CCR nu cedează la presiunile Comisiei Europene: "Curtea nu poate fi acuzată pentru voința politică a autorităților cu rol în elaborarea legilor!"
Postat la: 09.11.2021 | Scris de: ZIUA NEWS
Rapoartele MCV nu constituie norme de drept european, recomandările sunt opționale și nu obligatorii, astfel că instanţele de judecată din România nu le pot invoca pentru a lua decizii mai presus de legile naționale.
De asemenea, dacă se dorește desființarea SIIJ, aceasta se poate realiza numai prin lege adoptată de Parlament, iar CCR nu poate fi acuzată și nu poate fi responsabilă pentru omisiunea, neglijența sau lipsa de diligență a autorităților publice cu rol în elaborarea politicii legislative și nici pentru voința politică a acestora. Explicațiile aparțin CCR și apar în răspunsul Curții Constituționale pentru comisarul european de Justiție.
Context: În iunie, CCR a respins criticile de neconstituționalitate privind Secţia pentru investigarea infracţiunilor din Justiţie, după o decizie a Cuții de Justiție a Uniunii Europene (CJUE). Comisarul european pentru Justiţie, Didier Reynders, a cerut Guvernului României clarificări privind decizia CCR legată de desființarea SIIJ. „Decizia Curții Constituționale generează preocupări serioase, întrucât afectează nucleul ordinii juridice a Uniunii Europene", afirmă comisarul european. „Decizia Curții Constituționale contravine principiilor fundamentale ale dreptului UE, în special principiului conform căruia dreptul Uniunii prevalează asupra dreptului național și că hotărârile Curții de Justiție sunt obligatorii pentru toate instanțele naționale și pentru toate celelalte autorități ale statelor membre", mai spune oficialul. Comisia Europeană spune că „SIIJ a fost utilizată ca instrument de presiune asupra judecătorilor și procurorilor și că funcționarea sa continuă nu este în conformitate cu recomandările MCV", iar decizia CCR „riscă să constituie un obstacol în calea îndeplinirii obiectivelor de referință ale MCV".
Cum a explicat CCR în iunie punctul de vedere în legătură cu decizia Curţii de Justiţie a Uniunii Europene cu privire la SIIJ. "Din perspectiva controlului de constituţionalitate, hotărârea CJUE nu aduce elemente de noutate, nici cu privire la efectele juridice pe care le produc Decizia 2006/928 şi rapoartele MCV întocmite de Comisie pe baza acesteia, stabilind, aşa cum o făcuse în prealabil şi instanţa constituţională română, caracterul obligatoriu al Deciziei 2006/928 şi caracterul de recomandare al rapoartelor MCV, şi nici cu privire la conţinutul Deciziei 2006/928, stabilind că România are sarcina de a colabora cu bună-credinţă cu Comisia Europeană 'pentru a surmonta (...) dificultăţile întâmpinate cu privire la realizarea obiectivelor de referinţă menţionate'. Prin urmare, Curtea şi-a menţinut jurisprudenţa anterioară şi a constatat că singurul act care, în virtutea caracterului său obligatoriu, ar fi putut constitui normă interpusă controlului de constituţionalitate realizat prin raportare la art.148 din Constituţie - Decizia 2006/928 -, prin dispoziţiile şi obiectivele pe care le impune, nu are relevanţă constituţională, întrucât nu complineşte o lacună a Legii fundamentale şi nici nu stabileşte un standard mai ridicat de protecţie decât normele constituţionale în vigoare", susţine CCR.
Curtea Constituţională aminteşte că CJUE a stabilit că reglementările privind înfiinţarea SIIJ trebuie să respecte următoarele:
* să fie justificate de imperative obiective şi verificabile legate de buna administrare a Justiţiei;
* să fie însoţită de garanţii specifice care să înlăture orice risc care să aducă atingere independenţei judecătorilor şi procurorilor;
* în cadrul procedurii de investigare, judecătorii şi procurorii să beneficieze de dreptul la o cale de atac eficientă şi la un proces echitabil, de prezumţia de nevinovăţie şi de dreptul la apărare.
"Având în vedere cele trei aspecte asupra cărora s-a pronunţat CJUE, care decurg din dreptul Uniunii şi în special din valoarea statului de drept prevăzută la articolul 2 TUE, Curtea Constituţională a analizat în ce măsură principiul statului de drept, care are consacrare expresă în dreptul naţional, în art.1 alin.(3) din Constituţia României, este afectat prin reglementările care guvernează înfiinţarea Secţiei pentru investigarea infracţiunilor din Justiţie şi a constatat că acestea reprezintă o opţiune a legiuitorului naţional şi îndeplinesc garanţiile stipulate în Hotărârea CJUE, în acord cu prevederile constituţionale cuprinse în art.1 alin.(3) şi în art.21 alin.(1) şi (3) referitoare la accesul liber la justiţie, dreptul la un proces echitabil şi soluţionarea cauzelor într-un termen rezonabil şi, implicit, în acord cu prevederile art.2 şi art.19 alin.(1) TUE", transmite CCR.
Referitor la competenţa instanţei de judecată cu privire la interpretarea şi aplicarea dreptului european, CCR susţine că, în primul rând, o instanţă judecătorească are competenţa să analizeze conformitatea unei dispoziţii din "legile interne" cu dispoziţiile de drept european prin prisma art.148 din Constituţie şi, în cazul în care constată contrarietatea, are competenţa să aplice cu prioritate dispoziţiile de drept al Uniunii în litigiile ce antamează drepturile subiective ale cetăţenilor.
"În toate cazurile, prin noţiunea de 'legi interne', Constituţia are în vedere exclusiv legislaţia infraconstituţională. Legea fundamentală îşi prezervă poziţia ierarhic superioară în virtutea art.11 alin.(3) din Legea fundamentală, art.148 neatribuind dreptului Uniunii prioritate de aplicare faţă de Constituţia României, astfel că o instanţă judecătorească nu are abilitarea de a analiza conformitatea unei dispoziţii din 'legile interne', constatate ca fiind constituţională printr-o decizie a Curţii Constituţionale, cu dispoziţiile de drept european prin prisma art.148 din Constituţie", mai arată CCR.
În opinia Curţii Constituţionale, declarând caracterul obligatoriu al Deciziei 2006/928, CJUE a limitat efectele acesteia dintr-o dublă perspectivă: pe de o parte, a stabilit că obligaţiile ce rezultă din decizie cad în sarcina autorităţilor române competente să colaboreze instituţional cu Comisia Europeană (par.177 din hotărâre), deci în sarcina instituţiilor politice, Parlamentul şi Guvernul României, şi, pe de altă parte, că obligaţiile se exercită în temeiul principiului colaborării loiale, prevăzut de art.4 TUE.
"Din ambele perspective, obligaţiile nu pot incumba instanţelor de judecată, organele statului care nu sunt abilitate să colaboreze cu o instituţie politică a Uniunii Europene", este una dintre concluziile CCR.
"În al treilea rând, Curtea a constatat că dispozitivul Hotărârii CJUE, potrivit căruia o instanţă de judecată 'este autorizată să lase neaplicată din oficiu o dispoziţie naţională care intră în domeniul de aplicare al Deciziei 2006/928 şi pe care o consideră, în lumina unei hotărâri a Curţii, ca fiind contrară acestei decizii sau articolului 19 alineatul (1) al doilea paragraf TUE' nu are niciun temei în Constituţia României, întrucât art.148 din Constituţie consacră prioritatea de aplicare a dreptului Uniunii faţă de dispoziţiile contrare din legile interne. Or, rapoartele MCV, întocmite în baza Deciziei 2006/928, prin conţinutul şi efectele lor, astfel cum acestea au fost stabilite prin Hotărârea CJUE din 18 mai 2021, nu constituie norme de drept european pe care instanţa de judecată să le aplice cu prioritate înlăturând norma naţională. Aşa fiind, judecătorul naţional nu poate fi pus în situaţia de a decide aplicarea prioritară a unor recomandări în detrimentul legislaţiei naţionale, declarată conformă Constituţiei naţionale de către Curtea Constituţională, întrucât rapoartele MCV nu normează, deci nu sunt susceptibile de a intra într-un conflict cu legislaţia internă", mai explică CCR.
În concluzie, CCR consideră că hotărârea din 18 mai 2021, pronunţată de CJUE, nu poate fi considerată un element ce poate determina un reviriment jurisprudenţial sub aspectul constatării incidenţei Deciziei 2006/928/CE în controlul de constituţionalitate şi, implicit, a încălcării art.148 din Constituţie.
Pe 18 mai, Curtea de Justiţie a Uniunii Europene a decis că este de competenţa instanţelor naţionale să verifice dacă înfiinţarea Secţiei speciale de investigare a infracţiunilor din Justiţie, care are competenţa exclusivă de anchetare a judecătorilor şi procurorilor, respectă cerinţele prevăzute de Carta drepturilor fundamentale a Uniunii Europene.
Potrivit Curţii de Justiţie a UE, "revine instanţelor naţionale sarcina de a verifica dacă reforma care a condus în România la înfiinţarea unei secţii specializate în cadrul Ministerului Public însărcinate cu anchetarea judecătorilor şi a procurorilor, precum şi normele privind numirea procurorilor încadraţi în această secţie nu sunt de natură să facă secţia menţionată permeabilă la influenţe exterioare".
DIN ACEEASI CATEGORIE...
-
Andrei Caramitru: "Echipa Bolojan-Nazare e top. Ne scoate din belea, dar românii trebuie să muncească mai mult"
Economistul Andrei Caramitru susține ca Romania incepe sa iasa din zona de risc pe finanțe publice, grație masurilor lua ...
-
A apărut "Colindul Bolojanului": "Pensii înghețate, salarii tăiate, datorită ție, măi, dragă Ilie!"
Presa din județul Bihor - acolo unde a activat Ilie Bolojan inainte sa vina la București - a publicat, inainte de Craciu ...
-
Regizorul Stere Gulea: "România va trece printr-un regim autocratic. Societatea, oamenii sunt cam de nivelul ăsta!"
Romania va trece, probabil, printr-un regim autocratic, pentru ca acesta e nivelul de aspiratie al majoritatii populatie ...
-
TOPURILE 2025 ale Clubului de Gândire GOLD. Cine sunt laureații în politica internă și externă! - Solid News
La finalul sezonului de emisiuni de la GOLD FM și la finalul anului 2025, marcat de evenimente politice interne (alegeri ...
-
Capitalizarea nemulţumirii sociale: AUR, pe primul loc în cel mai recent sondaj. PSD, pe locul 2. Împreună ar avea majoritate parlamentară să trântească guvernul
AUR conduce in intentiile de vot la alegerile parlamentare, cu un scor de 35%, urmat de PSD, cu 22%, releva un sondaj CU ...
-
Nicușor Dan: CSM va pleca de urgență dacă nu acționează în interes public
Presedintele Nicusor Dan a declarat duminica, ca va initia in ianuarie un referendum in randul corpului magistratilor, c ...
-
Concedieri în primării, dar nu și pentru amante. Ce spun doi edili despre angajările din instituțiile pe care le conduc: "Cât timp își face treaba..."
În timp ce vorbesc despre reforma, taieri de posturi și eliminarea sinecurilor, doi primari - unul de la PNL și un ...
-
Protest în Capitală față de Legea Vexler. Claudiu Târziu (Acțiunea Conservatoare): Tăcerea ne face complici! Această lege nu trebuie promulgată
Partidul Acțiunea Conservatoare (ACT) a organizat vineri seara, in Capitala, un protest fața de Legea Vexler, avertizand ...
-
Mari probleme pentru Ursula: Peste 10.000 de fermieri iau cu asalt Bruxelles-ul - Protest agresiv împotriva acordului UE-Mercosur
Peste 10.000 de fermieri din state membre UE s-au adunat joi la Bruxelles pentru a manifesta impotriva planurilor Comisi ...
-
Austeritatea lui Bolojan ne duce la sapă de lemn: consum mai mic cu 4%, 130.000 de firme închise, 20.000 de concedieri. Avertismente în valuri privind recesiunea
Austeritatea impusa de Guvern a venit cu efecte in lanț care se vad deja in economie. Consumul, motorul principal al cre ...
-
Doi foști premieri acuză incompatibilitate și incompetență la vârful Guvernului? Ponta și Grindeanu contestă propunerea lui Radu Miruță la Apărare
Fostul premier Victor Ponta lanseaza un atac dur dupa ce USR l-a propus pe actualul ministru al Economiei, Radu Miruța, ...
-
Cât de posibil este scenariul celui de-Al Treilea Război Mondial, NATO vs. Rusia. Doi generali au dat verdictul
Marea Britanie, Germania și Franța se pregatesc de un eventual razboi. Oficiali din armatele celor trei state au avertiz ...
-
Ministerul Finanțelor alocă 3.8 miliarde de lei pe final de an: Banii merg către proiecte care au încins coaliția
Ministerul Finanțelor aloca 3.8 milioane de lei pe final de an. Alexandru Nazare a explicat cum vor fi distribuiți banii ...
-
Scandal monstru în Parlament: Silviu Vexler a rupt pozele cu Nicolae Iorga, Vasile Alecsandri și Mihai Eminescu!
Silviu Vexler, inițiatorul legii privind combaterea xenofobiei, a rupt o foaie care conținea fotografii cu Mihai Eminesc ...
-
Ciprian Ciucu anunță dezastrul găsit după Nicușor Dan la Primăria Capitalei: STB în insolvență, Termoenergetica e praf, datorii uriașe, blocaje!
Noul primar general, Ciprian Ciucu, anunța ca, imediat dupa momentul in care a caștigat alegerile, a gasit la Primaria C ...
-
Ce a înțeles Andrei Caramitru din "Lupta pentru acapararea României": Există patru echipe
Gruparile și lupta totala care e acum. ca sa ințelegem toți ce se intampla. Exista 4 "echipe": 1) TEAM KGB. A existat un ...
-
Piperea mută disputa cu Recorder la Bruxelles: Kovesi așteaptă prescripția în dosarul vaccinurilor?
Avocatul Gheorghe Piperea, profesor de drept comercial la Facultatea de Drept a Universitații din București și europarla ...
-
Călin Georgescu: "Carul cu proști s-a răsturnat la Bruxelles, nu la Caracal!"
Calin Georgescu a mers sa semneze controlul judiciar la IPJ Ilfov. Liderul suveraniștilor a fost așteptat și ovaționat d ...
-
Ilie Bolojan explică ce a semnat după vizita în Austria: Redevențele OMV cresc cu 40%
Premierul Ilie Bolojan anunța ca redevențele OMV vor crește cu 40%. Contractul a fost renegociat dupa o vizita a premier ...
-
PUSL, în fața Ministerului Mediului: „Indiferența lasă oameni în secolul XXI fără apă la robinet!"
Partidul Umanist Social Liberal (PUSL) continua acțiunile de protest impotriva modului in care Ministerul Mediului, Apel ...
-
Demisie contra moțiune: Grindeanu i-a cerut lui Bolojan să o demită pe ministra Buzoianu
Președintele PSD Sorin Grindeanu i-a cerut marți premierului Ilie Bolojan sa o demita pe ministra Diana Buzoianu (USR) d ...
-
Ministrul Investițiilor Europene îl dă pe Bolojan pe mâna lui Kovesi: Sesizează Parchetul European pe achiziția de microbuze
Ministrul Investițiilor Europene a decis sa reclame la Parchetul European modul in care s-au achiziționat microbuze pent ...
-
Cine a trădat de fapt - Fondatorul AUR face acuzații extrem de grave la adresa lui Simion: "Cel mai important faliment înregistrat de opoziția parlamentară în ultimii 35 de ani"
Claudiu Tarziu avertizeaza asupra celui mai important eșec al opoziției parlamentare din ultimele decenii, dupa ce o coa ...
-
"Ză gașca" - Caramitru explică eșecul dar și stalinismul de la USR: "Eu sunt încă șocat de deciziile lor. Poate veni și soacra lui Obama sau mama lui Musk!"
Andrei Caramitru explica eșecul dar și stalinismul de la USR, vizibile in rezultatele votului de la Primaria Capitalei: ...
-
Ciprian Ciucu dezvăluie primele măsuri după preluarea mandatului de primar general
Bucureștiul se pregatește pentru o noua etapa sub conducerea lui Ciprian Ciucu, caștigatorul alegerilor locale din 7 dec ...
-
Ce transmite Ciucu PSD după victoria în Capitală: „Este esenţial pentru încrederea dintre noi"
Ciprian Ciucu, care a castigat detasat alegerile la Primaria Capitalei, a declarat, intrebat daca in actualul context se ...
-
Traian Băsescu îi dă lecții lui Nicușor Dan: Eu când am plecat de la Primărie la Cotroceni și am pus mâna pe creștetul lui Videanu a ieșit din primul tur
Fostul președinte al Romaniei, Traian Basescu, a analizat rezultatul alegerilor pentru Primaria București, caștigate de ...
-
Sorin Grindeanu dă tonul votului pentru moțiunea de cenzură. Cum se poziționează PSD față de partenerii din coaliția de guvernare după rezultatul alegerilor
Sorin Grindeanu da tonul votului pentru moțiunea de cenzura. Cum se poziționeaza PSD fața de partenerii din coaliția de ...
-
Ciprian Ciucu câștigă cu un scor categoric alegerile pentru Primăria Capitalei
Mai multe sondaje din ziua votului arata faptul ca Ciprian Ciucu, candidatul PNL, a caștigat alegerile pentru Primaria C ...
-
Adrian Năstase lansează un scenariu-bombă în criza apei: "Barajul Paltinu un experiment militar?"
Adrian Nastase a postat pe blogul sau un comentariu despre scandalul din ultimele zile. Fostul premier a lansat un scena ...
comentarii
Adauga un comentariuAdauga comentariu