ZC
ZC




ZC




Trei avioane misterioase de ultimă tehnologie au decolat din China însă nu au zburat spre destinația declarată. Au dispărut de pe radar când s-au apropiat de Iran

Postat la: 19.06.2025 | Scris de: ZIUA NEWS

Trei avioane misterioase de ultimă tehnologie au decolat din China însă nu au zburat spre destinația declarată. Au dispărut de pe radar când s-au apropiat de Iran

Sâmbătă, la o zi după ce Israelul a atacat Iranul, un avion de marfă a decolat din China. În următoarea zi, un al doilea avion a plecat dintr-un oraș de coastă. Apoi, luni, a plecat încă unul, de data aceasta din Shanghai - trei zboruri în trei zile, declanșând îngrijorări că Beijingul ar putea trimite arme Iranului.

Datele au arătat că, în cazul fiecărui zbor, avionul a zburat spre vest de-a lungul nordului Chinei, trecând în Kazahstan, apoi spre sud în Uzbekistan și Turkmenistan - și apoi a dispărut de pe radar când s-a apropiat de Iran. Pentru a spori misterul, planurile de zbor indicau ca destinație finală Luxemburgul, dar aeronavele par să nu fi zburat niciodată în apropierea spațiului aerian european. Există o serie de îngrijorări cu privire la ceea ce ar fi putut fi trimis din China în direcția Iranului, în contextul războiului dintre Teheran și Israel.

Experții în aviație au remarcat că tipul de avion utilizat, Boeing 747 cargo, este folosit în mod obișnuit pentru transportul de echipamente militare și arme și este închiriat pentru a efectua zboruri în baza unor contracte guvernamentale. „Aceste transporturi de mărfuri nu pot decât să trezească un mare interes, din cauza faptului că există așteptări conform cărora China ar putea face ceva pentru a ajuta Iranul", a declarat Andrea Ghiselli, lector la Universitatea din Exeter, specializat în relațiile Chinei cu Orientul Mijlociu și Africa de Nord.

China și Iranul sunt parteneri strategici, aliniați în primul rând în opoziția lor față de ordinea mondială condusă de SUA și în favoarea unei noi faze „multipolare" în diplomația globală. Iranul este, de asemenea, unul dintre principalii furnizori de energie ai Chinei, exportând până la două milioane de barili de petrol pe zi, așa că nu este de mirare că Beijingul ar putea căuta modalități de a sprijini și stabiliza Republica Islamică.

„Prăbușirea regimului atual ar fi o lovitură semnificativă și ar genera o mare instabilitate în Orientul Mijlociu, subminând în cele din urmă interesele economice și energetice ale Chinei", a declarat Ghiselli. „Mai mult, în Iran sunt probabil mulți cei care se așteaptă la un fel de ajutor din partea Chinei", a mai explicat profesorul universitar. China are o istorie de aprovizionare a Iranului în ciuda criticilor internaționale - de exemplu, a trimis mii de tone de materiale pentru rachete balistice care ar putea fi utilizate în dezvoltarea armelor nucleare iraniene. Totuși, în acest moment cheie, experții spun că Beijingul probabil abordează situația cu prudență.

Implicarea directă în conflictul dintre Iran și Israel ar putea compromite orice schimbare pe care China o poate face pentru a-și stabiliza relațiile cu SUA, cel mai puternic aliat al Israelului. Beijingul încă se confruntă cu consecințele unui război comercial cu miză mare cu Washingtonul. „Prezența materialelor militare chineze ar face acest lucru imposibil, mai ales că există deja unele voci care presează SUA să se alăture războiului - și pentru a ține în frâu China - prin atacarea Iranului", a arătat Ghiselli.

Deși „probabilitatea rămâne scăzută" ca Beijingul să trimită în mod deschis Teheranului materiale din domeniul apărării, această posibilitate „nu trebuie exclusă și trebuie monitorizată îndeaproape", a declarat Tuvia Gering, specialist în China și Orientul Mijlociu la Institutul de Studii de Securitate Națională din Israel. Fără inspecții independente, nu se poate ști cu exactitate ce transportau avioanele cargo. În zborurile ulterioare, unele dintre aeronave par să decoleze din aceeași zonă de-a lungul frontierei dintre Turkmenistan și Iran și să se îndrepte spre Luxemburg, potrivit datelor de zbor disponibile public, precum cele de pe Flightradar.

Cargolux, compania cu sediul în Luxemburg care a operat avioanele, a afirmat că zborurile sale nu au utilizat spațiul aerian iranian, dar firma nu a răspuns la întrebările privind încărcătura acestora. Certificatele de marfă, precum declarațiile de expediție, nu sunt considerate documente publice și, deși orice mărfuri periculoase sau încărcături speciale trebuie declarate operatorului și agenților de manipulare, informațiile furnizate pot fi inexacte sau înșelătoare, notează publicația britanică.

China a mai încercat în trecut să trimită arme deghizate în mărfuri comerciale, etichetând componente de drone ca piese pentru turbine eoliene, potrivit transporturilor interceptate de autoritățile europene. O anchetă realizată anul trecut de Telegraph a descoperit că Beijingul a încercat să trimită drone în valoare de 1 miliard de dolari (738 de milioane de lire sterline) în Libia, ascunse în spatele unei rețele de firme fantomă din Marea Britanie, Tunisia și Egipt, în schimbul petrolului brut (crude oile).

De ce aceste zboruri trezesc îngrijorare? Pentru că au dispărut de pe radar în apropierea Iranului, au utilizat avioane de marfă de mari dimensiuni, adecvate pentru transportul militar, și au declarat destinații (Luxemburg) la care, potrivit datelor publice, nu au ajuns niciodată. Ce tip de aeronave au fost implicate? Toate trei erau avioane de marfă Boeing 747, utilizate adesea pentru transportul de marfă de uz militar și transporturi guvernamentale.

loading...
DIN ACEEASI CATEGORIE...
PUTETI CITI SI...

Trei avioane misterioase de ultimă tehnologie au decolat din China însă nu au zburat spre destinația declarată. Au dispărut de pe radar când s-au apropiat de Iran

Postat la: 19.06.2025 | Scris de: ZIUA NEWS

0

Sâmbătă, la o zi după ce Israelul a atacat Iranul, un avion de marfă a decolat din China. În următoarea zi, un al doilea avion a plecat dintr-un oraș de coastă. Apoi, luni, a plecat încă unul, de data aceasta din Shanghai - trei zboruri în trei zile, declanșând îngrijorări că Beijingul ar putea trimite arme Iranului.

Datele au arătat că, în cazul fiecărui zbor, avionul a zburat spre vest de-a lungul nordului Chinei, trecând în Kazahstan, apoi spre sud în Uzbekistan și Turkmenistan - și apoi a dispărut de pe radar când s-a apropiat de Iran. Pentru a spori misterul, planurile de zbor indicau ca destinație finală Luxemburgul, dar aeronavele par să nu fi zburat niciodată în apropierea spațiului aerian european. Există o serie de îngrijorări cu privire la ceea ce ar fi putut fi trimis din China în direcția Iranului, în contextul războiului dintre Teheran și Israel.

Experții în aviație au remarcat că tipul de avion utilizat, Boeing 747 cargo, este folosit în mod obișnuit pentru transportul de echipamente militare și arme și este închiriat pentru a efectua zboruri în baza unor contracte guvernamentale. „Aceste transporturi de mărfuri nu pot decât să trezească un mare interes, din cauza faptului că există așteptări conform cărora China ar putea face ceva pentru a ajuta Iranul", a declarat Andrea Ghiselli, lector la Universitatea din Exeter, specializat în relațiile Chinei cu Orientul Mijlociu și Africa de Nord.

China și Iranul sunt parteneri strategici, aliniați în primul rând în opoziția lor față de ordinea mondială condusă de SUA și în favoarea unei noi faze „multipolare" în diplomația globală. Iranul este, de asemenea, unul dintre principalii furnizori de energie ai Chinei, exportând până la două milioane de barili de petrol pe zi, așa că nu este de mirare că Beijingul ar putea căuta modalități de a sprijini și stabiliza Republica Islamică.

„Prăbușirea regimului atual ar fi o lovitură semnificativă și ar genera o mare instabilitate în Orientul Mijlociu, subminând în cele din urmă interesele economice și energetice ale Chinei", a declarat Ghiselli. „Mai mult, în Iran sunt probabil mulți cei care se așteaptă la un fel de ajutor din partea Chinei", a mai explicat profesorul universitar. China are o istorie de aprovizionare a Iranului în ciuda criticilor internaționale - de exemplu, a trimis mii de tone de materiale pentru rachete balistice care ar putea fi utilizate în dezvoltarea armelor nucleare iraniene. Totuși, în acest moment cheie, experții spun că Beijingul probabil abordează situația cu prudență.

Implicarea directă în conflictul dintre Iran și Israel ar putea compromite orice schimbare pe care China o poate face pentru a-și stabiliza relațiile cu SUA, cel mai puternic aliat al Israelului. Beijingul încă se confruntă cu consecințele unui război comercial cu miză mare cu Washingtonul. „Prezența materialelor militare chineze ar face acest lucru imposibil, mai ales că există deja unele voci care presează SUA să se alăture războiului - și pentru a ține în frâu China - prin atacarea Iranului", a arătat Ghiselli.

Deși „probabilitatea rămâne scăzută" ca Beijingul să trimită în mod deschis Teheranului materiale din domeniul apărării, această posibilitate „nu trebuie exclusă și trebuie monitorizată îndeaproape", a declarat Tuvia Gering, specialist în China și Orientul Mijlociu la Institutul de Studii de Securitate Națională din Israel. Fără inspecții independente, nu se poate ști cu exactitate ce transportau avioanele cargo. În zborurile ulterioare, unele dintre aeronave par să decoleze din aceeași zonă de-a lungul frontierei dintre Turkmenistan și Iran și să se îndrepte spre Luxemburg, potrivit datelor de zbor disponibile public, precum cele de pe Flightradar.

Cargolux, compania cu sediul în Luxemburg care a operat avioanele, a afirmat că zborurile sale nu au utilizat spațiul aerian iranian, dar firma nu a răspuns la întrebările privind încărcătura acestora. Certificatele de marfă, precum declarațiile de expediție, nu sunt considerate documente publice și, deși orice mărfuri periculoase sau încărcături speciale trebuie declarate operatorului și agenților de manipulare, informațiile furnizate pot fi inexacte sau înșelătoare, notează publicația britanică.

China a mai încercat în trecut să trimită arme deghizate în mărfuri comerciale, etichetând componente de drone ca piese pentru turbine eoliene, potrivit transporturilor interceptate de autoritățile europene. O anchetă realizată anul trecut de Telegraph a descoperit că Beijingul a încercat să trimită drone în valoare de 1 miliard de dolari (738 de milioane de lire sterline) în Libia, ascunse în spatele unei rețele de firme fantomă din Marea Britanie, Tunisia și Egipt, în schimbul petrolului brut (crude oile).

De ce aceste zboruri trezesc îngrijorare? Pentru că au dispărut de pe radar în apropierea Iranului, au utilizat avioane de marfă de mari dimensiuni, adecvate pentru transportul militar, și au declarat destinații (Luxemburg) la care, potrivit datelor publice, nu au ajuns niciodată. Ce tip de aeronave au fost implicate? Toate trei erau avioane de marfă Boeing 747, utilizate adesea pentru transportul de marfă de uz militar și transporturi guvernamentale.

DIN ACEEASI CATEGORIE...
albeni
Adauga comentariu

Nume*

Comentariu

ULTIMA ORA



DIN CATEGORIE

  • TOP CITITE
  • TOP COMENTATE