Când o bancă este prea mare ca să fie lăsată să cadă. Din istoria Bancorex
Postat la: 04.03.2021 | Scris de: ZIUA NEWS

O bancă mare şi importantă cum a fost Bancorex - care în numai zece ani, din 1990 şi până în 1999, a ajuns de trei ori în pragul falimentului, fiind salvată de fiecare dată de banca centrală - are fără îndoială o istorie ce trezeşte şi azi întrebări. Dar dacă îşi imaginează cineva că, după atâta timp, poate reînnoda firul istoriei făcând apel numai la propria memorie şi la amintirile celor ce s-au aflat în centrul evenimentelor din acei ani... ar fi într-o gravă eroare.
Vorbind cu oameni pe care întâmplările din acei zece ani i-au marcat puternic, pentru că vieţile lor, carierele lor s-au interferat cu furtunile prin care a trecut Bancorex, am observat că până şi ei mai încurcă datele. Timpul are efect coroziv. De bază rămân documentele din arhive: documentele contabile, rapoartele, referatele, aprobările. Şi, mai cu seamă, actele normative: legi, hotărâri ale Parlamentului, OUG-uri sau hotărâri de guvern sau ale BNR. Dar, chiar şi unele dintre aceste acte pot întreţine şi astăzi confuzii - întocmite fiind atunci de oameni care nu înţeleseseră rosturile economiei de piaţă.
Există un raport al Curţii de Conturi, de la începutul anilor 1990, invocat azi cu scopul de a descâlci unele momente nodale din istoria Bancorex, care în loc să facă lumină, îngreunează descâlcirea lucrurilor. Raportul încearcă să analizeze „Golul de Balanţă". Un fenomen greu de înţeles atunci. Şi era pe bună dreptate greu de înţeles după ce, timp de 22 de ani, din 1968 şi până în 1989, pentru cheltuirea şi a unui singur dolar era nevoie de... decret prezidenţial.
În 1968 - când a fost înfiinţată Banca Română de Comerţ Exterior (BRCE), ce avea să fie rebotezată Bancorex în anii 1990 -, Ceauşescu hotărâse că aici va funcţiona Fondul Valutar al Statului. Fapt ce a impus un nonsens: împărţirea în două a rezervei internaţionale de la Banca Naţională a României. Asadar, BNR avea să rămână cu rezerva de aur, în timp ce rezerva de valute a fost mutată, cu tot cu fonduri şi cu personal, la BRCE. Pierzându-şi atât rolul, cât şi conţinutul de rezervă internaţională, pentru că Fondul Valutar al Statului nu avea niciunul dintre atributele unei bănci centrale. Şi, deci, nu avea nici dreptul de dispoziţie privind circulaţia valutară. Intrările şi ieşirile de valută se făceau numai şi numai cu semnătura lui Ceauşescu. Prin decret prezidenţial!
Timp de zece ani, lucrurile au mers... conform planului. Ceauşescu, fiind în graţiile occidentului, a obţinut aderarea României la FMI şi la Banca Mondială, de unde a primit împrumuturi. Totodată, au fost obţinute credite de la mari bănci din Occident. Valuta intrată în ţară era gestionată de BRCE... care, repet, nu avea niciun drept de decizie. Adevăratul şef al rezervei valutare era Ceauşescu.
România, în anii 1970, cu valuta împrumutată cumpăra patente şi ridica fabrici. Ceea ce, din punct de vedere economic, a însemnat dezvoltare extensivă. Din extensia industriei, prin înmulţirea activelor, rezulta creştere economică. Mare! Între 7 şi 9 la sută an de an! Până în 1978, când a intervenit un concurs de împrejurări nefavorabile. Relaţiile dintre Ceauşescu şi Occident s-au răcit brusc, iar România nu era pregătită să treacă, prin propriile puteri, de la creşterea extensivă la creşterea intensivă. Nu existau condiţii pentru dezvoltarea competitivă a noii industrii. Cu alte cuvinte, nu aveam valută pentru retehnologizări; şi nici nu exista un program, un proces privind creşterea productivităţii muncii şi a productivităţii capitalului.
Duşul rece a venit în 1980, când o creştere economică de numai 4 la sută era însoţită de avertismentul că... anii de boom nu aveau să se mai întoarcă. Şi, într-adevăr, au început dificultăţile. Anul 1981 a marcat punctul culminant: zero la sută creştere economică şi intrarea României în încetare de plăţi. În plus, România s-a ales şi cu o „carantină financiară" de 15 ani, până în 1995, fiindu-i oprită creditarea internaţională. Pentru că, supărându-se pe Occident, Ceauşescu a declarat public că va plăti anticipat întreaga datorie externă a ţării, de 11 miliarde de dolari. Şi a plătit-o integral până în primăvara lui 1989.
Numai că în anii ce au urmat, cum valută din împrumuturi internaţionale nu mai intra în ţară, iar valuta încasată din exporturi se ducea în cea mai mare parte către plata anticipată a datoriei externe, întreaga economie a fost dată peste cap. Şi nu numai că nu s-au mai întors anii de creştere economică spectaculoasă, dar în 1985 România a intrat în recesiune. După o încercare timidă de recuperare, în 1986, a urmat anul 1987 cu creştere zero, iar de aici a început căderea. Cu minus 2,1 la sută în 1988 şi minus 7,9 la sută în 1989. Bineînţeles, cifrele au fost „secretizate".
În decembrie 1989, când s-a tras linie, în Fondul Valutar al Statului, de la BRCE, mai erau 1,4 miliarde de dolari. Plus un reflex condiţionat cultivat timp de 22 de ani: acela că dolarii statului puteau fi cheltuiţi numai cu dispoziţie „de sus" ! Iar acum „sus" era guvernul. Şi o nevoie arzătoare de valută, în împrejurarea în care zece ani de cozi la mâncare, de frig în case iarna şi de raţionalizare a curentului electric, ce aduseseră populaţia la capătul răbdării, impuneau o regândire a cheltuielilor publice. De unde însă resurse financiare când exporturile de bunuri alimentare (care ar fi putut aduce valută în ţară) au fost oprite, importurile au primit undă verde, iar „carantina financiară" îşi urma cursul? Şi, ca să fie „masa plină", recesiunea s-a lăfăit încă trei ani: minus 5,6 în 1990, minus 12,9 în 1991 şi minus
8,8 în 1992. Cele 1,4 miliarde de dolari s-au epuizat repede. Fiind justificate în contabilitatea BRCE cu acte semnate de premier şi relaxând puţin viaţa de zi cu zi a populaţiei, cu căldură în case, cu curent electric care nu se mai întrerupea şi cu o aprovizionare cu bunuri alimentare peste nivelurile din anii 1980.
Curând banii s-au terminat; nu însă şi nevoile. Aşa că la BRCE au continuat să vină dispoziţii de plată „de sus". Iar BRCE a plătit! Fondul Valutar al Statului era pe zero, dar banca avea disponibil. De unde? Acolo îşi aveau conturile întreprinderile care făceau export şi meseriaşii trimişi de Ceauşescu să lucreze în Orientul Mijlociu, în baza unor contracte încheiate de stat. Iar băncii îi era interzis să dispună de valuta statului, dar nu şi de valuta din depozite. Nicio bancă nu ţine banii „în beci"; îi reciclează ca să facă bani din bani. BRCE a continuat să disponibilizeze valută în contrapartidă la dispoziţiile „de sus", desigur scrise, cu gândul normal că vremurile de maximă constrângere vor trece, lucrurile se vor normaliza şi România, care aspira la capitalism şi la economie de piaţă, va intra în circuitul mişcărilor de capital.
Pentru că nu doar vechi mentalităţi mai dăinuiau, ci şi vechi constrângeri. Cu deosebire, constrângerile impuse de „carantina financiară". Termenul de ridicare a sancţiunilor, de către băncile internaţionale, fusese stabilit pentru sfârşitul anului 1995. Şi nu a fost redus nici măcar cu o zi.
Pe cerul prezentului, luminat de renaşterea speranţei, se adunau şi nori negri. După mineriada din 1990, o delegaţie a Băncii Mondiale, venită aici pentru negocieri, şi-a făcut bagajele şi a plecat. Iar mineriada din 1991 a avut, între urmări, amânarea debutului primei etape de trecere la convertibilitatea de cont curent a monedei naţionale. Guvernul Stolojan, în anul următor, a fost nevoit să adopte o măsură radicală: obligarea titularilor de conturi în valută să le preschimbe în lei. Premierul a fost învinuit că a naţionalizat valuta. N-a fost însă niciun fel de naţionalizare. A fost însă, din motive de forţă majoră, o imixtiune a statului în decizia privind proprietatea asupra valutei.
Care a fost forţa majoră? Sacul valutar al statului era gol! Speranţa celor de la BRCE că lucrurile se vor normaliza şi statul îşi va lua înapoi dispoziţiile de plată, care să fie înlocuite cu valuta, nu avea cum să se împlinească. Situaţia era dramatică. Pentru că din Fondul Valutar, după ce soldul a ajuns la zero, au continuat să fie făcute plăţi. Până s-a ajuns la celebra sumă cu patru de opt, în jurul căreia s-a făcut multă vâlvă - 888,8 milioane de dolari -, pe care statul, neavând disponibilităţi, n-o putea acoperi. Aşa s-a născut „Golul de Balanţă". Pentru BRCE această realitate suna dramatic: falimentul băncii!
Astăzi, după ce lumea a trecut prin criza de la cumpăna primelor două decenii ale secolului XXI, când au fost adoptate soluţii inedite în situaţii inedite, răspunsul nu-i tocmai greu de dat. Pentru că în 2008 exploziile ce ameninţau să arunce în aer coloşii financiari ai Americii, Fannie Mae, Freddie Mac, Merrill Lynch, AIG, Bear Stearns, au fost absorbite. Dar Lehman Brothers, de asemenea o foarte mare bancă de investiţii, când s-a văzut în pericol să se scufunde şi a strigat după ajutor, nu a mai fost ascultată. Banca a căzut în gol. Şi, scufundându-se, a tras după ea, în criză, lumea toată... Demonstrând că pentru o bancă centrală - când o bancă din sistem, dintre acelea ce sunt „prea mari ca să fie lăsate să se scufunde", e în pericol să cadă - soluţia nu poate fi decât una: salvarea acelei bănci.
La începutul anilor 1990 însă, când predomina ceaţa confuziilor, BNR nu avea un răspuns gata formulat de experienţa lumii mari, ca acum. A trebuit să-l gândească şi să-l pună în aplicare, asumându-şi riscuri mari. Şi nu ajunseserăm nici în anii 1998-1999, când Bancorex viza a treia oară falimentul. După ce statul, la mijlocul anilor 1990, golise din nou conturile băncii, obligând-o, cu legea în mână, să finanţeze importurile de petrol şi să acopere tarifele sociale la energia electrică.
În anii 1998-1999, după ce BNR asigurase consolidarea sistemului bancar, pregătindu-l pentru anii 2000, şansele de a opri scufundarea Bancorex, ca să nu tragă după ea toată economia ţării, erau mari. Ziarul Financiar, care a înţeles bine realitatea acelui timp, avea să scrie că „BNR aleargă cu un rănit în spate". Rănitul fiind Bancorex, care avea nevoie de lei şi strica piaţa acceptând să plătească dobânzi şi de 400 la sută. Şi care, totodată, avea nevoie de valută, acceptând schimburi care forţau deprecierea leului. Ziarul conchidea că „BNR face faţă acestei realităţi pentru că şi-a consolidat rezerva valutară, care joacă acum rolul Aviaţiei britanice în al Doilea Război Mondial. Pentru că a reusit să-şi apere pieţele. Şi să apere economia ţării într-un moment în care nu doar agenţiile internaţionale de ştiri, ci înclusiv FMI susţineau că „România nu va putea evita încetarea de plăţi". BNR a replicat că nu vor fi defectate plăţile. Şi nu au fost! Dar asta era în anii 1998-1999.
Situaţia era însă paradoxală. Creată de un nonsens mai mare şi mai grav decât cel din 1968. Pentru că atunci exista un act normativ. Un Decret Prezidenţial. Pe când... la începutul anilor 1990 la BRCE, faptic, era un imens bolovan, care ameninţa să răstoarne banca: Fondul Valutar al Statului, în rol de rezervă internaţională. Şi care nu numai că ajunsese la zero, dar a adunat şi sub zero plăţi în valoare de 888,8 milioane de dolari, pe care statul nu le putea deconta. Or, această realitate era menţinută în virtutea inerţiei, fără să fie susţinută de nicio lege sau de vreun alt act normativ.
Între timp, încă din martie 1991, intrase în vigoare Legea 134, care consfinţea transformarea BNR în bancă centrală. Proiectul legii fusese făcut cu asistenţă acordată de FMI, ai cărui experţi au adus la Bucureşti consultanţi de specialitate din marile bănci centrale europene. Iar legea prevedea că rezerva internaţională, cu două componente, aur şi valute, este în gestiunea Băncii Naţionale. Şi că BNR are un drept special de administrare a acestei rezerve...Numai că una dintre componente, rezerva valutară, era la BRCE. Deja... în afara legii! CA al BNR a decis în numele legii să preia rezerva. Cu problemele ei cu tot!
Pentru echipa Curţii de Conturi, care a intrat pe firul acestei istorii, aşa ceva era greu de înţeles. Cum adică să faci acest transfer simplu, printr-o decizie a BNR, fără să aprobe Guvernul, Parlamentul, Preşedintele României? Au urmat vreo doi ani de presiuni, de anchete, cazul ajungând la Instanţa de Judecată a Curţii de Conturi. Căci, atunci, Curtea de Conturi avea propriul Parchet şi propria Instanţă de Judecată. Abia aici au fost lămurite lucrurile. Toate cele trei aprobări invocate de echipa de control... existau. Guvernul adoptase proiectul de lege şi-l trimisese la Parlament. Iar Parlamentul publicase legea în Monitorul Oficial, cu semnăturile preşedinţilor celor două camere. Nu înainte de a fi semnat şi Preşedintele României, care a promulgat-o. Lege ce nu fusese „metabolizată" de controlorii Curţii de Conturi.
În 1999, când salvarea pentru Bancorex a fost fuziunea prin absorbţie cu BCR, totul a fost reglementat de un şir impresionant de acte normative: legi, hotărâri de parlament, ordonanţe şi ordonanţe de urgenţă, hotărâri de guvern, hotărâri ale BNR. Le voi analiza pe toate, detaliu cu detaliu, în comentariul de miercurea viitoare. Sunt demne de interes, instructive şi lămuritoare. Acum, voi sublinia doar că între obiectivele acestor reglementări de cea mai mare însemnătate s-a dovedit a fi datoria neonorată, de peste o jumătate de miliard de dolari, în contul a 12 firme importatoare de petrol, între care Arpechim, RAFO, Petromidia şi Vega. Datorie preluată de stat, pentru a decongestiona banca. Ordonanţa de Urgenţă a Guvernului 196, din anul 2000, merge mai departe şi decide „urmărirea şi valorificarea acestor sume de către Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Bancare".
Adrian Vasilescu
-
Banca Centrală Europeană va introduce euro digital mai rapid decat se stia!
Banca Centrala Europeana cheltuie, calculeaza, planifica, da semnale și avertismente: va introduce euro digital. Pana in ...
-
Ambasadorul Muraru a fost convocat la Departamentul de Stat pentru a co(n)semna costituirea Comisiei Rogatorii
Recent, foarte recent Departamentul de Stat, cu oameni din ambasada SUA, inclusiv cu inteligence-ul CIA plus FBI, au des ...
-
Reforma de personal a muzeelor trece prin haremu' lu' frații Pește
Adi este director de muzeu, cu biroul la șosea, intr-un palat cu vedere la gradina. Are pe mana 20 de imobile din care j ...
-
Nu cred că va avea loc o întâlnire Zelensky - Putin
În primul rand pentru ca pe Putin nu-l intereseaza așa ceva. Jocul intre cei doi pare acum ceva de genul cine iși ...
-
România e "Cenușăreasa" Europei - e praf și pulbere!
Am tot analizat și comentat, inclusiv de la acest microfon, consecințele intalnirii liderilor UE cu Trump, la Casa Alba. ...
-
Junta care conduce România din umbră (II)
În ultimii 7-8 ani a devenit tot mai vizibil ca Romania nu mai este condusa de președinții aleși (Klaus Iohannis, ...
-
Pe cine crezi că păcălești, Oana Țoiu?
Ministrul de Externe a batut toba in targ ca da o tura in State sa pregateasca saritura peste ocean a lui ND și intalnir ...
-
„Lovește, vreau să mor creștin!"
Se spune ca de pe crucea pe care era rastignit Iisus vedea cu ultimile-i zvacniri de viața pamanteasca doua lucruri, car ...
-
Pentru PSD, proprietatea privată rămâne un „moft"
Numarul salariaților activi la 30 Iunie 2025, era, conform Ministerului Muncii de 5.727.660. salariul mediu brut era, to ...
-
De ce România nu este la masa deciziilor
Singurul nostru argument ca nu participam la discuțiile unde se iau cele mai importante decizii in privința razboiului d ...
-
Intră România în incapacitate de plată?
În primul rand, aceasta expresie „incapacitate de plata", care este expresia corecta in discuție la aceasta ...
-
Junta care conduce România din umbră (I)
În ultimii 7-8 ani a devenit tot mai vizibil ca Romania nu mai este condusa de președinții aleși (Klaus Iohannis, ...
-
Avem antrenament la dezastre!
Cine nu ar vrea sa ne fie finalmente bine impreuna? E vara inca și ma bucur ca un copil de toate culorile ei ca și cand ...
-
Dedesubturile relației Putin-Trump: „E mai mult decât o curtoazie"
Lucrurile sunt clare: cei doi președinți au ajuns la un consens, iar Ucraina și UE trebuie sa stabileasca daca agreeaza ...
-
Putin - Trump - knock-out din prima repriza!
Putin a stiut punctul cel mai slab al delegatiei americane: istoria conflictului. Nu este de mirare care a fost strateg ...
-
Întâlnirea Trump - Putin: S-au pus cartile pe masă!
Peste 100 de ani istoricii vor vedea o stenograma, o inregistrare, un memorandum ceva cu cele 3 ore de discuții. Pana at ...
-
Alaska marilor speranțe înghețate
Aproape 3 ore in loc de 7 așa cum s-a estimat, doua declarații evazive, esopice, sibilinice sau estompate la sfarșitul i ...
-
O invitație la șpagă și evaziune fiscală
Ministerul Finanțelor vehiculeaza un proiect de lege de amnistie fiscala mascata a corporațiilor care practica optimizar ...
-
"Dar noi am furat mai puțin!"
Cand a devenit, oare, Ilie Bolojan virtuosul slujitor public interesat sa opreasca risipirea și jefuirea banului public? ...
-
Cum vede Departamentul de Stat problema anulării alegerilor din România
Raportul pe anul 2024 al Departamentului de Stat al SUA cu privire la drepturile omului in Romania consemneaza in debutu ...
-
Ce vrea Rusia?
a) În UcrainaDemantelarea Ucrainei in actuala forma, transformarea ei intr-un stat marioneta, stat clientelar, sta ...
-
Pe ea n-ar fi violat-o nimeni!
Voi ați observat ca nicușoriștii au o nevoie patologica de a vorbi despre idolul lor? Antinicușoriștii fac caterinca, se ...
-
Taxele pe salarii să scadă cu 30%. Guvernul să ia bani de la șpăguitori!
Masurile de austeritate adoptate de guvernul Bolojan prin Pachetul 1 de masuri și cele care urmeaza in Pachetul 2, vor b ...
-
Avatarurile inteligenței artificiale
Parte din boții lui Musk produși de xAI sunt facuți dupa chipul și asemanarea creatorului lor, de unde și vorba, cum e t ...
-
Statul contra națiunii. Dedesubtul tentativei de expropriere a asiguraților de la Pilonul 2 de pensii
Daca tot nu va era clar pana acum, atunci lovitura de miliarde lei aplicata de guvern și ASF asiguraților la pensii priv ...
-
Vătaful colonial Bolojan expropriază băștinașii. Jaful de 23 miliarde euro din banii românilor
Scriu la cald despre scelerata manevra a Guvernului Bolojan care vrea sa exproprieze banii deținuți de romani in fonduri ...
-
România care și-a boicotat propriul protocol
Pe 5 august 2025, Ion Iliescu, primul președinte ales dupa Revoluția din 1989 a plecat dintre noi. Funeraliile de stat, ...
-
O SINISTRĂ DEZNĂDEJDE
Îmi cer scuze, de la bun inceput, ca am sa va ocup timpul cu un text desprte mine. Parțial mai mult despre mine de ...
-
Pilonul II: Străinii au liber la banii românilor
Pe vremea cand Liviu Dragnea a vrut sa modifice la fel regulile privind pensiile private, romanii au ieșit in strada. 17 ...
-
Afaceriștii din jurul lui Bolojan. All inclusive capii mafiilor imobiliară și funciară din Oradea (II)
În ultimii 15-16 ani, perioada care coincide cu era Bolojan de la Primaria Municipiului Oradea și de la Con ...
comentarii
Adauga un comentariuAdauga comentariu