In criza preturilor la energie si gaze, Romania are nevoie urgenta de un nou model de piata
Postat la: 11.02.2022 | Scris de: ZIUA NEWS

Plafonarea pretului la producator si pe lantul comercial, pana la consumatorul final, solutia de gestionare a pretului la consumatorul final. Este o realitate de netagaduit ca nu mai exista nicio legatura intre costul de productie al energiei si pretul energiei la consumator. Plafonarea pretului la producator trebuie sa tina cont de costul de productie diferit, care depinde de resursa energetica primara folosita si de tehnologia utilizata.
Pornind de la specificul pietei de productie electroenergetica, caracterizata de existenta societatilor cu monosursa primara, dar si de ponderea fiecarui producator la structura de productie, se pot stabili cantitatile care revin fiecarul producator pentru a acoperi curba de cerere in perioada vizata de interventie.
Pentru aceasta perioada de interventie se va stabili de catre fiecare producator o structura de cost, pe baza situatiilor financiare la 9 luni din 2021(inainte de explozia preturilor) si a costurilor justificabile, oportune si anticipate pentru aceasta perioada. Costurile justificabile vor include, pe langa costurile operationale si costurile cu amortizarea, cerificate CO2,o cota de dezvoltare de 5% si o cota de profit de 10%. In baza costurilor justificate si a cantitatii de energie care-i revine pentru acoperirea curbei de cerere, producatorul propune un pret specific de productie
Costurile justificate si propunerea de pret specific de productie vor fi inaintate catre ANRE pentru verificare si avizare a costului specific de productie propus. Aceeasi metodologie este aplicata anual de catre ANRE producatorilor de energie termica pentru stabilire pretului specific de vanzare a energiei termice catre SACET. Producatorii vor avea costuri specifice de productie aprobate de ANRE diferite.
Azi, Hidroelectrica are un cost de productie de aprox. 105 lei/MWh, Nuclearelectrica de aprox. 185 lei/MWh, CEO de aprox. 500 lei/MWh. Aceasta este cea mai drastica plafonare a pretului la producator posibila, fara a perturba procesele intrinseci ale producatorului si a pune in pericol continuitatea activitatii. Doar plafonarea pretului la producator are o influenta nesemnificativa asupra pretului suportat de consumatorul final, pentru ca mecanismele comerciale ale modelului actual de piata a energiei inchid acoperirea curbei de consum la pretului celui mai scump producator. Pentru a propaga efectul plafonarii pretului la producator, trebuie intervenit si in mecanismul comercial dintre producator si furnizor, cat si intre furnizor si clientul final.
Prin urmare, producatorul are obligatia sa puna toata cantitatea de energie disponibila la tranzactionare pe pietele centralizate, la un pret egal cu costul specific de productie. Producatorii au obligati ca cel putin 80% din cantitatea contractata sa fie pe piata contractelor la termen. Toate licitatile vor fi "blind". Vanzatorii anomizati vor oferta pentru fiecare slot/perioada cantitatile de energie disponibile. Cumparatorii anomizati vor introduce cererei de cumparare a cantitatilor de energie pentru fiecare slot/perioada. Piata se inchide in punctul unde cererea cantitativa se intersecteaza cu oferta cantitativa. Cantitatea contractata de fiecare vanzator/cumparator se formeaza prin alocarea pro-rata, raportand cantitatea ofertata la cantitatea la care s-a inchis piata. Pretul pe MWh de vanzare-cumparare se formeaza isumand cantitatea contractata de fiecare vanzator inmultita cu pretul specific de productie si impartita la cantitatea la care s-a inchis piata.
Mecanismul descris mai sus compenseaza lipsa productiei dintr-un mix de surse primare de productie la producatori si implicit un pret rezultat din mixul la producator si translateaza formarea acestui mix in pietele centralizate, care vor oferi un pret de referinta rezultat dintr-o producție agregata, bazata pe un mix de surse prima... Se pot introduce contracte CfD( contracte pe diferenta) pentru a oferi o garantia ca pretul obtinut de fiecare producator este egal cu pretul specific de productie. Furnizorii, in relatia comerciala cu clientii finali, nu pot practica preturi mai mari decat suma rezultata din insumarea pretului de achizitie conform pct.3, costuri de transport si distributie(reglementate), costuri de furnizare justificabile, o rata de profit de 5%, la care se adauga taxe si contributii legale. Venitul obtinut din revanzarea energiei achizitionata conform pct.3 pe pietele centralizate se impoziteaza cu 90%.
Avantaje
Prin aplicarea mecanismului integrat se obtine cel mai mic pret la consumatorul final, in conditii de acoperire a costurilor si obtinere de profit intr-o marje rezonabila pe tot lantul producator-furnizor.
Pentru stat se obtine eficienta la cel mai mic cost, fara a denatura concurenta din piata pe segmentele specifice.
Garantand un pret, peste cel de productie si o marje de profit rezonabil nu sunt afectate deciziile de investire in noi tehnologii sau dezvoltarea de noi capacitati.
Sunt stimulati producatorii sa-si mentina capacitatile de productie si chiar sa redeschida capacitati aflate in conservare.
4.Nu discrimineaza intre tipurile de consumatori.
Se atig obiectivele de suportabilitate a pretului la consumatorii casnici si mentinere a competitivitatii economice.
Se intrunesc conditiile economice pentru mentinerea continuitatii in SEN, in conditii de securitate energetica.
Se recupleaza pretul de tranzactionare cu fundamentul economic suport (rezonabil)
Dispare sentimentul de lipsa de energie al furnizorilor care trebuie sa cumpere, indiferent de pret, pentru a onora contractele de furnizare.
Obs.
Masurile de plafonare a pretului actioneaza doar asupra pretului energiei active. Celelalte componente referitoare la transport, distributie, cogenerare, certificate verzi, accize, TVA trebuie sa faca subiectul unor analize si decizii de plafonare/ inghetare/ diminuare/ anulare, toate fiind componente reglementate.
Nu se mai justifica mentinerea bonusarii capacitatilor din surse regenerabile prin sistemul de cerificate verzi. Pretul energiei este de cel putin doua ori mai mare decat pragul de pret de la care acestea sunt rentabile economic.
Se impune pe termen de 9 luni diminuarea TVA pentru toti consumatorii.
Se impune ca bonusul de cogenerare sa fie utilizat doar pentru investitii noi. In ultimii 10 ani bonsul de cogenerare a fost acordat proportional si unitatilor a caror randamente au fost sub 85%, dar nu a fost folosit pentru retehnologizari sau investitii in capacitati noi.
Gabriel Dumitrascu
-
Reforma de personal a muzeelor trece prin haremu' lu' frații Pește
Adi este director de muzeu, cu biroul la șosea, intr-un palat cu vedere la gradina. Are pe mana 20 de imobile din care j ...
-
Nu cred că va avea loc o întâlnire Zelensky - Putin
În primul rand pentru ca pe Putin nu-l intereseaza așa ceva. Jocul intre cei doi pare acum ceva de genul cine iși ...
-
România e "Cenușăreasa" Europei - e praf și pulbere!
Am tot analizat și comentat, inclusiv de la acest microfon, consecințele intalnirii liderilor UE cu Trump, la Casa Alba. ...
-
Junta care conduce România din umbră (II)
În ultimii 7-8 ani a devenit tot mai vizibil ca Romania nu mai este condusa de președinții aleși (Klaus Iohannis, ...
-
Pe cine crezi că păcălești, Oana Țoiu?
Ministrul de Externe a batut toba in targ ca da o tura in State sa pregateasca saritura peste ocean a lui ND și intalnir ...
-
„Lovește, vreau să mor creștin!"
Se spune ca de pe crucea pe care era rastignit Iisus vedea cu ultimile-i zvacniri de viața pamanteasca doua lucruri, car ...
-
Pentru PSD, proprietatea privată rămâne un „moft"
Numarul salariaților activi la 30 Iunie 2025, era, conform Ministerului Muncii de 5.727.660. salariul mediu brut era, to ...
-
De ce România nu este la masa deciziilor
Singurul nostru argument ca nu participam la discuțiile unde se iau cele mai importante decizii in privința razboiului d ...
-
Intră România în incapacitate de plată?
În primul rand, aceasta expresie „incapacitate de plata", care este expresia corecta in discuție la aceasta ...
-
Junta care conduce România din umbră (I)
În ultimii 7-8 ani a devenit tot mai vizibil ca Romania nu mai este condusa de președinții aleși (Klaus Iohannis, ...
-
Avem antrenament la dezastre!
Cine nu ar vrea sa ne fie finalmente bine impreuna? E vara inca și ma bucur ca un copil de toate culorile ei ca și cand ...
-
Dedesubturile relației Putin-Trump: „E mai mult decât o curtoazie"
Lucrurile sunt clare: cei doi președinți au ajuns la un consens, iar Ucraina și UE trebuie sa stabileasca daca agreeaza ...
-
Putin - Trump - knock-out din prima repriza!
Putin a stiut punctul cel mai slab al delegatiei americane: istoria conflictului. Nu este de mirare care a fost strateg ...
-
Întâlnirea Trump - Putin: S-au pus cartile pe masă!
Peste 100 de ani istoricii vor vedea o stenograma, o inregistrare, un memorandum ceva cu cele 3 ore de discuții. Pana at ...
-
Alaska marilor speranțe înghețate
Aproape 3 ore in loc de 7 așa cum s-a estimat, doua declarații evazive, esopice, sibilinice sau estompate la sfarșitul i ...
-
O invitație la șpagă și evaziune fiscală
Ministerul Finanțelor vehiculeaza un proiect de lege de amnistie fiscala mascata a corporațiilor care practica optimizar ...
-
"Dar noi am furat mai puțin!"
Cand a devenit, oare, Ilie Bolojan virtuosul slujitor public interesat sa opreasca risipirea și jefuirea banului public? ...
-
Cum vede Departamentul de Stat problema anulării alegerilor din România
Raportul pe anul 2024 al Departamentului de Stat al SUA cu privire la drepturile omului in Romania consemneaza in debutu ...
-
Ce vrea Rusia?
a) În UcrainaDemantelarea Ucrainei in actuala forma, transformarea ei intr-un stat marioneta, stat clientelar, sta ...
-
Pe ea n-ar fi violat-o nimeni!
Voi ați observat ca nicușoriștii au o nevoie patologica de a vorbi despre idolul lor? Antinicușoriștii fac caterinca, se ...
-
Taxele pe salarii să scadă cu 30%. Guvernul să ia bani de la șpăguitori!
Masurile de austeritate adoptate de guvernul Bolojan prin Pachetul 1 de masuri și cele care urmeaza in Pachetul 2, vor b ...
-
Avatarurile inteligenței artificiale
Parte din boții lui Musk produși de xAI sunt facuți dupa chipul și asemanarea creatorului lor, de unde și vorba, cum e t ...
-
Statul contra națiunii. Dedesubtul tentativei de expropriere a asiguraților de la Pilonul 2 de pensii
Daca tot nu va era clar pana acum, atunci lovitura de miliarde lei aplicata de guvern și ASF asiguraților la pensii priv ...
-
Vătaful colonial Bolojan expropriază băștinașii. Jaful de 23 miliarde euro din banii românilor
Scriu la cald despre scelerata manevra a Guvernului Bolojan care vrea sa exproprieze banii deținuți de romani in fonduri ...
-
România care și-a boicotat propriul protocol
Pe 5 august 2025, Ion Iliescu, primul președinte ales dupa Revoluția din 1989 a plecat dintre noi. Funeraliile de stat, ...
-
O SINISTRĂ DEZNĂDEJDE
Îmi cer scuze, de la bun inceput, ca am sa va ocup timpul cu un text desprte mine. Parțial mai mult despre mine de ...
-
Pilonul II: Străinii au liber la banii românilor
Pe vremea cand Liviu Dragnea a vrut sa modifice la fel regulile privind pensiile private, romanii au ieșit in strada. 17 ...
-
Afaceriștii din jurul lui Bolojan. All inclusive capii mafiilor imobiliară și funciară din Oradea (II)
În ultimii 15-16 ani, perioada care coincide cu era Bolojan de la Primaria Municipiului Oradea și de la Con ...
-
Minciuna că Iliescu, și nu rușii, a reușit salvarea RO de la dezintegrare în 1990, este, culmea, promovată azi de către vechi securiști, unii foști agenți de influență KGB!
Informația ca Ion Iliescu a fost impus ca lider al Romaniei de catre ruși, in 1989 a inceput, in sfarșit, sa circule lib ...
-
Între obligație și considerație, la catafalcul lui Ion Iliescu
Osatura statului roman este cladita pe temelia pusa de Ion Iliescu. Cartea de vizita a Romaniei, credibilitatea și predi ...
comentarii
Adauga un comentariuAdauga comentariu