Acest site foloseste cookies. Navigand in continuare, va exprimati acordul asupra folosirii cookie-urilor Afla mai multe! x












Sah la Costin Borc: Ciolos si Patronatele ii cer aplicarea directivei UE in ciuda Cartelului rechinilor din turism

Postat la: 01.02.2016 | Scris de: ZIUA NEWS

0

ZIUAnews a semnalat inca de anul trecut ca piata turistica romaneasca este bulversata de tepele date hotelierilor de numeroase agentii de turism, dar mai ales de jocul piramidal al acestora.

Insa, prin Directiva UE 2015/2302 a Parlamentul European si a Consiliului Europei din 25 noiembrie 2015- privind pachetele de servicii de călătorie și serviciile de călătorie asociate, Romania este obligata sa reglementeze piata serviciilor turistice, dar din cauza faptului ca ministrului Economiei- Costin Borc, a cedat presiunilor facute de de gasca baietilor destepti din turism, pana acum nu s-a implemenat directiva europeana.In acest fel, Costin Borc a girat, practic, jocurile piramidale facute de agentiile rechinilor din turism. Prin impasibilitate, Borc a facut jocul Cartelului format din acesti "baroni ai turismului".

In schimb, Federatia Patronatelor din Turismul Romanesc (FPTR) a facut un demers incredibil si unic dupa 1989, cerand oficial vicepremierului Costin Borc si presedintelui Autoritatii Nationale pentru Turism (ANT), Anca Nedea-Pavel, sa opreasca jocul piramidal al acestor agentii. Mai mult, potrivit informatiilor detinute de ZIUAnews, premierul Dacian Ciolos a cerut si el, imperativ, ministrului Costin Borc sa implementeze cat mai curând directiva europeana. Astfel, pe 28 ianuarie 2016, conducerea FPTR a inaintat ANT o propunere soc de eliminare a tepelor date de agentiile de turism. ZIUAnews va prezenta in continuare, in exclusivitate, propunerea FPTR, care ii da sah lui Borc si il obliga sa ia masuri impotriva cartelului din turism, la care pana acum a achiesat.

Contul fiduciar, singura soluție pentru întărirea disciplinei financiare a agențiilor de turism

Conducerea FPTR, in frunte cu presedintele Mohammad Murad, a transmis catre ANT, pe data de 27 ianuarie 2016,o nota prin care cere sa se introduca, pentru agentiile de turism, in actuala legislatie, instrumentul denumit „contul fiduciar" in vederea intaririi disciplinei financiar contabile a acestora. Mohammad Murad justifica introducerea contului fiduciar prin „cresterea numarului agentiilor de turism intrate in insolventa" si a „restantelor semnificative datorate de agentiile de turism la sfarsitul anului 2015 catre hotelieri si alti prestatori". In plus, introducerea contului fiduciar, obliga „organizatorii de pachete turistice de a oferi garantii privind rambursarea tuturor platilor efectuate sau pe seama calatoriilor in masura in care serviciile turistice relevante nu sunt furnizate ca urmare a insolventei organizatorului", iar „un astfel de instrument se aplica si in alte state precum SUA, Canada sau Marea Britanie".

Trebuie precizat ca orice sume de bani virata intr-un „cont fiduciar" sunt considerate a nu apartine agentiei de turism. Aceste sume de bani sunt primite „cu o directie", care, prin natura tranzactiei nu trebuie sa fie specifica, deoarece o directie se considera ca exista atunci cand comanda clientului este specifica pentru un anumit zbor sau pachet turistic, si agentia trebuie sa recunoasca faptul ca banii au fost platiti catre ea pentru un scop expres si va plati si va plati doar pentru scopul vizat in aceasta directie. Potrivit Codului penal, utilizarea unor astfel de „fonduri fiduciare" pentru orice alt scop poate fi considerat a fi „furt".

„Contul fiduciar nu poate fi utilizat pentru a face plati pentru costurile de exploatare, cum ar fi salariile, chiria, publicitatea, telefonul sau alte costuri de regie, diferite investitii etc. Platile din contul fiduciar in numele unui client nu pot fi in niciun caz sa depaseasca suma totala existenta intr-un cont fiduciar pentru acel client. In mod similar, veniturile din contul fiduciar nu pot fi retrase pentru a achizitiona servicii de calatorie ce nu au fost vandute, si anume „scaune de avion de risc", nici sa plateasca pentru serviciile rezervate de alti clienti care inca nu au platit", a declarat pentru ZIUAnews, vicepresedintele FPTR, Dragos Raducan.

Revolta hotelierilor împotriva agențiilor de turism rău platinice

La ora actuala, hotelierii si transportatorii auto si aerieni sunt revoltati de faptul ca agentiile de turism folosesc banii destinatii acestora pentru cheltuieli personale sau afaceri proprii, in special cele imobiliare. Mecanismul este foarte simplu si extrem de eficient pentru agentiile care-l practica. Turistul plateste la agentie contravaloarea unui pachet de servicii turistice, dar agentia nu vireaza banii in acelasi timp sau imediat banii catre prestatorul de servicii, fie ca este hotelier sau transportator.

Practic, agentia, desi a incasat de la turist contravaloarea pachetului de servicii turistice la hotelul dorit de client, tine banii si isi vireaza catre prestator dupa mult timp sau cand are chef ori daca mai are chef. Astfel, agentia in loc sa-si retina doar comisionul aferent, foloseste luni de zile in interes personal sau de grup banii destinati prestatorului. Insa, printr-o directiva europeana recenta sa reglementeze si sa stopeze tepele de piata turistica romaneasca si jocul piramidal al agentiilor de turism.

Recent, fostul ministru al comertului exterior, deputatul Ion Pargaru, a declarat pentru ZIUAnews ca „aceasta problema poate fi rezolvata foarte simplu printr-un ordin ale ministrului Economiei sau al presedintelui ANT". Ca atare, ministrul Costin Borc ar trebui sa introduca contul fiduciar si să implementeze Directiva UE 2015/2302 a Parlamentul European si a Consiliului Europei din 25 noiembrie 2015- privind pachetele de servicii de călătorie și serviciile de călătorie asociate. Astfel, toate sumele incasate de la client pentru servicii de turism vor fi considerate in custodia agentiilor de turism pentru a fi utilizate numai pentru achizitionarea de servicii turistice contractate.

România obligată de Consiliul Europei să opreasca țepele turistice

Prin Directiva UE 2015/2302 a Parlamentul European si a Consiliului Europei din 25 octombrie 2015- privind pachetele de servicii de călătorie și serviciile de călătorie asociate, Romania trebuie sa implementeze"o serie de drepturi importante ale consumatorilor în legătură cu pachetele de servicii de călătorie, în special în ceea ce privește cerințele în materie de informare, răspunderea comercianților pentru executarea serviciilor incluse în pachet și protecția în caz de insolvență a organizatorului sau a comerciantului cu amănuntul".

Mai mult, in directiva se stipuleaza ca „este necesară adaptarea cadrului legislativ la evoluțiile pieței pentru a asigura adecvarea acestuia la specificul pieței interne, pentru a elimina ambiguitățile și pentru a remedia lacunele legislative", Mai mult, articolele 17 si 18 ale acestei directive obliga tarile membre al UE sa reglemeteze aceste aspecte, iar tarile europene cu care ne comparam pe piata turistica deja au au reglementat aceasta probelema. Astfel, la articolul 17 al Directivei UE 2015/2302 se stipuleaza:

„În scopul identificării unui pachet de servicii sau a unor servicii de călătorie asociate ar trebui să se țină seama numai de combinația dintre diferite tipuri de servicii de călătorie, cum ar fi cazarea, transportul călătorilor rutier, feroviar, naval sau aerian, precum și închirierea de autovehicule sau de anumite motociclete. Cazarea în scop rezidențial, inclusiv pentru cursuri de limbi străine de lungă durată, nu ar trebui considerată drept cazare în sensul prezentei directive. Serviciile financiare, precum asigurările de călătorie, nu ar trebui să fie considerate servicii de călătorie. În plus, serviciile care fac parte intrinsecă dintr-un alt serviciu de călătorie nu ar trebui să fie considerate servicii de călătorie de sine stătătoare. Între acestea se numără, de exemplu, transportul bagajelor oferit ca parte a transportului de călători, servicii minore de transport, precum transportul călătorilor în cadrul unei vizite cu ghid sau transferurile între un hotel și un aeroport sau o gară feroviară, mesele, băuturile și serviciile de curățenie oferite ca parte a cazării sau accesul la facilități locale precum piscină, saună, tratamente balneare sau gimnastică inclus pentru oaspeții hotelului. Aceasta mai înseamnă că, în cazurile în care, spre deosebire de cazul unei croaziere, cazarea peste noapte este oferită ca parte a transportului de pasageri rutier, feroviar, naval sau aerian, cazarea nu ar trebui considerată un serviciu de călătorie de sine stătător dacă principala componentă este în mod evident transportul".

De asemenea, articolul 18 ale acestei directive precizeaza ca „Alte servicii turistice care nu fac parte intrinsecă din transportul călătorilor, din cazare sau din închirierea de autovehicule sau de anumite motociclete pot fi, de exemplu, vânzarea de bilete pentru concerte, evenimente sportive, excursii sau parcuri tematice, vizite cu ghid, abonamente de schi și închirierea de echipament sportiv precum echipamentul de schi, sau tratamente balneare. Cu toate acestea, dacă aceste servicii se combină doar cu un alt tip de serviciu de călătorie, de exemplu cazare, aceasta ar trebui să ducă la crearea unui pachet de servicii sau a unor servicii de călătorie asociate doar dacă serviciile respective reprezintă o parte semnificativă din valoarea pachetului de servicii sau a serviciului de călătorie asociat sau sunt promovate sau reprezintă în alt fel o caracteristică esențială a călătoriei sau a vacanței. Dacă alte servicii turistice reprezintă cel puțin 25 % din valoarea combinației, serviciile respective ar trebui să fie considerate ca reprezentând o parte semnificativă a valorii pachetului sau a serviciului de călătorie asociat. Ar trebui clarificat faptul că, în cazul în care se adaugă alte servicii turistice, de exemplu, la cazarea într-un hotel, rezervate ca serviciu de sine stătător după sosirea călătorului la hotel, aceasta nu ar trebui să constituie un pachet. Aceasta nu ar trebui să conducă la eludarea prezentei directive prin oferirea de către organizatori sau comercianții cu amănuntul a posibilității călătorului de a selecta în avans servicii turistice suplimentare, oferind apoi încheierea contractului pentru aceste servicii doar după începerea executării primului serviciu de călătorie."

DIN ACEEASI CATEGORIE...
albeni
Adauga comentariu

Nume*

Comentariu

ULTIMA ORA



DIN CATEGORIE

  • TOP CITITE
  • TOP COMENTATE