Injustiții ale "corecților" de azi
Postat la: 10.03.2021 | Scris de: ZIUA NEWS

La începutul lui 2019, Academia Franceză de Film și-a exprimat intenția de a-i acorda lui Alain Delon premiul Palme D'or pentru întreaga carieră. O petiție semnată de mii de persoane i-a solicitat, însă, instituției să nu-l onoreze pe celebrul actor, motivând că acesta a avut comentarii „jignitoare" despre femei, i-a calificat pe homosexuali ca fiind „contra naturii", s-a opus ca familiile acestora să aibă drept de adopție a copiilor și a simpatizat cu dreapta extremă.
Intervievat de Rai 3, Alain Delon și-a sintetizat viața și a declarat: „Transmit Academiei că poate să dea curs petiției, acest trofeu mă interesează foarte puțin spre deloc. Mă interesează, însă, chiar mă îngrijorează enorm, încotro se rostogolește această lume scrântită, sărită de pe axul firescului și al normalității... Chiar și amicul meu Gerard Depardieu a tulit-o în Rusia din două motive: să nu-i mai ia fiscul globalist din banii câștigați cu atâta trudă, cu eforturi antibahice considerabile și sudoarea <nasului> său celebru, și pentru că nu mai putea cu acești <corecți>! ...M-aș fi dus și eu după el, sincer, dar nu-mi priește clima, eu sunt mai sensibil la frig decât el... Deci, să ia premiul cine vrea, dar vă rog, cu cuvintele marelui Hasek: <Oameni, fiți vigilenți, vi se trage preșul de sub picioare, vi se ia și ultimul drept la a fi natură umană îndumnezeită!>".
Deznodământul se cunoaște. Directorul Festivalului de la Cannes a tras linia: „Noi îl omagiem pe Alain Delon ca artist, plătim un tribut pentru realizările sale în industria filmului, care nu au absolut nicio legătură cu opiniile sale politice sau cu relația de prietenie pe care a avut-o cu Jean-Marie Le Pen". Iar această opinie chibzuită a oprit o injustiție!
Mi-a reținut atenția reacția marelui actor care s-a bucurat de libertate și nu a limitat libertatea altora, a iubit femei, dar ajunge acum acuzat de sexism, a fost amic cu unii de altă orientare erotică, dar este acuzat că discriminează, a aderat la dreapta politică și i se reproșează. Am reflectat asupra declarației sale pentru că feluriții „corecți" de azi comit copios injustiții. Nimeni nu contestă că este corect ca un bărbat să vorbească respectuos despre femei, că nu trebuie să-i discrimineze pe cei cu alte orientări erotice și că politica cere înțelepciune. Nici Alain Delon nu a făcut-o.
Numai că cei care invocă toate acestea nu rămân la ele. Ei vor să afecteze viața altora. „Corecții" nu înțeleg că, așa cum fiecare este liber, și Alain Delon este un om liber. Și că umanismul este servit numai de umanism, după cum libertatea vine odată cu libertatea fiecăruia, iar democrația, dacă este să fie, începe cu democrație. Există un aspect de istorie recentă în discuția despre „corecți".
„Prima <corectitudine politică (political correctness)>, cea a socialismului oriental, a însemnat acceptarea dominației unui partid și a conducătorilor săi și ea a sucombat. A doua <corectitudine politică>, cea a neoliberalismului anilor optzeci, se observă azi în parlamente, în partide, în comportamentul unor intelectuali, în dezbateri publice și înseamnă acceptarea unei dominații anonimizate, în spatele căreia se ascund interese diferite (de la interese economice, trecând prin interese de parvenire, la interese fățișe de putere). Evident, nici cea de-a doua <corectitudine politică> nu este inocentă. Ea își asumă tot dogmatic linia politică și nu mai lasă spațiu întrebării dacă nu cumva libertatea politică ar putea fi mai mult decât cea dată, socotind că în aceasta din urmă s-a atins deja culmea".
Nimeni nu a contestat caracterizarea, încât nu o dezvolt. Observ doar cât de categoric o confirmă ceea ce a devenit public în România acestor zile. Anume, chiar cei care în urmă cu zece ani clamau sus și tare „să respectăm hotărârile autorităților" denunță acum mizeria din spatele „justiției" pe care au patronat-o și lasă să se vadă abuzuri și fraude. Se poate anticipa că atunci când se va discuta public ce se află sub actualele „autorități" din România, cu potlogăriile „corectitudinii" lor, se va putea vedea tot o mizerie, cu abuzuri și fraude!
De altfel, Alain Delon a fost atacat după ce s-a trecut de la „corectitudinea politică" a deceniilor din urmă, la una și mai largă - la „corectitudinea relației dintre genuri". Numai că, aici, „corecții" o dau în bară ridicol. Poți, probabil, să-i găsești neglijențe în relații celebrului actor, ca de altfel oricui. Dar, fie și numai din ce se știe din relatările feminine, nu ai cum să-l acuzi de desconsiderare a femeilor. Dimpotrivă!
Cât privește pretinsa opoziție a lui Alain Delon la „corectitudinea erotică", trebuie văzute faptele. Doar opiniile despre reproducerea speciei nu ajung ca o persoană să fie luată la rost. Chestiunea este alta: i-a restrâns Alain Delon cuiva dreptul de a face ce vrea cu corpul său? Din ce știm, nu sunt dovezi.
În chestiunea adopției de copii, intrăm într-o discuție aproape la fel de dificilă ca cea a copilului creat în laborator, care îi dă în judecată pe cei care s-au ocupat de crearea sa. Cine-i judecătorul? Nu avem răspuns fără cusur. Este rezonabil ca destinul cuiva care nu s-a putut apăra la timp, aici al unui copil, să-l decidă acesta sau cineva în apărarea lui, în condiții pe care psihologii, sociologii și juriștii le pot stabili. Nu ne putem pronunța altfel, dacă vrem dreptate!
Ca urmare a impreciselor preluări ale unor concepții în vogă, a devenit obicei să se postuleze distincții și apoi să se aplice ca un fel de obligații. De pildă, distincția dintre regimuri - cele în care liderii se mențin prin forță și cele în care liderii recurg la alegeri. Distincție acoperită de fapte, dar care nu este ușor de aplicat. Unii postulează că cine nu acceptă distincția nu ar fi „corect politic", fără a mai lua în seamă împrejurarea că funcționarea regimurilor nu este astăzi simplă. Distincțiile trebuie să conteze, dar, atunci când sunt convertite în criterii de „corectitudine", se ajunge la evaluări apriori, fără a lua în seamă ceea ce se petrece în fapt.
Orice om, indiferent de date ale naturii precum culoare, înfățișare, puteri fizice, etc., este om. În plus, om începi să fii, într-un înțeles, de la natură „în sus", nu altfel! Numai că acest adevăr „corecții" de azi îl aplică tot mecanic, pentru a segrega epoci, personalități, opere. Unele ar fi „corecte", altele nu. S-a și ajuns la propunerea scoaterii lui Shakespeare din programe școlare, căci unele piese ale lui ar conține vederi „rasiste".
Este firesc să se reacționeze la rasism. Numai că oamenii trăiesc inevitabil, în epoci ale istoriei, iar libertatea lor nu a fost mereu cea de astăzi. De la Revoluția franceză încoace, se face distincția între cei „corecți politic" și alții - aceștia din urmă fiind de obicei cei rămași cu capul pe umeri, integri, consecvenți. Distincția se poate face, numai că, atunci când contează doar ceea ce a fost, adesea prin falsificare, se ajunge la pierderi, la sărăcie. În fapt, fiecare om a putut opta între alternativele contextului și are dreptul la evoluție.
Este demn de subliniat că societățile avansate nici nu fac caz de ceea ce a fost. Ele au avansat căci știu să facă mare caz de valoarea oricui! Doar în condiții de înapoiere, de demagogie înfloritoare și de presiune a impostorilor se face caz de orice, în dauna valorii! De regulă, inși care nu au niciun merit, nici în revoluții, nici în schimbări și nici în viața curentă vor abuzuri.
Discuția în jurul lui Alain Delon aduce din nou în scenă opțiunea politică a cetățenilor. Nu se înțelege că un cetățean, prin definiție, este un om liber - liber să opteze potrivit conștiinței lui. Poți să nu fii de acord cu naționalistul, care îi vede doar pe ai săi, nici cu comunistul, care vrea centralizarea puterii, nici cu fascistul, care vrea organizare sub „conducător", nici cu libertarianul indiferent la situația din jur, nici cu ecologistul, care crede că un alt raport cu natura rezolvă totul. Doar dezacordul, însă, nu dă nimănui dreptul de a sancționa în comunitate vreun concetățean. Cetățenii, toți, sunt oameni liberi! Libertatea fiecărui cetățean este intangibilă - dacă se vrea democrație curată, și nu o democrație viciată!
Ca să rezum. „Corecții" de azi comit ei înșiși injustiții la tot pasul. Desigur, ei cer azi libertăți, înainte de orice. Ei cer egalitatea genurilor. Ei vor liberalizări în conduita erotică. Ei au alergie la istorie. În mare, poți să fii de acord!
Dar o întrebare trebuie pusă: sunt valorile pe mâini bune dacă le reprezintă „corecții"? Nu, deloc! Libertățile sunt esențiale, dar libertățile fără răspunderi duc la abuzuri. Egalitatea genurilor este firească, dar ea poate duce și la desconsiderare - o femeie nevoită să intre în mină și să stea pe excavatoare nu este un ideal. Liberalizarea erotică este oricum în viața practică, căci nimeni nu poate fi împiedicat să facă ce vrea cu corpul propriu! Chiar și fără liberalizare, în mod revoltător, pedofilia s-a extins. Alergia la istorie devine ușor acuzarea „ciumei", cum făcea Goebbels, și contestarea oricărui merit rivalului, cum cerea Hjalmar Schacht, două atitudini, cum vedem bine în jur, cel puțin penibile.
Găsesc că opiniile „corecților" de azi sunt lovite din capul locului de lacune. Bunăoară, „corecții" nu iau în seamă generalitatea libertăților. Ei își arogă libertatea de a avea o opinie despre cei care au altă opinie, dar vor să o și strivească pe aceasta din urmă.
„Corecții" iau doar pe o latură umanismul. Se știe prea bine că umanismul este grija față de om plecând de la principiul: „omul este ființa supremă pentru om". Mai știm că nu este de ajuns să se proclame clișee despre om, mai trebuie plonjat în condiția lui umană. Heidegger a dat ultima radicalizare: „fiecare să se asume pe sine!". „Corecții" ignoră, însă, împrejurarea că nimeni nu-și poate asuma „ființa" fără a ține seama de ceilalți.
„Corecții" înțeleg simplist natura. Aceasta trebuie să conteze, firește, doar că nu mai găsim decât o natură luată în regie de cultură. Iudeo-creștinismul are aici un punct forte - omul a fost creat de Dumnezeu nu oricum, ci după chipul și asemănarea sa, ceea ce îi conferă o demnitate aparte. Numai că natura intrată sub regia culturii poate juca feste. Horkheimer-Adorno (Dialektik der Aufklärung, 1947) și Heidegger (Die Frage nach der Technik, 1953) au avut dreptate când au avertizat că luarea în regie a naturii poate fi nefastă. Nu descifrarea secretelor naturii este riscantă - aceasta se petrece oricum odată cu căutarea, de pildă, a medicamentației. Îngustimea vederilor este primejdioasă!
„Corecții" nu au capacitatea confruntării cu istoria. Ei exprimă opinii, adesea vehemente, dar analize coerente nu au putut da. Valorile culturii euroamericane, în care trăim - libertatea, spiritul critic, simetria în relații - nu-i interesează. Tradițiile religioase și seculare ei le părăsesc de-a valma, adesea din incultură.
„Corecții" se consideră salvatori. Pe lume au fost și sperăm că vor mai fi salvatori. Dar ca să pretinzi legitim un asemenea titlu îți trebuie argumente - de natura analizelor, concepțiilor, programelor, capacităților. „Corecții" de azi nu le au - pe ce au pus mâna s-a distrus. Decidenții României actuale sunt o probă certă - performanța primă fiind abuzul, incompetența, frauda. Nu poți deveni salvator prin sectarism, într-o lume a interdependențelor, și prin fabulații, când competiția celor competenți dă tonul.
Alain Delon s-a confruntat doar cu o parte a „corecților". Ei sunt deja mai mulți. Se vorbește tot mai insistent, de exemplu, de „corectitudinea informațiilor". Trăim, cu siguranță, epoca expansiunii „știrilor false (fake news)", sporite de comercializarea informațiilor și de anonimitatea făcută posibilă de internet. Este limpede că o legislație în domeniu, care să apere adevărul și identitățile în sfera virtuală, va fi necesară.
Deocamdată, însă, situația este luată ca punct de plecare pentru a distinge între „corect" și „incorect" în materie de informare. Fapt este că și aici apar „corecți" care cred că libertatea altora ar trebui îngrădită, căci ar fi sursă de pericol. „Corectitudinea informațiilor" este luată ca pretext pentru a-i controla pe alții.
În România, așa cum atestă mass-media, se adaugă „corectitudinea vârstei". Aici se mobilizează pretinși tineri (căci așa cum sunt vârstinici cu mintea și brațele tinere, sunt și tineri deja uzați!) care, nefiind în stare să-i concureze cu prestații pe cei de valoare, le acuză vârsta. Se înțelege greu că oriunde pe glob tinerii vin, dar succesiunea temporală nu conferă vreo superioritate. Cum spunea Marin Preda, tinerețea nu este virtute. Dacă ne referim doar la situația din România actuală, este vizibil că s-au activat inși preocupați mai mult de maxima „dă-te la o parte tu, ca să vin eu!", slab profesionalizați și incapabili să servească interesul public. Se înțelege că ar fi în avantajul unei societăți să poată saluta cât mai mulți membri, de orice vârstă, pregătiți, plini de proiecte și devotați cauzelor generale.
Tipică pentru o „democrație viciată"(The Economist), cum este cea din România actuală, este și o altă variantă a corectitudinii - „corectitudinea guvernanților". După ce s-a încălcat orice regulă de legitimare democratică (care, în treacăt fie spus, nici nu este cunoscută de cei care decid!) și s-a desemnat samavolnic un incapabil „guvern al meu", se cere respectarea acestuia în numele „corectitudinii politice". Ba se și așteaptă să-i fie lăudate matrapazlâcurile, chiar dacă produc dezastre - cum sunt acum cel al dezorganizării domeniilor sau cel al îndatorării galopante.
Mai aduc un argument în discuția generală despre "corecți". Guillermo O'Donnell și Philip C. Schmitter au atras atenția, în cartea care a conceput și premers tranzițiile din jurul lui 1990 din Europa Centrală și Răsăriteană (Tentative Conclusions about Uncertain Democracies, Johns Hopkins University Press, 1986), că țările care nu vor ști să democratizeze după ce au răsturnat autoritarismul, vor pierde. Altfel spus, cine se joacă cu libertățile oamenilor plătește cu subdezvoltarea. Teorema s-a confirmat. În Europa Centrală și Răsăriteană au progresat substanțial țări care s-au despărțit rapid de trecut, prin democratizare. În schimb, se chinuie și azi România, unde decidenții nu știu nici acum să facă despărțirea de sterila ei "corectitudine" și de jalnicii ei "corecți", care se opun democratizării curate.
Cine sunt „corecții"? De unde vine „corectitudinea"? Cum s-a ajuns la „corecți" în România actuală? Răspunsurile, cu un alt prilej.
PS. Ministerul educației din Germania oferă șansa, prin modificarea legislației, ca elevii să repete anul școlar ratat în pandemie. Acolo se știe bine că se recuperează greu ceea ce nu se învață la timp și că exigența este intangibilă. La noi, "merge și așa!" - cum s-a făcut în 2020: s-a redus materia și s-au ușurat examenele. Ministerul de resort de la București declară că face recuperări și are bani. Pesemne că în Germania nu sunt bani și nu se știe de recuperări! Sau se știe prea bine ce este pregătirea serioasă! La noi, "corectitudinea politică" devine încă o dată păguboasă. În competițiile viitorului ea va diminua șansele unor generații.
Andrei Marga
-
Să se încorporeze "nicușoriștii", eu am votat pentru pace!
Ieri, dupa cum probabil unii știți, am primit ordin de mobilizare ca rezervist al Armatei Romane, sa ma prezint, maine, ...
-
Mache Dobrogea Great Again!
Pe 30 septembrie, de ziua Sf. Grigorie Luminatorul, patriarhul Daniel l-a iertat pe arhiepiscopul Teodosie. Dupa ce l-a ...
-
Cine conduce de fapt lumea? Adevărul pe care nu vi l-a spus nimeni
Exista foarte multe speculații. Aici aveti adevarul. Rece. Obiectiv. În spatele președinților și guvernelor exista ...
-
Ba da, este o persoană bolnavă!
Comisia Europeana toarna gaz pe focul razboiului hibrid, propunand o «strategie de egalitate vizand minoritatea LG ...
-
UDMR și-a ținut congresul într-o fermă de cai și vaci de lângă Cluj
Mediatizatul congres al UDMR de vineri nu s-a desfașurat in municipiul Cluj Napoca, cum a prezentat aproape toata ...
-
"Marea finanță occidentală" s-a răzbunat pe președintele SUA și i-a dat cu Nobelul în cap
Va intereseaza sau nu acordarea Premiului Nobel pentru Pace, e limpede ca, anul acesta, n-ați scapat de avalanșa de știr ...
-
QUO VADIS? Despre sfârșitul „democrației" și zorii „societății magice"
Conform unei teorii istorice care mi se pare a nu fi lipsita de temei, statul, așa cum generic numim azi forma de organi ...
-
Inspectoratul Situațiilor de Panică
S-a necajit domnul Raed Arafat ca am scris despre Inspectoratul Situațiilor de Urgența ca ar trebui redenumit Inspectora ...
-
Trump l-a sfatuit pe Macron sa demisioneze, asa prieteneste...
In acest moment Macron are doua optiuni: (1) alegeri parlamentare anticipate, ce se vor castiga de Le Pen, care va incep ...
-
Land of the Apocalypse
Romania este țara aia in care deja cheltuim 8,5 miliarde de euro pe an pentru armata, in numele prevenției. Romania e ța ...
-
Invazia proștilor, sfârșitul umanității!
Marea drama a omenirii nu este nici covidul și nici ciuma. Nu este nici HIV și nici macar un razboi. Toate sunt depașite ...
-
Panică necesară. Pericolul fără față
Ciclonul vieții a devenit o chișatoare a norilor, parca satui și ei de atat de multa mizerie morala a autoritaților ofic ...
-
Nicușor Dan vrea o lege prin care să contracarăm militar amenințările hibride în afara României
Exista o lege aflata la vot, propusa de Coaliția Toxica de Guvernare, care prevede posibilitatea de a aproba operațiuni ...
-
Doctrina panicii. Ciclonul Barbara
Este inginerie sociala. Este inca un motiv sa ne limiteze libertațile, fie și pentru o zi. Deocamdata in mod semivolunta ...
-
Ana Birchall n-a mai apucat să devină agent CIA
Roniel Aledo, un fost contractor CIA și consilier al președintelui Obama, a ajutat-o pe Ana Birchall, fost ministru al J ...
-
Tehnologia tâmpește!
Mai multe studii recente imi confirma banuiala: omenirea se tampește. Scade IQ-ul, se prabușește dramatic capacitatea de ...
-
Tragedia morală a României: Credem în Dumnezeu, dar ne doare țara!
Sambata, 4 noiembrie. Romanii s-au rugat. La București, oamenii au ingenuncheat. Nu frica, nu forța, ci o speranța dispe ...
-
Cine nu are o armată capabilă, riscă să nu mai aibă nici stat!
Romania ar vrea sa dea vreo 7 miliarde de dolari pe tancuri Abrams. Cam 216. Ideea e in faza de solicitare fara un terme ...
-
Florian Pittis ar fi facut 82 de ani. Scrisoarea-testament a celebrului actor
Va salut! Ma numesc Florian Pittiș și va anunt ca am cancer la prostata. Am 63 de ani, sunt director la un radio și de c ...
-
România sub asediu. Ordonanța 52 blochează cultura și lovește în identitatea noastră națională!
Cultura nu este doar despre arta. Este despre igiena, educație, civilizație - despre tot ce ne ține intregi: minte, trup ...
-
NOUA EUROPĂ ȘI SOROȘISMUL CA POLITICĂ
Sorosismul, ca politica, și repercusiunile sale sunt puse azi in discuție, nu doar in Romania. De aceea, a devenit oport ...
-
Costică, Costică, fă lampa, mai mică!
Vom ramane fara energie, vom ajunge la opaiț sau lumanare, pentru ca gaz lampant nu se mai gasește, pentru lampi. "Costi ...
-
Trăim într-o realitate simulată? Aceasta este cea mai tulburătoare ipoteză despre lume
Cea mai importanta intrebare a timpurilor noastre nu este daca exista Dumnezeu, ci daca lumea in care traim este „ ...
-
Cântece, petrecere și voie bună la Divizia Contraspionaj a SRI
În anii ‘90, Iurie Roșca era paspartuul Moldovei unioniste la București. Romania se deschisese la picioarele ...
-
Justiția americană și cenzura românească
Motto:„Trecatorule, du-te și spune Spartei,ca noi am murit aici aparand legile ei!"(Epitaful celor 300 de la Termo ...
-
Schița unei resetări geopolitice generată prin războiul ucrainean
Va reamintesc tuturor, inclusiv celor mai bine informați și celor care nu ați ținut socoteala evenimentelor geopolitice ...
-
Palma luată de nepalez e "crimă", uciderea a 7 prunci români în spital e la știri de caterincă!
Așa zisa "agresare a nepalezului" care ar fi luat o palma in București pe cand livra mancare a devenit principala tema p ...
-
Celui ce are, i se va mai da. Aplicația Bolojan
Și va avea de prisos. Dar de la cel ce n-are, se va lua și ce are. Sunt spusele Mantuitorului in Pilda talanților din Ev ...
-
Sminteli și necurății în episcopiile ortodoxe din Nord-Vest (II)
În ultimii ani, in Nord-Vestul Romaniei, indeosebi in județele Bihor, Satu Mare și Maramureș, a avut loc o extensi ...
-
Războiul din Ucraina este existențial pentru Globalismul Neo-bolșevic
Președintele Franței, Emmanuel Macron, a reluat in ultimele zile declarația potrivit careia razboiul din Ucraina este &b ...
comentarii
Adauga un comentariuAdauga comentariu