Secretul murdar al energiei curate. Războiul marilor puteri pe țara bogată în metale folosite la mașinile electrice
Postat la: 02.07.2022 | Scris de: ZIUA NEWS
În iunie, Parlamentul European a votat pentru interzicerea efectivă a vânzării de mașini noi care folosesc benzină sau motorină până în 2035. Dacă decizia va fi aprobată de Uniunea Europeană, această mișcare ar revoluționa a treia piață auto din lume după China și Statele Unite și ar grăbi transformarea globală a întregii industrii auto la tehnologia bateriilor.
Ce nu au menționat parlamentarii: lumea nu poate extrage și rafina cantitățile uriașe de minerale care intră în baterii - litiu, nichel, cobalt, mangan, paladiu și altele - la o scară potrivită pentru această tranziție rapidă la vehiculele electrice. Secretul murdar al revoluției verzi este foamea sa nesățioasă de resurse din Africa și din alte părți care sunt produse folosind unele dintre cele mai murdare tehnologii din lume. Mai mult, trecerea accelerată la baterii amenință acum să reproducă una dintre cele mai distructive dinamici din istoria economică globală: extracția sistematică a mărfurilor brute din sudul global într-un mod care a făcut țările dezvoltate neînchipuit de bogate, lăsând în același timp o urmă de degradare a mediului, încălcări ale drepturilor omului și subdezvoltare semipermanentă în toată lumea în curs de dezvoltare.
Unele țări încearcă să contracareze această tendință și să obțină o cotă mai mare din bogățiile din tranziția energetică. Indonezia, de exemplu, a introdus o interdicție privind exportul de minereu brut de nichel în 2020, forțând efectiv companiile străine să își mute procesarea de nichel în Indonezia. Dar mulți economiști se întreabă dacă astfel de interdicții stimulează de fapt dezvoltarea. Pe o piață globală competitivă, astfel de inițiative sunt adesea împiedicate de lipsa competențelor locale și a rețelelor logistice. Bolivia a încercat în mod similar să adauge valoare rezervelor sale de litiu, cu rezultate slabe până acum.
Dar nu este vorba doar despre economie. Pe măsură ce metalele bateriilor capătă o semnificație strategică în multe privințe similară cu rolul central jucat de mult timp de petrol, va fi foarte greu pentru țările în curs de dezvoltare cu resurse semnificative să-și împiedice traiectoria de dezvoltare deturnată de geopolitică. Nicio țară nu ilustrează această problemă mai bine decât Republica Democrată Congo, care controlează cele mai mari rezerve cunoscute de cobalt din lume - un metal care a apărut ca o cheie pentru tranziția ecologică, nu în ultimul rând pentru că bateriile EV (vehicule electrice) produse cu cobalt tind să permită distanțe mai lungi de condus între încărcări.
Aici intervine China, al cărei guvern a identificat bateriile EV și lanțurile lor de aprovizionare ca o nișă industrială strategică de la început. În 2016, când prețul cobaltului era relativ scăzut, Beijingul a mers la cumpărături. Gigantul minier China Molybdenum a cumpărat una dintre cele mai mari mine de cobalt din lume, Tenke Fungurume, situată în sud-estul statului Congo, de la compania americană Freeport-McMoRan. Astăzi, companiile chineze controlează 60% din rezervele globale de cobalt și 80% din capacitatea mondială de rafinare a cobaltului, ceea ce a ajutat China să-și asigure un avans semnificativ ca producător de baterii pentru vehicule electrice. O singură companie chineză, CATL, controlează o treime din întreaga piață globală a bateriilor, scrie Foreign Policy.
Viziunea Chinei asupra bateriilor ca parte a planificării sale industriale strategice a stârnit anxietate în Statele Unite. În mai, administrația Biden a anunțat un plan de trei miliarde de dolari pentru a spori producția internă de baterii EV. Dar ca să smulgă o parte mai mare a lanțului de aprovizionare cu baterii din China pentru a reuși, producătorii americani vor avea nevoie și de un acces mai mare la minerale precum cobaltul. Acest lucru a plasat Congo - și activitățile chineze acolo - în agenda Washingtonului.
Congo nu este o țară africană obișnuită. Fiind aproximativ de dimensiunea Europei de Vest, Congo și resursele sale vaste sunt în multe privințe cheie pentru averea economică a întregului continent african. Orice partener care se gândește la bogăția minerală a Congo-ului ar trebui să depășească aceleași obstacole care împiedică continentul în ansamblu. Ca urmare a dimensiunii vaste a țării, a poziției practic fără ieșire la mare în centrul Africii și a accesului slab la nodurile de transport, orice dezvoltare sistematică a resurselor Congo-ului ar radia către țările vecine și ar crea precedente, bune și rele, pentru restul continentului.
O problemă cheie este infrastructura transfrontalieră, cum ar fi căile ferate și accesul la porturile maritime. Aceasta nu este doar o condiție prealabilă pentru aducerea pe piață a resurselor bateriei. Lipsa infrastructurii transfrontaliere în cea mai mare parte a Africii înseamnă, de asemenea, că eforturile de integrare a economiilor continentului nu au demarat niciodată cu adevărat, chiar dacă Zona Africană Continentală de Liber Schimb, creată în 2018, este cea mai mare zonă de liber schimb din lume, cel puțin pe hârtie, cuprinzând 43 de state. Aici, China este mult înainte, cu infrastructura feroviară și portuară finanțată și construită de entități chineze, transformând logistica africană. În 2019, Centrul pentru Studii Strategice și Internaționale a estimat că 46 de porturi din Africa subsahariană au fost construite, extinse sau operate de entități chineze.
Combinația dintre infrastructura feroviară și portuară este potențial puternică. De exemplu, portul Lobito din Oceanul Atlantic din Angola a fost recent conectat printr-o linie feroviară de 1.300 de kilometri la granița de sud a Congo-ului. Mai multe țări din Africa de Est concurează, de asemenea, pentru finanțare pentru a-și conecta porturile din Oceanul Indian la estul Congo-ului. Dar, pe măsură ce diverse entități chineze cu diverse interese comerciale și politice se concentrează pe conectarea zonelor producătoare de resurse la mare pentru a fi expediate în China, ele ajung, la un nivel mai larg, să reproducă economia de extracție a resurselor din epoca colonială - o situație care pune o țară precum Congo în riscul să rămână blocată într-o perpetuă subdezvoltare. Viziunea mai plină de speranță este că, odată implementată, infrastructura transfrontalieră va deschide opțiuni alternative de dezvoltare, cum ar fi stimularea comerțului intra-african și a producției locale.
Minerii chinezi au fost acuzați că au înrăutățit ceea ce erau deja standarde scăzute de muncă și de mediu și există dovezi ample de practici proaste în rândul entităților chineze din Congo. De asemenea, companiile chineze au întârziat în executarea proiectelor de infrastructură promise, care făceau parte din tranzacțiile majore cu minerale, dar care nu au legătură directă cu economia de extracție, cum ar fi școli, spitale și alte infrastructuri sociale.
Unii văd acest lucru ca o oportunitate pentru companiile occidentale de a-și înlocui concurenții chinezi prin încheierea de acorduri cu Congo, care se concentrează mai mult pe dezvoltare. În ultimii câțiva ani, delegații comune ale oficialilor guvernamentali americani și directorilor corporativi, precum și grupuri europene, au vizitat Congo, dar au existat puține anunțuri publice privind acorduri de cooperare concrete.
Dar chiar dacă Beijingul s-ar confrunta cu o concurență mai mare pentru favorurile Congo-ului, aceasta nu este o garanție că tranziția energetică nu va declanșa o altă luptă pentru resursele africane, cu puține beneficii pentru majoritatea africanilor. Asta pentru că Occidentul nu a fost în mod demonstrabil mai bun decât China. Giganții occidentali care își desfășoară activitatea în Congo, cum ar fi compania elvețiană de minerit și comerț cu mărfuri Glencore, au un istoric lung și continuu de încălcări ale drepturilor omului și de corupție. O privire rapidă asupra istoriei occidentale din Congo - de la oribila domnie colonială a Belgiei până la sprijinul SUA pentru regimul notoriu de brutal și corupt al lui Mobutu Sese Seko - face dificilă descrierea investitorilor chinezi drept negativă în mod absolut, printre actorii străini care operează în Congo.
În orice caz, China și Occidentul trag de aceleași sfori: în 2018, China Molybdenum și-a unit forțele cu companii occidentale precum Glencore și Ivanhoe Mines pentru a se opune unui nou cod minier care a crescut cota guvernului congolez din redevențele miniere. Lupta care a urmat între guvern și companii a inclus o oprire temporară a operațiunilor China Molybdenum. Dar compania are aliați puternici în cadrul guvernului care complică orice eforturi de reformare a sectorului minier al țării - dacă acesta este într-adevăr scopul guvernului, deoarece politica congoleză este foarte coruptă.
Dar chiar dacă concurența dintre SUA și China ar putea crește influența Congo-ului, poate fi dificil să se intereseze mai multe companii americane de Congo. Cu investitorii din ce în ce mai concentrați pe conformitatea cu standardele de mediu, sociale și de guvernanță, multe companii nu doresc să facă afaceri într-o țară notoriu coruptă precum Congo. Există, de asemenea, constrângeri legale, cum ar fi Legea privind practicile de corupție în străinătate, care nu are echivalent în China.
Discursul de la Washington încadrează adesea problema ca și cum prosperitatea viitoare a Africii depinde de alegerea partenerilor, Statele Unite fiind prezentate ca actorul mai responsabil din punct de vedere ecologic, mai transparent și mai orientat spre dezvoltare.
În realitate, Statele Unite și China pot fi mult mai aproape una de cealaltă decât arată această narațiune. Ambele sunt concentrate pe extragerea minereului brut și, de preferință, pe rafinarea lui acasă. Deși ar putea localiza mai multă capacitate de rafinare în Congo - lăsând astfel africanilor o cotă mai mare din profiturile minerale - acest lucru nu ar fi nici pe departe ceea ce este nevoie pentru ca Africa să devină prosperă din bogăția sa minerală. Întreaga logică a cursei metalelor bateriilor este de a asigura prosperitatea națională acasă, nu în Africa. Sfântul Graal al dezvoltării economice a Africii este construirea propriei baze de producție - dacă este necesar, cu transferul forțat al proprietății intelectuale, astfel încât companiile nu numai să extragă și să rafineze metale, ci să relocalizeze întregul lanț de aprovizionare cu baterii.
Pentru ca sudul global să beneficieze de fapt într-un mod larg și cuprinzător de pe urma vastei sale bogății minerale - resurse care au devenit existențiale pentru politica climatică - ar fi nevoie de schimbări atât de covârșitoare în lanțurile globale de aprovizionare și relațiile economice, încât acestea tind să nu fie articulate deloc.
DIN ACEEASI CATEGORIE...
-
O amantă de ministru a băgat o țară întreagă în rahat. La propriu și la figurat
Pentru cei care sunt inca sceptici vizavi de faptul ca un singur act marunt de corupție poate nenoroci o țara intreaga, ...
-
Dezvăluiri-bombă în WSJ - "Faceți bani, nu război": planul real al lui Trump și Putin pentru Ucraina
Trei oameni de afaceri puternici - doi americani și un rus - s-au aplecat asupra unui laptop in Miami Beach luna trecuta ...
-
Presa ucraineană: Mesajele americanilor pentru Zelenski cu percheziții la șeful lui de cabinet
SUA profita de perchezițiile din biroul șefului de cabinet al lui Vladimir Zelenski, Andrei Yermak, pentru a transmite u ...
-
Fraudă de milioane de euro cu fonduri europene alocate reabilitării unor clădiri din învățământ
Primaria municipiului Focșani a semnat in data de 15.04. 2022 Contractul de Finanțare pentru proiectul european „C ...
-
Secretul influenței lui Jeffrey Epstein: de ce milionarii și liderii lumii nu-i puteau spune 'nu'
A fost unul dintre momentele importante din Washington in 2019. Toate privirile erau indreptate spre fostul avocat al lu ...
-
Austeritatea Regimului BoloDan este impusă prin PNRR. Banii ajung să fie spălați prin Ucraina pentru mafia de la Bruxelles
Marionetele Bruxelles-ului de la noi din țara vand naivilor basme despre „necesitatea" taierilor salariale, taxelo ...
-
Ei plănuiesc în mod deliberat să ne omoare de foame. Și iată care e planul în mod explicit!
Motivul pentru care prețurile energiei și alimentelor sunt in creștere, iar aprovizionarea cu alimente devine din ce in ...
-
CJ Vrancea a balastat 4 drumuri comunale cu prețuri de autostradă, între 96,313 euro și 313,230 euro /km
"24. Aprobarea documentatiilor tehnico-economice la faza: Expertiza tehnica Documentatie de avizare a lucrarilro de int ...
-
Fiul lui Tudorel Toader, denunțat de studente pentru hărțuire sexuală. Una a cedat și a făcut sex de două ori cu profesorul după care s-a îmbătat o săptămână
Acuzații extrem de grave la adresa lui Alexandru Toader, lector la Facultatea de Drept a Universitații „Cuza" (UAI ...
-
Pactul Witkoff-Dimitriev: Ultimile dezvăluiri despre planul de pace din Ucraina elaborat direct în limba rusă și doar tradus în engleză
Un plan de pace controversat in 28 de puncte, elaborat in secret de oficiali americani apropiați de Donald Trump și omol ...
-
The Telegraph: Disperat de scandalul de corupție, Zelenski semnează contracte scandaloase de armament pe care Ucraina nu și le poate permite
Președintele Ucrainei, Volodimir Zelenski, pe fondul unui scandal masiv de corupție care ii implica pe susținatorii sai, ...
-
Consiliul de administrație de la o companie strategică a fost numit direct de ministrul Economiei Radu Miruță. Trei din cinci membri sunt oameni cu carnet de partid USR
Într-o postare din data de 28 iulie, Senatorul de Dolj Marian Vasile a facut urmatoarea declarație: „La Avio ...
-
Banca Națională a analizat peste 66.000 de produse și ne spune cum au transferat magazinele creșterea de TVA în coșul românilor
Majorarea Taxei pe Valoarea Adaugata s-a transmis in prețuri aproape integral, dar cu diferențe mari intre alimente și p ...
-
Manipularea pietei de capital: Trump a cumpărat acțiuni în valoare de peste 80 milioane dolari la companii care ar putea beneficia de pe urma deciziilor sale politice
Președintele american Donald Trump a achiziționat obligațiuni corporative in valoare de cel puțin 82 de milioane de dola ...
-
Cum era Ceaușescu să provoace un război cu URSS. Istoria secretă a unor planuri de invazie
Nicolae Ceaușescu a fost la un pas de a provoca un razboi intre Romania Socialista și Uniunea Sovietica. Și asta dupa ce ...
-
Cel mai monstruos scandal: Plata CASS la pensii ar putea fi neconstituțională!
Intrarea in vigoare a Legii nr. 141/2025 privind unele masuri fiscal-bugetare, la data de 28 iulie 2025, a reactivat una ...
-
Ingineria "Apartamentul": O judecătoare CCR a primit locuință de protocol după ce și-a donat casa si a zis ca n-are unde sa stea. Este fostă consilieră medaliată a lui Ionannis
Mihaela Ciochina, actual judecator la Curtea Constituționala a Romaniei, a donat singurul sau apartament din București i ...
-
Dosarul Epstein duce la Casa Albă: Donald Trump știa despre fete - se arată în mailuri scurse în spațiul public
Jeffrey Epstein, un infractor sexual condamnat a carui moarte prin sinucidere a generat o examinare intensa a persoanelo ...
-
Operațiunea "Midas" - cel mai mare scandal de corupție din Ucraina: Un ministru a pus la cale jaful de 100 de milioane de dolari
Herman Halushchenko, implicat intr-un scandal de corupție la compania nucleara de stat Energoatom, a fost suspendat din ...
-
Coșmarul pacienților de la spitalul din Târnăveni: legați, lăsați să moară și obligați să spele toaletele. Spitalul susține că „totul este în regulă"
Scene de coșmar intr-un spital de psihiatrie din Tarnaveni: pacienți legați, saltele murdare, decese și sinucideri. Toat ...
-
Lovitură de teatru la Chisinau! Sefii SPP Moldova si-au cerut demisiile. Unul dintre ei e fostul bodyguard al Maiei Sandu. Nevasta-sa de la PAS spune ca e vorba de ceva extrem de grav
Marti seara, presedinta Moldovei Maia Sandu a fost nevoita sa aprobe demisiile a doi sefi ai SPP, semnandu-le decretele ...
-
"Turism pentru lunetişti" în timpul războiului din Bosnia: Grupuri din Italia şi din alte ţări au plătit pentru a putea împuşca locuitori din Sarajevo pentru propriul amuzament
Grupuri de cetateni italieni si de alte nationalitati, asa-numiti „turisti lunetisti", sunt acuzati ca au particip ...
-
Atacurile ordonate de Donald Trump au ucis pescari și șoferi, nu lideri de cartel. O anchetă AP dezvăluie adevărul loviturilor SUA în Venezuela
Peste 70 de oameni au murit in urma operațiunilor militare americane din Venezuela, dar cei uciși nu erau lideri de cart ...
-
Calculele matematicianului ratat Grindeanu in privința ANAF și a Vămii: Noului șef al PSD i-a dat cu virgulă in privinta statului paralel!
Sorin Grindeanu - de profesie matematician ratat - se arata brusc interesat de ANAF si de Vama, prin declarațiile facute ...
-
Peste 120.000 de lei pentru N. Dan de la propunerea USR pentru Avocatul Poporului: ce relevă documentele
USR a propus-o pe jurista Roxana Rizoiu pentru funcția de Avocat al Poporului. Conform declarației de avere a președinte ...
-
Și dacă tarifele lui Trump sunt ilegale? - Analiza scenariilor pe plan internațional
Chiar daca Curtea Suprema ar anula tarifele impuse de Donald Trump anumitor țari, el are la dispoziție alte opțiuni lega ...
-
Salariile incredibile de la Avocatul Poporului: inclusiv șoferul ia spor pentru condiții grele de muncă. Cât câștigă Renate Weber, șefa cu mandatul expirat
De peste 30 de ani, instituțiile publice din Romania au devenit, adesea, centre de recompensare pentru persoane fidele p ...
-
Criză fără precedent la FBI: anchete blocate, informatori neplătiți și lipsă de fonduri pentru operațiuni, în plin blocaj al guvernului american
Cea de-a doua cea mai lunga inchidere a guvernului SUA din istorie lovește direct in activitatea Biroului Federal de Inv ...
-
Dosarul FBI "Artic Frost" a fost scos din sertar: Trump, Kirk și 160 de republicani au fost investigați din umbră în era Biden
Mai multe documente din dosarele FBI au fost publicate marți, 28 ocotmbrie, de catre Comisia Judiciara a Camerei Repreze ...
-
Alex Jones (Infowars): Populația globală a fost deja implantată în secret cu nanotehnologie autoreplicativă - VIDEO
Cunoscutul autor de "conspirații" a efectuat un interviu-bomba, care daca s-ar dovedi a fi real in cele ce afirma ar fi ...
comentarii
Adauga un comentariuAdauga comentariu