CCR nu cedează la presiunile Comisiei Europene: "Curtea nu poate fi acuzată pentru voința politică a autorităților cu rol în elaborarea legilor!"
Postat la: 09.11.2021 | Scris de: ZIUA NEWS
Rapoartele MCV nu constituie norme de drept european, recomandările sunt opționale și nu obligatorii, astfel că instanţele de judecată din România nu le pot invoca pentru a lua decizii mai presus de legile naționale.
De asemenea, dacă se dorește desființarea SIIJ, aceasta se poate realiza numai prin lege adoptată de Parlament, iar CCR nu poate fi acuzată și nu poate fi responsabilă pentru omisiunea, neglijența sau lipsa de diligență a autorităților publice cu rol în elaborarea politicii legislative și nici pentru voința politică a acestora. Explicațiile aparțin CCR și apar în răspunsul Curții Constituționale pentru comisarul european de Justiție.
Context: În iunie, CCR a respins criticile de neconstituționalitate privind Secţia pentru investigarea infracţiunilor din Justiţie, după o decizie a Cuții de Justiție a Uniunii Europene (CJUE). Comisarul european pentru Justiţie, Didier Reynders, a cerut Guvernului României clarificări privind decizia CCR legată de desființarea SIIJ. „Decizia Curții Constituționale generează preocupări serioase, întrucât afectează nucleul ordinii juridice a Uniunii Europene", afirmă comisarul european. „Decizia Curții Constituționale contravine principiilor fundamentale ale dreptului UE, în special principiului conform căruia dreptul Uniunii prevalează asupra dreptului național și că hotărârile Curții de Justiție sunt obligatorii pentru toate instanțele naționale și pentru toate celelalte autorități ale statelor membre", mai spune oficialul. Comisia Europeană spune că „SIIJ a fost utilizată ca instrument de presiune asupra judecătorilor și procurorilor și că funcționarea sa continuă nu este în conformitate cu recomandările MCV", iar decizia CCR „riscă să constituie un obstacol în calea îndeplinirii obiectivelor de referință ale MCV".
Cum a explicat CCR în iunie punctul de vedere în legătură cu decizia Curţii de Justiţie a Uniunii Europene cu privire la SIIJ. "Din perspectiva controlului de constituţionalitate, hotărârea CJUE nu aduce elemente de noutate, nici cu privire la efectele juridice pe care le produc Decizia 2006/928 şi rapoartele MCV întocmite de Comisie pe baza acesteia, stabilind, aşa cum o făcuse în prealabil şi instanţa constituţională română, caracterul obligatoriu al Deciziei 2006/928 şi caracterul de recomandare al rapoartelor MCV, şi nici cu privire la conţinutul Deciziei 2006/928, stabilind că România are sarcina de a colabora cu bună-credinţă cu Comisia Europeană 'pentru a surmonta (...) dificultăţile întâmpinate cu privire la realizarea obiectivelor de referinţă menţionate'. Prin urmare, Curtea şi-a menţinut jurisprudenţa anterioară şi a constatat că singurul act care, în virtutea caracterului său obligatoriu, ar fi putut constitui normă interpusă controlului de constituţionalitate realizat prin raportare la art.148 din Constituţie - Decizia 2006/928 -, prin dispoziţiile şi obiectivele pe care le impune, nu are relevanţă constituţională, întrucât nu complineşte o lacună a Legii fundamentale şi nici nu stabileşte un standard mai ridicat de protecţie decât normele constituţionale în vigoare", susţine CCR.
Curtea Constituţională aminteşte că CJUE a stabilit că reglementările privind înfiinţarea SIIJ trebuie să respecte următoarele:
* să fie justificate de imperative obiective şi verificabile legate de buna administrare a Justiţiei;
* să fie însoţită de garanţii specifice care să înlăture orice risc care să aducă atingere independenţei judecătorilor şi procurorilor;
* în cadrul procedurii de investigare, judecătorii şi procurorii să beneficieze de dreptul la o cale de atac eficientă şi la un proces echitabil, de prezumţia de nevinovăţie şi de dreptul la apărare.
"Având în vedere cele trei aspecte asupra cărora s-a pronunţat CJUE, care decurg din dreptul Uniunii şi în special din valoarea statului de drept prevăzută la articolul 2 TUE, Curtea Constituţională a analizat în ce măsură principiul statului de drept, care are consacrare expresă în dreptul naţional, în art.1 alin.(3) din Constituţia României, este afectat prin reglementările care guvernează înfiinţarea Secţiei pentru investigarea infracţiunilor din Justiţie şi a constatat că acestea reprezintă o opţiune a legiuitorului naţional şi îndeplinesc garanţiile stipulate în Hotărârea CJUE, în acord cu prevederile constituţionale cuprinse în art.1 alin.(3) şi în art.21 alin.(1) şi (3) referitoare la accesul liber la justiţie, dreptul la un proces echitabil şi soluţionarea cauzelor într-un termen rezonabil şi, implicit, în acord cu prevederile art.2 şi art.19 alin.(1) TUE", transmite CCR.
Referitor la competenţa instanţei de judecată cu privire la interpretarea şi aplicarea dreptului european, CCR susţine că, în primul rând, o instanţă judecătorească are competenţa să analizeze conformitatea unei dispoziţii din "legile interne" cu dispoziţiile de drept european prin prisma art.148 din Constituţie şi, în cazul în care constată contrarietatea, are competenţa să aplice cu prioritate dispoziţiile de drept al Uniunii în litigiile ce antamează drepturile subiective ale cetăţenilor.
"În toate cazurile, prin noţiunea de 'legi interne', Constituţia are în vedere exclusiv legislaţia infraconstituţională. Legea fundamentală îşi prezervă poziţia ierarhic superioară în virtutea art.11 alin.(3) din Legea fundamentală, art.148 neatribuind dreptului Uniunii prioritate de aplicare faţă de Constituţia României, astfel că o instanţă judecătorească nu are abilitarea de a analiza conformitatea unei dispoziţii din 'legile interne', constatate ca fiind constituţională printr-o decizie a Curţii Constituţionale, cu dispoziţiile de drept european prin prisma art.148 din Constituţie", mai arată CCR.
În opinia Curţii Constituţionale, declarând caracterul obligatoriu al Deciziei 2006/928, CJUE a limitat efectele acesteia dintr-o dublă perspectivă: pe de o parte, a stabilit că obligaţiile ce rezultă din decizie cad în sarcina autorităţilor române competente să colaboreze instituţional cu Comisia Europeană (par.177 din hotărâre), deci în sarcina instituţiilor politice, Parlamentul şi Guvernul României, şi, pe de altă parte, că obligaţiile se exercită în temeiul principiului colaborării loiale, prevăzut de art.4 TUE.
"Din ambele perspective, obligaţiile nu pot incumba instanţelor de judecată, organele statului care nu sunt abilitate să colaboreze cu o instituţie politică a Uniunii Europene", este una dintre concluziile CCR.
"În al treilea rând, Curtea a constatat că dispozitivul Hotărârii CJUE, potrivit căruia o instanţă de judecată 'este autorizată să lase neaplicată din oficiu o dispoziţie naţională care intră în domeniul de aplicare al Deciziei 2006/928 şi pe care o consideră, în lumina unei hotărâri a Curţii, ca fiind contrară acestei decizii sau articolului 19 alineatul (1) al doilea paragraf TUE' nu are niciun temei în Constituţia României, întrucât art.148 din Constituţie consacră prioritatea de aplicare a dreptului Uniunii faţă de dispoziţiile contrare din legile interne. Or, rapoartele MCV, întocmite în baza Deciziei 2006/928, prin conţinutul şi efectele lor, astfel cum acestea au fost stabilite prin Hotărârea CJUE din 18 mai 2021, nu constituie norme de drept european pe care instanţa de judecată să le aplice cu prioritate înlăturând norma naţională. Aşa fiind, judecătorul naţional nu poate fi pus în situaţia de a decide aplicarea prioritară a unor recomandări în detrimentul legislaţiei naţionale, declarată conformă Constituţiei naţionale de către Curtea Constituţională, întrucât rapoartele MCV nu normează, deci nu sunt susceptibile de a intra într-un conflict cu legislaţia internă", mai explică CCR.
În concluzie, CCR consideră că hotărârea din 18 mai 2021, pronunţată de CJUE, nu poate fi considerată un element ce poate determina un reviriment jurisprudenţial sub aspectul constatării incidenţei Deciziei 2006/928/CE în controlul de constituţionalitate şi, implicit, a încălcării art.148 din Constituţie.
Pe 18 mai, Curtea de Justiţie a Uniunii Europene a decis că este de competenţa instanţelor naţionale să verifice dacă înfiinţarea Secţiei speciale de investigare a infracţiunilor din Justiţie, care are competenţa exclusivă de anchetare a judecătorilor şi procurorilor, respectă cerinţele prevăzute de Carta drepturilor fundamentale a Uniunii Europene.
Potrivit Curţii de Justiţie a UE, "revine instanţelor naţionale sarcina de a verifica dacă reforma care a condus în România la înfiinţarea unei secţii specializate în cadrul Ministerului Public însărcinate cu anchetarea judecătorilor şi a procurorilor, precum şi normele privind numirea procurorilor încadraţi în această secţie nu sunt de natură să facă secţia menţionată permeabilă la influenţe exterioare".
DIN ACEEASI CATEGORIE...
-
Iar ne stoarce de bani - Zelenski vrea să vândă armament României: „Avem sisteme gata de export și proiecte comune în programul SAFE"
Președintele Ucrainei, Volodimir Zelenski, a anunțat ca a avut o „convorbire productiva" cu președintele Romaniei, ...
-
„Borfaș e mă-ta" / „I-am dat țeapă lu' mă-ta?" - Adrian Năstase a răbufnit, după congresul PSD
Fostul premier al Romaniei, Adrian Nastase, a participat la congresul PSD. Dupa acest eveniment el a postat pe propriul ...
-
Vicepremierul Oana Gheorghiu recidiviează - Noi declarații împotriva lui Donald Trump
Vicepremierul Oana Gheorghiu a declarat sambata ca a admirat intotdeauna tot ce inseamna Statele Unite ale Americii si a ...
-
Claudiu Târziu: "Georgescu are lângă el foști ofițeri din serviciile secrete. Ruptura dintre George Simion & Anca Alexandrescu și Călin Georgescu devine tot mai limpede"
Claudiu Tarziu - fost co-președinte AUR și actual președinte al partidului Acțiunii Conservatoare (ACT) - ii aduce acuza ...
-
„Dacă aș fi președinte, aș dona la ruși tot echipamentul militar să îi facă muci pe ucraineni" - mesaj promovat de parlamentarul AUR Mihail Neamțu
Daca aș fi președinte, aș dona la ruși tot echipamentul militar sa ii faca muci pe ucraineni, e mesajul promovat pe rețe ...
-
"Suntem în era războiului asimetric permanent" - Mircea Geoană, avertisment dur despre competiția globală și viitorul României
Fostul secretar general adjunct al NATO și președinte al Institutului Aspen Romania, Mircea Geoana, a lansat un avertism ...
-
Liviu Negoiță: „Bucureștiul pierde timp, bani și oportunități. Fondurile europene pot scoate Capitala din criză - dacă sunt folosite!"
Liviu Negoița, candidatul Partidului Umanist Social Liberal la Primaria Capitalei, avertizeaza ca problemele cronice ale ...
-
Un deputat de Timiș se opune reducerii traficului din București
Declarația lui Catalin Drula - deputat de Timis - despre taxa pentru mașinile care nu sunt inmatriculate in București vi ...
-
Dan Nica a fost desemnat raportor pentru Fondul European pentru Competitivitate în valoare de 234 de miliarde de euro
"Parlamentul European m-a desemnat raportor pentru Fondul European pentru Competitivitate, care va avea o valoare totala ...
-
Ilie Bolojan e ca și intermediarul fraților Micula? Ludovic Orban reacționeză la informațiile apărute după percheziții
Ludovic Orban a reacționat dupa ce numele sau a fost invocat in contextul anchetei privind despagubirea fraților Micula. ...
-
Becali o face harcea-parcea pe Alexandreasca: „În București nu poți să-i păcălești”
Gigi Becali a criticat dur candidatura jurnalistei Anca Alexandrescu la Primaria Capitalei. Latifundiarul din Pipera a s ...
-
Ministrul Finanțelor, despre reforma pensiilor magistraților: "E un termen extrem de strâns, dar nu e o resemnare"
„E un termen extrem de strans, dar nu e o resemnare. Trebuie sa gasim soluții", declara ministrul Finanțelor, Alex ...
-
Târziu după ce Simion a cerut protecția SPP: "De la instigare la ură până la fapte pline de ură nu e decât un pas"
Președintele AUR, George Simion, a cerut protecția Serviciului de Paza și Protecție, susținand ca se teme pentru viața s ...
-
Rareș Bogdan după retragerea trupelor SUA: Să nu fim duplicitari. Relația cu America se construiește. America este vitală pentru România
Rareș Bogdan a subliniat, intr-un mesaj publicat pe pagina sa de Facebook, ca America a fost și ramane esențiala pentru ...
-
Scandalul OUG 52 se încheie cu o victorie pentru PSD - Guvernul modifică ordonanța contestată de primari
Guvernul Romaniei a aprobat luni modificari importante la Ordonanța de Urgența nr. 52/2025, actul normativ care a genera ...
-
Unde duce politica de tip bielă-manivelă a PNL cu USR: Dezastrul de proporții al României. Deja am pierdut o mare parte din fondurile PNRR și mai urmează
Romania, care se lupta sa majoreze veniturile la buget și sa iși reduca deficitul bugetar excesiv și datoria publica in ...
-
Ilie "Sărăcie" Bolojan vrea să impună o taxă mascată în premieră mondială - Cine sunt românii care o vor plăti ca fraierii
Romania ar deveni prima tara din lume care impune un control guvernamental si o taxa mascata asupra echipamentelor energ ...
-
Asasinul economic Ciolacu - autorul celui mai mare deficit din UE și a celei mai mari inflatii: "Problema Guvernului este un deficit de empatie care va duce la o criză socială"
Fostul premier PSD Marcel Ciolacu, artizanul celui mai mare deficit bugetar din UE, a afirmat sambata ca marea problema ...
-
Se digitalizează cu adevărat ANAF sau doar pe hârtie? Alexandru Nazare iese la atac după criticile Olguței Vasilescu
ANAF dispune in prezent de un software avansat care integreaza 11 baze de date și utilizeaza inteligența artificiala, a ...
-
Conflict de interese la vârful Ministerului Culturii: ministrul care contestă o instituție pe care o conduce
András István Demeter, actualul ministru al Culturii, se afla intr-o situație de conflict de interese evid ...
-
Prostia la putere! Robert Negoiță le răspunde locuitorilor îngrijorați că a construit drumuri peste magistrale de gaz: „Nu strada noastră e pe țeava lor, țeava lor e sub strada noastră"
Robert Negoița le-a reproșat cetațenilor care i-au pus intrebari despre dezvaluiri facute de Recorder despre acele drumu ...
-
Nicușor Dan și Sorin Grindeanu s-au pozitionat impotriva lui Ilie Bolojan pe temele majore ale reformei
Presedintele interimar al PSD, Sorin Grindeanu, a avut, miercuri, cea mai dura declarație de pana acum la adresa premier ...
-
Nebunie: Grindeanu se ceartă cu Ceaușescu supărat că acesta primește o pensie de "doar" 10.000 de euro
Fostul judecator CCR Petre Lazaroiu a laudat decizia curții ce declara legea pensiilor speciale ale magistraților necons ...
-
Rareș Bogdan, avertisment inclusiv pentru Ursula von der Leyen: Să priceapă că nu sunt trimișii lui Dumnezeu!
Europarlamentarul PNL, Rareș Bogdan, trage un puternic semnal de alarma in Parlamentul European, la dezbaterile privind ...
-
Ucraina închide mai multe licee cu predare în limba română. Măsura stârnește îngrijorare și revoltă în comunitatea românească
Mai multe licee cu predare in limba romana din regiunea Cernauti vor fi inchise incepand cu 1 septembrie 2027, ca urmare ...
-
Candidat "surpriză" la Capitală. Șansele ca suveraniștii să câștige cea mai mare primărie dacă se fragmentează votul
Alegerile pentru Primaria Capitalei au fost programate pentru 7 decembrie, iar analizele politice releva mai multe scena ...
-
Kovesi la SRI? Ce spune Nicușor Dan despre acest scenariu
Președintele Nicușor Dan a declarat ca nu a luat in calcul „pana in momentul asta" o eventuala propunere a Laurei ...
-
CCR a lăsat o portiță ca Bolojan să nu demisioneze: "Guvernul poate relua demersul privind pensiile magistraților, ceea ce este o necesitate!"
Premierul Ilie Bolojan a reacționat, dupa ce CCR a motivat decizia referitoare la pensiile magistraților. „Am luat ...
-
George Simion spune că AUR ar putea face coaliție de guvernare cu PSD. Îl vrea ca premier pe Călin Georgescu
George Simion, președintele AUR, a declarat ca partidul sau ar susține un guvern cu PSD, daca acesta ar fi condus de Cal ...
-
Ilie Bolojan se pregătește varianta demisiei în contextul deciziei CCR: Surse politice spun că forțează o candidatură la Primăria Capitalei
Premierul Ilie Bolojan așteapta cu sufletul la gura decizia Curții Constituționale privitoare la pensiile speciale ale m ...
comentarii
Adauga un comentariuAdauga comentariu