Acest site foloseste cookies. Navigand in continuare, va exprimati acordul asupra folosirii cookie-urilor Afla mai multe! x












Cui profită scăderea TVA

Postat la: 16.06.2015 | Scris de: ZIUA NEWS

0

Executivul a luat o măsură ce se dorea profund socială, prin diminuarea taxei pe valoarea adăugată la produsele alimentare, care ar fi trebuit să bucure pe toată lumea, dar în special pe consumatori. Numai că, la două săptămâni de la implementarea minunii, lucrurile nu stau deloc așa, fiindcă prețurile mai mult au stagnat ori au crescut, în loc să scadă.

În realitate, adevărații beneficiari ai măsurii sunt angrosiștii, vânzătorii cu amănuntul, adică retailerii și cei ce activează în sectorul serviciilor, Guvernul fiind neputincios în fața acestei situații. Banca Națională a României pune acest paradox pe seama perioadei de început de vară, când de regulă prețurile - în special la fructe și legume - cresc în această perioadă a anului. Urmează ca Institutul Național de Statistică să confirme ori să infirme această ipoteză în lunile următoare. Până atunci, n-am vrea să se înțeleagă că suntem împotriva scăderii TVA, ci doar să arătăm că onor consumatorul este ultimul căruia îi profită.

Producătorii din agricultură nu beneficiază aproape deloc de această măsură, îngrășămintele, pesticidele și alte asemenea produse necesare producției nu sunt mărfuri alimentare și nu s-au ieftinit. Deși până de curând plăteau statului 24% din ce vindeau, iar de la 1 iunie anul curent achită doar 9%, procentele proveneau și provin în continuare de la angrosiști, retaileri sau de la consumatorul direct. În privința țăranilor care își vând singuri marfa pe piață, aceștia nu s-au sinchisit nici până acum de respectiva taxă, nu se vor sinchisi nici în continuare, fiindcă nu plătesc de TVA.

În mod normal, angrosiștii și retailerii, inclusiv cei ce vând prin piețe produse alimentare, ar trebui să scadă prețurile la alimente. Dar într-o economie de piață, unde prețul se formează pe baza cererii, ofertei și concurenței, nimeni nu-i poate obliga la reduceri, nici măcar Consiliul Concurenței, așa cum credea premierul Victor Ponta la un moment dat. În plus, dacă stăm și calculăm prețul alimentului de pe raftul magazinelor vom observa că doar o parte a acestuia reprezintă produsul în sine.

Și dăm un exemplu în acest sens: un kilogram de roșii costă la magazin 5 lei, din care minim 1,5 lei reprezintă adaos comercial și 0,45 lei - taxa pe valoarea adăugată. Mai rămân 3,05 lei care, teoretic, ar fi prețul producătorului. Dacă și la acesta aplicăm reducerea de 15% (diferența dintre 24% și 9%), vom vedea cu cât ar trebui să cumpere retailerul roșiile mai ieftin pentru a le revinde, respectiv cu 0,49 lei. Adică, cu doar 9,8% din prețul inițial, nicidecum cu 15%. Dar, cum spuneam, nimeni nu-i poate impune comerciantului prețul de vânzare într-o economie de piață, deoarece timpul mercurialului de pe vremea comuniștilor a apus demult.

În același timp, un bar vinde limonada cu 10 lei paharul, din care doar 2 lei reprezintă materia primă, respectiv lămâia și zahărul. 15% din această sumă înseamnă 0,30 lei, ceea ce denotă că ar trebui să vândă limonada cu 9,70 lei în loc de 10 lei, ceea ce nu va face, încurcându-se cu mărunțiș, și nimeni nu-l poate obliga.

În concluzie, la momentul actual, consumatorul final este ultimul beneficiar al diminuării TVA (asta în cazul în care chiar există o scădere reală de preț), mult mai câștigate fiind celelalte verigi ale lanțului economic, în special cei ce activează în zona vânzărilor cu amănuntul a produselor alimentare și serviciilor care includ și alimentația. În același timp se mizează pe mărirea consumului și pe o colectare mai bună a taxei, care să nu afecteze atât de mult bugetul consolidat al statului. Din calculele specialiștilor reiese că bugetul va pierde 2,44 miliarde de lei doar în acest an, situație în care o reducere a TVA cu un procent mai mic, coroborată cu diminuarea impozitării muncii, ar fi putut avea efecte mult mai benefice.

Cum spuneam, este de așteptat ca, în baza cererii și ofertei, consumatorul să simtă la un moment dat efectele micșorării TVA la alimente. Cel mai probabil la începutul iernii, după trecerea perioadei de concedii, când cererea populației se diminează semnificativ, concurența devenind mai acerbă. Dar până atunci se mai pot întâmpla multe.

Dan Coste

albeni
Adauga comentariu

Nume*

Comentariu

ULTIMA ORA



DIN CATEGORIE

  • TOP CITITE
  • TOP COMENTATE