Acte normative abuzive bagă în criză aviația generală!
Postat la: 03.11.2021 | Scris de: ZIUA NEWS

La umbra pandemiei, crizei energetice și politice din ultima perioadă, laboratoarele "guvernului meu" prepară prin HG-uri, grozăvii legislative care scapă atenției publicului larg. Unele au urmări imediate, altele ne afectează pe termen îndelungat.
Nu știm ce efecte a avut scandalul avioanelor ușoare care au violat spațiul aerian al țării (și al NATO în același timp), burdușite cu țigări de contrabandă. Aeronave care nu au putut fi detectate de mecanismele de supraveghere pentru că zburau în spațiul aerian de clasă G.
Un document trimis către Ministerul Transporturilor și Infrastructurii (MTI) ne arată că, două ministere importante au produs HG nr. 859 din 11 august 2021 "pentru aprobarea procedurii de autorizare a zborurilor cu aeronave în spațiul aerian național", un act normativ făcut pe genunchi. Specialiștii spun că actul normativ limitează sever numărul de zboruri de clasă G de pe teritoriul țării.
Cele două ministere care au inițiat acest HG sunt Ministerul Apărării Naționale și MTI. Asociațiile de profil compuse, în general, din piloți cu experiență îndelungată la manșă, au semnalat problemele create de HG 859 în aviația generală și au catalogat noile reglementări drept abuzive. Nu au fost băgați în seamă.
Pe scurt, prin reglementările noului act normativ, cei care foloseau spațiul aerian de clasă G, respectiv spațiul de zbor unde traficul nu este dirijat de controlorii de trafic aerian, sunt obligați, fie să depună plan de zbor, fie să facă rezervare de spațiu aerian, de fiecare dată când își ridică aparatele de la sol.
Efectele negative care grevează activitatea aviației generale apar din cauza intrării în vigoare a prevederilor HG nr. 859 prevăzute la articolul 3 (l).
"Zborul unei aeronave civile cu pilot la bord în spațiul aerian național se consideră autorizat dacă aeronava este asigurată, după caz, conform legii, pentru daune produse terților și
a) pentru zborul respectiv operatorul aeronavei a depus un plan de zbor IFR sau VFR, în conformitate cu reglementările specifice; sau
b) aeronava este operată într-o porțiune de spațiu aerian rezervat pentru zborul respectiv, în conformitate cu reglementările specifice.
HG 859 se referă la aviația generală, mai precis la spațiul aerian de clasă G unde zboară aeronave ușoare, de la cele mai mici aeromodele, drone, parapante, deltaplane, până la cele cu masă maximă autorizată de 5700 kg.
Asociațiile de profil protestează
Până la emiterea hașgeului susmenționat, pentru aceste aeronave nu era necesară depunerea unui plan de zbor, pentru că în spațiul G nu se asigură servicii de control al traficului aerian. Noile prevederi au provocat reacții negative din partea piloților de aeronave ușoare. Am intrat în posesia adresei, înregistrată cu nr. 8/16.09.2021, trimisă în atenția Ministerului Transporturilor și Infrastructurii de către Asociația Aviația Ușoară care, prin vocea reprezentantului său, Girică Cristian, protesta împotriva prevederilor abuzive pe care le numește o "suprareglementare prin introducerea în România în baza HG 859/2021 a obligativității depunerii unui plan de zbor în spațiul aerian de clasă G, pentru situațiile în care regulamentul specific de aviație (UE) nr. 923/2012 nu prevede această obligativitate". Cu alte cuvinte, spune Girică, autoritățile române obligă operatorii civili de aeronave (persoane fizice și juridice) să depună un plan de zbor, pentru a primi sau nu avizul de zbor ( VFR sau IFR), în spațiul aerian național de tip G, contrar practicilor și regulamentelor UE (vezi documentele anexate).
Din răspunsul primit de redacția noastră din partea Ministerului Transporturilor și Infrastructurii reiese că și Asociația Română a Operatorilor Privați din Aviație ( AROPA ) a solicitat eliminarea obligativității depunerii unui plan de zbor pentru spațiul de clasă G, din HG 859/2021. Nici aceștia nu au avut succes.
În aviație, ca și în fotbal, nu poti face reguli stând doar în tribună
Specialiștii spun că aviația generală este acel segment al aviației civile unde piloții se formează, se califică și se perfecționează pe aeronave ultraușoare, aeronave foarte ușoare și aeronave ușoare, a căror greutate la decolare este între cîteva sute de kilograme și 5600 de kilograme. Acest segment al aviației civile cuprinde o mare varietate de aeronave, respectiv: parapante, motoparapante, deltaplane, motodeltaplane, planoare, motoplanoare, baloane cu aer cald, avioane de școală și acrobație. Prima etapă de formare a unui pilot de linie este făcută pe avioane ușoare sau foarte ușoare în cadrul aviației generale. Nivelul de pregătire dobândit în cadrul aviației generale este esențial în calificarea oricărui pilot de linie. De aici rezultă importanța crucială a acestui segment.
Ministerul Transporturilor ne-a comunicat că nota de fundamentare pe care se bazează HG 859 a fost inițiată de "Direcția Transport Aerian, fiind avizată de Direcția Afaceri Europene și Relații Internaționale, Direcția Economică și Direcția Avizare."
Așa cum am văzut în filmele artistice și documentarele despre accidentele din aviația civilă, într-o situație critică este foarte importantă experiența acumulată de piloții de linie în cadrul aviației generale. Cei cu care ne-am consultat referitor la modificările aduse de noul HG au o experiență vastă, activând în domeniu de zeci de ani. Au preferat să rămână în anonimat din pricini politice. Mulți dintre aceștia au fost piloți de linie care au zburat la începutul carierei pe aeronave ultraușoare, cu sau fără motor, pe planoare, pe avioane de școală și acrobație. Reprezetanții asociațiilor din domeniu spun că, nota de fundamentare înaintată de direcțiile de specialitate din cadrul MTI și MApN pare a fi făcută de persoane care nu au nici în clin nici în mânecă cu transportul aerian. Aceștia afirmă că "în aviație, ca și în fotbal, nu poti face reguli stând doar în tribună". Cu alte cuvinte, se pare că actul normativ a fost formulat defectuos și că persoanele care au redactat HG 859, ca și cei care l-au aprobat, nu au nicio legătură cu aviația generală.
Prevederi obligatorii care nu pot fi respectate
Primul aspect negativ al HG nr. 859 din 11 august 2021 se rezumă la o prevedere legală deosebit de dificil de respectat pentru anumite categorii de piloți care zboară cu aeronave ultraușoare, planoare, baloane cu aer cald, sau de cei care execută zboruri școală, care implică o durată scurtă și multe aterizări în aceeași zi și pe același aerodrom. Astfel, piloții de aeronave care își desfașoară activitatea preponderent în spațiu aerian de clasă G, respectiv spațiul de zbor unde traficul nu este dirijat de controlorii de trafic aerian, devin obligați, fie să depună plan de zbor, fie să facă rezervare de spațiu aerian. Planul de zbor este un formular ce trebuie depus la organul de trafic aerian care gestionează spatiul aerian de clasă G, înaintea executării fiecărui zbor cu aeronave motorizate sau fără motor. Planul de zbor conține mai multe cerințe, inclusiv o estimare privind ora și locul aterizării. Piloții aeronavelor fără motor nu pot estima ora și, deseori, nici locul aterizării, ceea ce implică încălcarea prevederilor actului normativ formulat defectuos, dar care prevede și sanctiuni în caz de nerespectare.
Se urmărește limitarea drastică a zborurilor de clasă G ?
Înainte de intrarea în vigoare a HG nr. 859/11 august 2021, zborul în spațiul de clasă G se considera aprobat după obținerea de către pilot, a unui număr de referință, prin telefon, de la o structură specializată a MApN. Acest număr era valabil pentru întreaga zi de zbor, după ce pilotul oferea operatorului MApN câteva informații cu privire la ruta sau locația unde urma să se execute zborul, înălțimea de zbor, tipul de aeronavă, înmatricularea/identificarea aeronavei și numele pilotului. Aprobarea zborului se obținea în numai câteva minute.
După intrarea în vigoare a actului normativ de care vorbim, autoritatea care primește planurile de zbor este ROMATSA, al cărei site se blocheaza aproape zilnic. Ca urmare, foarte multi piloți sunt obligați să zboare fără a obține în prealabil aprobarea de la ROMATSA. Pentru fiecare decolare, pilotul este obligat să depună plan de zbor. Într-o zi de zbor, cu aeronavele destinate activității de școală, motorizate sau nemotorizate, un pilot poate executa câteva zeci de decolări. Numărul foarte mare de zboruri pe care un pilot le poate face într-o zi duce la imposibilitatea practică de a respecta această prevedere, chestiune care limiteaza sever activitatea de zbor la nivel național, afectând profund activitatea acestor categorii de piloți, fără a aduce vreun beneficiu siguranței zborului sau supravegherii spațiului aerian național.
Eduard Ovidiu Ohanesian
DIN ACEEASI CATEGORIE...
-
Tulsi Gabbard acuzată că dinamitează celebra rețea Five Eyes: Serviciile secrete din Europa funcționează în orb
Directoarea serviciilor secrete naționale americane, Tulsi Gabbard, este acuzata ca nu vrea sa impartașeasca informațiil ...
-
Adriean Videanu primește ajutor de la Guvern de peste 26 de milioane de euro ca sa resusciteze fabrica familiei
Fostul primar al Capitalei, Adriean Videanu, vrea sa deschida o fabrica de reciclare a deșeurilor pe fosta platforma Mar ...
-
Gata, s-a aflat! Un fost analist al CIA oferă date care pun într-o altă perspectivă așa-zisa Revoluție din România din decembrie 1989
Un fost analist al serviciilor de informații CIA, Richard Andrew Hall, a declarat pentru BIRN ca testamentul lui Ion Ili ...
-
Cum acționa deputatul AUR acuzat că lua casele bătrânilor: „Of, Doamne, nu îmi mai trebuie moși și babe!"
Noi stenograme au aparut in dosarul „Fabrica de moșteniri" in care Vlad Virgil, consilier local AUR in cadrul Cons ...
-
Cu cât mai multe doze de vaccin anti-Covid cu atât mortalitatea e mai mare: datele de la 18 milioane de japonezi demonstreaza excesul de morti subite legate de serul mARN
Persoanele care au primit vaccinurile Covid-19 au avut un risc semnificativ mai mare de deces in primul an dupa vaccinar ...
-
Grav de tot: IA de la Meta rescrie istoria Romaniei. Un cercetător: "O formă toxică. Colectează analfabeți transformați în mase ușor de manevrat"
Radu Oltean, artist si cercetator specializat pe ilustrația reconstitutiva istorica si arheologica, incearca de cateva l ...
-
Prins de paparazzi in Herăstrău: Călin Georgescu la discuții cu un personaj controversat despre care a negat ca-l cunoaște
Imagini surprinse de paparazzi dezvaluie o legatura pe care niciunul dintre cei implicați nu a recunoscut-o pana acum: f ...
-
Ca sa protejeze nume grele din dosar, cazul Epstein e ținut sub cheie: Un judecător federal respinge cererea lui Donald Trump cu privire la publicarea documentelor
Un judecator federal american a respins miercuri cererea guvernului lui Donald Trump de a ridica secretul judiciar asupr ...
-
Dosar secret privind lovitura de stat din 6 decembrie 2024 din România - care indică direct foști oficiali: Iohannis, Ciolacu, Odobescu
O dezvaluire șocanta se contureaza la Washington. Potrivit unei surse de nivel inalt din cadrul administrației Trump, di ...
-
Regimul neo-marxist de la Bucuresti introduce controlul total asupra mobilitatii cetatenilor care vor mai si plati pentru a fi urmariti non-stop!
Pentru cine nu credea pana acum si-si inchipuia ca in Romanie e o mare democratie europeana, credem ca dupa ce va citi c ...
-
Bill Gates a dat undă verde pentru a pulveriza în secret ADN sintetic pe produsele alimentare din fermele sale
Bill Gates, prin sprijinul acordat companiei Flagship Pioneering, a dat unda verde pentru a pulveriza in secret ARN sint ...
-
Influencerul preferat al suveraniștilor, abonat la contracte cu statul. Cum este BobbyD, portavocea propagandei "antisistem", plătit din bani publici
Compania Naționala de Investiții (CNI) i-a platit 26.000 de euro, in doi ani, conspiraționistului Bogdan Dumitru, cunosc ...
-
Cum se ocupă un fotomodel din Dubai de cateringul din școlile din România. Firma cu legături în PSD care primește contracte de sute de milioane de euro
Firma Gab Pavolux SRL Buzau a semnat, in ultimii ani, zeci de contracte din fonduri publice pentru servicii de catering ...
-
Cumetria de la Hidroelectrica: Ministrul Energiei a cerut numirea finului și șefului său de cabinet într-o funcție de conducere
Acționarii Hidroelectrica se vor intruni pe 8 septembrie pentru a numi un nou membru in Consiliul de Supraveghere al com ...
-
Microbuze electrice, cumpărate la preț triplu din fonduri PNRR. Oameni-cheie din PNL, implicați în afacere
Înca un caz cu presupuse practici imorale și ilicite, pe bani europeni, uimește Romania: achiziții de microbuze el ...
-
Petreceri cu orgii din banii PNRR. Acuzații grave la adresa partidului aflat la putere, în Polonia
O inițiativa de transparența in ceea ce privește cheltuielile de recuperare economica post-Covid ale Poloniei, amanata d ...
-
George Simion are legături cu Ilan Șor. Mesajul găsit de Poliția din Republica Moldova în telefoanele rețelei proruse conduse de oligarhul fugar
Poliția din Republica Moldova a descoperit, in telefoanele unor coordonatori ai rețelei pro-ruse controlate de oligarhul ...
-
Numele Laurei Codruța Kovesi și al lui Florian Coldea, în centrul unui mare scandal în Grecia
Mare agitație produce un articol al deputatei Noii Democrații din Grecia, Sofia Voultepsi, prin care aceasta pare sa o v ...
-
Cum au dispărut datorii la stat de 113 milioane de euro ale grupului de firme cu cele mai puternice legături cu Rusia. ANAF invocă secretul fiscal, compania nu răspunde
Patru companii din holdingul Grup Servicii Petroliere (GSP), deținut de magnatul constanțean Gabriel Comanescu, nu mai a ...
-
Orgii, amante și avioane militare. Lumea secretă a elitei ruse
Noi relatari despre viața privata a unor membri ai elitei ruse aduc in atenție acuzații de comportament abuziv, relații ...
-
O teorie a conspiratiei? Seismul de aproape 9 grade Richter a fost provocat de SUA și a lovit principala bază de submarine nucleare a Marinei Ruse din Pacific
Teorie a conspiratiei sau nu, dar seismul de aproape 9 grade Richter din Kamcheatka a lovit principala baza de submarine ...
-
Cu stâlpul de 400kV călare peste strada Morii
La jumatatea anului trecut, satenii din Casa Veche ( comuna Olanu, județul Valcea ) au asistat la reparația unui stalp d ...
-
Ministrul Transporturilor e acuzat că a dat șpagă ca Anastasiu. Reacția lui Ciprian Șerban: "Totul a fost sub supravegherea autorităților!"
Ministrul Transporturilor, Ciprian Serban, ar fi dat, in trecut, ca om de afaceri, de sase ori mita reprezentantilor unu ...
-
După BNR suntem noi care te facem pe tine! Cât câștigă șefii, angajații obișnuiți și care este salariul net al guvernatorului Mugur Isărescu
Cel mai mare salariu din banca centrala a Romaniei este cel luat, fireste, de guvernatorul BNR, Mugur Isarescu. Cea mai ...
-
La scurtă vreme după anuntul că Franța va recunoaste statul palestinian, Mossad a atacat cibernetic si a publicat o imensa scurgere de informatii secrete frantuzesti
Pe 23 iulie 2025, un hacker necunoscut - sub pseudonimul „Neferpitou" - a publicat pe un forum de underground pest ...
-
JASON GROUP - O elita de oameni de stiinta se afla la originea Războiului tehnologic ultra-secret al SUA cu restul Lumii
JASON este un grup independent de oameni de știința de elita care consiliaza guvernul Statelor Unite in chestiuni științ ...
-
Manipularea băncilor centrale implicate de suveica Obama-Trump au dus bancnota Rezervei Federale în pragul dispariției și nimeni nu poate face nimic în această privință!
Se știe inca din vremea lui Thomas Jefferson ca monedele fiduciare și bancile centrale au intotdeauna același rezultat: ...
-
Lista contractelor de la stat de zeci de milioane de euro pentru Hildegard Brandl - partenera de viață a lui Dragoș Anastasiu
În ultimii cinci ani, firma Unith2B, deținuta de arhitecta Hildegard Brandl - partenera de viața a vicepremierului ...
-
George Simion și Marius Lulea au redirecționat milioane de lei primite de la stat în buzunarul unui apropiat - membru al AUR
Pe site-ul AUR scrie ca partidul a renunțat benevol la subvenția de la stat, dar in realitate partidul a primit milioane ...
-
Continuă telenovela marii delapidări de la Electrica Serv: A furat 900.000 de euro de la stat și i-a pierdut pe toți la pariuri. Dezvăluiri din dosarul fostei directoare
O femeie de 39 de ani, fosta directoare economica a Electrica Serv, companie de stat din domeniul energetic, a fost ares ...
comentarii
Adauga un comentariuAdauga comentariu