România, partener sau pradă strategică?
Postat la: 28.06.2022 | Scris de: ZIUA NEWS

Sărbătorim astăzi în Parlamentul României 25 de ani de parteneriat cu Statele Unite. Un parteneriat pe care obișnuim să-l numim drept „strategic consolidat". Ne mândrim cu faptul că ne numărăm printre cei mai importanți aliați ai Washingtonului. În plan politic, în plan militar, în plan economic, juridic și cultural. Și, firește, în plan comercial. Dar oare chiar așa stau lucrurile? Să încercăm și noi un bilanț. Mai realist. Mai puțin festivist.
Ideea acestui parteneriat strategic cu Statele Unite nu a apărut din senin. Ea este generată încă de pe vremea lui Nicolae Ceaușescu. Când, în paranteză fie spus, ni s-a acordat clauza națiunii celei mai favorizate și a fost încheiat chiar și un acord de bază între București și Washington, în temeiul căruia au fost generate numeroase înțelegeri în diferite domenii de interes comun. Nu este doar o simplă paranteză. Pe fond, relațiile din ce în ce mai strânse din epoca comunistă, pe care Washingtonul le-a generat în raport cu România, nu au fost întemeiate, așa cum și-ar putea cineva imagina, pe statutul țării noastre de stat dizident, rebel în raport cu Uniunea Sovietică. A contat firește și acest lucru. Dar primordială a fost poziția geostrategică a României. Să ne amintim de magistrala lucrare de referință a lui Zbigniew Kazimierz Brzeziński, unul dintre cei mai mari politologi ai lumii și probabil întâiul expert în geopolitică. Punând în centrul lumii placa turnantă a Euroasiei, Brzeziński a identificat România drept principalul pivot sud-european în jurul căruia s-ar putea dezvolta o politică de dominație și control a Statelor Unite, atât în ceea ce privește Europa de vest, cât și în ceea ce privește Asia. În jurul acestui concept, a fost construită întreaga politică a Washingtonului în raport cu Bucureștiul, până când iminenta prăbușire a blocului sovietic a schimbat temporar ordinea priorităților. După care, pentru scurt timp, România a căzut în dizgrație. Dar, în urmă cu 25 de ani, conceptul parteneriatului româno-american a fost relansat.
Întrebarea din titlu nu este câtuși de puțin inutilă. Dacă pe vremea lui Nicolae Ceaușescu beneficiam de avantaje certe comerciale în raport cu Statele Unite și aveam încheiat un tratat de bază, astăzi nu beneficiem de așa ceva. Absența tratatului de bază face ca toate celelate tratate pe domenii de activitate pe care le avem cu Statele Unite să rămână în realitate inconsistente. Dacă nu avem un tratat de bază, după 25 de ani de parteneriat strategic consolidat, iată, românii nici măcar nu beneficiază de dreptul de a călători liber, fără vize, în Statele Unite, un drept acordat aproape tuturor membrelor Uniunii Europene. Și nici nivelul investițiilor americane în România nu certifică existența unui parteneriat strategic consolidat. În mod greșit, foarte mulți ani, statisticile au arătat că, în topul investițiilor străine în România, Statele Unite ocupă un loc insignifiant. Nu este chiar așa. Și am să explic de ce. Permanent, pe primul loc a figurat Olanda. Numai că, în realitate, așa cum s-a demonstrat, Olanda nu a fost decât o țară fiscală. Investițiile reale aparțin societăților mamă. Nu căsuțelor fiscale, create pentru ca firmele străine să plătească taxe mai mici. Mulți dintre investitorii americani au utilizat acest tertip acceptat de legislația internațională. Dar, în acest fel, statisticile realizate până de curând nu au fost corecte. În realitate, Statele Unite ocupă a șasea poziție în top. Ceea ce nu este chiar puțin dintr-o anumită perspectivă. Ele vin după Germania și Austria, care, împreună, realizează 26% din investițiile făcute în România, după Franța, Italia și Olanda. Dar nu reprezintă nici mult, dacă ne gândim din nou la existența parteneriatului strategic consolidat. Judecând lucrurile la rece, Statele Unite, după 25 de ani de legături din ce în ce mai apropiate cu România, nu au reușit să atingă decât un prag de 6,6% din totalul investițiilor. Până în 2019, doar 88 de miliarde au fost investite de Statele Unite în economia României. Și să nu ne imaginăm că aceste investiții sunt un dar ceresc. Fără excepție, acestea au fost aducătoare de profituri importante, chiar dacă multe dintre profituri au fost ascunse, pentru ca impozitele plătite statului român să fie cât mai mici. Așa cum se întâmplă cu principalii traderi de cereale, primii fiind americani, care în ultimii 15 ani raportează profituri zero, ca și când ar fi instituții de caritate și, în consecință, nu plătesc niciun fel de taxe către trezoreria română.
Domeniul militar este fără discuție cap de afiș în acest parteneriat definit drept strategic consolidat. Și nu întâmplător. Poziția deținută de România în flancul sud-estic al Uniunii Europene, precum și accesul ei la Marea Neagră fac această țară deosebit de atractivă în ceea ce privește intențiile manifestate cât se poate de deschis ale Statelor Unite de a controla această zonă a lumii. De aici decurge și o altă realitate, și anume faptul că cele mai mari importuri de armament statul român le realizează apelând la industria de profil din Statele Unite. Acolo pleacă cea mai mare parte din milardele alocate anual înzestrării. În principiu, această realitate reprezintă și o mare oportunitate pentru dezvoltarea investițiilor americane în România și a parteneriatului economic. Avem o lege pe care nu prea o respectăm. Se numește legea offset-ului. Conform acestui act normativ, atunci când achiziționăm armament de la producătorii din Statele Unite, aceștia au obligația să investească în România la un nivel corespunzător contravalorii respectivelor echipamente militare. Cu o singură condiție. Ca Ministerul Apărării să nu facă asemenea achiziții la mâna a doua. În realitate, autoritățile statului român, dintr-un motiv pe care-l înțelegem, dar nu-l putem dovedi încă, preferă să achiziționeze armament second-hand. Situație în care nu se aplică legea offset-ului. Mă apucă amețeala când mă gândesc câte zeci de miliarde de dolari ar fi putut să intre în economia României și să aducă valoare adăugată, dar nu au intrat. Aceste zeci de miliarde ne-au ocolit.
Și așa se face, fără a mai intra și în alte detalii, că oamenii noștri politici au reușit să transforme o mare oportunitate, cum este acest parteneriat strategic consolidat, pe care îl aniversăm după 25 de ani, și să-l prefacă în apă de ploaie. În aceste condiții, suntem un partener sau o pradă strategică a Statelor Unite, care nici măcar nu au catadicsit să trimită un ambasador la București?
Sorin Rosca Stanescu
-
Reforma de personal a muzeelor trece prin haremu' lu' frații Pește
Adi este director de muzeu, cu biroul la șosea, intr-un palat cu vedere la gradina. Are pe mana 20 de imobile din care j ...
-
Nu cred că va avea loc o întâlnire Zelensky - Putin
În primul rand pentru ca pe Putin nu-l intereseaza așa ceva. Jocul intre cei doi pare acum ceva de genul cine iși ...
-
România e "Cenușăreasa" Europei - e praf și pulbere!
Am tot analizat și comentat, inclusiv de la acest microfon, consecințele intalnirii liderilor UE cu Trump, la Casa Alba. ...
-
Junta care conduce România din umbră (II)
În ultimii 7-8 ani a devenit tot mai vizibil ca Romania nu mai este condusa de președinții aleși (Klaus Iohannis, ...
-
Pe cine crezi că păcălești, Oana Țoiu?
Ministrul de Externe a batut toba in targ ca da o tura in State sa pregateasca saritura peste ocean a lui ND și intalnir ...
-
„Lovește, vreau să mor creștin!"
Se spune ca de pe crucea pe care era rastignit Iisus vedea cu ultimile-i zvacniri de viața pamanteasca doua lucruri, car ...
-
Pentru PSD, proprietatea privată rămâne un „moft"
Numarul salariaților activi la 30 Iunie 2025, era, conform Ministerului Muncii de 5.727.660. salariul mediu brut era, to ...
-
De ce România nu este la masa deciziilor
Singurul nostru argument ca nu participam la discuțiile unde se iau cele mai importante decizii in privința razboiului d ...
-
Intră România în incapacitate de plată?
În primul rand, aceasta expresie „incapacitate de plata", care este expresia corecta in discuție la aceasta ...
-
Junta care conduce România din umbră (I)
În ultimii 7-8 ani a devenit tot mai vizibil ca Romania nu mai este condusa de președinții aleși (Klaus Iohannis, ...
-
Avem antrenament la dezastre!
Cine nu ar vrea sa ne fie finalmente bine impreuna? E vara inca și ma bucur ca un copil de toate culorile ei ca și cand ...
-
Dedesubturile relației Putin-Trump: „E mai mult decât o curtoazie"
Lucrurile sunt clare: cei doi președinți au ajuns la un consens, iar Ucraina și UE trebuie sa stabileasca daca agreeaza ...
-
Putin - Trump - knock-out din prima repriza!
Putin a stiut punctul cel mai slab al delegatiei americane: istoria conflictului. Nu este de mirare care a fost strateg ...
-
Întâlnirea Trump - Putin: S-au pus cartile pe masă!
Peste 100 de ani istoricii vor vedea o stenograma, o inregistrare, un memorandum ceva cu cele 3 ore de discuții. Pana at ...
-
Alaska marilor speranțe înghețate
Aproape 3 ore in loc de 7 așa cum s-a estimat, doua declarații evazive, esopice, sibilinice sau estompate la sfarșitul i ...
-
O invitație la șpagă și evaziune fiscală
Ministerul Finanțelor vehiculeaza un proiect de lege de amnistie fiscala mascata a corporațiilor care practica optimizar ...
-
"Dar noi am furat mai puțin!"
Cand a devenit, oare, Ilie Bolojan virtuosul slujitor public interesat sa opreasca risipirea și jefuirea banului public? ...
-
Cum vede Departamentul de Stat problema anulării alegerilor din România
Raportul pe anul 2024 al Departamentului de Stat al SUA cu privire la drepturile omului in Romania consemneaza in debutu ...
-
Ce vrea Rusia?
a) În UcrainaDemantelarea Ucrainei in actuala forma, transformarea ei intr-un stat marioneta, stat clientelar, sta ...
-
Pe ea n-ar fi violat-o nimeni!
Voi ați observat ca nicușoriștii au o nevoie patologica de a vorbi despre idolul lor? Antinicușoriștii fac caterinca, se ...
-
Taxele pe salarii să scadă cu 30%. Guvernul să ia bani de la șpăguitori!
Masurile de austeritate adoptate de guvernul Bolojan prin Pachetul 1 de masuri și cele care urmeaza in Pachetul 2, vor b ...
-
Avatarurile inteligenței artificiale
Parte din boții lui Musk produși de xAI sunt facuți dupa chipul și asemanarea creatorului lor, de unde și vorba, cum e t ...
-
Statul contra națiunii. Dedesubtul tentativei de expropriere a asiguraților de la Pilonul 2 de pensii
Daca tot nu va era clar pana acum, atunci lovitura de miliarde lei aplicata de guvern și ASF asiguraților la pensii priv ...
-
Vătaful colonial Bolojan expropriază băștinașii. Jaful de 23 miliarde euro din banii românilor
Scriu la cald despre scelerata manevra a Guvernului Bolojan care vrea sa exproprieze banii deținuți de romani in fonduri ...
-
România care și-a boicotat propriul protocol
Pe 5 august 2025, Ion Iliescu, primul președinte ales dupa Revoluția din 1989 a plecat dintre noi. Funeraliile de stat, ...
-
O SINISTRĂ DEZNĂDEJDE
Îmi cer scuze, de la bun inceput, ca am sa va ocup timpul cu un text desprte mine. Parțial mai mult despre mine de ...
-
Pilonul II: Străinii au liber la banii românilor
Pe vremea cand Liviu Dragnea a vrut sa modifice la fel regulile privind pensiile private, romanii au ieșit in strada. 17 ...
-
Afaceriștii din jurul lui Bolojan. All inclusive capii mafiilor imobiliară și funciară din Oradea (II)
În ultimii 15-16 ani, perioada care coincide cu era Bolojan de la Primaria Municipiului Oradea și de la Con ...
-
Minciuna că Iliescu, și nu rușii, a reușit salvarea RO de la dezintegrare în 1990, este, culmea, promovată azi de către vechi securiști, unii foști agenți de influență KGB!
Informația ca Ion Iliescu a fost impus ca lider al Romaniei de catre ruși, in 1989 a inceput, in sfarșit, sa circule lib ...
-
Între obligație și considerație, la catafalcul lui Ion Iliescu
Osatura statului roman este cladita pe temelia pusa de Ion Iliescu. Cartea de vizita a Romaniei, credibilitatea și predi ...
comentarii
Adauga un comentariuAdauga comentariu