Lista neagră a achiziţiilor publice din România, utilă şi dorită, dar inexistentă
Postat la: 18.07.2016 | Scris de: ZIUA NEWS
0
Instrumentul care ar elimina suspiciunile de fraudă şi corupţie din procedurile de achiziţii publice, "lista neagră" a firmelor care nu au respectat procedurile, este cerut de lege dar nu funcţionează, deşi România ar trebui să respecte, în exerciţiul financiar european 2014-2020, noile directive.
În actualul exerciţiu financiar european autorităţile publice, contractante de fonduri structurale şi nu numai, vor folosi aceleaşi practici vechi de verificare a aplicanţilor care vor câştiga procedurile de achiziţii publice, ceea ce va duce, în opinia specialiştilor în achiziţii publice, probabil, la noi cazuri de corupţie şi fraudă.
Din motive încă necunoscute, instituţiile publice din România nu vor folosi, în perioada imediat următoare, cel mai eficient instrument recunoscut în combaterea şi prevenirea fraudării banilor publici: lista neagră a achizitorilor, aşa numitul "blacklist", un document stipulat în actele normative adoptate de România şi care ar trebui să conţină numele firmelor care au făcut probleme de-a lungul timpului.
Nu sunt puse în discuţie cazurile penale, în care s-au pronunţat instanţele, cazuri la care au acces toţi factorii de decizie şi pe care chiar ghidurile de finanţare le exclud dacă s-au soldat cu o condamnare, ci vorbim despre probleme ca deturnarea de fonduri, nerespectarea termenelor din contractele încheiate cu autorităţile, tergiversarea lucrărilor sau căpuşarea banilor bugetaţi către firme recunoscute neoficial ca făcând parte dintr-un consorţiu abonat la fondurile publice.
Se întâmplă acest fenomen în contextul în care noul cadru legislativ european a inclus directive care garantează că toţi actorii economici din UE au acces efectiv şi nediscriminatoriu la piaţă şi are ca "obiectiv principal simplificarea şi flexibilizarea normelor şi procedurilor existente, pentru a creşte eficienţa procesului de achiziţii publice", potrivit Agenţiei Naţionale pentru Achiziţii Publice (ANAP).
Lista neagră a achiziţiilor publice este dorită, în acest moment, mai ales de funcţionarii care aplică procedurile de achiziţii publice şi care au multe nelămuriri cu privire la modul de implementare a legislaţiei noi, dar această listă nu există, ba chiar, nicio instituţie publică din România nu şi-o asumă. Baza de date cu pricina ar trebui să conţină elemente de identificare a unei firme şi, pe scurt, problemele întâmpinate cu aceasta, cum ar fi "întârzieri repetate în executarea lucrărilor"... Documentul ar trebui să aibă două niveluri de acces, unul pentru aceia care postează, cu statut intern, unde responsabilii de achiziţii pot furniza informaţii, altul pentru consultare, de asemenea cu acces limitat, unde pot fi căutate firmele în funcţie de CUI sau alte elemente de identificare la care au acces doar autorităţile.
"Nu, noi nu avem o listă neagră a achiziţiilor publice şi, din câte ştiu, nici nu vom realiza curând. Precizăm însă că în fiecare raport de activitate al nostru există o listă cu autorităţile contractante - instituţii publice - care au fost amendate sau sancţionate de noi fiindcă nu au respectat legislaţia achiziţiilor publice. Această listă este publică, dar nu este acea listă neagră, aceasta nu cuprinde firmele cu care ar fi fost probleme, nu există o asemenea bază de date", a declarat Ana Maria Ungureanu, ofiţer de presă la ANAP.
De altfel, într-o conferinţă comună a autorităţilor din domeniu, organizată de Freedomhouse la începutul lunii iulie, în cadrul proiectului "Legislaţie, Economie, Competiţie şi Administraţie" (LECA), specialiştii din achiziţiile publice au ajuns la concluzia că "lista neagră a achiziţiilor este un instrument util dar nefuncţional în România". Funcţionarii publici prezenţi la aceeaşi întâlnire, care a constat şi în sesiuni de întrebări şi răspunsuri pentru practicienii achiziţiilor publice, au opinat, la rându-le: "Suntem primii care întâmpinăm probleme, avem o presiune enormă din cauza legislaţiei neclare. Ne mai consultăm cu colegi din ţară, mai cerem sfatul celor de la centru, dar e dificil fiindcă, aparent, legea e mai permisivă, dar numai pe anumite paliere şi este, bineînţeles, interpretabilă. Noi - potrivit noii legislaţii - nu mai aplicăm principiul preţului cel mai scăzut, dar e neclar şi cum trebuie să verificăm bonitatea unor firme aplicante, dacă nu avem acest instrument. Neclar e şi cum alegem oferta cu un raport preţ-calitate avantajos. În acest moment, nu am schimbat deloc practicile de verificare a companiilor, iar achiziţiile publice pentru proiectele europene şi nu numai - cu toate nelămuririle noastre - au intrat în linie dreaptă", a spus un practician din achiziţii publice de la Alba Iulia.
"Da, vorbim despre un instrument care ar fi extrem de util, prevăzut de legislaţie, dar nu ştiu dacă şi cum va funcţiona la noi. Este un instrument util în măsura în care nu ar fi folosit de administraţie pentru a se elimina din procedurile de achiziţie publică o serie de companii neprietene. Nu mă aştept ca România să fie ţara în care să fie pus acest instrument în aplicare, mai ales dacă folosirea acestuia va fi lipsită de criterii obiective pe care să le respecte instituţiile", a declarat pentru MEDIAFAX Laura Ştefan, coordonatorul activităţilor anticorupţie pentru Expert Forum, expert internaţional pentru Comisia Europeană, UNDP, OECD şi membru al Expert Group on Corruption.
Dacă la nivel central - unde cei care accesează fonduri publice sunt în vizorul organismelor de control şi în colimatorul presei - achiziţiile publice ar putea deveni mai transparente, probleme ar putea fi în teritoriu, în comunităţile mici, unde nu numai că nu există modele de bune practici şi instrumente pentru achiziţii publice corecte, dar nu există nici suficiente firme care să asigure concurenţa, nici specialişti care să aplice legea în litera şi spiritul ei. Cum în exerciţiul financiar european 2014-2020 vor avea acces facil la bani publici comunităţile care şi-au pus la punct strategiile de dezvoltare şi şi-au pregătit draft-uri de proiecte, multe comune din ţară s-au asociat în aşa numitele Grupuri de Acţiune Locală (GAL), organizaţii neguvernamentale din care fac parte experţi şi strategi care să acceseze fonduri europene pentru localităţile respective şi chiar să implementeze proiectele, aşadar să pună la punct şi procedurile de achiziţii publice.
"Sincer, habar nu am ce este această listă neagră. Da, ar fi extrem de utilă, mai ales că noi lucrăm în primă fază cu proiectanţii, iar problemele în proiectele europene încep de la firmele de proiectare. Dacă am şti care sunt firmele ce au făcut, în trecut, probleme, am fi mult mai atenţi astfel încât să reuşim o mai mare absorbţie a fondurilor, să nu avem parte de corecţii", a declarat pentru MEDIAFAX Cosmin Răzmeriţă, preşedintele a două Grupuri de Acţiune Locală din Brăila, care au câştigat deja fonduri prin autoritatea contractantă Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale (MADR).
Potrivit statisticilor UE, în România, rata de absorbţie a fondurilor europene rămâne una dintre cele mai scăzute, iar Comisia a identificat practicile din domeniul achiziţiilor publice ca fiind un risc major pentru pregătirea şi implementarea următorului exerciţiu de finanţare, 2014-2020. "Corupţia şi fraudele din achiziţiile publice rămân o problemă în România, în timp ce incertitudinile legislative provoacă ineficienţă atât în sectorul public, cât şi în cel privat", se arată în Raportul de ţară pe 2015 al Comisiei Europene.
DIN ACEEASI CATEGORIE...
ULTIMA ORA
-
Slănic Prahova - surparea străzii: "S-ar putea să fie vestigii dacice. O apă subterană care spală nisipul"
Locuitorii din orașul Slănic Prahova trec în continuare prin momente de coșmar, după ce o stradă s-a surpat joi, 25 aprilie, la doar 40-50 de metri de blocurile de locuințe.
-
Proteinele Spike ajută celulele canceroase să supraviețuiască și să reziste chimioterapiei. Si vaccinurile ARNm Covid pot avea efecte similare
Proteina Spike din SARS-CoV-2, precum și cea produsă de „vaccinurile" Covid, poate promova cancerul prin faptul că interferează cu activitățile anticancer din organism, potrivit unui studiu recent pretipărite realizat de oamenii de știință de la Universitatea Brown.
-
România are al treilea cel mai mare preț la energie electrică din UE și al șaselea cel mai mare preț la gaze naturale
România ocupă doar locul 20 din 27 în Uniunea Europeană la indicele de accesibilitate pentru plata facturilor la utilități, pe baza costurilor estimate pentru energie electrică, gaze naturale, apă potabilă sau resturi menajere, așa cum sunt raportate de platforma Numbeo, pentru un apartament de 85 metri pătrați.
-
Craniile lui Mihai Viteazul si Radu cel Mare au fost fotografiate în anul 1893 la Mănăstirea Dealu
Unul dintre cei mai importanți conducători din istoria Țărilor Române a fost, cu siguranță, Mihai Viteazul. Pentru o scurtă perioadă, în ultimul an de domnie, acesta a condus de facto cele trei state medievale românești: Moldova, Transilvania și Țara Românească. De fapt, unirea celor trei regiuni a fost și motivul principal pentru care a fost asasinat.
-
Un vulcan din Antarctica erupe cu praf de aur: Peste 100 de milioane de dolari s-au dus în vânt!
Muntele Erebus, care împreună cu insula Deception este singurul dintre cei 138 de vulcani activi din Antarctica, este cunoscut pentru faptul că în fiecare zi emite în atmosferă gaze care conțin aproximativ 80 de grame de aur cristalizat.
-
Două milioane de sticle de apă minerală de la un producător de top contaminate cu o bacterie de origine fecală
Compania Perrier a fost obligată să distrugă două milioane de sticle de apă după ce o bacterie de origine fecală a fost descoperită în una dintre sursele sale din Gard, sudul Franței.
-
Scandalul care lovește industria Big Pharma: Un gigant farmaceutic a dat în judecată Pfizer din cauza vaccinurilor împotriva COVID-19
Grupul farmaceutic britanic GlaxoSmithKline (GSK) a dat în judecată alianţa Pfizer-BioNTech într-un tribunal federal din statul american Delaware, joi, acuzând cele două companii că au încălcat patentele sale asociate tehnologiei ARN mesager atunci când au creat vaccinul lor împotriva COVID-19.
-
Clotilde Armand a fost trimisă în judecată după ce s-a numit singură manager al unui proiect și a încasat fonduri substanțiale
Primarul Sectorului 1, Clotilde Armand, a fost trimisă în judecată, fiind cercetată cu privire la proiectul pentru care s-a desemnat singură manager. Primarul este acuzat că astfel a obținut și venituri brute lunare în valoare de peste 18 mii de lei, ca urmare a unor dispoziții pe care le-a emis.
-
"Noul Bivolaru" acuzat de trafic de persoane și viol. A păcălit tinere să facă videochat
Polițiștii Direcției Generale de Poliție a Municipiului București - Serviciul de Investigații Criminale Sector 5, împreună cu procurori din cadrul Direcției de Investigare a Infracțiunilor de Criminalitate Organizată și Terorism
DIN CATEGORIE
- TOP CITITE
- TOP COMENTATE
- 1.O invenție revoluționară. Levitația a devenit posibilă
- 2.Misiune indeplinita: Anca Dragu a predat Republica Moldova la cheie pentru companiile străine care sunt deja în România
- 3.Yuval Noah Harari: "Când va veni potopul elitele vor construi o arcă și îi vor lăsa pe ceilalți să se înece!"
- 4. Poti sa pierzi tot prin Escrocheria "Mă auziți acum?" Motivul pentru care să nu răspunzi cu "Da"
- 5.Cei patru factori care au provocat criza de sănătate mintală Generației Z: iPhone, netul de mare viteză, camera frontală și viralizarea conținutului pe rețelele sociale
- 6.Sute de mii de japonezi se revoltă împotriva "Tiranicului Tratat privind pandemiile al OMS"!
- 7.Sindromul " România": Peste jumătate dintre britanici se gândesc să părăsească Marea Britanie pentru a lucra în străinătate
- 8.Se pregătește pandemia de gripă aviara cu transmitere la om ca sa se puna in aplicare tratatul OMS
- 9.Virolog de top despre vaccinați: "Urmează un tsunami al deceselor Covid care va provoca haos economic si social. Cineva trebuie sa spuna adevarul!"
- 10.Dorel Vișan, Laura și Ciprian Mega, pe covorul roșu la Moscova! Filmul "21 de rubini" selectat de către Nikita Mihalkov pentru "Oscarul BRICS".
comentarii
Adauga un comentariuAdauga comentariu