Bruiaj puternic al sistemului de navigație GPS pe coasta de Vest a Mării Negre
Postat la: 13.01.2023 | Scris de: ZIUA NEWS

De la începutul anului, semnalele sistemului de navigație GPS, care este folosit atât de cetățeni, cât și de militari, sunt atenuate de-a lungul coastei bulgare a Mării Negre. Acest lucru reiese din datele sistemului GPSjam, deoarece cel puțin 10% dintre utilizatorii care caută navigație GPS fie nu au semnal, fie primesc date de locație incorecte.
Navigația este bruiată într-un areal mare - din portul românesc Constanța de-a lungul întregului litoral bulgăresc și în toate apele teritoriale ale Turciei de la Marea Neagră, arată datele sistemului. Acestea au fost colectate de piloții aeronavelor civile care au semnalat controlorilor de trafic aerian că au pierdut legătura. Pe lângă aeronavele civile, sistemul de navigație GPS este folosit pentru navigație, în scopuri militare, dar și pentru orientarea șoferilor și a pietonilor, relatează 24Chasa preluat de Rador.
Problemele au apărut la începutul anului 2023, dar bruiajul este deosebit de puternic și eficient din data de 4 ianuarie, continuând și în prezent, arată datele din sistem. Deocamdată nu se știe încă cine bruiază semnalul.
În afară de problemele de la Marea Neagră, există probleme cu GPS-ul în unele regiuni din Rusia și Kazahstan, în țările baltice și de-a lungul unei părți a graniței de est a Poloniei, arată hărțile GPSjam. Fără o acoperire a sistemului de navigație sunt și capitalele Rusiei - Moscova și Turciei - Ankara. Din această cauză, experții internaționali discută faptul că bruiajul GPS este legat de războiul din Ucraina, iar încercările de a opri sistemul de navigație sunt din multe țări.
Ziarul "24Chasa" a solicitat comentarii de la instituțiile care au în atribuții securitatea națională - Ministerul de Interne, Ministerul Apărării și Agenția de Stat pentru Securitate Națională (DANS). Serviciul de contrainformații, care este responsabil și de securitatea cibernetică, nici măcar nu a răspuns întrebărilor reporterilor. Ministerul Apărării a fost succint: „Ministerul Apărării nu are informații despre probleme cu sistemul GPS". Acesta a fost răspunsul și de la Ministerului de Interne de la Sofia, iar Comisia de Reglementare a Comunicațiilor, care controlează frecvențele radio, nu a putut fi contactată pentru comentarii. În pofida negării oficiale din partea Ministerului Apărării, ofițeri de rang înalt din armata bulgară au confirmat că au probleme cu GPS-ul de peste o săptămână.
Cu toate acestea, nici ei nu știu sigur cine bruiază semnalele. Atenuarea se face prin eliberarea de semnale de radiofrecvență care îngreunează schimbul de informații între sateliții din jurul Pământului și receptorii de la suprafață, au explicat militarii cu care a vorbit ziarul "24Chasa". Astfel de „blocaje", dar cu dimensiuni mult mai mici, sunt vândute chiar și pentru a fi folosite de cetățeni și sunt adesea folosite pentru a proteja persoanele aflate în pericol. Pe lângă semnalele de navigație prin care poate fi detectat un obiect „interesant", aceste „blocaje" pot perturba și încercări de detonare de la distanță, de exemplu. Astfel de bruiaje interferează cu funcționarea telefoanelor mobile și au fost semnalate cazuri în care blochează chiar și bancomate.
Cu toate acestea, pentru a se „bloca" semnalul pe o suprafață atât de mare, cum este în prezent deasupra Mării Negre, este nevoie de un număr mare de emițători foarte puternici de semnale de radiofrecvență, au explicat ofițerii. Din această cauză, era puțin probabil ca acesta să fi fost un fel de atac rusesc. Pentru a acoperi o suprafață atât de mare, vor avea nevoie de un număr foarte mare de nave cu echipamente speciale în zona de bruiaj, care nu pot trece neobservate, a spus unul dintre experții militari.
Este mult mai probabil să fie implicate sisteme de protecție din Bulgaria, România și Turcia - cele trei țări sunt membre NATO. În acest fel, este împiedicată posibila utilizare a dronelor cu apă și aer de către Rusia în apropierea celor trei țări. Întrucât bruiajul este chiar lângă coastă, iar în Bulgaria acoperă în întregime orașele Dobrici și Varna, acest lucru s-ar putea realiza deja prin „blocaje" terestre.
Apărarea împotriva avioanelor și a dronelor rusești ar putea servi atât pentru a opri mașinile de „spionare", cât și pentru a îngreuna posibilele atacuri directe.
În ultima săptămână, au fost observate perturbări ale semnalului GPS deasupra Mării Negre, au confirmat experții în aviație. Cineva bruiază GPS-ul, nu știm cine - rușii, ucrainenii, americanii. Cazurile sunt de câteva minute în decurs de 24 de ore, ceea ce este un timp foarte scurt. Sunt episodice cazurile, susțin ei. Ceea ce este în contradicție cu datele din GPSjam, care arată un „blocaj" constant, cu un bruiaj de peste 10% a semnalului sistemului de navigație.
Aceasta nu este însă o problemă pentru zbor prin spațiul aerian bulgar, inclusiv peste mare, garantează experții. Dar au existat rapoarte de la piloți despre căderea semnalului satelitului. Pilotul raportează că are o problemă de GPS, dar doar pentru informare și spune că urmează navigația terestră.
Ce se întâmplă când semnalul scade?
Atunci avionul merge la al doilea receptor. Dacă nici acolo nu există semnal, se trece la mijloacele suplimentare de navigație - de la sol. Pe coasta bulgară sunt instalate diferite mijloace de navigație, acestea emit semnale care nu pot fi bruiate. Acestea sunt emițătoare prin care avioanele se orientează, în plus, controlorii de trafic aerian ghidează avioanele, le monitorizează. Deci nu a fost nicio problemă în ceea ce privește siguranța zborurilor, ne asigură specialiștii.
Există și un radar pe care controlorii de trafic aerian îl orientează. Navigația aeriană la sol acoperă întregul teritoriu care deservește Bulgaria și mult dincolo de acesta, inclusiv pe mare.
Există încă 2 sisteme - sistemul european Galileo este mai fiabil în oraș, iar GLONASS - în munți. Există trei sisteme de navigație foarte cunoscute - GPS-ul american, Galileo european și GLONASS-ul rusesc. Fiecare oferă avantaje diferite, primul având cei mai mulți sateliți, al doilea transmite de foarte sus, iar rușii sunt cei mai buni în munți.
GPS (din Global Positioning System - în engleză) este cel mai vechi dintre cele trei și a devenit sinonim cu sistemul global de navigație prin satelit. A fost dezvoltat de SUA în 1978. De aceea, probabil, este cel mai folosit din lume. Are 31 de sateliți care se află pe orbită medie - la o altitudine de 12.540 de mile. Astfel, fiecare poate înconjura Pământul de 2 ori pe zi. În varianta ideală, omul se conectează la 4 sateliți de oriunde de pe planetă. Precizia sa este de aproximativ 5 metri sub cerul liber. Funcționează în întreaga lume din 1993.
Concurentul său rus GLONASS (de la GLObalnaia NAvigatsionnaia Sputnikovaia Sistema - în limba rusă) a fost creat la numai 4 ani după GPS. Spre deosebire de el, însă, se dezvoltă mult mai lent. Abia în 1995 sateliții au fost pe deplin funcționali, dar imediat după aceea au urmat probleme de finanțare. Abia la sfârșitul anilor 90 ai secolului trecut, sistemul GLONASS a devenit din nou o prioritate pentru Moscova. Astăzi sistemul folosește 24 de sateliți. Și aceștia sunt pe o orbită medie - 11.890 de mile. De aceea reușesc să facă 2.125 de tururi ale Pământului într-o zi. Una dintre acestea durează cu aproximativ 30 de minute mai puțin decât cele ale GPS, motivul fiind că sunt mai aproape de sol. Aceasta este și explicație pentru care la munte sistemul rusesc este mai precis decât cel american. La câmpie, dă o abatere de 4,5 până la 7 metri. Sistemul are, de asemenea, diverse subsisteme care sunt utilizate de agențiile guvernamentale și de armată, altele sunt disponibile și pentru civili.
Sistemul european Galileo, denumit după Galileo Galilei, este cel mai nou. Este un proiect elaborat de UE și a devenit finalizat complet abia în 2020, fiind lansat parțial cu 4 ani mai devreme. Scopul a fost ca UE să nu se bazeze pe navigația rusă și americană. Ca trăsătură distinctivă, Uniunea subliniază că sistemul nu este susținut de militari.
Galileo are 30 de sateliți, 24 sunt folosiți, restul sunt de rezervă. Sunt situați la o altitudine de 14.429 de mile. Prin urmare, le ia aproximativ 14 ore pentru a face un ocol al Pământului, sau 1,7 în 24 de ore. Sateliții europeni oferă o precizie mai bună - până la 1 metru. Sistemul este, de asemenea, mai exact în mediile urbane, unde clădirile înalte blochează adesea semnalele.
DIN ACEEASI CATEGORIE...
-
850 de miliarde de dolari. Cea mai mare investiție din istoria omenirii
Sam Altman de la OpenAI, alaturi de giganții Nvidia, Microsoft și Oracle, au anunțat un plan ambițios: construirea a 17 ...
-
Soferii de masini electrice trec masiv la modelele pe benzina si diesel - 42% dintre "electrificati" nu mai vor sa auda de automobilul pe baterii
Unul dintre cele mai importante studii realizate pe plan mondial arata de fapt ca electrificarea este un trend esuat pen ...
-
Oamenii de știință avertizează că se apropie "colapsul populației" pe fondul scăderii ratei fertilității mondiale la un nivel istoric
Rata fertilitații globale a scazut la un nivel istoric in ultimele șase decenii, potrivit oamenilor de știința care aver ...
-
O femeie însărcinată a suferit o supradoză aproape letală de Tylenol după ce a încercat să „demonstreze că Trump greșește"
Nicole Sirotek, fondatoarea American Frontline Nurses, a afirmat ca a primit un telefon disperat la ora 4 dimineața de l ...
-
Iranul publică fotografii secrete ale instalațiilor nucleare israeliene și documente despre oamenii de știință americani și occidentali implicați
Miercuri seara, Ministerul Informațiilor din Iran a publicat fotografii secrete ale instalațiilor nucleare din Israel, p ...
-
Casa Albă cere serviciilor secrete si agențiilor americane de securitate să se pregătească pentru concedieri în masă
Casa Alba a cerut agențiilor federale americane sa se pregateasca pentru mai multe concedieri in masa in timpul unei pos ...
-
Misterul conștiinței umane: Au fost testate in paralel două dintre cele mai mari teorii. Concluziile i-au lăsat pe experti fără replică
Conștiința, abilitatea noastra de a trai experiențe subiective, continua sa fie una dintre cele mai dificile enigme ale ...
-
O pasageră care a făcut scandal la bordul unui avion a fost lipită de scaun cu bandă adezivă. Femeia a atacat și amenințat membrii echipajului
O femeie care a facut scandal la bordul unui avion American Airlines a fost lipita de scaun cu banda adeziva de catre me ...
-
Un glonț care a zburat de la un poligon privat a lovit un bărbat care mergea liniștit cu bicicleta pe drum
Un barbat din județul Botoșani a fost impușcat in timp ce circula cu bicicleta pe un drum național. În timpul cerc ...
-
Incredibil: Incompetenții de la Hidroelectrica vor fi compensați cu până la 24 de salarii brute. Sumele uriașe pe care le vor primi Karoly Borbely și Marian Fetița
Fostul director general al Hidroelectrica, Karoly Borbely, și ex-directorul financiar Marian Fetița ar putea primi compe ...
-
De ce e recomandat să apăsați butonul roșu de la bancomat după fiecare tranzacție bancară
Specialiștii in securitate bancara recomanda folosirea butonului roșu de anulare la bancomat dupa finalizarea tranzacție ...
-
E grav de tot! Risc de infarct și atac cerebral pentru o treime dintre locuitorii din București-Ilfov. La fel de mulți suferă de hipertensiune
Un studiu de depistare a riscului bolilor cardiovasculare, realizat in București și in județul Ilfov, ofera concluzii fo ...
-
"Păstrați bani cash acasă, în bancnote de valoare mică". Recomandarea Băncii Centrale Europene pentru situații de criză
Un studiu recent al Bancii Centrale Europene arata ca pastrarea unei sume de bani cash acasa ramane esențiala in situați ...
-
Declarația lui Trump privind paracetamolul produce efecte și în România. Doctorița cercetată disciplinar de Colegiul Medicilor: Nu l-am folosit niciodată
Medicul Flavia Grosan, deja cercetata disciplinar de Colegiul Medicilor pentru raspandirea unor informații false despre ...
-
Nepotul lui Emmanuel Macron, arestat în Burkina Faso? Ce s-a aflat despre știrea care a făcut să explodeze internetul
Un material video devenit viral pe internet susține ideea ca un avion privat al nepotului președintelui Franței ar fi fo ...
-
Ochi pentru dinte si dinte pentru ochi: Un bărbat orb și-a recăpătat vederea după ce i s-a implantat un canin în ochi
Medicii anunța o noua operație de succes. Metoda folosita e una extremd de controversata. Un barbat și-a recapatat veder ...
-
Urmează o catastrofă globală de proportii apocaliptice. Experții au analizat marele plan al Chinei
Xi Jinping a sugerat in discursul sau la ONU ca SUA nu se ridica la inalțimea provocarii climatice, dar criticii spun ca ...
-
SUA au livrat de urgență României un sistem radar sofisticat pentru supravegherea Mării Negre
Mai multe sisteme de radar mobile pentru supravegherea Marii Negre au fost livrate Romaniei de catre Statele Unite. Potr ...
-
Românii plătesc pe carburanți mai mult decât șoferii din Bulgaria, Spania sau Luxemburg. Care sunt cauzele și cât costă un plin
Prețul petrolului scade pe piețele internaționale, insa la pompele din Romania carburanții continua sa se scumpeasca. Du ...
-
AI se face că lucrează. In loc sa crească eficiența la locul de muncă generează continut lipsit de utilitate dar frumos ambalat
Un nou studiu realizat de Stanford University și BetterUp arata ca adoptarea inteligenței artificiale la locul de munca ...
-
O fostă vameșă implicată în dosarul de evaziune Murfatlar a fost numită director de cabinet de noul șef al Vămilor
Fosta șefa a Serviciului Autorizari in Directia Generala a Vamilor, Irina Tanase, implicata in dosarul Murfatlar și scap ...
-
Racheta ucraineană Flamingo care devastează rafinăriile din Rusia are un motor extras „dintr-o groapă de gunoi"
Fire Point, o companie ucraineana, produce in serie racheta de croaziera FP-5 Flamingo, o racheta cu cost redus și impac ...
-
O retea ilicită capabilă sa transmită 30 de milioane de mesaje criptate a fost descoperita de Secret Service lângă sediul ONU
Serviciul Secret a gasit și a confiscat o rețea ilicita de echipamente sofisticate in regiunea New York, care era capabi ...
-
Un bolnav de cancer este ținut în viață prin hotărâri judecătorești în timp ce autoritățile luptă să-i oprească tratamentul vital
Recent, cazul unui pacientul oncologic a facut titluri de presa dupa suspendarea, pe 11 septembrie, a unui dosar de ordo ...
-
O ciupercă extrem de periculoasă se răspândește în toată Europa: Este mortală și aproape imposibil de tratat cu medicamente
O ciuperca periculoasa, Candidozyma auris, face ravagii in spitalele din peste 40 de țari. Un nou studiu european privin ...
-
Scenariu de film - Fiul unei femei ucise cere oprirea execuției criminalului: "Îl iert și nu vreau să moară
Will Berry avea 11 ani cand mama lui, Margaret Parrish Berry, a fost impușcata in cap in timpul unui jaf la benzinaria u ...
-
Afaceriștii grei din UE au făcut presiuni: Legea care interzice produse din zone desfrișate ilegal se amână iar
Afaceriștii grei din Uniunea Europeana au facut iar presiuni, așa ca legea care interzice produsele din zone care sunt d ...
-
Cum să găsești drumul către casă în Calea Lactee. Harta publicată de NASA
Casa noastra nu este doar Pamantul, ci și Soarele, o stea galbena modesta ascunsa in vasta intindere a Caii Lactee. Gala ...
-
Moment hilar: Emmanuel Macron a rămas blocat pe o stradă din New York și l-a sunat pe Donald Trump ca să scape de politie
Președintele francez Emmanuel Macron l-a sunat pe liderul SUA, Donald Trump pentru a-l anunța ca este blocat pe o strada ...
-
Firmele de ride-sharing au fentat ANAF cu sute de milioane. Reacția lui Alexandru Nazare după ce s-a descoperit o fraudă uriașă
Ministrul Finanțelor Alexandru Nazare a anunțat marți ca inspectorii ANAF au descoperit o schema complexa de evaziune fi ...
comentarii
Adauga un comentariuAdauga comentariu