spune așa:
„Mi le explic printr-o lipsă foarte mare de cultură, în România. Filmul a fost filmat în 2016, când Vlad Voiculescu nu era un politician, era un cetățean simplu, care a fost numit ministru al Sănătății. Cumva ne așteptam la acest lucru, cunoaștem recțiile autohtone și ura care se varsă aici în orice, dar faptul că oamenii care zic așa ceva nu sunt în stare să vadă mai departe de această lozincă, să vadă că filmul ăsta arată ceva esențial prin prezența lui Vlad Voiculescu, că a fost primul omul dintr-o postură de putere a statului care a spus „nu îi puteam trata pe acești arși", asta spune ceva. A fost nevoie de un om independent, care nu e legat de mâini și de picioare de un partid, să spună acest simplu adevăr. Dacă acest simplu adevăr ar fi fost spus imediat după incendiu, ar fi murit mult mai puțini oameni.
Personal, am luat contact cu filmul în copilărie, mulțumită unei emisiuni tv., și a unei mari Doamne a celei de-a șaptea arte. Ecaterina Oproiu și "Telecinemateca". Am început să văd filme la Televiziunea Română a anilor '70 -, cu programul deloc rău, la televizorul alb-negru, așa cum erau și majoritatea filmelor. De la filme hollywoodiene, până la Fellini, Antonioni, de Sica și alți "monștri sacri" ai cinema-ului. Filme prezentate întotdeauna de minunata jurnalistă și scriitoare de teatru și literatură, Ecaterina Oproiu.
Aveam, în camera mea colecția revistei Cinema. Îmi plăcea să citesc despre filme, să le urmăresc și să mă las condus de "firul Ariadnei", depănat din ghemul Doamnei Oproiu, prin lumea minunată a filmului. Dacă azi mă mai uit la filme, o fac reluînd și redepănând vechile pelicule, de la "Ciociara" la "Hoții de biciclete", "Z" sau filmele lui Tarkovski, de la la Casablanca la cele ale lui Kristoff Kislowski, sau de la "Cetățeanul Kane", la "Cuțitul în apă", a lui Wajda, de la Fellini - "E la nave va", la "Cui i-e frică de Virginia Woolf?"
N-o să uit niciodată prezentările sale pline de umor rafinat, informațiile extraordinare, sensibilitatea și delicatețea cu care mă fermeca. Pentru mine, filmul, văzut prin "lentila" convingerilor Ecaterinei Oproiu, m-au ajutat să înțeleg ce anume înseamnă "un film valoros".
Mai târziu, când am apucar să studiez opera marii Doamne, am înțeles, și eu, că "niciodată nu a renunțat la apărarea valorilor -cum spune Vasile Morar, într un text minunat -, fundamentale, cele care definesc indestructibilitatea condiției umane pe pământ: să fii liber, să fii demn, să crezi în egalitatea morală a tuturor ființelor umane, să fii solidar cu toți cei nedreptățiți și umiliți.
De unde a învățat Ecaterina Oproiu să fie așa și nu altfel ? Onestă, mărturisește că datorează mult, foarte mult, părinților și bunicilor și multor cunoscuți, profesori, prieteni pe care i-a întâlnit în ocaziile vieții. Cei care vor avea curiozitatea de a citi" Jurnalului" ei vor regăsi, în paginile lui, admirabile portrete cum sunt cele ale lui Liviu Ciulei, Radu Cosașu, Iorgu Iordan, Marin Sorescu, Ion Popescu-Gopo, Octavian Paler, Tita Chiper și Alexandru Ivasiuc, Elvira Godeanu, Florin Piersic, Ovid Crohmălniceanu, dar și radiografia ultimelor șapte decenii de istorie românească.
Nu numai cea a cinematografiei autohtone, nu numai cea a Festivalurilor de la Cannes, transmise atât de competent și grațios ani la rând în timpul "micii liberalizări", ci și o istorie a climatului politic și social și din anii '40 de sfârșit, și din anii '50, și din anii '60-'70, dar și din anii '80 ai trecutului secol".
Ecaterina Oproiu colindă lumea largă la festivaluri și conferințe, la Paris și Roma, la Londra, Moscova sau Madrid, la Calcutta și Cairo. Este prezentă, încă de la început, la Cannes, an de an, întâlnește și cunoaște, fără nici o exagerare, mari actori și actrițe, mari regizori și critici cinematografici (de la Mastroianni la Sidney Poitier, de la Melina Mercouri la Shirley Temple, de la Daniele Delorme la Francoise Arnoul, de la Alain Resnais la Henri Chapier și mulți, mulți alții ). Și înțelege enorm. Împărtășește totul în „corespondențe" când Televiziunea Română „conta" în Europa, cam până în ‘ 79.
Însemnările ei surprind schimbările, închiderile, contorsiunile interne, trădările în prietenii, surprizele caracterelor. Tot ceea ce a apărut că Jurnal între timp în ultimii ani poate fi citit că o Cronică a societății românești în izbirea ei cu istoria. Personajele sunt aproape toți scriitorii majori, și Marin Sorescu și Augustin Buzura sau Alexandru Ivasiuc și „umbra lui salvatoare", Tita Chiper, și Titus Popovici dar și Mihnea Gheorghiu, și Zoe Bușulenga sau Iorgu Iordan de la universitate, dar și istoricul Dinu C. Giurescu, filosoful Imre Toth, biologul Emil Palade sau regizorii Gopo, Elisabeta Bostan și Alexa Visarion.
Piesa de teatru "Nu sunt Turnul Eiffel", scrisă de Ecaterina Oproiu, a avut premiera în 1964, la Teatrul Tineretului din Piatra Neamţ.Regia era semnată de Liviu Ciulei, iar în rolul principal a jucat actorul Virgil Ogăşanu.
Piesa a fost reprezentată de opt teatre româneşti, trei grupuri dramatice studenţeşti, fiind tradusă în 12 limbi şi s-a jucat în 14 ţări, între care Anglia, Austria, Belgia, Bulgaria, fosta Cehoslovacie, Finlanda, Franţa, Germania, Iugoslavia, Polonia, SUA, fosta URSS. A primit premiul Ministerului Culturii în 1965, Marele premiu la Festivalul internaţional de la Zagreb, în 1966.
Alți oameni, alte filme, alte subiecte...
"A fost nevoie de un om independent, care nu e legat de mâini și de picioare de un partid, să spună acest simplu adevăr. (anume, că arșii nu pot fi tratați în România - n.n.) Dacă acest simplu adevăr ar fi fost spus imediat după incendiu, ar fi murit mult mai puțini oameni".
Așa a spus regizorul, încercând să mascheze prezența dlui Voiculescu în pelicula d-sale, un documentar care așteaptă verdictul juriului Oscar... Numai că, deși un documentar ar trebui să spună adevărul, aici nu se întâmplă asta. "Sunt unele review-uri internaționale care spun că este unul dintre cele mai bune filme despre jurnalism, făcute vreodată". Așa o fi, oare? Răspunsul e simplu. Să ne amintim totul, așa cum a fost, în realitate.
Eram, deci, singur, în studioul Realitatea Tv, așteptând să primesc, de la producător, sau pe sms, date despre ce se întâmplase și ce se întâmpla acolo. Oamenii trimiteau, eu le citeam așteptând ca echipa de filmare a Realității să ajungă la Colectiv. Apoi au început să curgă pe ecrane scene de groază, pe care nu le mai amintesc. Dar un lucru este sigur.
Primul om care a spus clar, chiar atunci, în acea noapte, în direct, că cei arși NU POT FI TRATAȚI ÎN ROMANIA, a fost Cozmin Gușă. Și nu pentru că ar fi fost un mare specialist în medicină, ci pentru că el însuși trecuse printr-o astfel de experiență îngrozitoare. A povestit cum propriul său frate, ars în urma unui accident, a putut fi salvat DOAR pentru că a avut noroc de la Dumnezeu și Cozmin a reușit să găsescă un avion, cu care să l ducă la o clinică din Germania, în timpul cel mai scurt.
Am preluat, toți colegii apoi această temă, repetând-o de sute de ori, la toate orele și la toate emisiunile de a doua și a treia zi. Zile în care NIMENI din presă, sau din medicină sau politică n-a spus nimic despre asta. Abia mai târziu, când arșii de la "Colectiv" au început să moară unul după altul, tema "trimiterii în străinătate a arșilor" a început să se profileze pe scena publică românească și să fie susținută de media. Adevărul e, (poate află și dl. regizor!!!) că acest simplu adevăr a fost spus imediat după incendiu, dar oamenii arși au continuat să moară, în număr mare...
Nu e vorba despre orgolii, aici. Doar despre "mici corecții". Așadar: nu era nevoie de un Vlad Voiculescu să spună acest "simplu adevăr", fiindcă el a fost spus chiar în acea noapte și în fiecare oră, la jurnalele Realității Tv, în fiecare zi după aceea. Mărturie stă arhiva acelei televiziuni, dacă vreun regizor care vrea să facă un documentar, ar dori s-o consulte. Mai ales, dacă vrea să realizeze "cel mai bun documentar despre jurnalism făcut vreodată"... Dar asta nu se va întâmpla. Oamenii care fac film astăzi sunt radical altfel, iar multe din filmele făcute de aceștia sunt așa cum sunt, chiar dacă obțin premii internaționale. Cu care ne mândrim. Într-un cuvânt, nu mai suntem Turnul Eiffel.
Octavian Hoandra
-
În România nu a mers ca în Bulgaria
Sistemul vrea sa desavarșeasca lovitura de stat din 6 decembrie 2024 prin capturarea justiției, pentru a obține control ...
-
Și încă o dată moare ȚARA...
Și inca o data moare ȚARA, domnule general Radu Theodoru! Caci pentru noi toți cei care v-am cunoscut, v-am respectat ș ...
-
Bolojan a fost salvat de la demitere pe filiera Ungaria-Austria
Acum exact o saptamana, Ilie Bolojan se afla in vizita oficiala la Viena, dupa ce petrecuse ziua anterioara la Budapesta ...
-
Europa devine irelevantă!
Ceea ce la inceputul secolului le parea unora „sfarșitul istoriei" - un neoliberalism care face din competiție ese ...
-
Justiție capturată înseamnă stat captiv
Documentarul "Justiție capturata" al publicației Recorder va fi difuzat de TVR și de B1TV. Mafia poate dormi liniștita: ...
-
Agentul 00Vișan
Doua grupari ale mișcarii suveraniste au fost puternic afectate, mai ales imagologic, de așa-zisul analist politi ...
-
Cine conduce, cu adevărat, România?
Ieri, intr-o ședința semi-secreta, Guvernul Romaniei s-a intrunit pentru a aproba un singur act normativ: o hotarare de ...
-
Cum tastează ecranul: de la boomeri la mileniali și de la zoomeri la GenAlpha - lecții la coadă la cafea
Stau la coada la o cafea. Ca tot humanoidul conectat și tehnologizat: cu ochii in ecranul telefonului. Un puști zambește ...
-
În Bucureștiul iubit
Doar 12 procente din bucureștenii cu drept de vot l-au ales pe Ciucu, opt procente pe Alexandrescu și șapte pe Baluța. A ...
-
Cum am prevazut scorul lui Ciprian Ciucu și de ce ăia care spun "marș" nu câștigă
Lista predicțiilor mele politice din ultimii 5 ani arata in felul urmator: 2020: am zis ca Nicușor Dan ia primaria cu 4 ...
-
Europa între doctrina Monroe-Trump și "erodarea civilizațională"
Greu de ințeles de ce politicienii noștri refuza cu obstinație sa comenteze Strategia Naționala de Securitate a SUA, un ...
-
Rolul traseistului tactic Daniel Zamfir în strategiile PSD
Dupa ce da cate un tun, Daniel Zamfir iși șterge urmele ca țestoasele batrane care și-au depus ouale și o taie tiptil in ...
-
Novorusia, proiectul care ar deveni realitate? Dacă da, este casus belli? Pentru cine?
Reiau un text publicat la inceput de an 2022. Atunci cand analiștii noștri copiau, cum le sta in obicei, semnalelel date ...
-
Să izolăm musca de pe căciula lui Grindeanu
Nu cred ca SRI vrea sa aiba un ofițer acoperit ca Grindeanu, care sa aduca atatea prejudicii de imagine principalei noas ...
-
Dacă nu e un plan al Sistemului, atunci e disperare și prostie!
Ciprian Ciucu a fost lovit rau in aripa de sondajul comandat de catre HotNews celor de la AtlasIntel, sondaj ce-l arata ...
-
Povestea unei gene care a ținut cardiologii în șah
În cardiologie sunt puține momente cand simți ca știința schimba cu adevarat regulile jocului. Acesta este unul di ...
-
Asa cum a fost Artan!
Este poate cel mai nefiresc text pe care il pot scrie pentru ca imi vine permanent in memorie zambetul lui cvasi-curteni ...
-
Mafia avocaților și judecătorilor legată de primăria lui Bolojan (II)
Așa cum am aratat in prima parte a articolului, existența unei mafii judiciare rapace la Oradea, cu implicații in afacer ...
-
1 Decembrie. România întreabă: mai știi că ești român?
Am cunoscut o persoana. O persoana pe care nu aș fi crezut ca voi ajunge sa o apreciez. Nu total, e drept, ci din anumit ...
-
Lupul Bolojan vânat de procurorii patriei!
Procurorii patriei sunt pe urmele premierului Ilie Bolojan intr-un context deloc favorabil, marcat de o stare acc ...
-
Ionuț Moșteanu a fost lucrat de o branșă a serviciilor. Sunt bani mulți în joc
E un deja-vu in toata aceasta poveste. Este povestea cu diploma care e reala, e vina lui. A facut ceva care nu se face. ...
-
Alegerile din 7 decembrie vor sfârși cariera politică a cel puțin unui candidat!
Daca "dreapta", adica Ciucu/Drula, va pierde alegerile de la PMB nu se va intampla din cauza doamnei Ciceala, ci pentru ...
-
Vreți America? Dați jos icoana lui Macron din birouri
Macronismul inseamna taierea punților peste Atlantic și investiția intr-un set de izmene pe calator luat din Place Vend& ...
-
Pentru ce actor statal mai lucrează Parchetul General al României?
În numele interesului public, aș vrea sa aflu cine este patriotul roman din cadrul Parchetului General, care a dec ...
-
Schimbare de paradigmă geopolitică: Capitalul arab, emiratez și saudit, poate deveni jucător strategic în economia României
Din acest punct de vedere semnalez doua știri de presa din ultimele trei zile ce vizeaza cei doi giganți energetici, Luk ...
-
Col. (r) SRI Păcuraru: "Am certitudinea că Georgescu e ofiţer în rezervă al Armatei"
Afirmatia din titlu vine in completarea explicatiei faptului ca Georgescu era filat prin '97 de Directia Siguranta Milit ...
-
Razboaiele sunt intotdeauna absurde
Pe 27 noiembrie, se semneaza acordul de pace in Ucraina. Daca te uiti pe facebook-ul romanesc, e deja pace. La tv, slabu ...
-
Atenție la USR!
Romania traiește un fenomen politic extrem de periculos, dar mulți inca nu il vad. În timp ce PSD și PNL sunt para ...
-
A venit aseară Potra, din Dubaiul de departe
Distinsul domn Potra a cerut sa fie repatriat din Dubai in Romania, pentru a participa la un proces in care se va dovedi ...
-
Strategia Națională de Apărare: 40 de pagini de mizerabilă filosofie globalistă
Consiliul Suprem de Aparare a Țarii (CSAȚ) a dat publicitații Proiectul de strategie de aparare pe care il propune spre ...
comentarii
Adauga un comentariuAdauga comentariu