Campania mondială "Ciocolata Dubai"
Postat la: 08.10.2024 | Scris de: ZIUA NEWS

De vreo săptămână, auzim pe toate canalele de comunicare despre "Ciocolata Dubai". Băieții (sau fetele) din spatele campaniei "Ciocolata Dubai" lucrează după manual. Când respecți regulile nu ai cum să greșești și dacă mai ai și buget mare pentru finanțarea campaniei atunci succesul este asigurat.
Avem de a face cu profesioniști. Cei care fac campania mondială "Ciocolata Dubai", adică o firmă americană, probabil că au angajat ca subcontractor, o firmă de PR din România, care să facă campania în plan local, potrivit specificului românilor și care să și poată "deschide ușile" pe la influenceri și televiziuni.
Ciocolata Dubai nu arată prea apetisant. Pe dinafară e o glazură de ciocolată și înăuntru este ceva verde și zdrențuit, care, mă scuzați, după mine seamănă cu o borâtură sau cu interiorul unui stomac de miel proaspăt sacrificat. Conține "cataif", adică tăiței cu sirop de zahăr trași în tigaie, amestecați cu ceva numit "cremă de fistic" și apoi acoperiți cu ciocolată. Crema se face din fistic pisat, amestecat cu unt și smântână.
Probabil că produsul e comestibil, de ce n-ar fi? Ingredientele sunt normale. Însă nici nu cred că este ceva deosebit, care să genereze "isterie", după cum ne spun televiziunile. Ciocolata nu este un ingredient tradițional al deserturilor arabe sau orientale. Gândiți-vă că arabii au aer condiționat și frigidere doar de 1-2 generații. Cum să ai ciocolată în clima fierbinte din deșerturile arabe?
Deserturile arăbești nici nu prea conțin creme, ca prăjiturile și torturile europene. Arabii folosesc ca ingrediente zahăr, miere, aluat, nuci, fistic, curmale. Acest produs de marketing, nu de cofetărie, nu țintește arabii, ci "albii" din Europa și America de Nord.
Pentru că "mâna întinsă care nu spune o poveste, nu primește de pomană", cum spunea Gheorghe Dinică în "Filantropica", autorii campaniei mondiale "Ciocolata Dubai" au găsit și o narațiune pentru acest produs. Pasămite o femeie din Dubai pe nume Sarah Hamouda, patroana unei ciocolaterii, era gravidă și poftea, așa că a creat "Ciocolata Dubai". V-am spus din capul locului că oamenii sunt profesioniști.
În România Facebook este plin cu postări și reels (video) despre Ciocolata Dubai, la fel și site-urile de știri. Televiziunile fac și ele publicitate mascată la Ciocolata Dubai. Pasămite televiziunile ne informează despre "isteria Ciocolatei Dubai", că doar ce să facă și ele? Dacă a apărut un fenomen de masă nu sunt oare datoare să ne informeze, nu sunt ele în slujba telespectatorului, "singurul lor stăpân"?
Organizatorii campaniei de promovare "Ciocolata Dubai" au recurs la "influenceri" și nu doar la cei care au canale youtube cu specific culinar, ci și la "influenceri" din zona mondenă sau chiar la comentatori politici. Au apelat până și la Dan Diaconescu!
Campania a atins țintele supreme, visate de orice publicitar. Anume să vorbească despre campanie și produs persoane care nu sunt plătite și sunt străine de fenomen, dar au simțiți nevoia să-și dea cu părerea. Eu unul mă consider "idiot util" din moment ce scriu gratis aceste rânduri care vrând, nevrând, promovează "Ciocolata Dubai", dar îmi asum, pentru ca nu m-am putut abține, fiind pasionat de comunicarea publică.
Am aflat acum câteva zile despre "Ciocolata Dubai" de pe contul de Facebook al unei influenserițe cu profil politic, care își manifesta în postare dispretul față de acest produs. Însă după cum spun americanii, "nu există publicitate negativă, există doar publicitate". Dacă combați ciocolata, de fapt o promovezi, pentru că o faci cunoscută, fie și dacă o vorbești de rău.
Când m-am apucat de acest text, am făcut și un "interviu sociologic" cu o persoană apropiată. Când am întrebat dacă a auzit de "Ciocolata Dubai" mi-a răspuns afirmativ și când am întrebat unde a auzit mi-a spus ca de la colegele de serviciu și de pe internet.
Altă țintă supremă atinsă de campanie și care este idealul publicitarilor este ca replica haioasă din reclame sau denumirea produsului să intre în cultura populară, așa cum au fost la vremea lor "Dorele, mișcă-te mai cu talent", "hai nu mă inebuni, nea Nicu?", ori "ți-am spus eu că nu e Batman, e popă?"
"Ciocolata Dubai" a început și ea să inttre în cultura populară. Deja pe Facebook au apărut meme umoristice, care ironizează ciocolata și așa-zisa isterie din jurul ei. Însă acești sceptici și inteligenți care iau la mișto fenomenul, pentru că ei sunt deștepți și nu s-au lăsat păcăliți, de fapt tot "idioti utili" sunt, pentru că transferă subiectul din zona de PR în cultura populară.
Dar ce se "vinde" de fapt în România?
În România nu am auzit să existe vreun importator sau distribuitor de "ciocolata Dubai", care să fi fost beneficiarul campaniei de relații publice și publicitate. Dimpotrivă, o mare parte din materialele de promovare din România sunt cu rețete pentru prepararea "Ciocolatei Dubai" iar prin presa locală sunt promovate cofetării care deja produc acest desert prin Călărași sau Câmpulung.
Dacă ar fi fost beneficiar al campaniei un producător sau distribuitor de "Ciocolată Dubai" în România, cu siguranță ca nu ar fi promovat rețeta, precum și gospodine/influencerițe și cofetăriile care îi piratează produsul. De fapt nu se promovează un produs numit "Ciocolata Dubai". Nu există magazin, importator, adresă etc. Se promovează de fapt Emiratul Dubai! Se promovează brandul de țară "Dubai"!
Publicul țintă trebuie să devină familiarizat cu denumirea, aceasta să devină ceva cunoscut. "Dubai" trebuie să intre în conștiința publicului ca ceva accesibil, la îndemână, nu degeaba se prezintă rețeta, e ceva pe care ți-l poți face acasă. Într-un video erau niște copii care găteau ciocolata "Dubai".
Deci Dubai nu e străin și îndepărtat, ci e de-al nostru, familiar, e de acasă. E dulce și place tuturor. E și ceva de lux, nu degeaba promotorii campaniei spun ca prețul ciocolatei ar fi 400 lei/kg, de parcă vreun român întreg la minte ar da atâția bani pe tăiței trași în ciocolată.
Campania e deșteaptă. Dacă de acești bani, în loc să se promoveze ideea de "Ciocolata Dubai", s-ar fi plătit campanii cu spoturi publicitare pentru vizitarea Dubaiului sau cumpărarea de apartamente acolo, efectul ar fi fost mult mai mic, aproape nul.
Emirii și șeicii din Dubai s-au gândit să-și diversifice veniturile care proveneau exclusiv din petrol și totodată să-și construiască și o economie care să funcționeze într-o eră post-petrol și ca atare au decis să investească în turism și imobiliare. Cele două domenii sunt legate, deoarece investițiile în imobiliare sunt mult mai tentante dacă se află în zonele turistice.
Ceea ce nu au luat în calcul investitorii arabi este că turismul și imobiliarele sunt cele mai vulnerabile în cazul crizelor, de la crize economice la pandemia COVID. Războiul este devastator pentru turism și investiții. Fluxul de bani se oprește peste noapte, iar în Orientul Mijlociu, zona unde se află Dubai pare să se declanșeze un război cum nu a mai fost, cu potențialul să atragă statele din regiune și alte mari puteri în vâltoarea sa.
Acum, în octombrie 2024, oare cu cat a scăzut numărul turiștilor care merg în Dubai și al celor care doresc să-și cumpere acolo un apartament sau o vilă? Cred ca prăbușirea e drastică și șeicii sunt disperați. Dacă se lungește sau chiar se extinde războiul îi așteaptă falimentul.
Campania este mondială, nu s-a născut în România. În Marea Britanie și SUA metodele și mijloacele sunt cam aceleași ca în România. Se recurge la influenceri pentru a se crea "valul" și apoi intră în scenă televiziunile, care chipurile relatează despre "isteria" Ciocolatei Dubai. În galeria foto am pus o captură de pe publicația britanică "Daily Mail" care scrie despre Ciocolata Dubai care a devenit "virală".
În Anglia nu se promovează rețeta, ca în România, pentru ca în Occident nimeni nu prea mai gătește, mai ales chestii elaborate. În schimb, pentru englezi ciocolata este prezentată sub formă de baton, ei fiind foarte familiarizați cu batoane de ciocolată, gen "Hershey" sau "Snickers", provenite de la americani.
Totodată, Anglia fiind una dintre principalele "exportatoare" de turiști din lume, sub pretextul "Ciocolatei Dubai" se promovează direct Emiratul ca destinație. Pretextul este că ciocolateria gravidei Sarah Hamouda, devenită o celebritate mondială mai ceva decât Lionel Messi, nu își exportă produsul, așa că trebuie să te duci la fața locului ca să te delectezi cu "Ciocolata Dubai". Daily Mail titrează ditirambic: "Batonul de ciocolată pentru care oamenii călătoresc 4.000 de mile!"
Spre deosebire de plimbăreții englezi, pentru români s-a folosit stereotipul cozilor, adânc înrădăcinat în conștiința lor. Influencerii și televiziunile din România trâmbițează despre cozile la "Ciocolata Dubai", de 400 lei/kg. Apropo de preț, dovadă că liniile de mesaj ale campaniei mondiale "Ciocolata Dubai" vin din același loc, este și faptul că produsul are același preț și în România și în Anglia. Dacă la noi costă 400 lei, în Anglia costă 16 lire (20 dolari). Ca să vezi coincidență!
CNN a făcut un reportaj despre "Ciocolata Dubai", chiar la ea acasă. Pentru că SUA este tot o piață anglo-saxonă ca și Marea Britanie, s-au utilizat aceleași linii de mesaj și cuvinte cheie. Ciocolata este "baton". Ca și celelalte televiziuni din lume, CNN și-a justificat interesul pentru subiect pe motiv că este "viral".
Antreprenoarea Sarah Hamouda, faimoasa creatoare a "Ciocolatei Dubai", arăta foarte în formă, în reportajul CNN. Este o brunețică drăguță și care vorbește o engleză fluentă, cu accent britanic. În video spunea că este britanică de origine egipteană, stabilită cu soțul și copilul de 9 ani în Dubai, iar afacerea cu "Ciocolata Dubai" a deschis-o în 2021, fără a avea experiență anterioară în domeniu. Ce să vezi, e un "start-up"!
Mesajul subliminal e clar. Dubai este o țară liberală, prietenoasă cu afacerile, unde te poți stabili ca străin și poți deschide cu succes o afacere. Eventual poți cumpăra și un apartament sau o vilă în parcurile rezidențiale din Dubai, cărora li se face reclamă masivă și în România.
Fata avea părul lung și despletit, nelegat, ceea ce este neobișnuit în Dubai și într-o poză prezentată de CNN purta și blugi rupți. În video mai purta și un tricou T-Shirt, care este chiar indecent după standardele Emiratului. Însă fata era îmbrăcată astfel ca să arate că turiștii și investitorii străini se pot simți ca acasă în Dubai, unde femeile nu sunt obligatoriu înfofolite ca în Afganistan. Orice femeie occidentală s-ar sinti ca acasă în Dubai, doar să aducă și bani în emirat.
La începutul articolului de pe site-ul CNN este un "disclaimer", adică o delimitare a redacției numită Nota Editorului, unde scrie că acest episod CNN este sau a fost sponsorizat de țara pe care o prezintă, precizând însă că își păstrează controlul editorial asupra subiectului și frecvenței difuzării în funcție de contractul de sponsorizare, în conformitate cu politica televiziunii. În SUA nu e reclamă mascată, ca la alții.
Concluzii privind campania "Ciocolata Dubai":
1. Campania este globală, nu doar în România.
2. Campania este derulată de o firmă de PR probabil americană, care în România și-a găsit un subcontractor.
3. Campania nu promovează de fapt un desert numit "Ciocolata Dubai", ci promovează Emiratul Dubai ca destinație de turism și investiții pentru occidentali.
4. Campania a fost comandată de șeici, îngroziți că rămân cu hotelurile goale și apartamentele și vilele nevândute, din cauza războiului din Orientul Mijlociu.
5. Suntem vulnerabili la campanii de influențare și nu spun mai multe despre acest lucru.
George Scarlat
-
După ce au distrus bugetul ţării, partidele de la guvernare vor să sărăcească toţi românii
Guvernul Ilie Bolojan a adus in Parlament un proiect de lege pe care isi va asuma raspunderea, care prevede un regim dur ...
-
Salvatorul Ilie,... cu altă pălărie (II)
Guvernul BoloDan a fost investit lunea trecuta pe repede inainte, dupa aproape o luna de amețeli și bajbaieli. Es ...
-
La noi vin rușii. La greci veneau turcii...
L-am vazut la TV pe Bolojan anunțand nenorocirile pe care le va face. Le cam știam, dar altceva e sa-l vezi spunandu-le ...
-
Alexitimia lui Nicușor și Marele Șmen al bolojanilor
Cea mai infricoșatoare știre pe care am aflat-o zilele astea este povestea morții tatalui lui Nicușor Dan in timpul camp ...
-
Un discurs care ar trebui sa intre in istorie!
Satya Nadella, CEO-ul Microsoft, a transmis acum doua saptamani unul din acele mesaje care probabil va intra in istorie. ...
-
Știți cum se spune: care e diferența dintre teoria conspirației și adevăr? Circa 6 luni până la 2 ani.
Cercetatorii britanici au un proiect, finanțat de fundația medicala Welcome Trust, prin care vor sa creeze un cromozom u ...
-
Va fi următorul Dalai Lama comunist?
În varsta de 90 de ani și traind in exil in India din 1959 cand China a anexat Tibetul, Dalai Lama iși va desemna ...
-
A inceput nationalizarea mascata a proprietatilor private in folosul deepstate!
Proprietatea privata ne-a ramas singura avuție pe care o mai avem, inca, datorita parinților, bunicilor, strabunicilor n ...
-
Salvatorul Ilie,... cu altă pălărie (I)
Guvernul BoloDan a fost investit lunea trecuta pe repede inainte, dupa aproape o luna de amețeala și bajbaiala. E ...
-
Un condamnat pe viață de către instanța de fond în urma unei evidente erori judiciare este abuziv menținut în arest preventiv de Curtea de Apel IașI
Ceea ce s-a intamplat la finalul saptamanii trecute la Curtea de Apel Iași, nu doar ca depașește absolut orice imaginați ...
-
Bolojan a dovedit că știe meserie și cunoaște adevărul despre dezastru!
Mi-e limpede ca majoritații celor ce-mi citiți analizele nu va e deloc simpatic Ilie Bolojan, iar motivul principal și l ...
-
Găina cu ouă de aur a lui Putin făcută țăndări de aviația israeliană
Iranul tocmai incepuse sa livreze Rusiei versiuni ale dronelor cu reacție MS-237, Shahed-238 și Shahed-236, cand visul l ...
-
România, între două Iaduri
De ani de zile și mai mult din noiembrie 2024, pana azi, Romania se zbate intre doua Iaduri: cel al smereniei și cel al ...
-
Liderii din NATO îl lingușesc pe un Trump ce pare abulic, iar spionii ruși ne pun oglinda în față
„A fost mai puțin un Summit NATO și mai mult summitul ´taticului´ Donald Trump și al loviturii sale mi ...
-
Întreb din nou: va mai fi reformat vreodată SRI?
Programul de guvernare al cabinetului Bolojan este sublim, dar din el lipsește orice referire la SRI, bugetofagul campio ...
-
Multinaționalele cu afaceri de miliarde și profit declarat în România 0 - Asta nu este afacere, este hoție!
Deontologii din Coaliția Toxica de Guvernare ne spun ca nu putem taxa multinaționalele, pentru ca speriem, vezi Doamne, ...
-
Reiau mai în detaliu tema "stima noastră și mândria - curvele salvează România" - în urma unor comentarii ce solicitau amănunte scriptice
Am pus la treaba AI-ul si am compilat datele obținand o imagine mai clara, in folosul publicului interesat de finanțele ...
-
O rușine națională: un tablagiu la CCR!
Am trait sa o vedem și pe asta: un fost subofițer de poliție, cu studii ulterioare de drept la fara frecvența, care nu a ...
-
Pe noi cine ne apără de Moșteanu?
Incoerent, dezlanat, cu creierul fleașca in fața unor solicitari necunoscute, repetand ca un papagal kakadu cuvinte chei ...
-
Acei semianalfabeți care ne guvernează
Autorii programului de guvernare, dupa ce ca sunt inepți, mai sunt și semianalfabeți. De exemplu, in domeniul transport ...
-
Mare premiu al Masoneriei "romane" (?) acordat lui Catalin Predoiu exalta numele unui agent al intereselor Moscovei - Nicolae Titulescu
In timp ce URSS era izolat pe scena politica mondiala, cel care l-a luat de manuța pe Litvinov (Ministrul Sovietic de Ex ...
-
Mergem la summitul NATO cu un trio "de comă": Nicușor - Moșteanu - Țoiu!
Vom avea un nou guvern, dupa o luna de zile pierduta in negocieri inutile, dar care au relevat ceea ce mulți știam inca ...
-
Nu mai trageți în Țoiu și Moșteanu. Suntem vinovați cu toții
Ministeriabilii de la Aparare și Externe au atras atenția asupra lor, insa cred ca daca nu existau, trebuiau inventați, ...
-
FĂRĂ INTERESE ROMÂNEȘTI ÎN CSAT
Dominic Fritz, cetațean german fara a fi și cetațean roman, este, cu toate actele in regula, președintele USR. Desigur, ...
-
Trump a arătat lumii că-i prost. Eurasianism, dedolarizare, decăderea Imperiului American
Donald Trump și-a trimis avioanele de razboi in Iran, despre care zice ca au lovit, azi-noapte, trei instalații nucleare ...
-
Ce învățătură de minte am tras din bombardamentele americane din Iran
A fost un bombardament foarte reușit, foarte excelent, foarte minunat. Noroc ca Pakistanul l-a propus deja la Nobelul pe ...
-
Mda. Ciuciu radiații...
Mda. Trump a bombardat cele trei situri nucleare din Iran, doar ca dupa aceea ciuciu urme de radiatii, asa cum ar fi fos ...
-
Am intrat în posesia discursului lui Nicușor către popor: "De ce am acceptat majorarea TVA, deși am jurat pe roșu că n-o fac"
"Dragi compatrioți, frați și surori, cetațeni cu portofele mai subțiri ca foaia de ceapa, Va vorbesc astazi, din inaltul ...
-
Aveți o țară suverană? Nu. E doar pe hârtie.
Cu ani in urma, Basescu v-a spus adevarul. În momentul cand Romania a aderat la UE, condiția principala a fost sa ...
-
Ce s-a întâmplat cu apărarea antiaeriană a Iranului?
Iranul are doua armate distincte. Una in slujba ayatollahului suprem, Corpul Gardienilor Revoluției islamice și armata n ...
comentarii
Adauga un comentariuAdauga comentariu