Male - o capitală la limită: cum reușește un sfert de milion de oameni să trăiască pe o insuliță minusculă?

Postat la: 13.10.2025 | Scris de: ZIUA NEWS

Male - o capitală la limită: cum reușește un sfert de milion de oameni să trăiască pe o insuliță minusculă?

O fărâmă de pământ în mijlocul nesfârșitului Ocean Indian. Fără râuri, fără câmpuri, fără păduri. Doar o rețea densă de străduțe, clădiri înalte, bărci și o linie azurie a orizontului care înconjoară orașul din toate părțile. Aceasta este Male, capitala Republicii Maldive, unul dintre cele mai uimitoare locuri de pe glob - un spațiu unde nu există niciun petic liber, dar viața pulsează necontenit.

Male este situat pe o insulă coraligenă minusculă, în partea centrală a arhipelagului maldivian. Întreaga țară este alcătuită din aproximativ 1200 de insule, însă doar 203 sunt locuite. Male este cea mai importantă dintre ele: centrul politic, economic, de transport și cultural al republicii. Suprafața insulei măsoară doar în jur de 8,3 km², însă pe acest teritoriu infim trăiesc peste 260 000 de oameni - după unele estimări, până la 70 000 de locuitori pe kilometrul pătrat, ceea ce o plasează printre cele mai dens populate așezări urbane din lume.

Privit de sus, Male seamănă cu un orășel Lego compactat la maximum: fără terenuri virane, fără parcuri ori câmpuri. Aproape fiecare metru pătrat este construit. Majoritatea clădirilor au între patru și zece etaje, despărțite de alei înguste. Numeroase acoperișuri sunt folosite pentru panouri solare, antene sau chiar transformate în spații de relaxare.

Inițial, insula era și mai mică, însă în ultimele decenii s-a desfășurat un amplu program de extindere artificială. Male a fost "lipit" de insula vecină Hulhumale - creată din nisip și piatră, unde se ridică acum cartiere rezidențiale și clădiri de birouri. Ea a devenit a doua suflare a capitalei.

Insula nu are râuri și nici surse naturale. Principala resursă de apă potabilă este desalinizarea apei marine. Aceasta este opresată prin tehnologii cu membrane sau prin distilare, apoi purificată și distribuită în locuințe. Rezervele de apă de ploaie sunt, de asemenea, colectate în cisterne amplasate pe acoperișuri.

Energia electrică este furnizată de centrale diesel, completate de panouri solare, dezvoltate intens din cauza riscurilor de mediu. Male este unul dintre puținele "megapole" în care fiecare kilowatt are prețul aurului. Gestionarea gunoaielor este una dintre principalele provocări ale insulei. O parte dintre deșeuri este transportată pe insula special destinată acestui scop - Tilafushi, creată pentru depozitarea resturilor menajere și industriale. Totuși, această metodă stârnește îngrijorarea ecologiștilor din cauza poluării marine.

Orașul este protejat de diguri din beton care înconjoară cea mai mare parte a insulei. Aceste structuri de apărare au fost consolidate după tsunamiul devastator din 2004, care a lovit puternic Maldivele. În plus, în ultimii ani, guvernul studiază intens soluții de arhitectură plutitoare și chiar ia în calcul mutarea capitalei într-o altă regiune, dacă nivelul mării va continua să crească. Potrivit rapoartelor ONU, Maldivele riscă să dispară până la sfârșitul secolului XXI: dacă situația climatică nu se îmbunătățește, creșterea nivelului oceanului ar putea transforma întreaga țară într-un spațiu nelocuibil.

Pe insulă nu există trenuri, iar mașinile sunt foarte rare. Principalele mijloace de transport sunt motocicletele, trotinetele electrice și bărcile. Male dispune de un port, iar în apropiere, pe insula Hulhule, se află aeroportul internațional Velana, legat de capitală printr-un pod de peste 2 kilometri. Acest pod - o adevărată minune inginerească ridicată cu sprijinul Chinei - a devenit o salvare pentru miile de locuitori care se deplasează zilnic între Male și noile cartiere de pe insulele artificiale.

În pofida dificultăților, locuitorii din Male dovedesc o remarcabilă capacitate de adaptare. Orașul este curat, tehnologizat, dens, dar bine organizat. Funcționează școli moderne, spitale, centre de afaceri și instituții guvernamentale. Turismul este principala sursă de venit și, deși majoritatea turiștilor nu locuiesc în Male, întregul control, logistica și administrarea resorturilor se desfășoară aici.

Este un exemplu de dezvoltare durabilă în condiții extreme. Demonstrează că se poate trăi pe un teritoriu infim păstrând totodată un nivel ridicat al calității vieții. Este un avertisment adresat întregii lumi: încălzirea globală și creșterea nivelului oceanelor nu sunt amenințări abstracte, ci realități cotidiene. Male nu este doar capitala Maldivelor. Este un simbol al vieții la limita posibilului, dovada că omul se poate adapta chiar și în cele mai constrânse și vulnerabile condiții. Dar totodată - un memento fragil al faptului că ne aflăm periculos de aproape de pragul critic.

loading...
DIN ACEEASI CATEGORIE...
PUTETI CITI SI...

Male - o capitală la limită: cum reușește un sfert de milion de oameni să trăiască pe o insuliță minusculă?

Postat la: 13.10.2025 | Scris de: ZIUA NEWS

0

O fărâmă de pământ în mijlocul nesfârșitului Ocean Indian. Fără râuri, fără câmpuri, fără păduri. Doar o rețea densă de străduțe, clădiri înalte, bărci și o linie azurie a orizontului care înconjoară orașul din toate părțile. Aceasta este Male, capitala Republicii Maldive, unul dintre cele mai uimitoare locuri de pe glob - un spațiu unde nu există niciun petic liber, dar viața pulsează necontenit.

Male este situat pe o insulă coraligenă minusculă, în partea centrală a arhipelagului maldivian. Întreaga țară este alcătuită din aproximativ 1200 de insule, însă doar 203 sunt locuite. Male este cea mai importantă dintre ele: centrul politic, economic, de transport și cultural al republicii. Suprafața insulei măsoară doar în jur de 8,3 km², însă pe acest teritoriu infim trăiesc peste 260 000 de oameni - după unele estimări, până la 70 000 de locuitori pe kilometrul pătrat, ceea ce o plasează printre cele mai dens populate așezări urbane din lume.

Privit de sus, Male seamănă cu un orășel Lego compactat la maximum: fără terenuri virane, fără parcuri ori câmpuri. Aproape fiecare metru pătrat este construit. Majoritatea clădirilor au între patru și zece etaje, despărțite de alei înguste. Numeroase acoperișuri sunt folosite pentru panouri solare, antene sau chiar transformate în spații de relaxare.

Inițial, insula era și mai mică, însă în ultimele decenii s-a desfășurat un amplu program de extindere artificială. Male a fost "lipit" de insula vecină Hulhumale - creată din nisip și piatră, unde se ridică acum cartiere rezidențiale și clădiri de birouri. Ea a devenit a doua suflare a capitalei.

Insula nu are râuri și nici surse naturale. Principala resursă de apă potabilă este desalinizarea apei marine. Aceasta este opresată prin tehnologii cu membrane sau prin distilare, apoi purificată și distribuită în locuințe. Rezervele de apă de ploaie sunt, de asemenea, colectate în cisterne amplasate pe acoperișuri.

Energia electrică este furnizată de centrale diesel, completate de panouri solare, dezvoltate intens din cauza riscurilor de mediu. Male este unul dintre puținele "megapole" în care fiecare kilowatt are prețul aurului. Gestionarea gunoaielor este una dintre principalele provocări ale insulei. O parte dintre deșeuri este transportată pe insula special destinată acestui scop - Tilafushi, creată pentru depozitarea resturilor menajere și industriale. Totuși, această metodă stârnește îngrijorarea ecologiștilor din cauza poluării marine.

Orașul este protejat de diguri din beton care înconjoară cea mai mare parte a insulei. Aceste structuri de apărare au fost consolidate după tsunamiul devastator din 2004, care a lovit puternic Maldivele. În plus, în ultimii ani, guvernul studiază intens soluții de arhitectură plutitoare și chiar ia în calcul mutarea capitalei într-o altă regiune, dacă nivelul mării va continua să crească. Potrivit rapoartelor ONU, Maldivele riscă să dispară până la sfârșitul secolului XXI: dacă situația climatică nu se îmbunătățește, creșterea nivelului oceanului ar putea transforma întreaga țară într-un spațiu nelocuibil.

Pe insulă nu există trenuri, iar mașinile sunt foarte rare. Principalele mijloace de transport sunt motocicletele, trotinetele electrice și bărcile. Male dispune de un port, iar în apropiere, pe insula Hulhule, se află aeroportul internațional Velana, legat de capitală printr-un pod de peste 2 kilometri. Acest pod - o adevărată minune inginerească ridicată cu sprijinul Chinei - a devenit o salvare pentru miile de locuitori care se deplasează zilnic între Male și noile cartiere de pe insulele artificiale.

În pofida dificultăților, locuitorii din Male dovedesc o remarcabilă capacitate de adaptare. Orașul este curat, tehnologizat, dens, dar bine organizat. Funcționează școli moderne, spitale, centre de afaceri și instituții guvernamentale. Turismul este principala sursă de venit și, deși majoritatea turiștilor nu locuiesc în Male, întregul control, logistica și administrarea resorturilor se desfășoară aici.

Este un exemplu de dezvoltare durabilă în condiții extreme. Demonstrează că se poate trăi pe un teritoriu infim păstrând totodată un nivel ridicat al calității vieții. Este un avertisment adresat întregii lumi: încălzirea globală și creșterea nivelului oceanelor nu sunt amenințări abstracte, ci realități cotidiene. Male nu este doar capitala Maldivelor. Este un simbol al vieții la limita posibilului, dovada că omul se poate adapta chiar și în cele mai constrânse și vulnerabile condiții. Dar totodată - un memento fragil al faptului că ne aflăm periculos de aproape de pragul critic.

DIN ACEEASI CATEGORIE...
albeni
Adauga comentariu

Nume*

Comentariu

ULTIMA ORA



DIN CATEGORIE

  • TOP CITITE
  • TOP COMENTATE