URSULAGATE: de ce von der Leyen dăunează grav intereselor financiare ale UE
Postat la: 07.10.2022 | Scris de: ZIUA NEWS

Se conturează o certitudine: Ursula von der Leyen, președintele Comisiei, a prejudiciat grav interesele financiare ale Uniunii, procedând la o achiziție masivă, în condiții obiectiv îndoielnice, de vaccinuri Pfizer în valoare de peste 2,4 miliarde de doze.
Dosarul este din ce în ce mai mare și arată din ce în ce mai indubitabil că Ursula von der Leyen a prejudiciat grav interesele financiare ale Uniunii Europene, și mai ales ale contribuabililor săi, cheltuind peste 70 de miliarde de euro pentru a cumpăra, printre altele, vaccinuri Pfizer, în afara procedurilor transparente pe care le presupune acest tip de contract. Reproșul nu se referă la urgența cu care au fost atribuite contractele (deoarece, în cazul unei pandemii, este acceptabil ca procedurile accelerate să fie puse în aplicare), ci la opacitatea suspectă a procedurii în sine, scrie Le Courrier des Strateges.
În primul rând, și contrar unei legende persistente, Comisia nu a acționat cu siguranță în grabă, ci dimpotrivă, cu întârziere, pentru a achiziționa loturi de vaccinuri împotriva COVID. După cum subliniază Curtea de Conturi a UE în raportul său ad-hoc, procesul de achiziții publice în Europa a început târziu în comparație cu alte țări occidentale (pagina 18). Regatul Unit și-a lansat procesul de achiziții publice prin înființarea unui grup operativ la 17 aprilie 2020, iar Statele Unite la 15 mai 2020.
Cu toate acestea, deși o foaie de parcurs pentru achiziția comună de vaccinuri a fost prezentată la 17 aprilie 2020 de către președintele Comisiei și președintele Consiliului, Comisia Europeană nu și-a înființat comitetul director pentru achiziția de vaccinuri decât la 18 iunie 2020, la două luni după Marea Britanie. Această întârziere semnificativă a procesului de achiziții publice, indiferent de modificările de reglementare care trebuiau adoptate în paralel pentru a permite o achiziție în grup de către Comisie, a adus atingere intereselor economice ale Uniunii.
Înființarea unui comitet director care să supravegheze achiziționarea centralizată a vaccinurilor este în mod clar problematică. După cum observă Curtea de Conturi Europeană la pagina 21 din raportul de audit citat mai sus:
"Reprezentanții numiți în comitetul director nu au fost obligați să îndeplinească nicio condiție prealabilă sau cerință în ceea ce privește domeniul lor de expertiză, existând riscul ca entitatea însărcinată cu supravegherea achizițiilor de vaccinuri să nu aibă competențele și experiența necesare pentru a face față complexității achizițiilor pentru furnizarea de vaccinuri."
Încredințarea gestionării unui contract fără precedent de achiziție de vaccinuri, în valoare de peste 70 de miliarde de euro, unor persoane total lipsite de experiență ne pare a fi un caz de incompetență culpabilă și o încălcare gravă a intereselor financiare ale UE. Managementul defectuos ulterior poate fi explicat în mare măsură prin această alegere inițială în conducerea procedurii.
Această dispoziție a fost inclusă într-o anexă la o decizie a Comisiei. Deoarece componența Comitetului director este rezultatul unei decizii exprese a Comisiei, este responsabilitatea personală a președintelui Comisiei care este implicat în această chestiune. În plus, după cum observă Curtea de Conturi Europeană, Comisia Europeană nu a inclus experți în logistică în procesul de negociere și de achiziție a vaccinurilor, spre deosebire de Regatul Unit sau de SUA (pagina 22).
Echipele de achiziții înființate de SUA și Regatul Unit au inclus experți în lanțul de aprovizionare și logistică. Comisia nu a luat în considerare ce competențe erau necesare în echipa comună de negociere înainte de a lansa procesul de achiziții publice. Această alegere greșită a afectat profund calitatea aprovizionării cu vaccinuri a statelor membre, din nou pe cheltuiala contribuabililor UE.
După cum continuă să sublinieze Curtea de Conturi Europeană (pagina 23), comitetul director nu a stabilit niciodată obiective clare pentru echipa comună de negociere. Prin urmare, membrii echipei comune de negociere au fost cei care au stabilit singuri obiectivul și valorile-țintă ale achiziției publice, fără a avea o direcție clară.
Această lipsă de claritate subliniază vina personală a președintelui Comisiei, care a preluat târziu dosarul vaccinurilor și l-a tratat la întâmplare, fără a se asigura că cheltuielile de 70 de miliarde de euro vor fi în conformitate cu orientări și obiective clare și în conformitate cu opțiunile politice ale statelor membre. Negocierile europene privind vaccinurile s-au desfășurat, de fapt, într-o adevărată ceață. În cele din urmă, Curtea de Conturi Europeană (pagina 24) subliniază că achizițiile de vaccinuri au fost validate în cele din urmă fără date științifice solide:
"Acordul dintre Comisie și statele membre (a se vedea punctul 25) a specificat că, înainte de a lua decizii, Comisia va solicita consultanță din partea unor oameni de știință independenți, atât în ceea ce privește progresul dezvoltării, cât și în ceea ce privește datele disponibile privind calitatea, siguranța și eficacitatea vaccinurilor candidate. Comisia a primit consultanță din partea experților științifici, dar, din cauza lipsei de date solide, comitetul director a trebuit să ia decizii înainte de a fi disponibile date științifice clare.
Această recunoaștere a unei decizii oarbe ilustrează lipsa totală de seriozitate științifică a strategiei europene în materie de vaccinuri. De fapt, Europa a achiziționat masiv vaccinuri fără să știe nimic despre calitatea, siguranța sau eficiența acestora. Și în acest caz, această asumare de riscuri este o greșeală din partea președintelui Comisiei. Amatorismul și graba dezordonată descrise mai sus nu sunt nimic în comparație cu procesul de achiziții publice în sine, care a înlocuit licitațiile de reglementare ale UE.
După cum arată Curtea de Conturi Europeană în raportul citat în continuare în acest rezumat (pagina 26), licitația accelerată s-a dovedit a fi superfluă, deoarece achizițiile de vaccinuri au fost "blocate" în cadrul unor reuniuni private pregătitoare: În primul rând, producătorii de vaccinuri candidate și echipa comună de negociere au convenit asupra elementelor-cheie ale viitoarelor contracte (inclusiv prețurile, cantitățile și răspunderea) în timpul negocierilor preliminare. Abia după ce aceste elemente au fost convenite, licitația a fost lansată, după cum reiese din timpul scurt dintre licitație și termenul limită de depunere a documentelor de licitație (10 zile).
Cu alte cuvinte, echipa de negociere, în principiu supravegheată de comitetul director, a negociat direct cu producătorii tarifele și cantitățile care urmau să fie furnizate, înainte de a fi lansată o invitație pur formală la licitație. Curtea de Conturi subliniază că, în cadrul licitației, Comisia nu a profitat de ocazia de a examina capacitățile de producție ale fiecărui candidat. Practic, licitația a servit doar pentru a îmbrăca ceea ce fusese încheiat anterior în cadrul unor negocieri bilaterale, fără nicio logică economică.
În timp ce, în noiembrie 2020, Regatul Unit semnase cinci contracte de achiziție în avans cu clauze de "națiune cea mai favorizată" (în sensul că aceste contracte prevedeau livrarea prioritară către Regatul Unit), negocierile preliminare dintre Comisia Europeană și Pfizer au început... abia în aprilie 2021 (pagina 33 din raportul Curții de Conturi a UE). Contractul final a fost semnat abia la 19 mai 2021.
Din nou, această întârziere a negocierilor, imputabilă președintelui Comisiei, ilustrează utilizarea abuzivă a banilor publici de către Comisia Europeană. Curtea de Conturi Europeană subliniază că negocierile preliminare cu Pfizer au fost conduse personal de către președintele Comisiei (pagina 33 din raportul citat).
În martie 2021, președintele Comisiei a purtat negocierile preliminare pentru un contract cu Pfizer/BioNTech. Acesta este singurul contract pentru care echipa comună de negociere nu a fost implicată în această etapă a negocierilor, contrar deciziei Comisiei privind achiziția de vaccinuri COVID-19. Curtea de Conturi Europeană nu ar putea fi mai clară: cu încălcarea completă a dreptului comunitar, președintele Comisiei s-a substituit echipei comune de negociere create prin decizia Comisiei pe care am menționat-o deja, pentru a încheia contractul într-o relație directă absolut opacă.
Curtea reamintește că acest contract este cel mai mare semnat vreodată de Comisia Europeană. Ne putem întreba despre opacitatea totală a acestei proceduri, având în vedere importanța deosebită a sumelor în joc.
Alte elemente factuale alimentează convingerea fermă că această procedură anormală și opacă constituie cel mai grav prejudiciu financiar cauzat Uniunii de către președintele Comisiei. Într-adevăr, Ursula von der Leyen a refuzat, în acest stadiu, să dea curs solicitărilor Curții de Conturi cu privire la conținutul schimburilor sale cu Pfizer în timpul acestor negocieri preliminare.
Am solicitat Comisiei să ne furnizeze informații cu privire la negocierile preliminare ale acestui contract (experții științifici consultați și sfaturile primite, calendarul negocierilor, procesele-verbale ale discuțiilor și detalii privind termenii conveniți). Solicitarea noastră nu a fost urmărită. Această remarcă de la pagina 33 din raport se adaugă la reamintirea sesizării făcute de Ombudsmanul European, căruia Ursula von der Leyen a refuzat să transmită mesajele schimbate cu Pfizer înainte de aceste negocieri preliminare.
Această negociere secretă între președintele Comisiei și Pfizer, pentru un contract colosal, pune în pericol interesele financiare ale Uniunii, în măsura în care rezultatul acestei încălcări clare a dreptului comunitar este de a face Uniunea dependentă de un furnizor cvasi-monopolist începând cu 2022, ceea ce este contrar principiului liberului acces la piață care stă la baza însăși a Uniunii. Curtea de Conturi Europeană însăși afirmă acest lucru (pagina 36 din raportul citat):
"Portofoliul de vaccinuri a evoluat și va include o proporție considerabilă de vaccinuri cu ARNm până la sfârșitul anului 2023, în principal datorită contractului cu Pfizer/BioNTech pentru 900 de milioane de doze (cu încă 900 de milioane de doze ca opțiune)". Comisia ne-a informat că decizia de a se baza pe această societate a fost motivată de capacitatea acesteia de a aproviziona UE în mod fiabil. Explicația dată aici pare extrem de sumară, având în vedere opacitatea generală a negocierilor, așa cum a fost descrisă mai sus. Această opacitate este principalul indiciu al suspiciunii care planează asupra legalității negocierilor.
Per ansamblu, interesele financiare ale Uniunii par a fi grav compromise de libertățile procedurale pe care președintele Comisiei și le-a permis în ceea ce privește propriile decizii. În timp ce președintele Comisiei s-a implicat personal, în mod ilegal, în negocierea contractului oneros cu Pfizer, a fost total pasivă în ceea ce privește monitorizarea executării acestui contract (și a celorlalte contracte încheiate de Uniune pentru anul 2021). Curtea de Conturi Europeană constată acest lucru (paginile 40 și 41):
"Un grup operativ pentru extinderea industrială a vaccinurilor COVID-19 (TFIS) a fost înființat de Comisie în februarie 2021, la opt luni după ce a început activitatea Comitetului director pentru achiziția de vaccinuri și a echipei comune de negociere. În plus, a fost creat la nouă luni după ce Comisia s-a angajat să exploreze modalități de sprijinire a creșterii producției de vaccinuri și la opt luni după ce a evaluat probabilitatea ca alte economii să impună restricții la exportul de vaccinuri."
Cu alte cuvinte, Comisia a avut nevoie de 9 luni pentru a-și respecta promisiunea de a sprijini furnizarea de vaccinuri. Acest exemplu faptic ilustrează neglijența președintelui Comisiei, care a favorizat în mod capricios un furnizor fără a ține cont de modul în care vor fi onorate în realitate diferitele contracte. În ceea ce privește Pfizer, trebuie remarcat faptul că și acest furnizor a întâmpinat dificultăți de aprovizionare. Curtea de Conturi observă (pagina 42 din raport) că, pe de altă parte, Regatul Unit și Statele Unite și-au concentrat atenția asupra aspectelor legate de logistică și aprovizionare încă de la început.
Încheindu-și raportul cu observații privind lipsa de evaluare a procesului pus în aplicare, Curtea de Conturi Europeană subliniază neglijența președintelui Comisiei în această chestiune cu mize financiare colosale. Pe fond, observăm că Ursula von der Leyen a acționat cu întârziere și că a ales să favorizeze personal un furnizor, în afara oricărei proceduri și refuzând să comunice actele pregătitoare pentru această negociere.
Din aceste elemente reiese clar că Ursula von der Leyen nu poate demonstra că a condus negocierile în interesul financiar superior al Uniunii. Dimpotrivă, lipsa de profesionalism în negociere a subminat eficiența contractelor semnate. Aceste contracte au dus la întreruperi ale aprovizionării care ar fi putut fi evitate dacă Comisia ar fi urmat aceleași principii operaționale ca și Marea Britanie, de exemplu. În orice caz, o serie de indicatori obiectivi ridică suspiciuni puternice cu privire la regularitatea contractului negociat cu Pfizer și la conformitatea acestuia cu interesele financiare ale Uniunii.
DIN ACEEASI CATEGORIE...
-
Serviciile secrete ucrainene au folosit acte „false" pentru înlăturarea unui adversar al lui Zelenski
Volodimir Zelenski i-a retras cetatenia lui Ghennadi Truhanov, cel care a fost primarul Odesei de peste 10 ani, spunand ...
-
Edward Snowden dezvaluie un nou set de documente despre HAARP si proeictele secrete ale DARPA
Edward Joseph Snowden (nascut pe 21 iunie 1983) este un fost contractor al Agenției Naționale de Securitate (NSA) și den ...
-
Deținuți-hackeri au preluat controlul serverelor din penitenciare și au modificat pedepse și drepturi
O breșa de securitate fara precedent a zguduit Administrația Naționala a Penitenciarelor (ANP), dupa ce deținuți cu cuno ...
-
Ministrul Economiei Radu Miruță a debutat in politica mare ca proprietar de pârloage de lux și a ajuns președinte de partid pe persoană fizică
Ascensiunea lui Radu Miruța pe scena politica a fost una greoaie, am putea spune și totul a pornit de la niște "balarii" ...
-
Cum s-a aflat că madam Tapalaga - soția "acoperitului pe Justiție" din presă și fostă sefă de cabinet a sinistrei Monica Macovei - are o pensie de 5500 de euro
Avocatul Adrian Toni Neacșu a reacționat dur pe Facebook la un editorial publicat de jurnalistul Dan Tapalaga pe platfor ...
-
CNI a cheltuit peste 66.000 de euro pe parfumarea birourilor, ca să combată mirosurile venite dinspre toalete
Într-o perioada in care instituțiile publice reclama lipsa resurselor pentru investiții esențiale, Compania Națion ...
-
Operațiunea Relentless de la București, episodul ratat
* La 20 de ani de la afacerea Rapirea din Irak, secretele ascunse prin dosare continua sa iasa la iveala * Jurnaliștii s ...
-
Istoria nespusă a unicului Imperiu Românesc - Imperiul Asăneștilor. Am stăpânit Balcanii 100 de ani
În anul 1185, doi romani din Balcani, Petru si Asan, au ridicat la lupta toate popoarele din Balcani aflate sub st ...
-
Cum a dispărut brusc Philip K. Dick după ce a dezvăluit cel mai mare secret al realității in care trăim VIDEO
Înainte de Mandela Effect, inainte de „Matrix", Philip K. Dick a avertizat ca realitatea in care traim a fos ...
-
Gog și Magog: se împlinește profeția biblică a lui Ezechiel sub ochii noștri?
Gog și Magog este unul dintre cele mai enigmatice și temute concepte din tradiția biblica evreiasca. Este vorba aici des ...
-
Filiera secretă militară rusă care trimitea colete-bombă prin curieri in Europa a fost demascată
O ancheta internaționala a dezvaluit o rețea a serviciilor secrete militare ruse care a trimis in Europa colete-bomba pr ...
-
NYT: „Cine este Charlie Kirk?". Cum a devenit un instrument politic la mii de kilometri distanță de SUA
„Cine este Charlie Kirk?", se intreaba unul dintre participanții la comemorarea care a avut loc sambata intr-un pa ...
-
Departamentul secret al ANCOM care a influentat puternic alegerile prezidentiale si a condus la anularea procesului electoral
Hotnews a dezvaluit ca in cadrul ANCOM exista un departament secret, despre care niciun sef al insitutiei nu ofera infor ...
-
Acordul privind pandemia conferă OMS puterea de a rechiziționa resurse de la statele suverane
Acordurile privind pandemia vor conferi OMS puteri sporite, permițandu-i sa declare stari de urgența și sa rechiziționez ...
-
Baronii de la Hidroelectrica se ocupa și de defrișări: Ca sa taie "la ras" si sa valorifice 40 de ha de pădure au mințit că Hidrocentrala de la Răstolița e "de interes național"
În vara acestui an, Curtea de Apel Cluj a decis suspendarea Hotararii de Guvern care permitea scoaterea din fondul ...
-
Hunter Biden implicat într-o afacere cu vânzări de terenuri la București în jurul ambasadei SUA pentru niște chinezi. Intră în scenă și Puiu Popoviciu
New York Times a publicat un articol in care dezvașuie ca, in timp ce tatal sau era vicepreședinte al SUA, Hunter Biden ...
-
Șeful DNA dezvăluie cum și-a infiltrat omul în mafia din Portul Constanţa: „I-am dat un X5, o casă foarte bună și a avut și bani buni de cheltuială"
Procurorul-șef al DNA, Marius Voineag, a oferit detalii despre ancheta complexa din Dosarul „Portul Constanța", de ...
-
Cum se fură identități în România. Banii duc către firma fondată de hackerul din dosarul Hexi Pharma. „Cel care păcălește acești oameni folosește buletinul meu"
Înainte de noul an universitar, mai mulți studenți au fost pacaliți sa inchirieze apartamente. Proprietarul-fantom ...
-
Ce conține raportul 00778639 al DGIA care a declanșat anularea alegerilor prezidențiale din 2024
Alegerile prezidențiale din 2024 au fost anulate nu printr-un mecanism democratic intern, ci ca urmare a unei ingerințe ...
-
Noul șef al vămilor din România a fost urmărit 9 ani într-un dosar penal. A scăpat de acuzații la unitatea de elita a DNA
Bogdan Alexandru Balan, noul șef al Autoritații Vamale Romane, a fost urmarit penal de DNA pentru abuz in serviciu și fa ...
-
Cum funcționează sistemul de subvenții al Ungariei în Transilvania de aproape 3 miliarde de euro: structuri religioase, fundații apropiate de UDMR și presa loială lui Viktor Orban
Fondurile publice de la guvernul Ungariei se revarsa in Transilvania de peste un deceniu, iar prima cercetare independen ...
-
Nume de cod "Mioara": Colaboratorul anchetatorilor EPPO pus pe urmele "Regelui ciobanilor" - interceptat după ce aflase de ancheta privind terenurile
Dumitru Andresoi, denumit in breasla drept „regele ciobanilor", pentru ca este considerat ca fiind cel mai instari ...
-
Statul român le face cadou americanilor resursele românești de magneziu considerate cele mai bogate din Europa!
Compania Verde Magnesium SRL a primit o licența in acest sens, de la Agenția Naționala pentru Resurse Minerale, in decem ...
-
Big Pharma nu se mai satura: Noile reglementari privind hipertensiunea arterială transforma peste noapte un miliard de oameni sanatosi in bolnavi cronici pe pastile
Asociatia Americana a Inimii (American Heart Association - AHA), cel mai puternic organism din SUA pentru reglementari m ...
-
Premieră în politica românească - ordin de protecție cerut de primar împotriva unui consilier local la Argeș
Zilele trecute, la Judecatoria Campulung, s-a inregistrat o premiera in politica argeșeana. Protagoniștii, primarul PNL ...
-
Dezvăluiri din culisele războiului din Ucraina. Cum ar fi ajutat serviciile secrete americane Kievul să se pregătească înainte de invazia rusă din februarie 2022
O carte de investigație, al carei autor nu a fost inca dezvaluit, arata cum CIA ar fi ajutat Ucraina sa se pregateasca i ...
-
Urmează 10 ani apocaliptici: Raportul Vanguard pentru piețele financiare aduce o perspectivă sumbră asupra economiei mondiale
Raportul Vanguard si perspectivele pentru urmatorii 10 ani: Un tabel compara intervalele de randament previzionate și vo ...
-
FDA a declanșat o anchetă privind contaminarea cu ADN a vaccinurilor mARN împotriva COVID-19
Administrația pentru Alimente și Medicamente a SUA (FDA) lanseaza o ancheta privind contaminarea cu ADN a vaccinurilor i ...
-
Când taică-su era pe patul de moarte, Putin i-a făcut o promisiune. Azi, lumea plătește prețul acelor vorbe
Razboiul declanșat de Vladimir Putin in Ucraina ar putea avea radacini personale, susțin doi jurnaliști ruși de investig ...
-
Suveica lui Ilie Bolojan pentru câțiva jucători de pe piața energetică din România. Cine sunt fericiții care nu vor mai plăti impozit pe cifra de afaceri
Guvernul discuta o ordonanța de urgența ce ar putea excepta de la plata impozitului pe cifra de afaceri companiile care ...
comentarii
Adauga un comentariuAdauga comentariu