Acte normative abuzive bagă în criză aviația generală!
Postat la: 03.11.2021 | Scris de: ZIUA NEWS
La umbra pandemiei, crizei energetice și politice din ultima perioadă, laboratoarele "guvernului meu" prepară prin HG-uri, grozăvii legislative care scapă atenției publicului larg. Unele au urmări imediate, altele ne afectează pe termen îndelungat.
Nu știm ce efecte a avut scandalul avioanelor ușoare care au violat spațiul aerian al țării (și al NATO în același timp), burdușite cu țigări de contrabandă. Aeronave care nu au putut fi detectate de mecanismele de supraveghere pentru că zburau în spațiul aerian de clasă G.
Un document trimis către Ministerul Transporturilor și Infrastructurii (MTI) ne arată că, două ministere importante au produs HG nr. 859 din 11 august 2021 "pentru aprobarea procedurii de autorizare a zborurilor cu aeronave în spațiul aerian național", un act normativ făcut pe genunchi. Specialiștii spun că actul normativ limitează sever numărul de zboruri de clasă G de pe teritoriul țării.
Cele două ministere care au inițiat acest HG sunt Ministerul Apărării Naționale și MTI. Asociațiile de profil compuse, în general, din piloți cu experiență îndelungată la manșă, au semnalat problemele create de HG 859 în aviația generală și au catalogat noile reglementări drept abuzive. Nu au fost băgați în seamă.
Pe scurt, prin reglementările noului act normativ, cei care foloseau spațiul aerian de clasă G, respectiv spațiul de zbor unde traficul nu este dirijat de controlorii de trafic aerian, sunt obligați, fie să depună plan de zbor, fie să facă rezervare de spațiu aerian, de fiecare dată când își ridică aparatele de la sol.
Efectele negative care grevează activitatea aviației generale apar din cauza intrării în vigoare a prevederilor HG nr. 859 prevăzute la articolul 3 (l).
"Zborul unei aeronave civile cu pilot la bord în spațiul aerian național se consideră autorizat dacă aeronava este asigurată, după caz, conform legii, pentru daune produse terților și
a) pentru zborul respectiv operatorul aeronavei a depus un plan de zbor IFR sau VFR, în conformitate cu reglementările specifice; sau
b) aeronava este operată într-o porțiune de spațiu aerian rezervat pentru zborul respectiv, în conformitate cu reglementările specifice.
HG 859 se referă la aviația generală, mai precis la spațiul aerian de clasă G unde zboară aeronave ușoare, de la cele mai mici aeromodele, drone, parapante, deltaplane, până la cele cu masă maximă autorizată de 5700 kg.
Asociațiile de profil protestează
Până la emiterea hașgeului susmenționat, pentru aceste aeronave nu era necesară depunerea unui plan de zbor, pentru că în spațiul G nu se asigură servicii de control al traficului aerian. Noile prevederi au provocat reacții negative din partea piloților de aeronave ușoare. Am intrat în posesia adresei, înregistrată cu nr. 8/16.09.2021, trimisă în atenția Ministerului Transporturilor și Infrastructurii de către Asociația Aviația Ușoară care, prin vocea reprezentantului său, Girică Cristian, protesta împotriva prevederilor abuzive pe care le numește o "suprareglementare prin introducerea în România în baza HG 859/2021 a obligativității depunerii unui plan de zbor în spațiul aerian de clasă G, pentru situațiile în care regulamentul specific de aviație (UE) nr. 923/2012 nu prevede această obligativitate". Cu alte cuvinte, spune Girică, autoritățile române obligă operatorii civili de aeronave (persoane fizice și juridice) să depună un plan de zbor, pentru a primi sau nu avizul de zbor ( VFR sau IFR), în spațiul aerian național de tip G, contrar practicilor și regulamentelor UE (vezi documentele anexate).
Din răspunsul primit de redacția noastră din partea Ministerului Transporturilor și Infrastructurii reiese că și Asociația Română a Operatorilor Privați din Aviație ( AROPA ) a solicitat eliminarea obligativității depunerii unui plan de zbor pentru spațiul de clasă G, din HG 859/2021. Nici aceștia nu au avut succes.
În aviație, ca și în fotbal, nu poti face reguli stând doar în tribună
Specialiștii spun că aviația generală este acel segment al aviației civile unde piloții se formează, se califică și se perfecționează pe aeronave ultraușoare, aeronave foarte ușoare și aeronave ușoare, a căror greutate la decolare este între cîteva sute de kilograme și 5600 de kilograme. Acest segment al aviației civile cuprinde o mare varietate de aeronave, respectiv: parapante, motoparapante, deltaplane, motodeltaplane, planoare, motoplanoare, baloane cu aer cald, avioane de școală și acrobație. Prima etapă de formare a unui pilot de linie este făcută pe avioane ușoare sau foarte ușoare în cadrul aviației generale. Nivelul de pregătire dobândit în cadrul aviației generale este esențial în calificarea oricărui pilot de linie. De aici rezultă importanța crucială a acestui segment.
Ministerul Transporturilor ne-a comunicat că nota de fundamentare pe care se bazează HG 859 a fost inițiată de "Direcția Transport Aerian, fiind avizată de Direcția Afaceri Europene și Relații Internaționale, Direcția Economică și Direcția Avizare."
Așa cum am văzut în filmele artistice și documentarele despre accidentele din aviația civilă, într-o situație critică este foarte importantă experiența acumulată de piloții de linie în cadrul aviației generale. Cei cu care ne-am consultat referitor la modificările aduse de noul HG au o experiență vastă, activând în domeniu de zeci de ani. Au preferat să rămână în anonimat din pricini politice. Mulți dintre aceștia au fost piloți de linie care au zburat la începutul carierei pe aeronave ultraușoare, cu sau fără motor, pe planoare, pe avioane de școală și acrobație. Reprezetanții asociațiilor din domeniu spun că, nota de fundamentare înaintată de direcțiile de specialitate din cadrul MTI și MApN pare a fi făcută de persoane care nu au nici în clin nici în mânecă cu transportul aerian. Aceștia afirmă că "în aviație, ca și în fotbal, nu poti face reguli stând doar în tribună". Cu alte cuvinte, se pare că actul normativ a fost formulat defectuos și că persoanele care au redactat HG 859, ca și cei care l-au aprobat, nu au nicio legătură cu aviația generală.
Prevederi obligatorii care nu pot fi respectate
Primul aspect negativ al HG nr. 859 din 11 august 2021 se rezumă la o prevedere legală deosebit de dificil de respectat pentru anumite categorii de piloți care zboară cu aeronave ultraușoare, planoare, baloane cu aer cald, sau de cei care execută zboruri școală, care implică o durată scurtă și multe aterizări în aceeași zi și pe același aerodrom. Astfel, piloții de aeronave care își desfașoară activitatea preponderent în spațiu aerian de clasă G, respectiv spațiul de zbor unde traficul nu este dirijat de controlorii de trafic aerian, devin obligați, fie să depună plan de zbor, fie să facă rezervare de spațiu aerian. Planul de zbor este un formular ce trebuie depus la organul de trafic aerian care gestionează spatiul aerian de clasă G, înaintea executării fiecărui zbor cu aeronave motorizate sau fără motor. Planul de zbor conține mai multe cerințe, inclusiv o estimare privind ora și locul aterizării. Piloții aeronavelor fără motor nu pot estima ora și, deseori, nici locul aterizării, ceea ce implică încălcarea prevederilor actului normativ formulat defectuos, dar care prevede și sanctiuni în caz de nerespectare.
Se urmărește limitarea drastică a zborurilor de clasă G ?
Înainte de intrarea în vigoare a HG nr. 859/11 august 2021, zborul în spațiul de clasă G se considera aprobat după obținerea de către pilot, a unui număr de referință, prin telefon, de la o structură specializată a MApN. Acest număr era valabil pentru întreaga zi de zbor, după ce pilotul oferea operatorului MApN câteva informații cu privire la ruta sau locația unde urma să se execute zborul, înălțimea de zbor, tipul de aeronavă, înmatricularea/identificarea aeronavei și numele pilotului. Aprobarea zborului se obținea în numai câteva minute.
După intrarea în vigoare a actului normativ de care vorbim, autoritatea care primește planurile de zbor este ROMATSA, al cărei site se blocheaza aproape zilnic. Ca urmare, foarte multi piloți sunt obligați să zboare fără a obține în prealabil aprobarea de la ROMATSA. Pentru fiecare decolare, pilotul este obligat să depună plan de zbor. Într-o zi de zbor, cu aeronavele destinate activității de școală, motorizate sau nemotorizate, un pilot poate executa câteva zeci de decolări. Numărul foarte mare de zboruri pe care un pilot le poate face într-o zi duce la imposibilitatea practică de a respecta această prevedere, chestiune care limiteaza sever activitatea de zbor la nivel național, afectând profund activitatea acestor categorii de piloți, fără a aduce vreun beneficiu siguranței zborului sau supravegherii spațiului aerian național.
Eduard Ovidiu Ohanesian
DIN ACEEASI CATEGORIE...
-
O amantă de ministru a băgat o țară întreagă în rahat. La propriu și la figurat
Pentru cei care sunt inca sceptici vizavi de faptul ca un singur act marunt de corupție poate nenoroci o țara intreaga, ...
-
Dezvăluiri-bombă în WSJ - "Faceți bani, nu război": planul real al lui Trump și Putin pentru Ucraina
Trei oameni de afaceri puternici - doi americani și un rus - s-au aplecat asupra unui laptop in Miami Beach luna trecuta ...
-
Presa ucraineană: Mesajele americanilor pentru Zelenski cu percheziții la șeful lui de cabinet
SUA profita de perchezițiile din biroul șefului de cabinet al lui Vladimir Zelenski, Andrei Yermak, pentru a transmite u ...
-
Fraudă de milioane de euro cu fonduri europene alocate reabilitării unor clădiri din învățământ
Primaria municipiului Focșani a semnat in data de 15.04. 2022 Contractul de Finanțare pentru proiectul european „C ...
-
Secretul influenței lui Jeffrey Epstein: de ce milionarii și liderii lumii nu-i puteau spune 'nu'
A fost unul dintre momentele importante din Washington in 2019. Toate privirile erau indreptate spre fostul avocat al lu ...
-
Austeritatea Regimului BoloDan este impusă prin PNRR. Banii ajung să fie spălați prin Ucraina pentru mafia de la Bruxelles
Marionetele Bruxelles-ului de la noi din țara vand naivilor basme despre „necesitatea" taierilor salariale, taxelo ...
-
Ei plănuiesc în mod deliberat să ne omoare de foame. Și iată care e planul în mod explicit!
Motivul pentru care prețurile energiei și alimentelor sunt in creștere, iar aprovizionarea cu alimente devine din ce in ...
-
CJ Vrancea a balastat 4 drumuri comunale cu prețuri de autostradă, între 96,313 euro și 313,230 euro /km
"24. Aprobarea documentatiilor tehnico-economice la faza: Expertiza tehnica Documentatie de avizare a lucrarilro de int ...
-
Fiul lui Tudorel Toader, denunțat de studente pentru hărțuire sexuală. Una a cedat și a făcut sex de două ori cu profesorul după care s-a îmbătat o săptămână
Acuzații extrem de grave la adresa lui Alexandru Toader, lector la Facultatea de Drept a Universitații „Cuza" (UAI ...
-
Pactul Witkoff-Dimitriev: Ultimile dezvăluiri despre planul de pace din Ucraina elaborat direct în limba rusă și doar tradus în engleză
Un plan de pace controversat in 28 de puncte, elaborat in secret de oficiali americani apropiați de Donald Trump și omol ...
-
The Telegraph: Disperat de scandalul de corupție, Zelenski semnează contracte scandaloase de armament pe care Ucraina nu și le poate permite
Președintele Ucrainei, Volodimir Zelenski, pe fondul unui scandal masiv de corupție care ii implica pe susținatorii sai, ...
-
Consiliul de administrație de la o companie strategică a fost numit direct de ministrul Economiei Radu Miruță. Trei din cinci membri sunt oameni cu carnet de partid USR
Într-o postare din data de 28 iulie, Senatorul de Dolj Marian Vasile a facut urmatoarea declarație: „La Avio ...
-
Banca Națională a analizat peste 66.000 de produse și ne spune cum au transferat magazinele creșterea de TVA în coșul românilor
Majorarea Taxei pe Valoarea Adaugata s-a transmis in prețuri aproape integral, dar cu diferențe mari intre alimente și p ...
-
Manipularea pietei de capital: Trump a cumpărat acțiuni în valoare de peste 80 milioane dolari la companii care ar putea beneficia de pe urma deciziilor sale politice
Președintele american Donald Trump a achiziționat obligațiuni corporative in valoare de cel puțin 82 de milioane de dola ...
-
Cum era Ceaușescu să provoace un război cu URSS. Istoria secretă a unor planuri de invazie
Nicolae Ceaușescu a fost la un pas de a provoca un razboi intre Romania Socialista și Uniunea Sovietica. Și asta dupa ce ...
-
Cel mai monstruos scandal: Plata CASS la pensii ar putea fi neconstituțională!
Intrarea in vigoare a Legii nr. 141/2025 privind unele masuri fiscal-bugetare, la data de 28 iulie 2025, a reactivat una ...
-
Ingineria "Apartamentul": O judecătoare CCR a primit locuință de protocol după ce și-a donat casa si a zis ca n-are unde sa stea. Este fostă consilieră medaliată a lui Ionannis
Mihaela Ciochina, actual judecator la Curtea Constituționala a Romaniei, a donat singurul sau apartament din București i ...
-
Dosarul Epstein duce la Casa Albă: Donald Trump știa despre fete - se arată în mailuri scurse în spațiul public
Jeffrey Epstein, un infractor sexual condamnat a carui moarte prin sinucidere a generat o examinare intensa a persoanelo ...
-
Operațiunea "Midas" - cel mai mare scandal de corupție din Ucraina: Un ministru a pus la cale jaful de 100 de milioane de dolari
Herman Halushchenko, implicat intr-un scandal de corupție la compania nucleara de stat Energoatom, a fost suspendat din ...
-
Coșmarul pacienților de la spitalul din Târnăveni: legați, lăsați să moară și obligați să spele toaletele. Spitalul susține că „totul este în regulă"
Scene de coșmar intr-un spital de psihiatrie din Tarnaveni: pacienți legați, saltele murdare, decese și sinucideri. Toat ...
-
Lovitură de teatru la Chisinau! Sefii SPP Moldova si-au cerut demisiile. Unul dintre ei e fostul bodyguard al Maiei Sandu. Nevasta-sa de la PAS spune ca e vorba de ceva extrem de grav
Marti seara, presedinta Moldovei Maia Sandu a fost nevoita sa aprobe demisiile a doi sefi ai SPP, semnandu-le decretele ...
-
"Turism pentru lunetişti" în timpul războiului din Bosnia: Grupuri din Italia şi din alte ţări au plătit pentru a putea împuşca locuitori din Sarajevo pentru propriul amuzament
Grupuri de cetateni italieni si de alte nationalitati, asa-numiti „turisti lunetisti", sunt acuzati ca au particip ...
-
Atacurile ordonate de Donald Trump au ucis pescari și șoferi, nu lideri de cartel. O anchetă AP dezvăluie adevărul loviturilor SUA în Venezuela
Peste 70 de oameni au murit in urma operațiunilor militare americane din Venezuela, dar cei uciși nu erau lideri de cart ...
-
Calculele matematicianului ratat Grindeanu in privința ANAF și a Vămii: Noului șef al PSD i-a dat cu virgulă in privinta statului paralel!
Sorin Grindeanu - de profesie matematician ratat - se arata brusc interesat de ANAF si de Vama, prin declarațiile facute ...
-
Peste 120.000 de lei pentru N. Dan de la propunerea USR pentru Avocatul Poporului: ce relevă documentele
USR a propus-o pe jurista Roxana Rizoiu pentru funcția de Avocat al Poporului. Conform declarației de avere a președinte ...
-
Și dacă tarifele lui Trump sunt ilegale? - Analiza scenariilor pe plan internațional
Chiar daca Curtea Suprema ar anula tarifele impuse de Donald Trump anumitor țari, el are la dispoziție alte opțiuni lega ...
-
Salariile incredibile de la Avocatul Poporului: inclusiv șoferul ia spor pentru condiții grele de muncă. Cât câștigă Renate Weber, șefa cu mandatul expirat
De peste 30 de ani, instituțiile publice din Romania au devenit, adesea, centre de recompensare pentru persoane fidele p ...
-
Criză fără precedent la FBI: anchete blocate, informatori neplătiți și lipsă de fonduri pentru operațiuni, în plin blocaj al guvernului american
Cea de-a doua cea mai lunga inchidere a guvernului SUA din istorie lovește direct in activitatea Biroului Federal de Inv ...
-
Dosarul FBI "Artic Frost" a fost scos din sertar: Trump, Kirk și 160 de republicani au fost investigați din umbră în era Biden
Mai multe documente din dosarele FBI au fost publicate marți, 28 ocotmbrie, de catre Comisia Judiciara a Camerei Repreze ...
-
Alex Jones (Infowars): Populația globală a fost deja implantată în secret cu nanotehnologie autoreplicativă - VIDEO
Cunoscutul autor de "conspirații" a efectuat un interviu-bomba, care daca s-ar dovedi a fi real in cele ce afirma ar fi ...
comentarii
Adauga un comentariuAdauga comentariu