Incident grav cu o aeronava TAROM: "Pilotii stateau la taclale in carlinga!"
Postat la: 25.06.2021 | Scris de: ZIUA NEWS

Piloții stăteau la taclale și au spulberat balizele după ce au așezat greșit avionul la decolare, susține despre cursa TAROM București - Iași din 2016 un raport, publicat recent, al Autorității de Investigații și Analiză pentru Siguranța Aviației Civile (AIAS). În plină decolare, cu puțin timp înainte de desprindere, au sesizat ceva.
„ROT717 stopping". Cu acest anunț, transmis turnului de control de pe Aeroportul Henri Coandă pe 13 octombrie 2016 la ora 21:16:44, pilotul aeronavei TAROM YR-ATI de tip ATR-72, având la bord 38 de pasageri și 4 membri de echipaj, a oprit brusc decolarea. Cu doar câteva secunde înainte de a se desprinde de la sol. Întrebat de controlorii de trafic care este motivul, comandantul răspunde: „Vibrații la roata de bot". Avionul, care trebuia să ajungă la Iași și apoi la Chișinău, este tras pe dreapta, scriu cei de la "Libertatea" care au studiat raportul.
Autoritatea de Investigații și Analiză pentru Siguranța Aviației Civile (AIAS) demarează o anchetă, care a fost finalizată recent. Durata, aproape 5 ani, este una normală pentru acest gen de investigații. Raportul publicat pe site-ul AIAS pune într-o altă lumină incidentul produs pe pista de la Otopeni. Ancheta urmărește pas cu pas mișcările aeronavei. De la îmbarcarea călătorilor până la momentul în care avionul este din nou parcat. Au fost luate în calcul semnalele GPS, filmări, convorbirile cu turnul de control, dar și discuțiile purtate în cabina piloților.
Cauza vibrațiilor a fost descoperită de experți: „Incidentul grav s-a produs ca urmare a alinierii și a rulajului pentru decolare pe linia balizajului luminos marginal dreapta al pistei". Adică, în loc să plaseze avionul pentru decolare pe axa centrală, piloții l-au pus mai la dreapta, pe una dintre cele două liniile laterale, semnalizate de balize luminoase speciale. Experții notează că poziționarea navei pe pistă nu este verificată de controlorii de trafic, fiind treaba comandantului. Este strict responsabilitatea echipajului cu privire la modul în care va executa manevrele de intrare la pistă și aliniere în vederea decolării.
Raportul comisiei de anchetă:
- Condițiile meteorologice erau bune. Avionul se abate însă de la linia galbenă pe care ar fi trebuit să o urmeze. Ajunși pe pistă, piloții turează motoarele și cer 30 de secunde suplimentare, pentru avea o distanță suficientă față de avionul care decolase înainte. Accelerează, rulează aproximativ 700 de metri direct peste balize și se opresc în ultimul moment, sesizând o problemă.
- În momentul în care a renunțat să mai decoleze, aeronava atinsese viteza de 82 kt (knot), puțin peste 150 km/h, și lăsase în urmă șase balize distruse. După ce a încetinit, comandantul de zbor trage imediat avionul către axul central, degajează pista și parchează. Aeroportul Henri Coandă are două piste de decolare-aterizare paralele în lungime de 3.500 de metri.
- Inițial, piloții nu raportează nimic despre faptul că au rulat peste balize. Specialiștii spun însă că aceștia știau foarte bine de unde proveneau vibrațiile, un argument fiind aducerea aeronavei pe axul central imediat după încetinire. Concomitent cu anunțul pilotului privind abandonarea decolării, sistemul de securitate din turnul de control înregistrează o alarmă pentru lămpi defecte pe pistă. Se cere o verificare. Comandantul adjunct al aeroportului se deplasează pe pistă, dar nu observă nimic: „Totul normal". În intervalul orar 21:29:44 și 21:33:00 alte trei aeronave decolează de pe această pistă.
- CDT ADJ efectuează o vizualizare a aeronavei YR-ATI și constată că fuselajul ventral al aeronavei, în spatele jabei de bot, prezenta mai multe deformări în urma unor lovituri, unele dintre acestea cu străpungerea învelișului. El decide imediat închiderea pistei. În urma unui control amănunțit constată distrugerea a șase balize marginale.
- Echipa tehnică venită să controleze aeronava face următoarele constatări: deteriorări la anvelopa stânga față; urme de lovituri cu străpungeri în fuselajul ventral; cel puțin trei din cele șase pale ale elicei motorului din partea stângă prezentau urme de lovituri. Pe pistă au fost găsite ulterior resturi metalice și cioburi de sticlă.
- Pilotul comandant ar fi trebuit să raporteze controlorului de trafic aerian motivul real al întreruperii decolării, pentru a preveni expunerea următoarelor aeronave la riscul reprezentat de resturile balizelor de pe pistă.
- Pilot Comandant, 32 de ani (4.723 de ore de zbor); Copilot, 31 de ani (1.488 de ore de zbor)
- Comisia de investigație, cu sprijinul TAROM, a efectuat inclusiv o simulare „cu același tip de aeronavă, tot pe timp de noapte, pentru a putea evalua condițiile de iluminare a pistei și cum sunt percepute acestea din cockpit-ul aeronavei". Răspunsul l-au aflat însă din altă parte. Analizând înregistrările discuțiilor purtate în cockpit, anchetatorii au constatat că piloții erau prinși în conversații care nu aveau nicio legătură cu decolarea.
- Pe toată durata, de la pornirea motoarelor, a rulajului, alinierii pe pistă și până la momentul începerii rulajului pentru decolare, în cabina echipajului de zbor s-au înregistrat și alte convorbiri nerelevante pentru fazele critice ale zborului.
Raport AIAS:
Mai mult, un membru al echipajului de bord a fost prezent în cabină și după ce comandantul de zbor a transmis mesajul: „Cabin crew take your seat for take off". „După 37 secunde de la transmiterea acestui mesaj, o însoțitoare de bord a intrat în cockpit-ul avionului, desfășurându-se o discuție nerelevantă pentru faza zborului".
Anchetatorii au mai constatat și alte nereguli, precum nerespectarea unor mecanisme de verificare încrucișate, copilotul explicând că a stat tot timpul cu privirea în cabină. Iar comandantul de zbor, care are probleme de vedere, nu purta ochelarii. „Conform declarațiilor, pilotul comandant, care a executat rulajul aeronavei, nu purta ochelarii prevăzuți de licența medicală", notează anchetatorii. Printre factorii care au favorizat producerea incidentului experții mai menționează că se rula pe timp de noapte, că axul central nu era luminat și că „pragul" pentru intrarea pe pistă era decalat.
Concluziile comisiei sunt însă categorice în ceea ce privește responsabilitatea piloților în producerea acestui incident. „Neatenția echipajului" și „distragerea atenției echipajului în această fază a zborului" sunt considerate principalele cauze. În urma acestui incident grav, comisia de investigație nu face recomandări privind siguranța aviației civile.
AIAS nu cere nici sancțiuni și precizează că obiectivul anchetei este prevenirea producerii incidentelor. „Obiectivul investigației privind siguranța aviației civile este prevenirea producerii accidentelor și incidentelor, prin determinarea reală a cauzelor și împrejurărilor care au dus la producerea acestui eveniment şi stabilirea recomandărilor necesare pentru siguranța aviației civile și nu are ca scop de a găsi vinovați, responsabilități individuale sau colective", se precizează în raportul final întocmit de experții Autorității de Investigații și Analiză pentru Siguranța Aviației Civile.
DIN ACEEASI CATEGORIE...
-
Europa Liberă prezintă documentele "strict confidențiale" prin care Ciolacu, Iohannis & Ciucă au fost avertizați despre dezastrul bugetar al României si nu au facut nimic
Cei mai importanți oameni din statul roman știau inca din august 2024 ca Romania se indreapta catre un dezastru bugetar. ...
-
Stenograme din rechizitoriul DNA: Coldea e șeful cel mare al grupului infracțional organizat. "CĂTĂLINE! CĂTĂLINE, te rog eu frumos, mi-am luat-o în bot și mi-o iau!"
DNA il acuza pe fostul general SRI Florian Coldea de constituirea unui grup infracțional organizat, alaturi de un alt fo ...
-
Iata unde sunt banii despre care se vorbește ca sunt lipsă la buget. Bolojane, te bagi?!
E.ON Energie Romania SA: cifra de afaceri 13.725.371.052 lei, profit 0, pierdere 358.899.374 leiENEL Energie SA: cifra d ...
-
Ucrainienii abia mai rezistă. Putin vrea să cucerească urgent Odesa și să aibă graniță comună cu România si să înglobeze Transnistria
Vladimir Putin vrea sa cucereasca Odesa pentru a taia accesul Ucrainei la principalul sau port la Marea Neagra, a relata ...
-
Info Sud-Est: Containere ale flotei iraniene, aflată sub sancțiuni UE și SUA, ajung în Portul Constanța, în timp ce Autoritatea Vamală spune că nu știe ce mărfuri intră în țară
Dupa ce flota maritima a Iranului a intrat sub sancțiunile Uniunii Europene pentru ca transporta drone pentru Rusia, con ...
-
RepoterIs - La Facultatea de Mecanică, de la decan în jos toți sunt rude: soți și soții, tați și copii. Tablou de familie cu profesori, noră, nepoată, fiu
Cei mai importanți profesori ai Facultații de Mecanica din cadrul Universitații Tehnice lucreaza alaturi de rudele lor a ...
-
O analiză de excepție: Războaie diabolice declanșate de știri false. Reînarmarea este rodul propagandei pe fondul spălării pe creier a maselor
„Inima" Papei „sangereaza cand se gandește la Ucraina, la situația tragica și inumana din Gaza și la Orientu ...
-
Tucker Carlson dezvăluie complotul lui Rupert Murdoch de a-l înlătura pe Donald Trump
Fostul prezentator al Fox News, Tucker Carlson, a afirmat ca familia Murdoch a incercat sa-l recruteze pentru a candida ...
-
E prăpăd: Armata israeliană ascunde amploarea reală a pierderilor după violentele atacuri cu rachete hipersonice iraniene
Israelul a recunoscut ca a fost lovit de peste 50 de rachete trase de Iran si care au ucis 28 de persoane in cele 12 zil ...
-
Efectul Palantir: Armata SUA recrutează titani din Silicon Valley ca locotenenți-colonei. O nouă eră a fuziunii dintre tehnologie și armată
Într-o mișcare revoluționara care a provocat valuri atat in sectorul tehnologic, cat și in cel al apararii, Armata ...
-
Averile miniștrilor din Guvernul Bolojan. Care sunt cele mai bogate persoane din cabinet
Averile miniștrilor din Guvernul Bolojan variaza destul de mult. Daca unii au mai multe proprietați și conturi in banci, ...
-
Algoritmul Palantir a scos la iveală acuzația nucleară cheie care a declanșat războiul dintre Israel si Iran
Autor: Alastair Crooke Rezoluția Consiliului AIEA din 12 iunie 2025 privind „nerespectarea" obligațiilor Iranului ...
-
Arena haLeilor: Vicepremierul de cartel Dragoș Anastasiu in fruntea bucatelor puse pe masa interlopului Nicu Gheară
Firma vicepremierului Dragoș Anastasiu, cel care vrea sa reformeze statul ca in emisiunea "Arena Leilor" - unde a presta ...
-
Bani de mâncare de la stat și pentru cei cu salarii de peste 12.000 lei. Cine mai primeste indemnizatie de hrana si cât
Mii de bugetari, inclusiv cei cu salarii lunare de peste 10.000 de lei, continua sa incaseze lunar diferite sporuri de l ...
-
Escrocheriile penibile ale viitorului ministru al Economiei: Și-a „vândut"apartamentul din București ca să încaseze bani pentru chirie de la Parlament
Deputatul de Gorj, Radu Miruța, nominalizat de USR ministrul economiei și digitalizarii, are multe afaceri dubioase la a ...
-
SCENARIU PROBABIL POST-APOCALIPTIC: BUCUREȘTI DUPĂ UN ATAC NUCLEAR!
Context de declanșare: Pe fondul unui conflict regional escaladat (de exemplu, intre NATO și o putere eurasiatica), Bucu ...
-
Cum l-a păcălit Netanyahu pe Trump sa atace Iranul. A avut intr-adevar Mossad informatii ca iranienii muta activele nucleare si pun focoase pe rachetele hipersonice?!
Președintele american Donald Trump a anunțat, duminica dimineața, ca SUA a efectuat un „atac foarte reusit" impotr ...
-
STENOGRAME DNA - Cum se pensionau militarii cu șpagă la șeful secției de Neurochirurgie de la "Carol Davila": "Vrei să intri în comisie?"
Mai mulți militari ar fi dat șpagi șefului secției de Neurochirurgie de la Spitalul "Carol Davila", Marian Mitrica, pent ...
-
Directorul CFR Călători: "Am peste 11.000 de euro pe lună. Ce înseamnă angajat al statului? Trebuie să mor de foame?!"
Traian Preoteasa, directorul CFR Calatori, a fost intrebat intr-o conferinta de presa despre declaratia sa de avere si c ...
-
Scandal monstru pe Bulgaria: Politico acuză că guvernul de la Sofia a redus artificial inflația pentru a intra în zona euro
Politico publica o ancheta exploziva, acuzand ca Bulgaria, aproape de aderarea la zona euro, ar fi „manipulat" dat ...
-
Rusia și-a orientat strategia pentru a pune mâna pe România: "Rețeta nu e complicată, dar e pusă ingenios în practică"
Cercetator al Institutului de Istorie „Nicolae Iorga" al Academiei Romane și specializat in istoria fostei URSS și ...
-
LISTA integrală a celor aproape 100 de măsuri fiscale discutate de către partide pentru reducerea deficitului
Cele patru partide care vor sa formeze coaliția de guvernare au discutat o lista cu aproape 100 de masuri posibile pentr ...
-
Ritualuri satanice în Israel: Un imens scandal izbucneste sub pretextul respectării traditiilor religioase
Un recent raport de investigație realizat de Israel Hayom a dezvaluit un model de abuz sexual ritual și manipulare psiho ...
-
Să fie doar Teoria Conspiratiei?! „Opțiunea Samson" a Israelului include orașe americane si europene pe lista țintelor nucleare
O serie de documente publicate saptamana aceasta, obținute in urma unui atac cibernetic asupra serverelor serviciilor de ...
-
Vehiculele electrice colectează cantități uriașe de date, inclusiv informații psihologice, genetice și medicale
Un recent reportaj de investigație difuzat pe Channel 5 a explorat riscurile legate de securitatea datelor și confidenți ...
-
Prețul incompetenței: Mitul tarifelor mici la Hidroelectrica. Cât plătim de fapt pe energie față de restul tarilor din UE
Hidroelectrica este, potrivit prețurilor anunțate recent pentru contractele pe care le va semna cu consumatorii casnici ...
-
Zeci de parlamentari cu imobile în București și Ilfov primesc bani de chirie. Care sunt cele mai sonore nume
Zeci de parlamentari primesc bani de chirie deși au imobile in București sau Ilfov. Cei mai mulți dintre aceștia sunt de ...
-
Dezvaluiri explozive - Serviciile secrete iraniene despre șeful AIEA Rafael Gross : "Lucrează în cooperare cu Israelul!"
Serviciile de informații iraniene au anunțat ca dețin documente care arata ca șeful Agenției Internaționale pentru Energ ...
-
O ilegalitate imensa la AMEPIP: Cu o depăsire a termenului de doua luni, incompetentul Cătălin Hojda e (re)numit la conducerea interimară in ciuda Comisiei Europene
Premierul interimar al Romaniei, Catalin Predoiu, profita de haosul din tara si de faptul ca atentia opiniei publice e c ...
-
Mafia lui Burduja stie cum sa SAPE statul! O operatiune de 132 de milioane de euro din bani publici
Scenariul de coșmar al corupției sistemice se rescrie in sectorul energetic. Protagoniști: SAPE S.A., doua SRL-uri-fanto ...
comentarii
Adauga un comentariuAdauga comentariu