CCR nu cedează la presiunile Comisiei Europene: "Curtea nu poate fi acuzată pentru voința politică a autorităților cu rol în elaborarea legilor!"
Postat la: 09.11.2021 | Scris de: ZIUA NEWS

Rapoartele MCV nu constituie norme de drept european, recomandările sunt opționale și nu obligatorii, astfel că instanţele de judecată din România nu le pot invoca pentru a lua decizii mai presus de legile naționale.
De asemenea, dacă se dorește desființarea SIIJ, aceasta se poate realiza numai prin lege adoptată de Parlament, iar CCR nu poate fi acuzată și nu poate fi responsabilă pentru omisiunea, neglijența sau lipsa de diligență a autorităților publice cu rol în elaborarea politicii legislative și nici pentru voința politică a acestora. Explicațiile aparțin CCR și apar în răspunsul Curții Constituționale pentru comisarul european de Justiție.
Context: În iunie, CCR a respins criticile de neconstituționalitate privind Secţia pentru investigarea infracţiunilor din Justiţie, după o decizie a Cuții de Justiție a Uniunii Europene (CJUE). Comisarul european pentru Justiţie, Didier Reynders, a cerut Guvernului României clarificări privind decizia CCR legată de desființarea SIIJ. „Decizia Curții Constituționale generează preocupări serioase, întrucât afectează nucleul ordinii juridice a Uniunii Europene", afirmă comisarul european. „Decizia Curții Constituționale contravine principiilor fundamentale ale dreptului UE, în special principiului conform căruia dreptul Uniunii prevalează asupra dreptului național și că hotărârile Curții de Justiție sunt obligatorii pentru toate instanțele naționale și pentru toate celelalte autorități ale statelor membre", mai spune oficialul. Comisia Europeană spune că „SIIJ a fost utilizată ca instrument de presiune asupra judecătorilor și procurorilor și că funcționarea sa continuă nu este în conformitate cu recomandările MCV", iar decizia CCR „riscă să constituie un obstacol în calea îndeplinirii obiectivelor de referință ale MCV".
Cum a explicat CCR în iunie punctul de vedere în legătură cu decizia Curţii de Justiţie a Uniunii Europene cu privire la SIIJ. "Din perspectiva controlului de constituţionalitate, hotărârea CJUE nu aduce elemente de noutate, nici cu privire la efectele juridice pe care le produc Decizia 2006/928 şi rapoartele MCV întocmite de Comisie pe baza acesteia, stabilind, aşa cum o făcuse în prealabil şi instanţa constituţională română, caracterul obligatoriu al Deciziei 2006/928 şi caracterul de recomandare al rapoartelor MCV, şi nici cu privire la conţinutul Deciziei 2006/928, stabilind că România are sarcina de a colabora cu bună-credinţă cu Comisia Europeană 'pentru a surmonta (...) dificultăţile întâmpinate cu privire la realizarea obiectivelor de referinţă menţionate'. Prin urmare, Curtea şi-a menţinut jurisprudenţa anterioară şi a constatat că singurul act care, în virtutea caracterului său obligatoriu, ar fi putut constitui normă interpusă controlului de constituţionalitate realizat prin raportare la art.148 din Constituţie - Decizia 2006/928 -, prin dispoziţiile şi obiectivele pe care le impune, nu are relevanţă constituţională, întrucât nu complineşte o lacună a Legii fundamentale şi nici nu stabileşte un standard mai ridicat de protecţie decât normele constituţionale în vigoare", susţine CCR.
Curtea Constituţională aminteşte că CJUE a stabilit că reglementările privind înfiinţarea SIIJ trebuie să respecte următoarele:
* să fie justificate de imperative obiective şi verificabile legate de buna administrare a Justiţiei;
* să fie însoţită de garanţii specifice care să înlăture orice risc care să aducă atingere independenţei judecătorilor şi procurorilor;
* în cadrul procedurii de investigare, judecătorii şi procurorii să beneficieze de dreptul la o cale de atac eficientă şi la un proces echitabil, de prezumţia de nevinovăţie şi de dreptul la apărare.
"Având în vedere cele trei aspecte asupra cărora s-a pronunţat CJUE, care decurg din dreptul Uniunii şi în special din valoarea statului de drept prevăzută la articolul 2 TUE, Curtea Constituţională a analizat în ce măsură principiul statului de drept, care are consacrare expresă în dreptul naţional, în art.1 alin.(3) din Constituţia României, este afectat prin reglementările care guvernează înfiinţarea Secţiei pentru investigarea infracţiunilor din Justiţie şi a constatat că acestea reprezintă o opţiune a legiuitorului naţional şi îndeplinesc garanţiile stipulate în Hotărârea CJUE, în acord cu prevederile constituţionale cuprinse în art.1 alin.(3) şi în art.21 alin.(1) şi (3) referitoare la accesul liber la justiţie, dreptul la un proces echitabil şi soluţionarea cauzelor într-un termen rezonabil şi, implicit, în acord cu prevederile art.2 şi art.19 alin.(1) TUE", transmite CCR.
Referitor la competenţa instanţei de judecată cu privire la interpretarea şi aplicarea dreptului european, CCR susţine că, în primul rând, o instanţă judecătorească are competenţa să analizeze conformitatea unei dispoziţii din "legile interne" cu dispoziţiile de drept european prin prisma art.148 din Constituţie şi, în cazul în care constată contrarietatea, are competenţa să aplice cu prioritate dispoziţiile de drept al Uniunii în litigiile ce antamează drepturile subiective ale cetăţenilor.
"În toate cazurile, prin noţiunea de 'legi interne', Constituţia are în vedere exclusiv legislaţia infraconstituţională. Legea fundamentală îşi prezervă poziţia ierarhic superioară în virtutea art.11 alin.(3) din Legea fundamentală, art.148 neatribuind dreptului Uniunii prioritate de aplicare faţă de Constituţia României, astfel că o instanţă judecătorească nu are abilitarea de a analiza conformitatea unei dispoziţii din 'legile interne', constatate ca fiind constituţională printr-o decizie a Curţii Constituţionale, cu dispoziţiile de drept european prin prisma art.148 din Constituţie", mai arată CCR.
În opinia Curţii Constituţionale, declarând caracterul obligatoriu al Deciziei 2006/928, CJUE a limitat efectele acesteia dintr-o dublă perspectivă: pe de o parte, a stabilit că obligaţiile ce rezultă din decizie cad în sarcina autorităţilor române competente să colaboreze instituţional cu Comisia Europeană (par.177 din hotărâre), deci în sarcina instituţiilor politice, Parlamentul şi Guvernul României, şi, pe de altă parte, că obligaţiile se exercită în temeiul principiului colaborării loiale, prevăzut de art.4 TUE.
"Din ambele perspective, obligaţiile nu pot incumba instanţelor de judecată, organele statului care nu sunt abilitate să colaboreze cu o instituţie politică a Uniunii Europene", este una dintre concluziile CCR.
"În al treilea rând, Curtea a constatat că dispozitivul Hotărârii CJUE, potrivit căruia o instanţă de judecată 'este autorizată să lase neaplicată din oficiu o dispoziţie naţională care intră în domeniul de aplicare al Deciziei 2006/928 şi pe care o consideră, în lumina unei hotărâri a Curţii, ca fiind contrară acestei decizii sau articolului 19 alineatul (1) al doilea paragraf TUE' nu are niciun temei în Constituţia României, întrucât art.148 din Constituţie consacră prioritatea de aplicare a dreptului Uniunii faţă de dispoziţiile contrare din legile interne. Or, rapoartele MCV, întocmite în baza Deciziei 2006/928, prin conţinutul şi efectele lor, astfel cum acestea au fost stabilite prin Hotărârea CJUE din 18 mai 2021, nu constituie norme de drept european pe care instanţa de judecată să le aplice cu prioritate înlăturând norma naţională. Aşa fiind, judecătorul naţional nu poate fi pus în situaţia de a decide aplicarea prioritară a unor recomandări în detrimentul legislaţiei naţionale, declarată conformă Constituţiei naţionale de către Curtea Constituţională, întrucât rapoartele MCV nu normează, deci nu sunt susceptibile de a intra într-un conflict cu legislaţia internă", mai explică CCR.
În concluzie, CCR consideră că hotărârea din 18 mai 2021, pronunţată de CJUE, nu poate fi considerată un element ce poate determina un reviriment jurisprudenţial sub aspectul constatării incidenţei Deciziei 2006/928/CE în controlul de constituţionalitate şi, implicit, a încălcării art.148 din Constituţie.
Pe 18 mai, Curtea de Justiţie a Uniunii Europene a decis că este de competenţa instanţelor naţionale să verifice dacă înfiinţarea Secţiei speciale de investigare a infracţiunilor din Justiţie, care are competenţa exclusivă de anchetare a judecătorilor şi procurorilor, respectă cerinţele prevăzute de Carta drepturilor fundamentale a Uniunii Europene.
Potrivit Curţii de Justiţie a UE, "revine instanţelor naţionale sarcina de a verifica dacă reforma care a condus în România la înfiinţarea unei secţii specializate în cadrul Ministerului Public însărcinate cu anchetarea judecătorilor şi a procurorilor, precum şi normele privind numirea procurorilor încadraţi în această secţie nu sunt de natură să facă secţia menţionată permeabilă la influenţe exterioare".
DIN ACEEASI CATEGORIE...
-
Asasinate in grup la adresa posibililor premieri ai României: Ilie Bolojan si Călin Georgescu
Pe rețelele sociale sunt discuții in interiorul unor grupari despre fabricarea unor bombe artizanale și „lichidare ...
-
Analiza unui fost consilier prezidențial: Pe cine alegem pe 18 mai. „Nicușor Dan este autentic, Simion e vocea revanșei"
Turul al doilea al alegerilor prezidențiale din 18 mai vine intr-un moment de maxima polarizare politica și sociala, in ...
-
Călin Georgescu, cu o săptămână înainte de turul doi: „Am tăcut, zilele trecute unii produceau zgomotul ridicolului cerând blugi, banane și vacanțe scumpe"
Fostul candidat la alegerile prezidențiale Calin Georgescu a postat luni seara, 12 mai, un mesaj pe Facebook, cu o sapta ...
-
Marius Lulea, vicepreședintele AUR, laudă deșănțat comunismul și pe Nicolae Ceaușescu: "Un regim care a făcut bine pentru această țară"
Marius Lulea, prim-vicepreședinte al Alianței pentru Unirea Romanilor (AUR), a laudat explicit realizarile regimului com ...
-
Sondaj pentru turul II: George Simion și Nicușor Dan ar fi la egalitate
Cu doar cinci zile inainte de turul al doilea al alegerilor prezidențiale, lupta dintre George Simion, candidatul AUR, ș ...
-
Cum va arăta PSD după alegeri. Cum se împart taberele în PSD pentru șefia partidului
Demisia lui Marcel Ciolacu din functia de prim-ministru, dupa care este asteptata si o demisie din fruntea partidului, a ...
-
Marian Ceaușescu a prins-o pe concubina lui Nicușor Dan și a luat-o la întrebări
Mirabela Gradinaru, concubina lui Nicușor Dan, candidat la alegerile prezidențiale, a fost abordata in seara de duminica ...
-
Apelul unui fost primar care l-a ajutat pe George Simion: "M-a păcălit. O singură dată. Sper din inimă să nu păcălească acum un întreg popor"
Fostul primar din Piatra Neamț, Andrei Carabalea, se condidera „pacalit" de liderul AUR George Simion. El a public ...
-
"Vreți să rămâneți în Uniunea Europeană?". Reacția lui George Simion, pentru un reporter din Franța
În ultimele saptamani, George Simion a acordat interviuri pe banda rulanta pentru presa occidentala. În cadr ...
-
George Simion face o declaratie bulversanta: Le-a spus francezilor că ar susține restaurarea monarhiei
George Simion declara in presa franceza ca ar susține restaurarea monarhiei in Romania. Într-un interviu acordat p ...
-
George Simion le mulțumește americanilor pentru că au scos România din programul Visa Waiver
Candidatul AUR la alegerile prezidențiale a acordat un interviu unui influencer MAGA, Jack Posobiec. În acesta a f ...
-
Un sociolog vine cu ultimele cifre: Diferența în sondaje între Nicușor Dan și George Simion s-a redus la 4%
Sociologul Remus Ștefureac, directorul institutului de sondare INSCOP, scrie pe Facebook, vineri, ca diferența in sondaj ...
-
Nicușor Dan a făcut toate calculele. Cum poate să-l bată pe George Simion
Nicușor Dan spune ca este optimist in ceea ce privește turul doi al alegerilor prezidențiale. Candidatul independent a f ...
-
Florin Zamfirescu a dezvăluit cum a ajuns la cuțite cu Diana Șoșoacă. Replica actorului a înfuriat-o cumplit
Florin Zamfirescu a dezvaluit ca in trecut a fost prieten cu Diana Șoșoaca, dar din cauza convingerilor politice ale fi ...
-
Claudiu Târziu pune cruce alegerilor anticipate: Și dacă ar ajunge Simion președinte, credeți că AUR poate face guvernare fără PSD și alte partide? Nu!
Europarlamentarul Claudiu Tarziu, fost lider in AUR, de curand plecat din partid, a declarat ca nu se poate ajunge la al ...
-
George Simion despre un nou guvern: Nu exclud să pot desemna o persoană care să nu aibă o majoritate în spate. Ce spune despre Anamaria Gavrilă
Candidatul AUR la alegerile prezidentiale, George Simion, clasat pe primul loc in urma scrutinului din 4 mai, sustine ca ...
-
Lista miniștrilor din guvernul Georgescu - Pe cine vrea să instaleze AUR la Palatul Victoria: „Vor fi măsuri dure"
Dupa 35 de ani marcați de guverne conduse fie de PSD, fie de PNL, executivul de la Palatul Victoria ar putea fi compus d ...
-
Prima întâlnire directă între Nicușor Dan și George Simion, după ce au ajuns să dispute finala prezidențială
Prezidențiabilul AUR, George Simion și independentul Nicușor Dan vor disputa, pe 18 mai, finala alegerilor prezidențiale ...
-
George Simion recunoaște ca a mintit poporul cu casele la 35.000 de euro: A fost o formă de marketing politic!
Liderul AUR, George Simion, promitea case la 35.000 de euro, in precedentele campanii electorale. Între timp, acel ...
-
Sistemul declansează urgia peste România: Ilie Bolojan dă verde unei crize fără precedent: "Vremurile liniștite au apus!"
Ilie Bolojan, președintele interimar al Romaniei, a transmis astazi un mesaj puternic in cadrul summitului Romanian Busi ...
-
Crin Antonescu încheie campania cu un apel la discernământ și încredere: România înainte, prin votul fiecăruia
MATERIAL PUBLICITAR POLITICCMF: 31250003 În ultimele ore ale campaniei prezidențiale, Crin Antonescu transmite un ...
-
George Simion, interviu în Deutsche Welle: Critică Comisia Europeană și explică ce model din Europa va urma
George Simion, o voce critica la adresa UE, este pe cale sa caștige cursa prezidențiala din Romania. În dialog cu ...
-
Tară de interimari: Groparul Ilie Bolojan a semnat numirea incompetentului Cătălin Predoiu care va fi premier al României. O vulnerabilitate de securitate fără precedent
Romania este condusa in acest moment de interimari. Avem presedintele tarii un interimar, fost sef al Senatului, gropar ...
-
Vasile Blaga s-a prins care e strategia lui Marcel Ciolacu: "Era nevoie de plecarea lui, dar..."
Senatorul PNL, Vasile Blaga, a comentat decizia premierului Marcel Ciolacu de a-și depune mandatul, acuzand PSD ca acțio ...
-
POLITICO: Țara va intra în haos după demisia premierului și rezultatele de la prezidențiale
Dreapta dura a castigat detasat primul tur al alegerilor prezidentiale de duminica, provocand un anunt surprinzator din ...
-
Alexandr Dughin intervine în favoarea lui Simion și avertizează: "Globaliștii fie îl ucid, fie anulează rezultatele alegerilor!"
Alexandr Dughin, considerat ideologul de influența al regimului Vladimir Putin, și-a declarat public sprijinul fața de G ...
-
George Simion este văzut călătorind de la Viena la Sibiu, la o zi după câștigarea detașată a primului tur al alegerilor prezidențiale
Liderul AUR, George Simion, a fost filmat de martori oculari, luni, calatorind din Viena și aterizand ulterior pe aeropo ...
-
George Simion da un mesaj de forță după victoria din turul I. Anunță planul pentru 18 mai: "Îl punem pe Călin în fruntea țării!"
George Simion, caștigatorul primului tur al alegerilor prezidențiale, a mers luni la o fabrica din Alba Iulia pentru a l ...
-
Claudiu Târziu: "Românii vor să izgonească această clică. Singura problemă e că revoluțiile de acest tip nu știi niciodată unde duc"
Claudiu Tarziu, liderul AUR care a demisionat din partid in urma cu cateva zile a reacționat vehement dupa primul tur al ...
-
Un lider PSD Buzău îi cere demisia lui Marcel Ciolacu: Este o opțiune când ai rezultatele pe care le-am văzut
Purtatorul de cuvant al PSD, Lucian Romascanu, a declarat luni ca demisia, in primul rand de la partid, este o optiune p ...
comentarii
Adauga un comentariuAdauga comentariu