PNL a atacat la Curtea Constituțională legea prin care elimină guvernanţa corporativă la 94 de companii de stat
Postat la: 28.12.2017 | Scris de: ZIUA NEWS
Partidul Național Liberal a atacat miercuri la Curtea Constituționala trei legi votate de majoritatea PSD-ALDE, printre care si legea care se elimina practic guvernanta corporativa la 94 de companii de stat, ducând la politizarea totala a conducerii acestora, potrivit unui comunicat remis de liberali. Textul integral al sesizarii de neconstitutionalitate.
„Stimate domnule Președinte,
În temeiul art. 146 lit. a) din Constituția României, al art. 11 lit. a) raportat la art. 15, alin.(1) din Legea 47/1992 privind organizarea și funcționarea Curții Constituționale, republicată, parlamentarii enumerați în tabelul anexat formulează prezenta
SESIZARE DE NECONSTIUȚIONALITATE
cu privire la motive intrinseci de neconstituționalitate ale Legii pentru modificarea art. 1 alin. (3) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.109/2011 privind guvernanța corporativă a întreprinderilor publice, constând în încălcarea art.1 alin.(5) cât și a art.115 din Constituția României.
În fapt, în data de 21 februarie 2017, un grup de 27 de parlamentari, membri ai grupurilor PSD, ALDE și UDMR au sesizat Biroul permanent al Camerei Deputaților cu Proiectul de Lege pentru modificarea art.1 alin.(3) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.109/2011 privind guvernanţa corporativă a întreprinderilor publice. Proiectul de lege face parte din categoria legilor ordinare.
În calitate de primă cameră sesizată, Senatul a adoptat acest proiect în data 06.06.2017, iar în data de 12 iunie a.c. a fost înregistrat pentru dezbatere si adoptare de Camera Deputaților.
Din partea Comisie pentru politică economică, reformă şi privatizare, Comisiei pentru industrii şi servicii și a Comisiei juridice, de disciplină şi imunităţi, în data de 19.12.2017 s-a primit raport favorabil (4 amendamente admise, 4 amendamente respinse). În data de 20 decembrie 2017, raportul a fost înscris pe ordinea de zi a Camerei Deputaților și, în aceeași zi, acesta a fost adoptat.
MOTIVE EXTRINSECI DE NECONSTITUȚIONALITATE
1. Încălcarea dispozițiilor art.8 alin.(4), art.59 alin.(1) și art.60 alin.(1) din Legea nr.24/2000 privind normele de tehnică legislativă pentru elaborarea actelor normative, republicată, raportat la art.1 alin.(5) din Constituția României prin soluția greșită de legiferare conținută în titlul actului normativ
Titlul actului normativ este greșit, din această perspectivă actul normativ este neclar, fiind neconstituțional prin încălcarea dispozițiilor art.8 alin.(4) din Legea nr.24/2000 privind normele de tehnică legislativă pentru elaborarea actelor normative, republicată. Titlul actului normativ este „ Lege pentru modificarea art. 1 alin. (3) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 109/2011 privind guvernanţa corporativă a întreprinderilor publice".
Titlul corect al actului normativ era „Lege pentru completarea art. 1 alin. (3) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 109/2011 privind guvernanţa corporativă a întreprinderilor publice" și nu „lege pentru modificarea art. 1 alin. (3) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 109/2011 privind guvernanţa corporativă a întreprinderilor publice".
Evenimentul legislativ care intervine prin adoptarea legii supuse criticii de neconstituționalitate este acela de completare, ci nu de modificare a conținutului art.1 alin.(3) din O.U.G nr.109/2011 privind guvernanţa corporativă a întreprinderilor publice, după cum se deduce din analiza comparativă a normelor în vigoare cu forma legii adoptate de Camera Deputaților.
Conținutul în vigoare al art.1 alin.(3) din O.U.G. nr.109/2011 se regăsește în textul legii adoptate de camera decizională, la care se adaugă alte societăți comerciale și regii autonome cu capital de stat, exceptate de la aplicarea guvernanței corporative.
Art.60 din Legea nr.24/2000 privind normele de tehnică legislativă pentru elaborarea actelor normative, republicată, referitor la completarea actelor normative dispune: „completarea actului normativ constă în introducerea unor dispoziții noi, cuprinzând soluții legislative și ipoteze suplimentare, exprimate în texte care se adaugă elementelor structurale existente, prin utilizarea unei formule de exprimare, cum ar fi: „După articolul... se introduce un nou articol,......, cu următorul cuprins:", iar art.59 din același act normativ, referitor la modificarea actelor normative dispune: „modificarea unui act normativ consta în schimbarea expresă a textului unora sau mai multor articole ori alineate ale acestuia și în redarea lor într-o nouă formulare". Simpla parcurgere a normelor citate mai sus ne arată soluția legislativă greșită aleasă de legiuitor ceea ce constituie o încălcare a dispozițiilor art.8 alin.(4), art.59 alin.(1) și art.60 alin.(1) din Legea nr.24/2000 privind normele de tehnică legislativă pentru elaborarea actelor normative, republicată, raportat la art.1 alin.(5) din Constituția României.
2. Încălcarea dispozițiilor art.30 alin.(2) din Legea 24/2000 privind normele de tehnică legislativă pentru elaborarea actelor normative, republicată în Monitorul Oficial, Partea I nr. 260 din 21 aprilie 2010 în privința obiectului de reglementare a actului normativ, implicit ale art.1 alin.(5) din Constituția României
Prin numeroase decizii adoptate, Curtea Constituțională a României a atras atenția că activitatea de legiferare trebuie să urmeze principiile instituite prin Legea nr.24/2000 privind normele de tehnică legislativă pentru elaborarea actelor normative, republicată, în Monitorul Oficial, Partea I nr. 260 din 21 aprilie 2010 deoarece este elementar ca „textul normativ să fie clar, fluent și inteligibil" pentru ca destinatarul acesteia, cetățeanul român, să o poată înțelege și respecta.
În acest sens, semnatarii sesizării de neconstituționalitate considerăm că procedura de legiferare așa cum este ea prescrisă de lege a fost afectată prin modul în care Legea pentru modificarea art. 1 alin. (3) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 109/2011 privind guvernanța corporativă a întreprinderilor publice a parcurs procesul legislativ. Inițial propunerea legislativă, viza, conform expunerii de motive, instituirea unei norme derogatorii constând în exceptarea de la aplicarea dispozițiilor O.U.G. nr.109/2011 privind guvernanța corporativă a întreprinderilor publice a Administrației Naționale de Meteorologie, deoarece aceasta are atribuții specifice unei instituții publice și nu unei societăți comerciale cu caracter corporatist.
În dezbaterea propunerii legislative din Senatul României au fost adăugate, prin amendament, un număr de 26 societăți comerciale și regii autonome cu capital de stat, lăsând fără conținut dispozițiile actului normativ a cărui modificare se realizează prin legea supusă criticii de neconstituționalitate.
Acțiunea neconstituțională a fost completată cu o nouă intervenție legislativă în Camera Deputaților unde, prin amendament parlamentar, au fost adăugate alte 63 societăți comerciale și regii autonome care au fost exceptate, astfel, de la aplicarea dispozițiilor O.U.G. nr.109/2011. Reamintim că, potrivit art.61 alin.(1) coroborat cu art.58 alin.(3) teza I din Legea nr.24/2000 „modificarea sau completarea unui act normativ este admisă numai dacă nu se afectează concepția generală ori caracterul unitar al acelui act sau dacă nu privește întreaga ori cea mai mare parte a reglementării în cauză;[...]" și „evenimentele legislative pot fi dispuse prin acte normative ulterioare de același nivel sau de nivel superior, având ca obiect exclusiv evenimentul respectiv[...]".
Prin modalitatea de reglementare aplicată de legiuitor, obiectul de reglementare avut în vedere de inițiatori și detaliat în expunerea de motive a fost transgresat, voința acestora fiind înfrântă, conținutul legii, la finalul procedurii parlamentare, fiind diferit de ceea ce au avut aceștia în vedere.
În opinia noastră, legea criticată, în forma adoptată de Parlamentul Românei este impredictibilă prin lipsa evidentă de legătură între scopul inițial al actului normativ, descris în expunerea de motive, și rezultatul procesului de legiferare, concretizat în textul adoptat de Camera Deputaților, în calitate de cameră decizională, fiind neconstituțional prin încălcarea art.30 alin.(2) din Legea nr.24/2000 privind normele de tehnică legislativă pentru elaborarea actelor normative, republicată în Monitorul Oficial, Partea I nr. 260 din 21 aprilie 2010, implicit ale art.1 alin.(5) din Constituția României. Evidențiem că art.30 alin.(2) din Legea nr.24/2000 privind normele de tehnică legislativă pentru elaborarea actelor normative, republicată, dispune că „expunerile de motive, notele de fundamentare, referatele de aprobare și studiile de impact constituie instrumentele de prezentare și motivare ale noilor reglementări propuse".
3. Încălcarea dispozițiilor art.63 din Legea nr.24/2000, privind condițiile de instituire a unei norme derogatorii, implicit a art.1 alin.(5) din Constituția României
În același context al criticii de neconstituționalitate învederăm, Onoratei Curți, faptul că norma derogatorie conținută de art.I trebuie să aibă conținutul tipizat prevăzut expres de Legea nr.24/2000. Modul în care a fost modificat art.1 alin.(3) din O.U.G. nr.109/2011, prin art.I al legii criticate nu respectă dispozițiile imperative ale art. 63 din Legea nr.24/2000 privind normele de tehnică legislativă pentru elaborarea actelor normative, republicată în Monitorul Oficial, Partea I nr. 260 din 21 aprilie 2010, care prevede următoarele: „pentru instituirea unei norme derogatorii se va folosi formula „prin derogare de la..." urmată de menționarea reglementării de la care se derogă. Derogarea se poate face numai printr-un act normativ de nivel cel puțin egal cu cel al reglementării de bază."
Formula legală obligatorie „prin derogare de la ...urmată de menționarea reglementării de la care se derogă" ne este utilizată de legiuitor în textul art. I ceea ce îngreunează identificarea normei derogatorii în cuprinsul actului normativ. Totodată, prin amploarea modificării operate de Parlamentul României, fiind exceptate un număr de cel puțin 94 de societăți comerciale și regii autonome cu capital de stat norma derogatorie devine regulă iar regula devine excepție ceea ce, de asemenea, încalcă dispozițiile legale precitate.
Nerespectarea dispozițiilor imperative ale art. 63 din Legea nr.24/2000, implicit ale art.1 alin.(5) din Constituția României prin conținutul normei cuprinse în art.I din Legea pentru modificarea art.1 alin.(3) din Ordonanța de Urgență a Guvernului României nr.109/2011 privind guvernanța corporativă a întreprinderilor publice constituie un alt motiv de neconstituționalitate.
4. Încălcarea dispozițiilor constituționale referitoare la delegarea legislativă cât și la obligația de a respecta normele de tehnică legislativă conform art.63 teza II din legea 24/2000 și ale art.115 din Constituția României
În sensul practicii constante a Curții Constituționale privind necesitatea respectării normelor de tehnică legislativă ne referim și la existența elementelor de neconstituționalitate conținute de art.I teza finală și de art.II prin încălcarea dispozițiilor art.63 teza II din Legea 24/2000 în sensul că „derogarea se poate face numai printr-un act normativ de nivel cel puțin egal cu cel al reglementării de bază".
Mai mult decât atât, prin dispozițiile art. I teza finală din Legea pentru modificarea art.1 alin.(3) din Ordonanța de Urgență a Guvernului României nr.109/2011 privind guvernanța corporativă a întreprinderilor publice, precum şi cele prevăzute prin hotărâre a Guvernului adoptată în acest sens și cele ale art. II, legiuitorul instituie posibilitatea modificării și completării normei de derogare prin hotărâre a Guvernului, act cu putere juridică inferioară legii sunt încălcate dispozițiile art.115 din Constituție referitoare la delegarea legislativă.
Art.115 din Constituția României stabilește limitele în care se poate realiza delegarea legislativă, aceasta fiind restrânsă numai la posibilitatea Guvernului României de a adopta norme cu putere de lege, prin ordonanțe sau prin ordonanțe de urgență. Orice altă modalitate prin care se realizează delegarea legislativă este neconstituțională pentru că încalcă dispozițiile art.115 și ale art.61 din Constituția României.
Vă solicităm respectuos să constatați neconstituționalitatea art.I și art.II din Legea pentru modificarea art.1 alin.(3) din Ordonanța de Urgență a Guvernului României nr.109/2011 privind guvernanța corporativă a întreprinderilor publice, acestea fiind adoptate cu încălcarea dispozițiilor exprese ale art.63 teza II din Legea nr.24/2000 raportat la art.1 alin.(5) din Constituție cât și ale art.115 raportat la art.61 din Constituția României.
5. Încălcarea principiului bicameralismului prin modul de adoptare a dispozițiilor art. I și II din Legea pentru modificarea art. 1 alin. (3) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 109/2011 privind guvernanța corporativă a întreprinderilor publice
Principiul bicameralismului a fost reiterat de numeroase decizii ale Curții Constituționale, pentru a da eficiență sistemului bicameral de organizare a Parlamentului României, unica autoritate legiuitoare a țării. Conform acestui principiu fiecare cameră legislativă trebuie să legifereze după propriul regulament de organizate și funcționare sub condiția dezbaterii întregului conținut normativ al unei legi în ambele camere ale Parlamentului. Împlinirea celor două condiții negative, cumulative, statuate de Curtea Constituțională:
„pe de o parte, existența unor deosebiri majore de conținut juridic între formele adoptate de cele două Camere ale Parlamentului și, pe de altă parte, existența unei configurații semnificativ diferite între formele adoptate de cele două Camere ale Parlamentului" atrage încălcarea dispozițiilor constituționale privind organizarea bicamerală a Parlamentului. Este și situația dispoziției art.I din legea pentru modificarea art. 1 alin. (3) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 109/2011 privind guvernanţa corporativă a întreprinderilor publice. Inițiatorii propunerii legislative au avut în vedere ca substanță a conținutului demersului lor legislativ instituirea unei norme derogatorii prin care doreau exceptare de la aplicarea dispozițiilor legale privind guvernanța corporativă a Administrației Naționale de Meteorologie. În procedura legislativă din Senatul României au fost adăugate 26 de societăți comerciale sau regii autonome cu capital de stat fără legătură de conținut juridic cu obiectul de reglementare avut în vedere de inițiatori.
În Camera Deputaților, lista excepțiilor instituită prin art. I. a fost completată cu alte 63 de societăți comerciale și regii autonome cu capital de stat. De asemenea, fără legătură de conținut juridic cu textul aprobat de Senatul României în calitate de primă cameră sesizată.
În camera decizională, Camera Deputaților, legiuitorul a procedat și la introducerea unor dispoziții neconstituționale de delegare legislativă în materia reglementată de O.U.G. nr.109/2011, instituind posibilitatea completării legii prin acte infralegale de tipul hotărârii de guvern ( ne referim la dispozițiile art.I teza finală și art. II din legea criticată), care nu au fost supuse dezbaterii în Senatul României, primă cameră sesizată, încălcându-se, astfel, principiul bicameralismului.
Dispozițiile art.I teza finală și art.II din legea pentru modificarea art. 1 alin. (3) din Ordonanța de urgenţă a Guvernului nr. 109/2011 privind guvernanţa corporativă a întreprinderilor publice sunt neconstituționale pentru că modul de adoptare încalcă principiul bicameralismului.
În concluzie, pentru motivele expuse mai sus, Onorată Curte, vă solicităm respectuos să constatați neconstituționalitatea Legii pentru modificarea art. 1 alin. (3) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 109/2011 privind guvernanţa corporativă a întreprinderilor publice pentru încălcarea principiului bicameralismului prevăzut de art. 61 alin. (2), cât și a art.1 alin.(5), art.115 din Constituția României.
În drept, ne motivăm sesizarea pe dispozițiile art. 133 alin. (3) din Regulamentul Camerei Deputaților și art. 15 alin. (1) și (2) din Legea 47/1992 privind organizarea și funcționarea Curții Constituționale, precum și a art.1 alin.(5), art. 61 alin. (2) și a art.115 din Constituția României."
DIN ACEEASI CATEGORIE...
-
Iar ne stoarce de bani - Zelenski vrea să vândă armament României: „Avem sisteme gata de export și proiecte comune în programul SAFE"
Președintele Ucrainei, Volodimir Zelenski, a anunțat ca a avut o „convorbire productiva" cu președintele Romaniei, ...
-
„Borfaș e mă-ta" / „I-am dat țeapă lu' mă-ta?" - Adrian Năstase a răbufnit, după congresul PSD
Fostul premier al Romaniei, Adrian Nastase, a participat la congresul PSD. Dupa acest eveniment el a postat pe propriul ...
-
Vicepremierul Oana Gheorghiu recidiviează - Noi declarații împotriva lui Donald Trump
Vicepremierul Oana Gheorghiu a declarat sambata ca a admirat intotdeauna tot ce inseamna Statele Unite ale Americii si a ...
-
Claudiu Târziu: "Georgescu are lângă el foști ofițeri din serviciile secrete. Ruptura dintre George Simion & Anca Alexandrescu și Călin Georgescu devine tot mai limpede"
Claudiu Tarziu - fost co-președinte AUR și actual președinte al partidului Acțiunii Conservatoare (ACT) - ii aduce acuza ...
-
„Dacă aș fi președinte, aș dona la ruși tot echipamentul militar să îi facă muci pe ucraineni" - mesaj promovat de parlamentarul AUR Mihail Neamțu
Daca aș fi președinte, aș dona la ruși tot echipamentul militar sa ii faca muci pe ucraineni, e mesajul promovat pe rețe ...
-
"Suntem în era războiului asimetric permanent" - Mircea Geoană, avertisment dur despre competiția globală și viitorul României
Fostul secretar general adjunct al NATO și președinte al Institutului Aspen Romania, Mircea Geoana, a lansat un avertism ...
-
Liviu Negoiță: „Bucureștiul pierde timp, bani și oportunități. Fondurile europene pot scoate Capitala din criză - dacă sunt folosite!"
Liviu Negoița, candidatul Partidului Umanist Social Liberal la Primaria Capitalei, avertizeaza ca problemele cronice ale ...
-
Un deputat de Timiș se opune reducerii traficului din București
Declarația lui Catalin Drula - deputat de Timis - despre taxa pentru mașinile care nu sunt inmatriculate in București vi ...
-
Dan Nica a fost desemnat raportor pentru Fondul European pentru Competitivitate în valoare de 234 de miliarde de euro
"Parlamentul European m-a desemnat raportor pentru Fondul European pentru Competitivitate, care va avea o valoare totala ...
-
Ilie Bolojan e ca și intermediarul fraților Micula? Ludovic Orban reacționeză la informațiile apărute după percheziții
Ludovic Orban a reacționat dupa ce numele sau a fost invocat in contextul anchetei privind despagubirea fraților Micula. ...
-
Becali o face harcea-parcea pe Alexandreasca: „În București nu poți să-i păcălești”
Gigi Becali a criticat dur candidatura jurnalistei Anca Alexandrescu la Primaria Capitalei. Latifundiarul din Pipera a s ...
-
Ministrul Finanțelor, despre reforma pensiilor magistraților: "E un termen extrem de strâns, dar nu e o resemnare"
„E un termen extrem de strans, dar nu e o resemnare. Trebuie sa gasim soluții", declara ministrul Finanțelor, Alex ...
-
Târziu după ce Simion a cerut protecția SPP: "De la instigare la ură până la fapte pline de ură nu e decât un pas"
Președintele AUR, George Simion, a cerut protecția Serviciului de Paza și Protecție, susținand ca se teme pentru viața s ...
-
Rareș Bogdan după retragerea trupelor SUA: Să nu fim duplicitari. Relația cu America se construiește. America este vitală pentru România
Rareș Bogdan a subliniat, intr-un mesaj publicat pe pagina sa de Facebook, ca America a fost și ramane esențiala pentru ...
-
Scandalul OUG 52 se încheie cu o victorie pentru PSD - Guvernul modifică ordonanța contestată de primari
Guvernul Romaniei a aprobat luni modificari importante la Ordonanța de Urgența nr. 52/2025, actul normativ care a genera ...
-
Unde duce politica de tip bielă-manivelă a PNL cu USR: Dezastrul de proporții al României. Deja am pierdut o mare parte din fondurile PNRR și mai urmează
Romania, care se lupta sa majoreze veniturile la buget și sa iși reduca deficitul bugetar excesiv și datoria publica in ...
-
Ilie "Sărăcie" Bolojan vrea să impună o taxă mascată în premieră mondială - Cine sunt românii care o vor plăti ca fraierii
Romania ar deveni prima tara din lume care impune un control guvernamental si o taxa mascata asupra echipamentelor energ ...
-
Asasinul economic Ciolacu - autorul celui mai mare deficit din UE și a celei mai mari inflatii: "Problema Guvernului este un deficit de empatie care va duce la o criză socială"
Fostul premier PSD Marcel Ciolacu, artizanul celui mai mare deficit bugetar din UE, a afirmat sambata ca marea problema ...
-
Se digitalizează cu adevărat ANAF sau doar pe hârtie? Alexandru Nazare iese la atac după criticile Olguței Vasilescu
ANAF dispune in prezent de un software avansat care integreaza 11 baze de date și utilizeaza inteligența artificiala, a ...
-
Conflict de interese la vârful Ministerului Culturii: ministrul care contestă o instituție pe care o conduce
András István Demeter, actualul ministru al Culturii, se afla intr-o situație de conflict de interese evid ...
-
Prostia la putere! Robert Negoiță le răspunde locuitorilor îngrijorați că a construit drumuri peste magistrale de gaz: „Nu strada noastră e pe țeava lor, țeava lor e sub strada noastră"
Robert Negoița le-a reproșat cetațenilor care i-au pus intrebari despre dezvaluiri facute de Recorder despre acele drumu ...
-
Nicușor Dan și Sorin Grindeanu s-au pozitionat impotriva lui Ilie Bolojan pe temele majore ale reformei
Presedintele interimar al PSD, Sorin Grindeanu, a avut, miercuri, cea mai dura declarație de pana acum la adresa premier ...
-
Nebunie: Grindeanu se ceartă cu Ceaușescu supărat că acesta primește o pensie de "doar" 10.000 de euro
Fostul judecator CCR Petre Lazaroiu a laudat decizia curții ce declara legea pensiilor speciale ale magistraților necons ...
-
Rareș Bogdan, avertisment inclusiv pentru Ursula von der Leyen: Să priceapă că nu sunt trimișii lui Dumnezeu!
Europarlamentarul PNL, Rareș Bogdan, trage un puternic semnal de alarma in Parlamentul European, la dezbaterile privind ...
-
Ucraina închide mai multe licee cu predare în limba română. Măsura stârnește îngrijorare și revoltă în comunitatea românească
Mai multe licee cu predare in limba romana din regiunea Cernauti vor fi inchise incepand cu 1 septembrie 2027, ca urmare ...
-
Candidat "surpriză" la Capitală. Șansele ca suveraniștii să câștige cea mai mare primărie dacă se fragmentează votul
Alegerile pentru Primaria Capitalei au fost programate pentru 7 decembrie, iar analizele politice releva mai multe scena ...
-
Kovesi la SRI? Ce spune Nicușor Dan despre acest scenariu
Președintele Nicușor Dan a declarat ca nu a luat in calcul „pana in momentul asta" o eventuala propunere a Laurei ...
-
CCR a lăsat o portiță ca Bolojan să nu demisioneze: "Guvernul poate relua demersul privind pensiile magistraților, ceea ce este o necesitate!"
Premierul Ilie Bolojan a reacționat, dupa ce CCR a motivat decizia referitoare la pensiile magistraților. „Am luat ...
-
George Simion spune că AUR ar putea face coaliție de guvernare cu PSD. Îl vrea ca premier pe Călin Georgescu
George Simion, președintele AUR, a declarat ca partidul sau ar susține un guvern cu PSD, daca acesta ar fi condus de Cal ...
-
Ilie Bolojan se pregătește varianta demisiei în contextul deciziei CCR: Surse politice spun că forțează o candidatură la Primăria Capitalei
Premierul Ilie Bolojan așteapta cu sufletul la gura decizia Curții Constituționale privitoare la pensiile speciale ale m ...
comentarii
Adauga un comentariuAdauga comentariu