SRI analizează cât este de pregătită România pentru o criză provocată de război: marile vulnerabilități ale țării noastre
Postat la: 17.02.2022 | Scris de: ZIUA NEWS

Revista "Intelligence" a Serviciului Român de Informații publică o analiză privind modul în care România s-ar descurca în cazul unei crize majore, inclusiv de război hibrid. Conform articolului, cea mai mare vulnerabilitate constă în adaptarea sistemelor și subsistemelor la impactul imediat al crizelor.
"Actualul mediu internațional de securitate este din ce în ce mai complex, fiind marcat, conform evaluărilor NATO, de amenințări generate de acțiunile actorilor statali și non-statali, care pot lua inclusiv forma unor atacuri de tip hibrid, aflate la linia de demarcație dintre conflictele militare convenționale și operațiunile asimetrice.
Adițional, se observă o creștere a frecvenței de apariție și a impactului unor crize determinate de schimbările climatice și de dezastrele naturale sau antropice, ori care derivă din acțiunea unor factori biologici, exemplul cel mai recent fiind criza provocată de pandemia de COVID-19.
Reacții la creșterea frecvenței și amplitudinii crizelor
Dificultatea majoră constă în adaptarea mecanismelor și subsistemelor de management al crizelor (precum cele generate de urgențe civile, atacuri teroriste și agresiuni cibernetice), pentru a răspunde evoluțiilor rapide înregistrate la nivelul mediului de securitate, aflat în continuă schimbare.
În același timp, interconectarea mecanismelor și subsistemelor sus-menționate prezintă o relevanță aparte, în condițiile în care experiența ne arată că situațiile de criză cu care se confruntă omenirea la momentul actual au, de cele mai multe ori, puternice ramificații multisectoriale. Toate efectele negative ale unei situații de criză pot fi amplificate de persoane și entități interesate în exploatarea malițioasă a noilor tehnologii, internetului și social media, domenii în care fake news și dezinformarea întâlnesc un teren fertil.
Având în vedere inclusiv calitatea de stat membru NATO și UE, România trebuie să dispună de o capacitate crescută de reziliență la șocuri majore produse de dezastre (naturale sau antropice), disfuncționalități ale infrastructurii critice și atacuri convenționale ori hibride, astfel încât problematica gestionării situațiilor de criză este de o importanță majoră pentru țara noastră.
Managementul crizelor, o preocupare strategică
Necesitatea adoptării de măsuri concrete sau a continuării demersurilor coerente privind managementul crizelor, precum și a abordării integrate a provocărilor pe linie de securitate, respectiv a celor generate de dezastrele naturale sau antropice, se reflectă, cu claritate, în conținutul unor documente naționale cu valențe strategice, promovate în ultimii 15 ani.
Astfel, în cadrul Strategiei de Securitate Națională a României (SSNR) din 2007, adoptată de CSAT în cursul lunii aprilie 2006, înainte de accederea țării noastre în UE, se precizează că securitatea națională poate fi pusă în pericol și de o serie de fenomene grave, de natură geofizică, meteo-climatică ori asociate, provenind din mediul natural sau reflectând degradarea acestuia, inclusiv ca urmare a unor activități umane periculoase, dăunătoare sau iresponsabile.
SSNR 2007 subliniază că perfecționarea mecanismelor de gestionare a crizelor reprezintă un deziderat major al securității interne. Soluția identificată constă în implementarea unui sistem național integrat de management al crizelor, care să articuleze toate subsistemele componente sau structurile cu atribuții în materie (menținând, însă, autonomia acestora) și să asigure coordonarea eficientă a resurselor pentru prevenirea pericolelor, controlul și înlăturarea manifestărilor negative, lichidarea consecințelor și restabilirea stării de normalitate.
În Strategia Națională de Apărare (SNAp) din 2008 - care a fost promovată pe fondul aderării țării noastre la UE - se arată că riscurile și amenințările la adresa securității naționale pot fi amplificate de existența unor vulnerabilități și disfuncționalități, între care se regăsesc organizarea inadecvată și precaritatea resurselor alocate pentru managementul situațiilor de criză. Documentul reiterează, de asemenea, faptul că, pentru a acționa eficient la întreg spectrul de crize, de la măsurile de prevenire, până la apărarea colectivă, România trebuie să implementeze un sistem național integrat de gestionare a acestora.
În SNAp 2008 se regăsesc și alte aspecte din SSNR 2007, cum ar fi cele referitoare la caracteristicile de bază ale sistemului (cu accent pe autonomia subsistemelor componente și pe adaptabilitatea acestuia, în funcție de natura și amploarea crizei), însă documentul introduce și unele elemente de noutate, privind direcțiile principale de acțiune în materie, care vizează atât armonizarea legislativă și procedurală (prin aplicarea politicilor NATO în domeniu, precum și prin participarea la operațiile UE de gestionare a crizelor), cât și pregătirea populației pentru acțiune în situații de criză.
Chiar dacă nu a fost aprobată de Parlamentul României, SNAp 2010 reține atenția prin faptul că, printre obiectivele naționale de securitate (ONS) se numără inclusiv dezvoltarea capacităților naționale de gestionare a crizelor interne și internaționale, precum și a urgențelor civile, în special cele legate de calamități naturale sau pandemii.
Situația de securitate la nivel internațional este prezentată ca fiind marcată de fluiditate și impredictibilitate, precum și de tendința de interconectare a crizelor, care păreau distincte și izolate, în acest fel prefigurându-se principala caracteristică a mecanismelor de răspuns - abordarea integrată a unor provocări cu implicații multisectoriale.
Documentul reflectă necesitatea implementării unui sistem național integrat de gestionare a crizelor, iar - printr-o abordare consecventă în raport cu SSNR 2007 și SNAp 2008 - în text sunt prezentate principalele caracteristici ale acestuia (autonomia subsistemelor componente și adaptabilitatea, în funcție de natura și amploarea crizei). Totodată, SNAp 2010 prezintă direcțiile principale de acțiune în materie, care includ pregătirea decidenților, instituțiilor și populației pentru o reacție adecvată în caz de criză de securitate ori de dezastru (natural sau antropic).
Maturizarea mecanismelor instituționale
Începând cu SNAp pentru perioada 2015-2019, prevederile privind managementul crizelor sunt din ce în ce mai articulate, acestea bazându-se pe conținutul strategiilor anterioare, pe cunoașterea acumulată prin prisma apartenenței la NATO și UE, precum și pe experiența dobândită („lessons learned") de instituțiile românești cu atribuții în materie, ca urmare a gestionării mai multor situații de criză cu care s-a confruntat țara noastră în ultimii ani.
Astfel, nu este deloc surprinzător faptul că, printre ONS prezentate în documentul respectiv, figurează și cel privind asigurarea eficienței sistemelor naționale de prevenire și gestionare a situațiilor de criză, interne și externe, militare sau de natură civilă.
Conform SNAp pentru perioada 2015-2019, reacția inter-instituțională în situații de criză poate fi afectată de precaritatea resurselor și incoerența în gestionarea diverselor tipuri de riscuri, această vulnerabilitate devenind și mai evidentă dacă ne referim la gradul de interoperabilitate a instituțiilor statului care trebuie să acționeze în cazul unor amenințări asimetrice și de tip hibrid.
Direcțiile de acțiune pe dimensiunea de referință vizează, cu prioritate, perfecționarea Sistemului Național de Management Integrat al Situațiilor de Criză (SNMISC), pregătirea decidenților, instituțiilor și populației pentru acțiune în situații de criză, precum și asigurarea resurselor (materiale, umane etc.) necesare, în baza unui proces de planificare.
Ghidul SNAp pentru perioada 2015-2019 detaliază direcțiile de acțiune descrise în Strategie pentru atingerea ONS privind managementul situațiilor de criză, nuanțând aspectul privind SNMISC, în legătură cu care se afirmă că trebuie operaționalizat și, ulterior, perfecționat.
De asemenea, sunt prezentate principalele ARV - amenințări (acțiuni destabilizatoare în vecinătatea estică, amenințări cibernetice, terorism), riscuri (catastrofe naturale, pandemii, dezastre ecologice de tipul „low probability - high impact"), vulnerabilități (insuficiența cadrului legislativ în materie, precaritatea resurselor, incoerența în gestionarea diverselor tipuri de riscuri) - și posibile direcții de acțiune pentru atingerea ONS menționat. În acest context, sunt reluate anumite aspecte prezentate în Strategie (pregătirea decidenților, instituțiilor și a populației pentru acțiune în situații de criză, asigurarea resurselor necesare instituțiilor competente etc.), însă apar și elemente de noutate, cum ar fi rolul critic al informării beneficiarilor legali cu privire la ARV amintite și importanța utilizării mecanismelor specifice existente în cadrul organismelor internaționale din care face parte România.
Raportat la prevederile SNAp pentru perioada 2020-2024, este de remarcat includerea ONS privind creșterea eficienței sistemelor naționale de prevenire și gestionare a situațiilor de criză, a mecanismelor de cooperare interinstituțională și a instrumentelor de combatere a amenințărilor asimetrice și hibride, capabile să asigure reziliența statului în astfel de situații și să permită funcționarea continuă a instituțiilor și a serviciilor esențiale.
Prezintă relevanță, în același timp, direcția de acțiune privind dezvoltarea cadrului interinstituțional necesar organizării și funcționării eficiente a SNMISC, conectat la sistemele NATO și UE de management al crizelor.
În document se subliniază că, pentru a acționa eficient pe întreg spectrul de crize cu care se confruntă, România are în vedere implementarea completă a SNMISC. Similar edițiilor anterioare ale SSNR / SNAp, se arată că Sistemul trebuie să asigure nivelul necesar de pregătire și funcționalitate a structurilor de decizie și execuție cu responsabilități în domeniu, pentru gestionarea optimă a tuturor crizelor interne sau externe, menținând autonomia subsistemelor componente, astfel încât acestea să poată deveni operaționale și să reacționeze treptat, în funcție de natura și amploarea crizei.
Direcțiile de acțiune pe dimensiunea sus-menționată pot fi regăsite și în edițiile anterioare ale Strategiei, fiind asemănătoare, mai ales, cu cele din SNAp pentru perioada 2015-2019. În acest context, rețin atenția referirile la perfecționarea SNMISC, prin îmbunătățirea cadrului legislativ de cooperare la nivel național și atragerea resurselor necesare, precum și la pregătirea decidenților, instituțiilor și populației pentru acțiune în situații de criză.
Ce este, încă, de făcut
Analizând prevederile referitoare la managementul crizelor din SSNR / SNAp, elaborate după aderarea României la NATO (2004) și UE (2007), se poate constata un grad crescut de consecvență din perspectiva abordării strategice pe această linie, în special în ceea ce privește operaționalizarea și perfecționarea SNMISC. Accentul s-a pus atât pe consolidarea cooperării interinstituționale, alocarea resurselor necesare și pregătirea factorilor relevanți, inclusiv a populației, pentru acțiune în caz de criză, cât și pe dezvoltarea și perfecționarea cadrului legislativ național în materie.
Acest ultim obiectiv prezintă o relevanță aparte, fiind, deopotrivă, deosebit de important și dificil de realizat, având în vedere că prevederile normative trebuie, pe de o parte, să permită abordarea integrată a situațiilor de criză cu valențe multisectoriale și, pe de altă parte, să asigure compatibilitatea cu principiile, mecanismele și procedurile existente la nivelul NATO și UE.
De asemenea, cadrul organizatoric și funcțional al SNMISC trebuie să mențină autonomia subsistemelor componente, astfel încât acestea să poată deveni operaționale și să reacționeze, atât independent, cât și în deplină interoperabilitate, în funcție de natura, amploarea, complexitatea, intensitatea și consecințele crizei.
Astfel, se impune ca SNMISC să dispună de caracteristicile unui „sistem de (sub)sisteme" capabil să răspundă, cu celeritate, întregului spectru de situații de criză cu care s-ar putea confrunta România, inclusiv în calitate de stat membru NATO și UE, asigurând, în același timp, o reziliență sporită în fața provocărilor specifice actualului context internațional de securitate, aflat într-un proces de schimbare accelerată și având un grad crescut de complexitate.
În acest context, menționăm că în Programul legislativ al Guvernului României pentru anul 2021 figurează și proiectul de Lege privind SNMISC, instituțiile inițiatoare fiind MApN, MAI, SRI, SIE, STS și SPP.
Demersul respectiv vizează crearea cadrului juridic și instituțional privind organizarea și desfășurarea activităților din domeniul managementului integrat al situațiilor de criză, iar materializarea acestuia ar permite îndeplinirea unuia din principalele obiective, care se regăsește constant în ultimele ediții ale SNAp, referitor la perfecționarea și operaționalizarea SNMISC", scrie Intelligence.
DIN ACEEASI CATEGORIE...
-
Descoperire de senzatie mondială: Mintea are un cod secret și două hărți pentru realitate - una pentru lucruri, alta pentru substanțe
O echipa de cercetatori de la Massachusetts Institute of Technology (MIT) a facut un pas important in ințelegerea modulu ...
-
Ce-a rostit Nina Iliescu la inmormantarea fostului presedinte al României. Tovarasa de viata a transmis si un mesaj adversarilor politici
Sotia fostului presedinte Ion Iliescu, Nina Iliescu, a transmis, joi, multumiri tuturor celor care "au au organizat, sus ...
-
Decizie definitiva: Alimentele care au grijă de inima ta. Reduc riscul aritmiilor și scad absorbția grăsimilor bașca mai si slabesti
Legumele și fructele proaspecte, oleaginoasele, peștele gras și uleiurile sanatoase (precum uleiul de masline, uleiul de ...
-
Doliu imens în presa din România: O jurnalistă respectată a mass-media românești s-a stins după o luptă nedreaptă
Lucia Efrim, fosta jurnalista a agenției Mediafax, cunoscuta de prieteni drept „Toto", a murit. A fost o prezența ...
-
Pandemia ne-a îmbătrânit mintea: Efecte neurologice severe au fost observate și la cei neinfectați cu COVID-19
Chiar și fara a contracta virusul, pandemia de COVID-19 pare sa fi accelerat imbatranirea creierului. Un studiu realizat ...
-
Google a prezentat modelul Genie 3, un AI capabil să simuleze medii realiste, deschizând drumul către instruirea roboților și vehiculelor autonome
Google DeepMind a prezentat modelul Genie 3, un nou sistem AI capabil sa simuleze medii realiste, deschizand drumul catr ...
-
Cum mâncăm așa ne comportăm. Vin cu adevărat nervii din stomac? S-a aflat legătura dintre digestie și deciziile pripite
Impulsivitatea - acea tendința de a acționa fara prea multa gandire - ar putea avea mai puțin de-a face cu voința și mai ...
-
Proiectul fără cale de întoarcere care șochează lumea: 1.000 de oameni, izolați în cosmos pentru totdeauna
Pe 1 noiembrie 2024, Project Hyperion, o echipa internaționala și interdisciplinara formata din arhitecți, ingineri, ant ...
-
Chirurgii americani au reușit să repornească o inimă în afara corpului. Tehnica revoluționară testată deja 'pe viu' ar putea schimba transplanturile cardiace
Speranța noua pentru transplanturile de inima: doua tehnici revoluționare ar putea salva sute de vieți. Criza de organe ...
-
Decizie luată de Patriarhia Română: Cine va oficia slujba lui Ion Iliescu
Preasfințitul Parinte Timotei Prahoveanul, episcop vicar al Arhiepiscopiei Bucureștilor, va oficia slujba stalpilor mier ...
-
Premierul unui important stat european ia decizii cu ChatGPT: „A căzut pradă psihozei AI-oligarhilor"
Premierul Suediei, Ulf Kristersson, a starnit un val de critici dupa ce a recunoscut ca apeleaza frecvent la instrumente ...
-
"Sărac și cinstit", Ion Iliescu lasă moștenire o avere importantă. Ar avea un testament prin care transmite totul fiului adoptiv
Primul șef de stat din istoria post-decembrista care s-a autodescris ca fiind „sarac și cinstit", lasa in urma o a ...
-
Departamentul Sănătăţii condus de Robert F. Kennedy jr. renunţă la finanţarea dezvoltării vaccinurilor cu tehnologia ARNm
Departamentul Sanatatii si Serviciilor Sociale (HHS) din SUA, condus de Robert F. Kennedy jr., vazut ca un sceptic al va ...
-
Câți bani economisește un prosumator după ce își instalează fotovoltaice. Facturile zero la electricitate
Un prosumator care a reușit sa iși instaleze panouri fotovoltaice atat cu fonduri proprii, cat și prin Programul Casa Ve ...
-
Amintirile nu se pierd, ci doar se mută. Un nou studiu sugerează că memoria își schimbă constant 'adresa' în creier: Ținem minte totul și nu uităm nimic
Un studiu recent al cercetatorilor de la Universitatea Northwestern aduce o perspectiva surprinzatoare asupra modului in ...
-
Studiu revoluționar: cum să slăbești dublu fără să te înfometezi
Un studiu recent, publicat in Nature Medicine, a fost primul care a comparat in condiții reale - adica in „viața d ...
-
Ai voie să lași câinele liber în curte? Ce spune legea și ce obligații au stăpânii animalelor de companie
Mulți stapani de animale se intreaba daca au voie, din punct de vedere legal, sa lase cainele liber in curte, fara sa-l ...
-
A fost găsit declansatorul somnului: Cercetătorii de la Oxford știu acum unde este mecanismul din creier care ne adoarme instant
Cercetatorii de la Universitatea Oxford au identificat un mecanism biologic care ar putea explica de ce somnul este vita ...
-
Viorel Hrebenciuc: „Iliescu a păstrat România în granițele actuale și a pus bazele integrării în UE și NATO"
Fostul lider PSD, Viorel Hrebenciuc, a declarat la Euronews Romania ca Ion Iliescu a avut un rol decisiv in menținerea R ...
-
Transformă-ți curtea într-un spațiu funcțional cu echipamentele potrivite
Curtea casei tale este mai mult decat un spațiu verde. Este locul unde plantezi, intreții, relaxezi și poate chiar culti ...
-
Ion Iliescu a murit la 95 de ani pe patul de spital. Fostul presedinte al Romaniei va fi inmormantat cu onoruri speciale
Ion Iliescu a murit la 95 de ani. Fostul presedinte al Romaniei era internat de doua luni la Spitalul SRI Agrippa Ionesc ...
-
Şapte vulcani s-au „trezit" simultan după cutremurul din Peninsula Kamceatka
Sapte vulcani au devenit activi simultan, pentru prima data in aproape 300 de ani, in Peninsula Kamceatka din Orientul & ...
-
Legea care zice ca protejează libertatea mass-media în Europa intră în vigoare începând cu 8 august. Ce prevede noua legislație europeană
O noua legislație menita sa reglementeze mass-media in Uniunea Europeana (UE) va intra pe deplin in vigoare la 8 august. ...
-
Studiu FMI: Cât de pregătită este economia României să treacă la inteligența artificială?
Inteligența artificiala este pregatita sa remodeleze economia globala, insa perspectivele sunt divergente, a scris pe re ...
-
Român condamnat la 10 ani de închisoare în SUA pentru că a clonat zeci de mii de carduri. Fura ajutoarele sociale ale nevoiașilor și locuia la Hollywood
Un imigrant ilegal din Romania a fost condamnat astazi la 120 de luni intr-o inchisoare federala pentru ca a clonat (ski ...
-
Dan Cristian Popescu, fost viceprimar al Sectorului 2, candideaza fara niciun ban public la Primaria Capitalei
Dan Cristian Popescu, actual consilier general al Municipiului București, candideaza pentru conducerea PMB. Cursa electo ...
-
Procurorul general al SUA a ordonat lansarea unei anchete asupra unor acuzaţii grave ce îl vizează pe Barack Obama
Procurorul general Pam Bondi a ordonat procurorilor federali sa lanseze o ancheta validata de un mare juriu cu privire l ...
-
De ce au miezul necopt si fibros rosiile de anul acesta
Tot mai mulți cumparatori au observat anul acesta ca roșiile, in special cele de dimensiuni mai mari, sunt verzi pe inte ...
-
Mâncarea oribilă, servită pacienților dintr-un spital. Ministrul Sanatatii: Ești ceea ce le servești pacienților tăi
Ministrul Sanatații, Alexandru Rogobete, a publicat luni noaptea imagini revoltatoare cu mancarea servita pacienților la ...
comentarii
Adauga un comentariuAdauga comentariu