Acest site foloseste cookies. Navigand in continuare, va exprimati acordul asupra folosirii cookie-urilor Afla mai multe! x












Băieții deștepți din energie și re(de)structurarea CE Oltenia!

Postat la: 12.10.2022 | Scris de: ZIUA NEWS

0

În ultimii zece ani, societatea Tinmar Energy - controlată de Augustin Oancea, un discret om de afaceri care este supranumit, totuși, "cel mai deștept băiat din energie" - a fost beneficiara unor contracte încheiate cu diverse instituții și companii cu capital de stat, devenind un "nume" pe piața energetică.

Între Tinmar Energy și Complexul Energetic Oltenia există, de multă vreme, o relație care poate fi considerată privilegiată, chiar dacă beneficiile au fost unilaterale, respectiv în folosul societății controlate de omul de afaceri Augustin Oancea. "Rețeta de succes" a Tinmar Energy a fost, de fiecare dată, aceeași - prezentarea unor oferte de preț la jumătate față de cele ale concurenților, câștigarea contractului și anularea acestuia, urmată de încheierea unui nou contract la tarife mult mai mari.

Înainte de liberalizarea pieței energiei electrice - la începutul lunii iulie 2021 - CE Oltenia a încheiat mai multe contracte bilaterale de furnizare energie electrică cu prețuri cuprinse între 230-300 de lei/MW. În intervalul 2021-2025, Tinmar Energy a beneficiat/va beneficia, din partea CE Oltenia, de contracte bilaterale de câteva milioane de MW (sau câțiva TW) la prețuri situate între  244-290 de lei/MW.

În condițiile în care costurile de producție ale unui MW la nivelul CE Oltenia sunt de cel puțin 400 lei, iar costurile unui certificat de emisii de gaze cu efect de seră se situau, la începutul lui 2022, la peste 90 de euro (minim 450 de lei), CE Oltenia va vinde - în următorii patru ani - 1 MW de energie la un preț mediu de 270 de lei, după ce a cheltuit circa 900 de lei ca să îl producă. Societatea care a înregistrat pierderi uriașe în ultimii ani pare a redeveni "profitabilă", însă doar pentru "băieții deștepți din energie".

Dacă 1 MW de energie este vândut la mai puțin de o treime din costul de producție, până la finalizarea construirii celor 9 SPV-uri CE Oltenia va ajunge să finanțeze în fapt în totalitate construirea acestora, pierzând însă controlul asupra lor și, astfel, minimizând șansele de redresare financiară.

Președintele Directoratului, Daniel Burlan, a declarat - atunci când a fost întrebat cum a reușit să facă aceste contracte "deosebit de benefice pentru CE Oltenia" - că respectivele contracte au fost încheiate înainte de liberalizarea pieței la energie, spunând și că și că însăși Comisia Europeană ar fi solicitat încheierea unor contracte pe o perioadă mai lungă de timp, pentru a putea justifica faptul că societatea poate genera fonduri financiare care să susțină implementarea Planului de restructurare.

Managementul practicat de Daniel Burlan şi echipa sa pare a nu fi reuşit să ducă la îmbunătăţirea indicatorilor economico-financiari ai CE Oltenia. Și în anul 2022 - similar anilor 2020 şi 2021 - compania a beneficiat de un nou împrumut de la statul român (notat oficial ca ajutor de redresare) pentru a putea continua activitatea, respectiv să-şi achiziţioneze certificatele de carbon. În ultimă instanță, este vorba despre bani extrași din buzunarele cetățenilor români. La final, singurii câștigători rămân  tot "băieții deștepți din energie" și nu statul român, nu CE Oltenia, salariații companiei sau cetățenii de rând.

DREPT LA REPLICĂ:

Față de articolul "Băieți deștepți din energie și re(de)structurare CE Oltenia":

Deontologia profesională care stabilește cu caracter primordial datori jurnalistului de a relata adevărul, îi impune acestuia să nu dea publicităţii informații neverificate, cu atât mai mult cu cât acestea sunt de natură a aduce grave prejudicii societății noastre. Etică jurnalistică stabilește că "difuzarea știrilor trebuie să fie bazată pe adevăr, asigurat prin mijloace adecvate de verificare și demonstrare și pe imparțialitate în prezentare, descriere și narare".

Concret, referitor la informaţiile apărute pe site, facem următoarele precizări:

1. Compania Tinmar Energy nu a fost informată /contactată şi nu ni s-a cerut nici un punct de vedere referitor la subiectele reținute în articol.

2. Toate contractele încheiate de Tinmar Energy cu instituţii ale statului român s-au semnat în urma participării la licitaţie împreună cu alţi participanţi la piaţă, cu respectarea condiţiilor impuse de caietul de sarcini pentru fiecare situaţie în parte

3. Referitor la afirmaţia "oferte de preț la jumătate față de cele ale concurenților, câștigarea contractului și anularea acestuia, urmată de încheierea unui nou contract la tarife mult mai mari." ţinem să subliniem faptul că singurul contract care a mai fost supus atenţiei opiniei publice, a făcut obiectul unui dosar înaintat de CEO instanţelor de judecată. În fapt, între părti s-a semnat un contract de furnizare gaze naturale care prevedea posibilitatea oricăreia din părţile contractante de a denunţa contractual. Tinmar și-a exercitat un drept contractual de a înceta , prin denunţare acest contract iar instanta a apreciat "că nu sunt întrunite condițiile răspunderii contractuale, nefiind dovedite fapta ilicită a pârâtei cauzatoare de prejudicii pentru reclamant, astfel că, in temeiul art 1350 c civ, va fi respinsă ca nefondată acțiunea formulate de reclamanta SC Complexul Energetic Oltenia SA." Ulterior s-a încheiat, între aceleași părți un nou contract, în urma unei proceduri distincte de achiziție publică, fapt ce nu este de natură să dovedească un prejudiciu creat societăți CEO, în condițiile în care reprezintă relații contractuale distincte.

4. Reluarea atacurilor tendenţioase din presă, după ce instanţele de judecată pe toate gradele de jurisdicţie competente au apreciat că Tinmar Energy nu a fost în culpă faţă de executarea contractelor, arată faptul că sunt persoane, care contrar deodologiei profesionale, preferă folosirea subiectelor de scandal chiar dacă acestea nu corespund realităţii şi au fost clarificate de societatea noastră în articolele de presă anterior apărute

5. Liberalizarea pieţei în 2021 vizează strict consumatorii casnici şi nu are nici o legătură cu contractele semnate pe pieţele angro

6. Contractele încheiate de Tinmar Energy în calitate de Cumpărător și Complexul Energetic Oltenia în calitate de Vânzător în cursul anului 2021, sunt contracte încheiate în urmă unei licitaţîi publice pe bursă OPCOM, de tip PCCB LE- flex reglementat de Ordinul ANRE 64/2020 modul de funcţionare a acestei pieţe poate fi analizat pe site-ul OPCOM

7. Aceste contracte sunt publice pe site-ul OPCOM , accesibile oricărei persoane interesate.

8. Contractele au fost iniţiate de CEO iar Tinmar Energy a participat la licitaţie conform prevederilor legale incidente şi ca orice alt participant la piaţa angro de energie.

9. Menționăm că CEO a organizat un număr de 220 licitaţii asemănătoare, cu preţ variabil, în perioada 05.02.2021-21.05.2021. Din aceste licitaţii, 183 au fost anulate din lipsa ofertelor de cumpărare, iar restul au fost câstigate de către 8 furnizori printre care şi Tinmar Energy.

10.Referitor la Prețul Contractelori- vă informăm pe această cale că este unul public, detaliat în anexă la Contract. Acest preţ reflectă prețul pieței de la dată licitațiilor și, în plus, nu este un preţ fix pe întreaga perioadă contractuală ci un preţ variabil , preț care se actualizează lunar, conform unei formule raportată la indicele ROPEX (calculat că medie ponderată a preţurilor din toate contractele bilaterale aflate în livrare într-o lună , tranzacţionate pe pieţele la termen administrate de OPCOM SA

11. În concluzie, nu s-a încălcat nici o prevedere legală care să pună în discuție corectitudinea și legalitatea modului de derulare a Contractului semnat între societatea noastră și CEO.

Pentru considerentele de mai sus , vă solicităm să publicăți acest drept la replică în condițIi similare celor în care a fost publicat articolul inițial, în vederea rectificării informațiilor prezentate opiniei publice, pe de o parte pentru a respectă dreptul fundamental al cetăţenilor la o informare corectă, că parte a respectului pentru valorile democratice, iar pe de altă parte pentru că informaţiile prezentate nefiind conforme realității sunt de natură să aducă atingere imaginii și renumelui grupului Tinmar Energy.

Nu contestăm că dreptul la opinie şi liberă exprimare este garantat inclusiv la nivel constituțional, însă vă solicităm să aveţi în vedere că acest drept nu este unul absolut, fiind necesar că acesta să fie exercitat fără a prejudicia drepturile şi interesele altor persoane.

Pentru a evita situații de genul celor aparute recent, ne exprimăm speranța că, în viitor, în situația în care intenționați publicarea unor informații care vizează societății din cadrul grupului TINMAR ENERGY să ni se solicite și punctul nostru de vedere anterior publicării lor

DIN ACEEASI CATEGORIE...
albeni
Adauga comentariu

Nume*

Comentariu

ULTIMA ORA



DIN CATEGORIE

  • TOP CITITE
  • TOP COMENTATE