Analiză Foreign Policy: Era unui „Schengen militar" a sosit
Postat la: 05.03.2024 | Scris de: ZIUA NEWS
0
La sfârșitul lunii ianuarie, Germania, Țările de Jos și Polonia au semnat un acord pentru a crea un coridor de transport militar între ele, dând un impuls necesar obiectivului mult discutat, dar rar urmărit, de îmbunătățire a mobilității militare în întreaga Europă.
Siemtje Möller, secretarul de stat parlamentar în cadrul Ministerului Federal al Apărării din Germania, a declarat că acest coridor face ca mobilitatea militară „să se îndrepte către un adevărat Schengen militar". Nu este prima dată când factorii de decizie europeni au prezentat ideea de a adapta circulația existentă fără viză a persoanelor și a mărfurilor în zona Schengen la circulația trupelor și a echipamentelor militare în toată Europa. Dar acum ideea capătă amploare.
Ideea unui Schengen militar a apărut pentru prima dată după anexarea Crimeii de către Rusia. La zece ani de la anexarea Crimeii de către Rusia și la doi ani de la invazia rusă în curs de desfășurare în Ucraina, Europa își dă seama că e bine să se pregătească pentru eventualitatea în care președintele rus Vladimir Putin ar decide să-și folosească armata și mai departe spre vest. Oficialii militari europeni analizează lecțiile învățate în timpul Războiului Rece - printre acestea se numără lecțiile specifice despre mobilitatea militară.
Cu toate acestea, mai mulți experți, diplomați și surse militare au declarat pentru FP că progresul este mult mai lent decât s-a dorit. „Liberalizarea regulilor este aprobată de toată lumea", a declarat Tomasz Szatkowski, reprezentantul permanent al Poloniei la NATO, pentru Foreign Policy. „Dar problema este că vorbim despre asta din 2015." Europa a recunoscut că tensiunile din perioada Războiului Rece ar putea reveni și că țările europene au „un drum lung de parcurs" pentru a transporta efectiv personalul și materialele.
Tranzitul oricărui element care ține de o misiune militară în Europa este plin de obstacole, de la obstacole birocratice, la lacunele de infrastructură, care pot cauza întârzieri decisive. Urmas Paet, europarlamentar din statul baltic Estonia și vicepreședintele Comisiei pentru Afaceri Externe, a evaluat mobilitatea militară la trei din 10 și a spus că în prezent poate dura „săptămâni sau oricum mai mult de o săptămână" pentru a trimite provizii în statele baltice.
Birocrația e împovărătoare. O serie de aprobări trebuie să fie obținute de la diferite ministere din diferite țări și, uneori, din diferite regiuni dintr-o națiune. Majoritatea drumurilor și podurilor au fost construite pentru uz civil și este puțin probabil să reziste la volumul echipamentelor militare grele. Deoarece conducta de combustibil din Europa centrală nu se extinde în statele din est, întârzierile mai lungi în furnizarea de combustibil ar putea fi un factor decisiv. În plus, ecartamentul feroviar din fostele state sovietice diferă ca mărime de ecartamentul feroviar european, iar transferul a mii de trupe și echipamente de la un tren la altul, într-o situație de război, ar îngreuna această sarcină și ar consuma mai mult timp.
Generalul Ben Hodges, fost comandant NATO, primul susținător al unui „Schengen militar", care probabil a și inventat termenul, a spus că lucrul bun este că, în ultimii ani cel puțin, discuțiile s-au reluat. „Acum aud miniștri vorbind despre asta", a spus el pentru FP, la recenta Conferință de Securitate de la München.
Hodges a spus că flexibilitatea de a se mișca rapid într-un moment de criză este o parte esențială a doctrinei de descurajare militară. Capacitatea unei forțe armate de a se mobiliza și de a se mișca rapid ar trebui să fie vizibilă pentru inamic și să-l descurajeze să atace, în primul rând, a spus el.
„Trebuie să avem o capacitate reală, nu doar echipamente și trupe, ci și capacitatea de a ne mișca rapid, de a furniza piese de schimb, de a depozita combustibil și muniție, iar rușii trebuie să vadă că avem toate astea", a spus el.
Hodges a salutat acordul încheiat între Germania, Țările de Jos și Polonia, ca fiind un început excelent, și a spus că multe alte astfel de coridoare sunt în discuție. (Șeful Apărării din Bulgaria, amiralul Emil Eftimov, a spus că aliații ar trebui să acorde prioritate unui coridor de la Alexandroupolis din Grecia, până în România, și altuia de la Marea Adriatică, prin Albania și Macedonia de Nord.)
„Vor să aibă coridoare din Grecia, spre Bulgaria, până în România", a adăugat Hodges. „Scopul tuturor acestor coridoare este acela de a avea un traseu lin din punct de vedere al infrastructurii, dar și de a rezolva din timp obstacolele vamale și juridice în avans."
Coridorul german-olandez-polonez este primul dintre multele preconizate și este de așteptat să identifice și să rezolve blocajele și, eventual, să ofere un șablon pentru viitoarele coridoare. O sursă militară de rang înalt care a vorbit cu FP sub rezerva anonimatului a spus că acest coridor va conduce la analizarea unei întregi game de probleme. Pe timp de pace, a spus el, va permite, de asemenea, autorităților să netezească procesele federale, deoarece în Germania fiecare land, sau stat federal, are propriul set de legi pentru trupe sau orice echipament periculos care tranzitează teritoriul său. Pe timp de război, a adăugat el, coridorul ar fi „mult mai mult decât un drum".
„O sută de mii de soldați sau mai mulți ar fi probabil în mișcare, într-un moment de criză. Ar avea nevoie de un loc de oprire, de odihnă, de acces la depozitele cu piese de schimb și la centrele de depozitare a combustibilului. De asemenea, am avea nevoie de aranjamente pentru a avea grijă de refugiații de război, într-un astfel de scenariu", a spus el.
Aceasta este o cerință dificilă chiar și pentru trei națiuni. Cooperarea între peste două duzini de state membre, în special una care implică bărbați înarmați și echipamente periculoase, va fi grevată de nenumărate alte reglementări. Apărarea este „o competență națională", a adăugat Paet, iar „țările împărtășesc ceea ce doresc să împărtășească". Țările nu împărtășesc cu ușurință detalii despre infrastructura critică, cum ar fi unde și câte poduri au clasificare militară de transport și pot suporta greutatea tancurilor.
Rafael Loss, expert în apărare la think tank-ul Consiliul European pentru Relații Externe, a spus că nu există un catalog al nevoilor de infrastructură. „Nu este clar de ce fel de infrastructură este nevoie și unde", a spus el pentru FP. Potrivit unui raport al Centrului de Analiză a Politicii Europene (CEPA) publicat în 2021, 90% din autostrăzi, 75% din drumurile naționale și 40% din podurile din Europa sunt capabile să transporte vehicule cu încărcătura maximă clasificată militar de 50 de tone. În timp ce tancurile Leopard și Abrams - ambele și-au dovedit eficiența împotriva Rusiei, pe câmpul de luptă ucrainean - cântăresc semnificativ mai mult.
„Tancul Leopard cântărește aproximativ 75 de tone, iar Abrams este mai greu", a spus Hodges. „În marea lor majoritate, aceste tancuri ar fi transportate pe HET-urilor (transportoare de echipamente grele), iar fiecare HET cântărește aproximativ 15 până la 20 de tone. Nu va fi un singur tanc pe drum." CEPA a remarcat că „o combinație de camion, remorcă și tanc greu ar putea depăși cu mult 120 de tone", excluzând zonele mari de infrastructură existentă potrivită pentru mobilitatea militară.
UE a recunoscut nevoia de finanțare a infrastructurii cu dublă utilizare - civilă și militară - și a aprobat deja finanțarea pentru 95 de astfel de proiecte, deși mult mai multe au licitat pentru fonduri. Ambasadorul polonez și Hodges s-au declarat îngrijorați de reducerea fondurilor alocate pentru instrumentul UE de finanțare a infrastructurii, Facilitatea de Conectare a Europei (CEF), de la 6,5 miliarde de euro, la 1,7 miliarde de euro.
Rail Baltica, un proiect feroviar transnațional finanțat prin CEF, intenționează să extindă rețeaua feroviară a Europei către statele baltice Lituania, Estonia și Letonia, care urmează să fie funcțională până în 2030. Dar preocupările legate de finanțare au fost raportate de publicațiile locale de știri. Mai mult, există o rezistență pronunțată din partea Franței, Belgiei și chiar a Germaniei de a cheltui pentru extinderea conductei centrale europene către națiunile din est, care adesea cheltuiesc o parte mai mare din PIB pentru apărarea colectivă a Europei decât economiile mult mai mari de pe continent.
Agenția Europeană de Apărare, care coordonează cooperarea UE în domeniul apărării, lucrează la standardizarea proceselor birocratice pentru mobilitatea terestră și aeriană și la dezvoltarea unui formular comun pentru simplificarea documentelor. Dar, deși au convenit 25 de state membre, există reticență din partea statelor membre care nu au integrat încă aceste „aranjamente tehnice" în procesele lor naționale.
Este adesea greu să-i împingi pe toți cei 27 de membri ai UE și peste 30 ai NATO către un consens, dar Hodges are motive să fie plin de speranță, de la ultimul summit NATO de la Vilnius, Lituania. În iulie anul trecut, secretarul general al NATO, Jens Stoltenberg, a anunțat trei planuri regionale de apărare - primul de la sfârșitul Războiului Rece. El a spus că NATO își va planifica și își va consolida descurajarea în Atlantic și zona arctică europeană, în nord, în regiunea Baltică și Europa Centrală, în centru, și în Marea Mediterană și Marea Neagră, în sud. Aceste planuri vor permite membrilor NATO să evalueze cerințele exacte de apărare, să le repartizeze diferiților aliați și, în acest proces, să înțeleagă nevoile logistice specifice. Hodges speră că acest lucru s-ar putea dovedi a fi o „schimbare determinantă".
DIN ACEEASI CATEGORIE...
![albeni](https://www.ziuanews.ro/static/images/albeni.jpeg)
ULTIMA ORA
-
FBI vrea să-l audieze pe Trump, după controversele referitoare la glonțul care ar fi atins urechea fostului președinte
FBI încearcă să îl audieze pe fostul preşedinte Donald Trump în ancheta sa privind tentativa de asasinat pentru a obţine o declaraţie a victimei - o parte standard a anchetei, deoarece este victima unei infracţiuni, a declarat un oficial american.
-
Un cercetător care a ajutat mari companii să dezvolte alimente ultraprocesate „dă din casă": 2 moduri surprinzătoare în care producătorii le fac irezistibile
Conform profesorului Barry Smith, expert în alimentația multisenzorială de la Universitatea din Londra, alimentele ultraprocesate precum chipsurile, fursecurile și ciocolata sunt concepute pentru a crea dependență, transmite Busines Insider.
-
Finlanda a anulat condamnările a 7 bărbați care au violat o femeie cu dizabilități. Instanța a decis că handicapul femeii nu înseamnă că nu își poate da consimțământul
Un tribunal din Finlanda a anulat condamnările 7 bărbați găsiți vinovați de violarea unei femei cu dizabilități intelectuale. Aceștia au fost întemnițați pentru că au violat-o în mod repetat pe femeie timp de 3 ani, potrivit Remix News.
-
Apare cardul european de vaccinare, din septembrie 2024. Proiect pilot în cinci state UE
Un proiect pilot privind lansarea cardului european de vaccinare va fi implementat, din septembrie 2024, în cinci state UE, anunță euvabeco.eu.
-
Iese "la incalzire" Michelle: Obama o consideră „incompetentă" pe Kamala
Fostul președinte al Statelor Unite ale Americii, Barack Obama, nu a susținut candidatura la președinție a vicepreședintelui Kamala Harris, in schimb crede ca sotia sa Michele ar fi cea mai potrivita pentru rolul de presedinte al SUA.
-
Carmen Iohannis la Paris cu rochie Dolce&Gabbana și geantă Dior
Preşedintele României, Klaus Iohannis, a participat astăzi la inaugurarea Casei României, la Ambasada României din Paris.
-
Atletului francez Sasha Zhoya i s-a aprobat cererea de a defila în fustă la Ceremonia de deschidere a Jocurilor Olimpice de la Paris
Principalul candidat la o medalie la atletism, francezul Sasha Zhoya, va putea defila în fustă la ceremonia de deschidere a Jocurilor Olimpice. Atletul, care va alerga în cursa de 110 m obstacole, a cerut să poarte o fustă vineri seara, când va avea loc Ceremonia de deschidere la Paris. După discuții cu Comitetul Olimpic și Federația Franceză de Atletism, i s-a aprobat cererea.
-
Donald Trump: "Joe Biden a fost înlăturat cu o lovitură de stat de către Nancy Pelosi și Barack Obama"
Joe Biden, care a renunțat în cele din urmă să candideze pentru un al doilea mandat, a fost „împins" afara, a criticat joi concurentul său republican în timpul unui interviu pentru Fox News.
-
Mister vechi de 3.000 de ani descifrat: Totul a fost creat de civilizația biblică, dar descoperit acum
Canaaniții au locuit în „Țara Făgăduinței" din 3500 î.Hr. până în 1200 î.Hr. înainte de a fi cuceriți de triburile israeliene în urma ieșirii lor din Egipt. Ei sunt menționați de mai multe ori în Vechiul Testament, inclusiv în cărțile Geneza, Leviticul, Deuteronom și Iosua. Însă acum arheologii au descifrat un mister vechi de 3.000 de ani: alfabetul "pierdut" creat de civilizația biblică.
DIN CATEGORIE
- TOP CITITE
- TOP COMENTATE
- 1.Declarația summitului NATO de la Washington deschide calea spre Al Treilea Razboi Mondial - Textul integral
- 2.Ursula a explodat si urlă că UE se delimitează ferm de Viktor Orban după vizita la Putin!
- 3.Devine "groasă" treaba: Erdogan, șeful unei țări NATO, îl acuză pe Biden de complicitate la crime de război!
- 4.Răsturnare de situație: Viktor Orbán a fost reevaluat de americani după vizita la Zelenski
- 5.DEZASTRU: Care sunt noile priorități ale Ursulei von der Leyen.C um va acționa Comisia Europeană încă cinci ani
- 6.Democrații vorbesc despre retragerea lui Biden din cursa prezidențială după prestația de la dezbaterea cu Trump: "Este terminat!"
- 7.Ucraina riscă să rămână fără ajutorul promis de Macron. Marine Le Pen trasează deja 'linii roșii' în privința războiului
- 8.Robinette Off! Lui Joe Biden i s-a oprit conducta cu fonduri a donatorilor de la Hollywood care acum îi cer retragerea
- 9.POLITICO o face praf pe von der Leyen după decizia instanței pe vaccinurile COVID: A primit o lovitură majoră
- 10.Președintele Serbiei profețește: "Europa și SUA se pregătesc de război direct cu Rusia"
comentarii
Adauga un comentariuAdauga comentariu