Cum a prejudiciat grav noul management al TAROM compania in achzitionarea de aeronave
Postat la: 23.05.2017 | Scris de: ZIUA NEWS
0
In anul 2016, prin HG s-a decis, conform notei de fundamentare, oprirea zborurilor TAROM pentru cele doua aeronave Airbus A310, motivul fiind inefcienta economica. Oprirea efectiva la sol s-a facut in toamna lui 2016. Dar trebuie mentionat ca desi in bugetul 2016 a fost stipulata suma de bani necesara opririi la sol a aeronavelor Airbus 310 nu a fost prevazuta o alta suma necesara achizitionarii in leasing a altor aeronave care sa le inlocuiasca.
Tot in 2016, in august, cand deja se stia de oprirea la sol a celor doua avioane s-a inceput prospectarea pietei aeronautice in doua directii: una pentru achizitionarea altor doua aeronave care sa inlocuiasca cele doua Airbusuri A310, urmand ca in 2017, pe noul buget sa se prevada achizitionarea lor in leasing, iar a doua directie a fost pentru procesul de refleet, adica cel de refacere a flotei de aronave, una imbatranita, cautandu-se modalitati pentru inlocuire, conditii de plata, dar si de finantare. Oferte conforme cu solicitarile TAROM au venit de la mai multe companii, inclusiv Airbus si Boeing. Dintre toate aceste oferte au fost selectate trei, urmand a se incepe negocierile finale, prin semnarea scrisorilor de intentie, cu una din aceste companii procesul fiind conditionat de AGA pentru a aloca fonduri de la bugetul 2017.
Ofertele au fost dupa cum urmeaza: 2 aeronave Airbus A320 noi, la pretul de 320.000 dolari/ unitate /luna; 2 sau 3 aeronave A320 cu vechime de 6 ani la 220.000 dolari/ unitate / luna; 2 aeronave B737-800 de 6 ani vechime la 270.000 dolari/ unitate / luna. A existat, de asemenea, si o oferta de aeronave B737-800 noi la 340.000 dolari / unitate/ luna. Toate aceste preturi urmau a fi negociate, iar odata cu acestea si preturile de mentenanta si cele auxiliare leasingului, ceea ce se stie duce la o crestere de pret, cu totul inclus, de 60-70% fata de rata lunara. Pentru toate ofertele, durata contractuala negociata ar fi fost de 6 ani. Mai trebuie adaugat aici ca una din oferte prezenta un dezavantaj legat de motorizarea aeronavelor.
Daca s-ar fi stipulat un contract pe 12 ani, practic Boeing ar fi castigat oferta pentru ca prezenta avantaje pentru sectiunea de refleet. Pe de alta parte, daca s-ar fi achizitionat trei aeronave A320 de 6 ani vechime, oferta avea toate sansele sa scada sub 200.000 de dolari / unitate / luna, ceea ce ar fi fost un avantaj material major. La inceputul lui 2017 a avut loc o AGA in care s-a solicitat aprobare pentru achizitionarea aeronavelor si includerea acestora in bugetul 2017. Rezolutia ministrului in mandatul acordat a fost de amanare pentru o data ulterioara, fara niciun alt comentariu. Ca atare, ofertele de leasing obtinute au fost predate in februarie 2017 catre noul management.
In final, la toate aceste oferte, din cauza amanarii, s-a renuntat, caci in ultima duminica din martie a fiecarui an incepe sezonul de vara. Sezonul de vara - care include si rezervari facute anterior, multe in perioada decembrie-ianuarie (din motive economice) - a inceput fara a avea in flota aceste aeronave, care ar fi fost de un real folos si ar fi preluat o mare parte a zborurilor, pe masura ce si flota s-ar fi omogenizat. Dar s-a renuntat, la oferte, cum spuneam, iar dupa aceste balbăieli, finalul a fost ca s-au achizitionat doua aeronave B737-800 la pretul de 375.000 dolari/ unitate/ luna, cu o durata de contract de 10 ani, disponibile din iunie 2017. Acestea pot asigura in programul de vara cel mult cursele charter.
Aeronavele contractate au fost achizitionate de fapt (anterior) de firma Pegasus din Turcia, care are acum probleme financiare si au fost configurate pentru zborurile low-cost. Pretul din oferta este foarte mare si este destul de ciudat ca nu a fost negociat, mai ales ca Pegasus platise deja 15% avans nereturnabil, iar aeronavele trebuiau rapid plasate de Boeing, din motive economice, ceea ce ar fi putut duce la o negociere avantajoasa, cu o scadere de cel putin 15-20% a pretului de achizitie prin leasing, unde formalitaile erau deja avansate. Cu toate acestea nu s-a incercat nicio negociere de pret. Dupa cum se vede, fata de negocierile facute de vechiul management, atat pentru necesarul imediat de aeronave, cat si pentru refacere flotei (cu o vechime de peste 10 ani), achizitia noului management al TAROM a fost una paguboasa, inexplicabila, aducand prejudicii grave companiei.
DIN ACEEASI CATEGORIE...
ULTIMA ORA
-
Austria încearcă să limiteze migraţia pentru reîntregirea familiilor prin teste ADN de rudenie
Cancelarul austriac Karl Nehammer vrea efectuarea de teste ADN în cazul rudelor persoanelor care beneficiază de statut de refugiat în Austria pentru a reduce afluxul de imigranţi în ţară.
-
Klaus Iohannis e de râsul lumii in UE. Ce loc ocupa presedintele României intr-un clasament al nepopularității
Potrivit unui sondaj realizat de GLOBSEC, Klaus Iohannis este cel mai nepopular președinte dintre cei 9 șefi de state excomuniste membre ale Uniunii Europene.
-
Ucraina, zonă de testare pentru Inteligența Artificială: Cea mai bună zonă de testare pentru AI F-16
Cea mai bună zonă de testare pentru acest AI F-16 este Ucraina. Rusia nu poate spune că soldații NATO intervin în război. Comandantul marinei americane Frank Kendall a zburat cu un F-16 controlat de inteligență artificială
-
Autorizația pentru vaccinul AstraZeneca a fost retrasă de Comisia Europeană, cu aplicare din 7 mai
Comisia Europeană a retras, la cererea gigantului farmaceutic AstraZeneca, autorizația de comercializare în statele membre a vaccinului dezvoltat de compania anglo-suedeză împotriva COVID-19, vaccin cunoscut sub numele „Vaxzevria", folosit inclusiv în România.
-
Informații șocante: Whoopi Goldberg dezvăluie că mama ei a primit electroșocuri și a uitat cine e
Whoopi Goldberg a povestit experiența sa traumatizantă din copilărie. Mama ei a suferit electroșocuri și a uitat cine sunt copiii ei. Actrița, care a scris recent o autobiografie, vorbește despre spitalizarea regretatei sale mame, despre modul în care aceasta i-a afectat copilăria și a modelat-o ca persoană.
-
De ce nu este nevoie să faci duș în fiecare zi. „Poate fi chiar dăunător", spun unii specialiști
Prezentatorul de televiziune britanic Jonathan Ross a ținut prima pagină a ziarelor declarând că uneori se spală mai puțin de o dată pe săptămână, iar în 2023, actrița America Ferrera și-a uimit colegii de distribuție ai lui Barbie într-un interviu când a recunoscut că, ocazional, sare peste duș.
-
Cei 7000 de euro leafă i-au motivat pe euroaleșii români să-și mai dorească un mandat. Politicienii români care stau degeaba în PE
Leafa de peste 7.000 de euro pe lună, dar și alte beneficii nu i-au motivat pe unii politicienii români să fie activi în Parlamentul European, unde munca lor e mai degrabă simbolică, față de cea a colegilor din propriile partide sau familii politice europene.
-
Facebook a decis: "Hristos a înviat" încalcă standardele comunității!
Sâmbătă, 4 mai, două articole referitoare la Învierea Domnului, publicate pe pagina Rost, au fost cenzurate de Facebook, sub pretextul încălcării „standardelor comunității".
-
Abia acum aflam adevarul despre criza energetica globală: Cererea de gaze naturale va exploda din cauza Inteligentei Artificiale!
Producătorii de gaze naturale anticipează o creştere semnificativă a cererii în următorul deceniu, deoarece dezvoltarea inteligenţei artificiale duce la o creştere a consumului de energie electrică pe care sursele regenerabile ar putea să aibă dificultăţi să o satisfacă singure, relatează CNBC.
DIN CATEGORIE
- TOP CITITE
- TOP COMENTATE
- 1.Un psiholog a lucrat 20 de ani într-un mare spital din România cu o diplomă cumpărată dintr-un bar
- 2.Planul Soros respectă și îmbunătățește Planul Kalergi: cele 6 puncte principale dupa care se va modela viitorul Europei după Europarlamentare
- 3.Israelul isi face planurile pentru Gaza depopulata de palestinieni - O megaregiune futuristă între Eurasia și Africa pe placul Forumului de la Davos
- 4.Prefectul Cosa Nostra: mafia din Techirghiol a vândut sub patronajul primarului Iulian Soceanu pana și terenul de sub statia de autobuz!
- 5.Masonii au angajat o firmă de lobby pentru "promovarea integrării României în energii regenerabile" și intrarea in Schengen
- 6.Documente secrete ale Rusiei dezvăluite de Washington Post: Strategia lui Putin asupra Statelor Unite pentru O Nouă Ordine Mondială
- 7.Fără să definească termenul "pandemie", OMS vrea să dețină o putere globală uriașă asupra tuturor statelor lumii
- 8.Ce a discutat preotul Mega cu Putin. Regizorul s-a mai întâlnit cu fostul președinte Medvedev și cu filantropul Konstantin Malofeev
- 9.Syria TV: Un sef din serviciile de informații românești a vizitat Siria și s-a întâlnit cu Bashar al-Assad
- 10.Dosarul secret al lui Iohannis si ultimul obstacol privind recuperarea casei din Sibiu și a banilor din chirie
comentarii
Adauga un comentariuAdauga comentariu