Zborul cu avionul se schimbă radical: aeronava Horizon, pregătită să cucerească cerul peste doi ani
Postat la: 03.11.2024 | Scris de: ZIUA NEWS

Stimulate de creșterea cererii globale de călătorii cu avionul, emisiile generate de aviație au crescut mai rapid decât cele generate de transportul feroviar, rutier sau maritim în ultimele decenii.
Soluțiile pentru inversarea acestei tendințe apar încet: Combustibilul durabil pentru aviație, care poate reduce emisiile unui zbor cu 80% atunci când este produs și utilizat corect, ar putea reprezenta două treimi din reducerea emisiilor necesară pentru ca aviația să își atingă obiectivul net zero până în 2050, scrie cnn.com.
Cu toate acestea, acesta este insuficient și, în cel mai optimist scenariu, SAF va reprezenta doar 0,53% din totalul combustibilului utilizat de avioane în 2024, departe de nivelurile necesare pentru a avea un impact.
În timp ce companiile aeriene și autoritățile de reglementare se străduiesc să găsească idei pentru decarbonizarea industriei, unii ingineri sugerează că este necesar un tip complet nou de formă a aeronavei pentru a economisi mult din consumul de combustibil și, prin urmare, din emisii. Astfel, se renunță la designul tradițional „tub și aripă", care a fost pilonul de bază al aviației comerciale timp de 100 de ani, în favoarea a ceea ce se numește „corp cu aripi combinate", în care zona aripilor ocupă o mare parte din fuselaj și creează un avion cu un aspect deosebit.
În 2020, Airbus a creat un demonstrator de aripi combinate la scară mică, controlat de la distanță, pentru a testa un design despre care compania a afirmat că ar putea economisi până la 20% din combustibil. În 2023, compania JetZero, cu sediul în California, a anunțat planuri pentru un avion cu un design similar, cu o capacitate de peste 200 de pasageri și are un obiectiv ambițios de intrare în serviciu până în 2030.
Acum, Natilus, cu sediul în San Diego, s-a alăturat cursei cu Horizon, o aeronavă cu aripă mixtă care este, de asemenea, menită să transporte aproximativ 200 de pasageri, producând jumătate din emisii și consumând cu 30% mai puțin combustibil decât aeronavele Boeing 737 și Airbus A320 actuale - modelele cu care își propune să concureze.
„Piața avioanelor cu corp îngust, care este exact locul în care se încadrează Horizon, va fi cea mai mare piață în următorii 20 de ani", spune Aleksey Matyushev, CEO și co-fondator al Natilus. „Cu toate provocările pe care cred că le are industria, pentru prima dată, cred că există o oportunitate de a construi un Boeing sau un Airbus lookalike (echivalent)."
Natilus, care a fost fondată în 2016, anunțase anterior un avion fără pilot, exclusiv cargo, numit Kona, care folosește aceeași formă inovatoare. Matyushev spune că designul corpului cu aripi combinate a provenit în anii 1990 de la McDonnell Douglas, un important producător aerospațial american care a fuzionat cu Boeing în 1997. Boeing nu a comercializat niciodată un avion cu aripi combinate, dar a studiat conceptul și a produs un prototip fără pilot, X-48.
Potrivit Natilus, Kona a primit 400 de comenzi și un model la scară reală va fi construit și va zbura în următorii doi ani. O mare parte din tehnologie va fi apoi transferată la Horizon, care va avea o cabină de pilotaj și un echipaj obișnuit și, potrivit lui Matyushev, va intra în serviciu până în 2030 - un obiectiv extrem de ambițios, deoarece ar fi fără precedent ca o aeronavă nouă să treacă de la proiectare la certificarea completă în doar șase ani.
„Una dintre provocările designului corpului cu aripi combinate este stabilitatea și controlul", explică el. „Cred că aici McDonnell Douglas și Boeing s-au poticnit cu adevărat - cum stabilizezi avionul?"
El spune că o modalitate de a obține stabilizarea este prin sisteme complexe de control al zborului - în esență, computere, despre care Matyushev subliniază că au cauzat probleme cu Boeing 737 Max.
Cealaltă opțiune este aerodinamica, sau designul suprafețelor avionului, care este calea aleasă de Natilus și, de asemenea, ceea ce îl diferențiază de JetZero, potrivit lui Matyushev.
Noua formă vine cu câteva beneficii cruciale. „Există o reducere cu 30% a rezistenței la înaintare, dar, în același timp, reușești de fapt să scazi greutatea avionului pentru a găzdui aceeași cantitate de pasageri sau de marfă, ceea ce este foarte unic", spune el. „Cu un avion mic, aveți motoare mai mici, care generează o ardere mai mică a combustibilului. Așadar, atunci când le pui pe amândouă la un loc, începi să creezi o reducere (a emisiilor) per loc de pasager cu aproximativ 50%."
Fuselajul mult mai mare, care nu mai arată ca un tub, deschide posibilități pentru diferite aranjamente la bord. „Avem cu aproximativ 30% mai mult spațiu la sol decât un avion tradițional", explică Matyushev. „Așadar, cred că mulți dintre clienții noștri se gândesc la o experiență superioară pentru pasageri. Ați putea aduce înapoi lounge-ul? Există alte spații în avion care ar putea fi amenajate pentru zborurile lungi?"
Nu totul în Horizon va fi complet nou; de exemplu, avionul va utiliza tehnologia motoarelor existente, fără a lăsa loc pentru opțiuni pe bază de hidrogen sau electrice. „Există o glumă obișnuită în aviație - nu puneți niciodată un motor nou pe un avion nou. Este prea riscant", spune Matyushev. Din același motiv, Horizon este proiectat să se potrivească oriunde s-ar potrivi un Boeing 737 sau un Airbus A320, fără a necesita modificări ale infrastructurii aeroportuare.
Potrivit lui Gary Crichlow, analist în domeniul aviației la Aviation News Limited, o serie de eșecuri de livrare care au lăsat companiile aeriene să aștepte avioane noi până în anii 2030 a creat o „fereastră de oportunitate" pentru ca un nou concurent să perturbe status quo-ul.
„Cu toate acestea, această fereastră este foarte scurtă", spune el. „Un punct de vânzare cheie pentru operatori este caracterul comun în ceea ce privește calificarea echipajului de zbor. Succesul 737 Max și A320neo s-a datorat în mare parte capacității lor de a fi integrate cu ușurință în operațiunile 737 și, respectiv, A320 existente: echipajele de zbor au nevoie de foarte puțină pregătire suplimentară pentru tranziție."
Cu toate acestea, problemele inițiale sunt o caracteristică a fiecărei aeronave noi, iar cu un producător nou, netestat și un design nou, încă nepromovat, acestea sunt aproape inevitabile. „(Horizon) va avea un plan complet diferit de ocupare a locurilor și de încărcare a încărcăturii și va necesita un echipaj de zbor și de cabină complet diferit. Evitarea acestei bătăi de cap operaționale și sprijinirea atunci când se întâmplă, în mod fiabil și la scară largă, este probabil cea mai mare provocare cu care Natilus se va confrunta pentru a convinge potențialii clienți să cumpere Horizon în loc să reziste pentru un înlocuitor mai tradițional 737 Max sau A320neo."
Crichlow semnalează, de asemenea, potențiale obstacole în calea avionului către certificarea de către autoritățile aviatice. „Provocarea pentru orice proiect de tip clean-sheet a fost întotdeauna costul inițial enorm pentru dezvoltarea și certificarea acestuia. În ceea ce privește certificarea, aeronavele convenționale precum 737 Max 7 și 10, 777-X, A321neo XLR și COMAC C919 s-au confruntat, și în unele cazuri încă se confruntă, cu întârzieri semnificative ale reglementărilor față de termenele inițiale ale producătorilor lor. Cu un design atât de diferit precum cel al corpului cu aripi combinate, mă aștept ca autoritățile de reglementare să fie și mai prudente."
Matyushev este conștient că Natilus intră pe un teritoriu neexplorat: „Există o mulțime de întrebări cu privire la modul în care se construiește un corp mixt la scară largă, pentru că tot ce avem acum sunt date din tunelul aerodinamic și apoi prototipuri la scară largă, dar nimeni nu a construit unul la scară largă", spune el. Având în vedere că Natilus lucrează în prezent la un prototip la scară reală, unele dintre aceste întrebări ar putea primi răspuns în curând.
DIN ACEEASI CATEGORIE...
-
Paradoxul remarcat de un psiholog: de ce George Simion e văzut ca un lider mai atractiv decât Nicușor Dan?
Psihologul Mihai Copaceanu a analizat profilul celor doi finaliști la prezidențiale, George Simion și Nicușor Dan, și ex ...
-
Olanda a folosit anchetatori sub acoperire pentru a afla dacă tezaurul dacic furat a fost sau nu topit. Aceștia s-au dat drept colecționari
Anchetatorii sub acoperire din Olanda s-au dat drept colectionari pentru a afla unde se afla tezaurul dacic care a fost ...
-
Avertismentul lansat în 2014 de Stephen Hawking despre „singularitate" e mai de actualitate ca oricând
Stephen Hawking, unul dintre cei mai cunoscuți fizicieni ai ultimului secol, a exprimat in 2014 ingrijorari sumbre cu pr ...
-
Serghei Mizil sare la gâtul lui Traian Băsescu: "Ura dintre români a apărut din cauza lui! L-au scos acum de la naftalină!"
Serghei Mizil a facut acuzații referitoare la implicarea lui Traian Basescu in politica actuala și la susținerea acestui ...
-
Un student uimește lumea: a descoperit un lichid care sfidează legile fizicii
Uneori, știința avanseaza cu ajutorul unei scantei de geniu. Alteori, se intampla din intamplare, cum ar fi cazul unui s ...
-
COVID-19: Au avut chinezii dreptate? De unde a pornit virusul. Studiul care zguduie tot ceea ce se credea inițial
Cercetatori din Statele Unite susțin ca au identificat momentul și locul in care COVID-19 ar fi aparut pentru prima data ...
-
Spania limitează drastic circulația banilor cash - Amenzi de până la 150.000 de euro
Spania a introdus noi masuri prin care persoanele fizice trebuie sa notifice autoritațile fiscale naționale inainte de a ...
-
Apropiați ai presedintelui SUA: Papa Leon este anti Trump și „o marionetă marxistă"
Fostul asociat al președintelui Statelor Unite ale Americii, Donald Trump, Steve Bannon, l-a evaluat astazi pe noul șef ...
-
Falsul polițist care a păzit urnele la alegerile locale din Ploiești. Până și mama lui l-a crezut
Noi detalii din dosarul barbatului cu opt clase și o condamnare, care, ani la rand, s-a dat drept ofițer in cadrul struc ...
-
Fiul de 2 ani al lui Ionel Ganea, în stare gravă. Fostul fotbalist a intrat într-o maşină oprită pe carosabil. Copilul ar fi fost pe scaunul din faţă, neasigurat
Ionel Ganea a fost implicat intr-un grav accident intre Hurez si Fagaras, vineri, cand a intrat intr-o masina oprita pe ...
-
Bomba despre originea COVID-19. Studiul exploziv care zdruncină teoria Chinei și rescrie începutul pandemiei
Cercetatori americani susțin ca au identificat momentul și locul in care COVID-19 ar fi aparut pentru prima data - și, s ...
-
Locuitorii unui oraș turc au avut halucinaţii câteva zile după ce poliția a ars în centrul orașului 20 de tone de canabis
Politia din Lice, sud-estul Turciei, a ars 20 de tone de canabis confiscate de catre autoritati de-a lungul anului 2024, ...
-
Cel mai mare „dogfight" din istoria recentă a aviației? 125 de avioane militare din India și Pakistan s-ar fi duelat timp de o oră / Ce pierderi ar fi suferit cele două puteri nucleare
Un numar de 125 de avioane militare din India și Pakistan s-au confruntat in conflictul izbucnit recent intre cele doua ...
-
Valurile de căldură record din 2023 și 2024 ar putea fi doar o variabilitate naturală, nu un semn al încălzirii globale
În ultimii doi ani, planeta a doborat recorduri ingrijoratoare de temperatura, iar caldura extrema din 2023 și 202 ...
-
Veste uriașă despre boala Alzheimer, considerată timp de decenii o cale fără întoarcere
Timp de decenii, boala Alzheimer a fost considerata o cale fara intoarcere, un declin lent, dar inevitabil al memoriei ș ...
-
Celebră instructoare de Pillates, ucisă cu otravă de soacră și soțul infidel după ce a descoperit aventura acestuia
O tragedie șocanta a avut loc intr-o familie, cand Larissa, instructor de Pilates in varsta de de 37 de ani a murit intr ...
-
Noul Papă și-a presimțit alegerea. De ce nu l-a ascultat pe fratele său care i-a spus să nu ia numele "Leon"
Papa Leon al XIV-lea și-ar fi presimțit alegerea chiar cu o seara inainte de inceperea conclavului, dar nu a ascultat sf ...
-
Teoriile conspirației modelează politica actuală: Oamenii inteligenți sunt victime sigure ale industriei mașinațiunilor oculte
În lumea in care informațiile circula rapid și fara filtru, teoriile conspiraționiste au ajuns sa fie un fenomen t ...
-
Americanul Robert Francis Prevost este noul Papă. El va urca pe Scaunul Sfântului Petru sub numele de Leon al XIV-lea
Cardinalul american Robert Francis Prevost a fost ales al 267-lea Papa al Bisericii Catolice, primul american ales Papa ...
-
Administrația Trump presează mai multe guverne să aprobe accesul companiei SpaceX în schimbul bunăvoinței comerciale
Starlink, rețeaua de internet prin satelit a companiei SpaceX, fondata de Elon Musk, a devenit in ultimii ani nu doar o ...
-
Donald Trump pregătește Republica Moldova pentru a deporta aici imgiranții ilegali din SUA
Mascatii din brigada speciala „Fulger" a politiei din Republica Moldova au primit miercuri echipamente in valoare ...
-
Cum arată cotele la pariuri pentru finala prezidențială dintre George Simion și Nicușor Dan
George Simion și Nicușor Dan urmeaza sa se dueleze pe data de 18 mai in turul 2 al alegerilor prezidențiale din Romania. ...
-
Cine va cuceri cursa computerelor cuantice? Lista completa a mașinăriilor informatice din spatele noii revoluții tehnologice
Calculul cuantic a fost anunțat de multa vreme ca fiind „la un pas distanța", dar mai multe companii sunt acum hot ...
-
O sondă spațială sovietică lansată greșit în 1972 ar putea cădea pe Pământ în această săptămână. Aproape toate marile orașe ale lumii sunt în zona de risc
O sonda sovietica veche de peste o jumatate de secol este pe cale sa revina pe Pamant, intr-un final spectaculos și impr ...
-
Ucraina lansează prima piață de arme din lume on-line în stil Amazon. Debutează cu drone, roboți și muniție
Brave1 Market imbunatațește eficiența achizițiilor militare descentralizate, permițand unitaților militare sa iși folose ...
-
Scandalos: Elon Musk este marele câștigător al bugetului Pentagonului de 1.000 de miliarde de dolari. Fonduri alocate pentru o tehnologie care nu există
Bugetul propus de Casa Alba a starnit controverse, in principal din cauza creșterii semnificative a cheltuielilor pentru ...
-
Cutia neagră a Pământului, pentru sfârșitul lumii: Monolitul ce nu poate fi distrus, ascuns la capătul planetei
Cei aflați la conducere au o atitudine indiferenta fața de distrugerea planetei noastre, iar președintele Donald Trump a ...
-
Cea mai șocantă declarație a unui fost oficial de la Casa Albă: Controlează americanii timpul și spațiul la nivel cuantic?
Declarația fostului consilier științific al Casei Albe Michael Kratsios starnește controverse și speculații: "Manipulam ...
-
Europa și-a făcut planul și începe bătălia cu Donald Trump: Să ne pregătim pentru orice scenariu
Comisarul european pentru comert, Maros Sefcovic, a declarat miercuri, ca organul executiv al Uniunii Europene va anunta ...
-
NASA a studiat Sfârșitul Lumii: Supercomputerul a simulat când ți cum se va sfârși viața pe Pământ
Cercetatorii de la NASA au efectuat o simulare avansata folosind un supercomputer pentru a anticipa cat timp va mai rama ...
comentarii
Adauga un comentariuAdauga comentariu