ZC
Acest site foloseste cookies. Navigand in continuare, va exprimati acordul asupra folosirii cookie-urilor Afla mai multe! x
ZC




ZC




Documente din scandalul Nordis: Imobile care nu corespund cu cele prevăzute în promisiunea de vânzare-cumpărare

Postat la: 21.05.2025 | Scris de: ZIUA NEWS

Documente din scandalul Nordis: Imobile care nu corespund cu cele prevăzute în promisiunea de vânzare-cumpărare

Păgubiții Nordis încă așteaptă să-și primească banii înapoi sau imobilele promise. Însă, până la împlinirea acestor deziderate, mai e nevoie de răbdare. Compania se află în insolvență, iar administratorul judiciar face verificări pentru a stabili dacă firma își poate continua sau nu activitatea.

Nordis Management SRL a intrat în procedura de insolvență pe data de 7 octombrie 2024. În procedura de insolvență din România, administratorul judiciar este o persoană fizică sau juridică specializată, numită de instanța de judecată, care are rolul de a gestiona și superviza activitatea debitorului - compania sau persoana fizică în insolvență - pe durata procedurii. Acesta este un practician în insolvență, autorizat conform legii.

Printre atribuțiile administratorului judiciar se numără: analiza situației financiare a companiei, supravegherea sau administrarea activității, elaborarea planului de reorganizare, gestionarea creanțelor, raportarea către instanță prin informarea periodică a judecătorului sindic despre evoluția procedurii.

Practic, administratorul judiciar este numit de judecătorul sindic din cadrul tribunalului competent, de obicei din lista propusă de creditori sau selectat aleatoriu dintre practicienii în insolvență autorizați de Uniunea Națională a Practicienilor în Insolvență din România (UNPIR). Administratorul judiciar trebuie să fie imparțial, să acționeze în interesul creditorilor și al debitorului, respectând prevederile legale.

Cel mai recent raport emis de administratorul judiciar CITR Filiala București SPRL pe 16 mai 2025, al șaselea, a fost analizat de Ziare.com. Pe 29 aprilie, Comitetul Creditorilor, a fost convocat de administratorul judiciar, pentru „selectarea și aprobarea unei oferte de evaluare a bunurilor imobile din patrimoniul Nordis Management SRL având ca scop emiterea unui raport de evaluare/analiza de piața care să certifice dacă prețurile apartamentelor promise spre vânzare de către dezvoltator în perioada 2019-2024 au fost stabilite la nivelul valorii de piață de la acel moment, ținând cont de discount-ul aplicat pentru avansul încasat și în concordanță cu stadiul lucrărilor de la acel moment asupra acestor bunurilor imobile. Selecția se va realiza dintre ofertele primite la sediul administratorului judiciar".

A fost selectată oferta societății FairValue Consulting SRL, din București, pentru a emite „un raport de evaluare/analiza de piață, care să certifice dacă prețurile apartamentelor promise spre vânzare de către dezvoltator în perioada 2019-2024 au fost stabilite la nivelul valorii de piață de la acel moment, ținând cont de discount-ul aplicat pentru avansul încasat și în concordanță cu stadiul lucrărilor de la acel moment asupra acestor bunurilor imobile". Onorariul pentru acest serviciu, 110.075 lei cu tot cu TVA, mai exact 183,4 lei/unitate.

În prezent, administratorul judiciar desfășoară demersuri de verificare și analiză a situației juridice și factuale aferente unităților locative din cadrul proiectului imobiliar Nordis Mamaia - Wave. Demersul de clarificare a situației juridice a unităților locative a fost determinat de sesizările oficiale formulate de creditori privind existența unor convenții contractuale multiple încheiate pentru aceeași unitate locativă, se mai precizează în raport. Practic, este vorba despre cumpărătorii care s-au plâns că imobilul pentru care au plătit zeci sau sute de mii de euro fusese, de fapt, vândut altor persoane înainte, deci „de mai multe ori".

Astfel, prin intermediul analizei, sunt verificate toate convențiile încheiate pentru fiecare unitate locativă, adică promisiunile bilaterale de vânzare-cumpărare, contractele de rezervare, contractele de vânzare-cumpărare, pentru identificarea eventualelor suprapuneri de convenții ce vizează același imobil. Al doilea obiectiv se referă la „clasificarea unităților locative în funcție de situația juridică constatată și stabilirea măsurilor necesare pentru soluționarea fiecărui caz în parte, cu scopul de a permite continuarea activității societății și fundamentarea unui plan de reorganizare judiciară".

Verificările se efectuează pentru „1.589 de unități, inclusiv unități locative, spații tehnice și comerciale identificate în evidențele companiei". Sunt analizate documente de la creditori, de la Nordis Management SRL, plus cele de la Oficiul de Cadastru și Publicitate Imobiliară (OCPI), „pentru a stabili cu exactitate situația juridică a fiecărei unități".

Cei de la Nordis Management SRL au pus la dispoziție „un set de 2.937 de foldere, conținând documente în format .pdf relevante aferente fiecărei unități". Administratorul judiciar încearcă să facă lumină și în cazul litigiilor aflate pe rolul instanțelor de judecată. „În prezent, societatea nu deține o evidență centralizată a acestor dosare, invocând faptul că documentele relevante au fost ridicate de către D.I.I.C.O.T. Ca urmare, compania desfășoară în acest moment un proces de reconstrucție și centralizare a acestor informații, utilizând sursele publice disponibile pe portalul instanțelor de judecată."

Alte obiective în curs de îndeplinire ale administratorului judiciar sunt verificarea extraselor de carte funciară, „în scopul identificării sarcinilor înscrise și a proprietarilor tabulari pentru fiecare unitate în parte", dar și analizarea cererilor formulate de creditori „în măsura în care acestea influențează situația juridică a unităților locative și trebuie avute în vedere în procesul de clarificare și alocare".

Până la data redactării prezentului raport de activitate, au fost verificate și analizate un număr de 515 unități locative, ceea ce reprezintă aproximativ 32% din totalul de 1.589 unități identificate în cadrul proiectului. În urma analizei efectuate până în prezent de către administratorul judiciar, au fost identificate situații variate, deci inclusiv nereguli, respectiv:

„Cazuri în care unitatea locativă alocată de companie corespunde cu unitatea ce face obiectul promisiunii de vânzare-cumpărare aferente, dar și cazuri în care unitatea locativă alocată de companie nu corespunde cu cea prevăzută în promisiunea de vânzare-cumpărare. În această din urmă situație, compania a procedat la alocarea unilaterală a unei alte unități locative, având în vedere că cea prevăzută inițial în promisiune nu mai este disponibilă, ca urmare a valorificărilor efectuate prin executare silită, reautorizărilor succesive sau în mod convențional.

Având în vedere că aceste realocări unilaterale operate de companie sunt intercalate și vizează toate corpurile de clădire, nu este posibilă o abordare etapizată a analizei sau a discuțiilor și, în consecință, nu pot fi formulate concluzii preliminare", a menționat administratorul judiciar. Totuși, „se poate afirma cu certitudine că, în absența finalizării analizei privind toate convențiile încheiate și a întocmirii unei evidențe clare și complete a unităților locative disponibile, nu pot fi inițiate discuții concrete cu creditorii și nici demersurile necesare pentru semnarea contractelor de vânzare-cumpărare.

Pentru finalizarea acestei analize, astfel cum a fost descrisă anterior, administratorul judiciar estimează că procesul va fi încheiat până cel târziu la sfârșitul lunii iunie 2025", a mai precizat sursa citată.

Administratorul judiciar a dezvăluit o parte a mențiunilor făcute de clienții Nordis în procesele verbale de predare-primite:

„1. Refuzul acceptării cheltuielilor de conservare, motivat de stadiul de execuție al unității locative;
2. Lipsa finisajelor, parțială sau totală;
3. Absența mobilierului, de la elemente minore (ex. inele pentru draperii) până la lipsa completă a acestuia;
4. Necesitatea anexării facturilor aferente utilităților și a altor cheltuieli care urmează a fi refacturate;
5. Lipsa racordării la utilități a unității locative;
6. Defecțiuni sau neconformități ale echipamentelor, inclusiv probleme de ordin electric".

În ceea ce privește situația litigiilor din dosarele asociate, numărul a ajuns la 401 dosare, menționează administratorul judiciar.

loading...
DIN ACEEASI CATEGORIE...
PUTETI CITI SI...

Documente din scandalul Nordis: Imobile care nu corespund cu cele prevăzute în promisiunea de vânzare-cumpărare

Postat la: 21.05.2025 | Scris de: ZIUA NEWS

0

Păgubiții Nordis încă așteaptă să-și primească banii înapoi sau imobilele promise. Însă, până la împlinirea acestor deziderate, mai e nevoie de răbdare. Compania se află în insolvență, iar administratorul judiciar face verificări pentru a stabili dacă firma își poate continua sau nu activitatea.

Nordis Management SRL a intrat în procedura de insolvență pe data de 7 octombrie 2024. În procedura de insolvență din România, administratorul judiciar este o persoană fizică sau juridică specializată, numită de instanța de judecată, care are rolul de a gestiona și superviza activitatea debitorului - compania sau persoana fizică în insolvență - pe durata procedurii. Acesta este un practician în insolvență, autorizat conform legii.

Printre atribuțiile administratorului judiciar se numără: analiza situației financiare a companiei, supravegherea sau administrarea activității, elaborarea planului de reorganizare, gestionarea creanțelor, raportarea către instanță prin informarea periodică a judecătorului sindic despre evoluția procedurii.

Practic, administratorul judiciar este numit de judecătorul sindic din cadrul tribunalului competent, de obicei din lista propusă de creditori sau selectat aleatoriu dintre practicienii în insolvență autorizați de Uniunea Națională a Practicienilor în Insolvență din România (UNPIR). Administratorul judiciar trebuie să fie imparțial, să acționeze în interesul creditorilor și al debitorului, respectând prevederile legale.

Cel mai recent raport emis de administratorul judiciar CITR Filiala București SPRL pe 16 mai 2025, al șaselea, a fost analizat de Ziare.com. Pe 29 aprilie, Comitetul Creditorilor, a fost convocat de administratorul judiciar, pentru „selectarea și aprobarea unei oferte de evaluare a bunurilor imobile din patrimoniul Nordis Management SRL având ca scop emiterea unui raport de evaluare/analiza de piața care să certifice dacă prețurile apartamentelor promise spre vânzare de către dezvoltator în perioada 2019-2024 au fost stabilite la nivelul valorii de piață de la acel moment, ținând cont de discount-ul aplicat pentru avansul încasat și în concordanță cu stadiul lucrărilor de la acel moment asupra acestor bunurilor imobile. Selecția se va realiza dintre ofertele primite la sediul administratorului judiciar".

A fost selectată oferta societății FairValue Consulting SRL, din București, pentru a emite „un raport de evaluare/analiza de piață, care să certifice dacă prețurile apartamentelor promise spre vânzare de către dezvoltator în perioada 2019-2024 au fost stabilite la nivelul valorii de piață de la acel moment, ținând cont de discount-ul aplicat pentru avansul încasat și în concordanță cu stadiul lucrărilor de la acel moment asupra acestor bunurilor imobile". Onorariul pentru acest serviciu, 110.075 lei cu tot cu TVA, mai exact 183,4 lei/unitate.

În prezent, administratorul judiciar desfășoară demersuri de verificare și analiză a situației juridice și factuale aferente unităților locative din cadrul proiectului imobiliar Nordis Mamaia - Wave. Demersul de clarificare a situației juridice a unităților locative a fost determinat de sesizările oficiale formulate de creditori privind existența unor convenții contractuale multiple încheiate pentru aceeași unitate locativă, se mai precizează în raport. Practic, este vorba despre cumpărătorii care s-au plâns că imobilul pentru care au plătit zeci sau sute de mii de euro fusese, de fapt, vândut altor persoane înainte, deci „de mai multe ori".

Astfel, prin intermediul analizei, sunt verificate toate convențiile încheiate pentru fiecare unitate locativă, adică promisiunile bilaterale de vânzare-cumpărare, contractele de rezervare, contractele de vânzare-cumpărare, pentru identificarea eventualelor suprapuneri de convenții ce vizează același imobil. Al doilea obiectiv se referă la „clasificarea unităților locative în funcție de situația juridică constatată și stabilirea măsurilor necesare pentru soluționarea fiecărui caz în parte, cu scopul de a permite continuarea activității societății și fundamentarea unui plan de reorganizare judiciară".

Verificările se efectuează pentru „1.589 de unități, inclusiv unități locative, spații tehnice și comerciale identificate în evidențele companiei". Sunt analizate documente de la creditori, de la Nordis Management SRL, plus cele de la Oficiul de Cadastru și Publicitate Imobiliară (OCPI), „pentru a stabili cu exactitate situația juridică a fiecărei unități".

Cei de la Nordis Management SRL au pus la dispoziție „un set de 2.937 de foldere, conținând documente în format .pdf relevante aferente fiecărei unități". Administratorul judiciar încearcă să facă lumină și în cazul litigiilor aflate pe rolul instanțelor de judecată. „În prezent, societatea nu deține o evidență centralizată a acestor dosare, invocând faptul că documentele relevante au fost ridicate de către D.I.I.C.O.T. Ca urmare, compania desfășoară în acest moment un proces de reconstrucție și centralizare a acestor informații, utilizând sursele publice disponibile pe portalul instanțelor de judecată."

Alte obiective în curs de îndeplinire ale administratorului judiciar sunt verificarea extraselor de carte funciară, „în scopul identificării sarcinilor înscrise și a proprietarilor tabulari pentru fiecare unitate în parte", dar și analizarea cererilor formulate de creditori „în măsura în care acestea influențează situația juridică a unităților locative și trebuie avute în vedere în procesul de clarificare și alocare".

Până la data redactării prezentului raport de activitate, au fost verificate și analizate un număr de 515 unități locative, ceea ce reprezintă aproximativ 32% din totalul de 1.589 unități identificate în cadrul proiectului. În urma analizei efectuate până în prezent de către administratorul judiciar, au fost identificate situații variate, deci inclusiv nereguli, respectiv:

„Cazuri în care unitatea locativă alocată de companie corespunde cu unitatea ce face obiectul promisiunii de vânzare-cumpărare aferente, dar și cazuri în care unitatea locativă alocată de companie nu corespunde cu cea prevăzută în promisiunea de vânzare-cumpărare. În această din urmă situație, compania a procedat la alocarea unilaterală a unei alte unități locative, având în vedere că cea prevăzută inițial în promisiune nu mai este disponibilă, ca urmare a valorificărilor efectuate prin executare silită, reautorizărilor succesive sau în mod convențional.

Având în vedere că aceste realocări unilaterale operate de companie sunt intercalate și vizează toate corpurile de clădire, nu este posibilă o abordare etapizată a analizei sau a discuțiilor și, în consecință, nu pot fi formulate concluzii preliminare", a menționat administratorul judiciar. Totuși, „se poate afirma cu certitudine că, în absența finalizării analizei privind toate convențiile încheiate și a întocmirii unei evidențe clare și complete a unităților locative disponibile, nu pot fi inițiate discuții concrete cu creditorii și nici demersurile necesare pentru semnarea contractelor de vânzare-cumpărare.

Pentru finalizarea acestei analize, astfel cum a fost descrisă anterior, administratorul judiciar estimează că procesul va fi încheiat până cel târziu la sfârșitul lunii iunie 2025", a mai precizat sursa citată.

Administratorul judiciar a dezvăluit o parte a mențiunilor făcute de clienții Nordis în procesele verbale de predare-primite:

„1. Refuzul acceptării cheltuielilor de conservare, motivat de stadiul de execuție al unității locative;
2. Lipsa finisajelor, parțială sau totală;
3. Absența mobilierului, de la elemente minore (ex. inele pentru draperii) până la lipsa completă a acestuia;
4. Necesitatea anexării facturilor aferente utilităților și a altor cheltuieli care urmează a fi refacturate;
5. Lipsa racordării la utilități a unității locative;
6. Defecțiuni sau neconformități ale echipamentelor, inclusiv probleme de ordin electric".

În ceea ce privește situația litigiilor din dosarele asociate, numărul a ajuns la 401 dosare, menționează administratorul judiciar.

DIN ACEEASI CATEGORIE...
albeni
Adauga comentariu

Nume*

Comentariu

ULTIMA ORA



DIN CATEGORIE

  • TOP CITITE
  • TOP COMENTATE