ANPC: Controale la service-urile auto din tara. Sute de reclamatii pentru "facturi umflate"
Postat la: 22.06.2020 | Scris de: ZIUA NEWS

Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor (ANPC) a demarat la inceputul acestei saptamani o serie de controale la service-urile auto din intreaga tara, in urma sutelor de reclamatii primite de la consumatori si transportatori privind practici comerciale incorecte si facturi "umflate", a declarat directorul general al Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorilor (ANPC), Paul Anghel.
"La inceputul acestei saptamani am demarat controale la service-urile din intreaga tara, inclusiv in Bucuresti, la aproximativ 250 de unitati, in urma sutelor de reclamatii primite de la consumatori precum si de la transporturi in cursul anilor 2019 si 2020. Analizand conduita unor astfel de unitati, am ajuns la concluzia ca practicile acestora sunt total incorecte in relatia cu consumatorii, aflandu-ne in prezenta unei deformari substantiale a comportamentului economic al acestora. Practicile comerciale folosite de unele service-uri afecteaza considerabil capacitatea consumatorilor de a lua o decizie in cunostinta de cauza. Vom prelungi aceste controale atat cat va fi necesar", a precizat Anghel.
El sustine ca mecanismul prin care unitatea reparatoare stabileste pretul reparatiilor intra sub incidenta Legii nr. 363/2007 privind combaterea practicilor incorecte ale comerciantilor in relatia cu consumatorii si armonizarea reglementarilor cu legislatia europeana privind protectia consumatorilor. "Si spun asta dupa ce, analizand informarea pe care o ofera service-ul auto in legatura cu ora de manopera afisata si cuantumul aceleiasi ore aflate pe factura care ar urma sa fie achitata fie de consumator si in unele cazuri de catre asigurator, rezulta niste valori diferite, de la 59,9 lei plus TVA pana la 350 lei plus TVA, sau uneori chiar si 1.000 lei plus TVA pentru acelasi autoturism efectuand aceeasi operatiune", afirma directorul general ANPC.
Potrivit sursei citate, unitatea reparatoare viciaza acordul consumatorului, expunandu-i acestuia doua argumente aflate in totala contradictie cu orice mecanism legal de stabilire a pretului unor servicii, respectiv "Nu te intereseaza pretul deoarece plateste asiguratorul'' si "Ne ocupam noi de tot, tu doar trebuie sa semnezi aceste hartii".
''Facturile "umflate" inclusiv cu ore de manopera cu 500% mai mari decat preturile practicate in mod normal afecteaza consumatorul din doua perspective: una ar fi aceea a cresterii costurilor de asigurare in anul urmator, in conditiile cresterii politei de asigurare ca urmare a unor cheltuieli ocazionate de un eveniment asigurat, iar pe de alta parte exista situatii in care, din cauza diferentelor uriase de costuri, inclusiv cu preturile anumitor piese auto, pana la valori de neacceptat pentru asigurator, consumatorul va fi incapabil sa intervina in conflictul creat de o crestere nejustificata a unor costuri intre service-ul auto si compania de asigurari", avertizeaza directorul general al ANPC.
Exemplificand, Paul Anghel a aratat ca exista service-uri auto, atat in Bucuresti cat si in judetele Ilfov, Braila, Alba, Timis, Neamt, Sibiu, Tulcea, Cluj, Caras Severin, in care pe factura au fost regasite costuri care nu puteau fi justificate din punct de vedere al orelor lucrate, cat si al valorii orelor tehnologice de manopera, de la 100 de lei pana la 1.200 de lei.
Acesta ofera si cateva sfaturi consumatorilor care se regasesc in astfel de situatii, primul vizand informarea in prealabil asupra tarifelor inainte de a lasa autoturismul si solicitarea unui deviz estimativ al interventiei. Anghel sustine ca service-urile sunt obligate sa afiseze preturile cu TVA intr-o maniera vizibila si lizibila in zona de receptie a clientelei si sa precizeze modul de calcul utilizat, respectiv ora fizica sau baremurile de timp/ora tehnologica pentru reparatii furnizate de producator.
De asemenea, service-ul este obligat sa furnizeze o factura, care este emisa in dublu exemplar, originalul fiind remis clientului insotit de chitanta (formularul fiscal) sau chitanta eliberata de POS (la plata cu card). Factura trebuie sa fie detaliata si sa contina urmatoarele informatii: denumirea societatii si adresa; numele clientului; data si locul efectuarii reparatiei; modul de calcul al manoperei: timp fizic sau barem de timp/ora tehnologica; piesele de schimb utilizate (cantitate/pret); alte materiale de intretinere, consumabile utilizate (cantitate/pret); numarul de inmatriculare al autoturismului (eventual kilometrajul).
"Daca factura vi se pare excesiva ca valoare, solicitati o verificare, cu catalogul de operatii tehnologice, cu ajutorul personalului. In cele mai multe cazuri, acesta se gaseste sub forma unui fisier informatic in programul de editare al facturii. De asemenea, solicitarea unui deviz va ajuta sa estimati costurile si nu va angajeaza. El trebuie sa contina: descrierea precisa a lucrarilor care se vor efectua, costul manoperei, lista pieselor de schimb necesare, termenul de reparatie, durata de valabilitate a devizului. Daca devizul este semnat de ambele parti, el se poate transforma astfel intr-un contract comercial si trebuie sa se emita o nota de comanda pentru reparatie", explica Paul Anghel.
In ceea ce priveste nota de comanda (reparatie), aceasta se redacteaza pe un formular cu antetul societatii si trebuie sa cuprinda: data, identitatea clientului, tipul/modelul autovehiculului si kilometrajul, natura exacta a reparatiilor de efectuat, costul probabil al acestor interventii si durata imobilizarii autovehiculului. "Starea autoturismului in timpul reparatiei poate sa fie mentionata in nota de comanda si clientul poate sa atraga atentia asupra unor echipamente care sunt montate. Service-ul devine raspunzator de starea autoturismului si raspunde pentru orice paguba produsa pe perioada interventiei. Este important ca partile sa consemneze in scris toate informatiile, pentru a evita discutiile la preluarea vehiculului, daca veti constata pagube sau lipsa unor accesorii", spune Anghel.
Potrivit sursei citate, nota de comanda (reparatie) semnata de cele doua parti prezinta o serie de avantaje, respectiv constituie o proba despre ce s-a cerut si ajuta la contestarea facturii ulterioare, care ar contine reparatii suplimentare neacceptate; serveste la compararea cu factura; va constitui dovada, in caz de responsabilitate a service-ului, pentru lucrari neefectuate sau necorespunzatoare.
"Daca autoturismul nu este restituit in termenul stabilit, puteti soma service-ul sa respecte termenul inscris printr-o scrisoare recomandata cu confirmarea primirii. Daca service-ul nu are un formular tip, trebuie sa solicitati realizarea unei astfel de "note" pe o hartie cu stampila societatii", a adaugat directorul general de la Protectia Consumatorilor. Acesta sustine ca service-ul trebuie sa informeze clientul, ca specialist in domeniul auto, daca in cursul reparatiei identifica un element care se poate defecta sau este defect si exista riscul unei defectiuni iminente (care poate constitui un risc pentru securitatea dumneavoastra) pentru obtinerea acordului de reparare.
Anghel mai spune ca pentru piesele de schimb utilizate de service la reparatie, din stocurile proprii, se acorda garantie conform Legii 449/2003 privind vanzarea produselor si garantiile asociate lor, iar pentru interventia realizata (manopera) exista OG nr. 21/1992 privind protectia consumatorilor, care obliga operatorul economic sa acorde o garantie, insa fiecare societate aplica propria politica comerciala fata de clienti referitoare la durata acestei garantii.
In cazul in care automobilul este furat sau deteriorat in plus fata de receptia efectuata pe timpul reparatiei, costurile sunt suportate de societate. "Ca regula generala, jurisprudenta limiteaza responsabilitatea service-ului la ceea ce este previzibil de a se gasi intr-un autoturism la interior: haine, harti, bagaje, scule...si nu obiecte de valoare ca bijuterii, blanuri sau aparate hi-fi, video. In astfel de situatii este prudent sa nu lasati obiecte personale, sau daca nu puteti face altfel, preveniti unitatea service", explica Paul Anghel.
El mentioneaza ca service-ul auto are obligatia de a restitui piesele inlocuite, cu exceptia acelora care sunt utilizate la reparatie pe perioada garantiei, acesta fiind responsabil de accidentele care pot sa survina in interiorul spatiului de lucru, cu conditia ca nicio neglijenta sa nu fie imputata victimei (clientului). Concluzionand, Paul Anghel subliniaza ca in cazul existentei unei nemultumiri reale privind reparatia efectuata, consumatorii trebuie sa incerce in primul rand o rezolvare pe cale amiabila.
DIN ACEEASI CATEGORIE...
-
TopBet România conduce în promovarea cotelor echitabile în sectorul pariurilor online
Romanii au o relație veche cu pariurile sportive, una care merge mana-n mana cu pasiunea autentica pentru competiție. De ...
-
Încep înscrierile în Programul Rabla - Lista completă a noilor condiții
Administratia Fondului pentru Mediu (AFM) anunta lansarea sesiunii de inscriere in cadrul Programului Rabla Auto 2025 pe ...
-
Scandal la Guvern: Șeful Cancelariei premierului ar fi cerut lista cu protestatari
Sindicatul Angajaților din Aparatul de Lucru al Guvernului acuza șeful Cancelariei prim-ministrului, Mihai Jurca, ca a c ...
-
Un pastor din SUA acuzat de abuz sexual asupra unor copii ai străzii din București. Abuzurile ar fi durat opt ani, perioada în care americanul făcea misionariat în România
Doi barbați romani au depus plangeri la Tribunalul Districtual din California, acuzand un fost pastor al bisericii Harve ...
-
România alocă cei mai puțini bani pentru sănătate dintre țările UE. Tratamentele a peste 700.000 de pacienți sunt în pericol dacă nu se suplimentează bugetul în acest an
Romania are cele mai mici sume alocate pentru sanatate din Uniunea Europeana, iar bugetul subdimensionat din acest an pu ...
-
Scandalul Brigitte-bărbat: Soția lui Macron obligată să furnizeze „probe științifice și fotografice" că este femeie!
Emmanuel și Brigitte Macron intenționeaza sa prezinte probe fotografice intr-un tribunal din SUA pentru a demonstra ca e ...
-
"Laserul spațial evreiesc" devine realitate. Un fost premier al Israelului confirmă o conspirație legată de familia Rothschild
Armata israeliana și compania Rafael au anunțat ca sistemul antiaerian laser „Iron Beam" a terminat cu succes toat ...
-
Cine sunt jurnaliștii, influencerii și justițiabilii care apar în rechizitoriul prin care Călin Georgescu a fost trimis în judecată
În rechizitoriul din dosarul in care procurorii l-au trimis in judecata pe Calin Georgescu apar mai multe nume cun ...
-
Air Force One cu Donald Trump la bord a fost la un pas de un incident aviatic major. O aeronavă cu pasageri era pe aceeași traiectorie si urma sa loveasca avionul prezidential
Un moment tensionat in spațiul aerian american a atras atenția publicului. O aeronava Spirit Airlines și Air Force One s ...
-
Procurorii ar putea cere arestarea lui Călin Georgescu. Fostul candidat independent la prezidențiale a fost trimis în judecată pentru tentativă de lovitură de stat
Procurorii ar putea cere joi, 18 septembrie, arestarea fostului candidat independent la alegerile prezidențiale, Calin G ...
-
Soarele se ‘trezește' și va face ravagii în următoarele decenii: NASA avertizează asupra impactului devastator pentru omenire
Oamenii de știința de la NASA avertizeaza ca activitatea solara ar putea ramane ridicata sau chiar sa creasca in urmatoa ...
-
China spulberă lumea medicală cu ultima 'bombă' - lipiciul de oase care 'repară' fracturile în doar două minute
O echipa de cercetatori din provincia Zhejiang, China, a dezvoltat un nou tip de adeziv medical capabil sa „sudeze ...
-
După cazul Charlie Kirk, ABC apasă STOP la ‘Jimmy Kimmel Live!' - Comentariile care au stârnit revoltă
ABC, rețeaua deținuta de Disney, a anunțat ca „Jimmy Kimmel Live!" va fi oprit pe termen nelimitat, fara data de r ...
-
Viitorul medicinei se anunță cel puțin promițător: Un nou instrument AI poate identifica pacienții cu risc ridicat de a dezvolta boli înainte să apară simptomele
Cercetatorii au dezvoltat un nou instrument de inteligența artificiala capabil sa estimeze riscul unui pacient de a dezv ...
-
Cum să alegi cel mai bun gel UV pentru manichiura
Într-o piața saturata de opțiuni pentru geluri UV, alegerea celui mai potrivit produs pentru manichiura personala ...
-
Sky News: Putin are un atu secret împotriva Marii Britanii
Serviciile secrete s-au autodepașit: detaliile operațiunii au fost dezvaluite de postul de televiziune Sky New ...
-
„Vă crucific ca pe Iisus". Patru români plecați la muncă în Germania au primit bătaie în loc de salarii. Sechestrați și obligați să muncească până la sânge
Patru romani, printre care și o femeie, au trait un adevarat coșmar in Germania, unde au fost pacaliți cu promisiunea un ...
-
Linia întîi - Noi aeronave și efective militare ale SUA vor fi dislocate în România. Nicușor Dan a aprobat suplimentarea forțelor la Baza Mihail Kogălniceanu
Președintele Nicușor Dan a aprobat suplimentarea forțelor la Baza 57 Aeriana Mihail Kogalniceanu, inclusiv aeronave ISR, ...
-
Călin Georgescu, primele declarații despre noul dosar în care a fost trimis în judecată: Ei știu că eu pot face asta!
Fostul candidat la presedintie Calin Georgescu, trimis in judecata pentru complicitate la tentativa la comiterea unor ac ...
-
Percheziții ale DNA și Jandarmeriei la Drumuri - Directorul DRDP Iași, vizat de procurori; s-au ridicat mai multe documente
Procurorii Direcției Naționale Anticorupție (DNA ), sprijiniți de jandarmi, au efectuat in aceasta dimineața percheziții ...
-
Ce se întâmplă în Antarctica? Două impulsuri radio inexplicabile care par să provină de sub vasta calotă glaciară au fost detectate de cercetători
La peste 29 de kilometri deasupra peisajului inghețat al Antarcticii, o serie de instrumente zburatoare a captat un feno ...
-
Dintre misterele asasinării lui Charlie Kirk - Bătrânul care ar fi încercat să deturneze atenția poliției pentru a îl ajuta pe Tyler Robinson
Un barbat in varsta de 71 de ani, care a fost reținut pentru scurt timp dupa asasinarea lui Charlie Kirk, a incercat sa- ...
-
Ce zice Parchetul: Întreaga rețea din jurul lui Călin Georgescu - zeci de milioane, intereselor obscure și miros puternic de propagandă rusească
Calin Georgescu, alaturi de alte 21 de persoane, a fost trimis in judecata de Parchetul de pe langa Înalta Curte d ...
-
Cercetătorii au reușit să transforme lumina în sunet în premieră mondială
Cercetatorii de la Academia de Științe a Informațiilor Cuantice din Beijing (BAQIS) au reușit o premiera mondiala specta ...
-
Avocatul lui Călin Georgescu desființează acuzațiile: "Un simulacru de rechizitoriu, va fi desființat de Justiție"
Lucian Catrinoiu, avocatul lui Calin Georgescu, critica dur rechizitoriul intocmit de procurori in dosarul in care fostu ...
-
FBI, în centrul unui scandal după moartea lui Charlie Kirk - Kash Patel este chemat să dea explicații în Congres: "Agenția nu va mai fi folosită ca armă politică"
Kash Patel, directorul FBI, se confrunta marți cu doua audieri in Congres, din partea membrilor Senatului și Camerei Rep ...
-
Românii, pe primul loc în UE la incapacitatea de a-și permite un set de bunuri sau activități sociale
Cea mai mare pondere a persoanelor care s-au confruntat cu privațiuni materiale și sociale severe a fost inregistrata in ...
-
„Un miracol de la Dumnezeu". Comunitatea ortodoxă română, la prima slujbă în catedrala proaspăt cumpărată în Dublin
Episcopia Ortodoxa Romana a Irlandei și Islandei a achiziționat recent propria Catedrala Episcopala, o biserica anglican ...
-
Cum poate fi păcălită Inteligența Artificială ca să nu fure datele utilizatorilor. Poze banale pot conţine comenzi invizibile pentru AI
Un simplu wallpaper descarcat de pe internet ar putea fi suficient pentru a compromite un computer pe care ruleaza un ag ...
-
Eticheta alimentară, tot mai greu de descifrat. Cum au fost înlocuite alimentele naturale cu subproduse chimice
În goana dupa supraproducție la prețuri cat mai mici, industria alimentara a fost nevoita sa combine chimia cu buc ...
comentarii
Adauga un comentariuAdauga comentariu