Energia nucleară - proiectul Iohannis
Postat la: 05.12.2023 | Scris de: ZIUA NEWS

In anul zece al mandatelor sale, Iohannis descoperă, in Dubai, importanta energiei nucleare. In „Declaratia natională" ( de ce nu „internatională") sustinută la COP28, Iohannis introduce si energia nucleară in „mixul energetic national" ce va fi format până in 2050.
Dar a intreprins ceva Iohannis in nouă ani de mandat pentru finalizarea celor două unităti restante de la Cernavodă? Vă voi reaminti astazi proiectul românesc al energiei nucleare. Ce s-a intamplat in ultimii 33 de ani. Spun de la inceput ca acum ar fi trebuit sa functioneze, la Cernavodă, 4 unitati si nu 2. Guvernele din care a facut parte sau pe care le-au coordonat Traian Basescu sau Klaus Iohannis nu au investit nimic in energia nucleara ci doar au folosit energia ieftina creata de cele doua unitati finalizate in timpul guvernelor Vacaroiu si Nastase.
Scurt istoric
Proiectul initial al Centralei Nuclearelectrice (CNE) Cernavodă prevedea constructia a 10 reactoare nucleare tip CANDU 700, cate 5 pe 2 amplasamente: Cernavoda si Fagaras dupa urmatorul program de asimilare: primul reactor 100% cu componente canadiene, al doilea 10% componente indigene si 90% canadiene, s.a.m.d reactorul nr. 10 100% componente fabricate in Romania. Avand in vedere programul ambitios de asimilare si transfer tehnologic, proiectul a fost modificat, indigenizarea incepand chiar de la Unitatea 1. Aceasta latura pozitiva a proiectului a fost umbrita atat de termenele nerealiste care se impuneau cat si de imposibilitatea sustinerii economice a constructiei simultane a 5 reactoare. Acest lucru a condus la oprirea lucrarilor la proiect in 1990 si reevaluarea in totalitate a abordarii atat d.p.d.v. tehnic cat si economic. Solutia cea mai buna pentru acel moment era reluarea proiectului, dar in mod etapizat. Guvernele de dupa 1990 au avut diverse abordari. Si reactoarele erau in diverse stadii de constructie : Unitatea 1 cca 50%, Unitatea 2 cca 30%, Unitatea 3 cca 16%, Unitatea 4 cca 12%, Unitatea 5 cca 9%.
Unitatea 1 CNE Cernavoda
In 1991 s-au reluat discutiile cu partenerul canadian-AECL si italian-ANSALDO, ajungandu-se la un contract de asistenta tehnica, conducere si transfer de management prin formarea unui consortiu denumit AAC (format din AECL, ANSALDO si RENEL) care a demarat lucrarile in 1992 si le-a finalizat cu punerea in functiune a reactorului in 1996 sub guvernul Vacaroiu. De mentionat faptul ca AAC era sub conducere canadiana, iar numarul lucratorilor straini pe santier a fost de cca 450. Investitia a fost de aproximativ un miliard de dolari.
Unitatea 2 CNE Cernavoda
In decembrie 2000, imediat dupa alegeri, guvernul pe care l-am condus a decis reluarea lucrarilor pentru definitivarea reactorului nr.2.
SUBLINIEZ faptul ca in perioada 1997-2000, guvernele din care a facut parte si Traian Basescu nu au mai investit nimic in proiectul nuclear, utilizandu-se insa o componenta de energie ieftina produsa in Unitatea 1.
In decembrie 2000, am decis formarea unui comitet interministerial compus din 3 membri ai cabinetului care raportau lunar in guvern stadiul lucrarilor iar prima mea vizita de lucru, in 2001, a fost la centrala nucleara de la Cernavoda. Masurile adoptate au demonstrat ca exista un adevarat interes national pentru acest proiect strategic.
Activitatile au fost axate pe 4 directii:
-informarea comunitatii internationale despre intentia tarii noastre de a mai construi un reactor avand in vedere necesarul intern de energie (AIEA Viena, CE Brusseles, etc);
-negocierea unui contract care sa tina cont atat de prevederile primului contract de la Unitatea 1, in sensul optimizarii lui ( astfel conducerea proiectului a fost in responsabilitatea partii romane iar numarul de „expatriati" a fost de cca 180, reducandu-se in acest fel semnificativ costurile proiectului);
-analiza capabilitatii industriei romanesti de a oferi produse si servicii de calitate nucleara, astfel incat peste 53% din Unitatea 2 a fost realizata in tara;
-identificarea resurselor financiare necesare de cca 1 mlrd de euro pentru finalizarea proectului.
Astfel importurile au fost realizate prin imprumuturi garantate de stat si platite din vanzarea energiei electrice produse de reactor, iar furnitura din tara finantata de la bugetul de stat. Acest ultim aspect merita o atentie speciala: perioada 2001-2004 a fost o perioada cu eforturi umane si mai ales financiare deosebite (perioada in care am indeplinit conditiile de integrare in NATO si am inchis toate capitolele de negociere cu UE), astfel incat bugetul de stat (care in acea perioada a fost in medie de numai 50 mlrd euro) nu putea acoperi in totalitate marile proiecte de investitii demarate, in conditiile in care exista si o tinta ambitioasa de reducere a inflatiei.
In aceasta situatie, pentru investitia de la Unitatea 2 s-a reusit negocierea si tragerea unui imprumut de la UE-EURATOM de 235,4 mil. Euro care a finantat componenta interna a proiectului, degrevandu-se in acest fel bugetul de stat.
Astfel, s-a realizat optimizarea economica totala a proiectului prin urmatoarele elemente (care nu s-au mai regasit in gandirea economica a ultimei perioade a multiplelor guverne Boc):
-sustinerea unei investitii nationale productive si profitabile: energia nucleara este cea mai ieftina forma de energie in tara noastra (in pretul energiei hidro nu mai este inclusa componenta de amortizare a investitiilor!);
-efortul continuu de a identifica si finanta cat mai multe produse si servicii fabricate in Romania, reducand importurile la limita prevederilor tehnice si calitative ale proiectului, astfel incat cca 3500 de persoane au lucrat pe santier si alte cca 80.000 in industria pe orizontala din tara nostra au avut contributii la Unitatea 2;
-plata imprumuturilor sa se faca din vanzarea de energie electrica, astfel incat dupa punerea in functiune din 2007, bugetul de stat sa nu mai fie grevat.
-asigurarea a 18% din consumul energetic national la un pret scazut (cca 21 euro/Mwe)
Unitatile 3 si 4
Avand in vedere „resuscitarea" industriei romanesti de profil, produsa odata cu investitia de la Unitatea 2, si datorita faptului ca, pe masura ce se terminau lucrarile, fabricile si unitatile de constructii-montaj riscau sa-si piarda autorizatiile de lucru in domeniul nuclear cat si capabilitatile tehnice, precum si datorita unui potential real de export de energie, s-a decis in 2003 formarea unui comitet interministerial de analiza a reluarii lucrarilor si la unitatile 3 si eventual 4 intr-o forma moderna de finantare de tip BOOT (build-own-operate-transfer) datorita unor conditionari impuse la acea vreme de catre organismele financiare internationale privitoare la garantiile suverane. Ca urmare, s-a demarat un studiu de fezabilitate efectuat de catre un consortiu, format din SNN Romania, AECL Canada, ANSALDO Italia si KHNP Coreea de Sud, care a concluzionat fezabilitatea proiectului prin care se puteau realiza cele 2 unitati in perioade de timp cu un defazaj de cca 2 ani. Se mentiona faptul ca aportul partii romane in acest PPP era de numai 20% (16% lucrarile deja efectuate iar restul reprezentand apa grea si combustibilul nuclear),astfel incat efortul bugetar era minim, restul fiind capital privat, echipamentele si serviciile urmand a se contracta de la diversi furnizori prin licitatie. Studiul a fost expertizat international de catre firma Deloitte and Touche, care l-a avizat favorabil, fiind propus spre prezentare publica pentru posibilii investitori. Astfel studiul a fost prezentat cu ocazia diverselor vizite oficiale, la intalniri cu oameni de afaceri, la Washington, la Londra, la Roma si bineinteles la Bucuresti. Ca urmare a acestor eforturi, in noiembrie 2004 au ofertat 18 firme (straine si romanesti) pentru aport de capital in formarea Companiei de investitii care urma sa gestioneze proiectul. Din pacate, dupa 2004, in anii regimului Basescu, nu s-a mai depus niciun efort in acest domeniu si, vazand neimplicarea guvernului in proiect (implicarea a fost numai la nivel declarativ, mediatic), majoritatea companiilor straine s-au retras (ultimele, la inceputul acestui an), astel incat partea romana a devenit majoritara in compania de proiect (cu peste 80%) iar guvernul cauta din nou investitori. Este inexplicabil cum un guvern care in perioada 2008-2012 a gestionat un buget anual mai mult decat dublul bugetului din perioada 2000-2004 sa nu reuseasca o schema financiara pentru realizarea macar a unei unitati la CNE Cernavoda. Acelasi lucru pentru perioada mandatelor lui Iohannis.
In loc de concluzii
a) Definitivarea Unitatilor 3 si 4 de la CNE Cernavoda in tandem sau pe rand se impune de urgenta pe fondul crizei energetice care exista si se prefigureaza a creste, la nivel mondial, in urmatorii ani, in contextul in care: - fiecare reactor reduce importurile anuale de materii prime energetice cu cca 150 mil. Euro -o mare parte din termocentrale au durata de viata expirata; -tehnologia nucleara este recunoscuta ca forma de energie cu „0" emisii de carbon, iar Romania din anul viitor va avea probleme relative la nerespectarea unor conditii de mediu asumate; -minimizarea pierderii unor capacitati tehnice de productie de inalta tehnologie din industria romaneasca; -evitarea desfiintarii specializarilor de profil din universitatile romanesti (studentii nu se inscriu din lipsa perspectivei locurilor de munca dupa definitivarea studiilor, iar noi cadre didactice nu se formeaza din lipsa studentilor si neasigurarea finantarii la specializari precum inginerie-fizica si energetica nucleara).
b) Evaluarile facute de catre organismele internationale asupra securitatii nucleare la CNE Cernavoda (U1 siU2) au fost constant pozitive, ca si ultima evaluare a indeplinirii conditiilor impuse de catre CE in cunoscutele „teste de stres";
c) Mi se pare jalnic faptul că Iohannis, după aproape zece ani in functie, nu a reusit nici un proiect de anvergură pentru România. In domeniul nuclear, spre exemplu, ar fi avut posibilitatea să continue proiectul Cernavodă, cu unitătile 3 si 4, ceea ce ar fi adăugat incă aproximativ 20% din energia consumată in tară la preturi foarte mici.
Adrian Nastase
-
Covrigarul Marcel, piatră de moară pentru PSD (I)
În media și pe rețelele de socializare a fost publicata zilele trecute o scrisoare de protest semnata de 13.800 de ...
-
Cum un spion german, care este primarul unui mare oras romanesc, a devenit seful unui partid din Romania
Cand analizam biografia lui Dominic Samuel Fritz, actualul primar al Timișoarei, conturul unui activist civic idealist s ...
-
Dezmățul cheltuielilor făcute chiar de guvernanți!
În 2022 am avut deficit bugetar de 6,3%. La mijlocul anului s-a dat OUG 16/ iulie 2022 prin care s-a majorat cota ...
-
Cel mai important personaj eliminat de forțele israeliene în Iran
Generalul Amir Ali Hajizadeh a fost pana la data de 13 iunie a.c., cand a fost eliminat de aviația israeliana, comandant ...
-
Capul răutăților
Ultimele desfașurari din asa-zisele negocieri pentru formarea unui guvern ne arata ca, de fapt, partidele implicate in p ...
-
De ce nu se poate face guvernul
Din cauza inclusiv a micului și obscurului Cristian Ghinea, șeful haitei de hiene de salon de la USR. Care il boicoteaza ...
-
A început beleaua, în urmă cu câteva ore!
Era previzibil, SUA a dat indicații din timp reprezentanților sai din zona sa se bage sub mese și sa aștepte. Nu a durat ...
-
A început să se râdă de Nicușor Dan, de la Chișinău la Bruxelles!
Dupa vizita de la Chișinau a lui Nicușor Dan, a urmat cea de la Odessa și, prin intermediul unor prieteni din zona de an ...
-
Pentru că matematica avantajează PSD
In turneul de poker care se joaca zilele astea la Cotroceni, PSD are cele mai bune carti si stie asta, PNL vrea sa casti ...
-
Fix the problem, President Trump!
Pentru cei din lumea sportului, ceea ce se intampla in ultiuma vreme in Los Angeles nu e prea imbucurator. Mai intai inc ...
-
Omul de care depinde nominalizarea lui Bolojan, cu influență în cel puțin 3 bănci care împrumută statul român
Kondor Zoltan este un satmarean, cu dubla cetațenie, romana și maghiara, care a evoluat spectaculos in primele doua dece ...
-
Dă pensia specială înapoi, bă borfașule!
Nicio referire la pensiile speciale in contextul pertractarilor despre reducerea deficitului bugetar, din anticamera vii ...
-
Justiție a la Bolojan. Arestați și condamnați pe nedrept
Jocurile au fost facute de afara și din țara pentru ca tot mai ilustrul și ilustrativul Ilie Gabriel Bolojan sa devina p ...
-
Explicația scandalului Trump-Musk: "tehnocrația" susținută de către intelligence-ul american se revoltă contra Președintelui!
De ieri a vuit tot internetul cu știri și glume despre marea cearta intre Elon Musk și Donald Trump, rezultat al concedi ...
-
Trump i-a comunicat lui Merz că nu va implica SUA contra Rusiei în războiul ucrainean. UE, izolată și cu spatele la zid
Ieri, Donald Trump a raportat public concluziile convorbirii sale telefonice cu Vladimir Putin, convorbire legata de raz ...
-
Precum în cer așa și pe pământ
Nu cearta dintre Trump și Musk este subiectul care paralizeaza omenirea, in cer și pe pamant, incepand de la naveta Drag ...
-
Teminatorul Bolojan. O familie arestată și condamnată la comanda sa
Dupa ce a devenit primar de Oradea, Ilie Bolojan și-a creat un renume de Terminator local, in sensul ca nu are mama și t ...
-
Sper să fie doar o speculație a presei "pe surse", iar nu o știre reală despre ceea ce ne așteaptă
Cica proaspatul consilier prezidențial, Radu Burnete, ex-ceva-șef la federația patronala Concordia, ex-jurnalist la Ziar ...
-
Când planetele Musk și Trump se ciocnesc
Un nou studiu publicat saptamana aceasta in revista Nature Astronomy a pus sub semnul intrebarii ipoteza de lunga durata ...
-
Minciuni franțuzești despre apă fără cuburi de gheață
Uniunea Europeana solicita statelor membre sa reduca consumul de apa cu cel puțin 10 procente in urmatorii 5 ani, ca par ...
-
În mintea lui Vladimir Putin!
Care sunt faptele, pe scurt? Deși in ultimele 48 de ore le-am tot prezentat, mai fac o sinteza. Duminica, a avut loc un ...
-
Doar 40 de vorbe să vă mai spun...
....sau de ce este bine sa ai oleak de studii de Teologie in contextul propagandei de razboi și daca tot e ff la moda te ...
-
La cald despre victoria forțelor patriotice din Polonia. Comparația cu România
Dupa numararea voturilor din 100% din secțiile de votare, candidatul patriot și creștin Karol Nawrocki l-a invins pe can ...
-
De ce nu i-a susținut decisiv președintele Trump pe trumpiștii români în alegerile prezidențiale din mai 2025?
Suveraniștii romani (folosesc termenul „suveranism" așa cum a intrat el in limbajul comun romanesc, chiar daca inc ...
-
Doar o "curvă" să-ți mai spun!
Seful ANAF, Lucian Heius, a afirmat public, in 2023 ca Ministerul Finantelor a reusit sa fiscalizeze o industrie de vide ...
-
O instituție care nu se va reforma niciodată
Nu este MAE, troaca cumetriilor de toate spețele și a nepotismelor bizantine in care posturile se moștenesc din tata in ...
-
Jocul geomilitar se schimbă radical în Europa după ce Trump s-a înțeles cu Putin să părăsească zona
În ultimii trei ani, de cand se desfașoara razboiul ucrainean, v-ați obișnuit sa auziți despre deciziile de pe fro ...
-
Mafia funciară favorizată de primăria și justiția orădeană
Dupa inființarea Curții de Apel Oradea, justiția bihoreana a fost zguduita de numeroase cazuri de corupție, fiind ...
-
Misterul convorbirii Trump - Nicușor se va lămuri rapid
Mandatul lui Nicușor Dan a devenit deja, in numai citeva zile, o colecție de ciudațenii fara precedent, iar aseara s-a m ...
-
Cum cade în derizoriu justiția românească în cazul Georgescu
Asist la soluții privind extinderea urmaririi penale fața de Calin Georgescu, de la surprinzatoare la apoplexice, ca sa ...
comentarii
Adauga un comentariuAdauga comentariu