Haosul a pus stăpânire pe lanțul global de aprovizionare: perturbările care zguduie acum mările și crizele pe care le vom simți curând
Postat la: 25.06.2024 | Scris de: ZIUA NEWS

Stephanie Loomis a sperat că haosul care asediază lanțul global de aprovizionare se diminuează. Ambuteiajele plutitoare din porturi. Costurile înmulțite ale transportului de mărfuri. Deficitul de bunuri care rezultă din acestea. Toate acestea păreau o amintire neplăcută limitată la pandemia Covid-19. Dar nu a fost așa, scrie nytimes.com.
În calitate de șef al departamentului de transport maritim pentru America al Rhenus Logistics, o companie cu sediul în Germania, Stephanie Loomis își petrece zilele negociind cu transportatorii internaționali în numele clienților care transportă produse și piese în întreaga lume. În ultimele câteva luni, ea a văzut cum prețurile mărfurilor au crescut vertiginos ca urmare a unei serii de perturbări care au zguduit mările.
La sfârșitul anului trecut, rebelii Houthi din Yemen au început să tragă asupra navelor care intrau în Marea Roșie în drum spre Canalul Suez, o arteră vitală pentru navele care circulă între Asia, Europa și Coasta de Est a Statelor Unite.Acest lucru a determinat navele să evite calea navigabilă și să ocolească Africa, prelungindu-și călătoriile cu până la două săptămâni.
Apoi, o secetă severă în America Centrală a scăzut nivelul apei în Canalul Panama, forțând autoritățile să limiteze numărul de nave care trec prin această conductă crucială pentru comerțul internațional.În ultimele săptămâni, lucrătorii portuari au amenințat cu greva pe coastele de est și de golf ale Statelor Unite, în timp ce lucrătorii portuari din porturile germane au întrerupt turele de lucru în căutarea unor salarii mai bune. Lucrătorii feroviari din Canada sunt pe punctul de a intra în grevă, punând în pericol transportul de mărfuri prin America de Nord și amenințând cu blocaje în porturi importante precum Vancouver.
Agitația tot mai intensă din domeniul transportului maritim determină transportatorii să majoreze tarifele
gitația din ce în ce mai intensă din domeniul transportului maritim determină transportatorii să majoreze tarifele, ridicând în același timp spectrul unui blocaj pe apă care ar putea amenința din nou comercianții cu amănuntul cu penurii de produse în timpul sezonului decisiv al cumpărăturilor de sărbători. De asemenea, perturbările ar putea exacerba inflația, o sursă de îngrijorare economică care animă alegerile prezidențiale americane.
Dacă perturbările lanțului de aprovizionare din timpul pandemiei au dovedit ceva, atunci a fost acest lucru: Problemele apărute într-un singur loc tind să se extindă pe scară largă.Un container plin cu substanțe chimice care ajunge cu întârziere la destinație provoacă întârzieri de producție pentru fabricile care așteaptă acele ingrediente. Navele blocate în porturi fac ravagii în ceea ce privește fluxul de mărfuri, înfundând depozitele și punând presiune pe industriile de transport rutier și feroviar."Numesc cu drag piața de acum "Covid junior", pentru că, din multe puncte de vedere, ne-am întors exact acolo unde eram în timpul pandemiei", a declarat dna Loomis. "Totul se întâmplă din nou".
Din octombrie, costul mutării unui container de transport maritim de 40 de picioare din China în Europa a crescut la aproximativ 7.000 de dolari, de la o medie de aproximativ 1.200 de dolari, potrivit datelor compilate de Xeneta, o companie de analiză a mărfurilor cu sediul în Norvegia. Aceasta este cu mult sub vârful de 15 000 de dolari atins la sfârșitul anului 2021, când perturbările lanțului de aprovizionare au fost cele mai grave, dar este de aproximativ cinci ori mai mare decât prețurile care au prevalat în anii premergători pandemiei.
Tarifele de expediere a mărfurilor peste Pacific s-au înmulțit cu o magnitudine similară. În prezent, transportul unui container de 40 de picioare de la Shanghai la Los Angeles costă peste 6 700 de dolari, iar de la Shanghai la New York costă aproape 8 000 de dolari. Recent, în decembrie, aceste costuri erau de aproape 2.000 de dolari.
"Nu am văzut încă vârful", a declarat Peter Sand, analistul șef al Xeneta.
Totul este o luptă pentru a obține containere
Importatorii care se bazează pe transportul maritim deplâng revenirea unei alte surse de suferință pe care au avut-o în timpul pandemiei: transportatorii anulează frecvent rezervările confirmate, cerând în același timp taxe speciale de manipulare și taxe de servicii premium pentru a putea încărca containerele pe nave.
"Totul este o luptă pentru a obține containere", a declarat David Reich, a cărui companie din Chicago, MSRF, asamblează coșuri cadou pentru Walmart și alte lanțuri gigant. "Este frustrant".
Alarmat de amenințările tot mai mari la adresa transportului maritim, dl Reich își accelerează planurile de a aduna bunuri pentru sezonul sărbătorilor. Îi presează pe furnizorii săi din China să facă mai repede ambalajele pentru produsele alimentare, anticipând întârzieri în expediere.
Reich are contracte cu doi transportatori oceanici pentru a transporta patru containere pe săptămână din China la Chicago, la prețuri sub 5 000 de dolari. Cu toate acestea, a fost informat recent că transportatorii impuneau "suprataxe de sezon de vârf" în creștere, care ar adăuga până la 2.400 de dolari pe container, a spus el.
Și chiar și la aceste prețuri, transportatorii spun adesea că nu au spațiu pe navele lor, s-a plâns el. El se teme că va trebui să recurgă la rezervări pe așa-numita piață spot, unde prețurile fluctuează, tarifele ajungând acum la 8.000 de dolari.
Într-o declarație trimisă prin e-mail, World Shipping Council, o asociație comercială a industriei, a declarat că "tarifele spot reflectă cererea și oferta pe o piață globală competitivă, iar marea majoritate a traficului de containere se desfășoară în baza unor tarife negociate prin contracte pe termen lung".
Experții contestă această afirmație, observând că transportul de containere este caracterizat de o lipsă de concurență pe rutele principale, ceea ce permite transportatorilor să crească prețurile în mod substanțial atunci când sistemul este tensionat.
Trei alianțe principale de transportatori controlează 95% din traficul de containere între Asia și Europa
content-image
Trei alianțe principale de transportatori controlează 95% din traficul de containere între Asia și Europa și mai mult de 90% între Asia și Coasta de Est a Statelor Unite, conform Forumului Internațional de Transport, o organizație interguvernamentală cu sediul la Paris și 69 de țări membre, inclusiv China și Statele Unite.
În timpul celor mai grave perturbări ale pandemiei, când întârzierile extreme și lipsa de produse au determinat comercianții cu amănuntul să plătească transportatorilor până la 28 000 de dolari pentru a muta containere unice prin Pacific, industria a înregistrat profituri record.
New Balance, brandul de pantofi sport, este protejat în parte de dependența sa de fabricile din Statele Unite, precum și de contractele sale cu transportatorii care blochează prețurile. Cu toate acestea, în unele cazuri, compania a fost forțată să plătească tarife pe piața spot care au crescut brusc, "la fel ca în anii de vârf ai pandemiei - mai mult de 40% de la o lună la alta", a declarat Dave Wheeler, directorul de operațiuni, într-un e-mail.
Transportatorii au anulat unele curse programate, reducând capacitatea, a adăugat dl Wheeler. "Vedem că se pregătește o furtună în 2024 în ceea ce privește fiabilitatea și riscurile legate de prețuri".
Cea mai imediată cauză a creșterii recente a prețurilor transportului maritim este țintirea navelor de către Houthis, care acționează în sprijinul palestinienilor atacați de forțele israeliene.
Această amenințare pare să se intensifice, pe măsură ce rebelii houthi susținuți de Iran își sporesc frecvența atacurilor, suplimentând atacurile cu rachete cu drone maritime - în esență, bărci pe apă încărcate cu explozibili și comandate de la distanță.
În ultimele săptămâni, astfel de atacuri au scufundat două nave, inclusiv o navă deținută de Grecia care transporta cărbune.
Având în vedere că traficul de containere prin Canalul Suez a scăzut la o zecime din fluxul său obișnuit, majoritatea navelor care circulă între Asia și Europa ocolesc acum Africa, ceea ce presupune consumul mai mare de combustibil.
În același timp, transportatorii și-au concentrat flotele pe cele mai profitabile rute, cele care leagă destinații precum Shanghai și portul olandez Rotterdam, cel mai aglomerat din Europa. Acest lucru a forțat mărfurile cu destinația alte destinații să se oprească pentru încărcare și reîncărcare în hub-uri majore cunoscute sub denumirea de porturi de transbordare.
Cele mai mari astfel de porturi, inclusiv Singapore și Colombo, capitala Sri Lankăi, sunt acum copleșite de navele care sosesc. Navele trebuie să aștepte la ancoră chiar și o săptămână înainte de a ajunge la docuri.
Având în vedere perturbările și costurile suplimentare, o anumită creștere a tarifelor de transport maritim este inevitabilă. Dar cei care depind de industrie susțin că transportatorii cresc prețurile dincolo de recuperarea propriilor costuri suplimentare.
"Transportatorii au învățat o lecție foarte valoroasă în timpul pandemiei", a declarat dna Loomis. "Ei vor manipula capacitatea și vor crește tarifele de transport".
O profeție care se începe să devină realitate
Cea mai mare îngrijorare este că blocajele plutitoare ar putea deveni o profeție care se începe să devină realitate. Pe măsură ce importatorii asimilează realitatea creșterii prețurilor de transport și a congestionării porturilor, aceștia comandă mai devreme. Acest lucru ar putea duce la o creștere bruscă a încărcăturii sosite în porturi importante precum Los Angeles, Newark și Savannah, Georgia, depășind capacitatea camioanelor, a căilor ferate și a depozitelor.
Perspectiva unei greve feroviare în Canada face ca mărfurile cu destinația Vancouver să fie redirecționate către sudul Californiei, scena celor mai grave blocaje de trafic în timpul întreruperilor pandemiei.
În Tennessee, F9 Brands, un importator de dulapuri și produse pentru pardoseli, și-a mărit comenzile în fața unor termene de livrare mai lungi, a declarat Jason Delves, directorul executiv al companiei.
Compania aduce dulapuri de la fabricile din Vietnam, Thailanda și Malaezia în portul Savannah și apoi în depozitele sale din Tennessee prin intermediul căilor ferate și al camioanelor. De obicei, această călătorie durează șase săptămâni. "Acum, se ridică la peste opt săptămâni", a declarat dl Delves.
Preocuparea este amplificată de faptul că nimeni nu știe cât va dura ultima perturbare sau cum se va desfășura aceasta.
Restricțiile Canalului Panama au fost ridicate în mare parte, pe măsură ce sezonul ploios reface rezerva de apă. Însă schimbările climatice sporesc riscurile de viitoare secete.
Consecințele pandemiei au fost destul de greu de înțeles, cu mari erori de calcul privind impactul asupra cererii de produse industriale. Dar toată lumea a înțeles că pandemiile se termină în cele din urmă.
Loviturile Houthi și efectele asupra Canalului Suez, pe de altă parte, implică variabile geopolitice enorme care fac dificilă prognoza.
"Este o situație foarte complexă și pare să aibă un sfârșit deschis", a declarat Sand, analistul Xeneta. "Nu se întrevede nicio soluție clară".
DIN ACEEASI CATEGORIE...
-
Sfaturi pentru închirierea unui cabinet psihologic
Poate ești in prima ta zi de practica sau ai ani de experiența, alegerea unui cabinet psihologic nu este doar o chestiun ...
-
O furtună solară masivă provoacă pene de curent la nivel mondial. Experții avertizează că ce este mai rău urmează să vină
Soarele a dezlanțuit cea mai puternica erupție solara a anului. Furtuna de radiații provocata de erupția solara de marți ...
-
Falimentul bate la usa României: BNR anunta ca datoria externă a ajuns la cote alarmante si riscam si incapacitate de plata
BNR a transmis datele despre contul curent al balanței de plați a Romaniei, care a inregistrat un deficit de 7,656 milia ...
-
Un român a furat statui din cimitirele din toată Germania. Prejudiciul se ridică la 600.000 de euro
Un cetațean roman de 36 de ani este suspectat pentru furtul unor decorațiuni funerare in valoare de aproximativ 600.000 ...
-
CJUE - Lovitură dură pentru Ursula von der Leyen în scandalul vaccinurilor COVID: Comisia a ascuns ilegal SMS-urile cu Pfizer
Instanța suprema a UE a anulat decizia Comisiei de a refuza ziarului New York Times accesul la mesajele schimbate intre ...
-
Premieră națională: femeile din politică, administrație și afaceri, pentru prima dată la aceeași masă de dialog constructiv
Summitul „Femei pentru o societate mai buna - De la voce la putere", organizat de Women for a Better Society la Se ...
-
Camerele de bord interzise în tot mai multe țări europene. Turiștii riscă amenzi de până la 25.000 de euro
Portugalia s-a alaturat recent Elveției, Austriei și Luxemburgului in interzicerea totala a camerelor de bord, invocand ...
-
O descoperire uriasa despre legatura mamă - făt. Dovada stiintifică a relatiei indestructibile ce ramane după naștere
Cand mamele sunt insarcinate, celulele bebelușului migreaza in sangele lor și apoi se invart inapoi in bebeluș, se numeș ...
-
Un selfie ar putea oferi mai multe informații despre sănătatea ta decât un set întreg de analize, grație unui nou algoritm AI
O echipa de oameni de știința de la centrul de cercetare Mass General Brigham, SUA, a creat un algoritm de inteligența a ...
-
Descoperire revoluționară: Blocarea morții celulare deschide calea spre tratarea bolilor neurodegenerative, inclusiv Parkinson și Alzheimer
O echipa de cercetatori de la Institutul de Cercetare Medicala Walter and Eliza Hall (WEHI), inclusiv experți de la Cent ...
-
Marian Munteanu tine neapărat sa ne convingă că satul românesc de odinioară mai există in "noi înșine"!
Pe 14 mai 2025, la sala Dalles din Capitala, are loc o lansare de carte mai putin obisnuita. In sensul ca autorul "coboa ...
-
Rusia este responsabilă pentru doborârea zborului MH17 al Malaysian Airlines, a decis o instanță ONU
Consiliul Aviației al ONU a decis luni ca Rusia este responsabila pentru doborarea unui avion malaysian deasupra Ucraine ...
-
NASA dezvăluie cel mai mare șoc geomagnetic din ultimii 20 de ani: Pericol uriaș pentru omenire
Agenția spațiala americana NASA a dezvaluit cum o furtuna geomagnetica puternica denumita Gannon, un eveniment din clasa ...
-
China vine cu un răspuns pentru Windows 11 și macOS. Huawei lansează sistemul de operare HarmonyOS pentru PC: ce știe să facă
Huawei accelereaza procesul de desprindere de ecosistemele tehnologice vestice și face un pas major in aceasta direcție: ...
-
Alchimie modernă: Aur din plumb, în inima acceleratorului CERN. In curand metalul pretios va deveni la fel de banal precum otelul
Timp de secole, alchimiștii au visat sa transforme plumbul, un metal banal și ieftin, in prețiosul aur. O legenda, un mi ...
-
TOP 5 greșeli de evitat când joci la cazinouri online
Jocurile de noroc la cazinourile online pot reprezenta o modalitate accesibila de distracție. Însa, fara o abordar ...
-
Halucinațiile AI devin din ce în ce mai grave. Și nu, nu vor dispărea prea curând
Deși OpenAI, Google și alți giganți tehnologici au lansat in ultimele luni actualizari menite sa imbunatațeasca capacita ...
-
Scandalul achiziției de vaccinuri - Ursula von der Leyen poate suferi "o rușine majoră" în problema SMS-urilor ascunse
Moștenirea Ursulei von der Leyen in calitate de președinte al Comisiei Europene se va confrunta cu o provocare uriașa sa ...
-
Blocaj la CNPP: Taloanele de pensie pentru luna mai lipsesc din conturi; e panică printre vârstnici
Pensionarii din Romania care iși verifica lunar talonul de pensie electronic in contul online de pe portalul CNPP au con ...
-
Descoperire epocală: Primele două imagini ale planetei X. Ea se ascunde pe o orbită extrem de alungită în jurul Soarelui. Sumerienii o numeau Nibiru
Experții spun ca un obiect misterios care tocmai a fost observat in doua studii in infraroșu ale cerului este cea mai pu ...
-
Paradoxul remarcat de un psiholog: de ce George Simion e văzut ca un lider mai atractiv decât Nicușor Dan?
Psihologul Mihai Copaceanu a analizat profilul celor doi finaliști la prezidențiale, George Simion și Nicușor Dan, și ex ...
-
Olanda a folosit anchetatori sub acoperire pentru a afla dacă tezaurul dacic furat a fost sau nu topit. Aceștia s-au dat drept colecționari
Anchetatorii sub acoperire din Olanda s-au dat drept colectionari pentru a afla unde se afla tezaurul dacic care a fost ...
-
Avertismentul lansat în 2014 de Stephen Hawking despre „singularitate" e mai de actualitate ca oricând
Stephen Hawking, unul dintre cei mai cunoscuți fizicieni ai ultimului secol, a exprimat in 2014 ingrijorari sumbre cu pr ...
-
Serghei Mizil sare la gâtul lui Traian Băsescu: "Ura dintre români a apărut din cauza lui! L-au scos acum de la naftalină!"
Serghei Mizil a facut acuzații referitoare la implicarea lui Traian Basescu in politica actuala și la susținerea acestui ...
-
Un student uimește lumea: a descoperit un lichid care sfidează legile fizicii
Uneori, știința avanseaza cu ajutorul unei scantei de geniu. Alteori, se intampla din intamplare, cum ar fi cazul unui s ...
-
COVID-19: Au avut chinezii dreptate? De unde a pornit virusul. Studiul care zguduie tot ceea ce se credea inițial
Cercetatori din Statele Unite susțin ca au identificat momentul și locul in care COVID-19 ar fi aparut pentru prima data ...
-
Spania limitează drastic circulația banilor cash - Amenzi de până la 150.000 de euro
Spania a introdus noi masuri prin care persoanele fizice trebuie sa notifice autoritațile fiscale naționale inainte de a ...
-
Apropiați ai presedintelui SUA: Papa Leon este anti Trump și „o marionetă marxistă"
Fostul asociat al președintelui Statelor Unite ale Americii, Donald Trump, Steve Bannon, l-a evaluat astazi pe noul șef ...
-
Falsul polițist care a păzit urnele la alegerile locale din Ploiești. Până și mama lui l-a crezut
Noi detalii din dosarul barbatului cu opt clase și o condamnare, care, ani la rand, s-a dat drept ofițer in cadrul struc ...
-
Fiul de 2 ani al lui Ionel Ganea, în stare gravă. Fostul fotbalist a intrat într-o maşină oprită pe carosabil. Copilul ar fi fost pe scaunul din faţă, neasigurat
Ionel Ganea a fost implicat intr-un grav accident intre Hurez si Fagaras, vineri, cand a intrat intr-o masina oprita pe ...
comentarii
Adauga un comentariuAdauga comentariu