Securitatea extinsă schimbă forma de stat
Postat la: 23.06.2015 | Scris de: ZIUA NEWS

Mi-e greu să estimez numărul de persoane care se gândesc la acest efect al proiectului prezidenţial. Un efect care nu este pervers. Dar poate fi. Dacă „securitatea extinsă" nu rămâne doar un program consemnat într-un document adjudecat de Parlament, dacă acest concept este transpus în realitate, atunci, invitabil, statul român va fi de tip prezidenţial. Struţo-cămila decedează în favoarea opțiunii extreme. A republicii prezidențiale.
Și nu este, în sine, rău că se întâmplă așa. Dacă se va întâmpla. Unul dintre viciile de fond ale societății românești din ultimii douăzeci și cinci de ani a fost teama primului Parlament românesc și, până la urmă, teama cetățenilor României de a opta pentru una dintre formele funcționale de existenţă a societății în post-totalitarism. De regulă, statele netotalitare - este adevărat, cu câteva excepții notabile - sunt fie republicii parlamentare, fie republici prezidențiale. Evident, noi punem în discuție toate ipotezele, în ideea că România nu este și nu are șansa de a redeveni o monarhie. Republica parlamentară încredințează centrul puterii Parlamentului, organizat, tot de regulă, în două camere.
În timp ce, republica prezidențială pune o bună parte a puterii în mână președintelui, ales prin vot direct de către majoritatea cetățenilor, și care preia și cele mai multe din sarcinile Executivului. Dacă nu cumva chiar pe toate, așa cum se întâmplă în Statele Unite ale Americii, un model pe care mulți români se străduiesc, din ce în ce mai mult, să-l copieze. Ambele forme de stat, ambele forme de republică pot funcționa bine. Ceea ce funcționează prost, și s-a dovedit acest lucru, este ambiguitatea. Sau, cum obișnuim să spunem, combinația nefericită dintre struț și cămilă.
În mod normal, opțiunea pentru una dintre cele două forme de funcționare a statului trebuie luată de către cetățeni și prevăzută printr-o nouă Constituție. Dar, așa cum s-a văzut, absența voinței politice și, până la urmă, absența maturității clasei conducătoare a făcut ca proiectul unei noi Constituții să eșueze din capul locului. La fel cum a eșuat, după câteva chinuri ale facerii, chiar și proiectul unei Constituții revizuite. Numai că România se află, literalmente, pe linia de front. A unui război asimetric, denumit război hibrid, dar care chiar există, producând întreaga gamă de riscuri posibile în ceea ce privește siguranța națională. În plus, ne place sau nu ne place, în România, la douăzeci și cinci de ani de la o revoluție confiscată și de la o lovitură de stat, în cele din urmă, eșuată și transformată în proces de democratizare, există și un război intern. Un război româno-român. În aceste condiții, instinctiv, statul se apără.
Președintele Klaus Iohannis, încă din perioada anterioară declanşării campaniei electorale, are, indiscutabil, meritul de a fi intuit că România este pusă în situaţia de a identifica o soluție practică de întărire a statului și întrucât obiectivul său era instituția prezidențială, soluția identificată a fost și ea circumscrisă viitoarelor competențe ale acesteia. Așa a apărut conceptul de securitate extinsă. Dar securitatea extinsă asupra celor mai importante domenii de intervenții ale statului înseamnă, nici mai mult, nici mai puțin, decât transferul pârghiilor de conducere, într-o formă laminată și disimulată, dinspre Guvern către cealaltă aripă a puterii Executive, care este instituția prezidențială. Ceea ce înseamnă, nici mai mult, nici mai puțin, că întreaga configurație a instituției de la Cotroceni ar urma să se schimbe. Să ia amploare și să se diversifice. Să fie create toate departamentele funcționabile și să fie investite cu autoritatea necesară pentru a implementa, în politicile statului, teza securității extinse.
Deci, este posibil să asistăm la construcția unui nou Executiv, sub umbrela instituției prezidenţiale. Care, pur și simplu, ar urma să preia cele mai importante sarcini - mai puțin cele ale administraţiei curente - de la puterea executivă, cea pe care o localizăm la Palatul Victoria. Dacă se va întâmplă astfel, vom asista, nu atât la o bătălie între Palate, cât la o schimbare majoră a formei de funcționare a statului român, care, ulterior, prin politica faptului împlinit, ar putea fi consacrată printr-o nouă lege fundamentală. Numai că operația riscă să fie mai degrabă revoluționară decât chirurgicală. Klaus Iohannis și echipa sa vor trebui să răspundă corect la întrebarea: "Cum poate fi transformată forma de stat, cum poate fi înclinată balanța către o republică prezidențială, fără violarea Constituției?"
SR Stanescu
-
Hărțile Apocalipsei
Exista, la indemana, multe asemenea harți. Și e departe sa fie vorba despre știri false sau documente create special pen ...
-
Suntem creștini înainte de nașterea lui Hristos!
Mantra despre superioara asceza morala a geților ilustrata in Getica lui Iordanes, "care pentru a merita nemurirea au di ...
-
Au turbat, că s-au vaccinat!
Turbarea institutionala la adresa medicilor care au initiat la Brasov o conferinta despre dezinformarile "pandemiei" spu ...
-
ORDINEA MONDIALĂ POSTAMERICANĂ
E mult prea devreme ca sa discernem consecințele reale și totale ale unor evenimente geopolitice atat de complexe cum au ...
-
Nimicirea României. "Reforma administrativă" este inginerie socială
O operațiune vasta de spalare a creierelor derulata timp de mulți ani, a indus in multe capete ideea ca ajungem in parad ...
-
Nicky, un mesaj pe sms undeva în China? "Sunt eu, Picasso, si ti-am dat beep, că sunt voinic!"
La summitul crucial din China a fost invitat un singur fost om politic din Romania, și pușcariaș totodata - memoria elef ...
-
Vă faceți că munciți? Bolojan mimează reforma
Guvernul Bolojan mimeaza reforma prin masuri superficiale, cheltuielile fiind reduse doar pentru trei instituții autonom ...
-
Oana Țoiu aruncă în derizoriu ce a mai rămas din prestigiul politico-diplomatic al României!
Oana Țoiu a anunțat pe 9 iulie impunerea unei interdicții de acces pe teritoriul Romaniei, respectiv al spațiului Scheng ...
-
Junta care conduce România din umbră (III)
În ultimii 7-8 ani a devenit tot mai vizibil ca Romania nu mai este condusa de președinții aleși (Klaus Iohannis, ...
-
Libertatea câinelui e dată de lungimea lanțului!
Ilie Bolojan gafaie și asuda din greu. Îi este din ce in ce mai dificil sa-și impuna masurile de taiere și reducer ...
-
Cronologia conflictului președinte - premier privind pensiile magistraților
Suntem conduși de doi oameni extrem de incapațanați care nu sunt in stare sa se așeze la masa și sa-și rezolve problemel ...
-
Asumarea răspunderii guvernului în fața parlamentului. Cum vă mint ca să vă fure
Guvernul Bolojan prin asumarea raspunderii vrea sa scuteasca marile corporații de plata impozitului minim pe cifra de af ...
-
Să ne amintim cum i-am numit pe șefii serviciilor
Sursele l-au propus ca șef la SRI sau SIE pe Dacian Cioloș. Cioloș este exact opusul a ceea ce ar trebui sa fie, a spume ...
-
Lovitura de stat de catifea: Puciștii din decembrie se dau la președintele Nicușor Dan
Sa nu uitam nicio clipa ca țara este condusa de autorii loviturii de stat din decembrie. În aceasta cheie trebuie ...
-
Text generat de Roncea fără sprijinul AI ca raspuns la cel al lui Godină cu sprijinul MAI
O dubla premiera uimitoare a avut loc in Romania ieri. Primul atac rasist indreptat impotriva unui muncitor strain si to ...
-
Bibi Netanyahu, "măcelarul" israelian din Gaza
Este destul de greu pentru mine sa va relatez ce anume s-a petrecut, ieri, in Gaza, dar doar expunand și afland adevarul ...
-
Caracatița lui Bolojan. Locotenentul Hirțea
Am intrat in posesia soluțiilor prin care structura centrala a DNA l-a prespalat pe primarul oradean Ilie Bolojan in 201 ...
-
Cum finanțăm de fapt Rusia, prin ajutorul energetic acordat Republicii Moldova
Transferul de bani și energie ieftina dinspre Romania catre Republica Moldova a devenit o chestiune sistematica, abordat ...
-
Măsuri pe care nu le înțeleg
Masuri pe care nu le ințeleg: 1. Eliminarea eșalonarii simplificate a datoriilor fiscaleDe ce sa anulezi o asemenea masu ...
-
Banca Centrală Europeană va introduce euro digital mai rapid decat se stia!
Banca Centrala Europeana cheltuie, calculeaza, planifica, da semnale și avertismente: va introduce euro digital. Pana in ...
-
Ambasadorul Muraru a fost convocat la Departamentul de Stat pentru a co(n)semna costituirea Comisiei Rogatorii
Recent, foarte recent Departamentul de Stat, cu oameni din ambasada SUA, inclusiv cu inteligence-ul CIA plus FBI, au des ...
-
Reforma de personal a muzeelor trece prin haremu' lu' frații Pește
Adi este director de muzeu, cu biroul la șosea, intr-un palat cu vedere la gradina. Are pe mana 20 de imobile din care j ...
-
Nu cred că va avea loc o întâlnire Zelensky - Putin
În primul rand pentru ca pe Putin nu-l intereseaza așa ceva. Jocul intre cei doi pare acum ceva de genul cine iși ...
-
România e "Cenușăreasa" Europei - e praf și pulbere!
Am tot analizat și comentat, inclusiv de la acest microfon, consecințele intalnirii liderilor UE cu Trump, la Casa Alba. ...
-
Junta care conduce România din umbră (II)
În ultimii 7-8 ani a devenit tot mai vizibil ca Romania nu mai este condusa de președinții aleși (Klaus Iohannis, ...
-
Pe cine crezi că păcălești, Oana Țoiu?
Ministrul de Externe a batut toba in targ ca da o tura in State sa pregateasca saritura peste ocean a lui ND și intalnir ...
-
„Lovește, vreau să mor creștin!"
Se spune ca de pe crucea pe care era rastignit Iisus vedea cu ultimile-i zvacniri de viața pamanteasca doua lucruri, car ...
-
Pentru PSD, proprietatea privată rămâne un „moft"
Numarul salariaților activi la 30 Iunie 2025, era, conform Ministerului Muncii de 5.727.660. salariul mediu brut era, to ...
-
De ce România nu este la masa deciziilor
Singurul nostru argument ca nu participam la discuțiile unde se iau cele mai importante decizii in privința razboiului d ...
-
Intră România în incapacitate de plată?
În primul rand, aceasta expresie „incapacitate de plata", care este expresia corecta in discuție la aceasta ...
comentarii
Adauga un comentariuAdauga comentariu