Haosul a pus stăpânire pe lanțul global de aprovizionare: perturbările care zguduie acum mările și crizele pe care le vom simți curând
Postat la: 25.06.2024 | Scris de: ZIUA NEWS

Stephanie Loomis a sperat că haosul care asediază lanțul global de aprovizionare se diminuează. Ambuteiajele plutitoare din porturi. Costurile înmulțite ale transportului de mărfuri. Deficitul de bunuri care rezultă din acestea. Toate acestea păreau o amintire neplăcută limitată la pandemia Covid-19. Dar nu a fost așa, scrie nytimes.com.
În calitate de șef al departamentului de transport maritim pentru America al Rhenus Logistics, o companie cu sediul în Germania, Stephanie Loomis își petrece zilele negociind cu transportatorii internaționali în numele clienților care transportă produse și piese în întreaga lume. În ultimele câteva luni, ea a văzut cum prețurile mărfurilor au crescut vertiginos ca urmare a unei serii de perturbări care au zguduit mările.
La sfârșitul anului trecut, rebelii Houthi din Yemen au început să tragă asupra navelor care intrau în Marea Roșie în drum spre Canalul Suez, o arteră vitală pentru navele care circulă între Asia, Europa și Coasta de Est a Statelor Unite.Acest lucru a determinat navele să evite calea navigabilă și să ocolească Africa, prelungindu-și călătoriile cu până la două săptămâni.
Apoi, o secetă severă în America Centrală a scăzut nivelul apei în Canalul Panama, forțând autoritățile să limiteze numărul de nave care trec prin această conductă crucială pentru comerțul internațional.În ultimele săptămâni, lucrătorii portuari au amenințat cu greva pe coastele de est și de golf ale Statelor Unite, în timp ce lucrătorii portuari din porturile germane au întrerupt turele de lucru în căutarea unor salarii mai bune. Lucrătorii feroviari din Canada sunt pe punctul de a intra în grevă, punând în pericol transportul de mărfuri prin America de Nord și amenințând cu blocaje în porturi importante precum Vancouver.
Agitația tot mai intensă din domeniul transportului maritim determină transportatorii să majoreze tarifele
gitația din ce în ce mai intensă din domeniul transportului maritim determină transportatorii să majoreze tarifele, ridicând în același timp spectrul unui blocaj pe apă care ar putea amenința din nou comercianții cu amănuntul cu penurii de produse în timpul sezonului decisiv al cumpărăturilor de sărbători. De asemenea, perturbările ar putea exacerba inflația, o sursă de îngrijorare economică care animă alegerile prezidențiale americane.
Dacă perturbările lanțului de aprovizionare din timpul pandemiei au dovedit ceva, atunci a fost acest lucru: Problemele apărute într-un singur loc tind să se extindă pe scară largă.Un container plin cu substanțe chimice care ajunge cu întârziere la destinație provoacă întârzieri de producție pentru fabricile care așteaptă acele ingrediente. Navele blocate în porturi fac ravagii în ceea ce privește fluxul de mărfuri, înfundând depozitele și punând presiune pe industriile de transport rutier și feroviar."Numesc cu drag piața de acum "Covid junior", pentru că, din multe puncte de vedere, ne-am întors exact acolo unde eram în timpul pandemiei", a declarat dna Loomis. "Totul se întâmplă din nou".
Din octombrie, costul mutării unui container de transport maritim de 40 de picioare din China în Europa a crescut la aproximativ 7.000 de dolari, de la o medie de aproximativ 1.200 de dolari, potrivit datelor compilate de Xeneta, o companie de analiză a mărfurilor cu sediul în Norvegia. Aceasta este cu mult sub vârful de 15 000 de dolari atins la sfârșitul anului 2021, când perturbările lanțului de aprovizionare au fost cele mai grave, dar este de aproximativ cinci ori mai mare decât prețurile care au prevalat în anii premergători pandemiei.
Tarifele de expediere a mărfurilor peste Pacific s-au înmulțit cu o magnitudine similară. În prezent, transportul unui container de 40 de picioare de la Shanghai la Los Angeles costă peste 6 700 de dolari, iar de la Shanghai la New York costă aproape 8 000 de dolari. Recent, în decembrie, aceste costuri erau de aproape 2.000 de dolari.
"Nu am văzut încă vârful", a declarat Peter Sand, analistul șef al Xeneta.
Totul este o luptă pentru a obține containere
Importatorii care se bazează pe transportul maritim deplâng revenirea unei alte surse de suferință pe care au avut-o în timpul pandemiei: transportatorii anulează frecvent rezervările confirmate, cerând în același timp taxe speciale de manipulare și taxe de servicii premium pentru a putea încărca containerele pe nave.
"Totul este o luptă pentru a obține containere", a declarat David Reich, a cărui companie din Chicago, MSRF, asamblează coșuri cadou pentru Walmart și alte lanțuri gigant. "Este frustrant".
Alarmat de amenințările tot mai mari la adresa transportului maritim, dl Reich își accelerează planurile de a aduna bunuri pentru sezonul sărbătorilor. Îi presează pe furnizorii săi din China să facă mai repede ambalajele pentru produsele alimentare, anticipând întârzieri în expediere.
Reich are contracte cu doi transportatori oceanici pentru a transporta patru containere pe săptămână din China la Chicago, la prețuri sub 5 000 de dolari. Cu toate acestea, a fost informat recent că transportatorii impuneau "suprataxe de sezon de vârf" în creștere, care ar adăuga până la 2.400 de dolari pe container, a spus el.
Și chiar și la aceste prețuri, transportatorii spun adesea că nu au spațiu pe navele lor, s-a plâns el. El se teme că va trebui să recurgă la rezervări pe așa-numita piață spot, unde prețurile fluctuează, tarifele ajungând acum la 8.000 de dolari.
Într-o declarație trimisă prin e-mail, World Shipping Council, o asociație comercială a industriei, a declarat că "tarifele spot reflectă cererea și oferta pe o piață globală competitivă, iar marea majoritate a traficului de containere se desfășoară în baza unor tarife negociate prin contracte pe termen lung".
Experții contestă această afirmație, observând că transportul de containere este caracterizat de o lipsă de concurență pe rutele principale, ceea ce permite transportatorilor să crească prețurile în mod substanțial atunci când sistemul este tensionat.
Trei alianțe principale de transportatori controlează 95% din traficul de containere între Asia și Europa
content-image
Trei alianțe principale de transportatori controlează 95% din traficul de containere între Asia și Europa și mai mult de 90% între Asia și Coasta de Est a Statelor Unite, conform Forumului Internațional de Transport, o organizație interguvernamentală cu sediul la Paris și 69 de țări membre, inclusiv China și Statele Unite.
În timpul celor mai grave perturbări ale pandemiei, când întârzierile extreme și lipsa de produse au determinat comercianții cu amănuntul să plătească transportatorilor până la 28 000 de dolari pentru a muta containere unice prin Pacific, industria a înregistrat profituri record.
New Balance, brandul de pantofi sport, este protejat în parte de dependența sa de fabricile din Statele Unite, precum și de contractele sale cu transportatorii care blochează prețurile. Cu toate acestea, în unele cazuri, compania a fost forțată să plătească tarife pe piața spot care au crescut brusc, "la fel ca în anii de vârf ai pandemiei - mai mult de 40% de la o lună la alta", a declarat Dave Wheeler, directorul de operațiuni, într-un e-mail.
Transportatorii au anulat unele curse programate, reducând capacitatea, a adăugat dl Wheeler. "Vedem că se pregătește o furtună în 2024 în ceea ce privește fiabilitatea și riscurile legate de prețuri".
Cea mai imediată cauză a creșterii recente a prețurilor transportului maritim este țintirea navelor de către Houthis, care acționează în sprijinul palestinienilor atacați de forțele israeliene.
Această amenințare pare să se intensifice, pe măsură ce rebelii houthi susținuți de Iran își sporesc frecvența atacurilor, suplimentând atacurile cu rachete cu drone maritime - în esență, bărci pe apă încărcate cu explozibili și comandate de la distanță.
În ultimele săptămâni, astfel de atacuri au scufundat două nave, inclusiv o navă deținută de Grecia care transporta cărbune.
Având în vedere că traficul de containere prin Canalul Suez a scăzut la o zecime din fluxul său obișnuit, majoritatea navelor care circulă între Asia și Europa ocolesc acum Africa, ceea ce presupune consumul mai mare de combustibil.
În același timp, transportatorii și-au concentrat flotele pe cele mai profitabile rute, cele care leagă destinații precum Shanghai și portul olandez Rotterdam, cel mai aglomerat din Europa. Acest lucru a forțat mărfurile cu destinația alte destinații să se oprească pentru încărcare și reîncărcare în hub-uri majore cunoscute sub denumirea de porturi de transbordare.
Cele mai mari astfel de porturi, inclusiv Singapore și Colombo, capitala Sri Lankăi, sunt acum copleșite de navele care sosesc. Navele trebuie să aștepte la ancoră chiar și o săptămână înainte de a ajunge la docuri.
Având în vedere perturbările și costurile suplimentare, o anumită creștere a tarifelor de transport maritim este inevitabilă. Dar cei care depind de industrie susțin că transportatorii cresc prețurile dincolo de recuperarea propriilor costuri suplimentare.
"Transportatorii au învățat o lecție foarte valoroasă în timpul pandemiei", a declarat dna Loomis. "Ei vor manipula capacitatea și vor crește tarifele de transport".
O profeție care se începe să devină realitate
Cea mai mare îngrijorare este că blocajele plutitoare ar putea deveni o profeție care se începe să devină realitate. Pe măsură ce importatorii asimilează realitatea creșterii prețurilor de transport și a congestionării porturilor, aceștia comandă mai devreme. Acest lucru ar putea duce la o creștere bruscă a încărcăturii sosite în porturi importante precum Los Angeles, Newark și Savannah, Georgia, depășind capacitatea camioanelor, a căilor ferate și a depozitelor.
Perspectiva unei greve feroviare în Canada face ca mărfurile cu destinația Vancouver să fie redirecționate către sudul Californiei, scena celor mai grave blocaje de trafic în timpul întreruperilor pandemiei.
În Tennessee, F9 Brands, un importator de dulapuri și produse pentru pardoseli, și-a mărit comenzile în fața unor termene de livrare mai lungi, a declarat Jason Delves, directorul executiv al companiei.
Compania aduce dulapuri de la fabricile din Vietnam, Thailanda și Malaezia în portul Savannah și apoi în depozitele sale din Tennessee prin intermediul căilor ferate și al camioanelor. De obicei, această călătorie durează șase săptămâni. "Acum, se ridică la peste opt săptămâni", a declarat dl Delves.
Preocuparea este amplificată de faptul că nimeni nu știe cât va dura ultima perturbare sau cum se va desfășura aceasta.
Restricțiile Canalului Panama au fost ridicate în mare parte, pe măsură ce sezonul ploios reface rezerva de apă. Însă schimbările climatice sporesc riscurile de viitoare secete.
Consecințele pandemiei au fost destul de greu de înțeles, cu mari erori de calcul privind impactul asupra cererii de produse industriale. Dar toată lumea a înțeles că pandemiile se termină în cele din urmă.
Loviturile Houthi și efectele asupra Canalului Suez, pe de altă parte, implică variabile geopolitice enorme care fac dificilă prognoza.
"Este o situație foarte complexă și pare să aibă un sfârșit deschis", a declarat Sand, analistul Xeneta. "Nu se întrevede nicio soluție clară".
DIN ACEEASI CATEGORIE...
-
Ce se întâmplă în Antarctica? Două impulsuri radio inexplicabile care par să provină de sub vasta calotă glaciară au fost detectate de cercetători
La peste 29 de kilometri deasupra peisajului inghețat al Antarcticii, o serie de instrumente zburatoare a captat un feno ...
-
Dintre misterele asasinării lui Charlie Kirk - Bătrânul care ar fi încercat să deturneze atenția poliției pentru a îl ajuta pe Tyler Robinson
Un barbat in varsta de 71 de ani, care a fost reținut pentru scurt timp dupa asasinarea lui Charlie Kirk, a incercat sa- ...
-
Ce zice Parchetul: Întreaga rețea din jurul lui Călin Georgescu - zeci de milioane, intereselor obscure și miros puternic de propagandă rusească
Calin Georgescu, alaturi de alte 21 de persoane, a fost trimis in judecata de Parchetul de pe langa Înalta Curte d ...
-
Cercetătorii au reușit să transforme lumina în sunet în premieră mondială
Cercetatorii de la Academia de Științe a Informațiilor Cuantice din Beijing (BAQIS) au reușit o premiera mondiala specta ...
-
Avocatul lui Călin Georgescu desființează acuzațiile: "Un simulacru de rechizitoriu, va fi desființat de Justiție"
Lucian Catrinoiu, avocatul lui Calin Georgescu, critica dur rechizitoriul intocmit de procurori in dosarul in care fostu ...
-
FBI, în centrul unui scandal după moartea lui Charlie Kirk - Kash Patel este chemat să dea explicații în Congres: "Agenția nu va mai fi folosită ca armă politică"
Kash Patel, directorul FBI, se confrunta marți cu doua audieri in Congres, din partea membrilor Senatului și Camerei Rep ...
-
Românii, pe primul loc în UE la incapacitatea de a-și permite un set de bunuri sau activități sociale
Cea mai mare pondere a persoanelor care s-au confruntat cu privațiuni materiale și sociale severe a fost inregistrata in ...
-
„Un miracol de la Dumnezeu". Comunitatea ortodoxă română, la prima slujbă în catedrala proaspăt cumpărată în Dublin
Episcopia Ortodoxa Romana a Irlandei și Islandei a achiziționat recent propria Catedrala Episcopala, o biserica anglican ...
-
Cum poate fi păcălită Inteligența Artificială ca să nu fure datele utilizatorilor. Poze banale pot conţine comenzi invizibile pentru AI
Un simplu wallpaper descarcat de pe internet ar putea fi suficient pentru a compromite un computer pe care ruleaza un ag ...
-
Eticheta alimentară, tot mai greu de descifrat. Cum au fost înlocuite alimentele naturale cu subproduse chimice
În goana dupa supraproducție la prețuri cat mai mici, industria alimentara a fost nevoita sa combine chimia cu buc ...
-
Sondaj: Ce spun românii despre politica externă a lui Nicușor Dan. Donald Trump, în topul încrederii. Cum ar trebui să se implice România în războiul din Ucraina
Sondajul, realizat de Avangarde in perioada 8-14 septembrie 2025 arata percepțiile romanilor asupra direcției țarii, lid ...
-
Mesaje creștine misterioase descoperite într-un oraș din Biblie: Dezvăluie secrete din Cartea Apocalipsei
Cartea Apocalipsei, ultima carte din Biblie, descrie viziuni despre vremurile din urma și mesaje de la Iisus Hristos cat ...
-
Cine sunt câștigătorii și pierzătorii după explozia inflației. Guvernul și unele industrii cheie merg pe plus, în timp ce pentru alții urmează o perioadă de cumpănă
Institutul Național de Statistica a transmis zilele acestea ca inflația anuala a urcat in august la 9,9%, de la 7,84% in ...
-
Educatoare acuzată de maltratare, după ce a lipit gura copiilor cu bandă adezivă. „Doar așa ascultă porcii ăștia"
O educatoare de la o gradinița din Germania este acuzata ca a agresat copiii și ca le-a lipit gura cu banda adeziva. Inc ...
-
De ce NU trebuie să mănânci ouă fierte tari, mai ales după 40 de ani
Ouale sunt unul dintre cele mai populare și accesibile alimente din bucataria noastra. Sunt nutritive, bogate in protein ...
-
Turnul Babel reloaded: O structură gigantică, cât înălțimea a trei Turnuri Eiffel suprapuse, se înalță pe malul Mării Roșii. Ce se știe până acum despre proiectul care uimește planeta
O structura de proporții colosale se inalța treptat pe malul Marii Roșii: Jeddah Tower. Avand o inalțime proiectata de p ...
-
A fost arestat celebrul escroc de pe Tinder: Bărbatul a împins femei spre gânduri suicidale și datorii uriașe
Celebrul „escroc de pe Tinder" a fost arestat de autoritațile georgiene, potrivit presei israeliene. Shimon Yehuda ...
-
Un bucureștean a intrat în depresie din cauza alergiei și a dat foc unui câmp cu ambrozie. Acum a fost arestat și riscă să facă închisoare
Un barbat de 63 de ani, suspectat ca ar fi incendiat intenționat vegetația uscata pe un teren extravilan care leaga Capi ...
-
Kremlinul forțează un conflict deschis: NATO este în război cu Rusia!
Alianta Nord-Atlantica este implicata de facto in razboiul impotriva Rusiei, a declarat purtatorul de cuvant al Kremlinu ...
-
Startup-ul lui Sam Altman dedicat longevității testează o pastilă pentru o minte mai tânără si pentru combaterea demenței
La carma Retro Biosciences, o companie care este, in esența, terenul de joaca al lui Sam Altman pentru experimentarea de ...
-
SUA lansează un program pilot pentru accelerarea implementării taxiurilor aeriene
Administrația Trump a anunțat un nou program pilot pentru accelerarea implementarii taxiurilor aeriene, in contextul in ...
-
Inginerii americani dezvoltă un motor nuclear cu uraniu lichid pentru călătorii interplanetare
O echipa de cercetatori de la Universitatea Ohio State a dezvoltat un concept inovator de propulsie spațiala care ar put ...
-
Un șofer beat a blocat două ambulanțe și i-a bătut pe medici cu o rangă. Agresorul a scos și un pistol
Un barbat beat a blocat cu mașina doua ambulanțe aflate in misiune și i-a batut pe medici. Agresorul a lovit și martorii ...
-
"Nobelul american" pentru medicină, obținut de un român pentru o terapie inovatoare care a salvat viața a zeci de mii de pacienți din întreaga lume
O terapie inovatoare pentru fibroza chistica, dezvoltata de echipa condusa de romanul Paul Negulescu, ii aduce acestuia ...
-
Omenirea în criză de bebeluși: declinul natalității se accelerează și schimbă viitorul lumii
În Istanbul, medicul obstetrician Furkan Kayabasoglu privește cu ingrijorare schimbarile pe care le vede zilnic in ...
-
Evreii hasidici, în conflictul cu "țara bananieră" Moldova. România devine poarta de intrare spre Ucraina
Cu mai puțin de doua saptamani inainte de Roș Hașana 2025 (23-24 septembrie), discuțiile Israel-Republica Moldova pentru ...
-
Lovitură majoră pentru Ucraina: Starlink a căzut pe toată linia frontului
Serviciul de internet prin satelit Starlink a incetat sa functioneze pe toata linia frontului din Ucraina, un incident c ...
-
Vaticanul adună marii gânditori ai lumii pentru a influența dezvoltarea inteligenței artificiale înaintea primului concert pop din istoria statului
Vaticanul a reunit un amestec eclectic de ganditori și artiști muzicali in incercarea de a influența atat dezvoltarea in ...
-
Tu esti o marfa pe un raft: Gmail primește un spațiu dedicat pentru a urmări toate achizițiile tale
Google lanseaza o actualizare majora pentru Gmail. Compania pregatește populara aplicație de e-mail pentru valul de cump ...
-
Ce a spus Leon al XIV-lea despre Elon Musk în primul interviu de când a devenit papă. Suveranul pontif critică pachetele uriașe de compensare din corporații
Papa Leon al XIV-lea a criticat pachetele de compensare din corporații care le ofera directorilor executivi salarii mult ...
comentarii
Adauga un comentariuAdauga comentariu