SRI analizează cât este de pregătită România pentru o criză provocată de război: marile vulnerabilități ale țării noastre
Postat la: 17.02.2022 | Scris de: ZIUA NEWS
Revista "Intelligence" a Serviciului Român de Informații publică o analiză privind modul în care România s-ar descurca în cazul unei crize majore, inclusiv de război hibrid. Conform articolului, cea mai mare vulnerabilitate constă în adaptarea sistemelor și subsistemelor la impactul imediat al crizelor.
"Actualul mediu internațional de securitate este din ce în ce mai complex, fiind marcat, conform evaluărilor NATO, de amenințări generate de acțiunile actorilor statali și non-statali, care pot lua inclusiv forma unor atacuri de tip hibrid, aflate la linia de demarcație dintre conflictele militare convenționale și operațiunile asimetrice.
Adițional, se observă o creștere a frecvenței de apariție și a impactului unor crize determinate de schimbările climatice și de dezastrele naturale sau antropice, ori care derivă din acțiunea unor factori biologici, exemplul cel mai recent fiind criza provocată de pandemia de COVID-19.
Reacții la creșterea frecvenței și amplitudinii crizelor
Dificultatea majoră constă în adaptarea mecanismelor și subsistemelor de management al crizelor (precum cele generate de urgențe civile, atacuri teroriste și agresiuni cibernetice), pentru a răspunde evoluțiilor rapide înregistrate la nivelul mediului de securitate, aflat în continuă schimbare.
În același timp, interconectarea mecanismelor și subsistemelor sus-menționate prezintă o relevanță aparte, în condițiile în care experiența ne arată că situațiile de criză cu care se confruntă omenirea la momentul actual au, de cele mai multe ori, puternice ramificații multisectoriale. Toate efectele negative ale unei situații de criză pot fi amplificate de persoane și entități interesate în exploatarea malițioasă a noilor tehnologii, internetului și social media, domenii în care fake news și dezinformarea întâlnesc un teren fertil.
Având în vedere inclusiv calitatea de stat membru NATO și UE, România trebuie să dispună de o capacitate crescută de reziliență la șocuri majore produse de dezastre (naturale sau antropice), disfuncționalități ale infrastructurii critice și atacuri convenționale ori hibride, astfel încât problematica gestionării situațiilor de criză este de o importanță majoră pentru țara noastră.
Managementul crizelor, o preocupare strategică
Necesitatea adoptării de măsuri concrete sau a continuării demersurilor coerente privind managementul crizelor, precum și a abordării integrate a provocărilor pe linie de securitate, respectiv a celor generate de dezastrele naturale sau antropice, se reflectă, cu claritate, în conținutul unor documente naționale cu valențe strategice, promovate în ultimii 15 ani.
Astfel, în cadrul Strategiei de Securitate Națională a României (SSNR) din 2007, adoptată de CSAT în cursul lunii aprilie 2006, înainte de accederea țării noastre în UE, se precizează că securitatea națională poate fi pusă în pericol și de o serie de fenomene grave, de natură geofizică, meteo-climatică ori asociate, provenind din mediul natural sau reflectând degradarea acestuia, inclusiv ca urmare a unor activități umane periculoase, dăunătoare sau iresponsabile.
SSNR 2007 subliniază că perfecționarea mecanismelor de gestionare a crizelor reprezintă un deziderat major al securității interne. Soluția identificată constă în implementarea unui sistem național integrat de management al crizelor, care să articuleze toate subsistemele componente sau structurile cu atribuții în materie (menținând, însă, autonomia acestora) și să asigure coordonarea eficientă a resurselor pentru prevenirea pericolelor, controlul și înlăturarea manifestărilor negative, lichidarea consecințelor și restabilirea stării de normalitate.
În Strategia Națională de Apărare (SNAp) din 2008 - care a fost promovată pe fondul aderării țării noastre la UE - se arată că riscurile și amenințările la adresa securității naționale pot fi amplificate de existența unor vulnerabilități și disfuncționalități, între care se regăsesc organizarea inadecvată și precaritatea resurselor alocate pentru managementul situațiilor de criză. Documentul reiterează, de asemenea, faptul că, pentru a acționa eficient la întreg spectrul de crize, de la măsurile de prevenire, până la apărarea colectivă, România trebuie să implementeze un sistem național integrat de gestionare a acestora.
În SNAp 2008 se regăsesc și alte aspecte din SSNR 2007, cum ar fi cele referitoare la caracteristicile de bază ale sistemului (cu accent pe autonomia subsistemelor componente și pe adaptabilitatea acestuia, în funcție de natura și amploarea crizei), însă documentul introduce și unele elemente de noutate, privind direcțiile principale de acțiune în materie, care vizează atât armonizarea legislativă și procedurală (prin aplicarea politicilor NATO în domeniu, precum și prin participarea la operațiile UE de gestionare a crizelor), cât și pregătirea populației pentru acțiune în situații de criză.
Chiar dacă nu a fost aprobată de Parlamentul României, SNAp 2010 reține atenția prin faptul că, printre obiectivele naționale de securitate (ONS) se numără inclusiv dezvoltarea capacităților naționale de gestionare a crizelor interne și internaționale, precum și a urgențelor civile, în special cele legate de calamități naturale sau pandemii.
Situația de securitate la nivel internațional este prezentată ca fiind marcată de fluiditate și impredictibilitate, precum și de tendința de interconectare a crizelor, care păreau distincte și izolate, în acest fel prefigurându-se principala caracteristică a mecanismelor de răspuns - abordarea integrată a unor provocări cu implicații multisectoriale.
Documentul reflectă necesitatea implementării unui sistem național integrat de gestionare a crizelor, iar - printr-o abordare consecventă în raport cu SSNR 2007 și SNAp 2008 - în text sunt prezentate principalele caracteristici ale acestuia (autonomia subsistemelor componente și adaptabilitatea, în funcție de natura și amploarea crizei). Totodată, SNAp 2010 prezintă direcțiile principale de acțiune în materie, care includ pregătirea decidenților, instituțiilor și populației pentru o reacție adecvată în caz de criză de securitate ori de dezastru (natural sau antropic).
Maturizarea mecanismelor instituționale
Începând cu SNAp pentru perioada 2015-2019, prevederile privind managementul crizelor sunt din ce în ce mai articulate, acestea bazându-se pe conținutul strategiilor anterioare, pe cunoașterea acumulată prin prisma apartenenței la NATO și UE, precum și pe experiența dobândită („lessons learned") de instituțiile românești cu atribuții în materie, ca urmare a gestionării mai multor situații de criză cu care s-a confruntat țara noastră în ultimii ani.
Astfel, nu este deloc surprinzător faptul că, printre ONS prezentate în documentul respectiv, figurează și cel privind asigurarea eficienței sistemelor naționale de prevenire și gestionare a situațiilor de criză, interne și externe, militare sau de natură civilă.
Conform SNAp pentru perioada 2015-2019, reacția inter-instituțională în situații de criză poate fi afectată de precaritatea resurselor și incoerența în gestionarea diverselor tipuri de riscuri, această vulnerabilitate devenind și mai evidentă dacă ne referim la gradul de interoperabilitate a instituțiilor statului care trebuie să acționeze în cazul unor amenințări asimetrice și de tip hibrid.
Direcțiile de acțiune pe dimensiunea de referință vizează, cu prioritate, perfecționarea Sistemului Național de Management Integrat al Situațiilor de Criză (SNMISC), pregătirea decidenților, instituțiilor și populației pentru acțiune în situații de criză, precum și asigurarea resurselor (materiale, umane etc.) necesare, în baza unui proces de planificare.
Ghidul SNAp pentru perioada 2015-2019 detaliază direcțiile de acțiune descrise în Strategie pentru atingerea ONS privind managementul situațiilor de criză, nuanțând aspectul privind SNMISC, în legătură cu care se afirmă că trebuie operaționalizat și, ulterior, perfecționat.
De asemenea, sunt prezentate principalele ARV - amenințări (acțiuni destabilizatoare în vecinătatea estică, amenințări cibernetice, terorism), riscuri (catastrofe naturale, pandemii, dezastre ecologice de tipul „low probability - high impact"), vulnerabilități (insuficiența cadrului legislativ în materie, precaritatea resurselor, incoerența în gestionarea diverselor tipuri de riscuri) - și posibile direcții de acțiune pentru atingerea ONS menționat. În acest context, sunt reluate anumite aspecte prezentate în Strategie (pregătirea decidenților, instituțiilor și a populației pentru acțiune în situații de criză, asigurarea resurselor necesare instituțiilor competente etc.), însă apar și elemente de noutate, cum ar fi rolul critic al informării beneficiarilor legali cu privire la ARV amintite și importanța utilizării mecanismelor specifice existente în cadrul organismelor internaționale din care face parte România.
Raportat la prevederile SNAp pentru perioada 2020-2024, este de remarcat includerea ONS privind creșterea eficienței sistemelor naționale de prevenire și gestionare a situațiilor de criză, a mecanismelor de cooperare interinstituțională și a instrumentelor de combatere a amenințărilor asimetrice și hibride, capabile să asigure reziliența statului în astfel de situații și să permită funcționarea continuă a instituțiilor și a serviciilor esențiale.
Prezintă relevanță, în același timp, direcția de acțiune privind dezvoltarea cadrului interinstituțional necesar organizării și funcționării eficiente a SNMISC, conectat la sistemele NATO și UE de management al crizelor.
În document se subliniază că, pentru a acționa eficient pe întreg spectrul de crize cu care se confruntă, România are în vedere implementarea completă a SNMISC. Similar edițiilor anterioare ale SSNR / SNAp, se arată că Sistemul trebuie să asigure nivelul necesar de pregătire și funcționalitate a structurilor de decizie și execuție cu responsabilități în domeniu, pentru gestionarea optimă a tuturor crizelor interne sau externe, menținând autonomia subsistemelor componente, astfel încât acestea să poată deveni operaționale și să reacționeze treptat, în funcție de natura și amploarea crizei.
Direcțiile de acțiune pe dimensiunea sus-menționată pot fi regăsite și în edițiile anterioare ale Strategiei, fiind asemănătoare, mai ales, cu cele din SNAp pentru perioada 2015-2019. În acest context, rețin atenția referirile la perfecționarea SNMISC, prin îmbunătățirea cadrului legislativ de cooperare la nivel național și atragerea resurselor necesare, precum și la pregătirea decidenților, instituțiilor și populației pentru acțiune în situații de criză.
Ce este, încă, de făcut
Analizând prevederile referitoare la managementul crizelor din SSNR / SNAp, elaborate după aderarea României la NATO (2004) și UE (2007), se poate constata un grad crescut de consecvență din perspectiva abordării strategice pe această linie, în special în ceea ce privește operaționalizarea și perfecționarea SNMISC. Accentul s-a pus atât pe consolidarea cooperării interinstituționale, alocarea resurselor necesare și pregătirea factorilor relevanți, inclusiv a populației, pentru acțiune în caz de criză, cât și pe dezvoltarea și perfecționarea cadrului legislativ național în materie.
Acest ultim obiectiv prezintă o relevanță aparte, fiind, deopotrivă, deosebit de important și dificil de realizat, având în vedere că prevederile normative trebuie, pe de o parte, să permită abordarea integrată a situațiilor de criză cu valențe multisectoriale și, pe de altă parte, să asigure compatibilitatea cu principiile, mecanismele și procedurile existente la nivelul NATO și UE.
De asemenea, cadrul organizatoric și funcțional al SNMISC trebuie să mențină autonomia subsistemelor componente, astfel încât acestea să poată deveni operaționale și să reacționeze, atât independent, cât și în deplină interoperabilitate, în funcție de natura, amploarea, complexitatea, intensitatea și consecințele crizei.
Astfel, se impune ca SNMISC să dispună de caracteristicile unui „sistem de (sub)sisteme" capabil să răspundă, cu celeritate, întregului spectru de situații de criză cu care s-ar putea confrunta România, inclusiv în calitate de stat membru NATO și UE, asigurând, în același timp, o reziliență sporită în fața provocărilor specifice actualului context internațional de securitate, aflat într-un proces de schimbare accelerată și având un grad crescut de complexitate.
În acest context, menționăm că în Programul legislativ al Guvernului României pentru anul 2021 figurează și proiectul de Lege privind SNMISC, instituțiile inițiatoare fiind MApN, MAI, SRI, SIE, STS și SPP.
Demersul respectiv vizează crearea cadrului juridic și instituțional privind organizarea și desfășurarea activităților din domeniul managementului integrat al situațiilor de criză, iar materializarea acestuia ar permite îndeplinirea unuia din principalele obiective, care se regăsește constant în ultimele ediții ale SNAp, referitor la perfecționarea și operaționalizarea SNMISC", scrie Intelligence.
DIN ACEEASI CATEGORIE...
-
Noile fosile sugerează că Lucy ar putea să nu fie strămoșul nostru direct. S-ar rescrie tot ceea ce știm despre originile umane
Timp de 50 de ani, faimoasa fosila „Lucy" (Australianopithecus afarensis) a fost considerata pe scara larga drept ...
-
Putin despre AI: Este cea mai mare descoperire tehnologică, probabil una cum nu a mai văzut niciodată istoria lumii
Urmatorii 10-15 ani vor fi o perioada de transformari tehnologice colosale și de dezvoltare rapida a inteligenței artifi ...
-
Crimă în Teleorman, de Crăciun; Bătrân de 86 de ani, găsit mort în propria casă. Nepotul e principalul suspect. Cum a fost prins
O crima șocanta a avut loc in ziua de Craciun, in municipiul Turnu Magurele, județul Teleorman, acolo unde un barbat in ...
-
Joburile viitorului vor fi extrem de bine plătite - previziuni dure pentru profesiile tradiționale
CEO-ul OpenAI, Sam Altman, descrie un viitor cu cariere foarte bine platite in industrii care abia exista astazi. Tranzi ...
-
Legătura surprinzătoare între scobitul nasului și Alzheimer (studiu)
Studiul pe șoareci sugereaza o legatura surprinzatoare intre Alzheimer și scobitul nasului. Mai mult, atunci cand epitel ...
-
Să fie aceasta dovada că trăim într-o simulare? Ipoteza tulburătoare a unui filosof de la Oxford de origine română
De la Platon la Neo din Matrix, intrebarea ramane aceeași: cat de reala este realitatea pe care o traim? Cea mai recenta ...
-
Experimentul care a șocat lumea: Savantul sovietic din spatele celei mai controversate operații
În 1954, omul de știința sovietic Vladimir Demikhov a realizat „cea mai controversata operație experimentala ...
-
Mister pe o plajă din Europa: sute de pantofi vechi de peste un secol, au ieșit la suprafață din nisip, incredibil de bine conservați
Un fenomen bizar a atras atenția localnicilor și a specialiștilor in sudul Țarii Galilor, unde sute de pantofi negri din ...
-
Ziua Q se apropie cu viteză năucitoare: În acel moment va fi un dezastru planetar când informația nu va mai fi criptată
În Ziua Q, orice parola, de la login-ul tau bancar pana la codurile de lansare nucleara, va putea fi sparta. Alime ...
-
Finalanda a descoperit bacterii care manancă deseuri nucleare și care curăță situri radioactive
Helsinki, sub pamant: intr-o mina de uraniu, la 400 de metri adancime, un grup de bacterii rescrie viitorul energiei nuc ...
-
Eșecul lui Andrew Tate, comentat acid și în România: "Era ca un prezervativ folosit de Mike Tyson. A stat acolo mare și prost"
În urma cu cateva zile, Andrew Tate a fost invins in ringul de box de Chase DeMoor, un actor cunoscut mai degraba ...
-
Pastilele pentru slăbit forțează industria alimentară să-și schimbe rețetele. Prăbușiri la bursă după aprobarea "pilulei magice" la FDA
Producatorii de alimente ambalate si lanturile de fast-food ar putea fi nevoiti sa isi modifice semnificativ produsele a ...
-
Ingineria BoloJAF: Salarii pe minus în 2026 în România. In restul Europei veniturile vor crește
În majoritatea țarilor europene, salariile vor crește in anul 2026. Turcia va inregistra o creștere de 8,1%. Astfe ...
-
Un nou virus mortal lovește Europa - primele cazuri confirmate. OMS emite alertă: "Mai periculos decât COVID. Una din trei persoane bolnave moare!"
Europa intra din nou in alerta sanitara. Un virus mortal, mai periculos decat COVID, a fost confirmat oficial pe teritor ...
-
Google Quantum AI ne provoacă înțelegerea existenței cu o revelație șocantă despre Creatorul Universului atât matematic cât și metafizic!
Într-un moment pe care unii cercetatori il numesc deja cel mai tulburator din istoria științei moderne, computerul ...
-
Inteligența Artificială a consumat în 2025 la fel de multă apă ca toată industria apei îmbuteliate din lume
O noua analiza a amprentei de mediu a inteligenței artificiale sugereaza ca antrenarea și rularea modelelor precum ChatG ...
-
Descoperirea care a șters granița dintre materie și spirit - Fantoma ADN care dispare după fix 40 de zile
Spre apusul vieții sale, eminentul fizician David Bohm - ale carui lucrari erau profund apreciate de Albert Einstein - a ...
-
Șeful Telegram spune despre Emmanuel Macron că este homosexual. Ce a mai spus Pavel Durov despre șeful Franței
Fondatorul Telegram, Pavel Durov, a glumit pe seama orientarii sexuale a președintelui francez Emmanuel Macron, și l-a n ...
-
Studiu absolut șocant: Mortalitatea excesivă din Pandemia Covid a fost indusă de medici prin utilizarea unui hipnotic
Un studiu recent demonstreaza ca in Marea Britanie, primul varf de mortalitate in exces din aprilie 2020 a fost in mod e ...
-
Localnicii evită ruinele Sanatoriului de la Moroieni mai ales seara: De aici se aud voci de copii și cântece triste. Mulți cu vazut fantomele acestora
În munții Bucegi, langa satul Moroeni, la aproximativ o ora de mers pe jos de pe drumul principal, se afla ruinele ...
-
Revolta unui magistrat pensionat la consultările cu președintele Dan: „M-am săturat să aud că sunt chiabur!"
Cristian Anghel, fost procuror la Curtea de Apel București, fost procuror la DNA, pensionat in octombrie 2025, a explica ...
-
SUA au desfășurat trupe masive spre Venezuela
Statele Unite au desfașurat saptamana aceasta in Caraibe un numar mare de aeronave pentru operațiuni speciale și mai mul ...
-
Acest om a demonstrat că moartea poate fi anulată printr-un cuvânt. Cu o lună înainte de Premiul Nobel, el este mort. Coincidență?
De ce oamenii care mananca „corect”, fac sport și iau vitamine tot imbatranesc, fac cancer, diabet și mor in ...
-
Tehnologiile moderne ale aparatelor electrice de încălzit - IATĂ ce trebuie să știi
Aparatele electrice de incalzit au parcurs un drum lung, integrand inovații care nu doar ca sporesc eficiența energetica ...
-
De ce merită să îți creezi acasă un spa personal de relaxare și cum îl poți amenaja eficient
Ritmul zilnic alert nu iți lasa mereu suficient spațiu pentru pauze, iar din acest motiv, ideea de a-ți crea un colț de ...
-
Conceptul de garanție extinsă pentru mașini second hand - IATĂ ce trebuie să știi
Achiziția unei masini rulate presupune riscuri, dar o garanție adecvata te protejeaza de defectiuni costisitoare si nepr ...
-
Eurostat: România, pe ultimul loc în UE la utilizarea inteligenței artificiale generative
În anul 2025, doar 17,8% dintre romanii cu varste intre 16 și 74 de ani au folosit instrumente de inteligența arti ...
-
Rusia vrea o centrală nucleară pe Lună în cel mult 10 ani. Ambiția pare că depășește cu mult posibilități Moscovei. NASA va pune un reactor pe Lună în cinci ani
Rusia vrea o centrala nucleara pe Luna in cel mult 10 ani. Ambiția pare ca depașește cu mult posibilitați Moscovei. NASA ...
-
Dosarul Epstein bubuie la Casa Albă: Donald Trump este acuzat de viol. FBI are toate documentele
Noi documente date publicitatii din „dosarele Epstein" dezvaluie acuzatii grave impotriva presedintelui american D ...
-
Un bărbat s-a deghizat în livrato și a furat seiful unor români: Avea aproximativ 40.000 de euro în el
Un barbat care s-a deghizat in livrator de mancare pentru a patrunde intr-o locuința din Cluj-Napoca și a furat un seif ...
comentarii
Adauga un comentariuAdauga comentariu