ANPC: Controale la service-urile auto din tara. Sute de reclamatii pentru "facturi umflate"
Postat la: 22.06.2020 | Scris de: ZIUA NEWS
Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor (ANPC) a demarat la inceputul acestei saptamani o serie de controale la service-urile auto din intreaga tara, in urma sutelor de reclamatii primite de la consumatori si transportatori privind practici comerciale incorecte si facturi "umflate", a declarat directorul general al Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorilor (ANPC), Paul Anghel.
"La inceputul acestei saptamani am demarat controale la service-urile din intreaga tara, inclusiv in Bucuresti, la aproximativ 250 de unitati, in urma sutelor de reclamatii primite de la consumatori precum si de la transporturi in cursul anilor 2019 si 2020. Analizand conduita unor astfel de unitati, am ajuns la concluzia ca practicile acestora sunt total incorecte in relatia cu consumatorii, aflandu-ne in prezenta unei deformari substantiale a comportamentului economic al acestora. Practicile comerciale folosite de unele service-uri afecteaza considerabil capacitatea consumatorilor de a lua o decizie in cunostinta de cauza. Vom prelungi aceste controale atat cat va fi necesar", a precizat Anghel.
El sustine ca mecanismul prin care unitatea reparatoare stabileste pretul reparatiilor intra sub incidenta Legii nr. 363/2007 privind combaterea practicilor incorecte ale comerciantilor in relatia cu consumatorii si armonizarea reglementarilor cu legislatia europeana privind protectia consumatorilor. "Si spun asta dupa ce, analizand informarea pe care o ofera service-ul auto in legatura cu ora de manopera afisata si cuantumul aceleiasi ore aflate pe factura care ar urma sa fie achitata fie de consumator si in unele cazuri de catre asigurator, rezulta niste valori diferite, de la 59,9 lei plus TVA pana la 350 lei plus TVA, sau uneori chiar si 1.000 lei plus TVA pentru acelasi autoturism efectuand aceeasi operatiune", afirma directorul general ANPC.
Potrivit sursei citate, unitatea reparatoare viciaza acordul consumatorului, expunandu-i acestuia doua argumente aflate in totala contradictie cu orice mecanism legal de stabilire a pretului unor servicii, respectiv "Nu te intereseaza pretul deoarece plateste asiguratorul'' si "Ne ocupam noi de tot, tu doar trebuie sa semnezi aceste hartii".
''Facturile "umflate" inclusiv cu ore de manopera cu 500% mai mari decat preturile practicate in mod normal afecteaza consumatorul din doua perspective: una ar fi aceea a cresterii costurilor de asigurare in anul urmator, in conditiile cresterii politei de asigurare ca urmare a unor cheltuieli ocazionate de un eveniment asigurat, iar pe de alta parte exista situatii in care, din cauza diferentelor uriase de costuri, inclusiv cu preturile anumitor piese auto, pana la valori de neacceptat pentru asigurator, consumatorul va fi incapabil sa intervina in conflictul creat de o crestere nejustificata a unor costuri intre service-ul auto si compania de asigurari", avertizeaza directorul general al ANPC.
Exemplificand, Paul Anghel a aratat ca exista service-uri auto, atat in Bucuresti cat si in judetele Ilfov, Braila, Alba, Timis, Neamt, Sibiu, Tulcea, Cluj, Caras Severin, in care pe factura au fost regasite costuri care nu puteau fi justificate din punct de vedere al orelor lucrate, cat si al valorii orelor tehnologice de manopera, de la 100 de lei pana la 1.200 de lei.
Acesta ofera si cateva sfaturi consumatorilor care se regasesc in astfel de situatii, primul vizand informarea in prealabil asupra tarifelor inainte de a lasa autoturismul si solicitarea unui deviz estimativ al interventiei. Anghel sustine ca service-urile sunt obligate sa afiseze preturile cu TVA intr-o maniera vizibila si lizibila in zona de receptie a clientelei si sa precizeze modul de calcul utilizat, respectiv ora fizica sau baremurile de timp/ora tehnologica pentru reparatii furnizate de producator.
De asemenea, service-ul este obligat sa furnizeze o factura, care este emisa in dublu exemplar, originalul fiind remis clientului insotit de chitanta (formularul fiscal) sau chitanta eliberata de POS (la plata cu card). Factura trebuie sa fie detaliata si sa contina urmatoarele informatii: denumirea societatii si adresa; numele clientului; data si locul efectuarii reparatiei; modul de calcul al manoperei: timp fizic sau barem de timp/ora tehnologica; piesele de schimb utilizate (cantitate/pret); alte materiale de intretinere, consumabile utilizate (cantitate/pret); numarul de inmatriculare al autoturismului (eventual kilometrajul).
"Daca factura vi se pare excesiva ca valoare, solicitati o verificare, cu catalogul de operatii tehnologice, cu ajutorul personalului. In cele mai multe cazuri, acesta se gaseste sub forma unui fisier informatic in programul de editare al facturii. De asemenea, solicitarea unui deviz va ajuta sa estimati costurile si nu va angajeaza. El trebuie sa contina: descrierea precisa a lucrarilor care se vor efectua, costul manoperei, lista pieselor de schimb necesare, termenul de reparatie, durata de valabilitate a devizului. Daca devizul este semnat de ambele parti, el se poate transforma astfel intr-un contract comercial si trebuie sa se emita o nota de comanda pentru reparatie", explica Paul Anghel.
In ceea ce priveste nota de comanda (reparatie), aceasta se redacteaza pe un formular cu antetul societatii si trebuie sa cuprinda: data, identitatea clientului, tipul/modelul autovehiculului si kilometrajul, natura exacta a reparatiilor de efectuat, costul probabil al acestor interventii si durata imobilizarii autovehiculului. "Starea autoturismului in timpul reparatiei poate sa fie mentionata in nota de comanda si clientul poate sa atraga atentia asupra unor echipamente care sunt montate. Service-ul devine raspunzator de starea autoturismului si raspunde pentru orice paguba produsa pe perioada interventiei. Este important ca partile sa consemneze in scris toate informatiile, pentru a evita discutiile la preluarea vehiculului, daca veti constata pagube sau lipsa unor accesorii", spune Anghel.
Potrivit sursei citate, nota de comanda (reparatie) semnata de cele doua parti prezinta o serie de avantaje, respectiv constituie o proba despre ce s-a cerut si ajuta la contestarea facturii ulterioare, care ar contine reparatii suplimentare neacceptate; serveste la compararea cu factura; va constitui dovada, in caz de responsabilitate a service-ului, pentru lucrari neefectuate sau necorespunzatoare.
"Daca autoturismul nu este restituit in termenul stabilit, puteti soma service-ul sa respecte termenul inscris printr-o scrisoare recomandata cu confirmarea primirii. Daca service-ul nu are un formular tip, trebuie sa solicitati realizarea unei astfel de "note" pe o hartie cu stampila societatii", a adaugat directorul general de la Protectia Consumatorilor. Acesta sustine ca service-ul trebuie sa informeze clientul, ca specialist in domeniul auto, daca in cursul reparatiei identifica un element care se poate defecta sau este defect si exista riscul unei defectiuni iminente (care poate constitui un risc pentru securitatea dumneavoastra) pentru obtinerea acordului de reparare.
Anghel mai spune ca pentru piesele de schimb utilizate de service la reparatie, din stocurile proprii, se acorda garantie conform Legii 449/2003 privind vanzarea produselor si garantiile asociate lor, iar pentru interventia realizata (manopera) exista OG nr. 21/1992 privind protectia consumatorilor, care obliga operatorul economic sa acorde o garantie, insa fiecare societate aplica propria politica comerciala fata de clienti referitoare la durata acestei garantii.
In cazul in care automobilul este furat sau deteriorat in plus fata de receptia efectuata pe timpul reparatiei, costurile sunt suportate de societate. "Ca regula generala, jurisprudenta limiteaza responsabilitatea service-ului la ceea ce este previzibil de a se gasi intr-un autoturism la interior: haine, harti, bagaje, scule...si nu obiecte de valoare ca bijuterii, blanuri sau aparate hi-fi, video. In astfel de situatii este prudent sa nu lasati obiecte personale, sau daca nu puteti face altfel, preveniti unitatea service", explica Paul Anghel.
El mentioneaza ca service-ul auto are obligatia de a restitui piesele inlocuite, cu exceptia acelora care sunt utilizate la reparatie pe perioada garantiei, acesta fiind responsabil de accidentele care pot sa survina in interiorul spatiului de lucru, cu conditia ca nicio neglijenta sa nu fie imputata victimei (clientului). Concluzionand, Paul Anghel subliniaza ca in cazul existentei unei nemultumiri reale privind reparatia efectuata, consumatorii trebuie sa incerce in primul rand o rezolvare pe cale amiabila.
DIN ACEEASI CATEGORIE...
-
Credeti ca ar functiona asa ceva in România, tara in care se arunca tone de mancare la gunoi?
În Germania, pe trotuare, in fața blocurilor, langa biserici sau gari, exista frigidere publice din care oricine p ...
-
Andrei Caramitru: "Diavolul Bael. Seamănă fix dar fix cu Putin. Dar stați să vedeți chestiune și mai tare!"
Analistul a postat pe pagina sa de Facebook o imagine cu diavolul Bael din secolul 19, despre care spune ca seamana perf ...
-
Serbia virează către Washington - Lege specială pentru ginerele lui Trump
Parlamentul din Serbia a adoptat un proiect de lege special care ii permite ginerelui lui Trump sa construiasca un compl ...
-
Încă cinci persoane, inclusiv un notar public, au fost reţinute în dosarul "Fabrica de moşteniri" din Constanța: Cum acționa rețeaua
Înca cinci persoane, inclusiv un notar public, au fost retinute in dosarul "Fabrica de mosteniri" din Constanța. M ...
-
SALROM - proiect nou în valoare de 250.000.000 euro depus în vederea accesării de fonduri europene pentru procesarea grafitului de la Baia de Fier
COMUNICAT DE PRESA SALROM. În data de 25.09.2025 Comisia Europeana a lansat cel de-al doilea Apel pentru propuneri ...
-
Cum umflă firmele prețurile artificiale pentru a lua bani de la buget. Schema din energie explicată de experți
Grupul Tinmar, unul dintre cei mai mari furnizori de energie, este acuzat ca a crescut in mod artificial prețul energiei ...
-
Percheziţii la combinatul Liberty Galaţi: 300 milioane euro - delapidaţi cu ajutorul Gazprom Rusia
Procurorii Parchetului General si ofiteri de politie judiciara efectueaza sapte perchezitii domiciliare, vineri dimineat ...
-
Meta, firma-mamă a Facebook, Instagram și WhatsApp, câștigă o avere din avalanșa de reclame frauduloase, arată documente interne. Ce spune compania
Documentele interne ale Meta arata ca 10% din veniturile sale provin din reclame frauduloase sau potențial frauduloase, ...
-
Google trage un semnal de alarmă. Virusurile create cu inteligență artificială pot învăța singure să se ascundă
O noua generație de atacuri cibernetice pune pe jar experții in securitate. Potrivit unui raport al echipei Google Threa ...
-
Detaliile întâlnirii de la Guvern dintre Bolojan și controversatul om de afaceri Fănel Bogoș: "După 15 minute, discuţia s-a încheiat"
Purtatorul de cuvant al Guvernului, Ioana Dogioiu, a declarat, joi, ca, in data de 23 septembrie, Mihai Barbu, presedint ...
-
Parlamentul Bulgariei investighează "influența ocultă" a lui George Soros. Inițiativa aparține unui oligarh sancționat pentru corupție
Parlamentul Bulgariei a decis sa investigheze presupusa influența a miliardarului american George Soros in viața politic ...
-
Sechestru pe averea prietenului milionar a lui George Simion. Procurorii îi aduc acuzații grave
Afacerile lui milionarului Vasile „Sile" Pușcaș au intrat din nou in vizorul procurorilor, dupa ce s-au instituit ...
-
Frigiderul tău face zgomot noaptea? Află de ce modelele incorporabile sunt (aproape) mute
E liniște in toata casa. Doar frigiderul pare ca traiește o viața paralela. Zumzaie, vibreaza, pocnește discret, ca un m ...
-
UE se pregătește pentru un potențial conflict cu Rusia: Bruxelles-ul lucrează la un Schengen militar
Bruxelles-ul ia masuri pentru a reduce birocratia si a construi un „Schengen militar" pentru transportul rapid al ...
-
Afaceristul Fănel Bogoș, reținut de procurorii DNA. Ar fi plătit 1,5 milioane de euro pentru o audiență la Bolojan
Omul de afaceri vasluian Fanel Bogoș, administratorul grupului Vanbet, a fost scos in catușe miercuri seara din sediul D ...
-
Situație halucinantă la Guvern: OUG pentru gestionarea urșilor ajunge să pedepsescă oamenii care se ocupă de păduri
Modificarile la OUG 81, cea care reglementeaza intervenția și gestionarea populației de urși, se genereaza un paradox. A ...
-
Stenograme incendiare Rețeaua rezerviștilor din SRI și SIE urma să-l scoată pe Călin Georgescu din țară: Ce plan au pus la cale
Ies la iveala detalii incendiare in urma unor percheziții facute, miercuri, de DNA, in mai multe județe. Fostul candidat ...
-
Premierul Bolojan, pomenit în stenogramele DNA: Guvernul confirmă întâlnirea cu afaceristul din Vaslui
Cancelaria Guvernului a confirmat ca pe 23 septembrie a avut loc, la Palatul Victoria, o audiența solicitata „pe c ...
-
ANAF a spart o rețea de fraudă fiscală: 55 de milioane de lei au fost sifonate
ANAF anunta ca a descoperit o frauda fiscala de peste 55 de milioane de lei. Patru firme au pus la punct un mecanism com ...
-
Crăciunul care unește Europa la Băneasa Christmas World
Sute de mii de luminițe, decoruri spectaculoase și o atmosfera de poveste transforma nordul Capitalei intr-o destinație ...
-
The American Conservative: Kievul, suspectat de sabotaj împotriva UE, în speță a României și Ungariei
Exploziile și incendiile de la rafinariile de petrol din Ungaria și Romania ar putea fi acte de sabotaj organizate de Ki ...
-
Giulgiul de la Torino implineste o profetie din Apocalipsa 22:4 aratand fără tăgadă ca este lințoliul divin al Fiului
O descoperire uluitoare pe Giulgiu din Torino, in care se presupune ca a fost invelit Iisus dupa ce a fost dat jos de pe ...
-
Nicușoare, tu ce ai înțeles de aici? Congresul SUA acuză Pentagonul că a ascuns retragerea trupelor americane din România
Într-un rar moment de unitate intre republicani și democrați, Congresul SUA a criticat dur Pentagonul pentru lipsa ...
-
Memoria noastră se stocheaza inafara creierului in țesătura universului si nu depinde de spatiu si timp
"Ce se intampla daca amintirile tale nu sunt stocate in creierul tau?", isi pune intrebarea celebrul cercetator, matemet ...
-
Oamenii de știință tocmai au dezvăluit cum arată de fapt un foton, iar acest lucru schimbă totul! VIDEO
Nu este un punct. Nu este o sfera. Este un camp electromagnetic tridimensional care se propaga prin spațiu și timp. Dece ...
-
Amenințarea Cuantică: O Apocalipsă Digitală se anunță la orizont. Computerele viitorului vor sparge orice chei de criptare, inclusiv parolele si protectiile bancare
În viitorul nu prea indepartat, lumea digitala așa cum o cunoaștem ar putea face fața unei schimbari fundamentale. ...
-
Cum se calculează prețul final al gigacaloriei. Câți bani vor scoate din buzunar bucureștenii pentru căldură iarna aceasta
Prețul pe care il vor plati bucureștenii pentru caldura livrata in apartamentele care sunt racordate la sistemul central ...
-
Cine este bărbatul care s-a împușcat în cap în timp ce făcea live pe TikTok - A făcut parte dintr-o comunitate din Neamț
Barbatul care s-a impușcat in cap in timpul unui live pe o rețea de socializare este Simion Stan, fost președinte și lid ...
-
Bolojane, uite aici "austeritate"! O țară uriașă va oferi 3 ore pe zi de energie gratuită tuturor cetățenilor
Australia va oferi cel puțin trei ore de energie solara gratuita in fiecare zi gospodariilor, inclusiv celor fara panour ...
-
Primar musulman la New York. Favoritul lui Donald Trump pierde alegerile la limită. Democrații revin cu o victorie spectaculoasă
Zohran Mamdani, un socialist democratic in varsta de 34 de ani, a caștigat alegerile pentru primarul orașului New York, ...
comentarii
Adauga un comentariuAdauga comentariu