ZC
Acest site foloseste cookies. Navigand in continuare, va exprimati acordul asupra folosirii cookie-urilor Afla mai multe! x
ZC




ZC




Ambreiajul auto pe intelesul tuturor pentru un sofat ideal. Ce face si la ce e bun

Postat la: 16.02.2017 | Scris de: ZIUA NEWS

Ambreiajul auto pe intelesul tuturor pentru un sofat ideal. Ce face si la ce e bun

Sunt situatii in care ne confruntam cu probleme cauzate de ansamblul ambreiaj, iar pentru a le putea preveni este bine sa cunoastem cateva aspecte legate de constructia si modul de functionare ale acestuia.

Ansamblul ambreiaj se afla intre motor si cutia de viteze, scopul sau fiind intreruperea fluxului de putere dintre acestea si cuplarea progresiva a propulsorului cu transmisia. Cuplarea si decuplarea motorului de transmisie sunt necesare la pornirea de pe loc si pentru schimbarea treptelor cutiei de viteze, in timpul deplasarii. Modul de functionare este relativ simplu: unul (sau mai multe) discuri de ambreiaj sunt presate intre volanta motorului si placa de presiune de arcuri puternice. Apasand pedala de ambreiaj actionam rulmentul de presiune prin intermediul unui cablu sau al unui sistem hidraulic. Acesta indeparteaza placa de presiune cu ajutorul unei diafragme si permite rotatia libera a discului de ambreiaj. Discurile de ambreiaj au pe ambele fete un material de frictiune, care este diferit in functie de regimul de utilizare.



Din punct de vedere al sensului de actionare al arcului diafragma, sunt utilizate doua tipuri de ambreiaje:
- pull type (actionare prin tragerea arcului diafragma)
- push type (actionare prin impingerea arcului diafragma)
Ambreiajele de tip tras necesita o forta de actionare mai mica, permitand utilizarea unor solutii constructive mai avantajoase pentru ambreiajele care trebuie sa reziste la un cupluri motor cu valori ridicate.

Prin intermediul ambreiajului, miscarea de rotatie a motorului este transmisa catre cutia de viteze care o transfera asupra rotilor motrice. El permite transferul progresiv al puterii motorului catre cutia de viteze, facilitand pornirea lenta de pe loc a masinii. In interiorul cutiei de viteze se gasesc perechi de mecanisme cu roti dintate de diferite diametre care sunt cuplate alternativ, pentru selectia treptelor de viteza. Pentru a fi evitata deteriorarea angrenajelor, in momentul decuplarii/cuplarii rotilor dintate, acestea trebuie sa aiba aceeasi viteza de rotatie. Aici intervine ansamblul ambreiaj care permite ca puterea motorului sa nu mai fie transmisa cutiei de viteze. In acest fel, cele doua roti dintate cuplate se vor roti cu aproximativ aceeasi viteza, determinata de viteza de deplasare a autovehiculului, si separarea va avea loc usor. In momentul cuplarii treptei de viteza sunt actionate sincroane, care aduc rotile dintate din cutia de viteze la aceeasi turatie

Atunci cand ambreiajul cupleaza, ca urmare a eliberarii pedalei, este necesara o accelerare usoara, intrucat motorul are nevoie de un spor de putere. Este posibila plecarea de pe loc cu motorul la turatia de ralanti, insa cu ajutorul unui control fin al pedalei de ambreiaj. Pe de alta parte, cresterea exagerata a turatiei motorului in timpul eliberarii pedalei de ambreiaj, va conduce la o uzura prematura a suprafetei de frictiune. Un alt rol important al ambreiajului este cel de protectie a motorului si transmisiei fata de socurile puternice, care pot deteriora piesele aflate in miscare. O astfel de situatie este cea in care este necesara o franare brusca, iar soferul nu mai are timp sa apese si pedala de ambreiaj. Ca urmare, discul de ambreiaj patineaza pe placa de presiune si pe volanta, evitand astfel ruperea arborelui cotit al motorului sau a transmisiei.



Exista cateva situatii intalnite in utilizarea cotidiana, care pot produce uzura prematura si deteriorarea ambreiajului:
· in timpul stationarii la semafor, pedala de ambreiaj este mentinuta apasata, ceea ce duce la suprasolicitarea rulmentului de presiune si la uzura rapida a acestuia.
· procedeul de folosire strict a ansamblului ambreiaj la plecarea din rampa, fara utilizarea franei de mana, reprezinta o patinare a discului si va determina uzura accentuata a acestuia, in special in cazul autovehiculelor echipate cu motoare ce dispun de cuplu redus
· punerea in miscare a autovehiculului stationat, utilizand treapta a doua a cutiei de viteze. Rezultatul va fi fortarea componentelor transmisiei si uzura prematura a acestora.
· eliberarea brusca a pedalei de ambreiaj atunci cand cutia are cuplata o treapta de viteza. In aceasta situatie va fi transferata instantaneu o valoare ridicata de cuplu catre transmisie. Este foarte probabil ca socurile induse sa produca daune. Singura situatie in care pedala de ambreiaj poate fi eliberata brusc este atunci cand levierul schimbatorului de viteze se afla in punctul neutru.
· eliberarea prea lenta a pedalei de ambreiaj, insotita de accelerarea puternica a motorului, ceea ce determina patinarea discului de ambreiaj. Mai exact, discul de ambreiaj este cuplat partial iar frecarea rezultata duce la incalzirea materialului de frictiune. Arcurile ce intra in componenta discului de ambreiaj se incalzesc, la randul lor, puternic si apoi se racesc brusc, decalindu-se. Aceste arcuri au rolul de a amortiza socurile transmisiei si vor functiona incorect in timp, in conditiile acestui mod de exploatare.
· in timpul deplasarii autovehiculului, piciorul este sprijinit pe pedala de ambreiaj, realizandu-se astfel o decuplare incompleta. In timp, determina uzura prematura a discului de ambreiaj si a rulmentului de presiune. Daca reglajul pedalei de ambreiaj nu este corect (pedala actioneaza prea sus) se va inregistra acelasi efect.
· in cazul in care se realizeaza o tractare, la deplasarea prin zapada mare sau nisip, la urcarea unor rampe abrupte, ansamblul ambreiaj este fortat. Apare fenomenul de patinare, ce duce la supraincalzirea discului de ambreiaj si a arcurilor aflate in componenta acestuia. Va fi simtit mirosul neplacut, de ars. Ca urmare a racirii rapide, se poate produce decalirea arcurilor de presiune sau deformarea discului de ambreiaj.



In timp, ansamblul ambreiaj poate prezenta simptome specifice:
§ ambreiajul cupleaza cu smucituri si face zgomote puternice. Acest comportament poate fi determinat de fisurarea placii de presiune sau deteriorarea arcurilor ce intra in componenta discului de ambreiaj.
§ patinarea ambreiajului, situatie datorata in special uzurii stratului de frictiune. Ca urmare, discul de ambreiaj se va roti independent de ansamblul volanta - placa de presiune, miscarea de rotatie fiind transmisa partial sau deloc catre roti. In practica, se constata ca, in timpul accelerarii, turatia motorului creste brusc, fara a fi insotita de marirea vitezei de deplasare a autoturismului.
§ uzura rulmentului de presiune. Se produce un zgomot de frecare metalica la apasarea pedalei de ambreiaj si cuplarea treptelor este ingreunata.
§ ambreiajul nu decupleaza corect. In momentul in care actionam levierul cutiei de viteze pentru cuplarea treptelor de viteza, se aude un zgomot specific ("carait") si cuplarea se face cu dificultate, mai ales a primei trepte.

Ambreiajul este un dispozitiv complex, supus unei utilizari intensive, fiecare piesa din componenta sa avand un rol important. In masura in care ambreiajul nu mai functioneaza corect, este posibila si probabila aparitia unor defectiuni si la alte angrenaje importante ale masinii, acestea agravandu-se odata cu intarzierea diagnosticarii si a inlocuirii pieselor care au determinat disfunctionalitatea.

Ciprian Nimu
Mitsubishi Motors

loading...
DIN ACEEASI CATEGORIE...
PUTETI CITI SI...

Ambreiajul auto pe intelesul tuturor pentru un sofat ideal. Ce face si la ce e bun

Postat la: 16.02.2017 | Scris de: ZIUA NEWS

0

Sunt situatii in care ne confruntam cu probleme cauzate de ansamblul ambreiaj, iar pentru a le putea preveni este bine sa cunoastem cateva aspecte legate de constructia si modul de functionare ale acestuia.

Ansamblul ambreiaj se afla intre motor si cutia de viteze, scopul sau fiind intreruperea fluxului de putere dintre acestea si cuplarea progresiva a propulsorului cu transmisia. Cuplarea si decuplarea motorului de transmisie sunt necesare la pornirea de pe loc si pentru schimbarea treptelor cutiei de viteze, in timpul deplasarii. Modul de functionare este relativ simplu: unul (sau mai multe) discuri de ambreiaj sunt presate intre volanta motorului si placa de presiune de arcuri puternice. Apasand pedala de ambreiaj actionam rulmentul de presiune prin intermediul unui cablu sau al unui sistem hidraulic. Acesta indeparteaza placa de presiune cu ajutorul unei diafragme si permite rotatia libera a discului de ambreiaj. Discurile de ambreiaj au pe ambele fete un material de frictiune, care este diferit in functie de regimul de utilizare.



Din punct de vedere al sensului de actionare al arcului diafragma, sunt utilizate doua tipuri de ambreiaje:
- pull type (actionare prin tragerea arcului diafragma)
- push type (actionare prin impingerea arcului diafragma)
Ambreiajele de tip tras necesita o forta de actionare mai mica, permitand utilizarea unor solutii constructive mai avantajoase pentru ambreiajele care trebuie sa reziste la un cupluri motor cu valori ridicate.

Prin intermediul ambreiajului, miscarea de rotatie a motorului este transmisa catre cutia de viteze care o transfera asupra rotilor motrice. El permite transferul progresiv al puterii motorului catre cutia de viteze, facilitand pornirea lenta de pe loc a masinii. In interiorul cutiei de viteze se gasesc perechi de mecanisme cu roti dintate de diferite diametre care sunt cuplate alternativ, pentru selectia treptelor de viteza. Pentru a fi evitata deteriorarea angrenajelor, in momentul decuplarii/cuplarii rotilor dintate, acestea trebuie sa aiba aceeasi viteza de rotatie. Aici intervine ansamblul ambreiaj care permite ca puterea motorului sa nu mai fie transmisa cutiei de viteze. In acest fel, cele doua roti dintate cuplate se vor roti cu aproximativ aceeasi viteza, determinata de viteza de deplasare a autovehiculului, si separarea va avea loc usor. In momentul cuplarii treptei de viteza sunt actionate sincroane, care aduc rotile dintate din cutia de viteze la aceeasi turatie

Atunci cand ambreiajul cupleaza, ca urmare a eliberarii pedalei, este necesara o accelerare usoara, intrucat motorul are nevoie de un spor de putere. Este posibila plecarea de pe loc cu motorul la turatia de ralanti, insa cu ajutorul unui control fin al pedalei de ambreiaj. Pe de alta parte, cresterea exagerata a turatiei motorului in timpul eliberarii pedalei de ambreiaj, va conduce la o uzura prematura a suprafetei de frictiune. Un alt rol important al ambreiajului este cel de protectie a motorului si transmisiei fata de socurile puternice, care pot deteriora piesele aflate in miscare. O astfel de situatie este cea in care este necesara o franare brusca, iar soferul nu mai are timp sa apese si pedala de ambreiaj. Ca urmare, discul de ambreiaj patineaza pe placa de presiune si pe volanta, evitand astfel ruperea arborelui cotit al motorului sau a transmisiei.



Exista cateva situatii intalnite in utilizarea cotidiana, care pot produce uzura prematura si deteriorarea ambreiajului:
· in timpul stationarii la semafor, pedala de ambreiaj este mentinuta apasata, ceea ce duce la suprasolicitarea rulmentului de presiune si la uzura rapida a acestuia.
· procedeul de folosire strict a ansamblului ambreiaj la plecarea din rampa, fara utilizarea franei de mana, reprezinta o patinare a discului si va determina uzura accentuata a acestuia, in special in cazul autovehiculelor echipate cu motoare ce dispun de cuplu redus
· punerea in miscare a autovehiculului stationat, utilizand treapta a doua a cutiei de viteze. Rezultatul va fi fortarea componentelor transmisiei si uzura prematura a acestora.
· eliberarea brusca a pedalei de ambreiaj atunci cand cutia are cuplata o treapta de viteza. In aceasta situatie va fi transferata instantaneu o valoare ridicata de cuplu catre transmisie. Este foarte probabil ca socurile induse sa produca daune. Singura situatie in care pedala de ambreiaj poate fi eliberata brusc este atunci cand levierul schimbatorului de viteze se afla in punctul neutru.
· eliberarea prea lenta a pedalei de ambreiaj, insotita de accelerarea puternica a motorului, ceea ce determina patinarea discului de ambreiaj. Mai exact, discul de ambreiaj este cuplat partial iar frecarea rezultata duce la incalzirea materialului de frictiune. Arcurile ce intra in componenta discului de ambreiaj se incalzesc, la randul lor, puternic si apoi se racesc brusc, decalindu-se. Aceste arcuri au rolul de a amortiza socurile transmisiei si vor functiona incorect in timp, in conditiile acestui mod de exploatare.
· in timpul deplasarii autovehiculului, piciorul este sprijinit pe pedala de ambreiaj, realizandu-se astfel o decuplare incompleta. In timp, determina uzura prematura a discului de ambreiaj si a rulmentului de presiune. Daca reglajul pedalei de ambreiaj nu este corect (pedala actioneaza prea sus) se va inregistra acelasi efect.
· in cazul in care se realizeaza o tractare, la deplasarea prin zapada mare sau nisip, la urcarea unor rampe abrupte, ansamblul ambreiaj este fortat. Apare fenomenul de patinare, ce duce la supraincalzirea discului de ambreiaj si a arcurilor aflate in componenta acestuia. Va fi simtit mirosul neplacut, de ars. Ca urmare a racirii rapide, se poate produce decalirea arcurilor de presiune sau deformarea discului de ambreiaj.



In timp, ansamblul ambreiaj poate prezenta simptome specifice:
§ ambreiajul cupleaza cu smucituri si face zgomote puternice. Acest comportament poate fi determinat de fisurarea placii de presiune sau deteriorarea arcurilor ce intra in componenta discului de ambreiaj.
§ patinarea ambreiajului, situatie datorata in special uzurii stratului de frictiune. Ca urmare, discul de ambreiaj se va roti independent de ansamblul volanta - placa de presiune, miscarea de rotatie fiind transmisa partial sau deloc catre roti. In practica, se constata ca, in timpul accelerarii, turatia motorului creste brusc, fara a fi insotita de marirea vitezei de deplasare a autoturismului.
§ uzura rulmentului de presiune. Se produce un zgomot de frecare metalica la apasarea pedalei de ambreiaj si cuplarea treptelor este ingreunata.
§ ambreiajul nu decupleaza corect. In momentul in care actionam levierul cutiei de viteze pentru cuplarea treptelor de viteza, se aude un zgomot specific ("carait") si cuplarea se face cu dificultate, mai ales a primei trepte.

Ambreiajul este un dispozitiv complex, supus unei utilizari intensive, fiecare piesa din componenta sa avand un rol important. In masura in care ambreiajul nu mai functioneaza corect, este posibila si probabila aparitia unor defectiuni si la alte angrenaje importante ale masinii, acestea agravandu-se odata cu intarzierea diagnosticarii si a inlocuirii pieselor care au determinat disfunctionalitatea.

Ciprian Nimu
Mitsubishi Motors

DIN ACEEASI CATEGORIE...
albeni
Adauga comentariu

Nume*

Comentariu

ULTIMA ORA



DIN CATEGORIE

  • TOP CITITE
  • TOP COMENTATE