Injustiții ale "corecților" de azi
Postat la: 10.03.2021 | Scris de: ZIUA NEWS

La începutul lui 2019, Academia Franceză de Film și-a exprimat intenția de a-i acorda lui Alain Delon premiul Palme D'or pentru întreaga carieră. O petiție semnată de mii de persoane i-a solicitat, însă, instituției să nu-l onoreze pe celebrul actor, motivând că acesta a avut comentarii „jignitoare" despre femei, i-a calificat pe homosexuali ca fiind „contra naturii", s-a opus ca familiile acestora să aibă drept de adopție a copiilor și a simpatizat cu dreapta extremă.
Intervievat de Rai 3, Alain Delon și-a sintetizat viața și a declarat: „Transmit Academiei că poate să dea curs petiției, acest trofeu mă interesează foarte puțin spre deloc. Mă interesează, însă, chiar mă îngrijorează enorm, încotro se rostogolește această lume scrântită, sărită de pe axul firescului și al normalității... Chiar și amicul meu Gerard Depardieu a tulit-o în Rusia din două motive: să nu-i mai ia fiscul globalist din banii câștigați cu atâta trudă, cu eforturi antibahice considerabile și sudoarea <nasului> său celebru, și pentru că nu mai putea cu acești <corecți>! ...M-aș fi dus și eu după el, sincer, dar nu-mi priește clima, eu sunt mai sensibil la frig decât el... Deci, să ia premiul cine vrea, dar vă rog, cu cuvintele marelui Hasek: <Oameni, fiți vigilenți, vi se trage preșul de sub picioare, vi se ia și ultimul drept la a fi natură umană îndumnezeită!>".
Deznodământul se cunoaște. Directorul Festivalului de la Cannes a tras linia: „Noi îl omagiem pe Alain Delon ca artist, plătim un tribut pentru realizările sale în industria filmului, care nu au absolut nicio legătură cu opiniile sale politice sau cu relația de prietenie pe care a avut-o cu Jean-Marie Le Pen". Iar această opinie chibzuită a oprit o injustiție!
Mi-a reținut atenția reacția marelui actor care s-a bucurat de libertate și nu a limitat libertatea altora, a iubit femei, dar ajunge acum acuzat de sexism, a fost amic cu unii de altă orientare erotică, dar este acuzat că discriminează, a aderat la dreapta politică și i se reproșează. Am reflectat asupra declarației sale pentru că feluriții „corecți" de azi comit copios injustiții. Nimeni nu contestă că este corect ca un bărbat să vorbească respectuos despre femei, că nu trebuie să-i discrimineze pe cei cu alte orientări erotice și că politica cere înțelepciune. Nici Alain Delon nu a făcut-o.
Numai că cei care invocă toate acestea nu rămân la ele. Ei vor să afecteze viața altora. „Corecții" nu înțeleg că, așa cum fiecare este liber, și Alain Delon este un om liber. Și că umanismul este servit numai de umanism, după cum libertatea vine odată cu libertatea fiecăruia, iar democrația, dacă este să fie, începe cu democrație. Există un aspect de istorie recentă în discuția despre „corecți".
„Prima <corectitudine politică (political correctness)>, cea a socialismului oriental, a însemnat acceptarea dominației unui partid și a conducătorilor săi și ea a sucombat. A doua <corectitudine politică>, cea a neoliberalismului anilor optzeci, se observă azi în parlamente, în partide, în comportamentul unor intelectuali, în dezbateri publice și înseamnă acceptarea unei dominații anonimizate, în spatele căreia se ascund interese diferite (de la interese economice, trecând prin interese de parvenire, la interese fățișe de putere). Evident, nici cea de-a doua <corectitudine politică> nu este inocentă. Ea își asumă tot dogmatic linia politică și nu mai lasă spațiu întrebării dacă nu cumva libertatea politică ar putea fi mai mult decât cea dată, socotind că în aceasta din urmă s-a atins deja culmea".
Nimeni nu a contestat caracterizarea, încât nu o dezvolt. Observ doar cât de categoric o confirmă ceea ce a devenit public în România acestor zile. Anume, chiar cei care în urmă cu zece ani clamau sus și tare „să respectăm hotărârile autorităților" denunță acum mizeria din spatele „justiției" pe care au patronat-o și lasă să se vadă abuzuri și fraude. Se poate anticipa că atunci când se va discuta public ce se află sub actualele „autorități" din România, cu potlogăriile „corectitudinii" lor, se va putea vedea tot o mizerie, cu abuzuri și fraude!
De altfel, Alain Delon a fost atacat după ce s-a trecut de la „corectitudinea politică" a deceniilor din urmă, la una și mai largă - la „corectitudinea relației dintre genuri". Numai că, aici, „corecții" o dau în bară ridicol. Poți, probabil, să-i găsești neglijențe în relații celebrului actor, ca de altfel oricui. Dar, fie și numai din ce se știe din relatările feminine, nu ai cum să-l acuzi de desconsiderare a femeilor. Dimpotrivă!
Cât privește pretinsa opoziție a lui Alain Delon la „corectitudinea erotică", trebuie văzute faptele. Doar opiniile despre reproducerea speciei nu ajung ca o persoană să fie luată la rost. Chestiunea este alta: i-a restrâns Alain Delon cuiva dreptul de a face ce vrea cu corpul său? Din ce știm, nu sunt dovezi.
În chestiunea adopției de copii, intrăm într-o discuție aproape la fel de dificilă ca cea a copilului creat în laborator, care îi dă în judecată pe cei care s-au ocupat de crearea sa. Cine-i judecătorul? Nu avem răspuns fără cusur. Este rezonabil ca destinul cuiva care nu s-a putut apăra la timp, aici al unui copil, să-l decidă acesta sau cineva în apărarea lui, în condiții pe care psihologii, sociologii și juriștii le pot stabili. Nu ne putem pronunța altfel, dacă vrem dreptate!
Ca urmare a impreciselor preluări ale unor concepții în vogă, a devenit obicei să se postuleze distincții și apoi să se aplice ca un fel de obligații. De pildă, distincția dintre regimuri - cele în care liderii se mențin prin forță și cele în care liderii recurg la alegeri. Distincție acoperită de fapte, dar care nu este ușor de aplicat. Unii postulează că cine nu acceptă distincția nu ar fi „corect politic", fără a mai lua în seamă împrejurarea că funcționarea regimurilor nu este astăzi simplă. Distincțiile trebuie să conteze, dar, atunci când sunt convertite în criterii de „corectitudine", se ajunge la evaluări apriori, fără a lua în seamă ceea ce se petrece în fapt.
Orice om, indiferent de date ale naturii precum culoare, înfățișare, puteri fizice, etc., este om. În plus, om începi să fii, într-un înțeles, de la natură „în sus", nu altfel! Numai că acest adevăr „corecții" de azi îl aplică tot mecanic, pentru a segrega epoci, personalități, opere. Unele ar fi „corecte", altele nu. S-a și ajuns la propunerea scoaterii lui Shakespeare din programe școlare, căci unele piese ale lui ar conține vederi „rasiste".
Este firesc să se reacționeze la rasism. Numai că oamenii trăiesc inevitabil, în epoci ale istoriei, iar libertatea lor nu a fost mereu cea de astăzi. De la Revoluția franceză încoace, se face distincția între cei „corecți politic" și alții - aceștia din urmă fiind de obicei cei rămași cu capul pe umeri, integri, consecvenți. Distincția se poate face, numai că, atunci când contează doar ceea ce a fost, adesea prin falsificare, se ajunge la pierderi, la sărăcie. În fapt, fiecare om a putut opta între alternativele contextului și are dreptul la evoluție.
Este demn de subliniat că societățile avansate nici nu fac caz de ceea ce a fost. Ele au avansat căci știu să facă mare caz de valoarea oricui! Doar în condiții de înapoiere, de demagogie înfloritoare și de presiune a impostorilor se face caz de orice, în dauna valorii! De regulă, inși care nu au niciun merit, nici în revoluții, nici în schimbări și nici în viața curentă vor abuzuri.
Discuția în jurul lui Alain Delon aduce din nou în scenă opțiunea politică a cetățenilor. Nu se înțelege că un cetățean, prin definiție, este un om liber - liber să opteze potrivit conștiinței lui. Poți să nu fii de acord cu naționalistul, care îi vede doar pe ai săi, nici cu comunistul, care vrea centralizarea puterii, nici cu fascistul, care vrea organizare sub „conducător", nici cu libertarianul indiferent la situația din jur, nici cu ecologistul, care crede că un alt raport cu natura rezolvă totul. Doar dezacordul, însă, nu dă nimănui dreptul de a sancționa în comunitate vreun concetățean. Cetățenii, toți, sunt oameni liberi! Libertatea fiecărui cetățean este intangibilă - dacă se vrea democrație curată, și nu o democrație viciată!
Ca să rezum. „Corecții" de azi comit ei înșiși injustiții la tot pasul. Desigur, ei cer azi libertăți, înainte de orice. Ei cer egalitatea genurilor. Ei vor liberalizări în conduita erotică. Ei au alergie la istorie. În mare, poți să fii de acord!
Dar o întrebare trebuie pusă: sunt valorile pe mâini bune dacă le reprezintă „corecții"? Nu, deloc! Libertățile sunt esențiale, dar libertățile fără răspunderi duc la abuzuri. Egalitatea genurilor este firească, dar ea poate duce și la desconsiderare - o femeie nevoită să intre în mină și să stea pe excavatoare nu este un ideal. Liberalizarea erotică este oricum în viața practică, căci nimeni nu poate fi împiedicat să facă ce vrea cu corpul propriu! Chiar și fără liberalizare, în mod revoltător, pedofilia s-a extins. Alergia la istorie devine ușor acuzarea „ciumei", cum făcea Goebbels, și contestarea oricărui merit rivalului, cum cerea Hjalmar Schacht, două atitudini, cum vedem bine în jur, cel puțin penibile.
Găsesc că opiniile „corecților" de azi sunt lovite din capul locului de lacune. Bunăoară, „corecții" nu iau în seamă generalitatea libertăților. Ei își arogă libertatea de a avea o opinie despre cei care au altă opinie, dar vor să o și strivească pe aceasta din urmă.
„Corecții" iau doar pe o latură umanismul. Se știe prea bine că umanismul este grija față de om plecând de la principiul: „omul este ființa supremă pentru om". Mai știm că nu este de ajuns să se proclame clișee despre om, mai trebuie plonjat în condiția lui umană. Heidegger a dat ultima radicalizare: „fiecare să se asume pe sine!". „Corecții" ignoră, însă, împrejurarea că nimeni nu-și poate asuma „ființa" fără a ține seama de ceilalți.
„Corecții" înțeleg simplist natura. Aceasta trebuie să conteze, firește, doar că nu mai găsim decât o natură luată în regie de cultură. Iudeo-creștinismul are aici un punct forte - omul a fost creat de Dumnezeu nu oricum, ci după chipul și asemănarea sa, ceea ce îi conferă o demnitate aparte. Numai că natura intrată sub regia culturii poate juca feste. Horkheimer-Adorno (Dialektik der Aufklärung, 1947) și Heidegger (Die Frage nach der Technik, 1953) au avut dreptate când au avertizat că luarea în regie a naturii poate fi nefastă. Nu descifrarea secretelor naturii este riscantă - aceasta se petrece oricum odată cu căutarea, de pildă, a medicamentației. Îngustimea vederilor este primejdioasă!
„Corecții" nu au capacitatea confruntării cu istoria. Ei exprimă opinii, adesea vehemente, dar analize coerente nu au putut da. Valorile culturii euroamericane, în care trăim - libertatea, spiritul critic, simetria în relații - nu-i interesează. Tradițiile religioase și seculare ei le părăsesc de-a valma, adesea din incultură.
„Corecții" se consideră salvatori. Pe lume au fost și sperăm că vor mai fi salvatori. Dar ca să pretinzi legitim un asemenea titlu îți trebuie argumente - de natura analizelor, concepțiilor, programelor, capacităților. „Corecții" de azi nu le au - pe ce au pus mâna s-a distrus. Decidenții României actuale sunt o probă certă - performanța primă fiind abuzul, incompetența, frauda. Nu poți deveni salvator prin sectarism, într-o lume a interdependențelor, și prin fabulații, când competiția celor competenți dă tonul.
Alain Delon s-a confruntat doar cu o parte a „corecților". Ei sunt deja mai mulți. Se vorbește tot mai insistent, de exemplu, de „corectitudinea informațiilor". Trăim, cu siguranță, epoca expansiunii „știrilor false (fake news)", sporite de comercializarea informațiilor și de anonimitatea făcută posibilă de internet. Este limpede că o legislație în domeniu, care să apere adevărul și identitățile în sfera virtuală, va fi necesară.
Deocamdată, însă, situația este luată ca punct de plecare pentru a distinge între „corect" și „incorect" în materie de informare. Fapt este că și aici apar „corecți" care cred că libertatea altora ar trebui îngrădită, căci ar fi sursă de pericol. „Corectitudinea informațiilor" este luată ca pretext pentru a-i controla pe alții.
În România, așa cum atestă mass-media, se adaugă „corectitudinea vârstei". Aici se mobilizează pretinși tineri (căci așa cum sunt vârstinici cu mintea și brațele tinere, sunt și tineri deja uzați!) care, nefiind în stare să-i concureze cu prestații pe cei de valoare, le acuză vârsta. Se înțelege greu că oriunde pe glob tinerii vin, dar succesiunea temporală nu conferă vreo superioritate. Cum spunea Marin Preda, tinerețea nu este virtute. Dacă ne referim doar la situația din România actuală, este vizibil că s-au activat inși preocupați mai mult de maxima „dă-te la o parte tu, ca să vin eu!", slab profesionalizați și incapabili să servească interesul public. Se înțelege că ar fi în avantajul unei societăți să poată saluta cât mai mulți membri, de orice vârstă, pregătiți, plini de proiecte și devotați cauzelor generale.
Tipică pentru o „democrație viciată"(The Economist), cum este cea din România actuală, este și o altă variantă a corectitudinii - „corectitudinea guvernanților". După ce s-a încălcat orice regulă de legitimare democratică (care, în treacăt fie spus, nici nu este cunoscută de cei care decid!) și s-a desemnat samavolnic un incapabil „guvern al meu", se cere respectarea acestuia în numele „corectitudinii politice". Ba se și așteaptă să-i fie lăudate matrapazlâcurile, chiar dacă produc dezastre - cum sunt acum cel al dezorganizării domeniilor sau cel al îndatorării galopante.
Mai aduc un argument în discuția generală despre "corecți". Guillermo O'Donnell și Philip C. Schmitter au atras atenția, în cartea care a conceput și premers tranzițiile din jurul lui 1990 din Europa Centrală și Răsăriteană (Tentative Conclusions about Uncertain Democracies, Johns Hopkins University Press, 1986), că țările care nu vor ști să democratizeze după ce au răsturnat autoritarismul, vor pierde. Altfel spus, cine se joacă cu libertățile oamenilor plătește cu subdezvoltarea. Teorema s-a confirmat. În Europa Centrală și Răsăriteană au progresat substanțial țări care s-au despărțit rapid de trecut, prin democratizare. În schimb, se chinuie și azi România, unde decidenții nu știu nici acum să facă despărțirea de sterila ei "corectitudine" și de jalnicii ei "corecți", care se opun democratizării curate.
Cine sunt „corecții"? De unde vine „corectitudinea"? Cum s-a ajuns la „corecți" în România actuală? Răspunsurile, cu un alt prilej.
PS. Ministerul educației din Germania oferă șansa, prin modificarea legislației, ca elevii să repete anul școlar ratat în pandemie. Acolo se știe bine că se recuperează greu ceea ce nu se învață la timp și că exigența este intangibilă. La noi, "merge și așa!" - cum s-a făcut în 2020: s-a redus materia și s-au ușurat examenele. Ministerul de resort de la București declară că face recuperări și are bani. Pesemne că în Germania nu sunt bani și nu se știe de recuperări! Sau se știe prea bine ce este pregătirea serioasă! La noi, "corectitudinea politică" devine încă o dată păguboasă. În competițiile viitorului ea va diminua șansele unor generații.
Andrei Marga
-
Banca Centrală Europeană va introduce euro digital mai rapid decat se stia!
Banca Centrala Europeana cheltuie, calculeaza, planifica, da semnale și avertismente: va introduce euro digital. Pana in ...
-
Ambasadorul Muraru a fost convocat la Departamentul de Stat pentru a co(n)semna costituirea Comisiei Rogatorii
Recent, foarte recent Departamentul de Stat, cu oameni din ambasada SUA, inclusiv cu inteligence-ul CIA plus FBI, au des ...
-
Reforma de personal a muzeelor trece prin haremu' lu' frații Pește
Adi este director de muzeu, cu biroul la șosea, intr-un palat cu vedere la gradina. Are pe mana 20 de imobile din care j ...
-
Nu cred că va avea loc o întâlnire Zelensky - Putin
În primul rand pentru ca pe Putin nu-l intereseaza așa ceva. Jocul intre cei doi pare acum ceva de genul cine iși ...
-
România e "Cenușăreasa" Europei - e praf și pulbere!
Am tot analizat și comentat, inclusiv de la acest microfon, consecințele intalnirii liderilor UE cu Trump, la Casa Alba. ...
-
Junta care conduce România din umbră (II)
În ultimii 7-8 ani a devenit tot mai vizibil ca Romania nu mai este condusa de președinții aleși (Klaus Iohannis, ...
-
Pe cine crezi că păcălești, Oana Țoiu?
Ministrul de Externe a batut toba in targ ca da o tura in State sa pregateasca saritura peste ocean a lui ND și intalnir ...
-
„Lovește, vreau să mor creștin!"
Se spune ca de pe crucea pe care era rastignit Iisus vedea cu ultimile-i zvacniri de viața pamanteasca doua lucruri, car ...
-
Pentru PSD, proprietatea privată rămâne un „moft"
Numarul salariaților activi la 30 Iunie 2025, era, conform Ministerului Muncii de 5.727.660. salariul mediu brut era, to ...
-
De ce România nu este la masa deciziilor
Singurul nostru argument ca nu participam la discuțiile unde se iau cele mai importante decizii in privința razboiului d ...
-
Intră România în incapacitate de plată?
În primul rand, aceasta expresie „incapacitate de plata", care este expresia corecta in discuție la aceasta ...
-
Junta care conduce România din umbră (I)
În ultimii 7-8 ani a devenit tot mai vizibil ca Romania nu mai este condusa de președinții aleși (Klaus Iohannis, ...
-
Avem antrenament la dezastre!
Cine nu ar vrea sa ne fie finalmente bine impreuna? E vara inca și ma bucur ca un copil de toate culorile ei ca și cand ...
-
Dedesubturile relației Putin-Trump: „E mai mult decât o curtoazie"
Lucrurile sunt clare: cei doi președinți au ajuns la un consens, iar Ucraina și UE trebuie sa stabileasca daca agreeaza ...
-
Putin - Trump - knock-out din prima repriza!
Putin a stiut punctul cel mai slab al delegatiei americane: istoria conflictului. Nu este de mirare care a fost strateg ...
-
Întâlnirea Trump - Putin: S-au pus cartile pe masă!
Peste 100 de ani istoricii vor vedea o stenograma, o inregistrare, un memorandum ceva cu cele 3 ore de discuții. Pana at ...
-
Alaska marilor speranțe înghețate
Aproape 3 ore in loc de 7 așa cum s-a estimat, doua declarații evazive, esopice, sibilinice sau estompate la sfarșitul i ...
-
O invitație la șpagă și evaziune fiscală
Ministerul Finanțelor vehiculeaza un proiect de lege de amnistie fiscala mascata a corporațiilor care practica optimizar ...
-
"Dar noi am furat mai puțin!"
Cand a devenit, oare, Ilie Bolojan virtuosul slujitor public interesat sa opreasca risipirea și jefuirea banului public? ...
-
Cum vede Departamentul de Stat problema anulării alegerilor din România
Raportul pe anul 2024 al Departamentului de Stat al SUA cu privire la drepturile omului in Romania consemneaza in debutu ...
-
Ce vrea Rusia?
a) În UcrainaDemantelarea Ucrainei in actuala forma, transformarea ei intr-un stat marioneta, stat clientelar, sta ...
-
Pe ea n-ar fi violat-o nimeni!
Voi ați observat ca nicușoriștii au o nevoie patologica de a vorbi despre idolul lor? Antinicușoriștii fac caterinca, se ...
-
Taxele pe salarii să scadă cu 30%. Guvernul să ia bani de la șpăguitori!
Masurile de austeritate adoptate de guvernul Bolojan prin Pachetul 1 de masuri și cele care urmeaza in Pachetul 2, vor b ...
-
Avatarurile inteligenței artificiale
Parte din boții lui Musk produși de xAI sunt facuți dupa chipul și asemanarea creatorului lor, de unde și vorba, cum e t ...
-
Statul contra națiunii. Dedesubtul tentativei de expropriere a asiguraților de la Pilonul 2 de pensii
Daca tot nu va era clar pana acum, atunci lovitura de miliarde lei aplicata de guvern și ASF asiguraților la pensii priv ...
-
Vătaful colonial Bolojan expropriază băștinașii. Jaful de 23 miliarde euro din banii românilor
Scriu la cald despre scelerata manevra a Guvernului Bolojan care vrea sa exproprieze banii deținuți de romani in fonduri ...
-
România care și-a boicotat propriul protocol
Pe 5 august 2025, Ion Iliescu, primul președinte ales dupa Revoluția din 1989 a plecat dintre noi. Funeraliile de stat, ...
-
O SINISTRĂ DEZNĂDEJDE
Îmi cer scuze, de la bun inceput, ca am sa va ocup timpul cu un text desprte mine. Parțial mai mult despre mine de ...
-
Pilonul II: Străinii au liber la banii românilor
Pe vremea cand Liviu Dragnea a vrut sa modifice la fel regulile privind pensiile private, romanii au ieșit in strada. 17 ...
-
Afaceriștii din jurul lui Bolojan. All inclusive capii mafiilor imobiliară și funciară din Oradea (II)
În ultimii 15-16 ani, perioada care coincide cu era Bolojan de la Primaria Municipiului Oradea și de la Con ...
comentarii
Adauga un comentariuAdauga comentariu